Soutochao

Coordenaes: 41°54′01″N 7°13′47″W / 41.90025°N 7.229853°O / 41.90025; -7.229853
De Wikipedia
esquierda

HISTORIA – «««»»» – DY LOS ROMANOS A LA EDÁ MODERNA

OBICACION

[1] La xeografía ye'l verdaderu testimoniu natural qu'acredita como nel sistema montascosu al noroeste de la península ibérica en plena tierra fría transmontana y tomando relieves de sierres cimera a mil metros correspondiendo al sur de la provincia d'Ourense estremera con Portugal, allúgase la pedanía de Soutochao anexu al "Concello de Vilardevós" xeográficamente asitiáu de norte a sur, nel cayente sureste d'un terrén que vien de la redoma del picu A Corbaceira. Esta zona describir pola so situación xeográfica Planáltica de mediu monte, La superficie del términu local que cunta nel so haber ye de 18,8 km asitiáu a una altitú de 811 m el so relieve más eleváu ye A Corbaceira con 959 m y el sector meridional Acidadella a 550 m. L'analís del so suelu revela componentes varios que según la zona pueden ser acedos y ferrosos. La tierra fértil de cultivu que los representa ta en redol de los 45 y 80 cm. con distintes tonalidaes. El clima que representa ye continental d'interior con temperatures que bazcuyen ente los 32°c. y – 6°c. La velocidá del vientu suel ser racheado del noroeste con rabaseres que n'ocasiones superen los 100 km. con porcentaxe de mugor alto. Un clima aparente pal conxuntu d'una gran variedá xeolóxica de vexetación y flora. El paisaxe se descrive por un escelente exemplu d'integración y harmoniosa del home, nel mediu resaltáu por una sabia ocupación del territoriu carauterizáu por un relieve nidiu de Cabezos arrondaos y zones planálticas separaes per ríos de valle encaxaos. Ye la naturaleza real del llugar, en mediu persevera el paisaxe onde apruz l'abandonu de la población de Soutochao y les sos tierres de cultivu nel interior de Galicia, al ser víctima de la desertización humana, onde'l númberu de residentes arriendes de la emigración ye cada vez menor. [2] L'idioma ye billingüe, el Gallego y el Castellán son les principales llingües de comunicación, siguíu del dialeutu provincial d'Ourense que provién de los estremeros próximos a Castiella y Llión que faen que sía la llingua más falada pola población, el xentiliciu Soutochanos. ( Códigu postal 32617 )

Mapa concello de Vilardevós de 29 llocalidaes y 11 parroquies.
DIVERSIDAD DEL CONCELLO

La diversidá xeográfica del paisaxe, ye irregular les sos plaques tectóniques estender por tol términu y ye la sierra de Penes Llibres col so dominante altor de 1085 m la que define'l sinónimu de dos árees bien distintes. La Transmontana sur ( Terra Darriba ) que s'enfusa en Portugal y l'Altiplanu norte ( A Encomenda ) con talaya al valle de Verín vertebráu pel ríu Támega. A la elevada y estensión de la sierra de Penes Llibres hai qu'atribuyi-y la llinia divisoria d'agües qu'arramen a los ríos Menté y Támega dambos contribuidores del ríu Duero.

PRIMEROS ASENTAMIENTOS
Fonte romana en Tomonte.

Non exsiste consensu historiográficu a la de precisar en qué momentu temporal puede asitiase l'orixe o fundación de Soutochao. Pero analizando dende'l presente la hestoria conjuntada de Soutochao con gratitud desvelar nel pasáu incertidumes sobre cuál pue ser l'orixe de la so procedencia. Qué según hipótesis de mapes antiguos ya informes de la hestoria recién, hai que remontase ente'l sieglu I A. C. y V D. C. Onde hai nicios relevantes de valor asitiaos sobre la base de los pueblos colonizaos de la historia antigua dientro de la Península ibérica. Esto ye l'orixe d'un procesu encontáu na construcción de la dómina clásica y al empar acredita la evolución de los pueblos hasta la edá moderna, que ye la parte onde se sofita l'arte contemporáneo asitiada sobre la base de la ocupación romana sobre los asentamientos celtes, son muertes de la dómina prerromano y posterior que nos revelen como una de les zones de camín de les distintes cultures, destacando los celtes galaicos col restu d'asentamientos íberos de la península, una vertixinosa diversidá étnica so una cultura común de tartesios, fenicios, griegos, romanos, cartaxineses, godos, árabes y cristianos. Toos ellos han analayando per estes rutes, actuando como timón del pelegrinaxe al santu sepulcru'l cristianismu, que fai del pueblu de Soutochao como unu de los llugares de camín del camín de Santiago Portugués Vía de la Plata. Un itinerariu cultural européu que complementa'l desenvolvimientu de l'arquiteutura romana llevada a cabu na zona, son nicios de muestra de la so estancia, y asina se confirma na redoma de la redolada qu'atañe a Soutochao, la construcción d'un castru de forma circular y cerámica de factura romana nun terrenal abrupto n'A cidadella y a escasa distancia d'esti llugar na fonte de Tomonte atópase'l bucráneo en relieve de dos cabeces de toru esculpíes en piedra de granitu. Al semblante del imperialismu romanu hai qu'atribuyi-y la virtú de ser los importadores de les castañales mientres la dómina de la so estancia na Península al espublizalos por tou la mariña interior de Galicia, siendo'l términu de Soutochao un terrén aparente pal desenvolvimientu d'esta frondosa tan pervalible na alimentación humana mientres más de diez siglos. Son árboles milenarios d'esa dómina referente que jalonan la redolada del pueblu, coles sos enormes dimensiones trabaes deformadas pol avieyamientu causáu pola erosión col pasu del tiempu. Son una de los plantíos más importantes de cultivu de la era prerromana que'l ser humanu puede contemplar de manera natural y lóxica en sito.

