Guerra del Rif

De Wikipedia
(Redirixío dende Segunda Guerra de Marruecos)
Guerra del Rif
Parte de Periodu d'enteguerres y conflictos hispano-marroquíes (es) Traducir
Fecha 8 xunu 1911 → 1927
Llugar Proteutoráu español y proteutoráu francés de Marruecos
Causes Sulevación tribal contra l'alministración colonial
Consecuencies Pacificación de la zona y disolución de la República del Rif
Belixerantes
  • República del Rif
    Cabilas rifeñas
    Comandantes
    Primo de Rivera
    Dámaso Berenguer
    José Sanjurjo
    Manuel Fernández  
    Bandera de Francia Louis Hubert Lyautey
    Bandera de Francia Philippe Pétain
    Abd el-Krim  Rindición
    Abdel-Salam Mohammed Abdel-Karim
    Mhamadi Bojabbar Mohamed, Les Aït Ghannou
    Ahmed Heriro jebli
    Haddou Mouh-Ameziane
    Mohamed Cheddi
    Caid Bohout
    Fuercies en combate
    63 000-125 000[1]
    Bandera de Francia 60 000[1]
    Fontes españoles: 80 000 irregulares[1]
    Otres fontes: 35 000-50 000 (seronda de 1925), menos de 20 000 (marzu de 1926)[2]
    Baxes
    ~26 500 muertos y mancaos[3]
    Bandera de Francia 26 873 muertos y 8500 ~mancaos[3]
    ~30 000 muertos y mancaos[3]
    [editar datos en Wikidata]

    Plantía:Campaña Conflicto hispanu-marroquinesPlantía:Campaña Guerra del Rif

    La Guerra del Rif, tamién llamada la Segunda Guerra de Marruecos, foi un enfrentamiento aniciáu pola sulevación de les tribus del Rif, una rexón montascosa del norte marroquín, contra les autoridaes coloniales española y francesa, concretada nos Trataos de Tetuán (1860), Madrid (1880) y Alxecires (1906), completáu esti col de Fez (1912), que delimitaron los proteutoraos español y francés, que la so vida alministrativa y xeográfica empecipiar en 1907, conflictu en que participaron tamién tropes franceses, magar afectar principalmente a les tropes españoles.

    En 1909, producióse una agresión de les tribus rifeñas a los trabayadores españoles de les mines de fierro del Rif, cercanes a Melilla, que dio llugar a la intervención del exércitu español. Per otra parte, les operaciones militares en Yebala, nel occidente marroquín, yá empezaren en 1911, col Desembarcu de Larache, lo que supunxo la pacificación de gran parte de les zones más violentes hasta l'añu 1914, intervalu de tiempu de lentu progresu o estabilización de llinies que s'enllargó hasta 1919 por causa de la Primer Guerra Mundial. Al añu siguiente, tres la firma del Tratáu de Fez, la zona norte marroquín foi axudicada a España como proteutoráu. L'empiezu del mesmu dir tamién de la resistencia de les poblaciones rifeñas contra los españoles, desencadenando un conflictu que s'allargar mientres años. En 1921, les tropes españoles sufrieron un grave desastre en Annual, arriendes de una rebelión empobinada pol líder rifeñu Abd el-Krim. Los españoles retirar a unes cuantes posiciones fortificaes mientres Abd el-Krim llegó a crear tou un Estáu independiente: la República del Rif. El desenvolvimientu del enfrentamientu y el so fin coincidieron cola dictadura del xeneral Primo de Rivera, que s'ocupó de la campaña de 1924 a 1927. Amás, tres la Batalla de Uarga (1925), los franceses intervinieron de llenu nel conflictu y establecieron una collaboración conxunta con España que remató con un desembarcu en Alhucemas. Escontra 1926 la zona fuera pacificada, rindiéndose Abd-el-Krim en xunetu de 1927 y llográndose reconquistar del territoriu enantes perdíu.

    Esta guerra dexó una fonda alcordanza tanta n'España como en Marruecos. Tres la independencia de Marruecos en 1956, inda tuvo llugar una revuelta rifeña contra'l sultán, secuela del anterior conflictu armáu.

