Seleición masculina de fútbol de Panamá

De Wikipedia
Seleición masculina de fútbol de Panamá

Bandera de Panamá

Datos xenerales
Códigu FIFA PAN
Asociación Federación Panamiega de Fútbol
Confederación CONCACAF
Nomatu Los Canaleros
La Marea Colorada
Capitán Roman Torres
Más goles Luis Tejada (43)
Más particip. Gabriel Gómez (112)
Ranking FIFA Sin cambios 55.ᵘ en xunu de 2018
→ Meyor llugar 29.ᵘ en marzu de 2014
→ Peor llugar 150.ᵘ n'agostu de 1995
Estadiu Estadiu Rommel Fernández
Primer partíu internacional
Bandera de Panamá Panamá 3:1 Venezuela Bandera de Venezuela
12 de febreru de 1938
Meyor resultáu internacional
Bandera de Panamá Panamá 12:0 Puertu Ricu Bandera de Puertu Ricu
12 d'avientu de 1946
Peor resultáu internacional
Bandera de Panamá Panamá 0:11 Costa Rica Bandera de Costa Rica
16 de febreru de 1938
Copa Mundial de Fútbol
Participación(por primer vez en 2018)
Meyor resultáu Por Apostase
Copa Concacaf/Copa d'Oru
Participación 8
Meyor resultáu Subcampeón, 2005, 2013
Participación(por primer vez en 2016)
Meyor resultáu Fase de grupos, 2016
Meyor resultáu Campeón, 2009
[editar datos en Wikidata]

La Seleición de fútbol de Panamá ye l'equipu representativu del país y que controla la Federación Panamiega de Fútbol (FEPAFUT), nes competiciones oficiales entamaes pola Federación Internacional d'Asociaciones de Fútbol (FIFA).

El so primer partíu internacional foi contra la Seleición Jalisco, que representaba a Méxicu, el 28 de xunetu de 1937 en Santiago de Cali, Colombia.[1] Los sos xugadores son conocíos familiarmente como «Los Canaleros». El so estadiu llocal ye l'Estadiu Rommel Fernández en Panamá, con capacidá pa 32,000 espectadores, y atópase dientro de la ciudá deportiva Irving Saladino. Anguaño ta so la direición del seleccionador Hernán Darío Gómez y cuenta con xugadores nes lligues de Colombia, Méxicu, Estaos Xuníos, Costa Rica, Uruguái, Venezuela, Portugal, Perú, Eslovaquia, Bélxica, Hondures, Rumanía, España, Chile.

Clasificóse a 5 mundiales xuveniles Sub-20 (2003, 2005, 2007, 2011, 2015) y a dos mundiales Sub-17 (2011 y 2013), y per primer vegada na so historia al Copa Mundial de Fútbol Mundial de mayores en Rusia 2018, pero inda nun llogró clasificar al tornéu olímpicu de fútbol. En Copa d'Oru algamó'l subcampeonatu en dos oportunidad: 2005 y 2013, ganáu en dambes ocasiones pol llocal Estaos Xuníos. En Copa Centroamericana, Panamá foi campeón nel 2009 y subcampeón nel 2007 y 2017. Panamá tamién ostenta un títulu de la estinguida Copa CCCF, en 1951.

Panamá na nueche del 10 d'ochobre del añu 2017, clasificar por primer vegada a una Copa Mundial de la FIFA.

Historia[editar | editar la fonte]

Primeros años 1920 y 1930[editar | editar la fonte]

La década de 1920 carauterizar por ser la que marca l'entamu del fútbol entamáu, con figures como'l Dr. Fige na parte antillana y sobremanera el Coronel Gabriel Barrios, un mecenes importante del deporte panamiegu.

Les primeres referencies axenciaes señalen una década de tresformamientos pal fútbol panamiegu, incipiente na so organización. Sicasí, la falta de mayor respaldu y les condiciones precaries d'esa dómina, nun lo dexaben crecer internacionalmente, nin siquier p'asistir a la Primer Copa Mundial de 1930, n'Uruguái. A pesar de que nun taba llista pa ser miembru activu de la FIFA, la Lliga Nacional de Football presidida nesi entós por Nessím Ramos, recibiera una invitación formal de l'Asociación Uruguaya de Fútbol (AUF) por que un equipu panamiegu viaxara a participar del Mundial. Lamentablemente, tornó la invitación.

El primer partíu oficial foi en 1938, col trunfu sobre Venezuela (2-1),[2]depués el primer enfrentamientu ente les seleiciones de Panamá y Costa Rica tuvo llugar en 1938, mientres los IV Xuegos Centroamericanos y del Caribe en Panamá, con un resultáu aciaga, al goliar los costarricenses por 11-0.[3]

Década de 1940[editar | editar la fonte]

Panamá, qu'hasta agora nun había destacáu internacionalmente, dio pasos significativos n'ares de la so reconocencia internacional. Nel marcu de los V Xuegos Centroamericanos y del Caribe apostaos en Barranquilla, Colombia, el 21 d'avientu de 1946, Panamá enfrentó a Costa Rica. A los 35 minutos de xugáu'l partíu, Carlos “Negru” Martínez, convertir nel primeru en frayar la valla invicta de los ticos nestes series, y depués a los 42, Santiago "Piepá" Anderson, punxo'l 2-0 definitivu, quebrando d'esa manera ocho años d'invictu de Costa Rica sobre'l so par de Panamá. Darréu algamóse'l subcampeonatu de los mentaos Xuegos.

Década de 1950[editar | editar la fonte]

Na década de los 1950, Panamá conquistó'l so primer gallardón que reconocería la so crecedera a nivel internacional, al entamar y ganar el Quintu Campeonatu Centroamericanu y del Caribe de Fútbol (CCCF) en 1951,[4] dándo-y d'esa manera la clasificación al Primer Campeonatu Panamericanu de Fútbol, en 1952, en Santiago de Chile.

Década de 1960[editar | editar la fonte]

Panamá apostó la primer fase del I Campeonatu Concacaf de Naciones en 1963 n'El Salvador. Consiguió empatar ante'l local El Salvador (1-1) y tamién robló tables ante Guatemala (2-2). Sicasí ganar ante Hondures (0-1) fixo inútil la goliada que-y solmenó darréu a Nicaragua (5-0) yá que nun pudo avanzar a la fase final de dichu tornéu. Tuvieron que pasar 30 años por que los panameños volvieren participar nun certámen continental, na Copa d'Oru de 1993.

