Slumdog Millionaire

De Wikipedia
Slumdog Millionaire
Datos
Títulu orixinal Slumdog Millionaire (en)
Xéneru cine románticu, cine dramáticu, coming-of-age (es) Traducir, película basada nuna novela y cine de crímenes (es) Traducir
País d'orixe Reinu Xuníu
Estrenu 30 agostu 2008 (Festival de Cine de Telluride (es) Traducir)
19 marzu 2009 (Alemaña)
19 febreru 2009 (Hungría)
9 xineru 2009 (Reinu Xuníu)
18 abril 2009 (Xapón)
Idioma orixinal inglés[3], Hindi[3] y francés[4]
Duración 120 min
Llugar de la narración Mumbai[5] y Juhu (en) Traducir[5]
Rodaxe Mumbai
Formatu 2.35:1
Color en color
Ficha téunica
Direición Danny Boyle y Loveleen Tandan
Producción Christian Colson
Productor executivu Tessa Ross[4]
Guión Simon Beaufoy
Música A. R. Rahman
Fotografía Anthony Dod Mantle
Edición Chris Dickens
Repartu Dev Patel, Freida Pinto, Madhur Mittal, Anil Kapoor, Irrfan Khan (es) Traducir, Mahesh Manjrekar, Tanay Chheda (es) Traducir, Tanvi Ganesh Lonkar, Ashutosh Lobo Gajiwala, Ayush Mahesh Khedekar, Rubina Ali, Azharuddin Mohammed Ismail (es) Traducir, Saurabh Shukla[7], Anand Tiwari[7], Faezeh Jalali[7], Ankur Vikal y Rajendranath Zutshi (es) Traducir
Ver llista completa
Compañíes
Productora CPL Productions (es) Traducir, Film4 Productions y Pathé
Distribuidora Pathé[8], Fórum Hungary (es) Traducir[2], Fox Searchlight Pictures, ITunes, 20th Century Fox y Warner Bros.
Costu 15 000 000 $[9]
Recaldación 377 910 544 $
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[13]
FSK FSK 12
JMK 12 (es) Traducir[14]
Medierådet pa mayores de 15 años[15]
Slumdog Millionaire Delhi-6 (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Calificaciones profesionales
Calificaciones
FonteCalificación
Rolling stone link3.5/4 estrellas
Rotten Tomatoes link9.5/10 estrellas
Empire link5/5 estrellas
Metacritic link8.5/10 estrellas

Slumdog Millionaire ye una película Indiu-británica del 2008, dirixida por Danny Boyle y escrita por Simon Beaufoy, ganadora de 8 Premiu Óscar. La película ta basada na novela ¿Quier ser millonariu? (títulu orixinal: Q & A), del escritor y diplomáticu indiu Vikas Swarup.

Sinopsis[editar | editar la fonte]

Jamal ye un concursante de la versión india de Who Wants to Be a Millionaire?, presentáu por Prem Kumar (Anil Kapoor). Yá ganara 10.000.000 de rupies y llegara a la entruga final, por venti millones de rupies (unos 320.000 €), que contestaría a otru día. Obedeciendo les órdenes de Prem Kumar, la policía abarrunta que Jamal fixera trampa, porque les otres posibilidaes (que tuviera amplies conocencies o muncha suerte) paecíen bien pocu probables.

Jamal esplica que, ente que siquier preguntar sobre la estrella de Bollywood Amitabh Bachchan yera bien fácil, conocía les respuestes de la mayor parte de les entrugues por casualidá, por cuenta de lo que-y asocediera na so vida, tresmitida nuna serie de flashbacks nos que se documentan los detalles de la so infancia. Les alcordances inclúin escenes sobre cómo llograra l'autógrafu de Bachchan, la muerte de la so madre mientres un actu de violencia de parte de los hindús contra los musulmanes; y l'amistá d'él y del so hermanu Salim con una neña llamada Latika (Rubina Ali). Referir a Salim y a sigo mesmu como Athos y Porthos, y a Latika como la tercera de Los trés mosqueteros, magar que nun conoz el nome d'esti postreru.

Na alcordanza de Jamal, los neños son finalmente afayaos por Mamen (Ankur Vikal) mientres vivíen nun basureru. Mamen ye un gánster (anque nun lo saben cuando lo conocen) que pretende tener un orfanatu pa "coleccionar" neños de la cai y entrenalos pa pedimiar. Salim ye preparáu pa ser parte d'una operación de Mamen, na cual ésti píde-y que traxera a Jamal pa poder cegalo (lo cual amontaría'l so potencial como cantante méndigu). Salim protexe al so hermanu, y los trés neños traten d'escapar, pero namái él y Jamal llogren faelo, saltando sobre un tren. Latika cuerre xunto al tren y toma la mano de Salim, pero ésti soltar arremente, polo que la neña vuelve ser prindada polos gánsters y el tren allóñase.

