Saxofón

De Wikipedia
(Redirixío dende Saxofonista)
Saxofón
Tesitura
Carauterístiques
Clasificación Vientu-madera
Instrumentos rellacionaos Saxofón soprillo, saxofón sopranino, saxofón sopranu, saxofón altu, saxofón tenor, saxofón barítonu, saxofón baxu, saxofón contrabaxu, saxofón subcontrabajo, tubax, saxofón mezzosopranu, saxofón melódicu en do, clarinete, tarogato, figle, sarrusofón, saxie, xaphoon
Inventor Adolphe Sax
Desarrollado Metá de la década de 1840
Músicos
[editar datos en Wikidata]

El saxofón, tamién conocíu como saxófono o a cencielles saxo,[1] ye un instrumentu musical cónicu, de la familia de los instrumentos de vientu madera, xeneralmente fechu de latón que consta d'una boquilla con una caña simple al igual que'l clarinete. Foi inventáu por Adolphe Sax a principios de la década de los años 1840. El saxofón acomúñase comúnmente cola música popular, la música de big band y el jazz. A los intérpretes del instrumentu llámase-yos saxofonistas[2] o saxos, anque esta postrera emplegar pa denominar al propiu instrumentu de vientu.[1] Pueden ser de 8 tamaños distintos en función de la so afinación: sopranino en fa o mi bemol, sopranu en do o si bemol, contraltu o alto en fa o mi bemol, tenor en do o si bemol, barítonu en fa o mi bemol, so en do o si bemol, contrabaxu y subcontrabajo en do o si bemol.[3]

Desconozse l'orixe de la inspiración que llevó a Sax a crear el instrumentu, pero la teoría más estendida ye que, basándose nel clarinete, instrumentu qu'él tocaba, empezó a concebir la idea de construyir un instrumentu que tuviera la fuercia d'unu de metal y les cualidaes acústiques d'unu de madera, una especie de "clarinete de metal". Pero dempués d'un intensu trabayu de pruebes y esperimentos sobre cambeos pa llograr una mayor sonoridá y un soníu más metálicu, Sax diose cuenta de que construyera un nuevu instrumentu: el saxofón.

Descripción[editar | editar la fonte]

Diez miembros de la familia del saxofón:
- contrabaxu en mi,
- baxu en si,
- barítonu en mi,
- tenor en si,
- melódicu en do,
- alto en mi,
- mezzosopranu en fa,
- sopranu en si,
- sopranu en do y
- sopranino en mi.

El cuerpu del saxofón ta compuestu por un tubu cónicu y delgáu, comúnmente de latón, que s'enancha nel so estremu pa formar una campana. A lo llargo del tubu esisten ente 20 y 23 furacos de tonu de tamañu variable, incluyendo dos furacos bien pequeños d'octava p'ayudar a la interpretación del rexistru cimeru, anque éstos nun sían esencialmente necesarios pa interpretar dichu rexistru. Estos furacos tán cubiertos por almadines, que primen los furacos pa producir un sellu herméticu. En reposu, dellos furacos tán abiertos y otros tán cerraos poles almadines, que se controlen por aciu delles llaves colos deos de dambes manes, ente que'l pulgar derechu asítiase debaxo d'un soporte qu'ayuda a caltener el saxofón equilibráu. La digitación del saxofón ye una combinación ente la digitación del oboe y el sistema Boehm, siendo bien similar a la digitación de la flauta trevesera o'l rexistru cimeru del clarinete. Nos instrumentos más grandes, la palanca riquida pa interpretar les notes más baxes (que davezu se toquen colos meñiques de dambes manes) ye abondo grande, polo que s'introduz un conxuntu de llaves adicional pa dexar interpretar diches notes colos pulgares.

El cuerpu cónicu del saxofón otorgar propiedaes más similares a les del oboe que al clarinete. El diseñu más simple del saxofón ye un tubu rectu troncocónicu y los saxofones sopranino y sopranu tienen, polo xeneral, esti diseñu rectu. Sicasí, como los instrumentos con notes graves seríen inaceptablemente llargos si fueren totalmente rectos, por motivos ergonómicos los instrumentos más grandes, polo xeneral, incorporen un recodo en forma d'O nel tercer furacu de tonu más grave o llixeramente enriba d'él. Como esto causaría que la campana del instrumentu señalara casi direutamente escontra riba, el final del instrumentu ye o biselado o inclináu llixeramente escontra alantre. Esti recodo convirtióse nuna traza icónico de la familia del saxofón, hasta'l puntu de que'l saxofón sopranu, ya inclusive el sopranino, dacuando tán fabricaos nel estilu curvu entá cuando nun sía puramente necesariu. Sicasí, anque los altos y tenores rectos tamién esisten, son más raros.[4][5] Sicasí, lo más común ye que los saxofones altu y tenor incorporen un recodo curvu enriba del furacu de tonu más altu, pero debaxo de la llave d'octava cimera, inclinando la boquilla formando un ángulu rectu. El barítonu, el baxu y el contrabaxu amplíen el llargor del calibre principalmente pol plegáu doble d'esta seición.

Con una digitación senciella, el saxofón modernu ye xeneralmente consideráu un instrumentu fácil d'aprender, especialmente cuando se venir# de otros instrumentos de vientu madera, anque a pesar d'esto ríquese una cantidá considerable de práutica y trabayu p'algamar un soníu con color y correutamente afináu.