YN LA EDÁ MEDIA.

Dende la decadencia con posterior desmoronamiento del imperiu romanu por tol noroeste peninsular, trescurrió un estensu periodu de 300 años de la so ausencia, un espaciu de tiempu escuru onde surdieron numberosos pormenores de conquistes dientro de la península. Asina lo reflexa la hestoria d'esa dómina. Cuando'l musulmanes instauraos al sur del ríu Duero exercen presión sobre'l reinu de Llión establecíu por tol noroeste del añu 910 a 1230 con un Gobiernu monárquicu d'Alfonsu V que foi'l primeru en redactar na península ibérica un fueru alministrativu con base de datos de persones y pueblos nel añu 1017. Esto pue ser la base d'una premisa pol que se llogra nel añu 1029 los primeros datos oficiales de rexistru de Soutochao apaeciendo como “Souto Planu” Nome rellacionáu col espaciu xeográficu d'una trupa masa forestal de castañales, d'orixe llatín Saltus Monte. Siguiendo'l guión de sucesos del Sieglu XII y amediados del mesmu asocedieron dientro de la Península una serie d'acontecimientos históricos, apelando a la relevancia de la organización de reinos y diversos pactos de repartu dientro de la península. Destacar pola so repercusión na sociedá civil el de 1143, cuando'l Rei Alfonsu I consigue la separación del Reyno de Portugal de la Corona de Llión cuando ésta pasaba por un periodu de crisis política. Dientro de la xerarquía del propiu reyno de la corona de Llión. Un fechu que daría llugar a numberosos conflictos y enfrentamientos ente los dos reinos, qu'a lo postrero y a primeros del sieglu XIII, quedaríen estremaos y separaos pol establecimientu de la frontera actual. Una situación que dexaría l'allugamientu xeográficu de Soutochao dientro del ámbitu fronterizu Hispanu Lusu, que se vio afeutáu pola proximidá a la mesma, por cuenta de dellos procesos d'enfrentamientos ente los dos estaos motivaos poles esistentes resfregones de la raya qu'estrema y define la demarcación del territoriu de dambos países según la de les sos xentes, Son continuos fregaos producíos por una de les fronteres más llargues y antigües d'Europa, la so hestoria revela cómo les alteraciones de movimientu alternativu de vaivenes, podíen dexar a los pueblos axacentes a la raya a un llau o otru de la mesma. Por dalgún d'estos motivos alterantes redactaos, Soutochao nel añu 1325 apaez reflexáu nel foral Portugués como “Soutocháoo” Darréu y a pesar de les falcatrúes exercíes sobre la frontera, en contra de la voluntá de los sos ciudadanos, permanez nel feudu portugués nun periodu llargu de tiempu, onde sigui como tal hasta l'añu 1487. Esto ye l'algame de les remortines de vivir somorguiáu ente los avatares d'una frontera inestable onde los pueblos espuestos a lo llargo de la mesma taben sometíos a constantes incursiones y saqueos per dambes partes. Bastante ye que les tropes Portugueses nel añu 1569 invadieron estes tierres llegando hasta A Gudiña, sol reináu de Felipe II n'España y Sebastian I en Portugal.

YXPANSION DEL CATOLICISMU
Ilesia de Sta Maria en Soutochao.