Los hermanos viven como pueden, viaxando sobre'l techu de los trenes, vendiendo mercancíes, robando y estafando a los turistes inocentes nel Taj Mahal faciéndose pasar por guíes de turismu. Jamal finalmente aportuna en tornar a Bombay p'atopar a Latika, lo cual fai enoxar a Salim. Cuando la atopen, afayen que Mamen convertir en baillarina pa más palantre vendela a dalguna rede de prostitución, pos la so virxinidá yera bien pervalible y podía ser vendida a un preciu bien alto. Los hermanos traten de rescatala, pero Mamen interponse, y finalmente Salim asesina a Mamen. Esti fechu val-y a Salim pa ser contratáu por un enemigu de Mamen, Javed (Mahesh Manjrekar), un poderosu mafiosu de la ciudá. Salim torna a l'habitación onde se taben agospiando y ordenar a Jamal que se fora. Jamal, sabiendo que'l so hermanu quería tar solu con Latika, atacar violentamente hasta que Salim amenaciar con una arma, nesi momentu Latika intervién y diz-y a Jamal que se vaya, rompiendo'l so corazón y sacrificándose pa caltenelo a salvo. Nesi momentu Jamal pierde'l contautu con Salim y Latika.

Unos años más tarde, Jamal tien un emplegu como mozu nun call center. Cuando un compañeru de trabayu pídelu que reemplazar por unos minutos, busca a Latika y a Salim pero namái llogra atopar a Salim, quien se convirtiera nun home d'altu rangu na organización de Javed. Jamal decide realcontrase col so hermanu, y pregúnta-y por Latika. Salim, cafiante y asoráu al dase cuenta de que'l so hermanu inda l'ama, respuénde-y que "foise bien lloñe". Salim convida a Jamal a vivir con él, y dempués de que Jamal siguir hasta la casa de Javed, de lloñe reconoz a Latika (Freida Pinto) ella tamién paez reconocelo. Decide atopar la forma d'entrar na casa, faciéndose pasar primero por un chef y dempués por un lavaplatos. Jamal y Latika siéntense atraíos l'unu pol otru, pero la so felicidá convertir en desesperación cuando Jamal afaya que Latika ta con Javed. Jamal trata de persuadir a Latika por que se fora con él. Ella niégase por mieu y aportuna en que tien d'escaecese d'ella y dise, anque en cuenta de faer eso, Jamal diz-y que l'ama y prométe-y esperar la tolos díes a los cinco de la tarde na estación de trenes más grande de Bombay, la Chhatrapati Shivaji Terminus (CST), tamién conocida polos paisanos como "VT Station" del so antiguu nome ("Victoria's Terminus"), hasta qu'apaeciera. Un día, mientres Jamal espera ellí, Latika trata de realcontrase con él, pero ye prindada por Salim y polos homes de Javed. Ésti amedrána-y con un corte na mexella con un cuchiellu y Salim escapa nel so autu, dexando a Jamal enfurecido metanes l'ensame.

Jamal vuelve perder contautu con Latika cuando Javed camudar a otra casa nes contornes de Bombay. N'otru intentu por atopala, Jamal inscribir nel popular programa de televisión Who Wants to Be a Millionaire, porque sabe qu'ella lo vería. Llogra llegar a la entruga final, magar l'actitú contraria del presentador del programa, quien nuna de les ocasiones da-y una respuesta incorreuta mientres una corte comercial. A la fin del primer día del programa, a Jamal quéda-y una sola entruga pa ganar venti millones de rupies, pero'l anfitrión, por rocea, llama a la policía y Jamal ye arrestáu y dempués torturáu pola policía, por que confiese cómo una persona como él, un simple "perru de la cai", podía saber les respuestes a tantes entrugues.

La llinia de la hestoria torna al puntu actual, dempués de que Jamal nárra-yos la historia completa, esplicando como la esperiencia de la so vida coincidiera cola conocencia de caúna de les respuestes, l'inspector de policía (Irrfan Khan) diz que la esplicación ye "peculiarmente plausible" y, sabiendo que nun ta nel concursu pol dineru, déxa-y tornar al programa pa contestar la última entruga.

Na casa de Javed, Latika ve la cobertoria de les noticies de la milagrosa participación de Jamal nel programa. Salim da-y a Latika el so teléfonu y les llaves del so autu; depués, diz-y que fuxa y que-y perdone polo que fixera. Poco dempués de que Latika vase, Salim enllena la bañera de billetes y se recuesta nella, esperando pola so muerte.

