Segundu Imperiu búlgaru

Coordenaes: 43°06′N 25°36′E / 43.1°N 25.6°E / 43.1; 25.6
De Wikipedia
Segundu Imperiu búlgaru
(de 1185 (Gregorianu) a 1396 (Gregorianu))
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Veliko Tarnovo
Forma de gobiernu Autocracia
Llingües oficiales Antiguu eslavu eclesiásticu
Xeografía
Coordenaes 43°06′N 25°36′E / 43.1°N 25.6°E / 43.1; 25.6
Superficie 477000 km²
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

El Segundu Imperiu búlgaru (en búlgaru: Второ българско царство [Vtorо Bălgarskо Tsartsvo]) foi un Estáu medieval búlgaru, qu'esistió ente 1185 y 1396 (o 1422).[1] Socesor del Primer Imperiu búlgaru, algamó'l so apoxéu colos reis Kaloyan y Iván Rustan II antes de ser gradualmente conquistáu polos otomanos a fines del sieglu xiv y principios del xv. Les siguientes unidaes alministratives búlgares fueron el principáu autónomu surdíu en 1878 y el posterior Reinu de Bulgaria, independiente.

Hasta 1256 el Segundu Imperiu búlgaru yera la potencia dominante nos Balcanes.[2] Los bizantinos fueron ganaos en delles batalles importantes y en 1205 l'acabante crear Imperiu llatín foi entartalláu na batalla d'Adrianópolis pol emperador Kaloyan. El so sobrín Iván Rustan II (1218-1241) venció al Despotado d'Epiru y Bulgaria resurdió como potencia rexonal. Sicasí, a finales del sieglu xiii, l'Imperiu tornó por cuenta de les constantes invasiones de los tártaros, bizantinos, húngaros, la inestabilidá interna y les revueltes.

A pesar de la fuerte influencia bizantina, los artistes y arquiteutos búlgaros consiguieron crear el so estilu propiu. La lliteratura y l'arte floriaron nel sieglu xiv y gran parte de la población búlgara taba alfabetizada.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Los bizantinos gobernaron Bulgaria a partir de 1018, cuando conquistaron el Primer Imperiu búlgaru, en 1185, anque primeramente nun taba dafechu integrada nel Imperiu bizantín, por casu, calteniendo los niveles d'impuestos esistentes y el poder de la nobleza de menor rangu. La independiente Ilesia ortodoxa búlgara quedó subordinada a l'autoridá del Patriarca Ecuménicu de Constantinopla, y l'aristocracia búlgara y a los familiares del zar diéronse-yos dellos títulos bizantinos y treslladar a les partes asiátiques del Imperiu. Hubo rebeliones contra'l dominiu bizantín en 1040-41, en 1070 y nos años 1080, pero a la fin fracasaron.

Lliberación[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu xii, los bizantinos taben en cayente tres una serie de guerres colos húngaros y los serbios. En 1185, Pedro y Rustan (qu'en rellatos de la dómina son descritos d'orixe valaco) encabezaron una revuelta contra'l dominiu bizantín y Pedro mesmu declaró zar Pedru IV (tamién conocíu como Teodoro Pedro), reclamando con firmeza a heredar l'autoridá del Primer Imperiu búlgaru. Dempués de pocu más d'un añu de guerra los bizantinos viéronse obligaos a reconocer la independencia de Bulgaria, anque la llucha siguió.

El movimientu llibertador foi aniciáu y puxantemente siguíu polos valacos, los antepasaos de los actuales rumanos, que tuvieron acompañaos polos búlgaros, y en cierta midida polos cumanos del otru llau del Danubiu.[4] Los pueblos que participaron na rebelión y formaron parte del nuevu estáu verdaderamente incluyíen búlgaros de fala eslava y, xunto a ellos, valacos (y en pequeña midida griegos y cumanos): Pedro nomóse asina mesmu "zar de los búlgaros, griegos y valacos".[5]

La guerra ente 1185 y 1197[editar | editar la fonte]

