Sedella

Coordenaes: 36°51′44″N 4°01′59″W / 36.8623°N 4.033°O / 36.8623; -4.033
De Wikipedia
Sedella
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Sedella (es) Traducir José Antonio Gutiérrez Gutiérrez
Nome oficial Sedella (es)[1]
Códigu postal 29715
Xeografía
Coordenaes 36°51′44″N 4°01′59″W / 36.8623°N 4.033°O / 36.8623; -4.033
Sedella alcuéntrase n'España
Sedella
Sedella
Sedella (España)
Superficie 32 km²
Altitú 646 m
Llenda con Canillas de Albaida, Salares, Arenas, Canillas de Aceituno y Alhama de Granada
Demografía
Población 611 hab. (2023)
- 341 homes (2019)

- 265 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 19,09 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sedella.es
Cambiar los datos en Wikidata

Sedella ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Málaga y la comarca de l'Axarquía, na comunidá autónoma d'Andalucía.

Per carretera tópase asitiáu a 61 quilómetros de Málaga y a 564 km de Madrid. La so zona de mayor altitú llenda cola provincia de Granada. En 2005 cuenta con una población de 581 habitantes; en 2000 cuntaba con 490 (datos del INE [1]).

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Casa Torrexón: antigua vivienda del alcalde de los Donceles, el varies vegaes citáu don Diego Fernández de Córdoba, al que se-y concedió'l títulu del Señoríu. Caltién una torre d'estilu mudéxar con decoración morisca, abierta con arcos geminados sobre columnes renacentistes y decoraos con esgrafiados d'estética morisca. L'interior cubrir con armadura a cuatro agües y tirantes de triángulu.
  • Ilesia parroquial de San Andrés: destaca la torre (sieglu XVI), con dos cuernos cuadraos y unu octogonal, rematada en chapitel piramidal. Nel interior del templu hai escultures de los sieglos XVII y XVIII, y una custodia del XVII.
  • Ermita de la Virxe de la Esperanza: ta asitiada nes contornes del cascu urbanu de Sedella, xunto a les escueles, ye parte de los restos del castiellu de Sedella, de dómina árabe. L'homenaxe popular celebrar xunto a San Antón. Na entrada ta la era, onde d'antiguo triaben colos mulares.
  • Ruines de la fortaleza.
  • Llavaderos públicos.
  • Ponte Romana. Dende'l mesmu cascu urbanu traviésase una pequeña ponte de piedra que posiblemente fuera construyíu polos romanos.

Política y alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Sedella mayores de 18 años y nacionales d'España o de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[2] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Sedella ta formada por 7 conceyales.

Flora y fauna[editar | editar la fonte]

Flora: carba mediterránea, pinu carrasco y bayura de romeru, matagallos, enebros y árgoma. Nes zones más altes, exemplares de gran interés como'l texu, el pládanu y l'espín majoleto.

Fauna: les aves de monte son les qu'ostenten mayor representación. Ente elles, cabo destacar el utre leonado, el azor, el águila real y el ferre pelegrín. El gatu montés y la cabra montés, tocantes a mamíferos.

Fiestes[editar | editar la fonte]

La llocalidá celebra la Feria n'honor de la Virxe de la Esperanza, la so patrona, el primer fin de selmana d'agostu. El programa festivu empieza'l vienres y a otru día desenvuélvese la tradicional Carrera Urbana de Sedella. La patrona ye treslladada, yá pela tarde, dende la so ermita a la ilesia de San Andrés, y dempués d'esta manifestación relixosa empieza la verbena, mientres la cual escuéyese la reina de los festexos. Los vecinos espierten el domingu con una allegre diana floriada qu'anuncia'l día grande de la feria. A mediudía tien llugar la ufrienda floral a la patrona, y dempués de la misa, la Virxe percuerre en procesión les cais del pueblu. Nuevamente allegar a la verbena y yá na madrugada una traca pon un estruendoso puntu final a la feria.

El día del Corpus celebrar de manera similar a la d'otros pueblos malagueños: dende bien ceo los vecinos enfotar en llevantar altares en delles cais, qu'afaten colos meyores elementos decorativos de que disponen (colchas, flores, macetones, mantones) y, amás, engalanen el pavimentu con motivos vexetales. La procesión, acompañada d'una banda de música, fai una parada en cada unu de los altares, ritual que los vecinos siguen con gran devoción.

La fiesta de los animales, San Antón, faise coincidir col fin de selmana más próximu al 17 de xineru col fin d'allargar el festexu siquier mientres dos díes. Asina, el sábadu pela nueche entámase una especie de verbena na qu'intervien la banda de música, que s'alterna con delles actuaciones flamenques. El domingu, los vecinos lleven a los animales a la romería, que ye presidida pola imaxe de San Antón. Unu de los actos centrales d'esta xornada ye'l nomamientu de los mayordomos (diez en total), que van ser los encargaos de recoyer dineru pa sufragar los festexos.

Mientres la Selmana Santa salen en procesión, el Xueves Santu, El nuesu Padre Jesús Nazarenu y la Virxe de los Dolores, que son portaos hasta la llomba del Calvariu, un llugar non bien distante del cascu urbanu. El Vienres Santu son les muyeres les encargaes de llevar a la Virxe de la Soledá, que'l so percorríu destaca pol recogimiento del públicu que garrasti a la procesión. A les 12 de la nueche del sábadu celebra una misa, y una vegada concluyida la ceremonia relixosa, una badayada de campanes da la señal por que los homes preparen les sos escopetes y disparen cartuchos de salves. A ello xune'l llanzamientu de cohetes nuna especie de traca qu'anuncia, bien sonoramente, la Resurrección. Nesta llocalidá, los soníos xueguen un destacáu papel, pos, como anéudota, cabo añader que mientres el Xueves y Vienres Santu, en señal de llutu, les campanes non tañen, y nel so llugar utilicen carraques p'anunciar la hora de la misa.

Darréu sácase'l ‘Pedro’, un moñecu que se rellena de paya y quémase na plaza del pueblu, y darréu dempués dar# en cumplir con una de les tradiciones más singulares que caltién esti conceyu: dellos vecinos encargar de dir establu per establu pa soltar les besties, que son conducíes hasta la plaza del pueblu, o bien treslladar los tiestos qu'atopen nes cais pa obligar a los sos propietarios a dir a la mañana siguiente a la plaza y recoyer animales y plantes.

Anque fai yá dellos años que nun se celebra –de xuru pol so marcáu calter machista-, inda se recuerda la Fiesta de los Llocos’, que tenía llugar el 25 d'avientu. La diversión consistía en que dellos homes del pueblu amarutar de llocos, taraos o deformes y sacaben a baillar a les muyeres solteres. Tanto éstes como les sos families, consideraben un desprestixu baillar con un llocu’, y p'evitar qu'eso asocediera, el noviu participaba nuna puya, a manera de rescate, colo que'l supuestu llocu perdía la opción de sacala a baillar. El dineru recoyío sirvía pa costear la fiesta.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Chivu al ajillo, migues, choto al vinu, potaxe de coles y de fenoyos, roscos tontos y vinu del terrén.[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. B.O.E. (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral». Consultáu'l 16 de xineru de 2009.
  3. SOPDE (ed.): «Gastronomía de Sedella». Consultáu'l 7 de febreru de 2010.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]