Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces

Coordenaes: 43°31′02″N 5°39′46″W / 43.51727°N 5.66284°O / 43.51727; -5.66284
De Wikipedia
Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces
santuariu
Llocalización
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia provincia d'Asturies
Conceyu Xixón
Coordenaes 43°31′02″N 5°39′46″W / 43.51727°N 5.66284°O / 43.51727; -5.66284
Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces alcuéntrase n'Asturies
Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces
Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces
Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces (Asturies)
Historia y usu
Diócesis Archidiócesis d'Uviéu
Arquiteutura
Estilu arquiteutura herreriana
Cambiar los datos en Wikidata

El santuariu de La nuesa Señora de Contrueces ye un templu católicu que s'atopa na comunidá d'Asturies, na zona sur del área urbana de Xixón, nel barriu de Contrueces. Ye un importante iconu na historia de Xixón, una y bones la Virxe que se venera nesti templu foi considerada per gran parte de los xixoneses mientres munchos años como la patrona de la ciudá. Los primeros documentos que dan fe de la esistencia d'esta ilesia daten de principios del sieglu X y provienen del Llibru de los testamentos, onde se recueye un documentu robláu'l 28 d'agostu de 905 en Cortuloces —suburbiu de Xixón— a favor de la ilesia d'Ourense, nel que se cita la confirmación del rei Alfonso III y la so esposa doña Jimena. Pol Diploma d'Ourense del sieglu X (o XI), el del Monesteriu de San Vicente, el de Sampiro y otros más siguen les referencies a esta ilesia.

Del sieglu XII al XVI abre un periodu escuru del que nun llegaron noticies. En 1636 los vecinos punxeron de manifiestu la necesidá d'entamar una feria en Contrueces, yá que d'esa forma fomentábase la devoción a la Virxe al empar que s'esperaba tuviera una gran repercusión económica pol aumentu de transaiciones de compra y venta de ganáu caballar, vacunu y mular, que se llevaba a cabu pela redolada del santuariu aprovechando la gran arribación de fieles. L'alloñanza del santuariu fizo que la ermita de la Virxe de Begoña recibiera un bon númberu de fieles y acabara siendo considerada patrona del barriu de la Fonte Vieya onde s'atopaba, nel centru de la ciudá, polo que pasó a llamase «barriu de Begoña». Sicasí, munchos xixoneses siguen allegando al santuariu de la Virxe de Contrueces el domingu siguiente a la fiesta de la Virxe de Begoña.[1]

Frente al santuariu y a unos 50 m hai un palaciu que sirvió d'asilu, seminariu y colexu infantil. Nes dómines en que taba vacíu soler frecuentar l'escritor y políticu ilustráu Gaspar Melchor de Xovellanos, por consideralo bien afechu pa escribir, meditar y rezar. Anguaño ye un colexu d'enseñanza primaria dirixíu polos claretianos.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El santuariu ta asitiáu na zona sureste de Xixón, nel barriu de Contrueces, na vía denominada «carretera del Obispu», l'antiguu camín real de Xixón a Uviéu. La denominación de la carretera deber a los obispos d'Uviéu, según Luis Miguel Piñera, que nel palaciu del santuariu teníen la so residencia ocasional cuando s'atopaben en Xixón.[2]

Foi construyíu sobre una pandiella de gran visibilidá, del que faló Xovellanos, y dende onde se vía la práctica totalidá de la ciudá. Pertenez al arzobispáu d'Uviéu y ta alcontráu en terrenes que dende 1947 son propiedá de los misioneros claretianos. Esti santuariu ye un llugar de cultu bien significativu na historia de Xixón y zones estremeres.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

El Diploma d'Ourense. Fundación[editar | editar la fonte]

La ilesia actual paez ser heredera d'una anterior d'estilu prerrománicu asturianu, de la qu'esisten noticies documentales nun pergamín en lletra cursiva de tipu visigóticu escritu en llatín ente los sieglos X y XI, que se topa depositáu nel Archivu Rexonal de Galicia, en La Coruña. Según Barrau-Dihigo y Antonio Floriano Cumbreño, tratar d'un documentu auténticu, incorporáu al Llibro de los testamentos d'Uviéu y robláu el 28 d'agostu de 905 en Cortuloces,[4][5] suburbiu de Xixón, a favor de la ilesia d'Ourense, nel que se cita la confirmación del rei Alfonso III y la so esposa doña Jimena de les donaciones que fixeron los sos antecesores a la ilesia d'Uviéu. Amás, añadieron nueves donaciones, ente les que s'atopaba la ilesia de «santa María de Contrueces»:

...civitatem Gegionem cum eclesiis que intus sunt, cum omni integritate sía. Et foris murios eclessiam sancti Iuliani et ecclesiam santi Thome de Vadones cum sua villa, et eclessiam sancte Marie de Coltroces per suos terminos, ad occidentalem partem... [6]

Según ello, el rei donara a la ilesia d'Uviéu «tola ciudá de Xixón coles sos ilesies y pertenencies», lo qu'incluyía la ilesia de san Pedro, que foi la única parroquia d'esta villa hasta'l sieglu XIX, y los trés ilesies que se topaben «extramuros [de Xixón], que son les ilesies de san Julián y la de santu Tomás de Bahones cola so villa, y la ilesia de santa María de Contrueces a la parte occidental».

El documentu, con espresiones comunes d'aquella dómina, pero que dexen ratificar la fe del rei Alfonso III y de doña Jimena, la so esposa, empieza asina:

En nome del Señor Dios y Salvador nuesu Xesucristo,... Alfonso y Jimena, roguemos vos dignéis aceptar esti nuesu humilde votu, y humilde oblación... [y dempués de remembrar la conquista d'Ourense pol so padre Ordoño I, parte esencial de la donación, conclúi] ... Fechu y restauráu esti testamentu'l día quintu de les caliendes de setiembre, nel cursu de la era..., nel añu trenta y cinco del nuesu reináu, felizmente nel nome gloriosu de Dios, morando na nuesa posesión de Cortuloces, suburbiu de la ciudá de Xixón.[7]

Discutiniu sobre la veracidá del diploma[editar | editar la fonte]

El diploma, con tou, nun ta exentu de barruntos alrodiu de la so veracidá. Siquier cuatro investigadores analizar, llegando a conclusiones distintes:

  • L'historiador y críticu español Rubén García Álvarez considerar «una falsificación de finales del sieglu XI o empiezos del siguiente».
  • L'hispanista francés Barrau-Dihigo considera que ta retocáu, pero qu'en realidá ye auténticu y fecháu escontra'l 900.
  • L'historiador español Claudio Sánchez-Albornoz, fíu adoptivu d'Uviéu y Premiu Príncipe d'Asturies de Comunicación y Humanidaes, defendió la so autenticidá, magar más palantre punxo les sos reserves a esta afirmación.
  • El paleógrafu asturianu Antonio Floriano Cumbreño efeutuó un analís pol que concluyó que: «pa nós el llamáu pseudo-orixinal de La Coruña ye copia imitativa d'un orixinal auténticu, nel que nun s'introducieron otres alteraciones que dellos cambeos nel orde de les suscripciones», y añadía que: «... l'orixinal qu'estudiamos, que remontando al sieglu X, y en lletra xenuina visigótica, vendría adelantrase más de cien años a les habilidaes aprendíes de los monxos franceses polos nuesos confeccionadores de códices, diplomáticamente posteriores al 1100».[8]

Una tema delicada y de mala respuesta ye'l pasu del topónimu «Cortuloces» a «Coltroces» y más palantre a «Contrueces», evolución llingüística que supón un llargu periodu de tiempu; trescríbese'l testu orixinal en llatín:

