Sociobiología

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

La sociobiología o bioloxía social ye un enfoque d'estudiu de les sociedaes humanes a partir de les bases biolóxiques de les conductes sociales de los animales (incluyendo los humanos) como la cooperación, la agresión, la territorialidad, los sistemes sociales y la elección de pareya.

Introducción[editar | editar la fonte]

La sociobiología surdió como un intentu d'ampliar el conceutu de selección natural a los sistemes sociales y a la conducta social de los animales, incluyíos los seres humanos. Los sociobiólogos piensen qu'el patrones de conducta colos que se naz modifíquense, ya inclusive, sumen nel intre del procesu de seleición natural. Dellos sociobiólogos tienen planteamientos cercanos al darwinismo social.

Los sociobiólogos postulen que tanto'l comportamientu animal como'l comportamientu humanu nun puede ser esplicáu satisfactoriamente namái tomando en cuenta factores culturales y ambientales. Postula la teoría sociobiológica que pa entender dafechu'l comportamientu de les especies animales, ésti ten de ser analizáu dende la lente o enfoque de los sos oríxenes evolutivos.

La sociobiología ye un enfoque de trabayu, y munchos de los sociólogos consideren qu'el so trabayu se encave dientro de la bioloxía evolutiva qu'intenta responder a los porqué de la conducta, auniendo conceutos de la bioloxía del comportamientu, de la ecoloxía de poblaciones y de la bioloxía evolutiva. Pa la sociobiología, tou comportamientu resulta d'una complexa interacción ente l'heriedu y l'ambiente. El comportamientu, entós, ta suxetu a los efectos de la seleición natural, de manera tal que los animales tán predispuestos a portase adaptativamente nos sos ambientes naturales.

Si la seleición natural darwiniana acepta qu'esisten pautes de comportamientu hereditaries que faen posible que dellos organismos tengan grandes probabilidaes d'ésitu reproductivu o de supervivencia de los sos individuos, munchos biólogos acepten güei qu'estes pautes de comportamientu presentes n'especies animales, podríen tamién tar presentes y xugar un papel central nes sociedaes humanes, y ye equí onde se xenera'l discutiniu de la aplicabilidad de la teoría sociobiológica desenvuelta pal mundu animal y el so aplicabilidad o validez pal universu de la sociedá humana.

Los sociobiólogos enfoquen el so interés nel comportamientu instintivu o intuitivu. Inténtase esplicar les semeyances y diferencies ente les cultures o modelos de comportamientu. Intenten analizar cómo'l comportamientu puede dar una esplicación lóxica de los datos d'igualdá y diferencia dende les presiones de seleición que se presenten na hestoria d'una especie.

Y. O. Wilson, el fundador de la perspeutiva sociobiológica na zooloxía, demostró lóxicamente que los organismos altruistes sobreviven por reproducción favorecida de les sos gen altruistes, cuando la estratexa de los altruistes nun favorez la supervivencia de los sos individuos entós predominen los non altruistes y aumenta el so númberu na población. Los individuos altruistes, en términos humanos, practiquen la ética de que la caridá empieza en casa”, con bones resultancies en cuantes que repercuta favorablemente na supervivencia del grupu.

La sociobiología ye una síntesis de disciplines científiques que tien como oxeto la esplicación del comportamientu social en toles especies biolóxiques en términos de les ventayes evolutives d'estos comportamientos. N'esencia ye una ramificación de bioloxía y sociología pero nel so analís inclúi etoloxía, antropoloxía, estudios evolutivos, zooloxía, arqueoloxía, xenética poblacional y otres árees d'estudiu. Dientro del marcu estrictu de les sociedaes humanes, la sociobiología rellacionar cola ecoloxía comportamental humana y la psicoloxía. La sociobiología convirtióse nuna de los discutinios científicos de finales del sieglu pasáu y empiezos del presente, específicamente dende'l contestu de la esplicación del comportamientu humanu. Los sos críticos, principalmente Richard Lewontin y Stephen Jay Gould, centrar en revisar la postura sociobiológica dende la cual los xenes primero de too determinen el comportamientu humanu. Característiques como l'agresividá y el comportamientu sexual esplicar en términos biolóxicos onde la redolada social ye secundariu. La sociobiología ellabora la so tesis alredor de la dicotomía xenética/esperiencia. En respuesta al discutiniu l'antropólogu John Tooby y la psicóloga Leda Cosmides presentaron la tesis de psicoloxía evolutiva como una interpretación menos revesosa de la sociobiología.

