Senáu romanu

De Wikipedia
(Redirixío dende Senáu Romanu)
Senáu romanu
Datos xenerales
Tipu institución política (es) Traducir, órganu de l'autoridá, poder llexislativu y Aristocracia
Sede Curia Julia (es) Traducir
Formáu por senador romanu
Cambiar los datos en Wikidata

El Senáu[1] (en llatín, Senatus; de senex, vieyu) foi una de les instituciones del gobiernu de l'Antigua Roma.[2] Tuvo compuestu mientres la mayor parte de la República por 300 miembros estrayíos de los antiguos maxistraos, anque tres la dictadura de Sila y en dómina imperial esi númberu llegó a aumentar hasta 900. Encargar de ratificar les lleis votaes polos comicios, aconseyar a los maxistraos, dirixir la política esterior, les finances y la relixón.

El Senáu so la Monarquía (sieglos VIII-VI e. C.)[editar | editar la fonte]

El Senáu (en llatín senatus) nació como una institución consultiva de la monarquía romana. Nos sos origenes componer por 30 patricios, anque llueu s'amplió a 300 miembros. Según la tradición, el senáu componíase primeramente d'un pater families por caúna de les families fundadores de la ciudá, polo que nes sos origenes yera una institución representativa de tolos ciudadanos de Roma.

Foi mientres la República cuando'l Senáu adquirió mayores prerrogativas, pasando a refrendar de facto, al traviés del so auctoritas, munches de les decisiones polítiques más importantes. La iniciativa llexislativa, la eleición de los maxistraos, determinaos actos de los cónsules y d'otros maxistraos, la celebración de Comicios, y otres cuestiones polítiques, militares y relixoses, seríen espuestes y aldericaes pol Senáu antes de presentase ante al pueblu. Por eso, anque'l senáu fora un órganu en teoría consultivu, la so influencia foi decisiva pal intre de la vida político y social en Roma.

El Senáu so la República (sieglos VI-I e. C.)[editar | editar la fonte]

A mediaos de la dómina republicana'l Senáu cuntaba con unos 300 miembros;[3] taba compuestu por tolos ciudadanos qu'exercieren maxistratures curules —cónsules, pretores y conceyales, los conscripti—, lo mesmo que de los patres, les cabeces de les families patricies —descendientes de los primeros senadores romanos establecíos por Rómulo y los sos socesores, que formaben el grupu social privilexáu, opuestu a los plebeyos—. Adicionalmente, los censores podíen incluyir senadores que nun exercieren maxistratures, anque estos teníen acutáu'l so derechu a tomar la pallabra y denominar senatores pedarii. Los antiguos tribunos de la plebe nun llograron l'accesu automáticu, o bien hasta l'añu 149 e. C. pola Llei Atinia, o bien tres el tribunado de Cayo Graco.[4]

Col accesu a los derechos ciudadanos de los plebeyos, (vease secessio plebis) el Senáu perdió'l derechu d'acreditar los actos de los Comicios Centuriados. Pela cueta adoptó'l derechu de nomar dictador y llueu llexisló sobreponiéndose a les Asamblees Tribunadas, algamando un gran poder.

Nel sieglu III e. C. el Senáu sufrió los cambeos propios de la nueva situación. Los asientos senatoriales siguieron en manes de los censores y tolos maxistraos curules qu'abandonaben el so cargu aportaben al Senáu.

El Senáu pasó de ser un cuerpu consultivu de los cónsules, de primeres de la República (y subordináu a estos en munchos aspeutos), a ser una corporación de gobernantes, ensin dependencia de naide. El Senáu dirixía la guerra al traviés de los cónsules, y tola política de la República. N'efeutu, José Manual Roldán Hervás diznos:

"La significación del Senáu na vida pública alzóse bien percima de la so real función xurídica. Como xunta d'ex maxistraos, el Senáu personificaba la tradición pública romana y tola esperiencia de gobiernu y alministración de los sos componentes [···] Frente a los maxistraos añales, el Senáu destácase como'l nucleu permanente del Estáu, l'elementu que daba a la política romana la so solidez y continuidá. Nun ye estrañu, por tanto, que, a pesar de la so función puramente consultiva, sobre la maxistratura y sobre les asamblees, se superpusiera el Senáu como l'auténticu gobiernu, ante que la so esperiencia y prestíu aquéllos plegábense."[5]

Col tiempu'l Senáu asumió'l nomamientu de diversos cargos curules, lo qu'implicaba la designación de los sos propios miembros, y amás influyó cada vez más n'el censores. Caltúvose la distinción ente Senadores patricios y plebeyos.

