Santuariu de la Virxe de la Cueva

Coordenaes: 43°20′52″N 5°22′54″W / 43.34784°N 5.38158°O / 43.34784; -5.38158
De Wikipedia
Santuariu de la Virxe de la Cueva
santuariu
Llocalización
Coordenaes 43°20′52″N 5°22′54″W / 43.34784°N 5.38158°O / 43.34784; -5.38158
Santuariu de la Virxe de la Cueva alcuéntrase n'España
Santuariu de la Virxe de la Cueva
Santuariu de la Virxe de la Cueva
Santuariu de la Virxe de la Cueva (España)
Historia y usu
Diócesis Archidiócesis d'Uviéu
Cambiar los datos en Wikidata

El santuariu de la Virxe de la Cueva ye un llugar de cultu de la católicu que s'atopa na comunidá d'Asturies, na parroquia de Ques, a unos dos km de la llocalidá d'L'Infiestu, conceyu de Piloña, na zona central d'Asturies.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Esti santuariu tien la peculiaridá de que ye la orografía y non la mano del home la que lo construyó. Una cueva natural so una roca bien estratificada, colos estratos ganando altor de derecha a esquierda, dan abellu a la Virxe de la Cueva y a les capiyes que se fueron construyendo darréu. La imaxe ye una talla policromada de cedru del sieglu XVIII, cubierta con un antiguu mantu bordáu, d'unos 45 centímetros d'altor. La Virxe tien grabada nel pechu una «V», que dalgunos interpreten como la inicial de «Villanueva» por repetición n'otres talles similares. En 1985 foi restaurada por Juan José García Castañéu.[1]

Esti Santuariu, bien peculiar pola so forma, ta asitiáu debaxo d'una enorme roca plana ya inclinada escontra riba, de tras escontra alantre y de derecha a esquierda, a manera de visera. Topar nel llugar llamáu Ques, al que se llega tomando dende L'Infiestu la carretera AS-254 en direición a El Campu, nel km 1. Nesti puntu ta perfectamente indicada la direición a tomar pa llegar a él, anque dende la mesma carretera yá ye visible.

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros datos, xeneralmente llexendarios, suelen ser los que más antigüedá tienen, y este ye'l casu del Santuariu de la Virxe de la Cueva. Na primer lleenda de la que se tien conocencia, el principal personaxe ye un noble portugués, prometíu o maríu según les versiones d'una dama asturiana, magar la tradición nun asegura nada. La dómina de los fechos nun ye fácil asegurala con cierta exactitú, pero puede corresponder al segundu periodu feudal, pocu dempués de constituyise la monarquía castellana. El llexendariu noble portugués vien engarrar contra los moros so les banderes de Castiella, polo que paez bien probable que'l monarca castellanu fora'l so señor. D'esta forma, la dómina de la lleenda puede asitiase anterior a la concesión a Enrique de Borgoña del Condáu de Lusitania, esto ye, ente los sieglos X y XI.

La lleenda ye la siguiente: Naquella dómina, vivía na zona piloñesa'l señor de Lodeña, home piadosu y valiente. Apaecióse-y en suaños la Virxe María con otra forma a la que vía na Ilesia y ante la so sorpresa, contestó la Virxe diciéndo-y que la imaxe con que la vía dar ella a un monxu bien santu y ascéticu, que vivía nes proximidaes faciendo munches y dures penitencies y que Ella deseyaba qu'a esa imaxe diérase-y cultu. Al espertar, el señor de la Torre de Lodeña, p'asegurase de la verdá o non d'aquel suañu, pos de ser verdaderu, debía d'estimar a la Virxe'l favor que lu concediera, entamó les sos investigaciones, que vio satisfeches, yá que, al pasar un día cerca d'un covarón, creyó escuchar daqué paecíu a lloros y gañíos y, entrando nella, atopó lo que buscaba.