La sociobiología na so versión fuerte basar na idea que comportamientos animales — sociales ya individuales— son hereditarios y vense afectaos pola seleición natural. Asume por tantu que los comportamientos en sí evolucionen de la mesma manera que les característiques físiques. Los animales por tantu portar según patrones que-yos fueron relevantes pa la supervivencia, lo cual traduzse na formación de procesos sociales complexos que conducen a l'adecuación (fitness) evolutiva. La sociobiología busca esplicar el comportamientu en términos de la seleición natural: el comportamientu vese como esfuerzos pa caltener los xenes propios nuna determinada población. Inherente al razonamientu sociobiológico ye la idea d'heredar comportamientos de xeneración en xeneración: ciertos xenes o combinación de xenes contienen información o característiques comportamentales. Una base xenética pa característiques comportamentales instintives pa especies non humanes aceptar en munchos medios científicos. Sicasí, pretender usar el xenoma —o más cuestionablemente xenes individuales— pa esplicar complexos comportamientos (racionales o funcionales) humanos a nivel individual y de sociedá continua siendo desaxeradamente revesosu.

Orixe del términu[editar | editar la fonte]

El etologo John Paul Scott acuñó'l términu sociobiología en 1948 nuna conferencia sobre xenética y comportamientu social.[1] Edward O. Wilson espublizar nel so llibru Sociobiology: The New Synthesis en 1975. Los antecedentes del pensamientu sociobiológico inclúin la obra de Robert Trivers y William D. Hamilton. El llibru popularizó la intención d'esplicar la mecánica evolutiva detrás de los comportamientos como l'altruísmu y l'agresividá de les formigues principalmente y otros animales. L'últimu capítulu dedicar a esplicaciones sociobiológicas del comportamientu humanu. Los sociobiólogos afirmen que'l comportamientu animal puede esplicase a partir de la seleición natural, en términos de considerancies evolutives. La seleición natural ye fundamental a la teoría evolutiva y afirma que les característiques hereditaries qu'amonten les posibilidaes de supervivencia y reproducción van ser más y meyor representaes nes xeneraciones subsiguientes, los atributos van ser escoyíos. En tantu, mecanismos comportamentales heredaos que dexen un organismu mayores posibilidaes de sobrevivir o reproducise bien probablemente va tar presente en xeneraciones subsiguientes. Munchos biólogos acepten que comportamientos hereditarios pa l'adaptación pueden presentase n'especies animales, pero'l discutiniu dar na aplicación del modelu evolutivu al ser humanu, tantu dientro del ámbitu de la bioloxía evolutiva como dende la ciencia social.ju Al añu siguiente a la publicación del llibru Sociobiology: The New Synthesis, de Wilson, Richard Dawkins publicó'l so famosu llibru El xen egoísta. Este foi un pasu más d'acercamientu a la psicoloxía evolucionista, afondando nel conceutu de la sociobiología entendida como una propiedá emerxente del individuu dientro de la sociedá. Esto ye, entendiendo la sociobiología dende'l puntu de vista de la psicoloxía evolucionista.

Premises, tesis ya hipótesis[editar | editar la fonte]

Les premises de la sociobiología son l'heriedu d'atributos comportamentales y l'acción de la seleición natural sobre esti heriedu; los atributos tienen d'actuar en pro de l'adaptación a la redolada. Tomando como referencia les categoríes de comportamientu animal de Nikolaas Tinbergen, l'analís sociobiológico puede clasificase n'esplicaciones a nivel especie y nivel individual. Les categoríes según especie consisten na función adaptativa del comportamientu y el procesu evolutivu detrás d'esta funcionalidad. Les categoríes a nivel individuu son el so desenvolvimientu y el mecanismu comportamental que se-y sigue. Los sociobiólogos interesar en como'l comportamientu esplícase lóxicamente a partir de les presiones selectives na hestoria de les especies. Conciérne-yos entós el comportamientu instintivu o intuitivu y faise énfasis nes semeyances ente poblaciones animales. L'enclín maternal mamífera a la sobreprotección de la descendencia ye un exemplu d'un comportamientu favorable pa la supervivencia d'un conxuntu d'especies, faciendo que los mecanismos evolutivos detrás de la evolución sía puramente xenéticu.

Les tesis de ventayes xenétiques a nivel individual tienen dificultaes n'esplicar comportamientos sociales partir de la seleición de xenes particulares; la evolución puede analizase a partir de la supervivencia de grupos, en contraste con evolución según cambeos xenéticos singulares. L'analís de grupos facer a partir de los paradigmes y l'estadística poblacional tomaos de la teoría de xuegos. EO Wilson argumenta que l'altruísmu faise genéticamente posible cuando los individuos altruistes defenden a los miembros del grupu genéticamente más similares a ellos, ye dicir a los miembros de la so familia, por que'l xen altruista calténgase. Un comportamientu social esplícase de primeres como una hipótesis sociobiológica que busca una estratexa d'estabilidá evolutiva que correspuenda col comportamientu reparáu. Les estratexes d'analises tienden a ser bien inestables, pero una estratexa bien formada puede predicir les frecuencies xenétiques.