Década de 1970[editar | editar la fonte]

Nesta década, Panamá llogró llograr la medaya de bronce nos Xuegos Bolivarianos de 1970 en Maracaibo y 1973 en Panamá. Nestos últimos Xuegos, los canaleros consiguieron dos tales victories ante adversariu más encopetados, al vencer a Perú (1-0) y Bolivia (3-2) per primer vegada na so historia. Esi mesmu añu la seleición Sub-21 ganó la primer edición de los Xuegos Centroamericanos, en Ciudá de Guatemala, como preámbulu[5] a los Xuegos Centroamericanos y del Caribe de 1974. En 1975, la seleición panamiega realizó una xira por Asia enfrentando dos veces a la seleición de China Taipéi.

El primer alcuentru de Panamá n'eliminatories camín de la Copa Mundial de Fútbol, rexistróse'l 4 d'abril de 1976 nel Estadiu Revolución (güei Rommel Fernández), y el repartu canalero llogró un sorpresivu trunfu sobre Costa Rica por 3-2, celebráu polos apenes ocho mil aficionaos que se dieron cita nel estadiu. Depués, llegó un empate frente a El Salvador (1-1) pero, cuando la clasificación a la hexagonal final taba cerca, una serie de desaciertos, rebeliones, suspensiones de xugadores ya improvisaciones topetaron con esi deséu de clasificar por que a la llarga la seleición quedara esaniciada, siendo Guatemala quien diera la estocada final (2-4, 0-7).

L'equipu "Guardia Nacional", llogra por primer y única vegada'l campeonatu de la Lliga Distritorial de Fútbol de Panamá na temporada qu'empecipió a finales de 1978 y terminó a entamos de 1979. Integrantes: “Chú” González, Kadir González, Luis Ernesto “Cascarita” Tapia, Luis "Luchito" Ramírez, I. Bethancourt, Luis Aponte, Kalao Urriola, F. Caicedo, A. Campuzano, A. Loaiza, “Coqui”, F. González, “Fello”, el gran” Hachu”, Searles, dirixíos pol ex escoyíu nacional Don Nassi De Bello, asistíu pol Mayor Urriola y Don Beto Longo. Esti repartu taba conformáu por integrantes de la seleición nacional y xugadores d'altu nivel del área de la Plaza Amador. Referencies: La República, La Estrella de Panamá, La Crítica, Columna” Momento Deportivu” por ROVI (Rolando Villalaz), República de Panamá: cróniques de la Lliga Distritorial de Fútbol de Panamá,  en periodu de  avientu 1978 a febreru de 1979, diarios nacionales).

Luis Ernesto “Cascarita” Tapia, al retornar dende El Salvador al fútbol criollu, nel estragal de la despidida de la so brillosa carrera, la historia entá-y tenía abierta un par de páxines por que siguiera escribiendo con lletres doraes dellos pasaxes col escoyíu nacional, l'Atléticu Panamá y el Guardia Nacional. Tapia tuvo l'honor de marcar el primer gol de Panamá na so primer eliminatoria mundialista, la d'Arxentina 78. Tamién foi campeón col Guardia Nacional y col Atléticu Panamá (referencia: ésti párrafu estrayíu d'artículu publicáu pol distinguíu periodista Luis A. Giraldo y Muñoz, 24-4-2008)https://archive.today/20130122084306/http://enlajugada507.com/Articulo/verArticulo.aspx?CodArt=292.

Década de 1980[editar | editar la fonte]

Los años ochenta tuvieron marcaos por serios conflictos cola FIFA dende l'aprobación d'una llei deportiva, que tuvo de resultes la suspensión y aislamientu internacional de Panamá de manera indefinida. Dichu aislamientu duró cuatro años hasta la realización d'eleiciones con intervención de la FIFA, Concacaf y el COP. Magar la desafiliación, la FIFA dexó que Panamá siguiera na eliminatoria a la Copa Mundial de Fútbol de 1982 anque quedaría n'últimu llugar de la zona. Depués túvose qu'improvisar una eliminatoria con fase direuta d'ida y vuelta pa la Copa Mundial de Fútbol de 1986, perdiendo los sos dos partíos con Hondures (0-3, 0-1).

Década de 1990[editar | editar la fonte]

Cola creación de la flamante Copa Oru de la Concacaf en 1991, Panamá tuvo qu'esperar la segunda edición, en 1993, pa participar de la xusta al clasificase como terceru de la Copa UNCAF 1993. Encuadraos xunto a Estaos Xuníos, Xamaica y Hondures, los panameños nun tuvieron una presentación bien feliz al cayer derrotaos ante hondureñu (1-5) y americanos (1-2), rescatando a lo postrero un empate ante los Reggae Boyz (1-1).

Pa les eliminatories al [[Copa Mundial de Fútbol de 1988|Mundial de 1990], Panamá volvió ser posada por Costa Rica (1-1, 0-2) na Zona Centroamericana.

Años 2000[editar | editar la fonte]

Eliminatoria Corea-Xapón 2002[editar | editar la fonte]

Panamá volvería clasificar a la segunda fase de la clasificación de Concacaf pa la Copa Mundial de Fútbol de 2002 en quedando primero nel so grupu empatáu a 9 puntos con Hondures, compartiendo'l grupu C xunto a los sos pares de Méxicu, Trinidá y Tobagu y Canadá. Tampoco pudo superar esa fase, como va cuatro años.

Plantía de Xugadores: Ricardo James, Donaldo González, Franklin Delgado, Ricardo Phillips, Juan Carlos Cubilla, Ángel Luis Rodríguez, Pércival Piggott, Mario Mëndez, Julio Dely Valdés, Jorge Dely Valdés, Neftalí Díaz, Roberto Brown, Reynaldo Leqis, Alberto Blanco, Ubaldo Guardia, Georgi Aguilar, Mario Anthony Torres, Fernando Zagal, Julio Medina III, Rolando Palma. Direutor Téunicu: Miguel Ángel Mansilla (uruguayu), Ezequiel Fernández y Leopoldo Lee.

