Santa Cruz de Mudela

Coordenaes: 38°38′43″N 3°28′02″W / 38.645277777778°N 3.4672222222222°O / 38.645277777778; -3.4672222222222
De Wikipedia
Santa Cruz de Mudela
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Santa Cruz de Mudela (es) Traducir valor desconocíu
Nome oficial Santa Cruz de Mudela (es)[1]
Códigu postal 13730
Xeografía
Coordenaes 38°38′43″N 3°28′02″W / 38.645277777778°N 3.4672222222222°O / 38.645277777778; -3.4672222222222
Santa Cruz de Mudela alcuéntrase n'España
Santa Cruz de Mudela
Santa Cruz de Mudela
Santa Cruz de Mudela (España)
Superficie 142.46 km²
Altitú 732 m
Llenda con Valdepeñas, Torrenueva, Torre de Juan Abad, Viso del Marqués, Granátula de Calatrava y Moral de Calatrava
Demografía
Población 3872 hab. (2023)
- 2034 homes (2019)

- 2073 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.79% de provincia de Ciudá Real
0.18% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 27,18 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Santa Cruz de Mudela ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, allugáu nel estremu sureste del Campu de Calatrava, según a la Mancomunidá de Servicios del Jabalón, (Manserja).

Xeografía física[editar | editar la fonte]

La orografía del so términu municipal destaca pol predominiu de la llanura manchega, apaeciendo nos sos estremos sur y suroeste les sierres del Acebuche y del Barcal como anunciu de les estribaciones de Sierra Morena. La Rambla de Santa Cruz, colector estacional de los regueros del términu, ye'l principal recursu hídricu de superficie; ye tributaria del ríu Guadiana, al traviés del so afluente Jabalón.

El clima de tipu mediterraneu-continental consta d'iviernos fríos y branos calorosos, con escasez de precipitaciones.

Historia[editar | editar la fonte]

Caserón de la cai Santiago.
Fundación de Santa Cruz de Mudela

Dellos restos contemporáneos a la cultura d'El Argar, correspondientes a la primer metá del segundu mileniu antes de Cristu, fueron atopaos nes llendes septentrionales de la Devesa de Mudela y la vega del Jabalón. La zona convertiríase darréu nun importante asentamientu íberu de la cultura oretana, como atestigua'l xacimientu arqueolóxicu del Cuetu de les Cabeces, habitáu ente los sieglos VII-II e. C.

En sieglos posteriores quedaría enclavada dientro de la zona d'influencia de la villa romana, darréu visigótica, alcontrada nes proximidaes de l'actual Valdepeñas. Les influencies de la civilización romana dexaron como más claru heriedu l'usu de la vide.

Tres el fulminante conquista musulmana de la Península, a principios del sieglu VIII, la villa pierde parte de la so influencia económica na zona, al nun faer los árabes usu intensivu de la vide, y queda apostrada como despensa de cebera na parte sur del Reinu de Toledo.

Nel añu 1212, tres reconquistar del rei castellanu Alfonsu VIII de Castiella y la Orde de Calatrava, camuda de llugar y empiecen los sos pobladores a establecese en redol al Pozu Bonu (asitiáu enfrente del conventu de los Padres Agonizantes, llugar nel qu'agora s'atopa casar-cuartel de la Guardia Civil) onde se conforma l'actual nucleu de población.

El títulu de La Santa Cruz de Mudela tuvo'l so orixe na primer metá del sieglu XIII. Les distintes versiones que narren el so orixe entemecen datos históricos, tradición y lleenda. La tradición oral foi perfilando'l significáu de la cruz que perpetuó'l trunfu de les huestes cristianes na campaña de Las Navas de Tolosa de 1212. Fuentes más fidedignes señalen que simbolizaba un encruz de caminos enclaváu na Devesa de Mudela (llamada asina por ser próxima al puertu del Muradal, una de les entraes al Pandu al traviés d'Al-Ándalus).

Nel sieglu XIII, álzase la encomienda de Mudela asitiada na mesma devesa. La Villa foi fundada nes sos llendes, siéndo-y segregada una gran parte al envís de facilitar l'establecimientu de población. En 1462 amplióse la encomienda de Mudela cola Villa d'El Viso. Tuvo sometida a los comendadores de la Orde de Calatrava hasta los años darréu posteriores la conquista de Granada polos Reis Católicos, fecha na que foi incorporada a la Corona, pasando a ser tierres de realengu. Años dempués va pasar a formar parte de la Cabeza del Marquesáu de Santa Cruz.

El Marquesáu de Santa Cruz

El 30 de xineru de 1538 Álvaro, el Viejo, compra al rei Carlos I les villes de Santa Cruz de Mudela y Viso del Puertu (Muradal) colos sos términos y la so xurisdicción civil y criminal por 26.208.626 maravedinos. Darréu'l so fíu, Álvaro de Bazán, el Mozu, primer marqués de Santa Cruz, constrúi'l palaciu y el conventu de Franciscanos Capuchinos, constituyéndose de magar, como queda dichu, n'auténticos benefactores de la villa.

