Soule

De Wikipedia
Alcuentru de soule en Baxa Normandía en 1852.

La soule yera un xuegu de pelota que se practicaba al traviés de los praos, los montes, landas y hasta les villes o estanques. El fin yera devolver el balón nun llugar indicáu, el fogón d'una casa por casu. En ciertos casos, hasta había que moyar el soule nuna fonte antes d'agospialo na ceniza. El xuegu yera, pos, solo una galopiada inmensa entecortada d'engarradielles (mêlées) más o menos encarnizadas. El preséu de xuegu podía ser una pelota de cueru, una vexiga de gochu enllena de segáu, una pelota de tela o una bola de madera.

Los estadios nun yeren necesarios porque yeren deportes de plena naturaleza. Les parroquies nun taben en condiciones de construyir un local o dedica-yos un terrén de xuegu. Les regles yeren bien fluctuantes y les autoridaes taben contra la práutica d'estos deportes. Sicasí, pueden señalase puntos comunes, como que la salida efectuar d'un llugar fixu (el campusantu, una plaza, una ventana, el castiellu, un prau). Les feches de celebración solíen ser a entamos del añu, antes de la llantadera, porque los «souleurs» nun respetaben gran cosa.

Unu de los documentos más antiguos que concernen a la soule ye una ordenanza del rei Carlos V de Francia de 3 d'abril de 1365, na que precisa «que nun puede figurar ente los xuegos que sirven l'exerciciu del cuerpu». En 1440, otra interdicción fecha pol obispu de Tréguier precisa qu'esti xuegu yá se practica dende va bien de tiempu, y amenaza a los xugadores cola escomunión y cien sueldos de multa, lo que prueba que la soule foi bien apreciada naquella dómina; había qu'inspirar el mieu pa terminar col xuegu. Pero esto nun atayó'l encarnizamiento de los souleurs. Los xuegos tradicionales, sol antiguu réxime, atraíen a muncha xente. En Auray, una soule enfrentó a dieciséis parroquies.

Referencies[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]