Serena

De Wikipedia
Serena
Información
Conexones Mitoloxía griega y mitoloxía asturiana
Padres Aquelou
[editar datos en Wikidata]

Les serenes (en griegu antiguu: Σειρήν Seirến, ‘les qu'arreyen/encadenen’, quiciabes rellacionáu col persa Sir, ‘cantar’, y col sánscritu Kimaira, ‘quimera’) son criatures marines mitolóxiques pertenecientes a les lleendes y al folclor.

Figura antropomorfa creada a partir d'una raya disecada y recortada. Muséu de Mashhad, (Irán).

Orixinalmente, na Antigüedá clásica, representar como seres híbridos con cara o torso de muyer y cuerpu d'ave (similares al Ba de la mitoloxía exipcia) qu'habitaben nuna islla predresa; a partir de la Edá Media adquirieron apariencia pisciforme: formoses muyeres con cola de pexe en llugar de piernes que moraben nes fondures. En dambos casos atribuyíase-yos una irresistible voz melodiosa cola qu'atraíen fatalmente a los marineros.

Les serenes son doncelles marines qu'engañen a los navegantes cola so gran guapura y la dulzura del so cantar; de la cabeza al embelicu tienen cuerpu de virxe y forma asemeyada al xéneru humanu, pero tienen una escamosa cola de pexe, que siempres despinten nel mar.[1]

Por cuenta de esa doble forma con que se presentaron a lo llargo de la historia, munches llingües non llatines estremen la serena clásica muyer-ave (inglés siren, alemán Sirene) de la serena con cola de pez (inglés mermaid, alemán Meerjungfrau), tratándose de fechu de dos criatures distintos.

Serenes na mitoloxía griego y romano[editar | editar la fonte]

Estatua funeraria de serena, c. 370 e. C., Muséu Arqueolóxicu Nacional d'Atenes.
Miniatura rusa del sieglu X na qu'apaez una serena representada a la manera de l'Antigua Grecia, con cuerpu d'ave y cara de muyer.

Nel marcu de la mitoloxía clásica, les serenes son criatures llixeramente difuses debíu a la remota fonderada del so orixe, probablemente amestáu al mundu de los muertos. Trátase de seres con cuerpu de páxaru y cara o torso de muyer, posesores d'una voz musical maraviosamente curiosa ya hipnótica cola qu'embruxaben a los navegantes que pasaben xunto a les sos mariñes y conducir a la muerte. La tradición facer habitar nuna islla predresa del Mediterraneu frente a Sorrento, na mariña de la Italia meridional (n'ocasiones identificada cola islla de Capri).

Distintos rellatos facer baxar de los dioses fluviales Aqueloo —una versión facer venir de la so sangre cuando ésta foi arramada por Heracles— o Forcis, sía ensin intervención femenina o cola de les muses Estérope, Melpómene o Terpsícore, rellacionaes col cantar y el baille. El so númberu ye tamién imprecisu, cuntándose ente dos y cinco. Los nomes rexistraos inclúin Agláope (la de bella cara), Telxiepia (de pallabres aclamantes) o Telxínoe (prestu del corazón), Pisínoe (la persuasiva), Parténope (arume a doncella), Ligeia (emplegáu depués por Edgar Allan Poe pal célebre cuentu homónimu sobre una muyer de mortal guapura), Leucosia (ser puru), Molpe (la musa), Radne (meyoramientu) y Teles (la perfecta). N'ocasiones atribúyese-yos l'usu de preseos musicales como la flauta o la llira amás de la voz.

El primer testimoniu escritu que se tien d'elles ye la so mención na Odisea de Homero, pero yá figuraben en representaciones artístiques d'antigüedá enforma mayor, de cutiu en monumentos y ufriendes funerarios. Presumir asina'l so venceyu col otru mundu, siendo bien plausible que de primeres representaren iconográficmente a los espíritus de los difuntos y/o que-y les considerara encargaes de tresportar les almes al Hades (función que darréu asumiría'l dios Hermes nel so papel de psicopompo).