Boquilla[editar | editar la fonte]

Dos boquilles para saxofón tenor, a la izquierda la d'ebonita y a la derecha la de metal. De pies, el boquillero que s'emplega pa protexer la caña cuando nun se ta tocando'l instrumentu.

El saxofón usa una boquilla con una sola caña similar a la del clarinete, anque ye mayor la del saxofón y tien una cámara interior bueca redonda o cuadrada y ye más amplia que la del clarinete. La boquilla del saxofón tamién escarez de la ensambladura cubierta por corchu que tien la boquilla del clarinete porque'l tudel del saxofón inxertar direutamente na boquilla ente que esa parte de la boquilla del clarinete ye inxertada na parte cimera del instrumentu. La diferencia más importante ente una boquilla de saxofón y una boquilla de clarinete ye que la boquilla de saxofón tendría d'entrar na boca nun ángulu muncho más inferior o planu que la del clarinete.

Les boquillas tán fabricaes nuna amplia variedá de materiales, hai tanto metáliques como non metáliques. Les boquillas non metáliques son de normal d'ebonita, de plásticu o de cauchu duru, dacuando de madera, y rares vegaes de cristal, de porzolana ya inclusive güesu. A les boquillas de metal dalgunos atribúyen-y un soníu distintivu, descritu de cutiu como "más brillosu" que les non metáliques. Dellos músicos creen que les de plásticu nun producen un bon timbre. Otros saxofonistas, como'l profesor Larry Teal, afirmen que'l material tien poca repercusión nel soníu, si ye que tien dalguna, y que son les dimensiones físiques les que-y dan a la boquilla el so color tímbrico.[6]

Les boquillas con una cámara cóncava son les más cercanes al diseñu orixinal d'Adolphe Sax y funcionen perbién na interpretación clásica, yá que producen un soníu más nidiu o menos desgarrador. Otra manera, nel jazz y la música popular los saxofonistas toquen de cutiu con cañes de normal fluexes y con boquillas abiertes. Tán afeches de manera que el bafle, o "techu", de la mesma tea más cercanu a la caña. Por esa razón créase un fluxu d'aire más rápido. Esto produz un soníu más claru qu'encurtia fácilmente les distancies esistentes nuna big band o ente instrumentos amplificaos. Anque les abertures grandes, y el soníu resultante, tán comúnmente acomuñaes coles boquillas metáliques, cualesquier boquilla puede tener una. D'esta manera déxase una mayor flexibilidá na afinación, dando cabida a efeutos como'l bending, común nel jazz y el rock. Los intérpretes clásicos polo xeneral suelen optar por cañes más dures y por una boquilla con una abertura estrecha y un cámara más baxa, produciendo un soníu más escuru y estable (y más aviolinado).

Cañes[editar | editar la fonte]

Caña de llingüeta simple d'un saxofón.

Al igual que los clarinetes, los saxofones usen una única caña o llingüeta.éstes son xeneralmente más anches y más curties que les del clarinete. Davezu, les llingüetes tán fabricaes con caña común, pero dende'l sieglu XX tamién se fabricaron cañes de fibra de vidriu. Estes cañes son más duraderes pero xeneralmente considérase que tienen una menor calidá tonal. El tamañu de la caña tamién depende del tipu de saxofón (sopranu, altu, tenor, barítonu, baxu, contrabaxu, etc.) al que ta destinada.

Les cañes distribuyíes comercialmente dependen d'una gran serie de marques, estilos y dureces. Cada saxofonista esperimenta con cañes de durez y material distinto p'atopar la fayadiza a la so boquilla, embocadura y estilu d'interpretación. La durez mídese davezu usando una escala numbérica que va del 1 al 4 (con graos entemedios), siendo la 4 la más dura y 1 la más blanda (sacante nel saxofón barítonu que la so numberación llega al 5). De normal a los primerizos encamiéntase-yos la central; ésta ye la caña de 2 1/2. Les cañes tán suxetes a la boquilla gracies a una abrazadera, que suxeta la caña na boquilla, evitando'l desplazamientu d'esta a la de tocar.

Material[editar | editar la fonte]

Parte inferior d'un saxofón. Pueden apreciase les llaves de tactu de nácare y les almadines (en color verde).
Un saxofón fabricáu con bronce al fósforu.

La mayor parte de los saxofones, tantu los antiguos como los modernos, tán fabricaos en latón. A pesar d'ello, son clasificaos como instrumentos de vientu madera más que como instrumentos de vientu-metal porque les ondes sonores son producíes por una caña trémbole, non polos llabios del intérprete contra una boquilla, como asocede nos metales, y porque se producen notes distintes abriendo y cerrando llaves. El latón ye usáu pa fabricar el cuerpu del instrumentu, el soporte de les almadines, les barres que xunen les almadines a les llaves, les mesmes llaves y los soportes que sostienen les barres y llaves al cuerpu del instrumentu. Los torniellos que xunen les barres a los soportes y los muelles que faen que les llaves vuelvan a la so posición inicial dempués de ser lliberaes, xeneralmente tán fabricaos d'aceru inoxidable. Dende 1920, la mayor parte de los saxofones tienen llaves de tactu (que son pieces decoratives llises asitiaes onde los deos toquen el instrumentu) fabricaes de plásticu o de nácare.

