Sistema eleutoral

De Wikipedia
(Redirixío dende Sistema electoral)

Un sistema eleutoral ye'l conxuntu de principios, normes, regles y procedimientos téunicos enllazaos ente ellos, y llegalmente establecíos, per mediu de los cualos los eleutores espresen la so voluntá política en votos "non modificar" que de la mesma se converten n'escaños o poder públicu. Nun sentíu más ampliu, y según el constitucionalista Roberto Lopresti,[ensin referencies] el sistema eleutoral ye la parte del Derechu Eleutoral qu'apigura'l conxuntu de regles rellacionaes cola integración de los órganos de gobiernu por procedimientos electivos. Según el conceutu, les normes que regulen la ciudadanía, los partíos políticos, les bases del sufraxu, la emisión del mesmu, los órganos eleutorales, los recursos contra les sos decisiones y al sistema eleutoral en sentíu acutáu.

L'algame acutáu del términu establecer en función de convenir nel derechu eleutoral de cada país, tocantes a acutar esta denominación a les regles qu'establecen la forma na qu'han de ser asignaos y distribuyíos los cargos electivos, nun réxime electivu determináu, trátese dientro de la democracia direuta o la democracia representativa.

El diseñu eleutoral[editar | editar la fonte]

Cuando se diseña un sistema eleutoral, ye meyor empezar con una llista de criterios que resuma lo que quier llograse, lo que quier evitase y, en sentíu ampliu, lo que se quier que'l gobiernu y el parllamentu paezan. Dada la naturaleza del diseñu institucional, los axustes tienen de faese buscando'l puntu mediu ente lo que se desea y lo que son los oxetivos. Por casu, puede querese impulsar la eleición de candidatos independientes y coles mesmes promover la crecedera de partíos políticos fuertes. Tamién el diseñador de sistemes eleutorales puede considerar un actu de sabiduría'l crear un sistema que-yos da a los votantes un ampliu grau d'eleición ente candidatos y partíos, pero esto puede significar una papeleta de votación complicada que causa dificultaes a los votantes con menor educación. La clave, al formular o reformar un sistema eleutoral, ta en priorizar los criterios más importantes y depués evaluar cual sistema eleutoral o combinación de sistemes, resulta meyor maximizando los oxetivos. N'esencia, lo que faen los sistemes eleutorales ye traducir los votos n'escaños ganaos por partíos y candidatos.

Les variables claves son:

  • La fórmula eleutoral emplegada.
  • Si'l sistema ye más mayoritariu o más proporcional.
  • Que fórmula matemática ye utilizada pa calcular la distribución de votos.
  • La magnitú de distritu -non cuántos votantes viven nun distritu, sinón cuántos miembros del parllamentu escoyer nél.

El diseñu de sistemes eleutorales tien una rellación estrecha con otros aspeutos más alministrativos de les eleiciones, tales como la distribución de los sitios de votación, la nominación de candidatos (Partíos y Candidatos), el rexistru d'eleutores, quien dirixen les eleiciones (Alministración eleutoral), etcétera. Estos asuntos son de gran importancia y les posibles ventayes na seleición d'un determináu sistema eleutoral pueden ser socavadas nun siendo que se-yos empreste l'atención debida.

El diseñu del sistema eleutoral, tamién afecta otres árees de la llexislación eleutoral:

  • La eleición de sistema eleutoral tien una influencia na manera en que se tracen les llendes de los distritos o circunscripciones (Delimitación de Distritos).
  • El diseñu de boletas eleutorales.
  • L'escrutiniu de Votos.
  • Y otros numberosos aspeutos del procesu eleutoral.

Elementos pa un diseñu eleutoral[editar | editar la fonte]

  • Los suxetos que tomen parte nel procesu. Contrólense al traviés de:
  1. Requisitos pa ser eleutor
  2. Privación del Derechu al votu
  1. Requisitos pa ser Candidatu #Rexistru de los

Candidatos (candidatu políticu)

  1. Organizaciones Polítiques
  2. Organización Eleutoral (alministración eleutoral).
  • Les operaciones materiales del procesu:
  1. Campaña eleutoral
  2. Votación
  3. Publicación de los resultaos
  4. Circunscripciones eleutorales
  5. Organización Eleutoral.
  • D'últimes;
  1. Los medios de control xurídicu y el resolución de conflictos y disputes xurídiques, #Sanciones

por Infracciones Eleutorales Específiques y Atenuantes.

Métodos de múltiple ganador[editar | editar la fonte]

Sistemes de pluralidá-mayoría[editar | editar la fonte]

La carauterística más sobresaliente d'estos sistemes ye que siempres utilicen distritos uninominales. Nel sistema de mayoría relativa, delles vegaes conocíu como sistema de pluralidá en distritos uninominales, el ganador ye aquel que llogra'l mayor númberu de votos, anque ello nun implique necesariamente la mayoría absoluta (ver Mayoría relativa). Cuando s'usa esti sistema en distritos plurinominales (esto ye, onde s'escueyen dellos representantes), conviértese entós nel sistema de votu en bloque (ver Votu en Bloque). Los eleutores tienen tantos votos como escaños a asignar y los candidatos más votaos van ocupando les posiciones ensin importar el porcentaxe que realmente algamen. Los sistemes mayoritarios como l'australianu de votu alternativu (ver Votu alternativu) y el sistema francés de dos vueltes (ver Doble Ronda) traten d'asegurar que'l candidatu ganador llogre la mayoría absoluta (más del 50%). N'esencia, el sistema de votu alternativu utiliza les segundes preferencies de los votantes pa xenerar un ganador por mayoría, si nengunu resulta escoyíu na primer vuelta.