La so fama deriva principalmente del célebre episodiu que protagonicen con Odiseo (Ulises) nel citáu poema homéricu: l'héroe aqueo, mientres el periplu de regresu a la so patria Ítaca y preveníu pola magu Circe, pasa xunto a la so islla y llogra salir indemne del peligru del so cantar, gracies a que se fai arreyar al mástil del so barcu ente que'l restu de la tripulación usa tapones de cera pa nun vencer al conxuru. Con tou, les serenes tamién figuren n'otros episodios míticos, munches vegaes con reminiscencies d'esi anterior papel como deidaes ctóniques de la otra vida: delles versiones narren qu'acompañaben a Perséfone cuando foi raptada por Hades y que la so apariencia bestial foi'l castigu impuestu por Deméter por non protexer a la so fía del dios del inframundu; n'otres, el cuerpu aláu ye un don de Zeus pa dexa-yos escorrer al raptor, y entá n'otres ye una pena impuesta por Afrodita por aguantase a la voluptuosidad o por envidia de la so gran guapura. Tamién se cunta que perdieron les sos plumes como castigu por retar a les Muses a una competición de cantar que perdieron, anque esta anéudota supón resalvar la so ascendencia materna.

Dende l'asentamientu mesmu del mitu según esta acepción, ye costume firmemente aceptada l'asumir que les serenes embelesaban a los marineros por que se estrellaren contra los estorbises cercanos y asina poder taramialos, una y bones Homero describi cómo les veres apaecen apinaes de güesos humanos. Sicasí, nunca se menta espresamente que l'oxetivu d'estes criatures sía l'asesinatu y l'antropofaxa, y detállase qu'esos güesos inda tienen la piel xuntada que "podrecer al sol". Xuníu a que (según el testu de la Odisea) el conteníu del cantar de les serenes ye la invitación al prestar y a la conocencia, non pocos estudiosos apunten que cabría la posibilidá de que se llindaren a atraer a los viaxeros y éstos acabaren per morrer d'inanición na isla, embaíos nel éxtasis d'eses subyugantes voces que-yos faíen escaecer tou lo demás. Sía que non, la naturaleza de les serenes ta siempres imbuída de cierta perfidia engañadora.

Los antropólogos que suscriben el parentescu de les serenes col más allá plantegen una teoría: en paralelu con arquetipos d'otres cultures, quiciabes estos seres fueren primeramente xenios que guardaben el pasu escontra les Puertes de la Muerte. Puertes que perbién podríen tar simbólicamente emparentaes col pasu d'Escila y Caribdis, al que les serenes tán próximes xeográficamente según les fontes. Eurípides, nuna estrofa del coru d'Helena (versu 168) les llapada παρθηνικοι κοραι parthenikoi korai, ‘nueves doncelles’; nesti fragmentu sofítense Laurence Kahn-Lyotard y Nicole Loraux pa incluyiles dientro de les figures del Más allá, identificándoles con el cantores de les Islles de los Bonaventuraos descrites por Platón.

Tocantes a la so desapaición, la versión más estendida ye que, cumpliéndose un oráculu de la diosa Gea, cuando Odiseo (o Orfeo nel casu de les Argonáuticas) aguantóse al efeuto de les sos voces, les serenes cayeron al mar y convirtiéronse en riscos o perecieron. Nesta postrera variante, el cadabre d'una d'elles, Parténope, foi abasnáu poles foles hasta tierra firme y en redol al so sepulcru fundóse l'actual ciudá de Nápoles.

Sirenum scopuli

Una serena esperando nuna roca.

Según el poeta griegu Hesíodo, les serenes habitaben la islla llamada Antemoesa ("rica en flores"), onde aguardaben en solitariu nun prau floríu a la espera d'acolumbrar les naves pa les qu'entonaben el so cantar. Según los poetes romanos Virgilio (na epopeya Eneida) y Ovidio, vivíen nos Sirenum scopuli o estorbises de les serenes, trés pequeñes islles predreses.

