Serie B

De Wikipedia

El términu serie B (B movie, n'inglés) designó nos anicios a un llargumetraxe producíu con un presupuestu pequeñu y destináu a una distribución ensin publicida, proyectáu en cines de sesión doble (dos películes proyectaes al preciu d'una sola), demientres la edá d'oro del cine americanu. A pesar de la pérdida de puxu de la serie B a fines de los años cincuenta, el términu ye utilizáu nun sentíu más llargu, designando a tolos films de pocu presupuestu, dexando de llau los ensayos y les películes pornográfiques.

Les películes de serie B fueron una respuesta de los estudios de Hollywood a la cayida d'audiencia nel tiempu de la depresión, depués del crack económicu que sufrió Estaos Xuníos en 1929.

Per esa dómina el cine d'Estaos Xuníos creara una economía y una industria mui especializaes. Yá nos años 20 apaecieron el Sistema d'estudios o "studio system", el sistema d'estrelles o "Star-system", y el cine de xéneros cinematográficos. Y la llegada del cine sonoru confirmó l'oligopoliu cinematográficu, absolutu control del mercáu por parte d'un pequeñu númberu d'empreses, les llamaes Majors: Warner Bros, Metro Goldwyn Mayer (MGM), Paramount, RKO, 20th Century Fox, Universal Studios, Columbia Pictures y United Artists. Esta última ensin producciones propies, yera la encargada de la distribución de películes de productores independientes.

Historia[editar | editar la fonte]

Los anicios de la serie B : los años 1920[editar | editar la fonte]

That Certain Thing foi producida pola Columbia que se convertirá nuna de les principales sociedaes de Hollywood

Nun ye cierto que'l términu serie B seya utilizáu anantes de los entamos de los años venti; en términos de producción, pol contrariu, un conceptu asemeyáu yá ta establecíu. En 1916, Universal Pictures ye'l primer estudiu de Hollywood n'establecer estremos tipos de llargumetraxes en función del coste de producción. Una medida de la duración media de les películes indica entre cincuenta y cinco minutos y una hora. En 1919, sobre la mesma idea, la Paramount crea la so propia filial a propósitu de los pequeños presupuestos. Indicativo de la importancia dada al presupuestu, en 1921, cuando'l coste medio d'una película hollywoodiense ye d'alredor de 6000 $, Universal gasta aproximao 3400 $ pa The Way Back y cerca de 1000000 $ en Foolish Wives, una de les más grandes producciones del añu.

Entre 1927 y 1928, nel fin del tiempu del cine mudu, el coste de producción mediu pa un film salíu de los estudios d'una productora de Hollywood ta comprendíu ente 190000 $ pa la Fox y 275000 $ pa la Metro. Este media reflexa los "specials" que pueden algamar casi el millón de dólares aunque les películes rodaes aína cuesten solamente 50000 $. Eses películes permiten a los estudios, ente'l rodaxe de dos producciones más imiportantes, rentabilizar al máximo los equipos y los empleaosde. Los estudios de menor calibre, como la Columbia o la Film Booking Offices of America, especialícense nesi xéneru de producciones, los sos films, que tienen una reducida duración de vida cinematográfica, tienen como oxetivu los cines que tienen qu'aforrar nos alquileres y nos gastos d'esplotación y en particular de los asitiaos en pequeñes poblaciones y los cines de barriu de les grandes ciudaes. Tovía más pequeños, los productores de Poverty Row, nome dau a los pequeños estudios americanos, rueden con un coste de producción inferior a 3000 $, busquen tamién obtener beneficios pela vía de delles reserves, aprovechándose de los vacíos dexaos polos estudios grandes [1].

En 1929, cola llegada masiva del cine sonoru nes sales americanes, munches sales entamen a dexar cayer el modelu de presentación dominante, qu'implicaba una llarga variedá de curtiumetraxes anantes del llargumetraxe esperáu. Un nuevu xéneru de programación ye establecíu y conviértese en práutica corriente: l'actualidá filmada, los seriales o los dibuxos animaos preceden a la proyeción de dos películes. Los majors instauren regles que favorecen a los cines que tienen afiliaos impidiendo a los exhibidores independientes tener accesu a les grandes producciones, a falta de calidá del segundu film permite favorecer la cantidá [2][3]. La diferencia d'estilu ente les dos películes de la programación permite un ciertu equilibriu a los espectadores que tienen la posibilidá de ver un espectáculu interesante ensin que seya especificáu nel cartel. Les películes de baxu presupuestu de los años 20 pudieron destacar como serie B de la edá d'oru hollywoodiense.