In nome Domini Dei et Salvatoris nostri Iesu Christi ...nos exigui famuli vestri ADEFONSUS princeps et ego ISCEMENA oramus ut hunc nostrum votum dignetis suscipere pia oblatione ... Factum atque restauratum hoc testamentum sub die V kalendas septembris discurrente yera D. ... (rotu), anno feliciter in Dei nome glorie regni nostri XXXV, comorantes in possesione nostra CORTULOCES, suburbiu civitatis Gegionensis.
Diploma.[8]

Diploma del monesteriu de San Vicente[editar | editar la fonte]

El monesteriu de San Vicente pudo ser llamáu «el Sahagún d'Asturies», pos si'l de Sahagún tenía una área d'influencia y posesiones en tol reinu lleonés, el de San Vicente faía lo mesmu sobre gran parte del reinu asturianu. Na coleición diplomática del monesteriu esiste un documentu relativu a una donación de finques rústiques y urbanes na zona de Xixón, fecháu'l 8 de xunu de 1056, que diz asina:

Didago Osóriz, como personero, vicariu y executor testamentariu de la so madre doña María, fai entrega a Legundia Gundemaris de la villa de Taranes nel valle de Ledorio coles ilesies de san Félix y san Cipriano.
Diploma del Monesteriu de San Vicente

D'esti escritu llógrense datos abondos p'alcontrar ya identificar llugares y villes del valle xixonés, pero pal casu d'esclariar la etimoloxía de «Contrueces» y la so situación resulta bien interesante, yá que fai mención ente les llendes d'eses heredaes a l'aldega de «Coltroces», polo que yá nel añu 1046 el llugar yera conocíu d'esa manera y alcontrábase con precisión al sur de Xixón. Por aciu un procesu d'evolución llingüística el nome de «Cortuloces» pasó a «Coltroces». Per otru llau, esti últimu términu apaez n'escritos del obispu Pelayo II a metá del sieglu XII. Darréu pasóse de «Coltroces» a «Cultrocis» y más tarde al actual nome de «Contrueces», anque tamién hai distintes versiones etimolóxiques de la pallabra «Contrueces»: pa Menéndez Valdés vien derivada de «Contra-Ceares», «Col de Roces» pa Somoza y «Controcio» pa Floriano Cumbreño.[9][10][11]

Diploma de la Catedral d'Uviéu[editar | editar la fonte]

Na primer metá del sieglu XII poner de manifiestu una gran actividá del escritoriu uvieín» que trabayaba al serviciu del obispáu na confección de diplomes de compraventa, testamentos y donaciones, dexando en segundu llugar la redaición de documentos relativos a hestories y cróniques de la dómina. Foi tamién el mesmu obispu Pelayo II el que redactó munches d'estes cróniques. Un importante númberu d'elles llegó hasta l'actualidá, destacando'l luxosu Llibru de los testamentos, que puede considerase como'l Cartulariu» del obispáu. Esti obispáu, como otros munchos, viose afeutáu poles novedaes que diben llegando del estranxeru: de primeres, pola reforma de la escritura, empecipiada na Abadía de Cluny, col pasu de la escritura visigótico a la carolinxa; de segundes, y collo llegó una mala práctica, pola falsificación, pos resultaba más fácil faelo cola escritura carolinxo que cola visigótica.[12][8]

Nel Llibru de los testamentos figuren ensame de donaciones del «Rei Magno» a la catedral d'Uviéu. No qu'interesa a esta tema, que son les donaciones de Xixón, dientro de la villa solo esistía la ilesia de San Pedro, que foi la única ilesia parroquial hasta'l sieglu XIX, quedando extramuros les de Santu Tomás de Bahones en Granda, Santuyano en Roces y Santa María de Contrueces. Amás d'esta ilesia, el rei donara munches tierres y finques asitiaes na so contorna y, al definir les llendes y caminos que los identificaben, puede lleese, en llatín: «... ecclesiam Sancte Marie de Coltroces». Como otres fontes citaes más arriba indiquen que'l rei «moraba» en Contrueces, ye más que probable qu'esistiera una ilesia nes proximidaes.[13]

Sicasí, la solombra de la dulda y, dacuando, la certidume de la falsedá de los documentos obliguen a tener esti documentu por apócrifu. Los eruditos na materia pronunciar de la siguiente forma: Sánchez Albornoz calificar de «monstruosu», Barrau-Dihigo diz que ye un documentu rehecho y Floriano Cumbreño y Emilio Sáez coinciden colos anteriores.[14][15][8]

La Crónica de Sampiro[editar | editar la fonte]

Tamién hai documentación d'esta ilesia de Contrueces na Crónica de Sampiro, llamada asina por ser escrita por Sampiro, natural de Zamora, clérigu, intelectual y políticu del reinu de Llión, notariu d'esa corte y darréu obispu d'Astorga, que ye una continuación de la Crónica albeldense y que toma dende 866, cuando empieza'l reináu de Alfonso III, hasta 982, onde rellata la muerte del rei Ramiro III. La Crónica de Sampiro llegó hasta l'actualidá por dos redacciones distintes: la del obispu Pelayo y la d'un monxu de Santu Domingu de Silos. Esti postreru reescribe'l testu orixinal ensin alteraciones ente que la del clérigu Sampiro que los críticos consideren que ye un testu orixinal con bastantes frases inxertaes nél. Pero polo que se refier al términu Contrueces solo apaez na de del obispu Pelayo que ye'l que se cita más embaxo.[16]

Entá s'añedir dellos documentos más que tán rellacionaos col términu de Contrueces: unu describir Xovellanos na so «coleición» que ye de 1263, ta depositáu nos archivos de la catedral d'Uviéu y diz lo siguiente:

Ruy Fdez., cola so muyer Theresa y fíos, viende a María Bartholomé la sexma de ero que tien en Contrueces, y un Contrucio en Boves.
Gaspar Melchor de Xovellanos.[17]

Otru documentu calteníu nel mesmu archivu de la catedral d'Uviéu y fecháu en 1344 da fe de:

(...) una permuta ente l'obispu y el Cabildru, pola que l'Obispu da al Cabildru'l Cellero de San Juan de Tremañes, en Xixón, cola ilesia y los sos derechos, a saber San Pedro de Xixón, Natahoyo, Contrueces, San Félix de Caravedo; y el Cabildru sicasí da-y el Cellero de San Esteban de Sograndio cola so ilesia, vega, olmedo, Botela de yuso y de suso...
Archivo catedral d'Uviéu (1344).[18]

Si hubo una ilesia alfonsina en Contrueces puede suponese cuál foi l'estilu de la so edificación a la vista de les que güei se caltienen y que son citaes por Pelayo na Crónica de Sampiro (citada más arriba), en refiriéndose a la reconstrucción de la ilesia de Santiago:

(...) fecit etiam castella plurima et ecclesias multes, sicut hic subscriptum est: Interritorio Legionensi Lunam, Gordonem et Alvam: in Asruriis Tutelam et Gauzonem; intra Oveti castellum in palacium que est iuxta eum et palacia que sunt in valle Boidis, in Gegione in Cultrocis ecclesiam Sancte Marie et palacia, in Vellio ecclesiam Sancti Michaelis.
Crónica de Sampiro.[19]

Donaciones xixoneses de doña Urraca y del rei Fernando II[editar | editar la fonte]

Doña Urraca, reina de Castiella y de Llión, esposa d'Alfonso'l Batallador, por aciu un curtiu documentu que redactó'l so canciller, el canónigu compostelanu Martín, fixo donación en 1112 de delles heredaes, ente elles la porción entera de Xixón». Anque'l documentu calteníu nel Llibro de los testamentos de la catedral d'Uviéu nun menta de forma espresa la heredá de Contrueces, los espertos amuésense partidarios de que tuviera incluyida na donación.[19]

Otra donación fecha a la sede uvieína pol rei Fernando II de Llión, fíu d'Alfonso VII, en setiembre de 1178, fai mención espresa a la heredá de Contrueces, de la que fai:

(...) una ufierta, una concesión, una donación al obispu Rodrigo, pol bon y enforma serviciu emprestáu al rei.