Esti tipu d'hipótesis sofitar na relación ente les frecuencies xenétiques predecibles de la estratexa y les frecuencies espresaes nuna población. Puede haber un problema teóricu si l'establecimientu de la relación incurre en circularidá: l'ausencia d'una diferenciación clara ente les midíes de la estratexa y la población real. Altruísmu ente insectos sociales y mamíferos de la mesma camada esplicóse a partir d'esta relación. Hai una relación directa ente la cercanía genéticamente ente individuos y les sos posibilidaes d'altruísmu, como tamién l'infanticidiu en casos mamíferos polos nuevu proxenitores cuando'l machu-alfa vese movíu. Infanticidiu femenín y resorción de los fetos en royedores son fenómenos qu'entá busquen esplicación; polo xeneral femes con mayores posibilidaes de concebir pueden contener comportamientos selectivos con al respective de la so cría. Factores que pueden incidir nesta selectividá inclúin maximización del alimentu y posibilidaes de brindar protección de depredadores. Una premisa sociobiológica ye que les característiques de temperamentu en grupos de alelos esisten nun equilibriu ecolóxicu. De la mesma manera qu'una espansión de presa produz una espansión de depredador, una espansión de calteres altruistes puede dexar individuos especializaos d'una fuerte dependencia.

Característiques xenétiques[editar | editar la fonte]

La sociobiología tiende a acomuñar colos argumentos a favor de les bases xenétiques de la intelixencia humana, anque nun ye un enclín estrictu. Los críticos a la sociobiología afirmen la so inutilidá una vegada los atributos nun tean espuestos a presiones selectives, o que los alelos sían tan variables que preestablecer xenes ventaxosos sía imposible. Por que una postura sociolóxica seria fuerte sostener nel casu humanu, tien de demostrase'l procesu evolutivu de la seleición de la intelixencia en tanto xenes heredaos. El investigadores detrás d'esta postura argumenten que creatividá, extroversión y agresividá humana son ente 45% y 75% característiques xenétiques. La intelixencia sería 80% xenética. Los métodos, que tienden a arreyar ximielgos, fueron criticáu en dellos niveles y abandonáronse. Los oríxenes xenéticos de la criminalidad, anguaño so investigación, argumenten que'l comportamientu criminal ye adaptativu.

Crítiques[editar | editar la fonte]

Académicos en contra de la sociobiología humana de Wilson crearon el Grupu d'Estudiu Sociobiológico, incluyendo al biólogu Stephen Jay Gould, el xenetista Richard Lewontin, el neurobiólogo Steven Rose, el psicólogu Leon Kamin, l'antropólogu Marshall Sahlins y el pedagogu Alfie Kohn. El Grupu plantega venceyos ente la sociobiología y el determinismu biolóxicu de forma comparable al darwinismo social de la socioloxía de finales del sieglu XIX, el movimientu eugenésico d'empiezos del sieglu pasáu y el discutiniu de los exames de coeficiente intelectual de los 1970's. Los argumentos políticos funcionen de dambos llaos: en contra de los sociobiólogos poles repercusiones políticu-culturales de los sos argumentos, y per parte d'éstos señalando la esistencia de presiones pa ser políticamente correctu y caltener so la superficie fenómenos reales ya incómodos. Sicasí, la mayoría de les crítiques contra la sociobiología son puramente científiques: la distinción ente la hestoria y connotación política d'una idea y la so validez científica.

La sociobiología moldióse pa xustificar posiciones polítiques de derecha, incluyendo la conservadora Heritage Foundation contra los afroamericanos del Norte y el Frente Nacional neonazi británicu. Wilson nun tenía nenguna axenda política específica al publicar el so testu; quien afirma que'l científicu tien la obligación de buscar y esponer la verdá a pesar de les sos connotaciones polítiques. Asegura que la sociobiología nun produz directamente repercusiones ideolóxiques: la sociobiología usóse pa caltener postures bien distintes como les de Robert Wright, Anne Campell, Frans de Waal y Sarah Blaffer Hardy. Noam Chomsky defendía la metodoloxía sociobiológica pos yera práuticamente la mesma qu'usaba nos sos estudios llingüísticos, pero refugada les conclusiones de los sociobiólogos. Piotr Kropotkin fixera argumentos sociobiológicos dende l'anarquía nel testu Mutual Aid: A Factor of Evolution, faciendo énfasis l'altruísmu innato del ser humanu.