Intentóse fabricar saxofones con otros materiales, con distintos graos d'ésitu, saxofón Grafton de plásticu fabricáu nos años 1950. Unes empreses, como Yanagisawa[7] y Bauhaus Walstein,[8] construyeron modelos de saxofón de bronce al fósforu (una aleación de 3,5 al 10% de cobre con un altu porcentaxe de fósforu, superior al 1%) por cuenta de les sos calidaes tonales llixeramente distintes d'esti material.[9] Por casu, anque los sos diseños sían idénticos dexando a parte'l metal usáu, el Yanagisawa A992 y el T992, fabricaos con bronce al fósforu, suenen perceptiblemente "más escuros" que'l A991 y el T991, fabricaos de latón. Un saxofón construyíu con bronce al fósforu ye más pesáu qu'unu de latón, por cuenta del so conteníu más alto de cobre, que-y da una masa mayor. Tanto Yanagisawa como dalgunos otros fabricantes fabricaron pescuezos de saxofón o instrumentos enteros con plata Sterling,[10] cobre, alpaca o materiales sintéticos. Los saxofones de Canonball de Salt Lake City (Utah) usen principalmente metales ensin cobre nos sos procesos de fabricación; como por casu el revestimiento de níquel negru anodizado.[11] Julius Keilwerth desenvolvió un saxofón con un cuerpu d'alpaca como'l d'una flauta trevesera, con un revestimiento de níquel negru.[12]

Dempués de completar el instrumentu, los fabricantes polo xeneral apliquen un revestimiento finu de laca acrílica o son chapados en plata sobre'l latón desnudu. La laca o'l chapado sirven pa protexer el metal de la oxidación y caltienen el so aspeutu brillosu. A lo llargo de los años usáronse distintos tipos y colores pa la superficie del instrumentu. Tamién ye posible chapar el instrumentu con níquel o oru.[13] El chapado con oru de los saxofones ye un procesu caru porque l'oru nun se xunta direutamente al metal. Poro, el metal ye cubiertu en primer llugar de plata (que se xunta al instrumentu) y depués chapado d'oru sobre la capa de plata.

Hai quien argumenten que'l tipu de lacado o chapado, o la so ausencia, puede realzar la calidá sonora d'un instrumentu. Los posibles efeutos de los distintos acabaos sobre'l tonu son un asuntu fuertemente aldericáu, non menor porque otres variables pueden afectar los timbres d'un instrumentu, como por casu el diseñu de la boquilla y les carauterístiques físiques del intérprete. Sía que non, el fechu de que constituya un tonu prestosu ye un asuntu de preferencia personal y los gustos varien.[14][15]

Historia[editar | editar la fonte]

Adolphe Sax inventó'l saxofón a mediaos de la década de 1840.

El saxofón foi creáu a metá de la década de 1840 por Adolphe Sax, ya introducíu na música orquestal por Jules Massenet nes sos óperes Manon y Werther.[16]

Adolphe Sax yera un fabricante de instrumentos, flauteru y clarinetista nacíu en Dinant (Bélxica) que trabayaba en París. Mientres taba trabayando na tienda de instrumentos del so padre en Bruxeles, Sax empezó a desenvolver un instrumentu que tenía la proyeición d'un instrumentu de vientu-metal cola movilidá d'un instrumentu de vientu madera. Otra prioridá yera crear un instrumentu que, anque similar al clarinete, pero transitáu una octava, a diferencia del clarinete, qu'alza'l so altor doce tonos cuando transita. Un instrumentu que transita una octava tendría idéntica digitación para dambos rexistros. Esto tamién dexa a los saxofonistas faer un meyor usu de los sobretonos.

Antes del so trabayu nel saxofón, Sax fixo delles meyores al clarinete baxu ameyorando los sos llaves y acústica y ampliando la so rexistru inferior. Sax yera tamién un fabricante de figles, naquella dómina bien populares y que yeren instrumentos de metal grande y cónicos de rexistru grave con llaves similares a les de instrumentu de vientu madera. La so esperiencia con estos dos instrumentos dexó-y desenvolver les habilidaes y les teunoloxíes necesaries pa fabricar los primeros saxofones. Adolphe Sax creó un instrumentu con una boquilla de caña sola como un clarinete, de cuerpu cónicu de cobre como un figle y les propiedaes acústiques de la flauta.

A principios de los años 1840, Sax construyera dellos saxofones de distintu tamañu y recibió una patente de 15 años pal instrumentu'l 28 de xunu de 1846.[17] La patente tomó a 14 versiones del diseñu fundamental, estremáu en dos categoríes de siete instrumentos caúna, dende'l sopranino al contrabaxu. Nel grupu previstu por Sax pa obres orquesta-yos, los instrumentos trespuestos afinaos en fa o en do, ente que para "banda militar" el grupu incluyó instrumentos qu'alternaben ente mi y si. El saxofón sopranu orquestal yera l'únicu instrumentu que sonaba a un altor normal. Sax dio a tolos instrumentos un rexistru escritu inicial de si, per debaxo del fa agudu trés llinies adicionales percima del pentagrama, dando a cada saxofón un rexistru de dos octaves y media.