    Antecedentes: la colonización de Marruecos[editar | editar la fonte]

    En 1912 establezse'l proteutoráu español en Marruecos. Tratar en realidá d'una especie de subprotectorado, una cesión a España per parte de Francia de l'alministración colonial d'una franxa del norte del país. El sultanatu de Marruecos nel so conxuntu quedó esi mesmu añu so dominación francesa mercé al Tratáu de Fez, rematándose asina dellos años de paulatina penetración colonial nel país magrebí.

    Francia dexa a España l'alministración d'un 5% del territoriu marroquín, unos 20 000 km² qu'inclúin la rexón montascosa del Rif. Tanto na parte española como na francesa, la colonización implica que tol poder político, económicu y militar atópase en manes de les autoridaes de la potencia proteutora y de un númberu creciente de colonos europeos qu'intervienen viviegamente na política colonial; coles mesmes, yá que se trata oficialmente d'un proteutoráu, caltiénense formalmente delles estructures de poder presistentes, que na práutica nun tienen competencia dalguna más que cierta capacidá d'intervención parcial n'asuntos relixosos. D'esta miente, el sultán caltiénse simbólicamente como máxima autoridá marroquina (robla les lleis del proteutoráu) y ye representáu na zona española por un vicariu o califa.

    Desenvolvimientu de les operaciones[editar | editar la fonte]

    Primeros combates[editar | editar la fonte]

    Militares españoles nun blocao, 1921.
    Concentración de tropes na sablera de Ondarreta con destín a guerra d'África, 1921.

    Les tropes españoles, nel procesu d'ocupación de la zona norte del país, atopen dellos focos de resistencia. Yá unos meses antes de la firma del tratáu del proteutoráu fuera encalorada nel Rif, cerca de Melilla, una rebelión encabezada por un xefe conocíu como El Mizzian. Cuando la ocupación empieza a faese efectiva, va surdir un nuevu focu rebalbu, esta vegada en Yebala (rexón dende la fachada atlántica hasta les estribaciones del Rif y na que s'atopa Tetuán, la capital del proteutoráu), encabezáu por Ahmed al-Raisuni, señor d'Arcila y la mariña atlántica, que s'estendería hasta 1919.

    Por Real Decretu del 30 de xineru de 1920 nomar al xeneral de División Manuel Fernández Montesa pal mandu de la Comandancia Xeneral de Melilla, cesando na de Ceuta na que desempeñaba igual cometíu. Montés taba encegoláu pola conquista de la badea d'Alhucemas.[4]

    El 14 d'ochobre de 1920, Alberto Castro Girona llogra'l dominiu casi pacíficu de Xauen, ciudá sagrada, bien próxima a la frontera col proteutoráu francés. Al disponer d'escases tropes p'asegurar el dominiu de la zona y tamién de les llinies de suministru, constrúyense cerca de cuatrocientos pequeños fuertes o blocaos que cubren el camín a Tetuán, pol valle altu del ríu Martín y escontra el mar pol valle del Lau. Nun territoriu de calter montascosu tales fortines españoles asítiase en puntos elevaos, apoderando pel día amplies zones, pero al tar desprovistos d'agua, teníen d'abastecese por aciu recuas de mules, en dellos casos diariamente, col consiguiente riesgu d'emboscada.[5] Con esta aición al-Raisuni tien qu'atrincherase nos sos niales de Yebala. Según afirma l'historiador Ricardo de la Cierva:

    «...L'esfuerciu militar y económico que realiza España resulta estraordinariu, los efectivos totales de les Fuercies Armaes algamen 250 000 homes; el presupuestu militar casi supón la metá del total con 581 millones de pesetes qu'en gran parte van nutrir la desproporcionada nómina del cuerpu d'oficiales xenerales y particulares...».[6]

    A la muerte d'Eduardo Dato, el rei encamienta'l gobiernu a una coalición conservadora presidida por Manuel Allendesalazar. El mesmu día de xurar, el 12 de marzu de 1921, el xeneral Fernández Montés completa una nueva meyora en llinia, ocupando la sablera de Sidi Dris, asitiada na desaguada del Uad Kebir, güei conocíu como ríu Amekran. Esta operación anfibia tuvo como antecedente'l desembarcu d'Afrau realizáu'l 12 de xineru de 1921. Los secos afluentes de les cuenques del Kebir y del Kert marquen en direición a la badea d'Alhucemas una serie de ribayos que Montés degola imprudentemente, enfusándose na cabila de Tensaman y ocupando el aduar d'Annual, onde establez el campamentu.