Darréu a esta instigación d'invasión de tropes destaquen los acontecimientos surdíos nel sieglu XVIII , colos avatares de la guerra de socesión, unos fechos qu'encamienten a la hexemonía de Fermando V, Felipe IV, y Carlos III, mientres los cualos llevóse a cabu'l periodu feudal del cristianismu, construyendo la mayor parte de los templos cristianos d'España.[3] Reseñando dientro de la mesma centuria'l templu de Santa María en Soutochao. Tres esta estratificación social, el papel de la Ilesia vieno al ámbitu rural a satisfaer la necesidá de la identidá personal del pueblu, amás de formar parte del arte y de la cultura, siendo por excelencia la Ilesia'l primer monumentu del que dispón la llocalidá. Na ambigüedá primitiva del fechu constatáu, el términu Ilesia procede del Llatín, y na manera civil denominar por defecto Iglesia, a los templos cristianos qu'escarecen d'otra denominación. D'esta miente, predomina na construcción del templu la tradicional normativa del catolicismu la forma de cruz llatina perenne, con orientación de la nave central d'este a oeste, predominando l'altor y anchu de la mesma. Les sos cabeceres son rectangulares y planes, la estructura consiste en murios construyíos en piedra maciza y granitu, siendo la parte posterior trasera del templu la más elevada, uniforme al campanariu d'Espadaña, en vértiz nel que s'alluguen dos campanes de bronce coles que se llama a la población a los eventos. Nel llateral esquierdu, una de les sacristíes baltada al convertise en ruines tres el deterioru sufiertu col abandonu nel tiempu. Llateral derechu, la sacristía actual que se caltién siguida d'un pórticu con dos pequeñes columnes y un arcu d'entrada. Nel so interior destaquen les columnes adosaes a los murios de contención nes que sofiten tres arcos que sostienen l'armazón de madera de la cubierta que cubre'l templu. N'unu de los llaterales del interior d'accesu pela puerta principal, una escalera comunica'l entresuelo, coru y campanariu. Na cabecera frontera llevántase l'Altar Mayor, un retablu estilu barrocu talláu en nocéu de la mesma dómina na que s'alluga una imaxe de la Virxe María Nuesa Señora de los Remedios, que ye la patrona a la que los feligreses del llugar veneren el día 8 de Setiembre de cada añu, so la advocación de la Parroquia de Santa María. La renacencia atenuante del catolicismu a primeros del sieglu XVIII consolídase como l'únicu mediu de comunicación relixosu nel ámbitu rural, encauzando una construcción de templos per tol territoriu, por aciu donativos y aportación de mano d'obra polos nativos del llugar. Cola so capacidá emerxente de poder actúa de manera eficaz sobre'l Nomenclátor de les 29 entidaes del conceyu agrupandolas en 11 parroquies, realzando hai diferencia d'otres pol siguiente orde, Arzadegos, Berrande, Enxames, Moyalde, Soutochao, Santa Maria, Osoño, Terrosu, Vilardecervos, Vilarello da Cota y Vilardevós. Toes so la dependencia eclesiástica de la diócesis d'Ourense. El conxuntu de les mesmes tán dafechu reasitiaes dientro de lo que ye'l términu del concello de Vilardevós.

REFORMA ALMINISTRATIVA
esquierda

La constitución de les cortes de Cádiz de 1812 recueye n'unu de los sos artículos una gran reforma de tol territoriu nacional, que se llevaría a efeutu en 1833 por Javier de Burgos, so la gobernación de Cea Bermúdez. Cola división territorial de l'actual España en provincies y rexones. Puramente'l gráficu d'esta división d'España consolídase y enserta nos pueblos, y na de los sos ciudadanos cristalízase dafechu hasta llegar a les realidaes sociales de los nuesos díes. Amás la división provincial va ser el soporte pa toles alministraciones y les futures divisiones de los Conceyos y la so Alfoz que tienen de tar integraos dientro d'una provincia, pocu dempués tán toles provincies delimitadas colos enclaves correspondientes. La nueva demarcación de términos y conceyos supunxo pa les poblaciones inferiores a 5000 habitantes la integridá d'unificase nuna única alministración pública. La primer reforma llevar a cabu en 1822 y no qu'a Galicia se refier queda estremada en cuatro provincies siendo Ourense la diputación de la nueva provincia qu'atañe al términu municipal güei concello de Vilardevós. La segunda reforma tendría los sos efeutos en 1833 cuando se fai la unificación de los conceyos constitucionales que según la diputación única de Galicia había dos conceyos que yeren Vilardevós y Berrande, dambos pertenecientes al partíu xudicial de Monterrei y como tales figuren nel repartimientu que fai la entós diputación única de Galicia. En 1842 quedaben dafechu integraos nel únicu conceyu de Vilardevós, Qu'a posteriores tendría meyores relatives d'alministración en desterciu de Berrande y 29 llocalidaes más que lo componen. Este ye'l Motivu pol que Soutochao dende l'añu 1842 ye anexu del Conceyu de Vilardevós. En delantre y posterior d'un cambéu llocal en 1985 postúla-y en gallegu como Concello de Vilardevós, perteneciente al partíu xudicial de Verín. Una institución que ta integrada pola totalidá de 29 llocalidaes esvalixaes por tol términu del conceyu que la so superficie ye de 152,1 km. L'alministración y control del consistoriu rexir pola corporación municipal, l'alcalde que tien el tratamientu de Señoría y los conceyales. A pesar de la centralización alministrativa en conceyos en 1842 toles llocalidaes caltienen el so términu y l'identidá propia, quedando puramente apostraes a aldegues o pedaníes. Estos nucleos de población esvalixaos carentes d'alministración llocal en Galicia tán rexíos pola figura d'un pedáneo o alcalde de barriu.

TRATADO DE LISBOA
Marcu de la frontera España y Portugal en Valdegalos (Soutochao) ourense (Autor foto Eladio Cortizo)

Tres estos acontecimientos vendría a posteriori el Tratáu de Lisboa del 29 de setiembre de 1864, con motivu del finsamientu de la frontera hispanu - portuguesa, apaeciendo dientro del Tratáu como Soutochao, viéndose afeutáu nel so términu pol artículu 12 de dichu tratáu onde vien espresamente citáu Soutochao. De siguío un estractu del tratáu:

