Segunda Guerra Matabele

De Wikipedia
Segunda Guerra Matabele
Fecha marzu 1896 → ochobre 1897
Llugar Actual Zimbabue
Resultáu Victoria británica
Belixerantes
Compañía Británica de Sudáfrica Matabeles
Shones
Comandantes
Baron de Baden-Powell
Frederick Carrington
Cecil Rhodes
Mlimo †
Sikombo
Inyanda
Fuercies en combate
Desconocíes ~40.000[1]
Baxes
400 muertos 50.000 muertos
50.000 movíos
[editar datos en Wikidata]

La Segunda Guerra Matabele ye tamién conocida como Rebelión de Matabelandia o Primer Chimurenga, llibrar ente 1896 y 1897 y enfrentó a la Compañía Británica de Sudáfrica (British South Africa Company, BSAC) colos ndebele (matabeles).

En marzu de 1896, los ndebeles/matabeles alzar contra l'autoridá de la BSAC al mandu de Mlimo, un líder espiritual que convenciera a los matabeles y shones de que los colonos (unos 4.000 nesos años) yeren responsables de les seques, plagues de llagostes y la peste del ganáu que daquella afaraben diches tierres. Mlimo dicíase que yera d'unos 60 años, de piel bien escuro, de traces afilaes, los informes de noticies estauxunidenses de la dómina describir con una mirada cruel y astuto.

La llamada de Mlimo a les armes foi bien oportuna, pocos meses antes l'alministrador xeneral de Matabelandia, Leander Starr Jameson, unviara la mayor parte del so armamentu y tropes a lluchar contra'l Transvaal nuna espedición que fracasó, lo que dexara contornes enteres indefenses. Con poques tropes pa sofitalos, los colonos construyeron rápido una Laager (fuerte usando los carros) nel centru de Bulawayo y montaron patrulles con Frederick Russell Burnham, Robert Baden-Powell, y Frederick Selous. Envalórase que 50.000 Matabele retirar al so bastión de la Matobo Hills cerca de Bulawayo, una rexón que se convirtió nel escenariu de los combates más encarnizados contra patrullar de los colonos blancos. Los británicos unviaron tropes darréu, pero tardaron dellos meses en lliberar los principales asentamientos de los sos cercos y en someter a los rebeldes.

El puntu d'inflexón na guerra producióse cuando Burnham y Bonar Armstrong atoparon el camín al traviés de llombes de Matobo a la cueva sagrada onde Mlimo tuviera escondiendo. Non bien lloñe de la cueva había un pueblu de cerca de 100 cabanos llenos de munchos guerreros. Los dos esploradores arreyaron los sos caballos a una carba y abasnáronse sobre'l banduyu, con movimientos lentos, cautelosos. Una vegada dientro de la cueva, esperaron hasta qu'entró Mlimo. Burnham y Armstrong esperaron hasta que Mlimo entró na cueva y empezó la so danza de la inmunidá, y nesi momentu Burnham disparólu xusto debaxo del corazón. Los dos esploradores salieron corriendo per un senderu escontra los caballos. Cientos de guerreros buscaron a los agresores. Pa distrayer a los Matabele, Burnham prendió fueu a l'aldega. Los dos homes baxar de los sos caballos y dirixiéronse de nuevu a Bulawayo.

Poco dempués d'enterase del asesinatu de Mlimo, Cecil Rhodes con valentía entró desarmáu na fortaleza nes llombes de Matobo Matabele y convenció alimpi (Guerreros armaos en zulú) por que depongan les armes, poniendo asina fin a la Segunda Guerra Matabele.

Orixe de escultismu[editar | editar la fonte]

En xunu de 1896, el Xeneral Frederick Carrington ordenó al Mayor Robert Baden-Powell qu'empecipiara un plan pa ganar a los violentos indíxenes matabeles qu'acosaben tola zona cercana a Bulawayo, onde s'asitiaba'l cuartel xeneral militar. Baden-Powell atopó munches torgues pa empecipiar la guerra, principalmente pola inaccesibilidá de los Montes Matobo, onde s'abelugaben les impis (fuercies de combate) matabeles. Con ayuda de Frederick Russell Burnham, esplorador militar estauxunidense y xefe d'esploradores (fuercies especiales) del exércitu británicu, llogró faer unes esquises del territoriu nos que se señalaben los escondites de los matabeles, lo que foi decisivu nel so sometimientu. De la rellación ente dambos militares surdiríen en Baden-Powell les idees que dieron l'orixe al escultismu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. John Laband (2007). Daily Lives of Civilians in Wartime Africa: From Slavery Days to Rwandan Genocide. Westport; Londres: Greenwood Press, páxs. 121. Ente 1916 y 1917 se reclutaron unos 40.000 shonas y matabeles nel exércitu británicu, considerando les altes perdes de población y la subsecuente recuperación vívida sirve de cifra averada.