La llocalización exacta d'esta islla foi variada, pero siempres dientro d'una mesma zona. Según la Odisea de Homero, atopar ente Eea y l'estrechu de Mesina (llugar de morada de la bisarma Escila). De cutiu asitióse nel mar Tirrenu, frente a les mariñes del suroeste d'Italia, cerca de la ciudá de Paestum o ente Sorrento y Capri (n'ocasiones identificándose con ésta, como por casu fixo l'ensayista y guionista inglés del sieglu XVIII Joseph Addison[2]). Otres tradiciones apunten a les islles de Punta del Faru y/o Islles de Li Galli, que'l so nome tradicional ye Sirenuse y que'l so nome "Los Gallos" fai referencia a la forma de páxaru d'estos seres.

Toes estos allugamientos tienen de mancomún el ser llugares arrodiaos de cantiles y roques.

Serenes d'otres mitoloxíes[editar | editar la fonte]

Nel aviesu d'una moneda de Demetrio III Eucarios, apaez la diosa Atargatis como una muyer con cola de pez.

En Mediu Oriente: Les primeres hestories conocíes sobre serenes apaecieron en Asiria, antes del 1000 AC. El fechu de representales con mediu cuerpu de pez deber a la lleenda referida por Diodoro Sículo na que Derceto ofendió a Venus y entós la diosa inspiró-y amor escontra un pastor. D'esti amor nació una neña, Semíramis, que aportaría a reina de Babilonia. Dempués de nacer la so fía, tamién por obra de Venus, acabó l'amor. Derceto, enllena de roxura, abandonó a la so fía, fixo matar al home a quien amara y refundióse a l'agua dispuesto a suicidase, lo que los dioses nun dexaron. Asina dio orixe a la so morfoloxía anfibia. Esta diosa Derceto ye bien similar a la figura d'Atargatis la diosa siria con forma de serena a la cual los pexes yéren-y consagraos. La diosa foi adorada en templos nos qu'había grandes estanques, y, yá que yera la deidá que gobernaba los mares, los sos sacerdotes solíen vender llicencies de pesca a los marineros.

Nes Islles Britániques: Les serenes reparar nel folclor británicu como presaxos de mala suerte. Les serenes tamién podríen nadar en agua duce y llegar hasta los ríos y llagos y afogar a les sos víctimes, faciéndo-yos creer que yeren persones que se taben afogando. N'ocasiones, les serenes podríen curar enfermedaes. Delles serenes yeren descrites como bisarmes grandes d'hasta 600 m.

  • Ye bien conocida en Gales la hestoria de Dahud, la princesa de Cayer Ys, una ciudá que, por cuenta de los pecaos de la fía del Rei (la nueva y bella Dahud), foi condergada polos dioses a ser tragada poles foles. Cuando'l padre de Dahud escapaba, la so fía cayó al mar, y ende sigue de magar, tresformada nuna serena, nadando ente les ruines de Cayer Ys. Otra lleenda bien popular en Gales ye la de Murgen: Nel sieglu VI, una serena foi prindada y bautizada nel norte de Gales, y enseñóse-y la llingua nativa. Díxose que nun yera pez porque cosía y falaba, pero nun yera muyer porque podía vivir so l'agua. La serena figuró como una santa en ciertos almanaques antiguos, sol nome de Murgen que quier dicir muyer que vien del mar.
Pintura de John Collier.
  • N'Irlanda a los sirénidos llamar merrows. Creen que'l númberu de femes ye cimera al de los machos, anque estos son más feos que les sos compañeres: un merrow masculín tienen dientes apuntiaos y cara asemeyada a un gochu. Tolos merrows carauterizar poles membranes de les sos manes, la so hostilidá escontra los humanos y les sos prendes máxiques, que-yos dexen travesar cualquier corriente oceánica. Tou home o muyer que-y roba la prenda a un merrow tien poder sobre él, y en munchos rellatos, dellos homes escuenden estes prendes obligando a les femes a casase con ellos. Los homes ganen asina esposes belles y riques (por cuenta de los botinos que les serenes llogren colos naufraxos), pero si la esposa merrow recupera la so prenda, la llamada del mar va ser tan fuerte que va acabar abandonando a los sos fíos y al so home.
  • Na mitoloxía escocesa, hai una serena llamada Ceasg o "doncella de les foles". La parte inferior d'esta serena ye la d'un salmón. Dizse qu'a aquellos que la prinden concéde-yos trés deseo si devolver a l'agua, pero cuando un home namorar d'ella, la muyer-salmón seducir y abasnar a les fondures. Famosos son tamién n'Escocia los selkies, faes marines que nel mar adopten la forma d'una foca, pero al llegar a la tierra desfacer de les sos pieles pa tomar forma de muyer. Al igual que colos merrows, tou home que quiera una esposa selkie solo tien que roba-y la piel de foca, pero si ella atopa la piel, va volver al mar pa siempres. Los fíos nacíos de la unión d'homes y selkies teníen membranes que xuníen los deos de los sos pies o les sos manes.