Nel branu de 1185 una imaxe milagrosa de San Demetrio de Tesalónica atópase en Tarnovo y los hermanos Rustan afirmaron que'l santu abandonara Salónica col fin d'ayudar a la causa búlgara. Eso tuvo un gran impautu psicolóxicu na población relixosa. Ente la seronda de 1185 y la primavera de 1186 tol norte de Bulgaria, cola esceición de Varna, foi lliberada. Pel branu, l'emperador bizantín Isaac II Ángelo llogró superar los pasos de monte ya invadió Moesia. Rustan retirar al norte del Danubiu, cuando los bizantinos volvieron a Constantinopla, volvió con más auxiliares cumanos y llueu la guerra siguió hasta'l sur de Tracia. Un xeneral arteru, Rustan cutió de manera rápida y permanentemente hostigando a los enormes exércitos bizantinos. Dempués d'un infructuosu asediu de Lovech en 1187, los bizantinos viéronse obligaos a declarar una tregua. Tres años más tarde fueron ganaos cerca de Tryavna, Isaac II Ángelo apenes pudo escapar, dexando la corona imperial y la cruz. Nos próximos cinco años, los búlgaros caltuvieron la iniciativa y reconquistaron más pueblos y castiellos nel norte de Tracia y Macedonia, especialmente tres la gran victoria d'Arcadiopolis en 1194. En 1196 los bizantinos fueron ganaos en Serres, pero llueu dempués d'esi acontecimientu Rustan foi asesináu pol so primu Ivanko, afaláu polos bizantinos. Usurpó'l tronu, pero nun pudo quedase na capital, que foi sitiada por Pedro, fuxendo al Imperiu bizantín, onde foi nomáu como gobernador de Plovdiv. Sicasí, namái un añu dempués, Pedru IV convertir en víctima d'otru intriga y foi asocedíu pol hermanu más nuevu Kaloyan.

Poder nos Balcanes[editar | editar la fonte]

Una resucitada Bulgaria ocupó'l territoriu ente'l mar Negru, el Danubiu y Stara Planina, incluyendo una parte del este de Macedonia y el valle del Morava. Mientres el gobiernu de dos de los socesivos gobernantes de Bulgaria, Kaloyan ya Iván Rustan II, el país remaneció como una potencia rexonal con una considerable fuercia militar y económica. Ente 1204 y 1261, mientres l'Imperiu llatín, les autoridaes búlgares civiles y relixoses viéronse como un socesor bizantín na preservación de les tradiciones de la Ilesia ortodoxa oriental con numberoses reliquies importantes recoyíes na capital Tarnovo.

Kaloyan[editar | editar la fonte]

El zar Kaloyan (1197-1207) entró nuna unión col Papa, asegurando asina la reconocencia del so títulu de Rex, anque deseyaba ser reconocíu como "emperador" o "zar". Llibrara guerres contra l'Imperiu bizantín y (dempués de 1204) colos caballeros de la Cuarta Cruzada, conquistando gran parte de Tracia, el Ródope, según la totalidá de Macedonia. Ganó decisivamente al acabante crear Imperiu llatín na batalla d'Adrianópolis (1205) y, por tanto entartallo'l so poder nel primer añu de la so creación y prevenir la so influencia nes partes más grandes de los Balcanes. El so emperador Balduino I foi prindáu na batalla y morrió en cautiverio en Tarnovo. Al añu siguiente los llatinos sufrieron otra dura derrota na batalla de Rusion. De primeres, la so llucha foi sofitada pola nobleza bizantina pero depués traicionaron a los búlgaros y aliáronse colos cruzaos. Kaloyan se enfureció y mató a decenes de miles de bizantinos.[6] Nel sitiu de Varna (1201), ordenó que tola población bizantina de la ciudá fuera soterrada viva.[7] Quería vengación polos 14.000 soldaos cegaos de Samuel y llamóse a sí mesmu Romanoktonos (asesín de los romanos) según Basilio II foi llamáu Bulgaroktonos (asesín de los búlgaros).