Esti sistema tiende a afalar la formación d'un menor númberu de partíos.[1]

Nestos sistemes, favorezse la eficacia de les decisiones sobre la imparcialidá, les rindiciones de cuenta son sobre'l candidatu y non sobre'l partíu. Esto puede debilitar y estremar a los partíos.[2]

Sistemes de representación proporcional[editar | editar la fonte]

Escuéyense dellos miembros del Congresu per cada distritu eleutoral.[3] Esti sistema incentiva la fragmentación. Incentívase entá ye más la fragmentación cuando los distritos son grandes y utilícense fórmules que traducen los votos en númberos d'escaños.[4]

La lóxica qu'empón a los sistemes de Representación Proporcional ye la d'amenorgar deliberadamente les disparidades ente'l porcentaxe de la votación nacional llograda por un partíu y los escaños parllamentarios que-y correspuenden: sí un partíu grande gana'l 40% de los votos tendría de llograr aproximao 40% de los escaños, y si un partíu pequeñu gana 10% de los votos debería tamién conquistar aproximao'l 10% de los escaños parllamentarios. Con frecuencia considérase que l'usu de llistes de partíos a nivel nacional o rexonal ye la meyor forma de consiguir esa proporcionalidad (Representación Proporcional por Llistes). Pero esi oxetivu tamién puede llograse con facilidad si'l componente proporcional d'un sistema de Representación Proporcional Personalizáu compensa cualesquier desproporcionalidad que se derive de los resultaos nos distritos uninominales mayoritarios (Representación Proporcional Personalizada). El votu preferencial tamién puede cumplir con esi propósitu: el Votu Únicu Tresferible, onde los votantes ordenen a los candidatos en distritos plurinominales, ye otru sistema proporcional bien establecíu.

Munches democracies nueves escoyeron sistemes de Representación Proporcional. Más de 20 democracies establecíes y casi la metá de toles democracies "llibres" usen dalguna variante de la Representación Proporcional. Los sistemes de Representación Proporcional son predominantes n'América Llatina y n'Europa Occidental y representen un terciu de tolos sistemes n'África. Magar los escaños son de cutiu distribuyíos en de distritos plurinominales rexonales, en dellos países (como Alemaña, Namibia, Israel, Holanda, Dinamarca, Sudáfrica y Nueva Zelanda), la distribución d'escaños ye efeutivamente determinada pol votu a nivel nacional. La fórmula utilizada pa calcular la distribución d'escaños, una vegada que los votos fueron contaos, puede tener un efeutu marxinal nes resultancies eleutorales de Representación Proporcional. Les fórmules pueden basase nel "permediu más altu" o nel "residuu mayor". Sicasí, la magnitú de los distritos y los estragales de representación tienen mayor importancia pa los resultaos xenerales de Representación Proporcional (Estragales). Cuanto más grande sía'l númberu de representantes elegibles nun distritu y más baxu sía l'estragal riquíu pa la representación na llexislatura, más proporcional va ser el sistema eleutoral y más grande va ser la oportunidá de que los pequeños partíos minoritarios llogren representación parllamentaria.

N'Israel, l'estragal ye de 1.5%, ente que n'Alemaña ye del 5%. En Sudáfrica nun había estragal llegal en 1994 pa la representación y el Partíu Demócrata Cristianu Africanu ganó dos de 400 escaños con solu 0.45% del votu nacional. Otres eleiciones importantes arreyen el diseñu de les llendes de los distritos; la manera en que los partíos constitúin les sos llistes de Representación Proporcional (Llistes Abiertes, Zarraes y Llibres); la complexidá de la papeleta de votación (por casu, si'l votante tien d'escoyer ente partíos o ente candidatos y partíos; los arreglos formales o informales pa un "votu en paquete" y l'algame de los alcuerdos ente partíos, como aquellos nos sistemes qu'utilicen les coaliciones eleutorales.

Representación proporcional personalizada[editar | editar la fonte]

Los sistemes de representación proporcional personalizada como los que s'utilicen n'Alemaña, Nueva Zelanda, Bolivia, Italia, Venezuela o Hungría, traten de combinar los aspeutos positivos de dambos sistemes eleutorales: los de Representación Proporcional y los mayoritarios. Una proporción del parllamentu (casi la metá de los casos d'Alemaña, Bolivia y Venezuela) son electos por métodos de mayoría, xeneralmente en distritos uninominales; mientres el restu ye constituyíu por llistes Representación Proporcional. Esta estructura puede paecer, a la primer vista, similar a la de los sistemes paralelos descritos darréu, pero la diferencia fundamental finca en que so la Representación Proporcional Personalizáu los escaños de Representación Proporcional por llista suelen compensar, en mayor o menor midida, cualesquier desproporcionalidad producida poles resultancies nos distritos uninominales (mayoritarios). Por casu, si un partíu gana 10% de los votos nacionales pero nun gana nengún escañu de mayoría, entós seríen-y daos abondos escaños de les llistes de Representación Proporcional pa compensar la so representación n'aproximao un 10% del parllamentu.