La so Maxestá la Reina de les Españas y la so Maxestá'l Rei de Portugal y de los Algarves habiendo tomáu en considerancia l'estáu de molición en que s'atopen munchos pueblos asitiaos nes llendes de dambos reinos, por non esistir una delimitación precisa del territoriu, nin tratáu dalgunos internacional que la señale, y deseyando poner términu d'una vez pa siempre á los desagradables fregaos que con aquel motivu amenar en dellos puntos de la raya, y establecer y consolidar la paz y harmonía ente les poblaciones estremeres; y finalmente reconociendo la necesidá de faer sumir l'anómala situación en qu'á la solombra d'antigües tradiciones feudales permanecieron hasta equí en dellos pueblos inmediatos a la llinia divisoria de dambos estaos, con notable y común perxuiciu d'estos, convinieron en celebrar un tratáu especial que determine clara y precisamente, asina los derechos respeutivos de los pueblos confinantes, como les llendes territoriales de dambes soberaníes, nel trayeutu de frontera que s'estiende dende la desaguada del Miño hasta la unión del ríu Caya col Guadiana. Con esti oxetu nomaron polos sos plenipotenciarios; a saber: [4] El so Magestad la Reina de les Españas al Señor Don Juan Jiménez de Sandoval, marqués de la Ribera, comendador de númberu de la real y distinguida orde de Carlos III, comendador de la d'Isabel la Católica, caballeru de la de San Xuan de Xerusalén, comendador de la del Llión Neerlandes, oficial de la Lexón d'Honor de Francia, caballeru de primer clase de la de l'Águila Colorada de Prusia, secretariu con exerciciu de decretos, el so unviáu estraordinariu y ministru plenipotenciario na corte de la so Maxestá Fidelísima, etc. etc.

Y al Señor Don Facundo de Goñi, el so ministru residente diputáu á cortes que foi, etc…

Y la so Maxestá El Rei de Portugal y de los Algarves al Señor Nuno José Severo de Mendoça Rolim de Moura Barreto, duque y marqués de Loulé, conde de Valle de Reis, caballerizo mayor, par del reinu, conseyeru d'estáu, gran cruz de l'antigua y bien noble orde de la Torre y Espada, del valor, llealtá y méritu, comendador de la orde de Cristu, condecoráu cola medaya númberu nueve de Don Pedro y Doña Maria, caballeru de la orde suprema de la Santísima Anunciada y gran cruz de les órdenes de San Mauricio y San lázaro d'Italia, de Carlos III d'España, de la Corona Verde, y d'Ernesto Pio de Saxonia, de Leopoldo de Bélxica, del Llión Neerlandés, oficial de la Lexón d'Honor de Francia, caballeru de primer clase de la de l'Águila Colorada de Prusia, secretariu con exerciciu de decretos, el so unviáu estraordinariu y ministru plenipotenciario na corte de la so Maxestá Fidelísima, etc. etc.

Y al Señor Don Facundo de Goñi, el so ministru residente diputáu á cortes que foi, etc…

Y la so Maxestá El Rei de Portugal y de los Algarves al Señor Nuno José Severo de Mendoça Rolim de Moura Barreto, duque y marqués de Loulé, conde de Valle de Reis, caballerizo mayor, par del reinu, conseje de l'Águila Colorada y de l'Águila Negra de Prusia, de Danebrog de Dinamarca, de Pio IX, de la Lexón d'Honor de Francia y de San Olavo de Suecia, presidente del conseyu de ministros, ministru y secretariu d'estáu de negocios estranxeros é interinamente del reinu, etc, etc…

Y al Señor Jacinto da Silva Mengo, del so conseyu, caballeru de les órdenes del Cristu, de La nuesa Señora de la Concepción de Villa Viciosa, y de l'antigua y mui noble orde de la Torre y Espada, del valor, la llealtá y méritu, condecoráu cola medaya númberu nueve de Don Pedro y Doña Maria, comendador de numbero estraordinariu de la real y distinguida orde de Carlos III y de la d'Isabel la Católica d'España, de les de San Mauricio y San Lazaro d'Italia, de Leopoldo de Bélxica, de Danebrog de Dinamarca, y de la Corona de Encina de los Países Baxos, caballeru de segunda classe de la orde imperial de Santa Ana de Rusia, condecoráu col Nischan Iftijar, en brillantes, de Turqia, oficial y gefe de la primer seición de la secretaria del estáu de negocios extrangeros, etc…

Los cualos, dempués de comunicase los sos plenos podevos, que fueron topaos en bona y debida forma, esaminando refecha y en tientes dellos y numberosos documentos asina antiguos como modernos, aducíos per dambes partes en sofitu de los sos derechos y pretensiones, y habiendo amás teníu á la vista los estudios y trabayos de la comisión mista de llendes que nos últimos años percorrió llinia fronteriza, convinieron nos artículos siguientes: ……

ARTÍCULU 12

Dende'l Oteiro de Castelo Anchu va dir la raya travesando la sierra de Mairos ó Peñes Llibres pol Oteiro de Texoguiera, la Piedra Lastra y la Fonte Fría, y va baxar pol regueru de Payeros hasta la Fraga de Maceira y Laga de Frade. Va Siguir dempués pol finsamientu practicáu en 1857 hasta la Fonte de Gamoal ó de Tallevalles, de la cual va dir al Marcu de Val de Gargalo, y dirixiéndose por un regueru que tien el so orixe cerca de dichu Marco hasta la so unión col ríu de Valdemadeiros, va baxar coles agües d'esti ríu hasta um puntu próximu al primer regueru que se-y xune pela esquierda, y va siguir dende equí en llinies rectes inmediates al camín de San Vicente a Segirey, que tien de quedar tou en territoriu portugués, hasta'l Marcu del camín de Soutochao. Dende esti Marcu va siguir la raya invariablemente'l finsamientu fechu en 1857 hasta Piedra Negra, dende onde se va emponer á un puntu equidistante ente'l Marcu de Cabeza de Peixe y el sitiu denomináu con igual nome polos portugueses.