La patente de Sax expiró en 1866.[18] A partir d'entós numberosos saxofonistas y fabricantes de instrumentos punxeron en práutica les sos propies meyores al diseñu y llaves del instrumentu. El primer cambéu sustancial fecha por un fabricante francés consistió nuna llixera ampliación de la campana y añadió una llave suplementaria p'ampliar el rexistru escontra baxo nun semitonu al si. Abarrúntase que'l mesmu Sax pue intentar esti cambéu. Esti suplementu foi adoptáu en casi tolos diseños modernos.

El conxuntu orixinal de llaves de Sax yera bien simplaya y enzancó la interpretación de dellos pasaxes legato y amplios intervalos por demás difíciles de tocar. Entós numberosos fabricantes añadieron llaves suplementaries y digitación alterna pa faer más senciella la interpretación cromática. Mientres los primeros saxofones teníen dos abertures de ventilación d'octava separaes pa facilitar la interpretación de los rexistros cimeros, tal como faen los instrumentos modernos, los intérpretes del diseñu orixinal de Sax tuvieron que remanar estos dos llaves d'octava dixebraes col pulgar esquierdu. Una meyora sustancial nel conxuntu de llaves del saxofón foi'l desenvolvimientu d'un métodu pol cual dambos furacos de tonu son remanaos por una llave d'octava sola col pulgar esquierdu, y que ye agora universal en tolos saxofones modernos.

Unu de los cambeos más radicales efeutuaos al instrumentu, anque temporal, fueron les revisiones del conxuntu de llaves del saxofón realizáu nos años 1950 por M. Houvenaghel de París, qu'anovó dafechu la mecánica del sistema pa dexar una serie de notes (do, si, la, sol, fa y mi) p'amenorgar un bemol con un semitonu a cencielles baxando'l deu corazón de la mano derecha. Esto dexaba interpretar una escala cromática más de dos octaves a cencielles interpretando la escala diatónica combinando alternativamente la xubida y baxada de dichu deu.[19] Sicasí, esti conxuntu de llaves nunca tuvo muncha popularidá y yá nun ta n'usu.

Miembros de la familia del saxofón[editar | editar la fonte]

D'esquierda a derecha, un saxofón altu en mi, un saxofón sopranu curvado en si y un saxofón tenor en si.

El saxofón foi orixinalmente patentáu como dos families, caúna de siete instrumentos. La familia orquestal consistía en instrumentos afinaos en do y fa, y la familia de banda militar en mi y si. Cada familia constaba d'un sopranino, un sopranu, un altu, un tenor, un barítonu, un baxu y un contrabaxu. Adolphe Sax tamién proyeutó un subcontrabajo, pero nunca llegó a realizalo.

Familia de banda de música[editar | editar la fonte]

Na familia de banda de música, solo'l sopranu, alto, tenor y el barítonu son d'usu corriente (estos formen les típiques seiciones de saxofón de dambes bandes, les militares y les big band). El saxofón baxu ye dacuando usáu en bandes de música (especialmente música compuesta por Percy Grainger).

Casi tolos músicos empiecen aprendiendo col saxofón altu, pasándose más tarde al tenor o al barítonu una vegada que desenvolvieren ciertes aptitúes. El saxofón alto ye'l más popular ente los compositores clásicu y artista; la mayoría de los saxofonistas clásicos centrar en primer llugar nel altu. El sopranu foi ganando cierta popularidá nes últimes décades, gracies sobremanera a los trabayos del saxofonista de jazz John Coltrane en 1960. El sopranu tiense de cutiu como más complicáu de tocar o de caltener afináu. Entá se faen unos pocos baxos, sopraninos y contrabaxos; dirixíos principalmente a coleicionistes o pa usos innovadores o de vanguardia, anque son usaos en rares ocasiones quitando los grandes conxuntos de saxofones.

Familia orquestal[editar | editar la fonte]

Los saxofones de la familia orquestal, nun tuvieron tanto ésitu popular cola familia de banda de música. Adolphe Sax tuvo una rivalidá personal col compositor alemán Wilhelm Wieprecht a quien faía responsable en parte del completu fracasu del saxofón na música orquestal. D'esta familia, namái'l saxofón tenor y el sopranu, dambos afinaos en do y por tanto habilitaos pa poder interpretar fácilmente música compuesta para instrumentos de cuerda o cantar, llegaron a algamar popularidá. El tenor en do, davezu conocíu como saxofón melódicu en do, foi bien popular ente los primerizos ente los años 1920 y principios de la década de 1930, porque los que tocaben nun teníen que tresportar. Anque'l instrumentu foi popularizáu por músicos como Rudy Wiedoeft y Frank Trumbauer, esto nun-y aseguró un llugar nel jazz o la música clásica. Los melódicos en do siguieron fabricándose a lo llargo de 1930 dempués de que la so popularidá inicial decayera, anque se convirtieron nun artículu especial d'encargu nos catálogos de dellos fabricantes. Estos instrumentos son trataos davezu como oxetos de coleición, magar dende 1980 namái unos pocos saxofonistas contemporáneos empezaron a utilizar esti instrumentu de nuevu.