Series B de la Edá d'oru hollywoodiense[editar | editar la fonte]

Los años 1930[editar | editar la fonte]

Ladies Crave Excitement (1935), aclamada pola critica, foi montada por Joseph H. Lewis, unu de los realizadores más prolíficos del Western B

Nun entamu, los grandes estudios nun se muestren especialmente partidarios de rodar películes de serie B, pero acaben por adaptase a la demanda. Les majors desarrollen cada una una seción propia pa eses producciones col fin de poder alimentar a un mercáu en plena espansión de serie B. Jesse L. Lasky, cofundador de la Paramount con Adolph Zukor, pon a puntu un métodu pa que toles sos películes seyan esplotaes nun máximu de sales: los propietarios que quieran proyeutar una película d ela compañía tienen que contratar toles otres producciones del sellu demientres un añu enteru [4]. Esti métodu ye llamáule Block booking y tiende a xeneralizase. Les series B alquilaes a preciu netu (al contratios que les de serie A, pa les cuales un porcentaxe ye reteníu en función de la taquilla, el beneficiu ta garantizáu. Con películes ya aseguraes de ser esplotaes anantes de la so finalización, esta práutica llibera a les productores del esmolecimientu asociáu a la eventual media calidá de les sos producciones. Los cinco estudios dominantes (MGM, Paramount, Fox, Warner Bros. y RKO), asina como les compañíes propietaries de importantes cadenes de cine, aseguren asina los sos beneficios. Los Poverty Row, como Mascot Pictures o Sono Art–World Wide que tienen presupuestos baxon, faen esencialmente series B, essentiellement des series B, seriales o otros cortometraxes; distribuyen igualmente y importes otres películes. Ensin posición sobre'l mecáu, ceden la mayor parte del tiempu la distribución rexonal a empreses del states rights, que, elles mesmes, proponen lotes de películes a los distribuidores (xeneralmente al menos seis films cola mesma vedette) [5],[6]. Dos estudios emerxentes, Universal y la xorrecienteColumbia, tienen un modu de funcionamientu asemeyáu. Nun tienen, o malpenes unes poques, sales, pero tienen una rede de distribución del nivel de les majors [7].

En 1930, col nacimientu del Cine sonoru, los costes de producción aumenten y algamen, de media, los 375000 $. La mayoría de los films producíos son de serie B. Los líderes del mercáu faen igualmente unos programmers, películes nes que la calidá s'asitia ente les de serie A y serie B y según el prestixu del cine, estes películes pueden tar bien como cabeza de cartel o bien como películes secundaries nes sales con sesión doble [8]. Munches series B de los Poverty Row tan feches con presupuestos que pueden descender hasta 5000 $. A mediaos de los años trenta, la sesión doble ye'l modu d'esplotación más espardía. Les majors retruquen al Poverty Row aumentando la so tasa de producción de series B, como la Warner que, baxo l'impulsu de Bryan Foy (llamáu'l Guardíán de les series B[9], ve les sos producciones de serie B pasar del 12 al 50% del total de les producciones realizaes. Na Fox, que s'empobinó igualmente hacia les series B, Sol M. Wurtzel ye responsable de la producción de más de venti películes al añu a la fin de los años trenta.

John Wayne, Ray Corrigan y Max Terhune, The three mesquiteers}}, en Pals of the Saddle de la Republic Pictures (1938), d'una duración de 55 minutes

Un ciertu númberu de les Poverty Row refuércense. Al entamu de la década, Sono Art–World Wide asóciase a otra compañía pa crear la Monogram Pictures. En 1935, Monogram fusiónase cola Mascot Pictures y varios pequeños estudios creen la Republic Pictures. Pero pocu tiempu depués, los dirixentes de la Monogram deciden retirase pa reformar la so sociedá. Nos años cincuenta, la mayor parte de les producciones de les sociedaes Republic y Monogram son de calidá equivalente a la de les majors. Poco esmolecíes, les Poverty Row, que tienen un enclín polos nomes grandilocuentes como Imperiu o Imperial, continúen produciendo en serie les sos películes barates [10]. Joel Finler analizó la duración media de les películes rodaes en 1938, poniendo en valor la relativa importancia de les series B.