En China: En dellos cuentos antiguos, les serenes son una especie que les sos llárima convertir en perlles precioses. Les serenes tamién pueden texer un material bien pervalible que non solo ye llixeru sinón tamién formosu y tresparente. Por cuenta de esto, los pescadores siempres teníen ganes de garrales, pero'l cantar de les serenes enzancar. N'otres lleendes chines, les serenes son unes criatures maraviyoses, hábiles y versátiles y taba mal vistu que los pescadores quixeren prindales.

Na Península Ibérica: Les hestories de serenes tamién son bien famoses na península, hai una gran cantidá de rellatos alrodiu de mujer-pez que seducen a los marinos, anque n'otros, estes ninfes son totalmente benevolentes.

  • Ye famosa en Cantabria la hestoria de La Sirenuca, una serena qu'antes foi humana. La so madre, farta de que la desobedeciera pa dir a los cantiles, glayó "Dexe Dios que te vuelvas pexe", y asina asocedió. De magar, sollerta col so cantar a los marineros de que s'averen peligrosamente a los cantiles. Esta ye una de les poques serenes benévoles de la mitoloxía europea.
  • En País Vascu son bien populares los seres mitolóxicos llamaos Itsaslaminak, qu'en castellán significa Lamias del mar. Tamién se-yos llama Arrainandereak (mujer-pez). En llugar de piernes o pies palmotiaos de coríu como toa Lamia de los montes vascu-navarres, tienen una llarga cola de pez. Igual que les otres Lamias, les Itsaslaminak peñen los sos pelos con peñes d'oru de los que dependen totalmente. Quien quiera apoderales puede roba-yos el peñe, anque eso les enfurece, pudiendo afogar al lladrón o traer mal tiempu a les mariñes. Sicasí, non siempres son males y dacuando namórense apasionadamente de los marineros que ronden poles mariñes vasques.
  • Na mitoloxía estremeña tamién hai serenes, pero éstes viven nos ríos, de los que salen p'afogar a los homes dempués de seducilos colos sos cantares. Créese qu'hai una serena que nada peles agües del Tajo en Garrovillas, y otra que cada nueche de San Blas, sale de la fonte de Luná en Usagre p'atraer y afogar a les sos víctimes.
  • Na mitoloxía gallega esiste la lleenda de Marina o Marinha, ésta foi rescatada o rescató al duque Don Froilaz del tormentosu mar de Finisterra. A diferencia d'otres, Marinha ye una serena bona, totalmente formosa y namórase perdidamente de Don Froilaz y ésti d'ella. Los dos tienen un fíu al que llamen Xoan, pela nueche de San Xuan y que ye l'orixe del Llinaxe Mariño.