La última entruga que-y faen a Jamal ye nomar al tercer mosqueteru de la hestoria Los trés mosqueteros. Cuando Jamal usa'l so recursu telefónicu pa llamar a Salim, Latika llogra a dures penes atender el teléfonu a tiempu y vuelven falar. Ella nun sabe la respuesta de la entruga final, pero diz-y a Jamal que ta a salvo; xustu antes de cortase la llamada ella diz-y:("Jamal, el señor ta contigo.") y nesi momentu corta la comunicación telefónica. Jamal a cencielles aldovina la respuesta correuta (Aramis) a la entruga del únicu mosqueteru que'l so nome enxamás pescudara, y gana el premiu final. Simultáneamente, na casa de Javed, ésti da cuenta de que Salim ayudó a escapar a Latika. Javed y los sos homes tiren embaxo la puerta del bañu y Salim dispáralos algamando a Javed. Los homes de Javed entren detrás y dispáren-y delles vegaes a Salim. Les últimes pallabres de Salim, que tamién podía oyer l'intre del programa, son "Dios ye grande". Más tarde, esa nueche, Jamal espera na estación de trenes, un tanto desanimáu, por si apaez Latika, cosa que de forma inesperada asocede y realcuéntrense pa finalmente compartir un besu. A lo último, revélase que la respuesta correuta a la entruga del principiu ye "D  Ta escritu".

Repartu[editar | editar la fonte]

Sobre la producción[editar | editar la fonte]

El guionista Simon Beaufoy escribió Slumdog Millionaire cola novela Q and A de Vikas Swarup como premisa. P'afinar el guión, Beaufoy fixo trés viaxes d'investigación a la India y entrevistó a neños de la cai que-y sorprendieron coles sos actitúes. Usó delles idees del estudiante de direición Asim Bhatti, mientres trabayaba nel guión. El guionista dixo que'l so oxetivu pal guión yera "consiguir que l'espectador sienta esta enorme cantidá de diversión, rises, charres y sentíu de comunidá qu'unu atopa nestos suburbios. Lo que percibes nun llugar asina ye esta masa d'enerxía".

Nel branu de 2006, les compañíes productores britániques Celador Films y Filme4 convidaron al direutor Danny Boyle a lleer el guión de Slumdog Millionaire. Primeramente Boyle duldó, yá que nun taba interesáu en faer una película sobre'l concursu ¿Quién quier ser millonariu?, pero'l direutor afayó rápido que'l guionista yera Beaufoy, quien escribiera The Full Monty (1997), una de les sos películes britániques favorites, asina que decidió relleer el guión. Boyle quedó maraviáu como Beaufoy texera les múltiples trames del llibru de Swarup nuna sola hestoria, y el direutor decidió entrar nel proyeutu. La película precisaba 15 millones de dólares pa ser realizada, de manera que Celador Films buscó un distribuidor pa vende-y los derechos d'exhibición. Fox Searchlight Pictures fixo una ufierta inicial d'unos 2 millones, pero la Warner Independent Pictures ufiertó 5 millones, ufierta que la Fox Searchlight nun pudo superar.

Los cineastes viaxaron a Bombay, en setiembre de 2007, con un equipu parcial, y empecipiaron la busca d'actores y equipu llocal pa la producción. Cuando se taba preparando pa la filmación, Boyle decidió traducir un terciu del diálogu de la película al hindi. El direutor mintió a la presidenta de la Warner Independent diciéndo-y que traduciría tan solo un 10% del diálogu, y ésta aprobó'l cambéu. Les llocalizaciones de la película inclúin el mega-suburbiu de Bombay y los barrios de chabolos de Juhu. Los cineastes controlaron les mases faciéndose amigos de los espectadores. El rodaxe empecipió'l 5 de payares de 2007.

Amás de la novela de Swarup, Boyle dixo que la película inspiróse tamién en tres film de Bollywood: Satya (1998), Compañía (2002) y Vienres Negru (2004). Los dos primeros, de Ram Gopal Verma, diéron-y "un trabayáu ya hipnótica semeya del submundo de Mumbai". El guión de Satya foi coescrito por Saurabh Shukla, quien interpreta al policía Srinivas en Slumdog Millionaire.