Otra donación posterior diz:

(...) quapropter ego rex domnus Fernandus, una cum filio meo rege domno Adefonso, eorum (Catholicorum regum) sequens vestigia, offero do et concedo CONTROZES illam hereditatem que iacet in Asturiis xusta mare, in valle illo qui vocatur Valdegijón, per omnes suos terminos novissimus et antiquos .smi. Salvatoris ecclesie et vobis dilectissimo nostro Roderico...pro remedio anime mee et omnium parentum meorum, et pro multo bono servitio... quod domnus Rodericus sepe el liberaliter presentavit...[20]

El documentu orixinal, qu'entá se caltién, ta redactáu por Bernardo, notariu del rei, y por orde del canciller Pedro de Lauro, compostelanu, y ta fecháu en Salamanca. Tien De faese notar que'l «Coltroces» de principiu de sieglu convirtióse en «Controces» pa convertise darréu, a lo llargo del sieglu XIV, en «Contrueces».

Otros diplomes[editar | editar la fonte]

Hai otros trés diplomes más fechaos a lo llargo del sieglu XIII y que faen referencia a Contrueces :

  • El primeru ta nel Monesteriu de San Vicente d'Uviéu, ente los papeles del Conceyu de Siero, caxón 11. Nesti documentu'l rei Alfonso IX fai un cambéu col monesteriu de San Vicente «...pol que se-y concede la metá de Contrueces en Siero (güei Xixón) polos diezmos de Bogies, La Felguera, san Juan de Miliayo y san Saturnino» que s'atribúin al de Valdediós. El documentu tien fecha en 1216.[21]
  • El segundu pertenez al «Llibro Magüetu de Valdediós»[22] y foi copiáu por Xovellanos pal so Coleición d'Asturies; nél, el rei fai donación de la heredá de «Contrueces» al so antiguu notariu y canciller Gonzalo Fernández. La fecha del documentu ye'l 11 de xunetu de 1217, y ta robláu en Calabanzos.[23]
  • El terceru, inéditu pero mentáu por Canal Sánchez-Pagín, caltener nel archivu de San Vicente, por aciu el cual faise una donación gratuito y fraterno per parte de los monxos de Valdediós a los de San Vicente de la heredá de Contrueces. La fecha del documentu ye d'ochobre de 1235 en Valdediós.[24].

Nos trés documentos apaez el llugar del santuariu col mesmu nome: «CONTROZES», al igual qu'asocede nel diploma del rei Fernando II pero los espertos na materia creen que poner Contrueces en cuenta de Controzes deber a un error de trescripción de Ciriaco M. Vigil, yá que nel testu orixinal vien la pallabra embrivida de la siguiente forma: En primer llugar vien l'abreviatura ordinaria de «con» que s'escribía como un «rabito»; de siguío vien la de «tro» que s'escribe con una lletra «t» con otru rabito enriba y finalmente la sílaba «zes». Convien faer l'aclaración de que los espertos na tema dulden, quiera que non, en más o en menos, de l'autenticidá de dalgún de los trés documentes pero aducen que, tomaos nel so conxuntu, atestigüen qu'hai una verdá de fondu.[25]

Del sieglu XVI d'equí p'arriba[editar | editar la fonte]

Esiste un periodu escuru tocantes a documentación y noticies refierse, ente finales del sieglu XII hasta'l sieglu XVI, y ye a partir de les actes municipales del conceyu de Xixón de 1567 cuando apaecen frecuentes alusiones al santuariu, a les fiestes y romeríes que se celebraron nél. Nestes actes municipales dizse textualmente:

Nel términu de La nuesa Señora de Contrueces, llugar señaláu polos señores Xusticia y Reximientu de la villa de Xixón pa ser xuntos y tratar de los negocios tocantes al probien común de la república, sollerte al mal de peste, qu'había al presente na villa de Xixón, por esta razón son xuntos güei domingu a los ochos díes del mes d'avientu del añu del Señor de mil quinientos sesenta y séis...
Actes municipales del conceyu de Xixón.[26]

Tamién nel sieglu XVII hai noticies por aciu les actes municipales de ciertos detalles de les obres, referíos concretamente al conveniu colos arbañiles pa faer la nueva obra faciendo mención espresa de la vieya ilesia, que se va deber baltar. L'alcuerdu ta robláu en Xixón en 1645 y rellátase nos siguientes términos:

Y ansimismo que tola obra vieya, que ta al presente na ilesia vieya que s'hai de desfaer, haber de desfaer los dichos maestros a la so cuenta y sacala fora de dicha ilesia.
Alcuerdu de 1645.[27]

A lo llargo la so esistencia, el templu de Contrueces sufrió les consecuencies de los sucesos históricos qu'acabaron per determinar el so estáu actual. Mientres la Guerra de la Independencia el templu foi utilizáu como polvorín pola so situación privilexada sobre la villa de Xixón, col peligru qu'esto traía pa la integridá del templu y los sos enseres. L'Acta municipal del Conceyu de Xixón diz:

Introducir na capiya de Contrueces la pólvora y demás pertrechos de guerra unviaos per Inglaterra, poniendo a salvo los vasos sagraos y demás efeutos pertenecientes al citáu santuariu.
Acta municipal del conceyu de Xixón (7 de xunetu de 1808).[28]

Mientres la Guerra Civil Española, el tratu del templu foi una esceición a la norma siguida con otres munches ilesies, yá que foi unu de los pocos templos respetaos de la ciudá mientres el desenvolvimientu de la mesma.

Estructura y arquiteutura[editar | editar la fonte]

El 10 de mayu de 1636, los vecinos de Ceares dieron una escritura ante'l notariu Nicolás García de Jove sobre la feria o alcabala de «La nuesa Señora de Contrueces», fundamentalmente pa fomentar la devoción a la «gloriosa imaxe de La nuesa Señora» na so advocación de «Contrueces», una y bones ésti yera un llugar bien frecuentáu non solo polos vecinos de la villa de Xixón, sinón por tol Principáu d'Asturies.[29] Dos años más tarde, en 1638, el santuariu yera insuficiente p'allugar a los devotos qu'allegaben, amás d'atopase n'estáu de ruina. Por cuenta de estos motivos el santuariu foi baltáu y roblóse en Xixón un alcuerdu pa llevantar un nuevu templu. Nel alcuerdu, que se robló'l 20 de febreru de 1638, intervinieron «...d'una parte Alonso Ramírez Jove, vecín y rexidor de la villa, y mayordomu de la ermita, fábrica y obra de La nuesa Señora de Contrueces, y de la otra parte, Francisco de Cubes y Simontio, maestros cantería...».[30]

La escritura ye bien precisa y concreta en tou lo relativo a los distintos llabores de la obra: no referente al llabráu de la piedra, del so acarretu, el preciu de los andamios, de la obra, etc. Tamién hai que resaltar los trabayos realizaos polos canteros de Transmiera, afamaos poles obres que yá realizaren como'l conventu de les Recoletes y dellos más.[31],[32]