La desapaición de la figura del dictador dexó al Senáu ocupar ciertes funciones en casos graves, cuantimás el conferir a los cónsules facultaes especiales, similares a la Dictadura, por tiempu llindáu.

Sila amplió'l númberu de senadores a 600 y Xuliu César, dempués de ganar al so rival Pompeyu y a los sos aliaos, la mayor parte de les families senatoriales tradicionales, dio en amontar el númberu hasta 900,[6] promocionando al orde senatorial a families ecuestres, mandos militares, centuriones d'orixe proletariu del so exércitu, y provinciales, como'l so conseyeru financieru Cornelio Balbo, natural de Gades (Cádiz, España); a los güeyos de la nobilitas senatorial sobreviviente del bandu pompeyanu y de munchos partidarios de César esto yera una aberración, y ello foi una de les causes del asesinatu de César.

Augustu volvió amenorgar el númberu de senadores a 600,[6] anque caltuvieron dalgunos de los nomamientos de César, que teníen la considerancia homines novi, pero les proscripciones por ellos entamaes baleraron los bancos del Senáu, que fueron enllenaes cola promoción de partidarios de los triunviros estrayíos del ordo ecuestre y del exércitu.

El Senáu mientres l'Altu Imperiu (sieglos I e. C.-III d. C.)[editar | editar la fonte]

La Curia Iulia, edificiu del Foru romanu, onde solía axuntase'l Senáu.

Terminada la guerra ente Augustu y Marcu Antoniu en 31 e.C., Augustu dio en penerar la llista de senadores, intentando recuperar como senadores a los sobrevivientes de les families tradicionales, pero favoreciendo tamién a los sos partidarios, ensin tener en cuenta'l so orixe, casu de Mecenes, Agripa, Lucio Munacio Planco o Cayo Asinio Polión. Tamién amontó los poderes nominales del Senáu, tresmitiendo los poderes d'eleición de maxistraos de les asamblees o comicia al senáu, anque realmente amenorgó los sos poderes, yá que casi toles provincies con exércitu pasaron al control direutu del emperador, les maxistratures convertir en cargos honoríficos, y los candidatos a elles precisaben del vistu bonu del emperador, quien asumió la potestá xurisdiccional de los Comitia Tributa, polo que los Edictos imperiales se superpusieron a los Senadoconsultos.

A partir de Claudiu, numberosos provinciales, especialmente hispanos, fueron almitíos nel Senáu, anque a estos nuevos senadores imponíase-yos el requisitu d'invertir el censu mínimu senatorial —1 000 000 de sestercios— en propiedaes rústiques n'Italia, rematando'l procesu cola eleición d'un emperador procedente d'una familia senatorial provincial hispana: Traxanu.

A lo llargo del Altu Imperiu, les rellaciones ente los emperadores y los senadores fueron les d'una tira y afloxa continuu, y, magar ye ciertu que munchos collaboradores de los emperadores yeren senadores, lo cierto ye qu'estos, entá los más respetuosos, tendíen a dexar de llau les mires y deseos de los senadores. Amás, los senadores tendíen a inorar que la verdadera fonte de poder del estáu romanu yera l'exércitu, pol cual pasaben por curtios periodos de tiempu. La consecuencia foi que dellos emperadores, como Tiberiu, Calígula, Nerón, Domicianu, Adrianu o Cómodu sostuvieron rellaciones bien difíciles col Senáu, y promovieron la persecución de munchos de los sos miembros.

El númberu de miembros del Senáu nun dexó d'aumentar: a principios del sieglu III el Senáu podía cuntar con 800 o 900 miembros.[6]

Col advenimiento de la dinastía Severa, d'orixe militar, el senáu foi progresivamente arrequexáu en favor del orde ecuestre y de la nueva burocracia imperial nacida del exércitu, hasta que l'emperador Aureliano escluyó a los senadores de los puestos militares.

El Senáu nel Baxu Imperiu (sieglos IV-VI d. C.)[editar | editar la fonte]

Nel Baxu Imperiu, el Senáu de Roma foi dobláu con otru igual a él creáu por Constantín I na nueva capital, Constantinopla (Istambul, Turquía), y convirtióse nun simple club de notables.