En tolos países onde s'utiliza esti sistema, los escaños de uninominales asignar por mayoría relativa, sacante Hungría qu'utiliza pa estos efeutos el sistema de doble vuelta. El métodu d'Italia ye más complicáu una y bones un cuartu de los escaños parllamentarios acutar pa compensar los votos "desperdiciados" nos distritos uninominales. En Venezuela hai 110 escaños de Mayoría Relativa, 52 de Representación Proporcional por llista y 03 escaños de representación indíxena. En Méxicu, 200 escaños de Representación Proporcional compensen parcialmente les altes cuotes de desproporcionalidad que xeneralmente resulten nos 300 escaños de Mayoría Relativa disposición especial establez que nengún partíu puede llograr más de 300 de los 500 escaños que conformen la Cámara de Diputaos y otra más preve que, como regla xeneral, nun tien d'haber una desproporción mayor al 8% na rellación votos-escaños pa nengún partíu o coalición.

Nestos sistemes, la representación puede ser inda relativamente proporcional; les rindiciones de cuentes puede faese a los partíos como a los llexisladores individuales.[2]

Representación proporcional por llistes[editar | editar la fonte]

La mayoría de los setenta y cinco sistemes de representación proporcional identificaos na distribución global de los sistemes eleutorales usen dalguna forma de representación proporcional por llistes, namái en nueve casos usen los métodos de representación proporcional personalizáu o votu únicu tresferible. Na so forma más simple, la representación proporcional por llista rique que cada partíu presente una llista de candidatos al eleutoráu, que los eleutores voten por un partíu y que los partíos reciban los sos escaños en proporción al so porcentaxe de votación nacional. Los candidatos ganadores son tomaos de les llistes nel orde en que s'alluguen.

Distorsión de les preferencies eleutorales[editar | editar la fonte]

Dientro de los diversos sistemes de repartu proporcionales, el sistema D'Hondt ye'l que más distorsión produz.[5] Onde la distorsión midir pola midida de distorsión de Loosemore-Hanby:[6]


onde:

ye'l númberu total de partíos.
ye'l porcentaxe de votu del partíu i-ésimo.
ye'l porcentaxe d'escaños atribuyíos al partíu i-ésimo.
l'estragal de votos colos cualos un partíu llograría tolos escaños d'una circunscripción.
l'estragal de votos mínimu a partir del cual un partíu llogra escañu nuna circunscripción.

Sistemes semi-proporcionales[editar | editar la fonte]

Son aquellos que converten los votos n'escaños nuna forma que s'alluga ente mayoría-pluralidá y proporcinalidad. Los trés sistemes semiproporcionales usaos pa les eleiciones llexislatives son: el de votu únicu non tresferible, el votu paralelu (o mistu) y el de votu llindáu.

Sistemes de votu únicu non tresferible[editar | editar la fonte]

Nos sistemes de votu únicu non tresferible, cada eleutor tien un votu, pero hai dellos escaños que cubrir en cada distritu y los candidatos col númberu más altu de votos son quien los llogren. Esto significa que, por casu, nun distritu de cuatro miembros, en permediu unu precisaría solamente llograr malapenes el 20% de la votación pa ser escoyíu. Esto dexa la eleición de candidatos de partíos minoritarios y ameyora la proporcionalidad parllamentaria polo xeneral.

Sistemes paralelos[editar | editar la fonte]

Los sistemes paralelos usen tantu les llistes de representación proporcional como los distritos uninominales de mayoría relativa (el ganador lleva tou). Sicasí, a diferencia del sistema de representación proporcional personalizada (votu únicu tresferible), les llistes de representación proporcional nun compensen la desproporcionalidad xenerada nos distritos uninominales por mayoría. Los sistemes paralelos fueron llargamente adoptaos poles nuevu democracies n'África y polos antiguos estaos soviéticos.

Sistemes de votu llindáu[editar | editar la fonte]

Estos sistemes allugar ente los de votu únicu non tresferible y los de votu en bloque, yá que se basen en distritos plurinominales y los candidatos ganadores son a cencielles aquellos que llogren más votos. Los eleutores tienen más d'un votu, pero menos votos que'l númberu d'escañu a ocupar.

Métodos de ganador únicu[editar | editar la fonte]

Los métodos con un ganador son clasificaos d'alcuerdu al tipu de papeleta que s'utiliza: sistemes binarios (la papeleta presenta la opción de votar o nun votar por unu o más candidatos), sistemes de rangu o preferenciales (la papeleta presenta tolos candidatos que l'eleutor tien d'ordenar lo más preferío siquier preferíu) y sistemes d'evaluación o estimación (la papeleta presenta tolos candidatos a los que l'eleutor tien de dar una puntuación).

Sistemes binarios[editar | editar la fonte]

El sistema binariu más utilizáu en tol mundu ye'l escrutiniu uninominal mayoritariu (tamién llamáu "mayoría relativa" o "votu plural"), en que l'eleutor vota por una opción, y el candidatu que reciba'l mayor númberu de votos gana les eleiciones, anque nun llogre la mayoría absoluta. Si, sicasí, ríquese que'l candidatu gane por mayoría absoluta, utilícense métodos eliminatorios. Los métodos eliminatorios más comunes son:

  • Segunda vuelta ente los dos candidatos con más voto *

Eliminación gradual del candidatu más débil hasta qu'un candidatu llogre mayoría absoluta * Eleición refecha ensin eliminación; nengún candidatu ye esaniciáu, les votaciones repitir hasta qu'un candidatu reciba la mayoría absoluta.

Cabo mentar que les papeletes de los sistemes binarios non necesariamente son esclusives, los sistemes de votu d'aprobación, por casu, dexen que l'eleutor vote por más d'un candidatu. Sicasí, ye'l candidatu con más votos el que gana la eleición.