Serenes na realidá

Na actualidá hai opiniones alrodiu de la esistencia d'estes criatures mitolóxiques. Esta diversidá atópase en documentales y artículos qu'aseguren ya inclusive argumenten la so esistencia. Un exemplu ye una fantasía en forma de documental televisáu na cadena Animal Planet de Discovery Channel, Mermaids: the body found[3] y munches persones pensaron que yeren pruebes d'esistencia.[4]

Les serenes y la fe cristiana[editar | editar la fonte]

Nel sieglu IV, cuando les creencies paganes fueron clisaes pol cristianismu, la fe nos seres mitolóxicos foi erradicada xunto coles serenes. Jerónimo, que produció la versión Vulgata de la Biblia utiliza la pallabra "serenes" al traducir םינת Thanim (chacal) en Isaías 13:22 y (uxos) en Jeremías 50:39, esto foi esplicáu por Ambrosio como un símbolu de les tentaciones del mundu, y non como un aval de la mitoloxía griega.

Y ente les ruines de los sos palacios van resonar los ecos de los uxos, y van cantar les serenes naquellos llugares que fueron consagraos al prestu. Isaías 13:22

La interpretación evemerista paleocristiana de los seres humanos recibió un impulsu de llarga duración na obra Etimoloxíes d'Isidoro. "Ellos [los griegos] imaxinaben que 'había tres sirena, parte virxe, parte ave con ales y garres. 'Una d'elles cantaba, otra tocaba la flauta y la tercera la llira.

Les serenes siguió utilizándose como un símbolu de la peligrosa tentación encarnada poles muyeres, con regularidá mientres tol arte cristiano de la dómina medieval; Sicasí, nel sieglu XVII, dellos escritores xesuites empezaron a afirmar la so esistencia real, incluyendo Cornelius, que dixo de la muyer, "la so mirada ye como la del llexendariu basiliscu, la so voz como de serena, qu'encanta y cola so guapura quitar de la razón". Antonio de Lorea y Athanasius Kircher argumentaron que les serenes apaeceríen a bordu de l'arca de Noé. Otros indiquen que les serenes fueron pecadores que de dalguna forma lograrón sobrevivir al diluviu, pero afirmen que Dios nun crea seres parte humanu y parte animal.

La Biblia nun menta serenes, pero sí dellos híbridos que proceden direutamente de la mitoloxía griega como Sátiru: el llibru de Yashar indica que previu al diluviu, los ánxeles cayíos taben entemeciendo especies d'un animal con otra, llamaos Nefilim.

Tipoloxía[editar | editar la fonte]

La tipoloxía de la representación gráfica de les serenes ye variada. Les serenes de la mitoloxía clásica suelen apaecer n'ánfores, cráteras, vasos y espeyos, y por regla xeneral son de tratamientu naturalista: formosa cara y llargos pelos, qu'en munches ocasiones vuelen o esperen sobre les roques sosteniendo preseos musicales o afalagando los sos pelos n'actitú coqueta. Nel sieglu XVI, l'actitú más xeneralizada de les serenes foi sostener coles manes un espeyu y un peñe. La cola yera un emblema de la prostitución y l'espeyu, consideráu como oxetu máxicu, yera atributu de la muyer impura, y sirvía pa contemplar la cara de la muerte o'l cultu al diañu (semeyanza a l'actitú de Afrodita nel mundu clásicu). La serena tamién implica un símbolu de los tiempos de transición de Carnestolendas (carnes terrestres) a la Cuaresma (pexe). Más palantre les serenes apaecen dando de mamar a les sos críes. La lleche de les serenes yera conocida polos alquimistas como una proteína que dexaba la crecedera rápida de los héroes abandonaos na agua. Per otra parte, la tipoloxía que goció de mayor predicamento nes representaciones gótiques, foi la serena de cola pisciforme única.

Les serenes na lliteratura[editar | editar la fonte]

Ulises y les serenes (cerámica ática, 480–470 e. C., Muséu Británicu).

Na lleenda de Jasón y los Argonautas, los marineros encantaos pola voz de les serenes salvar del desastre gracies a l'habilidá d'Orfeo, que llogró col so cantar tapar la música d'aquelles y distrayer a los Argonautas que se llancaren otra manera nos sirenum scopuli onde estes habitaben. Derrotaes pola cimera habilidá de Orfeo, les serenes tresformar en piedra, o n'otres versiones refundiar al mar pa morrer.