El senáu romanu sumió nos aturbolinaos años del sieglu VI nos que les tropes del rei ostrogodu Totila lluchaben a la desesperada contra les tropes imperiales de Xustinianu I, dirixíes por Belisario, ente que nel restu de los reinos bárbaros nacíos de la ruina de Roma, los senadores fueron fundiéndose progresivamente cola nobleza xermánica dirixente.

Nes ciudaes sometíes pola Antigua Roma establecíase un Conseyu de Cien Vieyos (Centumviri), cada unu de los cualos yera la cabeza de diez cases (diez cases = una gens), d'onde surde la denominación.

Les reformes llegales[editar | editar la fonte]

L'orde senatorial[editar | editar la fonte]

Relieve romanu de mediaos del sieglu III depositáu nos Museos Vaticanos nel qu'apaecen tres varones togaos, dos maduros y unu nuevu, pertenecientes al Ordo Senatorius.

La designación de les vacantes del Senáu, designaes primero polos cónsules, pasó a los censores. El so funcionamientu foi reguláu pola Llei Ovinia.

Les promociones al Orde Senatorial (Ordo Senatorius) quedaron abiertes a tolos ciudadanos que fueren antes Edil Curul, Pretor o Cónsul (los cónsules yá teníen derechu a ser Senadores con votu). El censor taba obligáu a incluyir na llista de nuevos senadores a los cónsules que dexaren el cargu, sacantes por preceptu llegal pudieren proclamar la so esclusión motivada. Pero como los ciudadanos que podíen ocupar un puestu nel Senáu nun yeren abondos pa cubrir les baxes que se producíen por fallecimientu o esclusión, y el númberu de senadores nun podía baxar de trescientos, el censores podíen escoyer llibremente ente aquellos que nun exercieren una maxistratura de les citaes, magar los designaos teníen d'habese distinguíu pol so valor, matar a un xefe enemigu o salvar a un ciudadanu romanu; a esti senadores llamábase-yos Subalternos (Senatores Pedarii), y teníen derechu a votu pero nun participaben nel discutiniu.

El Senáu yera'l qu'apoderaba en materia d'eleición y de gobiernu, siendo sobremanera un órganu con poder executivu: nél recayía la potestá de nomar y controlar les más altes maxistratures del estáu (consuláu y pretura), y controlaba al exércitu y llevaba a cabu la política esterior. Contrariu a lo que se cree, nun yera puramente una cámara llexislativa (anque en dellos casos podía promover lleis) pos per un sitiu los tribunos de la plebe teníen el poder de vetar cualquier propuesta del Senáu (fuera del tipu que fuera), y polo xeneral yeren dichos tribunos los que desenvolvíen la función llexislativa, redactando los proyeutos de llei, que solíen ser sometíos primeramente al Senáu (procedimientu conocíu como senadoconsulto, de consultar al Senáu) para dempués convocar los plebiscitos nos que finalmente yeren aprobaes les lleis; les lleis romanes, por tanto, yeren promovíes a propuesta de los tribunos, non del Senáu, y sancionaes direutamente pol pueblu. El pasu de les lleis pol Senáu nun yera daqué obligatoriu, pero sí fundamental, pos al disponer del poder executivu, podía poner o non n'execución un plebiscitu votáu, de manera que cualquier tribunu que deseyara ver desenvueltu afechiscamente'l programa de lleis qu'había promovíu víase forzáu a llegar a alcuerdos col Senáu. En “los casos urxentes”, que xeneralmente apaecíen nun contestu bélicu o de crisis, el Senáu podía llexislar ensin que les lleis fueren ratificaes pola Asamblea, ensin perxuiciu d'ulterior ratificación, que pal final de la República yá casi nunca yera solicitada.

El Senáu atribuyóse la designación de Dictador (que'l so nomamientu correspondía antes a los Cónsules), y asumió tamién la prórroga de cargos (el cónsul cesante que nun s'atopaba en Roma nel momentu del cese, siguía en funciones como procónsul; lo mesmo asocedía con el pretores que siguíen como propretores) lo que llevó na práutica a una reeleición tapada (dende'l 307 e. C., un Senadoconsulto bastaba pa prorrogar una maxistratura). Amás, nes eleiciones a la maxistratura, l'aristocracia sofitaba a los candidatos del Senáu, y como'l sistema eleutoral yera censitario, y el pesu que daba a l'aristocracia yera cimera al de la plebe, la so eleición taba casi garantizada.