YSTABILIDAD NA FRONTERA
Ficheru:Autobus - Verín, Vilardevós, Soutochao.jpg
1º autobus de llinia : Verín-Vilardevós-Soutochao. Añu 1930. (Autor de semeya Godes)

Por cuenta de la so situación xeográfica axacente a la frontera col norte de Portugal, Soutochao como otros munchos pueblos viose afeutáu por unos vaivenes de la mesma mientres sieglos. Sicasí a tenor de alcordar nel Tratáu de Lisboa de 1864 cola definición de llendes de la frontera ente dambos países, llegó la estabilidá na frontera y colla levolución ente dambos Reinos rexentaos por Lluis I de Portugal y Sabela II d'España.

Esti procedimientu dio pasu a un privilexu a l'alternativa de movimientu de Contrabandu a lo llargo de cada unu de los llaos de dicha frontera. Lo cual llógrase na midida que s'estableció, que se reflexó bien llueu na meyora de la calidá de vida de la población.

Pero a pesar de les meyores sustanciales reflexaes na población, nun se rellacionen cola magnitú de los insólitos índices de probeza y desigualdá en munches persones que moraben nel pueblu y tuvieron qu'ausentase de cara a la conquista del continente americanu, pola década del 1890.

Nestes meyores tamién contribuyó'l desenvolvimientu de la carretera OU-310, dando continuidá de Vilardevós a Soutochao. Con proyeutu de la frontera a Braganza (Portugal). Finalmente'l proyeutu nun se conclúi debíu al llevantamientu nacional del añu 1936, quedando les obres paralizaes del quilómetru 21 a la frontera mientres más de 59 años. Tres quilómetros ensin concluyir. Cola culminación de la construcción de la carretera OU-310 hasta Soutochao, esta dio-y vida y movilidá a les llocalidaes allugaes nesta zona, transmontana, cola so conclusión llegaron les comunicaciones col esterior y cola redolada, al traviés de la primer llinia d'autobuses y correos de Verín a Soutochao, nel añu 1933, al cargu de la empresa Guerra de Verín. Entós daquella foi un gran acontecimientu pa Soutochao y llocalidaes axacentes de la redolada, con una allegría d'emoción llevantáu ente tanta xente, al pensar si llegara'l fin d'una rémora d'aislamientu social y de probeza mientres sieglos.

Nun ye que se considere vieyu pero lleva a los sos llombos munchos analises, el refrán que diz: “Poco dura l'allegría na casa del probe”. Nel añu 1936, a primeros d'este, Dámaso Álvarez (Ortiga), con casa de residencia en Soutochao, adquier los servicios de la llinia d'autobuses faciendo un alcuerdu de compra a la empresa Guerra. En xunetu del mesmu añu produz el llevantamientu nacional. Tando'l país en guerra -y requisan l'autobús pa dar serviciu a Asturies y Llión. Darréu cuando pudo tornar dempués de la Guerra, volvió a entamar el serviciu de la llinia y correos Verín-Soutochao, col Chevrolet OR-2013 de matrícula.

Per esos años de 1930 ye cuando Soutochao algama la so máxima población, rondando los 1000 habitantes, realmente cifra que nunca llegó a algamar. Por cuenta de la demanda qu'había de xente nestes llocalidaes nel añu 1950 rexuntóse la empresa Múñoz d'Ourense, dándo respuesta a la necesidá d'un serviciu direutu Ourense-Verín-Soutochao.Con esti gran serviciu públicu de tresporte de viaxeros per carretera emprestáu poles dos empreses mentaes, trai nesos años a una gran arribación de xente a movese a diariu de les llocalidaes axacentes a cuerpu hasta Soutochao a tomar l'autobús y d'esta miente poder treslladase por tola xeografía. Yera tanta la xente que se rexuntaba que la empresa Guerra volvió reflotar otra llinia d'Autobuses, lo que dexó que mientres unos años los pasaxeros disponíen de tres llinies d'Autobuses con tres servicios al día. En 1952 la empresa Dámaso Álvarez (Ortiga) viende a la empresa Guerra los derechos d'esplotación de la llinia. Quedando estos y l'empresa Muñoz col serviciu de llinia tres vegaes al día. La empresa Guerra tenía'l so puntu de parada nel centru de la llocalidá, llamáu “Omedio daldea”. La empresa Muñoz tenía no fondero de la llocalidá “Osouto” el so puntu de parada. Tamién esistía competencia de preciu nel billete ente una y otra empresa.

RUTAS DEL CONTRABANDU

esquierda

El conceyu gallegu pertenez a la rede de les rutes del contrabandu (la ruta del contrabandu en Galicia empezó dempués de la posguerra.

El desabastecimiento popular llevó a traficar con productos de primera necesidá, de forma que los primeros artículos importaos fueron el sal y el gas) y ye popular realizar senderismo por estes paraxes. La ruta más común ye la que xune Soutochao con Cidadella pero, con 10 quilómetros más tamién ta disponible la ruta que llega a Arzoá.