El covarón de la peña formaba una gran cueva, cola entrada cubierta de maleza, espinos y rosales monteses. No fondero d'ella y nun buecu toscu covanosu na piedra, vio'l señor de la Torre de Lodeña la mesma imaxe que se-y apaeciera en suaños y a un home postráu en tierra, vistíu con un probe sayal, demacrado y atristayáu poles penitencies y la soledá. Reconoció aína nel anacoreta al so amigu, el noble y valiente guerreru portugués, que n'otra dómina viera engarrar, al so llau, so les banderes del Rei de Castiella.

La hestoria del anacoreta conocer el señor de la Torre de Lodeña aína. Va dellos años, el noble portugués dexara la so tierra pa engarrar nel exércitu castellanu contra los árabes. El noble portugués venía nes huestes d'un conde que tenía'l so castiellu nes proximidaes de Zamora, onde dexara a la so fía, la namorada del noble portugués, cola que se debía casar al rematar aquella campaña. Terminada ésta, volvieron el caballeru y el conde a les sos tierres de Zamora, y llueu vieron los torrexones del castiellu condal. Enseñar condal non flameaba al aire, naide salió al so alcuentru y el castiellu paecía como despobláu. Al poco d'enfusar nel castiellu, enterar de que la fía del conde atopar en plena agonía, finando al poco tiempu. Cuando soterraron a la bella dama, el caballeru portugués salió solo, nel so caballu escontra tierres de Castiella.

Y dende entós dedicóse a una vida de meditación, oración y penitencia no fondero de la cueva, tresformándose adulces de coraxosu guerreru n'home de sacrificiu y oración. Una nueche apaecióse-y la Virxe dexándo-y una imaxe suya por que la tuviera físicamente ante sí lo que tan deseosamente buscaba colos güeyos de l'alma.

Cuando la so vida escosábase y la Virxe qu'asitiara nuna oquedad de la Cueva diba quedar abandonada, por que nun asocediera esto, la Virxe María, tal como yá sabemos, apaecer al señor de la Torre de Lodeña. Esti bon caballeru, dempués de soterrar al so amigu, promovió ardorosamente el cultu a la Virxe María, aumentar dempués la devoción a Ella polos milagros que se realizaron nos fieles por intercesión de la Santísima Virxe qu'ellí se venera, pasando a ser conocida como la Virxe de la Cueva. [2] El primer rexistru históricu avera del orixe de santuariu data del sieglu XVI.

Estructura y arquiteutura[editar | editar la fonte]

[[Archivu:|center|border|180x180px|alt=|Vista xeneral dende la esquierda. ]]
Vista xeneral dende la esquierda.  
Ficheru:Rio-La Marea delantre de Santuariu.JPG
El Santuariu tres el ríu La Marea.
El Santuariu tres el ríu La Marea.  
Ficheru:Virxe de la Cueva. Capiya izq-virxe y santísimu.jpg
Capiya esquierda de la Virxe y el Santísimu.
Capiya esquierda de la Virxe y el Santísimu.  
Ficheru:Cueva-Capiya llateral derecha-1.jpg
Capiya llateral derecha de San José.
Capiya llateral derecha de San José.  

Según apaez nes cróniques, a finales del sieglu XVIII y nel actual allugamientu del Santuariu hubo tres ermites: Una, dedicada a la Virxe del Carmen y la del Cristu xuntes nel llateral esquierdu del macizu predresu sobresaliente. La segunda, n'honor de San José, y la tercera, dedicada a la Virxe de la Concepción, dambes integraes na parte derecha de la roca.[3]

Campu de romeros y Santuariu al fondu so la roca estratificada.

El «Abellugu de Pelegrinos» taba a la izquierda, detrás de les capiyes o ermites, rematando contra la roca. Detrás atopábase la «Casa de la Capellanía». El «Hospitalillo de Pelegrinos» topábase a la derecha, xunto a la capiya de san José y la de la Virxe de la Cueva.

A metá del sieglu XIX sumió la Cofradería de La nuesa Señora de la Cueva y al nun haber quien curiara d'esti conxuntu, quedó totalmente abandonáu hasta empiezos del sieglu XX que foi cuando empezaron les obres de de reconstrucción y que dan un nuevu aspeutu al Santuariu.[4]

Frente al santuariu y al otru llau del ríu La Marea hai una gran escampada perbién acondicionada p'acoyer a gran cantidá de pelegrinos, pa la celebración de fiestes populares, etc. ya inclusive dispón d'un complexu polideportivu con piscina, canches de tenis y otres instalaciones menores. Esta escampada ye conocida como «Campu de los Romeros».