El Senáu decidía sobre la guerra, la paz, les aliances, la fundación de colonies, les asignaciones de tierres públiques, los trabayos públicos, el sistema de rentes, la asignación de departamentos a los maxistraos, el contingente del exércitu, el presupuestu de los departamentos, etc. El cuestores nun podíen faer pagu dalgunu ensin un senadoconsulto (con delles esceiciones pa los cónsules).

El Senáu reformáu[editar | editar la fonte]

Detalle del interior de la Curia Iulia, col pavimentu de opus sectile y un relieve marmóreo con una representación del senáu aconceyáu.

El Senáu varió la so composición. Primeramente taba formáu por trescientos miembros de la nobleza (tolos senadores, salvo esceición, yeren patricios). Más palantre, acutáronse 164 asientos a los plebeyus o nuevos almitíos (Conscripti). Esta distinción caltúvose siquier nos formalismos de tala forma que l'alocución pa dirixise a la Cámara yera Patres et conscripti, entá muncho depués de que tales diferencies dexaren de ser importantes.

Los senadores yeren consuetudinariamente vitalicios, pero'l costume derivó en llei pa los patricios. Como'l Senáu representaba a la nobleza patricia y había nél miembros plebeyos, apostrar a estos a un papel secundariu dientro del Senáu. Si dalgunu oponíase, nes revisiones cuadrienales de senadores qu'efectuaben los cónsules, yeren o podíen ser esaniciaos. Amás, los plebeyos qu'entraben nel Senáu, nun lo faíen por méritu, sinón pola so riqueza. Nestes circunstancies, los sos intereses de clase yeren coincidentes colos de la nobleza patricia.

Estremar ente los Senadores dos grupos: los provenientes del exerciciu de maxistratures; y los que nun les desempeñaron (Pedarii).

El nomamientu de los Senadores correspondía dende l'entamu de la República a los cónsules o dictadores. Más tarde, ésta foi una atribución específica de los censores.

Al Senáu correspondía'l refrendar toles propuestes importantes polítiques o alministratives de los cónsules y otros maxistraos que llograren el votu afirmativu de los Comicios Asamblearios correspondientes. Cuando l'actu tenía de ser executáu como parte de los deberes del maxistráu nun precisaba refrendo senatorial. Anque de primeres les decisiones del Senáu fueron llamaes Consulis senatusque sententia, más tarde los dictames del Senáu dexaron de ser consultivos y adquirieron fuercia, siendo llamaos Senatus consultum y Senatus sententia. El cónsul tenía d'obedecer al Senáu, pos en casu contrariu podía ser quitáu de fondos, podía nomase a un dictador o decidir otres midíes que daben preeminencia al Senáu sobre los altos maxistraos.

Correspondía al Senáu decidir sobre los siguientes asuntos:

  • Relixosos.
  • Eleición de maxistraos estraordinarios.
  • Resolvimientu de conflictos ente maxistraos.
  • Cuestiones de policía.
  • Dellos casos criminales que portaben pena capital, cuando l'acusáu yera perdonáu, o yera conmutada la so sentencia, o bien yera lliberáu.
  • Cuestiones militares.
  • Cuestiones financieres.
  • Negociaciones con Estaos estranxeros y firma de trataos dempués de la paz. El Senáu tenía d'aprobar los cambeos territoriales apautaos polos cónsules o otros maxistraos col enemigu.

El Senáu yera convocáu por cualesquier de los maxistraos que podíen consulta-y (principalmente Dictadores, Cónsules, Prefeutos de la ciudá, Pretores, Tribunos de la plebe y dempués Tribunos con potestá consular). El convocante presidía la xunta.

La convocatoria faíase bien públicamente por aciu pregones (praecones) o edictos, o bien por aciu un avisu a cada senador (yera obligatoriu que tuvieren residencia en Roma). Dacuando, nuna xunta convocaba la siguiente. Los que nun asistíen ensin xusta causa (l'asistencia yera obligatoria) podíen ser sancionaos con multa. Les xuntes celebrar n'edificios públicos, xeneralmente nel Capitoliu (Curia Calabra), el Comitium (Curia Hostilia depués Curia Julia) o'l Templu de Xúpiter Capitolino. Los Senadores permanecíen sentaos y el presidente ocupaba un llugar central sobre una siella elevada.