Sistemes preferenciales[editar | editar la fonte]

Los sistemes eleutorales preferenciales o de rangu son métodos que dexen que l'eleutor ordene los candidatos d'alcuerdu a les sos preferencies, de más preferíu siquier preferíu. Nun ye necesariu que l'eleutor ordene tolos candidatos, los candidatos que nun sían ordenaos considérense menos preferíos. Dellos sistemes eleutorales preferenciales dexen que l'eleutor ordene dos o más candidatos na mesma posición.

El métodu preferencial más utilizáu ye'l de segunda vuelta instantánea (n'inglés instant-runoff voting, IRV) tamién conocíu como "votu alternativu" o "votu preferencial" nel que les preferencies de los eleutores son utilizaes p'asemeyar una ronda d'eliminaciones. Al computar los votos la opción con menos votos ye esaniciada. Nos cómputos socesivos los votos esaniciaos tresferir al siguiente candidatu menos preferíu que nun foi esaniciáu, hasta llegar a una eleición ente dos candidatos, y lo más preferío gana por mayoría absoluta. Toles papeletes son consideraes en cada ronda d'eliminación.

Otru métodu preferencial ye'l votu únicu tresferible (STV poles sos sigles n'inglés), qu'asegura una representación proporcional ensin la necesidá d'utilizar una llista de candidatos per partíu. STV ye utilizáu n'Australia, la República d'Irlanda, Irlanda del Norte y Malta. Tamién ye utilizáu en delles eleiciones llocales de Nueva Zelanda.

Sistemes d'estimación[editar | editar la fonte]

Los sistemes d'evaluación o estimación son más flexibles que los sistemes preferenciales, sicasí, pocos métodos fueron diseñaos pa utilizalos. Nos sistemes d'estimación cada eleutor da una puntuación a cada opción, les puntuaciones suelen ser numbériques (1 al 5, 0 al 100) o en lletres (A, B, C, D ...). La opción o'l candidatu cola mayor puntuación gana la eleición. El votu d'aprobación ye una subcategoría de los sistemes d'eliminación nel que les puntuaciones dexaes son 0 y 1.

Eleutor[editar | editar la fonte]

El derechu a participar nos asuntos públicos direutamente como votante suel apaecer regulada en normes xurídiques del máximu rangu: xeneralmente la mesma Constitución, yá que se trata d'unu de los derechos políticos esenciales. En concretu, la inmensa mayoría de les Constituciones establez a partir de qué edá tienen los ciudadanos el derechu al votu en procesos eleutorales y, nes que se refieren a esta posibilidá, en referendu. La regulación detallada d'otros posibles requisitos, como la capacidá civil o política, la residencia o'l rexistru puede apaecer na Constitución o nes lleis eleutorales de cada Estáu.

La reconocencia del derechu al votu ye unu de los aspeutos del sistema eleutoral sobre los que se pronuncien práuticamente toles Constituciones, na midida na que forma parte esencial de la definición del conteníu de la ciudadanía. Dientro d'ésta, la inmensa mayoría d'aquelles pronuncia sobre la edá riquida. Trátase del derechu políticu esencial, que la so estensión foi xunida a la de la mesma idea de democracia representativa. N'efeutu, el sufraxu universal identificóse históricamente col principiu democráticu hasta convertise nun elementu indiscutido de cualquier réxime democráticu (ver Disposiciones Relatives a les Minoríes).

Pero a lo llargo d'esta evolución variaron frecuentemente los requisitos pal derechu de votu: dende'l sufraxu llindáu a los varones con ciertos niveles de renta, propiedaes o instrucción, con esclusión de les muyeres y d'otros varones por razones diverses hasta la xeneralización igualitaria del sufraxu fuéronse modificando la edá esixida y les llimitaciones por razón de xéneru, estáu civil y hasta l'oficiu.

Evidentemente'l sufraxu hai de ser personal, nel sentíu de que'l sistema eleutoral hai de garantizar que'l votu esprese les preferencies de cada ciudadanu. Esta esixencia, que puede paecer elemental, presenta problemes en sociedaes patriarcales, cuantimás nos primeros momentos de transición política nos que los comportamientos democráticos nun s'atopen asitiaos. Nesti sentíu ye paradigmática la esperiencia d'Azerbaixán. Los requisitos que definen güei el derechu de sufraxu activu son la edá, la ciudadanía y el gocie plenu de los derechos civiles y políticos. Al pie de ellos, el rexistru nel censu eleutoral apaez en ciertos casos como un requisitu necesariu pal so exerciciu en cada casu concretu. Y puede tener dalguna relevancia'l llugar de residencia nel momentu de la votación.

Árees de votación[editar | editar la fonte]

Les árees de votación son unidaes alministratives que son usaes solamente pa dirixir les eleiciones. Son árees xeográfiques allegantes onde tolos eleutores dientro del territoriu circunscrito son asignaos al mesmu llugar de votación. Les árees de votación son conocíes por una variedá de distintos nomes dependiendo del país. Nos países comuñales, por casu, suelen ser llamaos circunscripciones eleutorales, distritos eleutorales, árees de votación, distritos d'elección o de votación. Les árees de votación son necesaries pa la implementación téunica d'una eleición eficiente y efeutivo. Un territoriu dau pue ser subdividíu de manera tal de faer posible a los eleutores viaxar tanto como sía posible a los sitios de votación y depositar ellí la so papeleta eleutoral. Amás, la asignación de los eleutores a les árees de votación dexa a los alministradores de la eleición siguir con atención a quien voten. Esto asegura que naide deposita más d'una papeleta eleutoral. Munchos países, ensin tener en cuenta'l sistema eleutoral emplegáu, delimitan les árees de votación. Distintu de los distritos eleutorales, onde'l tipu de sistema determina como ye crucial la delimitación nes resultancies d'una eleición, la delimitación de les árees de votación tien un efeutu mínimu nes resultancies de la eleición. Les árees de votación son usaes a cencielles p'arrexuntar votos, nun son usaes pa traducir votos n'asientos nun cuerpu llexislativu o parllamentu.