El contrabandu fizo que les fronteres ente Galicia y Portugal se desdibujaran. La crisis internacional obligó de dalguna manera a una unión solidaria ente los ciudadanos. Les intenses hores de trabayu, la clarixa y especialmente les cartiyes de racionamientu volvieron xunir a estes tierres hermanes.

Les principales rutes de contrabandu desenvolver ente los conceyos de Vilardevós y Monterrey. L'empiezu de la xornada asitiar en Berrande y cruciábase Soutochao hasta llegar a la frontera portuguesa en Segirel, onde s'intercambiaben los productos.

TRADICIONES

FIESTA PATRONAL EN SOUTOCHAO N'HONOR A LA VIRXE NTRA. SEÑORA DE LOS REMEDIOS.

Virxe de los Remedios en ¡Soutochao¡ ourense (Autor de semeya Moncho)

Esta fiesta patronal ye frutu d'un legáu de fonderada cultural históricu relixosu, que data dende la construcción del templu de Sta. Maria en Soutochao con más de tres siglos d'antigüedá a la redaición d'esti testu 2015. Dende entós tien el día 8 de setiembre de cada añu la celebración de la fiesta mayor n'honor a la so patrona la Virxe Ntra. Sra. de los Remedios, a la que veneren los feligreses del llugar so la advocación de la parroquia de Sta. Maria. El fondu enraigono d'esta fiesta nun ye solamente solemne, tamién ye un símbolu referente d'unión qu'axunta a la xente y families del pueblu, según puntu d'alcuentru ente ciudadanos de llocalidaes cercanes.

Soutochao por cuenta de la celebración de les sos fiestes cuando s'avera la fecha señalada del día 8 de setiembre convoca la celebración d'un conceyu por aciu el cual créase una comisión de fiestes formada polos vecinos del pueblu. Los miembros de la comisión creada son los encargaos d'afitar les cuotes de cobru a cada unu los vecinos y recaldar l'aportación voluntaria de los emigrantes retornaos al pueblu pol periodu vacacional, coles mesmes la comisión constituyida hai de xestionar con rigor toles aportaciones económiques recaldaes pa faer frente a los gastos de les distintes actividaes y actos programaos, que figuren cola contratación de los grupos musicales, unviándonos siempres a la dómina en cada momentu, deporte y xuegos del llugar.

PROCESO GASTRONÓMICU.

Un celebré festexu d'enorme relevancia y variedá forma parte d'un procesu venceyáu a una llarga tradición gastronómica encontada única y puramente en productos locales de los sectores agrariu y ganaderu que fueron primeramente cultivaos y criaos polos ciudadanos del llugar, la escelente calidá llograda d'estos productos naturales ye d'un ésitu atayante nel conxuntu de la población, y como tales son trataos con percuru y atueldu ocupando un llugar determinante dientro del programa y desenvolvimientu de los actos de la fiesta que riquen d'un tratu esquisito y personalizao siempres en cada detalle. Por eso'l día anterior al señaláu de la fiesta ye'l más intensu y aballador por cuenta de los múltiples actos que s'entamen por cuenta de satisfaer el día más deseyáu por tolos vecinos. Colos primeros rayos solares del amanecer el pueblu espertar pa encarar una llarga xornada maratoniana d'actividaes, compartíes de mancomún por homes y muyeres por aciu el desenvolvimientu de les sos conocencies emplegaes como siempres col propósitu de llevales a bon términu. Empezando pola repostería de dulces caseros ellaboraos y precocinaos al cargu de les muyeres, dientro de la variedá de dulces figura'l roscón de Galicia como productu estrella que nunca falta na mesa de cada casa formando parte de la tradición. Una vegada ellaboráu tol procesu la pasta depositar en moldes pa dar forma decorativa a cada unu de los fragmentos. Mientres les muyeres rematen los últimos retoques de la ellaboración d'estos productos, los homes cobren relevancia a la hora poner en funcionamientu los dos fornos comuñales de lleña de los que dispón el pueblu qu'han de tener una temperatura fayadizo pa dar una cocción de testura óptima a los ricos productos ellaboraos pa la so presentación final na mesa. Cola coincidencia de delles actividaes al empar faen que tanto homes como muyeres tengan que dosificar el so esfuerciu pa tener actu de presencia en caúna d'elles y a si riquir una de les actividaes un tanto cruel poles formes en que se lleva a cabu, sacrificando animales domésticos en plena vía pública dende xatos, corderos, cabritos y pollos caseros, despiezados y pal so abasto común ente los vecinos del pueblu, pero a pesar ser pocu éticu poles formes en que se realiza, esta actividá cárnica ye ensin dulda trascendente y la más relevante de toes pola so solidez como platu fuerte y esquisitu d'asaos ellaboráu siempres col enfotu de prestar a los invitaos por que lleven una bon alcordanza de pasar una feliz estancia en caúna de les families y amigos del pueblu. En 1993 la Xunta de Galicia aprobó un decretu llei en defensa de la proteición d'animales en ficies de que toes estes otomíes cometíes na cai pola orixe d'una vieya costume, queden agora apostraes d'usu esclusivu n'establecimientos autorizaos pal so comercialización y venta. Pasáu los dolce del mediudía la pirotécnica Xaraiva instaláu en Soutochao de 1930 a 1960 tira una descarga de fueos artificiales anunciando a si l'entamu de les fiestes. A les 22 hores cena cola primera degustación gastronómica y a les 24 hores verbena popular hasta altes hores de la madrugada a cargu del grupu musical contratáu pal momentu.