El llinaxe de los Bazán pertenez a una de los dolce cases de Navarra y procede del valle del Baztán, qu'en llingua vernácula quier dicir "soi unu". Álvaro de Bazán foi una de les figures históriques más interesantes de la España del sieglu XVI. El granadín, almirante de Felipe II, foi nomáu primer marqués de Santa Cruz de Marcenado, señor de les villes del Viso y de Valdepeñas, comendador mayor de Llión, miembru del Conseyu de La so Maxestá y capitán xeneral del mar Océanu y de la xente de guerra del Reinu de Portugal.

La Guerra d'Independencia y la Batalla de Ocaña

En 5 de xunu de 1808, les tropes napoleóniques sufrieron un seriu revés frente a les guerrilles de Santa Cruz de Mudela. Amuesa clara d'esto ye que fueron muertos 109 franceses y fechos prisioneros 113 d'un total de 700 tropes franceses. Sirvió Santa Cruz de Mudela, en payares de 1808, como base del cuartel xeneral nel que les tropes españoles del exércitu de La Mancha comandado pol xeneral Don Francisco de Eguía prepararon la crucial batalla de Ocaña, xubiendo dende Sierra Morena.

Demografía[editar | editar la fonte]

En 2015 cuntaba con 4.330 habitantes (INE), que son llamaos santacruceños o churriegos.

Política[editar | editar la fonte]

Alcaldes de Santa Cruz de Mudela dende 1979:

  • 1979 Juan Bustos (UCD)
  • 1979 Juan Valverde Pérez (UCD) (por arrenunciu de Juan Bustos)
  • 1983 Antonio Cobos (PSOE)
  • 1987 Antonio Cobos (PSOE)
  • 1989 José Antonio López Aranda (PSOE) (por aciu una moción de censura)
  • 1991 José Antonio López Aranda (PSOE)
  • 1995 José Antonio López Aranda (PSOE)
  • 1999 José Antonio López Aranda (PSOE)
  • 2003 José Antonio López Aranda (PSOE)
  • 2007 Manuel Saéz Llaguna (PVISCM)
  • 2011 José Luis Fuentes Gavilán (Apauto PSOE-PP)
  • 2013 Mariano Chicharro Muela (Apauto PP-PSOE)
  • 2015 Mariano Chicharro Muela (Apauto PP-PSOE)
  • 2017 Xema Garcia Mayordomu (PSOE) (por aciu moción de censura)

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Plaza y Santuariu de La nuesa Señora de les Virtúes: Con fecha del 24 d'abril de 1981 y por Real Decretu nᵘ1443/1981 declarábase Monumentu Históricu Artísticu Nacional a la Ermita y la Plaza de Toros de les Virtúes cuadrada de Santa Cruz de Mudela (Ciudá Real). Nel dintel d'una de les sos puertes, d'aquella conocida como "Casa De la Despensa", podemos apreciar la fecha de 1641. Anque les columnes que sostienen la galería norte son de dómina visigótica, fechu esti oldeáu al atopase na so redoma restos de dichu periodu. Considerada, por tanto, como la plaza de toros cuadrada más antigua del mundu qu'entá se caltién.
  • Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción: Construyida nel sieglu XVI n'estilu góticu tardíu. Presenta dellos elementos renacentistes de transición, como la portada principal, con arcu de mediu puntu sobre pilastres y enmarcáu por dos columnes sobre plintu rematáu con templete y fornica; asemeyaes son les portaes llaterales. Tien tres naves, cabecera poligonal y torre nos pies.
  • Ermita Santa María la Mayor: Asitiada nel centru de la población atopa esta ermita, esti edificiu relixosu foi'l primer templu construyíu en Santa Cruz de Mudela, siendo la so primitiva parroquia. Edificiu d'una sola nave de cañón, caltién el primitivu retablu. Anexu a dicha ermita atopa la Capiya de Santísimu Cristu de la Misericordia, con una bella cúpula con yeserias con motivos pasionistas. Entá puede reparase la pintura al frescu de dichu Cristu de la Misericordia. Esta capiya sirvió de capiya del antiguu Hospital.
  • Ilesia de San José: La so capiya ye d'estilu neogóticu y foi construyida nel primer cuartu del sieglu XX, concretamente en 1918. Esta formosa capiya d'estilu góticu, de 28 metros de llargor por 8 de llatitú. El so titular ye San José, que la so imaxe, de gran tamañu, l'antigua imaxe (destruyida mientres la guerra civil) yera obra del escultor Rafael García Irurozqui. Asitióse la primer piedra d'esta capiya'l 31 d'agostu de 1917; terminóse'l 4 d'avientu de 1918, y bendíxose el 3 d'ochobre de 1919, celebrándose de siguío la primer Misa. Nuna de les sos puertes podemos entá reparar l'escudu de la Salle Como igualmente'l Monumentu Retablu Cerámicu que'l pueblu de Santa Cruz de Mudela dedicó a la so Escelsa Madre y Patrona, María Santísima de les Virtúes. Anexu a dicha capiya ta l'edificiu, por desgracia semiderruido, del Colexu de la Salle.
  • Ilesia Evanxélica. Dende l'añu 1.923, hubo cultos protestantes en Santa Cruz de Mudela cuando misioneros de Valdepeñas vinieron y predicaron l'evanxeliu a la xente nes sos cases. Nel añu 1924 hubo una ilesia oficial y la xente arrendó un local na cai Gloria, númberu 4. Don Percy Buffard d'Inglaterra predicó nel primer cultu. Foi fundador de la Misión Evanxélica Española. El 13 d'avientu de 1931 la Ilesia abrió'l so propiu local na cai Gloria nᵘ35, ya inda ésti ye llocal de la ilesia. Nel añu 1936 clausuróse'l llocal de la ilesia por cuenta de la guerra civil. La capiya utilizada dempués de ser riquida pol exércitu, foi acondicionada como un pequeñu Hospital. La ilesia reabrió les sos puertes en 1946 y hasta güei hai cultos los miércoles y domingu.
  • Ermita de San Roque:Asítiase a lo cimero d'un cuetu onde puede visualizase tola llocalidá. Cunta la tradición que San Roque actuó como abogáu del pueblu mientres la peste qu'azotó la zona nel sieglu XIX. Celebrábense cultos nel so honor y, al paecer, consiguióse que'l pueblu llibrar de la tarrecible epidemia. La ermita foi destruyida polos franceses mientres la guerra de la Independencia, reedificándose dempués de 1834. Les últimes xeres d'arreglu lleváronse a cabu per iniciativa de los vecinos del barriu a finales del sieglu XX. El día de San Roque (16 d'agostu) celébrase fiesta dende tiempu inmemorial, dándose una misa na ermita a los siete de la mañana y xubiendo de nuevu, a la cayida del sol, en visu a orar ante'l santu y consiguir l'albahaca y la calabaza.
  • Convento-Escuela de les Concepcionistas Misioneres de la Enseñanza: Ye d'estilu historicista, y caltién un ricu artesonado y una bóveda pintada, na que descuella la so decoración barroca.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