Por cuenta de que les árees de votación son usaes solamente polos alministradores de les eleiciones nun ye una tema revesosa y queda apurríu a la discreción de los alministradores de la eleición. Les lleis eleutorales o la so regulación, comoquier, pueden especificar ciertos criterios pa la delimitación de les árees de votación.

Votación[editar | editar la fonte]

Zarru de la votación[editar | editar la fonte]

Nun importa onde se vaigan a cuntar los votos, hai actividaes comunes que s'apliquen en tolos sitios de votación al zarru de la xornada eleutoral. Ente elles:

Cerrar la votación nel horariu correutu por que nun haya impugnaciones posteriores basaes nel fechu de que se-y dexó votar a eleutores que llegaron tarde. Un tratamientu igualitariu de los eleutores que yá taben en llinia pa votar al zarru de la xornada y cualquier decisión por ampliar los horarios de votación puede tener implicaciones importantes sobre la integridá de la eleición. Recoyer y asegurar tolos materiales de votación sobre los que se tienen que rindir cuntes -papeletes, llistaos, sobres-. Unu de los aspeutos más importantes nes responsabilidaes de los oficiales de votación ye la de realizar una conciliación completa y precisa de tolos materiales sobre los que se tienen que rindir cuentes a la fin de la votación. Este ye con frecuencia unu de los aspeutos menos entendíos y, dempués d'una intensa xornada de trabayu, más desagradables de les sos actividaes. Sicasí, tanto como pa un conteo eficiente como pa garantizar la integridá de la eleición, ye crucial qu'estes conciliaciones sían realizaes de manera precisa y que s'investigue cualquier discrepancia. Un conteo impresu de los materiales de votación nesta etapa puede provocar estragos y considerables gastos adicionales mientres l'escrutiniu o pa responder a impugnaciones.

Clasificar, verificar y empacar tolos materiales de votación. Utilizar sistemes bien complexos pa estos efeutos va redundar nuna perda de tiempu al momentu del conteo o d'una reclasificación a nivel distrital. Sicasí, ye bien importante dixebrar claramente los materiales contables de los reutilizables y los desechables.

Munches de les aiciones que se lleven a cabu al zarru de la votación, particularmente les rellacionaes a la conciliación de los materiales o al selláu de les urnes o máquines de votación, son de capital importancia pa la integridá de la eleición. Por tal motivu ye bien recomendable que pa efeutos de tresparencia eleutoral, estes aiciones sían testificaes por representantes de partíos o candidatos .

Antes d'abandonar los sitios de votación, el alministradores o encargaos tienen d'asegurase que tolos rexistros y reportes relativos a la xornada eleutoral fueren completaos. (Ver Zarru de la Votación).

Otres aiciones realizaes al zarru de la votación van depender de si'l escrutiniu realizar nel mesmu sitiu o n'unu distintu. Cuando l'escrutiniu va realizase nel mesmu sitiu de la votación, la estructura podría modificar pa faelo más eficiente. Otra manera, cuando les papeletes van tresportase a otru sitiu pal so escrutiniu, la énfasis deber de poner nuna clasificación, verificación y barafuste rápidu pero precisu de tolos materiales, por que puedan ser tresportaos de momentu.

Puede haber requerimientos adicionales naquellos sitios que cunten con facilidaes especiales pa votar, por casu, votu antemanáu, per corréu o por aciu estaciones móviles, sobremanera si operen per dellos díes.

Tipos de votu[editar | editar la fonte]

Votu únicu non tresferible[editar | editar la fonte]

So esta modalidá cada eleutor tien un votu, anque los distritos son plurinominales, esto ye, escuéyense dellos escaños. Los candidatos col mayor volume de votación son los que ganen los escaños. Esto quier dicir que, por casu, nun distritu onde s'escueyen cuatro miembros, precisaríase namái un pocu más del 20% pa poder ganar un escañu. Al contrariu, ye probable qu'un partíu grande col 75% del votu estremáu equitativamente ente trés de los sos candidatos llogre trés de los cuatro escaños. Escontra 1997, esti sistema yera utilizáu pa les eleiciones parllamentaries en Xordania y Vanuatu y, pa 125 de los 161 escaños del parllamentu taiwanés. Sicasí, la so aplicación más conocida foi na eleición de la Cámara Baxa xaponesa ente 1948 y 1993.

Votu únicu tresferible[editar | editar la fonte]

Los politólogos encamentaron por enforma tiempu'l VUT como unu de los sistemes eleutorales más curiosos. Sicasí, el so usu pa eleiciones nacionales parllamentaries llindóse a unos cuantos casos: Irlanda dende 1921 (Votu Únicu Tresferible), Malta dende 1947 (Votu Únicu Tresferible con Dellos Giros), y una vegada n'Estonia en 1990. Ye usáu tamién n'Australia pa escoyer l'Asamblea de Tasmania, l'Asamblea Llexislativa del Territoriu de la capital y el Senáu Federal (Votu Alternativu n'Australia ); al igual que nes eleiciones llocales d'Irlanda del Norte. Los principios fundamentales d'esti sistema fueron creaos de manera independiente, nel sieglu XIX, por Thomas Hare d'Inglaterra y Carl Andru de Dinamarca. El VUT utiliza distritos plurinominales y los votantes marquen a los candidatos nel so orde de preferencies, de la mesma forma que nel sistema de VA (Votu Alternativu). Na mayoría de casos, la indicación de les preferencies ye opcional y los votantes nun tán obligaos a ordenar a tolos candidatos; si quieren pueden marcar namái unu. Dempués de cuntar el númberu total de primeres preferencies, utilízase una operación pa establecer "la cuota" de votos riquíos pa la eleición d'un candidatu. La cuota calcular por esta simple fórmula:

Cuota = (votos/(escaños+1))+1, arredondiando la cifra al enteru más próximu.