Eliminatoria Alemaña 2006[editar | editar la fonte]

Panamá empezaría'l so camín a Alemaña de la mano del colombianu José Eugenio "Cheché" Hernández al esaniciar a Santa Llucía con global de 7 a 0 (4-0, 3-0). Na siguiente ronda, compartiría grupu con Estaos Xuníos, Xamaica y El Salvador con quien empieza esta ronda con una derrota de 1-2, depués Panamá vencería a Xamaica de visitante 2-1 con goles de Roberto Brown y Julio César Dely Valdes. El siguiente partíu foi ante Estaos Xuníos de llocal onde s'empata 1-1 con gol de Roberto Brown, darréu vuélvese a empatar 1-1 ante Xamaica y caise derrotáu 6-0 con Estaos Xuníos. Pal so peracabo partíu Panamá gana 3-0 a El Salvador con goles de Roberto Brown, Felipe Baloy y José Luis Garces pa clasificase per primer vegada a una Hexagonal final.

Na Hexagonal final empecipiar con un empate 0 a 0 con Guatemala nel Estadiu Rommel Fernández, una derrota 2-1 con Costa Rica de visitante, un empate 1-1 con Méxicu con un gol de chilena de Luis Tejada, depués dos ganes, ante Trinidad y Tobago 2 a 0 y Estaos Xuníos 3 a 0 pa terminar la primer vuelta. Pa la segunda vuelta Panamá pierde los cinco partíos, ante Guatemala 2-1, Costa Rica 3-1, Méxicu 5-0, Trinidá y Tobagu 1-0 y Estaos Xuníos 2-0 pa rematar en 6ª posición con solu 2 puntos.

Sicasí los canaleros amosaríen una cara bien distinta na Copa Oru de 2005 al algamar el subcampeonatu, con dos trunfos sobre Colombia y la so disputa final frente a los Estaos Xuníos, partíu que terminó empatáu oficialmente (0-0 t.s.), y definíu nos tiros de penalti, favoreciendo a los América del Norte norteamericanos (3 pen. a 1).

Partíu amistosu ente la Seleición de Panamá (derecha) y la d'El Salvador, el 8 d'ochobre de 2010, nel Estadiu Rommel Fernández.

Dos años más tarde, nel 2007, consiguen el subcampeonatu na Copa UNCAF 2007 celebrada en San Salvador. De la mesma manera, empatando 1-1 t.s. frente a Costa Rica y definiendo el títulu nos tiros dende'l puntu de penalti, ganando los costarricenses (4 pen. a 1). Sicasí la revancha de la Copa Uncaf 2007 volvería col siguiente tornéu, mientres la Copa UNCAF 2009 n'Hondures, cuando los panameños enfrentaron nuevamente a los costarricenses na tanda de los penaltis, llotería que favoreció esta vegada a los canaleros. Esta conquista dio-yos la clasificación a la Copa d'Oru 2009 onde cayen en cuartos de final ante los Estaos Xuníos, la mesma seleición que los esaniciara nes mesmes instancies na Copa d'Oru 2007 y la final del 2005.

Eliminatoria Sudáfrica 2010[editar | editar la fonte]

En xunu de 2008 los panameños cayeríen esaniciaos prematuramente na eliminatoria a Sudáfrica 2010 ante El Salvador (1-0, 1-3). Panamá ganó de llocal 1-0 con gol de Luis Tejada, pero nel partíu de vuelta en San Salvador, los canaleros aventayar con gol de José Luis Garcés nel primer tiempu sicasí, los salvadoreños terminaron ganando 3-1 nun accidentáu y polémicu partíu.

Década de 2010[editar | editar la fonte]

Dempués de que la década pasada dexara momentos bonos y otros amargos, la Seleición Nacional de fútbol de Panamá aprovecho la inactividá xenerada pola eliminación al Mundial de 2010 pa preparar de cara a la 2011, tornéu que Panamá entamaba nel anováu Estadiu Rommel Fernández. Allugáu nel grupu A que compartió xunto a Belize, Nicaragua y El Salvador, la seleición panamiega superó ensin contratiempos la fase de grupo pero cayó en semifinales ante Costa Rica na tanda de penatis, yá que empataron 1 a 1, dempués de la prórroga. A la fin la seleición canalera túvose que conformar col tercer llugar del certámen, superando a El Salvador que tamién naguaba esa plaza, partíu que se definió nuevamente nos penaltis 5 a 4 dempués de terminar 0 a 0 nel tiempu regular.

Clasificada a la Copa Oro 2011 tres el so desempeñu na Copa Centroamericana, Panamá tuvo encuadrada nel grupu C, xunto a Canadá, Estaos Xuníos y Guadalupe. Debutó'l tornéu continental al ganar 3-2 a Guadalupe. Fizo historia al cortar la racha de 25 partíos invictos que llevaba'l combináu estauxunidense na fase de grupos de la Copa Oru de la Concacaf, venciéndolo 2 a 1.[6] Depués empató 1 a 1 cola seleición de Canadá, clasificándose según primero del so grupu per primer vegada na historia de la Copa. Darréu tuvo qu'enfrentar al so similar d'El Salvador, al qu'esanició en cuartos de final na tanda de penaltis. Nuevamente tuvo qu'enfrentar a la seleición norteamericana, agora en semifinales, anque cayeron por 0-1, completando d'esa manera una bien bona participación nel tornéu continental.

Eliminatoria Brasil 2014[editar | editar la fonte]

Nes eliminatories aldu al Mundial de 2014 en superando la segunda ronda a la cual clasificó direutamente, pasando percima de Dominica y Nicaragua a finales del 2011, Panamá quedaría nel grupu C xunto a Canadá, Hondures y Cuba na tercer ronda d'esta eliminatoria. Panamá empecipió la mesma con una importante victoria de visitante ante Hondures, nel Estadiu Olímpicu Metropolitanu de San Pedro Sula, con un doblete de Blas Pérez.[7] El so siguiente compromisu sería ante Cuba'l cual xugóse nel Estadiu Rommel Fernández de la ciudá de Panamá, que ganó 1-0, nun complicáu partíu. Darréu xugaría frente a la seleición de Canadá, en Toronto, perdiendo l'oldeo 0-1 (gol de Dwayne De Rosario en polémica xugada). Nel partíu de vuelta, Panamá gana 2-0 nel Rommel Fernández (goles de Rolando blackburn y Blas Pérez). Panamá enfrentaría dos partíos más de la tercer ronda, frente a Hondures, nun partíu con muncha mira pero que refundió un 0-0. L'últimu alcuentru d'esa ronda seria contra Cuba en L'Habana con resultancia final de 1-1 nun partíu onde los Cubanos aprovecharon cierta displacencia de Panamá qu'espertó nos postreros 15 minutos. Los intentos más claros fueron obra del capitán Felipe Baloy y otra de Blas Pérez de media golia que s'estrelló nel poste. Panamá llogra pasar a la última ronda xunto con Costa Rica, Hondures, Xamaica, Méxicu y Estaos Xuníos.