Historia de la construcción[editar | editar la fonte]

Hai una afirmación xeneralmente compartida polos estudiosos sobre la esistencia de los antiguos edificios nel sentíu de que nun queden muertes o restos conocíos.[24] Pela so parte, Somoza afirma que: «D'unu, el palaciu, y d'otra, la ilesia, nada queda, pos los sos cimientos ya inscripciones sumieron, quedando solo delles muertes de les postreres ente les despedazadas lloses del pavimentu del pórticu. Reparándoles atentamente podemos notar que les sos lletres y especialmente la T y la M son en tou iguales a les de la inscripción de san Salvador de Deva».[33]

Sicasí, l'obispu Pelayo II afirmó la so esistencia a principios del sieglu XII y atribúi la so fundación al rei Alfonso III el Magno en 905, polo que l'obispu considerar yá nel so tiempu como «bien antigua». A partir d'entós nun se tienen más noticies hasta'l sieglu XVI, a pesar de los comentarios de Gregorio Menéndez Valdés que se reproducen, en parte, de siguío.[34]

El «temerariu don Gregorio», como llama Canal Sánchez-Pagín a Gregorio Menéndez Valdés,[35] diz que:

...es tradición que tuvo esti santuariu y los palacios, que mandó fabricar el rei D. Alfonso nuna heredá pocu más de cien paso distante que güei ocupa, na que frecuentemente s'atopen antiguan ruines que la recuerden y acrediten». Y añade que «naquél tiempu'l santuariu llamar Contra-Ceares por edificar los romanos naquél sitio un templu a la diosa Ceres... y munches vegaes atopen sepulcros y monedes de los romanos mesmos.[36]

N'otru llibru Gregorio Menéndez Valdés sigue describiendo los descubrimientos de la siguiente manera: «Mui cerca de la ciudá de Gixa, nel términu de Contrueces, entá se reconocen los fundamentos del templu que mandó construyir Nerón a la diosa Ceres... y onde atoparon monedes romanes sacando piedra pa reedificar la mio casa de san Andrés de Cornellana, en Contrueces, nel 1700».[37] Y prosigue narrando los descubrimientos: «Na ería de Contrueces, xunto al templu que falemos, los mios caseros Bernardo, Antonio y Benito, cavando y sacando piedra, afayaron munches monedes de distintos emperadores romanos. Cinco años fai, topar nesta paraxa cerca de cuatro arrobes d'estes mesmes monedes de cobre. Vender a José Solís, latonero y vecín de Xixón, que les fundió».[38]

La construcción[editar | editar la fonte]

L'arquiteutu que s'encargó de los planos de reconstrucción foi Gonzalo de Güemes Bracamonte, quien los diseñó n'estilu herreriano. La construcción facer per etapes, siendo la primera la construcción de la capiya mayor, terminada en 1640, que yera lo único que s'alcordara na escritura de 1638. Con motivu del fallecimientu del arquiteutu, l'obispáu encargó la continuación de la obra a un segundu arquiteutu, llamáu Fernando de la Huerta, por un importe de 8 621 reales. Na so construcción Huerta emplegó, como Güemes, piedra de les canteres esistentes en Castiello Bernueces y en Los Caleros.[39] En 1645 termináronse les obres de la capiya mayor y de la sacristía qu'asitiaron del llau del Evanxeliu, pero en 1756 treslladóse al llau derechu de la nave. Tien gran méritu la cúpula que cubre'l presbiteriu, yá que ye una cúpula cayida en forma de rosetón. Nella apaecen pintaos trés series de recuadros decrecientes, con querubinos y ánxeles pasionarios nos dos aniellos interiores y catorce figures de santos nel aniellu esterior, dalgunos de los cualos fueron canonizaos nel sieglu XVII.[30] De derecha a esquierda, esto ye, en sentíu dextrógiro, estos santos son: san Francisco de Paula, san Francisco Javier, santa Juana Francisca de Chantal, san Benito abá, santa Eulalia de Mérida, san Bonaventura, santa Rosa de Lima, san Vicente Ferrer, santa Sabela de Portugal, santu Tomás d'Aquino, san Antonio de Padua, san Jerónimo, santa Ana y san Nicolás de Bari.[40]

Según el mesmu «Protocolu del escribán de Xixón, Nicolás García de Jove», llevar a cabu un alcuerdu ente'l capitán don Fernando Valdés, fíu de Pedro de Valdés, residente nel llugar de Roces, sarxentu mayor del Principáu, y los arbañiles Simontio, Domingo García y Solano, «vecinos desta villa y del llugar de Suessa, merindad de Trasmiera», alcuerdu que se robló'l 29 d'ochobre de 1645 y que consistía nun trueque de finques que teníen aproximao la mesma superficie: «tres díes de gües». La del capitán yera de meyor calidá y preciu que la del santuariu, polo que se deduz que'l capitán quixo faer un agasayo a esta institución relixosa. Coles mesmes, l'obispáu punxo'l so refrendo ensin dificultá una vegada que l'arcipreste diera'l so vistu bonu.[41] En 1660 terminóse'l santuariu col remate del cabildru ya inauguróse el 24 de xunu d'esi mesmu añu. A Juan Chamorro, vecín de Caldones, débense les obres finales del cabildru, siendo él mesmu'l que realizó'l llosáu del edificiu, que caltiénse tal que lo realizó;[42] non asina nel cabildru, pos les distintes obres de saneamientu qu'hubo que realizar deterioraron parte d'esta zona. Firma y da la escritura Felipe Rato Argüelles por fallecimientu del so predecesor.[43][30] Tres años más tarde, en 1663, yá nun hai solamente un ermitañu, sinón tamién un capellán, Pedro Morán, nomáu pol obispáu.[44]

El planu orixinal y primitivo de Güemes, que l'arquiteutu socesor Fernando de la Huerta respetó, ta robláu na so parte inferior por Domingo García Jilledo, Pedro Solano y Simontío.[45] L'arbañil Pedro Solano finó en 1646 y la so esposa, María de Hontañón Velasco, emparentada cola familia Cevallos,[46] dio poderes a Simontío y al nuevu canteru Francisco Solano por que prosiguieren les obres a cuenta del so home.[47] El templu actual ye d'estilu barrocu popular, de 1762, según indica una inscripción qu'entá se caltién sobre'l pórticu d'entrada. La planta tien forma de cruz llatina con una nave única de tres tramo separaos por pilastres y arcos fajones y con dos capilla llaterales que se correspuenden colos brazos de la cruz llatina. Ta cubierta con una bóveda de mediu cañón. El templu tien el pórticu zarráu a los pies, coru n'altor, tamién a los pies, y una torre con óculos y vanos remataos superiormente por un arcu de mediu puntu.[48]

=== Fondos pa la construcción del santuariu Pocos datos tiénense alrodiu de cuántos fueron los fondos necesarios y quién los aprovieron, pero una cosa paez segura, y ye que la mayor parte de los fondos teníen de provenir de los fieles devotos del santuariu y la so Virxe titular. Sí paez ser ciertu que los fondos colos que contribuyó'l conceyu debieron de ser escasos, sobremanera si comparar colos que faía llegar a la ilesia parroquial de San Pedro, cosa que fizo l'historiador Canal Sánchez-Pagín al esaminar el llibru d'alcuerdos» del propiu conceyu, onde vienen perbién detallaes les entraes y salíes de fondos.[49] El conceyu de Xixón interesar nuna sesión en 1635 pola capiya —que pola fecha tratar de l'antigua capiya— y pol so estáu d'esta forma: «...otrosi cometer a los señores Diego de Llanos y Baltasar de Jove baxar a ver la ermita de N ª S ª de Contrueces, y vean les faltes qu'hai de que se faiga dalgún serviciu, y reparar».[50]