La primer etapa del conteo de los votos consiste en comprobar el númberu total de votos de primera preferencia pa cada candidatu. Cualquier candidatu que tenga más primeres preferencies que la cuota ye darréu escoyíu. Si nengunu llogra la cuota, el candidatu col menor númberu de primeres preferencies ye esaniciáu y les sos segundes y terceres preferencies son redistribuidas ente los candidatos restantes. Coles mesmes, el "escedente" de votos de los candidatos escoyíos (en rellación a la cuota) ye redistribuido d'alcuerdu a les segundes preferencies de les papeletes.

Pa ser xustos, toles papeletes de los candidatos son redistribuidas pero caúna conforme a un porcentaxe fraccional d'un votu, por que'l total de votos redistribuidos sía igual al escedente del candidatu (sacante na República d'Irlanda, onde s'usa un modelu equilibráu). Por casu, si un candidatu tien 100 votos y el so escedente ye de 10 votos, entós cada papeleta va ser redistribuida al valor de 1/10 d'un votu. Esti procesu sigue hasta que tolos escaños del distritu son ocupaos

Escrutiniu[editar | editar la fonte]

La tema del escrutiniu de votos trata del cómputu efeutivu de los mesmos, que rique dellos principios fundamentales como tresparencia, seguridá, profesionalismo, exactitú, confidencialidad, puntualidá, responsabilidá o rindición de cuentes y equidad.

Implicaciones del sistema eleutoral y del tipu de papeleta[editar | editar la fonte]

L'escrutiniu de votos consiste na apertura de les urnes, la ordenación del so conteníu, la determinación de la validez de les papeletes de votación y cuntar les papeletes computaes. Salvo los países qu'empleguen máquines de votu, ésta ye una operación bien concreta, basada n'oxetos reales (papeletes y, nel so casu, sobres) que de cutiu se realiza manualmente. Ye una xera de trabayu intensivu. Sicasí, en dellos países usen dispositivos mecánicos o electrónicos pa facilitar l'escrutiniu. Salvu pa determinar la validez de la papeleta de votación, l'escrutiniu de votos nun riquir habilidaes escepcionales, namái concentración, honestidá y saber lleer y escribir. Les persones que cunten los votos nun reciben altes retribuciones, y en dellos países el requisitu de saber lleer y escribir esclúi a munchos solicitantes.

L'escrutiniu de votos implica una operación preliminar de verificación de la validez de les papeletes. La llexislación eleutoral de normal señala unos motivos detallaos pa refugar papeletes de votación. Los miembros de les meses eleutorales tienen de tar totalmente familiarizaos con eses disposiciones. Esta operación rique un nivel de capacitación cimera al d'un simple escrutiniu de votos. Les decisiones sobre la validez de la papeleta pueden tomase de forma coleutiva (por casu, por decisión de la mayoría de los miembros de les meses eleutorales presentes) o xerárquica (pol miembru de la mesa que la presida). La decisión tamién puede ser "emburriada escontra riba" a autoridaes cimeres. Esi tipu de decisiones tien de tar suxetu a revisión xudicial pa prevenir abusos.

Les resultancies del escrutiniu de votos de normal producen la información siguiente per cada unidá d'escrutiniu:

  1. El númberu d'eleutores que votaron (El términu "censáu" acutar p'animar a los votantes a inscribise nel censu)
  2. El númberu de papeletes refugaes (votu nulu)
  3. El númberu de papeletes válides (votu positivu)
  4. El númberu de votos distribuyíos en cada partíu y/o candidatu políticu

L'escrutiniu de los votos puede ser efeutuáu poles autoridaes de menor categoría, de normal a nivel de la mesa eleutoral, pero tamién a nivel del distritu eleutoral, o a nivel nacional. La fase final del escrutiniu de votos ye la suma de les cifres de los distritos eleutorales. Los distritos eleutorales son les unidaes territoriales pa les que s'escueye representantes y onde se suman votos antes d'aplicar la fórmula eleutoral pa determinar a quién foi escoyíu. Si la unidá d'escrutiniu ye más pequeña que'l distritu eleutoral, tendrán d'amestase en toles unidaes d'escrutiniu del mesmu distritu eleutoral les cifres de les rellaciones de votos de cada unidá d'escrutiniu. Esta operación implica recoyer los resultaos de cada unidá d'escrutiniu, verificar la inclusión de toles rellaciones de votos y sumar les cifres incluyíes de cada rellación de votos. L'escrutiniu de votos va rematar namái cuando se calcularen los totales pal distritu eleutoral. El próximu pasu ye aplicar la fórmula eleutoral pa determinar quién foi escoyíu.