Vienres Negru, basada nos atentaos de Bombay en 1993, ufierta una "persecución policial de 12 minutos al traviés del transitáu suburbiu de Dharavi" que foi homenaxáu na escena inicial de Slumdog Millionaire. Otra influencia foi la película Deewar (1975), qu'él describe como "una importante clave del cine indiu". La película basar nel gánster de Bombay Haji Mastan, interpretáu por Amitabh Bachchan, actor de repartu en Slumdog Millionaire, quien al empar presenta'l programa Kaun Banega Crorepati (la versión india de ¿Quién quier ser millonariu?).

Banda sonora[editar | editar la fonte]

El compositor A. R. Rahman entamó la banda sonora mientres 2 meses y completar en 2 selmanes. Confiesa que'l so deséu yera "entemecer la India moderna cola vieya India" cola música, pero que la película "nun trata sobre la India y la so cultura. La hestoria podría pasar en cualquier rincón del mundu".

Boyle nun soporta'l sentimentalismu y díxo-y a Rahman "nun incluyas nengún chelo na mio película" y que quería "una banda sonora que marcara'l pulsu". Rahman apreció qu'a Boyle gustára-y como'l cine indiu entemez la música. Pidió-y una banda sonora nerviosa col enfotu de acompañar y non d'añader conteníu. El compositor diz que "nun hai munches entraes musicales na película. De normal una película grande tien unes 130. Ésta tien tan solo 17 o 18, incluyendo los creitos iniciales y de zarru". Describiendo la música como una de les partes que más-y gustaron de la película, Boyle quixo incluyir la tema "Paper planes" de M.I.A. yá dende principios de la producción. La pieza apaez tamién mientres una tema orixinal de Rahman, "O...Saya,". M.I.A., quien ye descrita por Rahman col axetivu "enerxética", y que Boyle señaló como "un regalu" a la banda sonora, apurrió delles anotaciones en delles escenes a Boyle (sol pidimientu del mesmu) mientres el montaxe. La banda sonora ye un allucinante amiestu de ritmo estilo discu de la década de 1970 con un toque inconfundiblemente indiu.

Premios[editar | editar la fonte]

Tres les proyeiciones nel Telluride Film Festival y nel Festival Internacional de Cine de Toronto, Slumdog Millionaire trescaló a estrenu llindáu tantu en tiempu como en númberu de copies.

Ganó'l premiu a la meyor película nel Festival Internacional de Cine de Toronto, y foi gallardoniada pola National Board of Review como meyor película del añu.

Nel añu 2010, la película foi la más premiada na 66ª entrega de los Premios Globu d'Oru (conocíos como la meyor antoxana del Premiu Óscar), y afaró na entrega de los Premios Óscar de 2008, consiguiendo ocho estatuilla de los diez a les que taba nomada (incluyendo los dos premios más importantes: a la meyor película, y al meyor direutor.

Premios The Best[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Candidatu Resultancia
2009 Meyor Película Ganadora
2009 Meyor Hestoria Ganadora
2009 Meyor Actor Ganador
2009 Meyor Fotografía Ganadora

Premiu Óscar[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Candidatu Resultancia
2008 Meyor película Ganadora
2008 Meyor direutor Danny Boyle Ganador
2008 Meyor guión adautáu Simon Beaufoy Ganador
2008 Meyor banda sonora A. R. Rahman Ganador
2008 Meyor cantar orixinal
(Jai Ho)
A. R. Rahman
Gulzar
Ganador
2008 Meyor cantar orixinal
(O Saya)
A. R. Rahman
Maya Arulpragasam
Candidata
2008 Meyor fotografía Anthony Dod Mantle Ganador
2008 Meyor montaxe Chris Dickens Ganador
2008 Meyor edición de soníu Tom Sayers Candidatu
2008 Meyor soníu Ian Tapp
Richard Pryke
Resul Pookutty
Ganador

Premiu Globu d'Oru[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Candidatu Resultancia
2009 Meyor Película - Drama Ganadora
2009 Meyor Direutor Danny Boyle Ganador
2009 Meyor Guión Simon Beaufoy Ganador
2009 Meyor Banda Sonora A. R. Rahman Ganador

Premios BAFTA[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Candidatu Resultancia
2008 Meyor película Ganadora
2008 Meyor película británica Candidata
2008 Meyor direutor Danny Boyle Ganador
2008 Meyor actor Dev Patel Candidatu
2008 Meyor actriz de repartu Freida Pinto Candidatu
2008 Meyor guión adautáu Simon Beaufoy Ganador
2008 Meyor banda sonora A. R. Rahman Ganador
2008 Meyor fotografia Anthony Dod Mantle Ganador
2008 Meyor montaxe Chris Dickens Ganador
2008 Meyor diseñu de producción Mark Digby
Michelle Day
Candidatu
2008 Meyor soníu Ian Tapp
Richard Pryke
Resul Pookutty
Ganador