Les xuntes nun podíen coincidir cola celebración de comicios y duraben de sol a sol. Les votaciones teníen de celebrase antes del ocaso.

La sesión abrir con unos sacrificios relixosos pa consultar a los auspicios. Los asuntos a tratar yeren determinaos pola presidencia, pero los relixosos teníen preferencia.

Evolución de la llei[editar | editar la fonte]

Les lleis fueron evolucionando y asina vemos que'l lladrón sorprendíu in fragranti podía llibrase d'una condena pagando'l doble de robar.

La Llei Petalia modificó tamién el procedimientu executivu contra'l deldores.

La disposición intervivos siguió ilimitada, y el consentimientu popular pa los actos mortis causa (testamentu) foi suprimíu.

Si'l padre de familia efectuaba tres ventes socesives, ensin efectuar nenguna compra, el fíu podía desafiase si tal yera'l so deséu. D'ello derivó la emancipación llegal concedida pol padre a un fíu, ensin necesidá de la causa que primeramente tenía de motivala.

El matrimoniu civil foi consagráu y establecióse un impuestu pa los solteros.

L'establecimientu d'un maxistráu especial de Policía (que'l so ámbitu d'actuación estendióse llueu a toa Italia) llamáu Conceyal curul, trespasó a este la potestá sobre pleitos relativos a compres y ventes en mercaos públicos (de productos, ganáu, esclavos...). La so xurisdicción estendíase tamién a otres cuestiones d'orde que podíen ser sancionaes con multes.

Pa les clases más baxes, y pa ciertos delitos menores, esistíen los Triunviri o Xueces Nocherniegos (Trés viri nocturni) que les sos competencies fueron aumentando, y pasaron a ser escoyíos nos Comicios tribunados dende'l 289 e. C.

Pa les causes civiles menores nes ciudaes suxetes (civites sine suffragio) estableciéronse unos maxistraos llamaos Xueces Menores, que la so competencia estender dempués a toa Italia.

Los maxistraos definíen el puntu del derechu (ius) pero la so aplicación (judicium) correspondía a otru ciudadanu. Pero los xuicios lentu y complicáu llindar a los casos destacaos, y p'esclavos y xentes de clase social baxa aplicábase un procedimientu más curtiu.

Policía. Víes públiques[editar | editar la fonte]

El control de policía amóntase: alcantarelláu, empedrado, llimpieza pública, edificios ruinosos, animales dañibles, circulación de carros (solo dexada de nueche), comunicaciones, suministru de los mercaos, control calidable de mercancíes, control de monedes y pesos, baños públicos, tabiernes y cases “sospechoses”, son los sos ámbitos d'actuación. La rede de víes públiques (caminos), acueductos y fortaleces desenvuélvese.

Los censores Marcu Aurelio Lépido y Marcu Fulvio Nobilior, dientro del so plan urbanísticu pa la ciudá de Roma, escurrieron construyir el que sería la primer ponte de piedra sobre un ríu. Llamáu Pons Aemilia enllazaba la ciudá col Foru Boario, al marxe derecha de Tíber. Foi termináu nel añu 187 e. C. Agora ye conocíu na ciudá como Ponte Rotto.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Leonardo, Jon (20 d'avientu de 2014). Petronor- Un estudiu históricu-sociolóxicu de la influencia de la refinería nos conceyos de la so redolada. Universidá de Deusto. ISBN 9788415759447. Consultáu'l 12 de payares de 2015.
  2. Viñes, Antonio (1 de xineru de 2007). Instituciones polítiques y sociales de Roma: monarquía y república. Llibrería-Editorial Dykinson. ISBN 9788498490046. Consultáu'l 12 de payares de 2015.
  3. Taylor y Scott, 1969, p. 530.
  4. Taylor y Scott, 1969, p. 530, n. 4.
  5. Roldán Hervás, Jose Manuel. «L'Orde constitucional romanu nel primer metá del sieglu II e.C.». Gerión, Revista de la historia antigua.. 
  6. 6,0 6,1 6,2 Taylor y Scott, 1969, p. 531.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]