En febreru de 1649, nos momentos en que les obres de la nueva capiya teníen de tar terminaes, hai una anotación d'otra donación que ta redactada nos siguientes términos: «Manda per descargu haber pagu al capitán don Fernando de Valdés, mayordomu que foi y ye de Nª Sª de Contrueces, pal edificiu y obra de la dicha ilesia de llimosna de 400 reales, que consta del alcuerdu que ta nel llibru d'actes del conceyu, en 12 de marzu de 1647. Amosó la carta de pagu».[nota 1]

Imaxe y retablu[editar | editar la fonte]

Imaxe de la Virxe
Retablu principal

El retablu, de dimensiones considerables en rellación col conxuntu de la ilesia, tien trés calles y dos pisos y foi talláu en Talla de madera madero darréu dorada. Nel doráu tuvo d'emplegase enforma oru americano como contribución de los indianos que fixeron fortuna, al igual qu'asocede col altar mayor de la ilesia parroquial que se fixo en 1723 a cuenta de la llimosna y caudal qu'unviaron dende la Nueva España los fíos de vecinos desta villa».[51]. Ta rematáu na parte cimera por un arcu que corona la capiya mayor. El sagrariu tien forma trapezoidal y ta realizáu en plata. La puerta ta decorada con una talla alegórica de l'Anunciación. Según los espertos el sagrariu puede ser anterior a la construcción del retablu.[52] Este ye d'estilu barrocu con influencies churriguerescas calteniendo frescos los doraos orixinales.

La imaxe ye de madera tallao y pintada, con corona de plata y arrodiada d'ánxeles. Esta imaxe yá se veneraba nel sieglu XVI cuando taba na ilesia primitiva. Nel llau derechu, xunto a la Virxe, hai una imaxe de san Joaquín, el so padre, y al otru llau una del rei Fernando III el Santu, canonizáu en 1671, obres del escultor xixonés Luis Fernández de la Vega y de un gran valor artísticu. El motivu de que tea la imaxe del rei Fernando III vien de una orde de doña Mariana d'Austria, vilba de Felipe IV y madre de Carlos II na que manda que, en toles parroquies principales del so reinu espunxera la imaxe d'esti rei santu pa la pública devoción.[53] Na parte cimera hai una gran figura de Santiago'l Mayor montáu a caballu y engardiendo contra los moros.

El Cristu y santa Apolonia[editar | editar la fonte]

El templu tien dos capilla colaterales. Na de la derecha, qu'exerció les funciones de sacristía, hai dos talles de gran valor: santa Apolonia nuna d'elles y un Crucifixu realizáu nel sieglu XII que ye bien probable que tuviera presente nel santuariu dende la so construcción. Joaquín Manzanares, especialista na historia del arte rexonal, escribe:

Esti Cristu forma grupu arqueolóxicu colos conocíos y bien veneraos de Santullano, Teberga, Pravia, Santianes de Molenes de Pravia según los inoraos de Tebongo (esportáu al Muséu Marès de Barcelona) y el de Cueras, nel conceyu de Cangas.
Joaquín Manzanares.
Crucifixu d'igual antigüedá que'l santuariu.
Imaxe de santa Apolonia, patrona de los dentistes.

Y, por razones d'estilu, el mesmu Manzanares fecha'l de Santullano, el más artísticu, «... con toa probabilidá d'aciertu nel sieglu XIII».[54] El Cristu de Contrueces debe de ser posterior polos detalles del perizonium o pañu de pureza, anoyáu a la derecha y pocu colgante. Ta menos anatomizado que'l Cristu uvieín de Santullano, pero tien una gran espresión divina na so cara. Escontra 1950 unes muyeres legues na materia anque con bien bona voluntá llavaron la imaxe con llexía, polo que les pintures deterioráronse descomanadamente. Dempués de 1971 foi repintado con pintura plástica moderna pa plasmu de los entendíos.[55] Este ye'l Crucifixu que despide a la Virxe de Contrueces a la puerta del templu y espera a recibir a la Virxe del Rosariu cuando estos dos imáxenes procesionan en rogativas.

La imaxe de santa Apolonia ta fechada ente los sieglos XIV y XV y representar con unes tiñaces na manzorga y un llibru abiertu sobre la mano derecha como patrona de los dentistes, por ser l'abogada y intercesora de los que carecen dolor de mueles y dientes. La talla ye de madera, de pequeñu altor, non más de mediu metro incluyida la peana. Un sucesu revolucionó'l barriu y gran parte de Xixón en 1970 cuando foi robada de la so capiya y mientres quince díes nun se supo nada del so paradoriu, hasta que l'autor del robu, paez ser que represu, decidió devolvela.[56][57]

Capiyes colaterales[editar | editar la fonte]

Capiya llateral esquierda.
Capiya llateral derecha.

Hasta la renovación de la ilesia, que tuvo llugar ente 1792 y 1793, esistíen dos capilla, una en cada brazu del cruceru, a entrambos llaos del altar principal. Caúna de les capiyes tenía'l so retablu correspondiente, pero ambos yeren de menor calidá que'l principal. El que taba nel llau del Evanxeliu tenía la imaxe de san Miguel, y el del llau de la Epístola la de san Franciscu d'Asís. Entá se caltienen los dos imáxenes citaes nel muséu de la capiya, colos frontales correspondientes, los cueros repujados y los cordobanes o guardamecíes afataos con cueros y flores. El carpinteru que fizo estos retablos llaterales llamábase José de la Meana y la so fecha de construcción foi aproximao 1762. Fixo amás dos confesonarios de madera que taben decoraos con talles de pequeñes imáxenes y figures xeométriques.[58]

Escudu de la pilastra[editar | editar la fonte]

Na primera pilastra del llau esquierdu de la capiya y a unos trés metros d'altor hai un senciellu escudu «col cantu axedrezáu y trés faxes y bordura con xuegu de dames en dos órdenes, alternando'l color de gules y el blancu, como entá güei puede apreciase. Mide 36 cm d'altu por 30 cm d'anchu y ta un pocu convexu. Nun se pudo pescudar a qué familia pertenez, anque en xunto, el de la familia de Cevallos, d'orixe santanderín foi'l que más se paez a este».[59][60] Plantegó dalguna disensión de criterios ente los especialistes, una y bones Gregorio Menéndez Valdés atribuyir a la so familia, escribiéndolo nos sos «Avisos»:

Por cuenta de la devota piedá de Hernando Menéndez Valdés se reedificó el templu de Santa María de Contrueces hasta la pilastra, onde nuna piedra cuadrada, puesta en tiempu de la so fábrica, háyase l'escudu d'armes de la casa. Anque esta piedra nun quixo perdonar del home la malicia... (queriendo) a repitíos golpes movela, quitar los escajes o ruedes.
Gregorio Menéndez Valdés.[61]

Los espertos n'historia heráldica como son Joaquín Manzanares, Canal Sánchez-Pagín y Sarandeses, decantar pola pertenencia a la familia cántabra de Cevallos, que tamién contribuyeron na construcción del templu.[59]

Casa de les Novenes[editar | editar la fonte]