Empecipiáu l'añu de 2013, Panamá empezó xugando la Copa Centroamericana 2013 nel Estadiu Nacional de Costa Rica de San Xosé enfrentándose nel so grupu a Hondures y El Salvador. Al roblar trés empates, los trés seleiciones acabaron colos mesmos puntos (2) anque Hondures aseguró'l primer llugar con un meyor goal average ente que canaleros y cuscatlecos acabaron igualaos en tolos estamentos del reglamentu, polo cual dar# en un sortéu.[8] Lastimosamente la suerte unvió a Panamá a xugar el partíu pol quintu llugar, sinónimu d'últimu billete pa la Copa d'Oru, ante'l alicaído cuadru guatemalianu. Nun gran partíu con un resultáu final de 3-1, Panamá certificó'l so boletu a la Copa d'Oru del mes de xunetu de 2013 nos Estaos Xuníos.[9]

Empecipiada la ronda hexagonal final de les eliminatories al Mundial de Brasil 2014, en febreru de 2013, Panamá abrió'l telón xugando en casa ante Costa Rica anque dexó escapar dos puntos nun partíu que controlaba 2-0 pero los ticos increíblemente empataron el partíu (2-2), salvando un puntu pa empecipiar la Hexagonal. Depués enfrentaría a Xamaica y otra vegada a la conocida Hondures en dos feches siguíes en marzu de 2013. Na primera, Panamá apauta otru empate pero esta vegada de visitante en Kingston. Nel segundu atopo Panamá vence a Hondures 2-0 nel Estadiu Rommel Fernández de la capital panamiega, con tan solo trescurríos 67 segundos, siendo Luis Tejada quien abrió'l marcador pal cuadru local. Colos trés puntos, Panamá convertir nel líder provisional con 5 puntos, siguíu d'Hondures y Estaos Xuníos con 4 unidaes respeutivamente. En xunu de 2013, n'oldeo amistosu, pierde de llocal contra Perú por 1-2. El vienres 7 de xunu empata 0-0 contra'l "xigante" de la Concacaf, Méxicu. Depués pierde los sos dos siguientes compromisos 0-2 frente a Estaos Xuníos y Costa Rica respeutivamente. Esta racha negativa dexa a los canaleros na 5ª posición nes eliminatories, fora de la zona de clasificación.

Na Copa Oru de la Concacaf 2013, Panamá debuta la so participación contra Méxicu con un históricu trunfu de 2-1. Gabriel Torres convierte de penalti el 1-0, hasta que Marco Fabián empata'l partíu antes del entetiempu. Empecipiáu'l segundu tiempu, Gabriel Torres fai'l 2-1 definitivu a favor de los canaleros. Nel so segundu alcuentru, Panamá ganó pola mínima a un coraxudu cuadru de Martinica con un gol de penalti de Gabriel Torres nel min. 85 llogrando d'esa manera'l so boletu a los cuartos de final de la xusta. Depués, yá clasificáu, empató 0-0 con Canadá asegurando'l primer llugar del grupu (per delantre de Méxicu) fechu que consigue per segunda vegada consecutiva na historia del tornéu. Los panameños avanzaron de manera satisfactoria a semifinales al zurdir a Cuba 6-1. Nesa instancia los canaleros volvieron ganar a Méxicu (2-1, goles de Blas Pérez y Román Torres) y clasificáronse per segunda vegada a la final del eventu onde van enfrentar a Estaos Xuníos, tal como asocediera nel 2005. Lamentablemente los panameños nun pudieron cobrase la revancha de soceder nel 2005, venciendo ante los norteamericanos por 0-1 (gol de Brek Shea).

El reinicio de les eliminatories mundialistas en setiembre de 2013 nun foi bien feliz al conceder, nel Rommel Fernández, un esllucíu empate 0-0 ante'l colista Xamaica anque se llogró salvar un empate 2-2 n'Hondures con gol in extremis de Roberto Chen nel min. 90. Ganar ante Méxicu (1-2) nel Azteca, el 11 d'ochobre de 2013, apostró a Panamá al 5° llugar, fora de zona de repechaje. Sicasí, na última xornada del hexagonal, el 15 d'ochobre, la victoria parcial (2-1) ante Estaos Xuníos, conxugada cola derrota simultánea de Méxicu en San Xosé (1-2) ante Costa Rica taben otorgándo-y a Panamá'l 4° llugar, sinónimu del allampáu repechaje mundialista ante Nueva Zelanda. Desafortunadamente pa los intereses panameños, dos goles norteamericanos de Graham Zusi y Aron Jóhannsson nos tiempos de descuentu (mins. 92 y 93), voltiaron la resultancia a favor d'Estaos Xuníos (2-3), condergando a Panamá al 5° llugar, confirmando la so eliminación del Mundial de Brasil 2014 de la manera más doliosa.

El 15 de febreru de 2014, el presidente de la FEPAFUT, Pedro Chaluja, presentó al esperimentáu direutor téunicu colombianu Hernán Boliyu Gómez como'l nuevu timonel de la seleición nacional.[10] La so primer prueba sería la Copa Centroamericana 2014 realizada nos Estaos Xuníos, na cual la seleición nacional ocupó'l tercer llugar y llogró el pase a la Copa Oru de la Concacaf 2015.[11]

Yá nel 2015 La Colorada encararía la Copa Oro 2015 nel cual apuesto la fase de grupu cola Seleición de fútbol d'Estaos Xuníos, la seleición de fútbol d'Haití y la Seleición de fútbol d'Hondures qu'ocupó'l postreru puestu nel grupu; detrás de Panamá y les dos yá mentaes que se clasificaron como primero y segundu nesi mesmu orde, lo cual clasificó como meyor terceru con trés empates llograos ante los sos rivales. Yá en cuartos de final tocaría-y enfrentar a la Seleición de fútbol de Trinidá y Tobagu col cual llograríen otru empate pero saldríen ganadores na tanda de penaltis (6-5).[12] Na semifinal marcaríase unu de los momentos más difíciles na historia del fútbol panamiegu,[ensin referencies] nun partíu reñíu ante la Seleición de fútbol de Méxicu onde Panamá ganaba con un xugador menos espulsáu al minutu 25' dudosamente por una coldada solmenáu por Luis Tejada a un defensor azteca. Yá col partíu empatáu y l'equipu desmotivado pol mal arbitraxe del central Mark Geiger que volvía vistise de villanu[ensin referencies] marcando otru penalti más nel tiempu extra condergaría a la seleición canalera a apostar el tercer llugar del tornéu, ante los norteamericanos, esti partíu foi ganáu por Panamá nuevamente pela ruta de los tiros del puntu de penalti dándo-y el tercer puestu de tornéu.[13][fonte cuestionable]