Na Odisea (XII, 39), Ulises preparó a la so tripulación pa evitar la música de les serenes tapándo-yos los oyíos con cera; deseosu d'escuchales él mesmu, fíxose arreyar a un mástil pa nun poder refundiase a les agües al oyer la so música.[5]

Nel cuentu La serenita, de Andersen, la protagonista ye una serena namorada qu'allega a una bruxa por que-y dea piernes en cuenta de la so duce voz.

Nes Les mil y una nueches les serenes concíbense como anatómicamente idéntiques a los seres humanos con una única distinción, la so capacidá d'alendar y vivir so l'agua. Nesti cuentu los humanos y les serenes pueden reproducise. Como resultáu los fíos d'estes uniones tienen la capacidá de vivir so l'agua. Nel cuentu "Abdullah Abdullah de los Pescadores y l'Amenorguen", el protagonista del Pescador Abdullah gana l'habilidá d'alendar so l'agua y afaya una sociedá so l'agua que se presenta como un reflexu invertíu de la sociedá sobre la tierra. En "Les aventures de Bulukiya", la busca del protagonista Bulukiya pa la yerba de la mortalidá, llévalu a esplorar los mares, onde s'atopa col reinu de les serenes. Nel tituláu La ciudá de bronce[6] lleemos la siguiente descripción:

les dos fíes del mar [...] yeren dos maraviyoses criatures de llargos pelos ondulaos como les foles, de cara de lluna y de senos almirables y redondos y duros cual quixarros marinos; pero dende l'embelicu escarecíen de les suntuosidaes carnales que xeneralmente son patrimoniu de les fíes de los homes, y sustituyir con un cuerpu de pez que se movía a derecha y a esquierda, de la mesma manera que les muyeres cuando alverten que al so pasu llamen l'atención. Teníen la voz bien duce, y la so sorrisa resultaba encantadora; pero nun entendíen nin falaben nengún de los idiomes conocíos, y contentábanse con responder namái cola sorrisa de los sos güeyos a toles entrugues que se-yos dirixíen.

Cristóbal Colón afirma nel so Diariu del so Primer Viaxe (1492-3), que vio a les serenes nel Nuevu Mundu, qu'él creía la parte más oriental d'Asia. Según la trescripción de Bartolomé de las Casas:

El día pasáu, cuando l'Almirante diba al ríu del Oru, dixo que vio tres sirena que salieron bien alto de la mar, pero nun yeren tan formoses como les pinten, qu'en dalguna manera teníen forma d'home na cara. Dixo qu'otres vegaes vio dalgunes en Guinea, na mariña de la Manegueta.[7]

Bien distinta ye la serena del rellatu clásicu de Hans Christian Andersen La serenita, capaz d'entender y falar la llingua de los homes, un personaxe tienru y enamoradizo que salva a un apuestu príncipe de naufragar. La nueva serenita namorar del príncipe y ansía ser humana pa llograr una alma inmortal, daqué que solo los humanos teníen, según Andersen. La serenita fai un pactu cola bruxa del mar: La bruxa del mar tresformar nuna moza humana, pero los sos pies van doler como cien cuchillos clavándose nellos a cada pasu que dea, y si el príncipe casóse con otra moza que nun sía la serenita, la serenita va morrer convirtiéndose n'espluma de mar a otru día de la boda. Como pagu, la bruxa del mar córta-y la llingua a la serenita y asina se queda cola so bella voz. El príncipe, tres un perbreve idiliu cola serenita, acaba casándose con otra princesa, a la que cree la so salvadora del naufraxu. Les hermanes de la serenita ufierten los sos pelos a la bruxa del mar en cuenta de un cuchiellu máxicu que-y va devolver a la serenita la so cola de pexe, si mata con él al príncipe y baña les sos piernes cola so sangre. Pero l'amor de la serenita ye tan grande que prefier tresformase n'espluma primero que matar al so amáu. Pola so bondá, va ser compensada convirtiéndose nuna fía del aire, dándo-y asina a la serenita la oportunidá de consiguir una alma inmortal.