Na actualidá, unos cuatro sieglos dempués de terminar la construcción de la ilesia y de la casa de novenes, resulta casi totalmente desconocida la función d'estes cases yá que nun esisten en casi nengún santuariu, nin siquier restos d'elles. La función d'estes casines yera eminentemente relixosa yá que daba albergue y descansu a pelegrinos que, o bien se dirixíen a esti santuariu, o faíen una parada nel so camín escontra otru. D'esta forma apurríase-yos non solamente albergue sinón tamién un llugar y un ambiente fayadizo onde meditar y rezar. Nun hai que confundila colos albergues o alberguerías qu'esistíen naquella dómina, asitiaes en llugares despoblaos y encruz de caminos, puertos de monte, etc. cola cuenta de dar agospiamientu y comida a viaxeros que pellí pasaben.[62]

Con frecuencia asítiase nes proximidaes de los santuarios, ermites ya ilesies y de ende provién la posible equivocación de les funciones d'unos y otros edificios. De la casa de novenes del santuariu de la Virxe de Contrueces nun se tuvieron noticies hasta 1670. Esta primer mención de la Casa de les Novenes de Contrueces» ta documentada nes actes municipales de Xixón de 1670, onde se diz:

Otrosí per parte de don Diego de Hevia, vecín d'esta villa, presentóse pidimientu pola que pide a les sos mercés sírvanse reparar la calzada que va desta villa a la Virxe de Contrueces, hasta la Casina de Novenes, por ser asina conveniente a la utilidá pública y al serviciu y asistencia del santuariu. Y que se repare la fonte que ta nel camín real, debaxo de dichu santuariu.
Actes municipales del conceyu de Xixón (1670).Foliu 57[63]

Tamién hai otros documentos del Conceyu de Xixón onde se mecionan la casina de novenes y otros asuntos rellacionaos con ella como ye un pidimientu d'Antonio de Barbáchano al citáu conceyu solicitando un permisu pa ocupar un baxu de la casina de novenes pa vender vinu.[64]

Palaciu[editar | editar la fonte]

Palaciu frente al santuariu

Frente a la ilesia alcuéntrase'l palaciu que l'obispu Pelayo I atribúi la so fundación al rei Alfonso III el Magno, como bastión defensivu pol so privilexáu allugamientu sobre la villa de Xixón. Utilizar nel sieglu XVI como «casa de novenes». Nel sieglu XVIII exerció la función de palaciu veraniegu del obispu d'Uviéu y tamién como seminariu. Anguaño allúguense nes dependencies del mesmu les aules de la etapa d'educación infantil del Colexu del Corazón de María de Xixón (CODEMA) rexíu pola Congregación de los Misioneros Fíos del Inmaculáu Corazón de María, popularmente conocíos como Claretianos, colo que'l palaciu sigue tando calteníu perfectamente.[65]

Última remodelación[editar | editar la fonte]

Mientres dellos años los Padres Claretianos realizaron meyores na capiya p'atoldala, torgando'l so deterioru. De forma oficial, esta foi rehabilitada parcialmente en 2001 pola Conseyería de Cultura del Principáu d'Asturies. Restauróse la cúpula del altar, que como yá s'indicó ye de gran guapura pictórica, y el retablu de madera que ta so la cúpula —que data del sieglu XVII—, que col pasu de los años sufriera serios deterioros. Tamién se restauró la imaxe de la Virxe de Contrueces y les de san Joaquín, san Fernando según la de Santiago Matamoros, na parte cimera del retablu.[66]

Mayordomos del santuariu[editar | editar la fonte]

El mayordomu del santuariu yera la persona que s'encargaba de l'alministración de los bienes del santuariu, tantu de los bienes muebles como de los inmuebles, y facer en nome del obispáu y del conceyu. Siempres se nomaba un rexidor hasta que, al ser convertida en seminariu l'antigua casa de novenes, l'obispáu foi l'encargáu direutu del nomamientu. La rellación de los rexidores conocíos, según la so condición y años nel cargu ye la siguiente:[67]

  • Alonso Ramírez Jove, rexidor. 1638, 1640
  • Fernando de Valdés, rexidor. 1645, 1646, 1649.
  • Gregorio de Jove Bernardo, rexidor. 1659.
  • Felipe Rato Argüelles, rexidor. 1659.
  • Tomás Morán Llavandera, rexidor. 1678.
  • Antonio de la Espriella Jove, rexidor. 1684.
  • Miguel Menéndez Valdés, rexidor. 1724.
   
  • Cipriano Menéndez Valdés, rexidor. 1724-1742.
  • Alonso Castañeda, sacerdote. 1742.
  • Juan Menéndez Valdés, cura de Roces. 1751-1754.
  • Francisco Jove Huergo, sacerdote de Xixón. 1754-1775
  • Manuel González Granda, párrocu de san Pedro. 1785-1786.
  • José González Granda, sacerdote. 1786-1806.
  • José Mata de Boves, sacerdote. 1806-1829.

Los nomamientos nun han tao exentos de discutinios y pleitos. Unu d'ellos, en 1668, contra la parroquia de Ceares y otru, daqué posterior, contra'l mesmu obispáu. El primeru tenía como motivu determinar cuál tendría de ser la procedencia de los mayordomos, defendiendo los vecinos de Ceares que teníen de ser d'esi pueblu por conocer meyor que los demás el santuariu y los sos problemes. El 11 d'ochobre de 1668 les actes municipales reflexen la cuestión nos siguientes términos:

Alcordándose que, por cuanto nomar mayordomu qu'asista nel santuariu de Contrueces, sobre'l pretender los vecinos de Ceares haya de ser precisamente vecín d'esi llugar, y reconociendo nun convenir lo sía, por non saber sirvilo bien y poder asistir a la dicha ilesia a curiar de lo que convenga, por ser casi toos del trabayu (del campu), y porque siempres tuvo en persones a toos prestoses y sacupaes,... pidiéndo-y qu'esto se siga en persona d'esti conceyu (y conste, segundu, que los más yá lo fueron).
Actes municipales del conceyu de Xixón.[68]

El futuru mayordomu llamáu Antonio de la Espriella Jove fixo una salvedá a esti pleitu nel sentíu de que los costos a que dieren llugar fueren a cargu del mayordomu que fuera nomáu y non a «mariña de la república», cayendo la responsabilidá de la mayordomía sobre'l citáu Antonio de la Espriella.[69] El segundu pleitu tener contra l'obispáu, una y bones la ereición d'un seminariu per parte del obispáu na Casa de novenes» de Contrueces traxo consigo situaciones cafiantes y desagradables a dambes partes, l'obispáu y la villa, una y bones la conducta del rector P. Alonso Castañeda fixo esperecer al obispu Juan García Avello mientres los últimos años de la so vida, y a la villa porque al faese cargu de la mayordomía del santuariu'l mesmu rector del seminariu, esta sintió que los sos derechos yeren amenorgaos.[70][71]

L'asuntu yera'l siguiente: la mayordomía del santuariu tuvo en manes de la familia Menéndez Valdés dende 1724 hasta 1742 y la guerra empieza cuando l'obispu Manrique de Lara nomó mayordomu al sacerdote de Xixón Francisco Jove Huergo en 1755, presentando esti sacerdote documentos públicos y episcopales de tal manera que se fixo amu y señor de tol conxuntu del santuariu, capiya y casa de novenes. Asina, el conceyu vio conculcados los sos derechos per parte del obispáu. Pa recuperalos, el procurador xeneral síndicu de la villa» Toribio Zarracina redactó una solicitú al alcalde Tomás Menéndez Jove n'orde a que reivindicara los derechos de la villa que-yos fueren conculcados. P'aldericar el tema túvose una xunta municipal el 6 de febreru de 1755, que duró tol día, nomándose una comisión qu'investigara y estudiara l'asuntu. Como quiera que nes sesiones posteriores nun se faló más de la tema, supónse que'l conceyu someter a les decisiones episcopales. Sofita'l camientu anterior el que nel Llibru de fábrica de la capiya, qu'abarca'l periodu ente 1732 y 1832, consta que los obispos fixeron cargu de la casa de novenes, que la ampliaron y que la convirtieron en residencia de branu pa los mesmos, y que siguieron nomando mayordomos del santuariu ensin tener en cuenta la opinión de los rexidores de la villa. Esti Llibru de fábrica caltener nel Archivu Históricu Nacional.[72]