Eliminatoria Rusia 2018[editar | editar la fonte]

El 2 de setiembre de 2016 Panamá sella'l so pase a la ronda hexagonal final en ganando 2-0 a Xamaica.[14][fonte cuestionable] El 10 d'ochobre de 2017, la seleición de Panamá clasificar por primer vegada na so historia a la Copa Mundial de Fútbol de 2018 en venciendo 2-1 a Costa Rica con un gol pantasma al min. 53 pa poner l'empate dempués de que Johan Venegas al min. 36 punxera'l 0-1 a favor de Costa Rica, pero Roman Torres al min. 88 -y daria la vuelta al marcador pa Panamá y de esta forma obtendrian la victoria sobre l'oncenu Tico, esaniciando a la seleición de los Estaos Xuníos de la clasificación a la Copa Mundial Rusia 2018, seleición qu'en 2013 foi la responsable de que Panamá quedara esaniciada nesa ocasión a la Copa Mundial Brasil 2014, ente que pel otru llau termina unviando a apostar el repechaje a la seleición d'Hondures, quien perdería'l repechaje ante Australia.

Uniforme[editar | editar la fonte]

L'uniforme oficial de la Seleición de Panamá componer de camiseta, pantalones y medies de color colloráu (d'ellí'l llamatu que recibe la seleición: La Marea Colorada). Como datu interesáu, los antiguos uniformes de la Seleición presentaben el color azul, pero al pasar de los años ésti foi sumiendo nel uniforme, hasta ser predominantemente colloráu. Ente les últimes marques utilizaes esta, Reebok pa les eliminatories de Francia 98, Kappa pa les eliminatories de Corea/Xapón 02. La marca deportiva Lotto foi patrocinador dende les eliminatories Alemaña 06, hasta'l 30 de marzu de 2015.[15] Nel añu 2012 foi introducida'l color azul como tercer uniforme alterantivo de la seleición panamiega.[16] El 30 de marzu de 2015 anunciar a New Balance como nuevu patrocinador de la seleición de Panamá, y la primera, a nivel mundial (refiriéndose a seleiciones) que visti mentada marca. La primer categoría n'estrenar la nueva vistimienta va ser la seleición Sub-20.[17][18]

Primer equipación

Localía[editar | editar la fonte]

Partíos de la Seleición.

La seleición de Panamá xuega los sos partíos nel estadiu Rommel Fernández Gutiérrez, que ta asitiáu na ciudá de Panamá, Tamién ye usáu pa distintes disciplines deportives, pero principalmente pa la realización de xuegos de fútbol y LPF. Foi inauguráu'l 6 de febreru de 1970, diseñáu p'allugar los XI Xuegos Centroamericanos 1970. Al traviés de nueves reformes, llogró algamar l'actual capacidá de 32.000 espectadores.

La Marea Colorada[editar | editar la fonte]

Munchos son los que s'axudiquen la creación d'esti llamatu, pero lo cierto ye que'l llamatu naz nel añu 2000 cuando unos mozos que teníen la idea de xenerar pasión a la de los partíos que Panamá xugaba de llocal, crearon cantaraes, cosieron banderes y visitaron medios de comunicación. Adulces el nome foi calando ente los aficionaos y el públicu, polo que les grandes empreses fueron usándolo nes sos publicidaes pal Mundial Corea/Xapón 2002 y dende esa dómina convirtióse l'apellativu de la enchida y de la seleición nacional.

Estadiu Rommel Fernández al atapecer.

Rivalidaes[editar | editar la fonte]

La Seleición Panamiega tien a lo más rival a Méxicu, siendo ensin dulda, al día de güei, unu de los mayores clásicos de Panamá. La rivalidá tamién se debe a la crecedera futbolística de Panamá y el so aumentu de xuegos ente dambos equipos, mesma razón que cola so rivalidá con Hondures.

La Seleición Panamiega caltién una gran rivalidá futbolística con Costa Rica, siendo ensin dulda, al día de güei, unu de los mayores clásicos del Centramerica,la rivalidá tamién, ye porque son países vecinos amás de la Guerra de Coto. Otru duelu clásicu de los canaleros ye con Venezuela, con quien apuesten el tradicional Clásicu del Oeste del Caribe, por ser el primer partíu de futbol de dambos países y lamentablemente les clásiques engarradielles na cancha.

Principales historiales[editar | editar la fonte]

  • Actualizáu al 11 d'ochobre de 2016 (Datos según FIFA)[19]
Equipu Partíos
Ganaos
Partíos
Empataos
Goles a favor Postreru partíu |-align=center Bandera de Panamá Panamá 2 6 13 1 de setiembre de 2017
Bandera de Méxicu Méxicu 11 34


  • Actualizáu al 10 d'ochobre de 2017 (Datos según FIFA).[20]
Equipu Partíos
Ganaos
Partíos
Empataos
Goles a favor Postreru partíu |-align=center Bandera de Panamá Panamá 8 13 39 10 d'ochobre de 2017
Bandera de Costa Rica Costa Rica 25 106


  • Actualizáu al 12 de xunu de 2017 (Datos según FIFA)[21]
Equipu Partíos
Ganaos
Partíos
Empataos
Goles a favor Postreru partíu |-align=center Bandera de Panamá Panamá 11 6 33 12 de xunu de 2017
Bandera de Hondures Hondures 21 61


  • Actualizáu al 27 de marzu de 2016 (Datos según FIFA)[22]
Equipu Partíos
Ganaos
Partíos
Empataos
Goles a favor Postreru partíu |-align=center Bandera de Panamá Panamá 5 5 20 24 de mayu de 2016
Bandera de Venezuela Venezuela 4 19

Xugadores[editar | editar la fonte]

Convocaos[editar | editar la fonte]

Llista de xugadores convocaos p'apostar la Copa Mundial de Fútbol de 2018.[23]