    Artillería español en setiembre de 1913 nel monte de la Gaba.
    Artillería español en setiembre de 1913 nel monte de la Gaba.  
    Un aeroplanu Lohner Pfeilflieger del exércitu español volviendo a la so base na zona de Tetuán en 1913
    Un aeroplanu Lohner Pfeilflieger del exércitu español volviendo a la so base na zona de Tetuán en 1913  
    Militares españoles posando na cabila de Ymurruten que tomaren al enemigu
    Militares españoles posando na cabila de Ymurruten que tomaren al enemigu  
    Convói de mancaos del exércitu español mientres la Guerra del Rif en 1913
    Convói de mancaos del exércitu español mientres la Guerra del Rif en 1913  
    Tropes de la Lexón Española sosteniendo cabeces de rifeños degollaos
    Tropes de la Lexón Española sosteniendo cabeces de rifeños degollaos  

    La Campaña de Annual[editar | editar la fonte]

    Apenes liquidada por aciu negociaciones la rebelión de Raisuni, negociación que llevó a bon puertu'l xeneral José Villalba Riquelme, llevantar contra les tropes coloniales les tribus del Rif central, al mandu de les cualos ta la tribu de los Beni Urriaguel o Ait Waryaghar y la tribu de los Beni Touzine o Ait Tuzin. La cabeza visible d'ésta, y por tanto de la rebelión, ye Mohammed Abd al-Karim al-Jattabi, conocíu na historiografía española como Abd el-Krim o Abdelkrim, miembru del clan de los Ait Yusef, cadí (xuez islámicu) de Melilla y antiguu collaborador del diariu La Telegrama del Rif.

    Cadabres insepultos atopaos en Monte Arruit.
    Oficiales españoles fechos prisioneros tres el Desastre de Annual: D'esquierda a derecha'l coronel Araujo, xeneral Navarro, Manuel López Gómez, Eduardo Pérez Ortiz y comandante José Gómez Zaragoza.

    El 1 de xunu de 1921, Montés, dende'l campamentu d'Annual, ordena ocupar la posición de Monte Abarrán, corazón de la cabila de Tensanamí, postrera barrera sobre Alhucemas dende onde s'apodera'l territoriu costeru de la cabila de Beni Urriaguel. La ocupación d'esta estratéxica posición dura poques hores al desertar les unidaes de la policía indíxena qu'arrampuñen al destacamentu peninsular la batería ellí emplazada:

    «...El revés, a pesar de la so entidá escasa y de la so llocalización, solmena a tola llinia española como una descarga y funde la moral de Montesa, que s'acusa obsesivamente de ser el primer xeneral español que pierde cañones n'África...»[7]

    A los pocos díes establezse una nueva posición nel monte Igueriben, cola idea de defender el campamentu de Annual pel llau sur. Esta posición ye asediada y cai en poder del exércitu rifeñu el 21 de xunetu, salvándose namái once de los 350 soldaos de la guarnición. Tres estos sucesos, los rifeños dirixir a Annual, que ye puestu so asediu. A primeres hores de la mañana del 22 de xunetu da la orde de retirada española, que se produz a la carrera y en completu desorde. Escorríos polos combatientes rifeños, los 13 000 soldaos de Annual son masacrados polos 3000 rifeños que los escuerren nel camín escontra Melilla. Nesta masacre sume (el so cadabre nun foi atopáu) el xeneral Manuel Fernández Montés. Munchos sobrevivientes abellugar nel cuartel de Monte Arruit, onde aguanten dos selmanes abarganaos pol enemigu ensin apenes provisiones, agua nin ayuda, dada la desorganización y la precariedá de la retaguardia. Finalmente les tropes españoles ríndense, pero los asediantes nun reparen les condiciones de la rindición y tien llugar una nueva masacre, na que namái se salven del asesinatu un amenorgáu grupu de xefes y oficiales polos que se pidiría (y llograría) cuantioso rescate económicu.