Contrueces y Xovellanos[editar | editar la fonte]

De los munchos fíos pernomaos de la villa de Xixón que visitaron el santuariu de Contrueces por devoción, turismu o otres razones, destaca Xovellanos, una y bones esti llugar yera'l so preferíu pa los sos paseos y meditaciones.[73] Los sos suaños y alcordances cuando taba desterráu nel castiellu de Bellver en Mallorca diben escontra Contrueces, y dicía que: «...el santuariu marianu de Bonanova yera, por dicilo asina, como'l Begoña o'l Contrueces de los amoriantes mallorquinos».[74]

Otra muestra del ciñu de Xovellanos escontra'l santuariu de Contrueces ye la carta octava» empobinada a Antonio Ponz, onde recuerda los sos años xuveniles tan felices pasaos en Contrueces. Igual asocede cuando recuerda nos sos Diarios la dómina del so maduror, onde describe con muncho detalle'l día de campu que pasó en Contrueces colos sos amigos Llanos, Reconco, Sánchez, Carreño, Terreño y Blanco. Foi'l domingu 2 de xunu de 1793.[75]

Fiestes, devociones, milagros y tradiciones[editar | editar la fonte]

Hai una antigua costume, que vien de un pidimientu de intercesión a la Virxe, que tien llarga tradición: nel sieglu XVII la imaxe de la Virxe de Contrueces foi treslladada en procesión hasta la ilesia de San Pedro, patronu de la ciudá de Xixón, col enfotu de que la intercesión de la Virxe provocara l'entamu de les deseyaes y necesaries agües, yá que había una enllargada seca.[57]

Esta primer procesión de pidimientu de les agües deseyaes convertir en tradición, en costume, polo que la Virxe del Rosario que taba na ilesia de San Pedro llevar en procesión al santuariu de Contrueces, ente que la Virxe de Contrueces procesionaba hasta la ilesia de San Pedro, na que permanecía nueve díes. Hai datos de la celebración d'esti costume hasta, a lo menos, el sieglu XVIII. Mientres los años que duraron les procesiones indicaes, sacar a la puerta del templu la talla del Cristu crucificáu esistente nel santuariu pa despidir a la Virxe de Contrueces y recibir de la mesma a la Virxe del Rosario.[76]

La festividá principal celebrábase, al igual qu'en gran númberu de pueblos d'España, el 15 d'agostu, día que tamién se llama popularmente el día de la Virxe d'agostu». Dempués de la ceremonia relixosa llevar a cabu la ufrienda del ramu» y otros actos típicos asturianos, con gran asistencia de fieles.[77] Hai constancia en distintos documentos nos que se cita la celebración de romeríes, pero non yá n'honor de la Virxe, sinón tamién de san Miguel y san Fernando. Amás de venerar a la Virxe y a los santos, los paisanos de la contorna allegaben pa realizar transaiciones de compra-venta d'animales llegando a tener gran importancia'l númberu d'estes operaciones mercantiles .[52]

Sicasí, como la fiesta de la Virxe de Begoña diba coyendo puxanza por tar asitiada la so ermita nel centru de Xixón, la de Contrueces pasó a festexase'l domingu siguiente a la de la Virxe de Begoña. P'asitiar estos dos fiestes ensin desterciu d'una o otra, el conceyu de Xixón decidió'l 4 de xunetu de 1844 llevantar una acta del alcuerdu tomáu y que diz asina:

Teniendo presente la determinación tomada que'l 15 d'agostu de cada añu téngase una misa na ilesia de Contrueces, pol Sacristán Mayor como actu de posesión del conceyu, pero teniendo tamién en considerancia que nel día referíu ten d'haber otra solemne nesta ilesia parroquial, determinóse que la de Contrueces dicir nel domingu siguiente al dichu día 15.
Acta municipal del conceyu de Xixón, (4 de xunetu de 1844).[1]