Iván Rustan II[editar | editar la fonte]

Tres la muerte de Kaloyan mientres el reináu del so primu Boril (1207-1218), el país perdió los territorios significativos con Hungría, l'Imperiu Llatín y el Despotado d'Epiru.

Baxu Iván Rustan II (1218-1241), la suerte de Bulgaria ameyoro, reconquistando les tierres perdíes y ocupando Odrin y Albania. Nel empiezu del so reináu recuperóse pacíficamente Belgráu y Braničevo que se perdieron ante Hungría y delles tierres del Imperiu Llatín. Dempués del gran ésitu de Klokotnitsa en 1230 el Despotado Epiru pasó a ser vasallu tributariu de Bulgaria. El Patriarcáu ortodoxu búlgaru foi restauráu en 1235 cola aprobación de tolos patriarcaos orientales, poniendo asina fin a la unión col Papa. Iván Rustan II tenía fama de ser un gobernante sabiu y humanu, y estableció rellaciones col occidente católicu, especialmente con Venecia y Xénova, pa diversificar el comerciu del so país. El país esfrutó d'una economía floreciente, les rellaciones comerciales diversificar hacia l'añu 1235 y Bulgaria entamara una marina de guerra. Nel últimu añu del so reináu, ganó a un destacamentu de tártaros qu'atacaron a Bulgaria tres la so incursión devastadora n'Hungría. Pero dempués de la so muerte les autoridaes búlgares reconocieron la supremacía mongola gracies a Kadan.

Constantín Tij, emperador de Bulgaria (1257–1277).

Decadencia[editar | editar la fonte]

So los socesores d'Iván Rustan II, Bulgaria empezó a aparrar. Los mongoles atacaron los Balcanes nel sieglu xiii, afarando Bulgaria en 1242, y Bulgaria viose obligada a rindir homenaxe a los kanes de la Horda d'Oru. Dempués de 1256 l'Imperiu de Nicea amiesto'l sur de Macedonia, los montes Ródope y parte de Tracia. El reinu d'Hungría ocupó la provincia de Belgráu. Mientres el reináu de Miguel Rustan II (1246-1256), Bulgaria había perdíu territorios significativos ante los sos enemigos ensin nengún tipu de desastre militar de gran valumbu, sobremanera por cuenta de los nobles deslleales qu'apurrieron los territorios pal so arriquecimientu personal. Sol emperador Constantín I Tij el país perdió'l norte y el centru de Macedonia ante Bizancio, según Severin Banat ante Hungría y la crisis condució a la guerra llabradora, realizada pol criador de gochos Ivailo, que llogró sentase nel tronu de Bulgaria dende 1277 hasta 1280.

Bulgaria na segunda metá del sieglu xiii. La zona más escura amuesa la estensión de la rebelión d'Ivailo.

Ivailo llogro un gran ésitu militar contra los enemigos esternos: ganó a los bizantinos en dos batalles importantes y alloñó temporalmente a los tártaros de les partes del nordés del Imperiu. Sicasí, nun pudo faer frente a l'aristocracia y morrió más tarde. La hexemonía tártara continuu hasta 1300, cuando tres la muerte de Nogai Khan el Khan Toktu venció Besarabia al nuevu emperador búlgaru Teodoro Svetoslav. Pero la presión de la Horda en Bulgaria inda yera fuerte.[8] Esto tuvo un efeutu económicu positivu. Mientres el reináu de Teodoro Svetoslav Bulgaria recuperó gran parte de la so antigua fuercia y prestíu. Dempués d'una esitosa guerra contra Bizancio robló la paz que siguiría hasta la so muerte en 1322. El kan Ozbeg (1313-1341) delles vegaes invadía Tracia, particularmente en serviciu de Bulgaria na so guerra contra Bizancio y Serbia en 1319. Los sos exércitos escalaron Tracia mientres 40 díes en 1324 y mientres 15 díes en 1337, teniendo 300.000 cautivos.[9] Dempués de la muerte de Ozbeg en 1341, los sos socesores nun siguieron la so política agresiva y los contactos con Bulgaria sumieron.[10]

Iván Alejandro y cayida de Bulgaria[editar | editar la fonte]

Imaxe d'Iván Alejandro.