Sistema de Boleta Única Electrónica[editar | editar la fonte]

El sistema de Boleta Única Electrónica, o sistema "vot.ar" ye un sistema que s'utiliza na Provincia de Salta, n'Arxentina, y ta prevista la so implementación na Ciudá de Buenos Aires pa les eleiciones a Xefe de Gobiernu que se van llevar a cabu'l 5 de xunetu de 2015.

El sistema foi diseñáu por privaos y ONGs en xunto col Tribunal Eleutoral de Salta, y utilizóse yá n'ocho eleiciones en dicha provincia, demostrando grandes beneficios en comparanza al sistema tradicional.[7]

Al traviés d'esti sistema emítese un votu que cunta con respaldu electrónicu y respaldu físicu (en papel). L'autoridá de mesa apurre una boleta al votante, que ta en blancu y tien un chip ensin información. El votante enserta la boleta nun ordenador que presenta les llistes de candidatos. El votante escueye'l so votu y el mesmu imprímese na boleta y guardar nel chip. El votante puede verificar que'l so votu guardárase correutamente con un llector de chip que presenta la máquina y viendo la impresión.[8]

El sistema de boleta única electrónica evita'l robu de boletas, amenorga descomanadamente la cantidá de votos impugnaos y amenorga la posibilidá de realizar fraudes como'l "voto formiga" o "voto cadena". Por tanto, resulta nun aforru importante d'infraestructura pa los partíos políticos, tantu pa xenerar boletas como para fiscalizar les mesmes. Tamién da más tresparencia a la eleición teniendo un doble verificación.

El primer conteo, ye un conteo provisional, que se realiza cola información guardada nos chips. El segundu conteo ye un conteo definitivu, nel que se cunta lo impreso nes papeletes pa verificar que coincida colo electrónico. Nos ocho eleiciones realizaes na provincia de Salta, nun se detectó diferencia dalguna ente lo electrónico y lo impreso.

Los ordenadores tienen un sistema de memoria non volatil, polo que nun dexa que se guarde información adicional a les llistes, que son cargaes pol presidente de mesa al empezar l'actu eleccionario. Por tanto, nun guarda, tresmite nin unvia los votos.

Criticóse, na última eleición na Provincia de Salta, el fechu de que se rompieron delles de los ordenadores, y les mesmes fueron reemplazaes en plenu actu eleccionario. Por cuenta de que los ordenadores nun tienen memoria, les mesmes puédense reemplazar en plenu actu, una y bones esto nun camuda'l recuentu de les boletas que tán abellugaes nes urnes.[9]

Tamién, criticóse la falta de capacitación de la población pa utilizar esti sistema, especialmente na Ciudá de Buenos Aires, onde nunca s'utilizó.[10]

Fórmula eleutoral[editar | editar la fonte]

La fórmula eleutoral puede definise como'l criteriu que determina'l ganador d'unes eleiciones. Nes eleiciones llexislatives, el sistema eleutoral ye la regla pola cual escuéyense miembros d'una cámara llexislativa y los voto (eleiciones) tresformar n'escañus. Nes eleiciones presidenciales, el sistema eleutoral ye la referencia qu'un candidatu tien d'algamar pa ser declaráu escoyíu: ej. Pluralidá o mayoría de votu popular. La fórmula eleutoral va afectar a munches otres variables del procesu de les eleiciones. En particular, tien ciertu efeutu nel tipu de papeleta y nel procedimientu d'escrutiniu.

Influencia nel tipu de la papeleta: variables[editar | editar la fonte]

L'efeutu principal de la fórmula eleutoral nel tipu de papeleta ye si va riquir de los votantes una eleición categórica o ordinal. Una papeleta categórica ye aquella na que'l votante exercita una opción direuta, bien d'un candidatu bien d'una llista de partíu, o dambes coles mesmes. Una papeleta ordinal ye aquella na que'l votante indica les sos preferencies ente distintos candidatos o partíos numberando les sos respeutives denominaciones n'orde descendente (1ª, 2ª, 3ª) o atropando votos en determinaos candidatos. Nuna papeleta ordinal un votante puede alteriar el so votu ente la primera y segunda vuelta d'unes eleiciones. La mayoría de fórmules eleutorales esixe que los votantes exerzan una opción categórica, lo que significa que les papeletes de tipu categóricu son les d'usu más común. Les papeletes ordinales emplegar en tan solo una cuarta parte del total mundial. Esti tipu de papeletes pueden emplegase pa cuatro fórmules: el votu alternativu, el votu únicu tresferible, el votu en bloque, y el sistema de dos vueltes.

El fechu de que la papeleta rica una eleición categórica o ordinal nun significa qu'una papeleta ensin marcar sía substancialmente distinta. Por casu, pueden emplegase les mesmes papeletes en dos distritos eleutorales uninominales qu'utilicen respeutivamente el votu por mayoría relativa o votu alternativu. Los votantes van poder espresar la so opción con una sola marca nel primer casu o por una serie de númberos nel segundu casu.

Otru factor importante de la papeleta en formatu papel ye la so estructura. Esisten dos opciones fundamentales: la papeleta australiana (llamada asina pel so país d'orixe) en que s'arrexunten los nomes de tolos partíos competidores y candidatos nuna sola fueya de papel, a ser marcáu pol votante; y una segunda opción, el sistema de la papeleta y el sobre, que rique imprimir una papeleta distinta per caúnu de los partíos o candidatos que compiten, y convidar a los votantes a ensertar un solu papel nel sobre que se va introducir na urna.

Ente esos dos tipos esiste una solución entemedia, la papeleta francesa, que llista a los candidatos a ser marcaos pol votante. Esti tipu de papeleta usar en delles xurisdicciones onde la representación proporcional combinar col derechu de los votantes a espresar preferencies ente los candidatos individuales dientro de la llista del partíu.