Sicasí, el discutiniu sigue, una y bones los vecinos de Contrueces caltienen les sos reivindicaciones centenaries alrodiu de que la Virxe de Contrueces ye la verdadera "patrona" de Xixón,(con al respective de San Pedro Apóstol, únicu patrón oficial de la villa) ensin aceptar un co-patronalgu, como contestación a otru nuevu pidimientu de los carmelites nel sentíu de que La nuesa Señora de Begoña tenía de ser la única patrona de la ciudá. Sía que non, esto reflexa'l fervor de los xixoneses pola Virxe María en cualesquier de les sos advocaciones.[78]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Falten les actes municipales de 1647.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Piñera Entrialgo, Luis Miguel (2002). Conceyu de Xixón (ed.): «Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces». Consultáu'l 16 d'avientu de 2013.
  2. Luis Miguel Piñera (1999). Les cais de Xixón: historia de los sos nomes. Trea, páx. 162. ISBN 84-95178-32-X.
  3. García Sampedro y Martín Calvo, 2011, p. 6, vol. 1.
  4. Barrau-Dihigo, 1968, p. 298.
  5. Floriano Cumbreño, 1949, p. 39.
  6. Anónimu, 1994, páxs. e/n.
  7. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 239-240.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Floriano Cumbreño, 1951, p. 274.
  9. Somoza de Montsoriú, 1971, páxs. 328-329, tomu I - 541-547; vol II 274.
  10. Floriano Cumbreño, 1950, páxs. 336-338.
  11. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 241-243.
  12. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 243-244.
  13. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 245-246.
  14. García Álvarez, 1963, páxs. 159-160.
  15. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 246.
  16. Pérez de Urbél, 1952, p. 279 y 355.
  17. Xovellanos, 1947, p. 45; tomu II; nᵘ 41.
  18. Anónimu, 1994, p. 268; tomu I.
  19. 19,0 19,1 Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 251.
  20. García Lagarreta, 1962, p. 470.
  21. Vigil, Ciriaco Miguel, 1887, p. 604.
  22. «Románicu Dixital». Consultáu'l 13 d'abril de 2014.
  23. Xovellanos, 1947, p. 95; tomu II; nᵘ 41.
  24. 24,0 24,1 Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 254.
  25. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 253-254.
  26. Conceyu de Xixón, Dellos años, páxs. años 1560-1568; tomu I.
  27. Somoza de Montsoriú, 1971, p. 137, tomu I.
  28. Conceyu de Xixón, Dellos años, p. añu 1808.
  29. García de Jove, 1636, páxs. e/n.
  30. 30,0 30,1 30,2 Fernández Álvarez, 1990, páxs. e/n.
  31. García de Jove, 1636, p. 3.
  32. Sojo y Lomba, 1935, p. e/n.
  33. Somoza de Montsoriú, 1971, páxs. 545-547, cap. II, nota 33.
  34. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 257.
  35. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 255.
  36. Menéndez Valdés, 1774, p. 160.
  37. Menéndez Valdés, 1774, p. 25.
  38. Rendueles Llanos, 1867, p. 26.
  39. García de Jove, Nicolás, 1636, p. 4.
  40. Vélez Albu, 1902, p. 133.
  41. García de Jove, Nicolás, 1636, páxs. 6-7.
  42. Álvarez, Barroso, Cid y otros, 1984, p. 930.
  43. Rivera Quirós, Toribio, Protocolu de notaría, p. 12.
  44. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 262-264.
  45. García de Jove, 1636, p. 8.
  46. García de Jove, 1636, páxs. 9-10.
  47. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 265.
  48. García Sampedro y Martín Calvo, 2011, p. 8.
  49. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 270-271.
  50. Anónimu, 1235, páxs. 303-304.
  51. Conceyu de Xixón, Dellos años, páxs. 76-78, años 1723-1724; nᵘ 8.
  52. 52,0 52,1 García Sampedro y Martín Calvo, 2011, p. 9.
  53. Conceyu de Xixón, Dellos años, p. 33 rv, añu 1673.
  54. Manzanares Rodríguez, 1957, páxs. e/n.
  55. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 258-259.
  56. Menéndez Valdés, 1774, p. 305.
  57. 57,0 57,1 García Sampedro y Martín Calvo, 2011, p. 10.
  58. Anónimu, 1794, páxs. 29-37.
  59. 59,0 59,1 Sarandeses Pérez, 1966, páxs. e/n.
  60. V.V. A.A., 1970, páxs. 234-293; tomu IV.
  61. Menéndez Valdés, 1774, páxs. 160-161.
  62. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 276-277.
  63. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 277.
  64. Conceyu de Xixón,, páxs. años 1697; folios 124 y 129 vuelta.
  65. García Sampedro, Martín Calvo, 2011, p. 7.
  66. García Sampedro y Martín Calvo, 2011, p. 11.
  67. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 273.
  68. Anónimu, 1769, p. 261.
  69. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 273-274.
  70. Feijoó, 1749, p. 275.
  71. Canal Sánchez-Pagín, 1977, p. 275.
  72. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 275-276.
  73. Canal Sánchez-Pagín, 1977, páxs. 280-281.
  74. Xovellanos, 1967, p. 402; obres I.
  75. Xovellanos, 1953-56, páxs. 431-432.
  76. García Sampedro, Martín Calvo, 2011, p. 10.
  77. Fernández Álvarez, 1990, p. 98.
  78. «so-virxe/63001 En Contrueces defenden a la so Virxe». Europa llaica (5 d'abril de 2015). Consultáu'l 5 d'abril de 2015.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Álvarez, Barroso, Cid y otros, Soledad Julia, Carlos y otros títulu=Coleición d'arquiteutura monumental asturiana (1984). . Colexu Oficial d'Apareyadores y Arquiteutos Téunicos d'Asturies, páx. 990. ISBN 84-505-0309-4.
  • Anónimu (1235). Llibro Magüetu de Valdedios.
  • Anónimu (1794). Llibro maestru de tolos pergaminos y papeles que s'hayan nel archivu d'esta santa Ilesia d'Uviéu con un estractu del so conteníu.
  • Anónimu (1769). Actes municipales del Conceyu de Xixón.
  • Anónimu (1994). Liber testamentorum ecclesiae ovetensis: Llibru de los Testamentos. Llibru Notarial de Don Pelayo, Obispu d'Uviéu. Barcelona: M. Moleiro. ISBN 978-84-88526-06-9.
  • (Varios año). Actes municipales del Conceyu de Xixón.
  • Barrau-Dihigo, Lucien (1968). Historia política del reinu asturianu. Xixón: Diputación Provincial, páx. 298.
  • Berenguer Alonso, Magín (1979). Rutes d'Asturies. Guía Turística y monumental. Silverio Cañada. ISBN 84-7286-322-0.
  • Canal Sánchez-Pagín, José María (1977). «La nuesa Señora de Contrueces. Dos páxina de la historia de Xixón». Boletín del Institutu d'Estudios Asturianos 31 (90-91 y 92):  páxs. 237-284 y 743-794.. 
  • Feijoó, Benito Gerónimo (1749). Xusta repulsa d'inicues acusaciones.
  • Fernández Álvarez, Florentín (1997). Asturies, tronu de la Madre de Dios. F. Fernández. ISBN 84-922832-0-3.
  • Fernández Álvarez, Florentín (1990). María nos pueblos d'España. Madrid: Atopo.
  • Floriano Cumbreño, Antonio (1949). Restauración del cultu cristianu n'Asturies na iniciación de reconquistar. Uviéu: Institutu d'Estudios Asturianos.
  • Floriano Cumbreño, Antonio (1951). Diplomática española del periodu ástur. Uviéu: Institutu d'Estudios Asturianos.
  • Floriano Cumbreño, Antonio (1950). Libru-registro de Corias. Uviéu: Institutu d'Estudios Asturianos.
  • García Álvarez, M.R. (1963). Sobre la cronoloxía y autenticidá de la documentación asturlleonesa de la Catedral d'Uviéu. Uviéu: Boletín del Institutu d'Estudios Asturianos.
  • García de Jove, Nicolás (1636). Protocolo del notariu de Xixón Nicolás García de Jove.
  • García Lagarreta, Santos Agustín (1962). Coleición de documentos de la Catedral d'Uviéu. C.S.I.C. ISBN 84-00-00955-X.
  • García Sampedro, Cristina; Martín Calvo, Rafael (2011) Xovellanos y el Santuariu de La nuesa Señora de Contrueces.
  • Xovellanos, Baltasar Gaspar Melchor (1947). Coleición d'Asturies. Publicar el marqués de Aledo.. Madrid: Gráfiques Aconceyaes. ISBN 84-01-90521-4.
  • Xovellanos, Gaspar Melchor (1967). Descripción históricu-artística del Castiellu de Bellver. Palma de Mallorca: Mallorquina de F. Pons, páx. 191.
  • Xovellanos, Baltasar Gaspar Melchor (1953-56). Diarios. Uviéu: Diputación d'Asturies, Institutu d'Estudios Asturianos del Patronatu José M. Quadrado (C.S.I.C.).
  • Manzanares Rodríguez, Joaquín (1957). El Cristu de Santullano. Uviéu: s.n..
  • Menéndez Valdés, Gregorio (1774). Aviso históricos y políticos.
  • Pérez de Urbel, Xustu (1952). Sampiro, la so crónica y la monarquía lleonesa nel sieglu X. Madrid: C.S.I.C., páx. 488. ISBN 84-00-00615-1.
  • Rendueles Llanos, Enrique (1867). Historia de la villa de Xixón.... Xixón: Imp. d'El Norte d'Asturies. ISBN 978-84-9761-717-8.
  • Rivera Quirós, Toribio. Protocolu de notaría.
  • Sampedro Redondu, Laura (2005). Llibro 2º: llibru d'Actes del Conceyu de Xixón (1560-1577). Uviéu: Conceyu de Xixón. ISBN 84-96476-35-9.
  • Sarandeses Pérez, Francisco (1966). Heráldica de los apellíos asturianos. C.S.I.C.. ISBN 84-00-00159-1.
  • Sojo y Lomba, F (1935). Los maestros canteros de Trasmiera. Madrid: Huelves y Compa, páx. 234. ISBN 84-931031-5-2.
  • Somoza de Montsoriú, Julio (1971). Xixón na historia xeneral d'Asturies. Xixón: Conceyu de Xixón.
  • Vélez Albu, Augustino (1902). De la mio tierra.
  • Vigil, Ciriaco Miguel (1887). Asturies monumental, epigráfica y diplomática, datos pa la historia de la provincia. Uviéu: Imprenta del Hospiciu Provincial, páx. 638. ISBN 84-86795-00-1.
  • V.V. A.A. (1970). Gran Enciclopedia Asturiana. Gea Distribuciones Gráfiques 2000 S.L.. ISBN 84-7286-100-7.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]