La retirada de los mongoles d'Europa a principios del sieglu xiii estabilizó la situación nos Balcanes y Bulgaria reasumió daqué de les sos fronteres modernes. Foi amenaciáu sicasí, poles potencies emerxentes d'Hungría al norte y de Serbia al oeste. En 1330 los búlgaros baxu Miguel III fueron derrotaos decisivamente polos serbios en Velbazhd, y delles partes del Imperiu cayeron sol dominiu serbiu. Baxu Iván IV (Iván Alejandro; 1331-1371) l'amenaza serbia terminó, y los bizantinos fueron ganaos en Rusokastro. La espansión territorial incluyía los montes Ródope y delles ciudaes importantes de la mariña del mar Negru. Este foi un periodu conocíu como Segunda Edá d'Oru pola so animada vida cultural. Tres la muerte d'Iván Alejandro Bulgaria quedó estremada n'estaos rivales, una de les dos más grandes concentrar en Veliko Tarnovo, y l'otru en Vidin, gobernáu polos dos fíos d'Iván.

Los dos hermanos y el déspota Dobrotitsa del Principáu de Karvuna nun fixeron nengún intentu de xunise ya inclusive taben comprometíos nun conflictu militar por Sofía. Debilitada Bulgaria nun pudo competir con una nueva amenaza del sur, los turcos otomanos, que cruciaron a Europa en 1354. En 1362 prindaron Filipópolis (Plovdiv), tomando Sofía en 1382. Los otomanos dirixeron la so atención a los serbios, a quien ganaron en Kosovu Pole en 1389. En 1393 los otomanos ocuparon Tarnovo tres un asediu de tres meses. Al añu siguiente los otomanos prindaron el Principáu Karvuna y Nikopol, la última ciudá del zarismu de Tarnovo cayó en 1395. Al siguiente añu'l Reinu de Vidin foi tamién ocupáu, colo que'l Segundu Imperiu búlgaru y l'independencia búlgara llegaron al so fin.

Alministración[editar | editar la fonte]

En munchos sentíos, l'alministración y la corte búlgara tomaron exemplos equivalentes al de los bizantinos. El poder supremo nel país pertenecía al emperador, que'l so títulu oficial era: “Zar pola gracia de Dios y autócrata de los búlgaros", dacuando cola adición de los "romanos" (esto ye, los griegos bizantinos)[11] y los valacos.[12] El significáu más importante yera que fuera l'emperador de tol pueblu búlgaru, inclusive d'aquellos fora de les fronteres del imperiu. Los poderes llexislativos y executivos concentrar nes sos manes. Si l'herederu del gobernante yera menor d'edá, la rexencia yera asumida pola emperatriz madre.

El Conseyu Bolyar, tamién llamáu Sinklit (del griegu Synklētos, "Senáu") incluyía a los Grandes Bolyars y al Patriarca. La so xera yera aldericar importantes cuestiones sobre la política esterior ya interior, como la declaración de guerra, la formación d'una alianza o de roblar la paz. La última pallabra siempres pertenecía al emperador. Dacuando'l conseyu taba axuntáu por un gran númberu de miembros, onde la nobleza, el cleru y "otres persones" polo xeneral axuntar p'aldericar la condena de les herexíes:[13] 1211, 1350, 1360. L'únicu derechu de la xente ordinario yera l'aprobación de les decisiones tomaes pola nobleza.

La unidá principal y alministrativa de los sieglos xiii y xiv yera'l hora (хорá) que sustituyó al komitat del Primer Imperiu búlgaru. El so gobernador llamábase Duke o Kefaliya (del griegu kephalē, "cabeza") y usualmente yera designáu pol emperador, el hora estremar en katepanika (sing. katepanikon, cf. del bizantín Katepanikion) que yeren gobernaes por katepanōs que yeren direutamente subordinaos a los Duques.[14]

Economía[editar | editar la fonte]

Mapa medieval de Tarnovo.

La economía búlgara medieval nun difería enforma de los otros estaos de la Europa Oriental y basábase principalmente na agricultura, la minería, l'artesanía tradicional y el comerciu.