Tamién a principios del sieglu XX, el sopranu en do (qu'afinaba un tonu percima del sopranu en si) foi comercializáu p'aquellos que deseyaben executar partes d'oboe en bandes militares y arreglos de vodevil y himnos llitúrxicos. Los sopranos en do son fáciles de confundir colos sopranos corrientes (en si), yá que son solo aproximao 2 centímetros más curtios. Nengún haise siguíu produciendo dende finales de los años 1920. El saxofón mezzosopranu en fa (similar al altu modernu y producíu pola firma estauxunidense C. G. Conn mientres el periodu de 1928-1929) ye desaxeradamente raru; la mayoría de los exemplares qu'entá queden tán en posesión d'importantes coleicionistes. Adolphe Sax realizó dalgún prototipu de saxofón barítonu en fa pero nun se llegaron a construyir. Nun se conocen otros exemplares de saxofón baxu afináu en do, al marxe del primer saxofón construyíu y exhibíu por Sax a principios de los años 1840, o'l sopranino en fa, a pesar de que Maurice Ravel realizó la instrumentación pa dichu instrumentu nel so Boleru. L'únicu saxofón altu conocíu en fa foi fabricáu pol mesmu Sax y sábese la so esistencia pol saxofonista canadiense Paul Brodie.

Otros saxofones[editar | editar la fonte]

El saxofón contraltu foi desenvueltu a finales del sieglu XX pol luthier Jim Schmidt. Esti instrumentu ye más grande y tien un sistema nuevu de digitación asina que nun se paez al saxofón melódicu en do quitando la clave na cual ta afináu y la so rexistru.[20] Les dificultaes pa construyir un verdaderu saxofón sopranissimo, tamién llamáu soprillo, quedaron patentes yá que solo apocayá pudieron empezar a construyise. Esti saxofón del tamañu d'un flautín ésta una octava percima del sopranu y el so diminutu tamañu fai necesaria una llave d'octava na so boquilla. El instrumentu, qu'amplía la familia orixinal de Sax alzando una octava completa más aguda que'l saxofón sopranu en si, foi fabricáu por Benedikt Eppelsheim, de Múnich (Alemaña). Esiste un prototipu raru de saxofón tenor de vares, pero llegar a construyir pocos. Una de les empreses que fabricó un saxofón sopranu de vares foi Reiffel & Husted, de Chicago (Estaos Xuníos), alredor del añu 1922 (catalogáu como NMM 5385).[21][22][23]

Instrumentos rellacionaos[editar | editar la fonte]

Apaecieron numberosos instrumentos rellacionaos col saxofón desque Adolphe Sax presentara'l so trabayu orixinal, la mayoría ensin nengún ésitu significativu. Incluyir ente éstos el saxello, similar al sopranu rectu pero con una llixera combadura nel tudel y una campana inclinada; l'altu rectu; y el tenor rectu (anguaño solo fabricaos por L.A. Sax Company).[24] Teniendo en cuenta que'l tenor rectu mide aproximao 1,5 metros de llargu, l'engarrosu tamañu d'asemeyáu diseñu enzanca dos cuesas: tocalo (especialmente cuando unu ta sentáu) y tresportalo. Los saxellos "King" (Rei), fabricaos por H. N. White Company na década de 1920, algamen na actualidá un preciu de 4.000 dólares. Munches compañíes, incluyendo Rampone & Cazzani y Woodwind and Brasswind, tán comerciando sopranos rectos con campana inclinada como saxellos (o "sopranos saxellos"). Dos d'estes variantes fueron auspiciadas pol músicu de jazz Rahsaan Roland Kirk, que llamó al so altu rectu stritch y al so saxello modificáu manzello. Esti instrumentu únicu tenía una campana más grande de lo habitual y un tecláu modificáu.

El tubax, desenvueltu en 1999 pol fabricante de instrumentos alemán Benedikt Eppelsheim, reproduz el mesmu rexistru y cola mesma digitación qu'un saxofón contrabaxu afináu en mi. Sicasí, anque ye del mesmu calibre ye más estrechu que'l saxofón contrabaxu, faciéndolo un instrumentu más compactu y con un soníu más "xuncosu" (comparable al contrabaxu de doble caña llamáu sarrusofón). Puede ser interpretáu cola boquilla y caña más pequeña (y más comúnmente disponible) del saxofón barítonu. Eppelsheim tamién fabricó la tubax subcontrabajo afinada en do y en si, siendo ésti'l saxofón más baxu que se construyera. Ente los desarrollos más recién atópase'l aulocromo, un doble saxofón sopranu inventáu pol fabricante de instrumentos belga François Louis en 2001.[25]

Otra variante inusual del saxofón foi'l Conn-O-Sax, un instrumentu rectu afináu en fa (un tonu percima del altu en mi) con un tudel llixeramente curvado y una campana esférica. El instrumentu, que combinaba'l calibre y tecláu del saxofón con una campana similar a la del heckelfón, intentaba asonsañar el timbre del corno inglés y foi producíu solo ente 1928 y 1930. El instrumentu tenía un rexistru que diba dende la baxu hasta sol altu.