Nᵘ Nome !bgcolor=#e30013

style="color:#FFFFFF" width=16%|Posición

Edá !bgcolor=#e30013

style="color:#FFFFFF" width=25%|Club

1 Jaime Penedo Porteru 42 años Bandera de Rumanía Dinamo de Bucuresti
12 José Calderón Porteru 38 años Bandera de Panamá Chorrillo
22 Alex Rodríguez Porteru 33 años Bandera de Panamá San Francisco
2 Michael Murillo Defensa 28 años Bandera de Estaos Xuníos d'América New York Red Bulls
5 Román Torres Defensa 38 años Bandera de Estaos Xuníos d'América Seattle Sounders
13 Adolfo Machado Defensa 39 años Bandera de Estaos Xuníos d'América Houston Dynamo
4 Fidel Escobar Defensa 29 años Bandera de Estaos Xuníos d'América New York Red Bulls
3 Harold Cummings Defensa 32 años Bandera de Estaos Xuníos d'América San Jose Earthquakes
15 Erick Davis Defensa 33 años Dunajská Streda
17 Luis Ovalle Defensa 35 años Bandera de Hondures Olimpia
23 Felipe Baloy Defensa 43 años Bandera de Guatemala C.S.D Municipal
6 Gabriel Gómez Mediocampista 39 años Bandera de Colombia Atléticu Bucaramanga
8 Édgar Bárcenas Mediocampista 30 años Bandera de Méxicu Tijuana
11 Armando Cooper Mediocampista 36 años Bandera de Chile Universidá de Chile
19 Ricardo Ávila Mediocampista 21 años Bandera de Bélxica K.A.A. Gent
21 José Luis Rodríguez Mediocampista 19 años Bandera de Bélxica K.A.A. Gent
20 Aníbal Godoy Mediocampista 34 años Bandera de Estaos Xuníos d'América San Jose Earthquakes
14 Valentín Pimentel Mediocampista 32 años Bandera de Panamá Plaza Amador
7 Blas Pérez Delanteru 43 años Bandera de Guatemala CSD Municipal
18 Luis Tejada Delanteru 42 años Bandera del Perú Sport Boys
9 Gabriel Torres Delanteru 35 años Bandera de Chile Huachipato
10 Ismael Díaz de León Delanteru 26 años Real Club Deportivo Fabril
16 Abdiel Arroyo Delanteru 30 años Bandera de Costa Rica L.D. Alajuelense
D.T. Bandera de Colombia Hernán Darío Gómez Entrenador 68 años

Xugadores con más participaciones[editar | editar la fonte]

Nᵘ Nome !bgcolor=#e30013

style="color:#FFFFFF;" width="6" |Periodu !bgcolor=#e30013 style="color:#FFFFFF;" width="10" |Partíos

Goles
1 Gabriel Gómez 2003 - Presente 138 12
2 Jaime Penedo 2003 - Presente 128 0
3 Blas Pérez 2001 - Presente 115 42
4 Román Torres 2005 - Presente 106 9
5 Luis Tejada 2001 - Presente 104 43
6 Felipe Baloy 2001 - Presente 102 3
7 Armando Cooper 2006 - presente |100 7
8 Luis Henríquez 2004 - 2016 89 2
9 Alberto Quintero 2007 - presente |88 5
10 Amilcar Henriquez 2004 - 2017 85 1

Máximos anotadores[editar | editar la fonte]

Nᵘ Nome !bgcolor=#e30013

style="color:#FFFFFF;" width="6" |Periodu !bgcolor=#e30013 style="color:#FFFFFF;" width="10" |Goles

Partíos
1 Luis Tejada 43 104
2 Blas Pérez 42 115
3 Luis Cascarita Tapia 1960 - 1979 20 77
4 Roberto Brown 2000 - 2011 16 49
5 Gabriel Torres 15 69
6 Julio Dely Valdés 1990 - 2006 13 34
7 Jorge Dely Valdés 1990-2005 13 34
8 Gabriel Gómez 12 140
9 Víctor René Mendieta 1980 - 2000 11 31
10 Ricardo Phillips 1996 - 2010 10 84

Téunicos de la Seleición de Panamá[editar | editar la fonte]

Llistáu de tolos tiempos[editar | editar la fonte]

Nome Periodu País
Romeo Parravicini 1938 Bandera de Uruguái
Manuel Sánchez Durán 1941 Bandera del Perú
Emel Ospino 1946 Bandera de Panamá
Óscar Rendoll 1946 Bandera de Chile
1949 Bandera de Panamá
Gilberto Casanova 1950 Bandera de Colombia
Moses Stern 1950 Bandera de Austria
Óscar Rendoll 1951 Bandera de Chile
Rogelio Díaz 1952 Bandera de Panamá
Emel Ospino 1956 Bandera de Panamá
José Bech Casablanca 1961
Raúl "Che" Álvarez 1963-1964 Bandera d'Arxentina
José Bech Casablanca 1967
Luis Carlos Ponce 1967 Bandera de Panamá
Néstor Valdez 1969 Bandera de Chile
Hugo Tassara 1972-1973 Bandera de Chile
Renato Panay 1976 Bandera de Chile
Omar Muraco 1978 Bandera d'Arxentina
Edgardo Bone Baldi 1979 Bandera de Uruguái
Luis Borghini 1980 Bandera de Uruguái
Rubén Cárdenas 1980 Bandera de Panamá
Orlando Muñoz 1984 Bandera de Panamá
Carlos Cavagnaro 1984 Bandera d'Arxentina
Juan Colecchio 1986-1988 Bandera d'Arxentina
Saúl Suarez 1991-1992 Bandera de Colombia
Gustavo De Simone 1992 Bandera de Uruguái
Saúl Suarez 1993 Bandera de Colombia
César Maturana 1995-1996 Bandera de Colombia
Orlando Muñoz 1996 Bandera de Panamá
Óscar Aristizábal 1999 Bandera de Colombia
Miguel Ángel Mansilla 1999-2000 Bandera de Uruguái
Ezequiel Fernández 2000 Bandera de Panamá
2000 Bandera de Panamá
Mihai Stoichiţă 2001 Bandera de Rumanía
Carlos Alberto Daluz 2002-2003 Bandera de Brasil
José Eugenio Hernández 2004-2005 Bandera de Colombia
Julio Dely Valdés
Jorge Dely Valdés
2006 (interinos) Bandera de Panamá
Víctor René Mendieta Ocampo 2006 (interín) Bandera de Panamá
Alexandre Guimarães 2006-2008 Bandera de BrasilBandera de Costa Rica
Gary Stempel 2008-2009 Bandera de Inglaterra
Jorge Dely Valdés 2010 (interín) Bandera de Panamá
Julio Dely Valdés 2010-2013 Bandera de Panamá
Hernán Darío Gómez 2014-presente Bandera de Colombia