    Entrín y non, Melilla queda peligrosamente a mercé de los rebeldes y tien de ser protexida por gran cantidá de refuerzos llegaos de la península. El llamáu Desastre de Annual, arremente del cual el diputáu Indalecio Prieto dixo que tamos nel periodu más agudu de la decadencia española. La campaña d'África ye'l fracasu total, absolutu, ensin atenuantes, del exércitu español. Ye pa los rifeños la victoria de Annual, que da llugar al entamu d'una independencia de facto que s'afigura so la forma d'una república: la República del Rif.

    Reaición española[editar | editar la fonte]

    Caricatura aludiendo a la guerra del Rif en La Voz, 23 de setiembre de 1921, posterior al desastre de Annual.

    El Exércitu español intenta controlar el territoriu por aciu la construcción de pequeños fuertes o blocaos, xeneralmente construyíos en llugares elevaos y distantes unos 30 km ente sigo. Los blocaos, sicasí, escasamente tienen agua, lo qu'obliga a los soldaos a dir buscala a diariu faciendo percorríos que n'ocasiones son de dellos quilómetros al llombu de mules. Conviértense entós en blancu fácil de los francotiradores o pacos. D'esta miente, un exércitu descentralizáu, escasu y mal armáu como'l rifeñu (que nun cunta con apenes artillería y nun tener aviones nin barcos) consigue poner en xaque y práuticamente ganar a un exércitu convencional y muncho más numberosu como l'español. Los rifeños tienen al so favor el fechu de combatir na so propia casa, la conocencia del terrén y la motivación. El so enemigu ye, sicasí, un exércitu desmotivado, desorganizado y corruptu, formáu por soldaos de reemplazu asustaos y deseosos de volver a les sos cases. La guerra, ello ye que va favorecer la creación d'un cuerpu militar más entamáu y combativu: la Lexón Española, creada a imaxe y semeyanza de la Lexón Estranxera Francesa, que los sos xefes son José Millán-Astray y Francisco Franco. La organización del exércitu rifeñu, per otru llau, va ser considerada una de les fontes de la teoría de la guerra de guerrilles y revisada y recuperada en distintos conflictos a lo llargo del sieglu XX.

    Nos enfrentamientos que siguen a Annual, l'exércitu de Abd el-Krim arrequexa cada vez más a les tropes españoles, inclusive fuera del Rif, tomando la importante ciudá de Chauen y amenaciando Tetuán, pero dende Melilla empecipió una dura contraofensiva que dexó recuperar parte del territoriu perdíu. Dende mediaos de setiembre de 1921 hasta'l 11 de xineru de 1922 recuperóse la llinia de Dar Drius, sobre'l ríu Kert. Nador, Zeluán y Monte Arruit fueron reconquistaos, y los soldaos contemplaron espantaos los cadabres entá insepultos de les víctimes del desastre.

    El 13 de setiembre de 1923, el capitán xeneral Miguel Primo de Rivera remontar contra'l so comandu y contra el gobiernu, cuntando col respaldu del rei. La dictadura qu'enllantó tenía como unu de los sos principales oxetivos acabar cola guerra n'África. Nel Exércitu tarrecíase qu'adoptara la posición abandonista que-y caracterizara antes del golpe. Sicasí, consolidó la presencia española en Marruecos por aciu una gran victoria militar, el desembarcu d'Alhucemas, que punxo fin a años de permanentes guerres y dificultaes. Abd el-Krim, pela so parte, proclamóse sultán de Marruecos, pero nun foi reconocíu polos xeques de la zona francesa. Los ataques rifeños contra posiciones españoles siguieron mientres tol añu 1924.

    Intervención francesa[editar | editar la fonte]

    La fuercia rifeña sirvió de sacalliñu, amás, a los ánimos llevantinos en Yebala, de cuenta que n'avientu de 1924, tres la retirada de Xauen, España namái controlaba de manera efectiva una estrecha faxa costera en redol a les ciudaes de Ceuta, Larache, Alcazarquivir y Arcila, protexíes per una llinia fortificada, conocida como la Llinia Estella, que torgaba los ataques de los rebeldes. En Melilla, la zona española yera más amplia y entendía la llinia reconquistada ente agostu de 1921 y xineru de 1922. A partir d'esti momentu, na zona oriental nun hubo enfrentamientos d'importancia, más allá d'emboscaes protagonizaes por tropes irregulares españoles como les que llevó a cabu la llamada Jarca de Varela, conxuntu de tropes indíxenes irregulares entamaes pol xeneral Varela.