Saxofones de bambú[editar | editar la fonte]

Anque nun son verdaderos saxofones, nel sieglu XX creáronse versiones barates para música tradicional fabricaes de bambú y ensin llaves, construyíes por fabricantes de Ḥawai, Xamaica, Arxentina, Chile, Tailandia ya Indonesia. Nos países llatinoamericanos llámase-yos "Saxofón Andín", anque nun tienen nenguna rellación histórica, antropolóxica o tradicional con instrumentos del área como la Zampoña o la Quena. Lo único que tienen de mancomún, ye'l material con que tán construyíos (anque de fechu ye común atopalos con afinaciones en Sol, al igual que la Quena). El nome "saxo andín" paez debese más a razones comerciales destinaes a los turista. El instrumentu ḥawaianu, llamáu xaphoon, ye comercializáu como'l "saxo de bambú", anque la so forma parafusa cilíndricu correspuende al d'un clarinete (presenta namái harmónicos impares) y la so ausencia de llaves a una flauta duce. L'esponente xamaicanu más conocíu y con un "saxofón" caseru de bambú foi pal mento y realizáu pol fabricante de instrumentos "Sugar Belly" (William Walker).[26] N'Arxentina desenvolviéronse saxofones de bambú de cuerpu cónicu gradiáu dende 1985, con una o más llaves, y qu'utilicen les mesmes llingüetes que los saxos convencionales.[27] Na rexón de Minahasa de la islla indonesia de Célebes, esisten bandes enteres constituyíes por "saxofones"[28] de bambú y instrumentos de vientu-metal de dellos tamaños. Esos instrumentos son atélites imitaciones de los instrumentos europeos fabricaos con materiales locales. En Tailandia tamién se constrúin instrumentos bien similares. [29][30]

Usu del saxofón[editar | editar la fonte]

Nel centru de la imaxe, un saxofón altu mientres un desfile de la banda militar del Exércitu de Polonia col so uniforme de gala.

El saxofón ganó popularidá en primer llugar nel ámbitu pal que foi diseñáu: la banda militar. Anque'l instrumentu foi ignoráu polos académicos n'Alemaña, les bandes militares franceses y belgues aprovecharon dafechu les ventayes del instrumentu que Sax diseñara espresamente pa ellos. La mayoría de les bandes militares franceses y belgues incorporen siquier un cuartetu de saxofones qu'entienden siquier un barítonu en mi, un tenor en si, un altu en mi y un sopranu en si. Estos cuatro instrumentos demostraron ser los más populares de toles creaciones de Sax. El restu de creaciones de Sax, como'l contrabaxu en mi y el baxu en si polo xeneral son consideraos pocu práuticos por cuenta del so gran tamañu y el sopranino en mi insuficientemente poderosu. Les bandes militares britániques tienden a incluyir a lo menos un saxofón altu y otru tenor.

Home tocando una melodía con saxofón en Puebla, Méxicu.

Más apocayá, el saxofón atopó un llugar tantu na banda sinfónica como na música de big band, que de cutiu rique l'usu del barítonu en mi, el tenor en si y l'altu en mi. El sopranu en si tamién ye utilizáu de xemes en cuando y suel ser interpretáu pol primera saxofonista altu. El saxofón baxu en si ye dacuando usáu en bandes militares (especialmente música compuesta por Percy Grainger) y orquestaciones de big band, sobremanera la música compuesta por Stan Kenton pa la Mellophonium Orchestra. Nos años 1920 el saxofón baxu foi usáu de cutiu en grabaciones de jazz clásicu, yá que naquel tiempu yera más fácil poder grabalo qu'una tuba o un contrabaxu.[ensin referencies] Tamién foi usáu na partitura orixinal (y la película) de Leonard Bernstein West Side Story. Tres la inclusión del saxofón na orquesta sinfónica, el instrumentu aumentó la so popularidá. En cualesquier de los sos tamaños, foi consideráu un acompañamientu útil en xéneros tan amplios como la ópera, la música coral y la música de cámara. Numberosos musicales inclúin partes pal saxofón, polo xeneral doblando otru instrumentu de vientu madera o de vientu-metal. D'esta miente el saxofón sirve como un puntu mediu ente dambes families, ayudando a fundiles.

Conxuntos de saxofones[editar | editar la fonte]

El cuartetu de saxofones Python Saxophone Quartet na apertura del Heiner Goebbels Festival de 2008 en L'Haya (Países Baxos).
Folclor Peruanu
Mi Waylarsh de Carlos Baquerizo Capo

Tarreza Instrumentado pola Orquesta Aurora Andina 1960

El saxofón ye muncho más conocíu, y icónico, pol so papel na música jazz moderna. Polo xeneral, suel ser interpretáu por un saxofonista solista música d'acompañamientu acompañáu por una seición de ritmu, anque dacuando puede formar un cuartetu o ser parte d'una big band. Pero cabo resaltar qu'en Perú, nel valle del mantaro ye executada por orquestes y tomaes como patrón musical por autores y compositores.

El cuartetu de saxofón polo xeneral ta compuestu por un saxofón sopranu y un tenor en si y un altu y un barítonu en mi (conocíos poles sigles SATB), anque n'ocasiones el sopranu ye sustituyíu per un segundu altu (conocíos poles sigles AATB). Dellos cuartetos profesionales de saxofón destacaron por tener una instrumentación non estándar, como'l Alto Quartet de James Fei, compuestu por cuatro altos,[31] y la Bluiett Baritone Nation de Hamiet Bluiett, con cuatro barítonos.