Cuerpu téunicu[editar | editar la fonte]

Cuerpu Téunicu
Entrenador: Bandera de Colombia Hernán Darío Gómez Asistentes téunicos: Bandera de Colombia Édgar Carvajal / Nelson Gallego
Preparador físicu: Bandera de Colombia Elkin Sánchez Preparador d'arqueros: Bandera de Colombia Didier Muñoz
Médicu: Bandera de Panamá Gerinaldo Martínez Nutricionista: Bandera de Panamá Fanny Cardoze
Fisioterapeuta: Bandera de Panamá Juan Carlos Andrión Fisioterapeuta: Bandera de Panamá Éric Arosemena
Xefe de prensa: Bandera de Panamá Adán De Gracia-Esmenjaud Utilero: Bandera de Colombia Milton Segura

Estadístiques[editar | editar la fonte]

Torneos mayores oficiales[editar | editar la fonte]

Torneos vixentes[editar | editar la fonte]

Copa Mundial de Fútbol[editar | editar la fonte]

Resultáu Xeneral: Con participación.

Añu Ronda Posición PG PE PP GF GC
Bandera de Uruguái 1930 Nun participó
Bandera d'Italia 1934
Bandera de Francia 1938
Bandera de Brasil 1950
1954
Bandera de Suecia 1958
Bandera de Chile 1962
Bandera de Inglaterra 1966
Bandera de Méxicu 1970
Bandera d'Alemaña 1974
Bandera d'Arxentina 1978 Nun clasificó
1982
Bandera de Méxicu 1986
Bandera d'Italia 1990
Bandera de Estaos Xuníos d'América 1994
Bandera de Francia 1998
Bandera de Corea del SurBandera de Xapón 2002
Bandera d'Alemaña 2006
Bandera de Sudáfrica 2010
Bandera de Brasil 2014
Bandera de Rusia 2018 Clasificáu
Bandera de Qatar 2022 Por apostar
Copa América[editar | editar la fonte]
Añu Ronda Posición PX PG PE PP GF GC Goliador
1993-2015 Non Convidáu
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2016 12° 3 1 0 2 4 10 [[Blas

Pérez]]: 2

Total 1/45 12° 3 1 0 2 4 10 Blas Pérez: 2
Copa d'Oru de la Concacaf[editar | editar la fonte]
Añu Resultancia Posición PX PG PE PP GF GC Dif Goliador
Bandera de Estaos Xuníos d'América 1991 Nun clasificó
Bandera de MéxicuBandera de Estaos Xuníos d'América1993

7° ||3||0||1||2||3||8||-5||Jesús Julio, Mendieta y Piggott: 1

Bandera de Estaos Xuníos d'América 1996 Nun clasificó
Bandera de Estaos Xuníos d'América 1998
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2000 Nun participó
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2002 Nun clasificó
Bandera de MéxicuBandera de Estaos Xuníos d'América 2003
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2005 Subcampeón 6 2 3 1 7 6 1 Luis Tejada: 3
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2007 Cuartos de final 4 1 1 2 6 7 -1 Blas Pérez: 3
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2009 Cuartos de final 4 1 1 2 7 5 2 Blas Pérez: 3
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2011 Tercer llugar1 5 2 2 1 7 6 1 Luis Tejada: 3
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2013 Subcampeón 6 4 1 1 11 4 7 Gabriel Torres: 5
Bandera de Estaos Xuníos d'AméricaBandera de Canadá 2015 Tercer llugar 6 0 5 1 6 7 -1 Luis Tejada: 2
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2017 Cuartos de final 4 2 1 1 6 3 3 Gabriel Torres: 2
Total 7/14 38 12 15 11 53 47 6 Blas Pérez: 11
1 Nun se realizó partíu pol tercer puestu, pero'l primer equipu asitiáu, ye'l terceru por tener más puntos que'l segundu asitiáu (que ye'l cuartu).
Copa Centroamericana[editar | editar la fonte]

Resultancia Xeneral: 5ᵘ llugar

Añu Ronda Posición PX PG PE PP GF GC Goliador
Bandera de Costa Rica 1991 Nun clasificó 2 1 0 1 2 3
Bandera de Hondures 1993 Fase final 3 0 1 2 1 5 Erick Ortega: 1
Bandera d'El Salvador 1995 Primer fase 4 2 0 2 7 3 Walter Pinu: 2
Bandera de Guatemala 1997 Primer fase 4 1 1 2 2 8 Patriciu Guevara: 1
Bandera de Costa Rica 1999 Nun participó
Bandera de Hondures 2001 Segunda fase 6 2 1 3 12 9 Jorge Dely Valdés: 6
Bandera de Panamá 2003 Fase final 5 1 1 3 4 5 Díaz, Méndez, Brown, Mendieta: 1
Bandera de Guatemala 2005 Semifinales 4 1 0 3 1 5 Juan Ramón Solís: 1
Bandera d'El Salvador 2007 Segundu llugar 4 2 2 0 5 2 Rivera, Blanco, Phillips, Baloy, Tejada: 1
Bandera de Hondures 2009 Campeón 4 2 1 1 2 3 Zapata, Phillips: 1
Bandera de Panamá 2011 Tercer llugar 5 3 2 0 7 1 Cooper, Aguilar: 2
Bandera de Costa Rica 2013 Primer fase 3 1 2 0 4 2 Sánchez, Pérez, Rojas, Quintero: 1
Bandera de Estaos Xuníos d'América 2014 Tercer llugar 3 2 1 0 5 2 Pérez, Torres: 2
Bandera de Panamá 2017 Segundu llugar 5 3 1 1 4 2 Miller, Núñez, Arroyo, Cooper: 1
Total 11/14 47 18 12 17 52 48 Jorge Dely Valdés: 6

Nota 1: En Coloráu los torneos sede.

Nota 2: Nel cuadru estadísticu tamién se conseñaron los 6 partíos d'eliminatoria xugaos por Panamá en 1991 (ante Hondures}, 1995 (ante Nicaragua) y 1997 (ante Belize).