    Dende mediaos de 1924, Francia intervieno nel conflictu, ocupando militarmente la parte norte de la so zona ya instalando puestos avanzaos a lo llargo de la frontera cola zona española. La perda de la que yera una independencia de facto, determinó que les tribus afeutaes pidieren ayuda a les tropes rifeñas, que llanzaron una feroz ofensiva coles mires de tomar Fez na primavera de 1925. Asina tuvo llugar la conocida como batalla de Uarga, provocando un casus belli qu'obligó a una Francia hasta esti momentu alloñada, a adoptar una postura más batallosa. Movilizáronse tropes que pararon la ofensiva y atacaron a los rifeños pel sur, emplegando n'ocasiones el bombardéu con armes químiques. Asina mesmu, les autoridaes franceses roblaron colos españoles los alcuerdos de Madrid sobre'l Rif pa coordinar la llucha contra los insurrectos.

    Desembarcu d'Alhucemas[editar | editar la fonte]

    El Desembarcu d'Alhucemas, por José Moreno Carboneru, onde les tropes españoles celebren la victoria (vease a Primo de Rivera saludando a bordu del navío nᵘ22).

    El desembarcu d'Alhucemas foi un desembarcu militar lleváu a cabu'l 8 de setiembre de 1925 en Alhucemas pol Exércitu y l'Armada española y, en menor midida, un contingente aliáu francés, que favorecería la definitiva victoria aliada, y el fin de la Guerra del Rif.

    La operación consistió nel desembarcu d'un contingente de 13 000 soldaos españoles tresportaos dende Ceuta y Melilla pola armada combinada hispanu-francesa. La operación tuvo como comandante en xefe al entós "Direutor Militar" d'España, xeneral Miguel Primo de Rivera, y como xefe executivu de les fuercies de desembarcu nes sableres de la badea d'Alhucemas al xeneral José Sanjurjo, a que les sos órdenes taben les columnes de los xenerales xefes de les brigaes de Ceuta y Melilla, Leopoldo Saro Marín y Emilio Fernández Pérez, respeutivamente. Ente los xefes participantes na aición atopaba l'entós coronel Francisco Franco, quien pola so actuación al mandu de les tropes de la Lexón foi xubíu a xeneral de brigada. El xeneral estauxunidense Dwight Eisenhower años dempués estudió a xeitu la táctica emplegada polos españoles en Alhucemas pa trazar el plan del desembarcu de Normandía. Considérase-y el primer desembarcu aeronaval de la historia mundial. Radio Televisión Española realizó, hacia 1980, un pervalible filme documental sobre esta importante aición bélica.

    Usu d'armes químiques[editar | editar la fonte]

    Mientres la Guerra del Rif, les fuercies combinaes franco-españoles refundiaron bombes de gas mostaza contra la población civil y les fuercies de la República del Rif.[8][9]

    Consecuencies[editar | editar la fonte]

    La guerra de Marruecos foi polo xeneral mal vista y provocó importantes conflictos na sociedá española del momentu. Yera del dominiu públicu la probeza del Rif y munchos nun entendíen la pertinencia d'una guerra tan sangrienta y onerosa namái por una cuestión de principios. Sicasí, los mozos pudientes y de les clases medies, solíen llibrase del serviciu militar. Primeramente esto faía como nel sieglu XIX pagando a daquién por que fora nel so llugar o por aciu redención en cuenta de una cantidá económica. Esti sistema sustituyir en 1912 por aciu el sistema de "cuota", que dexaba faer un serviciu militar amenorgáu y nel reximientu de la so eleición en cuenta de un pagu de dineru. Esto reforzaba la idea, cierta a lo último, de que los "fíos de los probes" yeren unviaos a morrer a Marruecos. Hubo fíos de la nobleza y alta burguesía que como oficiales de complementu participaron na guerra.[10]