Fiestes, devociones y tradiciones[editar | editar la fonte]

Placa conmemorativa de la visita de la reina Sabela II acompañada de san Antonio María Claret al santuariu.

Numberosos presonajes célebres pasaron por esti santuariu pa rindir cultu a la Virxe. Unu d'ellos foi la Reina Sabela II col Príncipe d'Asturies, acompañaos por San Antonio María Claret, que diben de camín escontra Cuadonga y de que la so visita poner una llábana como alcordanza. Foi'l 27 d'agostu de 1858. Nel Santuariu celébrase añalmente la ufrienda del Festival de l'Ablana» que tien llugar nesta villa. Dende l'añu 2005 celebrar nel santuariu la misa rociera nel mes d'abril de cada añu. Les casetes de la Feria d'Abril de L'Infiestu» instálense, simultáneamente, nel Campu de los romeros».

Cuartetu en bable[editar | editar la fonte]

Ye bien conocíu y cantáu esti cuartetu en bable, qu'amuesa de forma tienra y cercana el ciñu de los piloñeses a la so Virxe de la Cueva.

Virxe de la Cueva formosa
cómo non muerres de fríu
debaxu d'esi peñascu
a la orillina del ríu.

Himnu a la Virxe de la Cueva, Reina de Piloña[editar | editar la fonte]

¡Salve Virxe María, venerda
más que tolos santos aconceyaos,
más que tolos seres escoyíos,
más que'l Cielu y la so pómpara allumada.
Respíguese'l mundu al vierti honrada
cual si fora en mil cármenes floríos,
qu'esprendan la gloria respigaos
por amor y la to felicidá enchida
Y el mundu respígase, porque lleva
a tol universu en rica flora
que lo concentra na esistencia nueva;
¿pos a quién dexará La nuesa Señora,
que se llama la Virxe de la Cueva,
la so fermosura ensin par de redentora?
Arrolladora ta la Pura Estrella,
la Reina de Piloña explendorosa,
la duce Reina, la divina Esposa,
la Esposa del Señor, Madre y Doncella.
Piloña contemplar y mira n'Ella
la so rica perlla, la so fragante rosa,
la que nunca amostalga la so preciosa
presencia augusta, que la gloria sella
Porque ye bella, magnífica y consuelu
del mortal abatíu pola so suerte;
la que lu llibra del mortal desvelu,
y recueye el so cuerpu cuando inerte
esbarrumbar n'amargosu y postrer duelu
na torca insondable de la muerte.

Lletra de José Castañón Barinaga.[5]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Asturies, d'Octavio Bellmunt y Traver y Fermín Canella y Secades. Tomu I. Ed: Fototipia y Tipografía d'O. Bellmunt. Xixón, 1895.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Fernández y otros nome Florentín (1990). Atopo: María nos pueblos d'España, páx. Tomo VI, páx. 148.
  2. Unidá Pastoral de L'Infiestu. «Santuariu de La Virxe de La Cueva» (castellanu). http://www.parroquiadeinfiesto.org/Santuariu%20Virxe%20de%20la%20Cueva.html. Consultáu'l 17 de marzu de 2013.
  3. Fernández Álvarez, Florentín (1997). F. Frenández: Asturies, Tronu de la Madre de Dios, páx. 86 y 87. ISBN 84-922832-0-3.
  4. Unidá Pastoral de L'Infiestu. «Santuariu de la Virxe de la Cueva» (castellanu). http://www.parroquiadeinfiesto.org/Santuariu%20Virxe%20de%20la%20Cueva.html. Consultáu'l 16 de marzu de 2013. «Descripción»
  5. Parroquia de L'Infiestu (setiembre de 2013). «Novena a la Virxe de la Cueva. 2013». Folleto de les fiestes de la Virxe de la Cueva 2013.