Premios del Sindicatu d'Actores[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Candidatu Resultancia
2008 Meyor repartu Ganador
2008 Meyor actor de repartu Dev Patel Candidatu

Premios Goya[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Resultancia
2010 Meyor película europea Ganador

Discutinios[editar | editar la fonte]

  • A la so salida al mercáu, la película recibió dures crítiques na India, onde s'afirmó que'l filme reincidía nos estereotipos occidentales alrodiu de la probeza nesi país y acusar de faer "pornografía de la probeza".
  • Tapeshwar Vishwakarma, representante de los habitantes de los tugurios, interpunxo una demanda por bilordiu contra'l compositor A.R. Rahman y l'actor Anil Kapoor afirmando que la forma en qu'estos presentaben a los habitantes de los tugurios constituyía violación a los derechos humanos.[16]
  • Na so demanda, Vishwakarma alegaba que'l nome de la película (Perru de Tugurio Millonariu) yera peyorativu y esixía que la pallabra perru fora retirada del títulu. Estes denuncies fueron sofitaes con protestes realizaes polos habitantes de los tugurios en munches partes de la India.[17][18]
  • Dellos neños qu'apaecen na película (ente ellos quien exercen el papel de los protagonistes na so infancia) quedar ensin casa por cuenta de una orde de la corporación municipal de Bombay de baltar cincuenta chaboles construyíes nes contornes de la ciudá, asitiaes sobre los desaguadorios municipales.[19]
  • Tres una noticia apaecida nel tabloide británicu News of the World y posterior denuncia de la madre de Rubina Ali, Jurshid, la policía de Bombay investigó si'l padre de la neña protagonista de la película, Rafiq Qureshi, taba intentando vendela por 200.000 llibres esterlines (unos 226.400 euros). El so padre y la so madrasca, colos que vive la neña nun barriu marxinal pela rodiada de Bombay, desmintieron les acusaciones; en pallabres del tíu de Rubina, Moinudin Qureshi, "nunca pensamos que tuviéramos qu'enfrentanos a esto. Somos probes, pa nós los nuesos neños ser tou. ¿Por qué la daríamos asina? Ye a cencielles un intentu de bilordiar el so nome. Dempués de too convirtióse en famosa en tol mundu, ¿non?". Esiste un fondu pa la educación de dambos neños protagonistes de la película creáu polos responsables de la película, según un plan de les autoridaes de Bombay pa da-yos una vivienda.[20]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 14 abril 2017.
  2. 2,0 2,1 URL de la referencia: http://nmhh.hu/dokumentum/158984/2009_filmbemutatok_osszes.xls.
  3. 3,0 3,1 Afirmao en: AFI Catalog of Feature Films. Identificador AFI: 64756. Data de consulta: 10 ochobre 2020.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  5. 5,0 5,1 Afirmao en: Slumdog Millionaire. Data d'espublización: 30 agostu 2008.
  6. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: tt1010048. Data de consulta: 3 xineru 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. 7,0 7,1 7,2 Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  8. «Slumdog Millionaire» (inglés). Cineuropa. Consultáu'l 1r ochobre 2023.
  9. 9,0 9,1 URL de la referencia: http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=slumdogmillionaire.htm.
  10. 10,0 10,1 URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2009.64.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190718184615/https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2009.64.0.html. Data de consulta: 3 xineru 2020.
  11. URL de la referencia: https://www.cinemablend.com/new/Dallas-Fort-Worth-Film-Critics-Award-Sean-Penn-11291.html.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 12,5 URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2009.107.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190503213233/https://www.europeanfilmacademy.org/2009.107.0.html. Data de consulta: 3 xineru 2020.
  13. URL de la referencia: https://www.cnc.fr/professionnels/visas-et-classification/122158. Data de consulta: 3 febreru 2023.
  14. URL de la referencia: https://jmkextern.bmb.gv.at/app/detail.aspx?FILID=15168.
  15. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  16. «'Slumdog' stars sued for 'defaming' India's slum-dwellers». AFP. The West Australian (22 de xineru de 2009). Consultáu'l 23 de xineru de 2009.
  17. Time Magazine Article - Slumdog not being watched in India
  18. Kinetz, Erica (22 de xineru de 2009). «Mumbai residents object to 'Slumdog' title». Associated Press. USA Today. Consultáu'l 26 de xineru de 2009.
  19. Los neños de "Slumdog Millionaire", ensin casa per valtamientu de los sos chabolos
  20. La neña de 'Slumdog', ¿puesta en venta pol so padre? Reuters/El País, elpais.com, 20 d'abril de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]