  • 20 de Xineru. San Sebastián. Fiesta en redol a la ermita de San Sebastián
  • 3 de Febreru. San Blas. Fiesta en redol a la sumida ermita de San Marcos, Santiago y Santa Ana, Jesús Nazarenu y San Blas.
  • Selmana Santa. Destaquen los sos bellos desfiles procesionales onde los cuatro hermandaes pasionistas saquen unos cortexos de gran vistosidá.
  • 25 d'Abril. San Marcos. Celebración na Ermita-Santuariu de Ntra. Sra. de les Virtúes, cola tradicional bendición de los campos.
  • Corpus Christi. Delles cais de la población engalanar con toldos y alfombres iguaes con serrín y sal, como asina mesmu munchos vecinos ponen altares onde rezar a La so Divina Maxestá'l Santísimu Sacramentu.
  • Segunda Selmana d'Agostu. Feries Municipales de Santa Cruz de Mudela, con actuaciones na verbena municipal, atraiciones pa pequeños y mayores.
  • Festividá de San Roque
  • Tercer Domingu d'Agostu. Llegada a la población de la imaxe de la Escelsa Madre y Patrona de Santa Cruz de Mudela, La nuesa Señora de les Virtúes. Sobre les 21 hores parte de la ermita de San José la Solemne Procesión de recibimientu a la Virxe de les Virtúes.
  • Del 1 al 7 de Setiembre. Solemne, Piadosu y Edificante Septenariu n'Honor a la Escelsa Virxe de les Virtúes. Escelsa Madre y patrona de la población. Consta de Santu Rosario, Esposición del Santísimu Sacramentu, Rezu del Septenariu a la Virxe y Solemne Eucaristía.
  • 7 de Setiembre. Solemne Procesión de Despidida de la Virxe de les Virtúes. Dende'l templu parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción parte en Solemne cortexu procesional onde la Virxe de les Virtúes llabra una parada na Plaza de la Constitución pa despidise del Conceyu.
  • 8 de Setiembre. Festividá de La nuesa Señora de les Virtúes. Ye'l día más importante pa tolos santacruceños. A l'amanecida, y tres una misa, parte en multitudinaria romería la Virxe de les Virtúes hasta'l so Santuariu. Nel altu del Humilladero, onde esiste un templete con 7 columnes, parar a la virxe pa canta-y y bailla-y xotes y seguidillas manchegues, ye nesti puntu dende onde la Virxe despidir del pueblu hasta'l siguiente añu. A la so llegada a la Plaza de Toro Santuario, ye recibida ente aplausos y traques. A les 12 hores Solemne Misa Principal d'Institutu n'honor de la Virxe de les Virtúes, asistiendo a la mesma les autoridaes civiles locales.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

  • Máximu Llaguna y Villanueva: Nació en 1826. Inxenieru de Montes, foi unviáu por Real Orde a Dresde, Sanjonía, etc., pa estudiar de forma práutica la esplotación y el serviciu forestal. Catedráticu de Botánica y otres disciplines. Escoyíu presidente de la Seición de Ciencies Exactes, Físiques y Naturales. Escribió gran númberu d'obres sobre Botánica y fixo'l primer gran estudiu de la Flora Forestal Española, hasta agora desconocíu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]