ACTO DE CULTU RELIXOSU.

El perseverante divín día 8 ye'l más grande de la patrona y el más deseyáu por tolos vecinos, a les 9 de la mañana, tírase una amplia descarga de fueos artificiales qu'apruz col so estrueldu en tolos llares del pueblu, espertando a los vecinos pa encarar el gran día deseyáu de la so patrona, 10 de la mañana alborada, una banda o charanga de música percuerre les cais del pueblu. A les 11'30 de la mañana un retruque de campanes de la ilesia llama a tol vecinderu a la convocatoria de les 12 del mediudía na parroquia de Sta. Maria, a celebrar la misa mayor solemne n'honor a la virxe Ntra. Sra. de los Remedios. La virxe en complementu como patrona de la fiesta y de los sos feligreses tien un percorríu procesional poles principales cais del pueblu nun andes sosteníu por cuatro persones que se van turnando, mientres la marcha procesional la virxe va acompañada per una banda de música y arropada ensin esceiciones per tol vecinderu del pueblu, según feligreses de capiyes a amiestes la mesma, Rexosende, Tomonte, y acompañantes foresteros con devoción a la virxe hasta a enfusase de nuevu nel templu d'onde partió. Una vegada dientro esti actu de calter relixosu ye acompañáu. por música solemne de fondu, según pol fervor del coru de voces de devotes presentes, cuando llega'l momentu del ritu de cultu de la consagración, tírase una descarga de fueos artificiales coles típiques bombes de palenque, datu apurríu pol pirotécnicu Xaraiva. Estos divinos oficios de sacrificiu, procesión, cantares sagraos, devociones, ufriendes y dones a la virxe tien una duración de dos hores hasta que'l sacerdote pon final a la mesma cola tradicional frase podéis dir en paz. La homilía ye llevada a cabu pol sacerdote destináu na parroquia pol arzobispáu d'Ourense, ente otros el que más como persona pernomada del pueblu D.José Cid Vivíen. A les 2,30 de la tarde celebración gastronómica de xinta en caúna de les families colos sos invitaos. Amás d'estes envaloraes fraternidaes d'allegaos, tamién hai que ser piadosos destacando l'esfuerciu d'aquelles persones que la faen con fe a la virxe, acarretaos coles sos xintes dende otros puntos alloñaos que depués comen de dalguna manera en romería a la solombra de les arbolees cuando remata la celebración de la eucaristía na ilesia.

YVENTOS DE DIVERSIÓN.

Dientro del programa de fiestes nun falten los eventos deportivos que se celebren nos díes previos y mientres la fiesta, los actos consisten en xuegos culturales de la zona como son a Porca, a Billarda, a Fita, Carrera de sacos y Maratón popular local, según a les 5 de la tarde del mesmu día xuega la final del troféu de fútbol edición correspondiente a la fiesta de cada añu. La entrega del troféu y premios a los campeones tien llugar nel escenariu del grupu musical onde se celebra'l baille de la fiesta. A les 8 de la tarde baille amenizado pol grupu musical contratáu pal momentu. 10 de la nueche un altu musical de descansu pa cenar. 12 de la nueche verbena popular de baille que pon final de la fiesta a les 4 de la madrugada hasta l'añu siguiente. Día 9 descansu, comentarios y murnia al acabase la fiesta hasta la próxima.

MILAGROS DE LA VIRXE NTRA. SRA. DE LOS REMEDIOS.

Son munchos los feligreses de fora y de la redolada que se sienten atraíos pol actu de cultu relixosu que se lleva a cabu so la bendición de la virxe Ntra. Sra. de los Remedios el día 8 de setiembre nel templu de Sta. María en Soutochao. Este ye'l llugar sagráu onde la virxe recibe múltiples pidimientos d'amparu y promeses feches con devoción polos sos fieles trescalaos pola fe que tienen nella. Estes promeses al empar y en casos estremos d'angustia sufrimiento y dolor son concedíes de forma milagrosa polos divinos poderes de la virxe. Y a los fechos concretos unviamos d'esos fenómenos que surden en forma de milagru. Una nueche de branu calorosa 1 de la madrugada del día 2 de setiembre del añu 1984 en Soutochao cielu estenu y claro, una quema na redoma de les fragas de. Ostocos procedente d'un llugar conocíu como a fraga da Porca, alerta a los vecinos del peligru que corada la so amenaza d'enfusase nel pueblu. La primer reacción que tuvieron foi faer un llamamientu a tolos vecinos al traviés del doble de les campanes de la ilesia que solo se fai en casos de riesgu estremo, estos sobrosaltaos pol estrañu horariu del soníu de les campanes respondieron en masa, allegando al llugar de los fechos a intentar apagar el fueu con tolos medios disponibles al so algame, pero por cuenta de la enorme roxura de les sos devastadoras llapaes fueron incapaces d'encaloralo teniendo que recular con rabia, impotencia y con desesperación invocando a la virxe en voz alta, hai virxe dos Remedios sálvanos, la resultancia de pidimientu foi inminente nesi momentu'l fenómenu sorprendente d'una nube empezó a soltar agua enchente sobre'l perímetru del fueu que s'apagó de momentu, la nube sumió quedando'l cielu totalmente estenu como antes de producise'l milagru, toles persones que nesi momentu taben interviniendo de apagafuegos fueron papaes d'agua que se quedaron cola mirada plasmada ante la estelante sorpresa de tal acontecimientu polo que nun pudieron consiguir ellos col so esfuerciu un milagru consiguir nun momentu. Amás de los vecinos del pueblu, participaron nes xeres d'estinción de la quema como autoridaes l'alcalde del conceyu Luis Núñez Fernández, la Guardia Civil y el cuerpu de Bomberos de Verín que nesi momentu dirixir escontra'l llugar de la quema y foi avisáu que va retornar a la so base d'orixe porque yá nun yera necesaria la so intervención. Esto ye verídicu y los más vieyos del pueblu que taben nesi momentu nel llugar de los fechos acreitar. Asina lo rellató una vecina del pueblu Teresa Lorenzo Lorezo, cuando se-y preguntar pol aciar quema la so reacción foi de respigu y coles neñines de los güeyos saltantes en llárima mientres la cuntaba, d'igual manera daba fe d'ello María Concepción Moráis y Fina Lorenzo Romero, ente otres persones más. Lo que nun se pudo evitar son los daños causaos na naturaleza que fueron cuantiosos hasta esi momentu y si nun aportar# a pol pidimientu del mesmu milagru concedíu habría que llamentar una desgracia mayor. Pa creyentes y non creyentes esto tien un nome que se llama Milagru. Allá onde tea viva la virxe Ntra. Sra. de los Remedios.