Durée moyenne des séries B sorties en 1938 par studios[11] :
Catégorie Studio Durée moyenne
Big Five MGM 87.9 minutos
Paramount 76.4 minutos
Fox 75.3 minutos
Warner 75 minutos
RKO 74.1 minutos
Little Three United Artists 87.6 minutos[12]
Columbia 66.4 min
Universal 66.4 min
Poverty Row Grand National 63.6 min
Republic 63.1 min
Monogram 60 min

La mitá de les películes producíes polos ocho estudios principales son de serie B. Nel cursu de la década, cerca de 300 films fechos anualmente, les sociedaes de la Poverty Row bastiaren cerca del 75% de les películes hollywoodienses, lo que representa más de 4000 películes [13].

El Western ye, con diferencia, el xéneru predominante de la serie B nel cursu de los años trenta y, en menor medida, de los años cuarenta [14]. Les películes de la Universal (con Tom Mix, Ken Maynard y Buck Jones), de la Columbia (con Buck Jones y Tim McCoy), de la serie de films de la RKO con George O'Brien, los westerns de la Republic con John Wayne o los Three Musquiteers, etc. algamaron a montar histories con tol savoir-faire americanu[15]. D'ente eses películes sales les que tienen por estrella a Harry Carey. The Terror of Tiny Town (1938) conviértes nun de los westerns de pequeñu presupuestu más conocíos gracies al so repartu compuestu por nanons. Le trucu ye xuzgáu como provocador pero'l film algama un éxitu tal sobre'l mercáu independiente est que la Columbia compra los derechos pa distribuyilu [16].

Series de tou tipu colos mesmos personaxes o los mesmos actores estrénense ensin parar y algamen un gran éxitu. Con esti puxu munches de les películes de Serie B de la Fox tienen por estrelles a los Hermanos Ritz y a la xoven Jane Withers como intérpretes principales de comedia y varies películes con qu'interprètes Charlie Chan como presonaxe principal son rodaes[17]. Como los seriales munches d'estes películes de serie B tan empobinaes a un públicu mozu que s'entretien en dellos cines de sesión doble nes primeres hores de la tarde, mientres que'l públicu más maduru prefier les sesiones de tarde.

Los años1940[editar | editar la fonte]

Un nuevu estilu d'esplotación de la Monogram pa Wife Wanted (1946)

En 1940, el coste de producción mediu d'un llargu metraxe americanu ye de 400.000 $, un aumentu poco significativu comparáu colos diez últimos años[18]. Un ciertu númberu de pequeñes sociedaes hollywoodienses acaben desapaeciendo, incluyendo l'ambiciosa Grand National; pero una nueva firma, la Producers Releasing Corporation, apaez como la tercera sociedá de producción más importante por detras de la Republic y la Monogram.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, page 320
  2. (n'inglés) Boom and Bust de Thomas Schatz, páxina 16
  3. (n'inglés) Boom and Bust de Thomas Schatz, páxina 324
  4. (n'inglés) Jesse Lasky Biography sobre Encyclopedia of World Biography.
  5. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 326
  6. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 327
  7. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxines 103 y 104
  8. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 317
  9. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 102
  10. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxines 321 a 329
  11. (n'inglés) The Hollywood Story de Joel Waldo Finler, pages 21 et 22
  12. United Artists concéntrase esencialmente na distribución de películes independientes con sonadía, lo qu'esplica la duración media de los sos films más elevada que nos otros estudios de les Little Three
  13. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 313
  14. (n'inglés) Focus on the Western de John G. Nachbar y Jack Nachbar, páxina 2
  15. (n'inglés) Focus on the Western de John G. Nachbar y Jack Nachbar, páxina 37
  16. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 316
  17. (n'inglés) Grand Design de Tino Balio, páxina 318
  18. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Finler, p.36