    El desastre de Annual tuvo tamién importantes consecuencies. El ministru de la Guerra ordenó la creación d'una comisión d'investigación, dirixida pol xeneral gallardoniáu Juan Picasso, qu'ellaboró l'informe conocíu como Espediente Picasso, nel que, magar se señalaben múltiples errores militares, por cuenta de la aición obstructiva de dellos ministros y xueces nun se llegó al fondu de les responsabilidaes polítiques ya inclusive del propiu rei, que según dalgunos animara la penetración irresponsable del xeneral Montés hasta puntos alloñaos de Melilla ensin cuntar con una defensa fayadiza na retaguardia. Primero que l'informe Picasso aldericar nes Cortes, el xeneral Miguel Primo de Rivera dio un golpe d'Estáu el 13 de setiembre de 1923 empecipiándose una dictadura.

    Sicasí, esta crisis foi una más de les munches que socavaron los cimientos de la monarquía d'Alfonsu XIII y que a la vuelta d'una década habría de provocar la so cayida.

    Ver tamién[editar | editar la fonte]

    Referencies[editar | editar la fonte]

    1. 1,0 1,1 1,2 Thomas, Steven. "Timeline for the Third Rif War (1920–25)". Steven's Balagan. Publicáu'l 30 de xunu de 2002. Consultáu'l 13 de mayu de 2015.
    2. Omissi, David Y. (1990). Air Power and Colonial Control: The Royal Air Force, 1919–1939 Manchester University Press, páxs. 188. ISBN 0-7190-2960-0.
    3. 3,0 3,1 3,2 Clodfelter, Micheal (2002). Warfare and armed conflicts: a statistical reference to casualty and other figures, 1500–2000. McFarland, páxs. 398. ISBN 0-7864-1204-6.
    4. «desastre inolvidable.html Annual: un desastre inolvidable». Cuadiernos d'Historia. http://fechos2006.blogspot.com/2006/09/annual-un desastre inolvidable.html. 
    5. Los ¿felices? años venti — Windows Live.
    6. Ricardo de la Cierva, Historia d'España, páxina 776.
    7. Ricardo de la Cierva, Historia d'España, páxina 779.
    8. Javier Rada (payares de 2006). «Los postreros d'Alhucemas». 20minutos.es. Consultáu'l 05-28-2009.
    9. I. C. (febreru de 2002). «¿Debi España pidir perdón?». elpais.com. Consultáu'l 8 de mayu de 2010.
    10. Luis Francisco Miguel.Morrer n'África. Páxines 135 y 136.

    Bibliografía[editar | editar la fonte]

    • Barea, Arturo (2006). La ruta. ISBN 84-9793-948-4.
    • Francisco, Luis Miguel. (2014). Morrer n'África : la epopeya de los soldaos españoles nel Desastre de Annual. Editorial Crítica. ISBN 978-84-9892-748-1.
    • Gambetta, Nestor (1928). España n'África. Lima: La Prensa.
    • Leguineche, Manuel (1997). Annual 1921: el desastre d'España nel Rif. ISBN 84-204-8235-8.
    • de Marimon Riera, Luis (abril de 1976). Historia de l'Aeronáutica editorial=Academia Xeneral del Aire.
    • Pérez Ortiz, Eduardo (2010). 18 Meses de cautiverio. De Annual a Monte-Arruit. Crónica d'un testigu. Editorial Interfolio. Coleición Lleer y Viaxar Clásicu ISBN 978-84-936950-9-5.
    • Peyra Anglada, Gustavo (1909). España nel Rif.
    • Peyra Anglada, Gustavo (1905). Estudio d'una organización del exércitu iguada a la potencia contributiva d'España.
    • Salafranca, Jesús F. (2001). El sistema colonial español n'África. ISBN 84-87999-71-9.
    • Sarrionandia, Joseba (2010). Moroak gara behelaino artean? (n'euskera). ISBN 978-84-7681-656-1.
    • Sender Garcés, Ramón José (1930). Imán. ISBN 84-233-3526-7.
    • Silva, Lorenzo (2001). El nome de los nuesos. ISBN 978-84-233-3679-1.
    • Woolman, David S. (1988). Abd el-Krim y la guerra del Rif. Editorial Oikos Tau. ISBN 978-84-281-0617-7.

    Enllaces esternos[editar | editar la fonte]