Tamién puede recordase a JK Rowling, quien nel cuartu llibru de la saga Harry Potter, la Mota de Fueu, enserta a les serenes nel llagu negru, llugar onde Harry tendrá de pasar la so segunda prueba. Diz que'l so cantar solo ye entendible debaxo de l'agua, y que bien pocos magos pueden entendeles fora de la mesma. Nun les describe como criatures belles.

En El mar de les bisarmes, mientres Percy y Annabeth saleen apresuradamente na Vengación de la Reina Ana al traviés del mar de les bisarmes, pasen cerca de la islla de les serenes. Percy tápase los oyíos pa nun escuchar los sos cantares pero Annabeth convencer de que l'amarre al mástil y asina ella pueda escuchalos, pos tresmitíen poderosos mensaxes. Sicasí, Annabeth llogra desamarrase y refúndiase al mar a nadar escontra les serenes, siendo rescatada por Percy.

En "Los secretos de Old Cap - McLelland", d'Andrés Gómez Ordóñez, esplorar a la serena clásica, calificándola como "merrow" polos sos protagonistes. Na historia, tómense elementos como la prenda máxica cola que se esclaviza a la serena, les llárimes que se converten en perlles, el cantar sublime, ya inclusive se menta que les víctimes muerren convertíes n'espluma. Nesti casu, la serena ye malvada, y busca escapar d'un antiguu conxuru, poniendo a la ficticia población de Old Cap n'apiertos. Nesti casu, el cantar de la serena produz efeutos bien interesaos nos homes que lu escuchen.

Curiosu de les serenes[editar | editar la fonte]

Serenes de Charles Edouard Boutibonne
Serena de bronce d'Antoni Alsina, en Madrid, España (1922).

Anque na iconografía moderna les serenes representar polo xeneral como d'apolmonante guapura, ye probable que na tradición clásica'l so únicu curiosu aniciara na so voz y que la so apariencia fuera pocu menos que monstruosa. Horacio, na Epístola ad Pisones, fai mención a un híbridu de muyer y pez como un suxetu hilarante:

desinat in piscem mulier formosa superne;
spectatum admissi, risum teneatis, amici
si en pexe acabara lo que ye una formosa muyer percima,
¿aguantaríais la risa al velo, collacios?

Comentóse que posiblemente les serenes que tanto intrigaron a Sigmund Freud son la intelectualización tardida d'un fechu narrativu que aúna peligru y guapura. Sía que non, ési sería un agregu ellaboráu a lo llargo de los sieglos al so orixe como espantibles y estraordinaries cantantes que despintaben l'asesinatu y l'antropofaxa.

Serenes en cine y televisión[editar | editar la fonte]