Esiste un repertoriu de composiciones clásiques y arreglos pa la instrumentación SATB que remonta al sieglu XIXsobremanera de los compositores franceses que conocíen a Adolphe Sax. Los cuartetos de saxofones Raschèr,[32] Amherst,[33] Aurelia,[34] Amstel y Rova tán ente los meyores grupos conocíos. Históricamente, los cuartetos empobinaos por Marcel Mule y Daniel Deffayet, profesores de saxofón nel Conservatoriu de París, qu'empezaron en 1928 y 1953, respeutivamente, fueron bien recordaos. El cuartetu de Mule ye de cutiu consideráu'l prototipu de tolos cuartetos futuros debíu al altu nivel de virtuosismu demostráu polos sos miembros y el so papel principal nel desenvolvimientu del repertoriu pa cuartetu. Sicasí, yá esistíen cuartetos entamaos antes del conxuntu de Mule, como por casu el primer cuartetu encabezáu por Eduard Lefebre, antiguu saxofón solista de la banda de John Philip Sousa n'Estaos Xuníos dende 1904 hasta 1911. Probablemente, tamién esistieron otros conxuntos nesta dómina como parte de les seiciones de saxofón de munches bandes turístiques "de negociu" qu'esistieron a finales del sieglu XIX y empiezos del XX. A finales de la década de 1970, el World Saxophone Quartet fíxose conocíu como un cuartetu de saxofón de jazz preeminente. El Rova Saxophone Quartet, allugáu en San Francisco, ye destacáu pol so trabayu nos campos de la música clásica contemporánea y la música improvisada.

Esisten dellos conxuntos con tolos saxofones más grandes, ente los que destaca la SaxAssault de 9 miembros,[35] y Urban Sax, qu'inclúi siquier a 52 saxofonistas. La Nuclear Whales Saxophone Orchestra de 6 miembros tien unu de los pocos saxofones contrabajo en mi ya interpreten una variedá de pieces pa conxuntu, incluyendo "Casbah Shuffle"", un dúu pa sopranino y contrabaxu.[36] N'ocasiones, realícense interpretaciones de grupos de más de 100 saxofonistas en convenciones de saxofones.[37]

Téunica[editar | editar la fonte]

La digitación d'un saxofón ye la mesma independientemente del tipu de saxofón que se tea interpretando. Na imaxe amuésense les notes en clave de sol y la digitación correspondiente.

La téunica pa tocar el saxofón ye suxetiva y ta basada nel estilu que pretenda tocase (música clásica, jazz, rock, ska, funk, etc.) amás del soníu que'l músicu tenga idealizáu y pretenda algamar. El diseñu del saxofón dexa una increíble variedá de producción tonal y el soníu "ideal" y les llaves pa producilo son temes qu'alimenten encaloraos alderiques. Sicasí, hai una estructura básica subxacente que sofita la mayoría de les téuniques. El instrumentu tamién tien una estructura de digitación que lloñe de ser fixa avérase más a una amplia variedá d'alternatives qu'en variaos casos pueden producir el mesmu tonu utilizando digitaciones totalmente distintos. Esta versatilidad única déxa-y al intérprete utilizar la digitación más conveniente dependiendo de la escala que tea utilizando o'l tipu de música que nesi momentu interpreta.

Rexistro[editar | editar la fonte]

La música pa la mayor parte de saxofones ta compuesta, polo xeneral, utilizando la clave de sol. El rexistru estándar escritu estender dende si2 (un tonu per debaxo del do central del pianu) hasta fa o fa5 (trés llinies adicionales percima del pentagrama). Hai unos modelos de saxofón sopranu que tienen una llave pa executar el sol5 y dellos modelos de saxofón barítonu tienen un parafusa ampliáu y una llave pa producir la2. Tamién ye posible interpretar la2 en cualquier saxofón tapando'l final de la campana, polo xeneral col pie o dientro de la zanca esquierda. Les notes percima de fa5 son consideraes parte del rexistru sobreagudu de cualquier saxofón y pueden ser producíes modificando'l cuévanu bucal y ayudar de digitaciones especiales. El mesmu Adolphe Sax apoderaba estes téuniques y demostró que'l instrumentu un rexistru escritu superior a los trés octaves, llegando a si2. Saxofonistas modernos como Lenny Pickett y John Zorn ampliaron esti rexistru a más de 4 octaves nel saxofón tenor y alto respeutivamente.