La mayoría de les fórmules eleutorales son totalmente compatibles con cualesquier de les opciones d'estructura de papeleta descrites enantes. Sicasí, dambes opciones van ser igualmente válides nel casu de fórmules eleutorales (pluralidá o mayoría relativa) en distritos eleutorales plurinominales qu'empleguen el votu múltiple que puede distribuyise ente los candidatos de distintes llistes o'l votu preferencial. Les papeletes australianes son claramente aconseyables, sobremanera si'l númberu de miembros a ser escoyíu ye altu.

D'últimes, atopamos con delles fórmules eleutorales namái compatibles con papeletes australianes que nun pueden funcionar col sistema de papeleta y sobre. Ésti ye'l casu del votu alternativu y del votu únicu tresferible, yá que dambos riquen una eleición ordinal que nun puede ser espresada con abonda claridá nel sistema de papeleta y sobre.

Influencia nel escrutiniu de votos[editar | editar la fonte]

La influencia más importante de la fórmula eleutoral nel escrutiniu de votos mora en determinar qué tien de computase. Delles fórmules a cencielles riquen el cómputu de los votos por candidatos o por partíos. Otres fórmules riquen l'escrutiniu de votos tantu por partíos como por candidatos dientro de cada llista del partíu. Si la fórmula eleutoral esixe a los votantes qu'espresen una opción ordinal, l'escrutiniu de votos va realizar d'una manera bien distinta.

Otra influencia de la fórmula eleutoral ye la determinación del nivel territorial (mesa eleutoral, distritu eleutoral, o la nación nel so conxuntu) en que deben escrutarse y amestase los votos.

Regulación xurídica de los procesos eleutorales[editar | editar la fonte]

Dende un puntu de vista puramente xurídicu pueden señalase siquier tres principios que podríen tenese en cuenta a la de estructurar globalmente la normativa eleutoral d'un determináu país:

  • Esisten elementos sobre los que ye imprescindible que l'alcuerdu reflexar n'el mesmu testu constitucional: carauterísticamente, los referíos al derechu de sufraxu activu y pasivu y bien probablemente la definición xenérica de dalgún de los elementos del sistema eleutoral. Sicasí nun tien de producir se una hipertrofia de les normes eleutorales pol procedimientu de constitucionalizar hasta los sos menores detalles. La estructura normativa eleutoral d'un país nun ye más eficaz nin fayadiza porque cunte con más elementos constitucionalizados.
  • El preséu central de la estructura normativa ye ensin dulda la llei eleutoral. Como tal ten de ser frutu d'un ampliu alcuerdu y gociar d'un apreciable grau de permanencia. Sicasí, dende un puntu de vista téunicu xurídicu pue ser aconseyable estremar ente dos bloques de materies que merecen un tratamientu estremáu.
  • Per una parte, les normes referíes al sistema eleutoral y a los aspeutos esenciales del procedimientu, qu'integren el nucleu xurídica y/o políticamente sometíu a mecanismos consensuales percima de la simple mayoría parllamentaria.
  • Por otra aquellos aspeutos que, anque tienen de ser regulaos por llei, non yá nun riquir tan altu grau de consensu, sinón qu'ésti podría faer demasiáu ríxida la normativa y torgar asina la so adautación a circunstancies nueves y/o la intervención d'autoridaes subestatales que la adecuen a concretes necesidaes territoriales.
  • Les regulaciones alministratives que complementen y adecuen les normes xenerales a les concretes circunstancies de cada procesu son inevitables y tienen de ser realizaes poles autoridaes que xestionen los procesos. Si optar por organismos eleutorales con funciones puramente de control, éstos tienen de tener ente les sos competencies la de xixilar el desenvolvimientu reglamentariu de la Llei pol executivu. Como nesi campu tien d'haber un espaciu pa la intervención del poder xudicial, paez preferible que la intervención d'estos órganos sía previa a l'aprobación de la norma.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Koldo Echebarría; Ernesto Stein; Mariano Tommsi; (2006). La política de les polítiques públiques. Bancu Interamericano de Desenvolvimientu, páx. 36. ISBN 1597820091 9781597820097.
  2. 2,0 2,1 http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=917346
  3. Koldo Echebarría; Ernesto Stein; Mariano Tommsi; (2006). La política de les polítiques públiques. Bancu Interamericano de Desenvolvimientu, páx. 35. ISBN 1597820091 9781597820097.
  4. Koldo Echebarría; Ernesto Stein; Mariano Tommsi; (2006). La política de les polítiques públiques. Bancu Interamericano de Desenvolvimientu, páx. 36. ISBN 1597820091 9781597820097.
  5. maximum distortion and the problem of the first divisor of different PR systems
  6. Loosemore, J., & Hanby, V. (1971): "The theoretical limits of maximum distortion: some analytic expressions for eleutoral systems". British Journal of Political Science, 1(4), 467-477.
  7. http://www.baraderoteinforma.com.ar/el gobernador-urtubey-imponer en-les-primaries-de-salta/
  8. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de mayu de 2015. Consultáu'l 1 d'abril de 2017.
  9. http://poderciudadano.org/sitio/wp-content/uploads/2015/04/Informe-Poder-Ciudadanu-BUE-PASU-Salta.pdf
  10. http://www.eldestapeweb.com/la-defensoria-del pueblu-encamienta-frenar-el votu-electronico-la-ciudad-n3376

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]