Torneos estinguíos[editar | editar la fonte]

Copa Concacaf (1963-1989)[editar | editar la fonte]

Resultancia xeneral: 12° llugar

Añu Ronda PX G E P GA GR
Bandera d'El Salvador 1963 Primer fase 4 1 2 1 8 4
Bandera de Guatemala 1965 Nun participó
Bandera de Hondures 1967 Nun clasificó
Bandera de Costa Rica 1969
Bandera de Trinidá y Tobagu 1971 Nun participó
Bandera d'Haití 1973
Bandera de Méxicu 1977 Nun clasificó
Bandera de Hondures 1981
1985
1989
Total 1/10 4 1 2 1 8 4
Copa CCCF (1941-1961)[editar | editar la fonte]

Resultancia xeneral: 5° llugar

Añu Ronda PX G E P GA GR
Bandera de Costa Rica 1941 Cuartu llugar 4 1 1 2 11 16
Bandera d'El Salvador 1943 Nun participó
Bandera de Costa Rica 1946 Quintu llugar 5 1 1 3 5 16
Bandera de Guatemala 1948 Tercer llugar 8 4 0 4 19 24
Bandera de Panamá 1951 Campeón 4 3 1 0 13 3
Bandera de Costa Rica 1953 Séptimu llugar 6 0 1 5 6 16
Bandera de Hondures 1955 Nun participó
Bandera de Curaçao 1957 Cuartu llugar 4 1 0 3 3 8
Bandera de Cuba 1960 Nun Participó
Bandera de Costa Rica 1961 Primer fase 4 1 0 3 3 11
Total 7/10 35 11 4 20 60 94

Nota:

  • En Coloráu tornéu see.

Campeonatu Panamericanu de Fútbol[editar | editar la fonte]
Añu Ronda PX G E P GA GR
Bandera de Chile Primer edición|1952 Sestu llugar 5 0 0 5 5 28
Bandera de Méxicu Segunda edición|1956 Nun participó
Bandera de Costa Rica Tercer edición|1960
Total 1/3 5 0 0 5 5 28

Torneos xuveniles oficiales[editar | editar la fonte]

Copa Mundial de Fútbol Sub-20[editar | editar la fonte]

Añu Ronda PX G E P GA GR
Bandera de Tunicia 1977 Nun clasificó
Bandera de Xapón 1979
Bandera de Australia 1981
Bandera de Méxicu 1983
Bandera de la Xunión Soviética 1985
Bandera de Chile 1987
Bandera d'Arabia Saudita 1989
Bandera de Portugal 1991
Bandera de Australia 1993
Bandera de Qatar 1995
Bandera de Malasia 1997
Bandera de Nixeria 1999
Bandera d'Arxentina 2001
Bandera d'Emiratos Árabes Xuníos 2003 Primer fase 3 0 0 3 1 4
Bandera de Países Baxos 2005 Primer fase 3 0 0 3 2 8
Bandera de Canadá 2007 Primer fase 3 0 1 2 1 8
Bandera de Exiptu 2009 Nun clasificó
Bandera de Colombia 2011 Primer fase 3 0 1 2 0 5
Bandera de Turquía 2013 Nun clasificó
Bandera de Nueva Zelanda 2015 Primer fase 3 0 1 2 3 5
Bandera de Corea del Sur 2017 Nun clasificó
Total 5/21 15 0 3 12 7 30

Palmarés[editar | editar la fonte]

Seleición Mayor (Absoluta)[editar | editar la fonte]

Seleición Amateur[editar | editar la fonte]

Seleición Sub-20 (Xuvenil)[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. HISTORIA Club Deportivo Guadalajara. (Fundáu nel añu 1906)
  2. Federación Panamiega de Fútbol celebra 70 años (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  3. HISTORIA DEL FÚTBOL EN PANAMÁ
  4. RSSSF.com: «CCCF Championship 1951 (Panama City, Panama, Feb 25-Mar 4)» (n'inglés)
  5. Rsssf.com Xuegos Centroamericanos y del Caribe Santu Domingu 1974
  6. «Panamá corta la racha d'EEXX (1-2)». fifa.com. Consultáu'l 12 de xunu de 2011.
  7. «0-2. Blas Pérez robla doblete, balta a Honduras y da-y lideralgu a Panamá». univision.com. Consultáu'l 9 de xunu de 2012.
  8. «sortéu-pa-definir-pase-semifinales Panamá empata y va al sortéu pa definir pase a semifinales ». telemetro.com. Consultáu'l 7 d'abril de 2013.
  9. «pa-la copa-oro-2013 Panamá clasificar pa la Copa Oro 2013». mlssoccer.com. Consultáu'l 7 d'abril de 2013.
  10. Perú.com: «El 'Boliyu' Gómez va dirixir en Centroamérica»
  11. «Panamá supera a El Salvador y queda en tercer llugar de la Copa Centroamericana». prensa.com. Consultáu'l 14 de setiembre de 2014.
  12. «Panamá venció a Trinidá y Tobagu en penaltis y ta en semifinales de Copa Oro». nacion.com. Consultáu'l 25 de xunetu de 2015.
  13. «Copa Oru: Concacaf almitió error arbitral en partíu Panamá-Méxicu». peru21.pe. Consultáu'l 25 de xunetu de 2015.
  14. «Panamá avanza a Hexagonal Final de CONCACAF». rpctv.com. Consultáu'l 3 de setiembre de 2016.
  15. critica.com.pa (ed.): «¡Nuevu "Look"!». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xunu de 2010. Consultáu'l 30 de xineru de 2010.
  16. https://web.archive.org/web/20140107072849/http://www.laestrella.com.pa/online/impresu/2012/05/24/a-estrenar-uniforme-en-eliminatories.asp
  17. https://twitter.com/NBFootball/status/582672912676687872
  18. http://www.rpctv.com/marea-colorada/New-Balance-deportiva-seleiciones-Panama_0_793421495.html
  19. http://es.fifa.com/worldfootball/statisticsandrecords/headtohead/team1=PAN/team2=MEX/index.html Historial de partíos ente Panama y Mexico. FIFA.com
  20. FIFA.com. «Enfrentamiento ente Costa Rica y Panama». Consultáu'l 13 de payares de 2013.
  21. http://es.fifa.com/worldfootball/statisticsandrecords/headtohead/team1=PAN/team2=HON/index.html Historial de partíos ente Panamá y Hondures. FIFA.com
  22. http://es.fifa.com/worldfootball/statisticsandrecords/headtohead/team1=PAN/team2=VEN/index.html Historial de partíos ente Panama y Venezuela. FIFA.com
  23. «copa-oro-2017+16857091 'Boliyu' Gómez dio la llista de Panamá pa la Copa d'Oru-2017». Futbolred.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]