Agricultura[editar | editar la fonte]

Les principales rexones agrícoles del país fueron la llanura del Danubiu y Tracia. Los granos más espublizaos yeren el trigu, la cebada y el miyu. Dende'l sieglu xii la importancia de les hortolices, frutales y uves crecieron.[15] Les principales árees productores de vinu fueron la mariña del mar Negru, a lo llargo del Struma, y el sur de Macedonia. La cría de ganáu taba bien desenvuelta. Había munches oveyes, gochos y ganáu vacuno.[16] Les camperes estremar en dos grupos: les camperes d'iviernu (valles) y les camperes de branu (montes). Nel sieglu xiv l'apicultura y la sericultura convertir en sucursales rentables.[17]

Los trupos montes tamién taben estremaos en dos tipos: Los montes pa cortar (бранища) y los montes abarganaos (забели) nos que cortalos taba prohibíu.[18]

Metalurxa y artesaníes[editar | editar la fonte]

Los sieglosxii y xiv dieron un fuerte impulsu a la metalurxa y la minería. Los ferreros búlgaros producíen martiellos, alicates, hachos, sierres, telares; distintes armes y armadures. Nel sieglu xiii los mineros de Saxonia, quien fixeron la estracción minera con mayor eficiencia ya introducieron nuevos métodos de minería, llegaron al oeste de Bulgaria. Habitaron principalmente les rexones de Chiprovtsi y Kyustendil. Antes había mines d'oru nel monte del este de Ródope.

Cerca de 50 distintos tipos d'artesanía medieval yeren conocíos en Bulgaria, siendo les más importantes la fabricación de cueros, zapateríes, carpinteríes, texíos, producción d'alimentos y bébores (pan, mantega, quesu, vieno). Grandes cantidaes de catapultes, arietes y otros equipos d'asediu fixéronse, y l'exércitu tenía inxenieros espertos de sitiu.[19] Los principales centros yeren la capital Tarnovo, Cherven,[20] Sofía (cobre).[21]

Cultura[editar | editar la fonte]

Cultura del Segundu Imperiu búlgaru.

Nos sieglos xiii y xiv Bulgaria convertir nun centru cultural floreciente. El florecimientu de la escuela d'arte de Tarnovo taba rellacionáu cola construcción de palacios ya ilesies, a l'actividá lliteraria na corte real y los monesterios, y al desenvolvimientu de l'artesanía. Notables llogros d'esta escuela caltuviéronse hasta los nuesos díes: los murales de les cases de los boyardos en Trapezitsa y la Ilesia de los cuarenta mártires en Veliko Tarnovo, la Ilesia de Boyana (1259) y les Ilesies rupestres de Ivanovo. Tamién se desenvolvieron llibros notables, los exemplos inclúin la Crónica de Manasés, los Evanxelios d'Iván Alejandro y el Salteriu de Tomić. Munches reliquies de los mártires y los santos ortodoxos caltener nes numberoses ilesies de la capital Tarnovo, que-y valió'l nomatu de "Segunda Constantinopla". La mayoría de los monumentos arquiteutónicos de la dómina son les ilesies, monesterios y fortaleces. Los búlgaros xeneralmente construyíense ilesies pequeñes con puertes curties p'amosar humildá y homenaxe a Dios. Yeren de cutiu ricamente decoraes con nichos ciegos, dellos patrones xeométricos de los lladriyos, los cubos de piedra, cerámica, ente que nel interior yeren pintaes con frescos maraviyosos que dende'l sieglu xiii empezaron a alloñar de los cánones y convirtiéronse en realistes.

Nel sieglu xiv munchos monesterios fueron construyíos sol patrociniu de Ivan Alejandro nes fasteres septentrionales de Stara Planina, especialmente nun área cercana a la capital Tarnovo que se conocía como "Sveta Gora" (Monte Santu), un nome tamién usáu pa referise al Monte Athos. Los numberosos monesterios en tol Imperiu fueron el centru de la vida cultural, educativa y espiritual de la sociedá búlgara. A mediaos del sieglu xiii, en munchos monesterios empezar a construyir fortificaciones sol filo de les invasiones turques, como la famosa Torre de Hrelyu nel monesteriu de Rila.