  • H2O: una serie de televisión australiana xuvenil estrenada en 2006. Trata de 3 moces de 16 años que desenvuelven el so día ente día nes soleyeres sableres de la Costa Daurada. Les moces atopen un día perdíes nel mar, llexando escontra la misteriosa Isla Mako. Nella, afayen una canal submarina, y deciden nadar pa buscar la salida. Al salir a la superficie, la lluz d'una lluna llena alluma l'agua, creando una preciosa rellumada. Emma, Cleo y Rikki salen de la islla lo más rápido que pueden, y vuelven a la vida "normal". Sicasí, les moces afayen que la so vida nun volverá ser normal, cuidao qu'en 10 segundos dempués de tocar l'agua, convertir en serenes.
  • Splash: ye una de les primeres películes de serenes, tratar d'una serena que se namora d'un humanu y decide dir a la superficie pa casase con él, pero un científicu afayar y tien que dise al mar col so namoráu.
  • 'Pichi Pichi Pitch: tratar d'una serie manga xaponesa de gran ésitu creada nel 2003. La serie trata de Luchia, la princesa serena de la perlla rosa qu'al pie de el so fiel guardián Hippo parten en busca del mozu que conoció cuando yera una neña y de la so perlla rosada, que perdiera nel mundu humanu por apurri-y la al mozu y salvalo. Mientres un paséu na sablera conoz a Kaito, el mozu que salvó va años, pero nun lu reconoz por cuenta de que la so forma humana ye distinta a la so forma de serena. Al matriculase nel institutu conoz a Hanon, que resulta ser una de los siete princeses serenes, la de la perlla aquamarina. Más palantre conocen a Rina, otra de los siete princeses serenes que tien la perlla verde. Elles tienen de lluchar contra les diablesas acuátiques qu'intenten secuestrales y llevales xunto al so señor pa fines maléficos y asina consiguir la paz nos 7 mares.
  • Peter Pan (2003): Peter ayuda a Wendy a atopar a los sos hermanos preguntar a les serenes
  • La Serena: ye un drama de televisión de Corea del Sur emitíu en 2014 por tvN trata alrodiu de una princesa serena llamada Aileen que decide convertise n'humana per mediu d'una pócima máxica, tres estos tien 100 díes p'atopar al verdaderu amor, de lo contrario se desintegrara sumiendo para siempres.
  • Mr. Peabody and the Mermaid: película norteamericana que rellata l'alcuentru d'un vacacionista con una serena al dir de pesca. El la captura y llevar primero al so tina de bañu, y depués al estanque del llugar onde ta viviendo para finalmente tornala al mar, quedándose namái cola peineta d'ella como alcordanza de la so aventura.
  • Once Upon a Time: na tercer temporada d'esta serie televisiva apaez mientres dellos capítulos la serena Ariel, faciendo referencia al afamáu personaxe de Disney
  • Mako Mermaids: “Mako Mermaids: An H2O Adventure” (Netflix), “Les serenes de Mako” (n'España), “Mako: Island Of Secrets” (n'Australia) o mundialmente conocida como “Mako Mermaids” ye una serie d'aventures pa neños y adolescentes. Surdió como un spin-off de H2O: Just Add Water, estrenada orixinalmente'l 26 de xunetu de 2013 en tolos territorios de Netflix y n'Australia pola cadena Network Ten. El so estrenu n'España foi'l 28 d'ochobre de 2013 en Disney Channel. La segunda temporada empezar a filmar en febreru del 2014, y el so estrenu foi'l 13 de febreru de 2015 los 13 primeros episodios en tolos territorios de Netflix, y el 29 de mayu los 13 episodios restantes.
  • The Legend of the Blue Sea: ye una serie de televisión surcoreana de fantasía emitida por SBS ente 2016 y 2017, que la so entama ta inspirada nuna lleenda clásica de la yera Joseon llograda dende la coleición Eou Yadam (어우야담) de Yoo Mong In, que narra sobre un home que llibera una serena cautiva, desenvolviéndose la hestoria de la serie ente l'añu 1598 y el presente, momentu en que la serena torna y na modernidá atopar col doppelgänger d'aquel home.
  • Siren:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://cvc.cervantes.es/trujaman/anteriores/agostu_12/02082012.htm
  2. isla-de-les serenes Cinco islles de fantasía qu'esisten na realidá. Espansión. http://mexico.cnn.com/salud/2011/02/22/la isla-de-les serenes. Consultáu'l 8 de febreru de 2017. 
  3. «L'autoridá oceánica d'EEXX certifica que... les serenes nun esisten». Consultáu'l 8 de febreru de 2017.
  4. . Terra. http://noticias.terra.com.ar/sociedá toa-la verdá-sobre-la-misteriosa-serena-en-playa-de-israel,c6aafb9f2790f310VgnVCM4000009bcceb0aRCRD.html. Consultáu'l 8 de febreru de 2017. 
  5. Homero, La Odisea, p. 225-226
  6. Les mil y una nueches, mio/tomu_3/default.html versión castellana de Blasco Ibáñez.
  7. Cristóbal Colón, Rellaciones y cartes de Cristóbal Colón, p. 144

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • L. Kahn-Lyotard; N. Loraux (1981). Dictionnaire des mythologies. París: Flammarion.
  • Colón, Cristóbal (1892). Rellaciones y cartes de Cristóbal Colón. Madrid: Llibrería de Hernandoy Cº..
  • Homero (1921). La Odisea. Méxicu: Universidá Nacional de Méxicu.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]