NEGOCIOS DE FARAONES
Con estos privilexos llograos dempués de tantos avatares sufiertos, fueron munchos faraones los que punxeron negocios en Soutochao. Hubo 4 tiendes rexentaes por: Benjamín Reigada (Tienda y Xastrería), Primitivu (Tienda, pensión y maderes), Pitos de Ríos (Tienda), Dámaso Álvarez (Tienda).

Xaraiva descendiente de pirotécnicos portugueses punxo'l so primer negociu de pirotecnia en Soutochao, hasta l'añu 1960 nel que treslladó'l negociu a Palacios de Monterrey. A fecha de güei actualizada, 2008, exerz el so fíu Luis, siendo reconocíu como unu de los meyores pirotécnicos d'España.

Soutochao
Alministración
Estáu

{{Xeodatos España España | bandera iconu | variante = | tamañu = | alt =

}}
Tipu d'entidá parroquia de Galicia
Nome oficial Soutochao (Santa María) (gl)
Soutochao (Santa María) (es)
Xeografía
Coordenaes 41°54′01″N 7°13′47″W / 41.90025°N 7.229853°O / 41.90025; -7.229853
Altitú media 820 m
Demografía
Población Vilardevós hab. (2021)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Amás d'estos negocios y l'esplotación agraria, había persones con distintos oficios:

  • Telares: Preseos de texer. Asunción Diéguez y Benito García.
  • Xastrerías: Benjamín Reigada, Dosindo Lorenzo y Gregorio Canado
  • Barberíes: Antonio Feijoo, Dosindo Lorenz y José Fernández (Regozo).
  • Zapateros: Eduardo Sousa.
  • Canteros: Divín Manuel Picos y Albín Sousa.
  • Forxes: Francisco Calvo (1930), Divín Picos y Eugenio Barreira
  • Carpinteros: Andrés Diéguez, supuestamente rexentaba un taller de carpintería de madera na marxe esquierda del ríu O Pontón. El funcionamientu producir por un rodiellu xirando pola gran roxura d'agua. Esti de la mesma per mediu de polees movía les máquines nel interior. Una de ferruchar tableros y una de cepilláu. El procedimientu de fabricación yeren plantíes de madera en serie pa zuecos. Amás de carpinteru construyó en Soutochao la primer casa de formigón de tola zona del concello de Vilardevós, sito nel centru de la llocalidá “Omedio daldea”. Darréu nel añu 1950 emigró con parte de la familia a Montevideo (Uruguái). Los que se quedaron dieron continuidá a la tradición de la carpintería. El so hermanu Santos Diéguez y hijo Antonio Diéguez. A fecha de güei 2008, exerz el so nietu José Antonio. Francisco Fernández (Xico), amás de la carpintería en construcción de cases, faía cubes pa la ellaboración del vinu y muebles de llar. José Manuel (Carracedo) igualmente dedicábase a faer ventanes y puertes de too tipu, en madera, según en carpintería de construcción de cases.
  • Músicos: Amaro Lorenzo, instrumentu musical a tocar Bombu. Francisco González (Gaita), Manuel Lorenzo (Meleiro), el tambor. Manuel Álvarez (clarinete). Santiago (Xaraiva) (Filarmónica y les castañueles), Ivo Rodríguez (Flauta). Delmiro Fernández (Flauta). Juanito Pinta (Flauta). Joaquín González (Cachoira) (acordión).


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Tesauro de topónimos del Institutu d'Estudios Documentales sobre Ciencia y Teunoloxía (CSIC)
  2. Ministeriu d'Alministraciones Públiques (ed.): «Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 12 de marzu de 2012.
  3. «Archivo históricu diocesanu de Santiago de Compostela».
  4. Biblioteca Nacional d'España (ed.): «Tratáu de Lisboa (1864)».