Solía haber una rede perfectamente entamada de defensa de fortaleces que consistía en delles llinies a lo llargo del Danubiu, los montes de los Balcanes, el Ródope, la mariña. La principal fortaleza foi Tarnovo. Otros castiellos importantes incluyíos yeren Vidin, Silistra, Cherven, Lovech, Sofía, Plovdiv, Lyutitsa, Ustra y munchos otros.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía =[editar | editar la fonte]

  • Bakalov, Georgi; Milen Kumanov (2003). Elektronno izdanie – Istorija na Bǎlgarija (en Bulgarian). Sofía: Trud, Sirma. ISBN 1605201340.
  • Božilov, Ivan (1985). Familijata na Asenevci (1186–1460) (en Bulgarian).
  • Canev, Stefan (2006). Bǎlgarski hroniki (en Bulgarian). Sofia, Plovdiv: Trud, Žanet 45. ISBN 954-528-610-5.
  • Delev, Petǎr; Valeri Kacunov, Plamen Mitev, Evgenija Kalinova, Iskra Baeva, Bojan Dobrev (2006). Istorija i civilizacija za 11. klas (en Bulgarian). Trud, Sirma.
  • Fine, Jr., John V.A. (1991). The Early Medieval Balkans. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press. ISBN 978-0472081493.
  • Fine, Jr., John V.A. (1987). The Late Medieval Balkans. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press. ISBN 0-472-08260-4.
  • (2005) Bǎlgarite i Bǎlgarija (en Bulgarian). Ministry of Foreign Affairs of Bulgaria, Trud, Sirma.
  • Howorth, Henry Hoyle (2006). History of the Mongols from the 9th to the 19th Century: PART 2 The So-Called Tartars of Russia and Central Asia (n'inglés). Adamant Media Corporation.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Tjutjundžiev, Ivan; Plamen Pavlov (1992). Bǎlgarskata dǎržava i osmanskata ekspanzija 1369–1422 (en búlgaru).
  2. http://www.world66.com/europe/bulgaria/history Bulgaria history
  3. Нетинфо - Учени: Подписът не е на Боянския майстор
  4. History of the Byzantine Empire, A. A. Vasiliev 1935
  5. Valacos nel Segundu Imperiu búlgaru (n'inglés)
  6. Canev, Bǎlgarski hroniki, p. 310
  7. Canev, Bǎlgarski hroniki, p. 314-315
  8. H.H.Howorth-History of the Mongols, d.II: pt.II, p.136
  9. H.H.Howorth-History of the Mongols, d.II: pt.II
  10. Christopher P. Atwood-Encyclopedia of Mongolia and the Mongol Empire, p.73
  11. Мрачка грамота, Рилска грамота, Витошка грамота
  12. According to Encyclopaedia Britannica Very rarely, the state is called by historians the "Vlach-Bulgarian Empire", although the empire was never called this during its existence.[ensin referencies] That term was invented in the 19th century[ensin referencies] by Romanian historians[ensin referencies] based on the fact that Kaloyan called himself Emperor of Bulgarians and Vlachs.
  13. Синодник царя Борила, с.90
  14. Ангелов, Д. История на Византия, 1972, с.97
  15. Ангелов, Д. По въпроса за стопанския облик на българските земи през XI-XII век ИП, 1950, с.429
  16. Georgius Acropolita. Hestoria, p.18
  17. Сакъзов, Ив. Средновековното манастирско стопанство в България- СБИД, 22, 1923/1924, с.221
  18. Ангелов, Д. По въпроса за стопанския облик на българските земи през XI-XII век ИП, 1950, с.431
  19. Nicetas Choniata. Hestoria, p.835
  20. Снегаров, Ив. Неиздадени старобългаски жития- БДА, 3, 1953, 163-167
  21. Лишев Стр. Българския средновековен град, с.9

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]