Como tolos saxofones usen el mesmu sistema de llaves y tienen la mesma o digitación pa producir una nota determinada, nun ye difícil pa un intérprete esperimentáu de camudar ente dellos tamaños cuando la música foi afechiscamente trespuesta. Como'l barítonu y l'altu tán afinaos en llanzaos en mi, los saxofonistas pueden lleer la música escrita en clave de fa a cencielles interpretándola como si tuviera escrita en clave de sol y añadiendo trés sosteníos a l'armadura de clave. Esti procesu, denomináu "sustitución de clave", facer posible por que'l barítonu o l'altu puedan interpretar les partes escrites pal fagó, la tuba, el trombón o'l contrabaxu. Esto pue ser útil si una banda de música o orquesta escarecen de dalgún de dichos instrumentos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Definición de saxo». rae.es. Consultáu'l 23 d'abril de 2009.
  2. «Definición de saxofonista». rae.es. Consultáu'l 23 d'abril de 2009.
  3. Michels, Ulrich (2004). Atles de Música, 1. Madrid: Alianza Atles, páx. 55.
  4. «Jay C. Easton: Saxophone Family Gallery» (inglés). Consultáu'l 7 d'abril de 2009.
  5. «Contrabass-L, Vol. 1, Non. 76» (inglés). Consultáu'l 7 d'abril de 2009.
  6. Teal, Larry (1963). The Art of Saxophone Playing. Miami: Summy-Birchard, páx. 17. «A preference as to material used is up to the individual, and the advantages of each are a matter of controversy. Mouthpieces of various materials which have exactly the same dimensions, including the chamber and outside measurements as well as the facing, play very nearly the same.»
  7. «Yanagisawa Saxophones» (inglés). Consultáu'l 13 d'abril.
  8. «Saxophones Bauhaus Walstein» (inglés). Consultáu'l 13 d'abril.
  9. «A992» (inglés). Web de Yanagisawa. Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  10. «T9937» (inglés). Web de Yanagisawa. Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  11. «Saxophone Finishes» (inglés). Cannonball Musical Instruments. Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  12. «Julius Keilwerth Tenor Saxophone SX 90 R "Shadow"» (inglés). Web de Keilwerth. Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  13. «The Horn» (inglés). JazzBariSax.com. Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  14. «Jazz & Blues Saxophone FAQs» (inglés). Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  15. «How Brass Instruments are Built» (inglés). Acoustical Society of America. Consultáu'l 13 d'abril de 2009.
  16. Cardellicchio, Antonio (1999). La esencia de la historia de la música. Buenos Aires: Antonio Cardellicchio.
  17. «Adolphe Sax» (inglés). BassSax.com. Consultáu'l 6 d'abril de 2009.
  18. «The history of the saxophone» (inglés). The-Saxophone.com. Consultáu'l 6 d'abril de 2009.
  19. MacGillivray, James (Mayu 1959). «Recent Advances in Woodwind Fingering Systems» (n'inglés). The Galpin Society Journal (The Galpin Society Journal) 12:  páxs. 68. doi:10.2307/841949. http://links.jstor.org/sici?sici=0072-0127(195905)12%3C68%3ARAIWFS%3Y2.0.CO%3B2-3. Consultáu'l 6 d'abril de 2009. 
  20. «Jim Schmidt's Contraltu» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  21. «The Royal Holland Bell Ringers Collection and Archive» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  22. «Slide sax picture at http://www.gs.kunitachi.ac.jp» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  23. «Slide sax picture at http://www.jasonharron.com» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  24. «L.A. Sax Straight Models» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  25. «Tubax Y saxophone» (inglés). Benedikt Eppelsheim Wind Instruments. Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  26. «Mento Music: Sugar Belly» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  27. «Saxos de bambú n'Arxentina».
  28. «Culture & Arts in North Sulawesi, Indonesia» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  29. «A bio-aesthetic offspring of single reed woodwinds-Dieter Clermont and his Thai partner Khanung Thuanthee build bamboo saxophones in North Thailand since the late 1980s» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.
  30. «Thai Bamboo Saxophone» (inglés). Consultáu'l 16 d'abril de 2009.}
  31. «James Fei: DVD» (inglés). Consultáu'l 17 d'abril de 2009.
  32. «Raschèr Saxophone Quartet» (inglés). Consultáu'l 17 d'abril de 2009.
  33. «Amherst Saxophone Quartet» (inglés). Consultáu'l 17 d'abril de 2009.
  34. «AureliaSax4» (inglés). Consultáu'l 17 d'abril de 2009.
  35. «The Band» (inglés). SaxAssault.com. Consultáu'l 17 d'abril de 2009.
  36. «About the Nuclear Whales and their music» (inglés). Consultáu'l 17 d'abril de 2009.
  37. «14th World Saxophone Congress 2006 - Ljubljana - Slovenia» (inglés). Consultáu'l 17 d'abril de 2009.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Sadie, Stanley (ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londres: Macmillan, 2001 [1980], vol. 18, páxs. 534–539. (Google Books)
  • Horwood, Wally (1983). Adolphe Sax, 1814-1894: His Life and Legacy, edición revisada en 1992, Herts: Egon Publishers.
  • Howe, Robert (2003). Invention and Development of the Saxophone 1840-55.
  • Ingham, Richard (1998). The Cambridge Companion to the Saxophone.
  • Kool, Jaap (1931). Das Saxophon (n'alemán). Leipzig: J. J. Weber. (traducíu al inglés como Gwozdz, Lawrence (1987). The Saxophone. Egon Publishers Ltd.)
  • Kotchnitsky, Léon (1949). Sax and His Saxophone, cuarta edición (1985), North American Saxophone Alliance.
  • Lindemeyer, Paul (1996). Celebrating the Saxophone. William Morrow & Co.
  • Segell, Michael (2005). The Devil's Horn: The Story of the Saxophone, from Noisy Novelty to King of Cool. Farrar, Straus and Giroux.
  • Thiollet, Jean-Pierre (2004). Sax, Mule & Co. Paris: H & D.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]