Crítiques de biólogos[editar | editar la fonte]

L'aplicación de la sociobiología a la especie humana ye darréu motivu de discutiniu ente distintes corrientes de biólogos. Por casu, Stephen Jay Gould y Richard Lewontin critiquen a la sociobiología como otra forma más de determinismu biolóxicu. Una perspeutiva qu'anula los factores de llibertá qu'añeren nel albedríu humanu y suxetar al mandatu de los xenes hasta nel so más noble espresión: el altruísmu.

Jay Gould y Lewontine acoten que'l determinismu sociobiológíco lo que fai ye xustificar el statu quo conveniente pa les élites, y que lexítima los programes políticos de gobiernos autoritarios. Rellacionen esta teoría col darwinismo social, la euxenesia y les midíes del IQ, que nos 1970s xeneraron discutinios nel so aplicabilidad a problemes humanos con alta carga ética. Pa ellos Wilson comete una falacia naturalista. Conformaron un grupu académicu qu'estudia evidencies que contradicen los postulaos sociobiológicos.

Wilson pela so parte introduz el términu sociobiología como'l corpus teóricu que sintetiza la esplicación de los mecanismu evolutivos detrás del comportamientu social, tales como l'altruísmu, l'agresión, la eleición de pareya y el cuidáu parental de les críes.

A los sociobiólogos acúsase-yos de ser hiperadaptacionistas, atopando esplicaciones adaptatives en comportamientos que nun lo son necesariamente. Esto estrema a la sociobiología de les demás teoríes del comportamientu humanu. Teóricos evolucionistes como Elisabeth Vrba, Richard Lewontin y Stephen Jay Gould esaminaron víes non adaptatives onde la evolución puede llevar a comportamientos particulares. La sociobiología namái acepta adaptación como esplicación del comportamientu. Sicasí les resultancies de los modelos adaptacionistas en predicir comportamientos futuros en poblaciones y dieron fuerza a la centralidad evolutiva de l'adaptación. Les teoríes evolutives ensin nenguna base empírica son frecuentes na sociobiología en parte porque son altamente maleables pol so grau d'astracción.

Crítiques d'antropólogos[editar | editar la fonte]

Tamién l'antropólogu Marvin Harris y otros criticaron duramente a la socibiología, sobre la base d'ignorar el conceutu de cultura y la noción d'adaptabilidá de la cultura. La cultura entendida como conxuntu de conocencies tradicionales d'una sociedá, tamién ye heredada en gran parte, y critica a los sociobiólogos por enfatizar por demás los xenes, como si fueren l'únicu factor heredáu, siendo como ye que munchos conocencies útiles pa la supervivencia de sociedaes ancestrales tresmitíense al traviés de la cultura ensin mediación de los xenes.

Otres crítiques[editar | editar la fonte]

Dientro de la comunidá científica, produciéronse diferencies en cuanto al etnocentrismu sociobiológico, los sos métodos d'esperimentación y los modelos matemáticos usaos. Conclusiones que sobreinterpretan los resultancies estremen cuatro argumentos principalmente: antropomorfismo, reificación, hiperadaptacionsimo y falta de respaldu empíricu. Nos escenarios biolóxicos el antropomorfismo consiste n'aprovir a comportamientos animales motivaciones humanes; dellos discursos sociobiológicos cayen nesti erru. Wilson fai una correlación directa ente altruísmu de formigues y humanes cuando les motivaciones humanes pal altruísmu nun tienen relación psicolóxica dalguna col altruísmu d'un insectu.

Allugamientos favorables[editar | editar la fonte]

El defensores de Wilson aseveran que los críticos han sobreinterpretado el determinismu biolóxicu de la sociobiología, estremando ente les sos pretensiones descriptives y acutes frente a la prescripción. Aun así, hai sociobiólogos que velen contra la reforma social por promover retrasos evolutivos basaos en posiciones étnicamente proselitistes, argumentando como Richard Dawkins na estensión seleición altruista a los individuos emparentaos racialmente, como una forma de metafamilia. Argumentos como esta cayen so la forma de falacias naturalistes onde los argumentos salten de lo normativo a lo prescriptivo ensin una sustentación clara. Un exemplu común ye sofitar guerres futures acotando la condición natural humana de la guerra. Asumir tamién que los argumentos raciales son principalmente éticos primero que biocientíficos, anque tán suxetos a ser desprobados por razones biolóxiques. La hestoria d'estos alderiques ta compilada por Cronin, Segerstrå-y y Alcock. Adaptacionistas como Steven Pinker revelen el componente ad hominem del discutiniu, sobremanera no referente al discutiniu políticu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «The Life of J.P. Scott». Bowling Green State University. Consultáu'l 14 d'avientu de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Sociobiología