Sandiás

Coordenaes: 42°06′40″N 7°45′24″W / 42.111111111111°N 7.7566666666667°O / 42.111111111111; -7.7566666666667
De Wikipedia
Sandiás
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcaldesa de Sandianes (es) Traducir María de la Concepción Méndez Gándara (es) Traducir
Nome oficial Sandiás (es)[2]
Códigu postal 32...
Xeografía
Coordenaes 42°06′40″N 7°45′24″W / 42.111111111111°N 7.7566666666667°O / 42.111111111111; -7.7566666666667
Sandiás alcuéntrase n'España
Sandiás
Sandiás
Sandiás (España)
Superficie 52.8 km²
Altitú 630 m
Llenda con Vilar de Santos, Allariz, Xunqueira de Ambía y Xinzo de Limia
Demografía
Población 1134 hab. (2023)
- 558 homes (2019)

- 648 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.37% de provincia d'Ourense
0.04% de Galicia
0% de España
Densidá 21,48 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sandias.es
Cambiar los datos en Wikidata

Sandiás ye un conceyu del sureste de la provincia d'Ourense en Galicia (España). Forma parte de la contorna natural d'A Limia, ocupando en gran parte les tierres de la desecada llaguna de Antela. Llenda al norte colos conceyos d'Allariz y Xunqueira de Ambía, pel sur col de Xinzo de Limia, pel este col de Xinzo de Limia y Sarreaus, y pel oeste con Vilar de Santos.

Les principales víes de comunicación constituyir la carretera nacional N-525 y l'autovía A-52, que traviesen el conceyu en sentíu noroeste-sureste.

La so población ta distribuyida en 17 nucleos de población que s'arrexunten en tres parroquies: Couso de Lima, Piñeira de Arcos y Sandiás. Destaca ente los nucleos de población Vilariño das Poldras.

Socioeconomía[editar | editar la fonte]

Ye un conceyu que se caracteriza por ser esencialmente agrícola, siendo'l principal cultivu la pataca. Nesti conceyu da una clara contraposición ente la parte noroccidental, montascosa, dedicada a la producción forestal, y les restantes, llanes, dedicaes a cultivos agrícoles. Prueba de la so orientación escontra cultivos agrícoles ye l'aprovechamientu del 50% de les tierres de llabrantíu. El conceyu de Sandiás xunto col de Xinzo de Limia, toma'l 88% del total de la superficie comarcal dedicada al cultivu por llabradores a títulu principal. Les sos esplotaciones tienen mayor tamañu que les que son habituales en Galicia por cuenta de les grandes esquiñones productu del desecamiento de la llaguna de Antela y a la concentración parcelaria posterior. El nivel de mecanización ye unu de los más altos de Galicia.

Nos últimos años destaca la so orientación escontra la ganadería intensiva cola construcción de numberoses granxes pertenecientes al grupu empresarial Coren. Ye tamién conocíu pola industria extractiva de grebos, una y bones la práutica totalidá de les sableres d'A Limia asitiar nesti conceyu. Esti sable ye bien apreciada pa la construcción y surten a toa Galicia y al norte de Portugal.

Historia[editar | editar la fonte]

Les primeres señales de población d'estes tierres tienen rellación colos poblaos llacustres de la llaguna de Antela, que fueron estudiaos pol investigador Conde-Valvís nos años 1950. Conde-Valvís fálanos de los afayos de trés poblaos palafititos de 58, 56 y 36 habitaciones respeutivamente cada unu, conocíes popularmente col nome de cortellos, que nos demuestren la gran concentración d'habitantes nesta zona. Estos poblaos taríen asitiaos nel espaciu que va dende Sandiás hasta Cortegada (dos d'ellos frente a Zadagós y A Cardeita).

Más tarde, en plena Edá del Fierro, los poblaos (castrexos) asítiase nos montes de Castro, cerca de Sandiás, nel monte Pendón de Santa Mariña, cerca de Piñeira de Arcos, nel Montiño, cerca de Santa Ana, y na Coroa, cerca d'Arcos.

Na romanización travesaba'l conceyu la Vía XVIII o Vía Nova, una de les víes romanes de más importancia del noroeste de la península que xunía les ciudaes de Bracara (Braga) y Asturica (Astorga), les ciudaes más populoses del noroeste de Hispania.

Del pasu d'esta vía queden los miliarios de Vilariño das Poldras y de Zadagós. El Itinerariu de Antonino del sieglu III fai mención de la casona Geminas, parada de postas y agospéu, que s'asitiaría nel actual Sandiás.

La prueba de la gran romanización de la contorna sería la canalización de la llaguna de Antela, al traviés d'un emisariu principal y de una tupia rede de pequeñes canalizaciones de les qu'inda se pueden reparar los restos en forma d'O nel área recreativa de la canal de la llaguna de Antela.

De la invasión de los suevos y de los pueblos xermánicos solamente quédennos alcordances nos topónimos como nel casu de Sandiás, un topónimu deriváu de los invasores –vien del xermánicu Sánd-ila– que significa ‘verdaderu’.

Mientres la Edá Media son continues les lluches ente Alfonsu VII de Castiella y Llión y Alfonsu I de Portugal pola posesión del condáu de Limia. Va Ser de xuru nel contestu de les lluches fronterices del sieglu XII cuando se construya'l Castiellu de Sandiás sobre'l predio del antiguu castru. Esti castiellu participó nes lluches pola separación de Portugal, nes continues lluches nobiliaries, y nel llevantamientu Irmandiño (S. XV). Bona parte de la so función referir al control de los viaxeros y mercancíes de la encruciada de caminos que yera A Limia.

Travesaba'l conceyu la Vía de la Plata emplegada polos pelegrinos del sur d'España y los procedentes del Camín Portugués de Chaves y Vilareal.

Na Edá Moderna sufrió, coma tola zona fronteriza, les consecuencies de les guerres con Portugal, teniendo que soportar les lleves forzoses d'homes pa la guerra y contribuyir al caltenimientu de les tropes na frontera.

A finales do sieglu XVII y sobremanera nel sieglu XVIII la fidalguía empieza a construyir y a remocicar, la mayoría de los palacios y casa grandes (O Penedo, O Telleiro, O Espido,..). Los fidalgos, xunto col cleru, desempeñaron un papel fundamental na sociedá llabradora gallega dende empiezos del sieglu XVI hasta'l sieglu XIX.

Nel sieglu XVIII, la economía de la zona basar na agricultura. Teniendo una gran importancia'l cultivu del llinu que constitúi la base d'una importante industria testil artesana, formada por 54 texedores y 7 xastres según el Catastru d'Ensenada, que-yos reportaba importantes ingresos a les families llabradores, sicasí, la introducción de los nuevos texíos d'algodón motivo qu'esta producción se reduciese al autoconsumo.

El señoríu de Sandiás tuvo numberoses trasmisiones destacando como posesión del conde de Benavente, avanzadura de la nobleza castellana en Galicia. Piñeira de Arcos taba sometida a la xurisdicción del conde de Maceda y Zadagós yera xurisdicción del obispu de Valladolid.

Nel primer terciu del sieglu XX, tuvieron una fuerte implantación nel conceyu'l agrarismo y les idees republicanes.

Yá na dictadura'l fechu más salientable foi la desecación de la llaguna de Antela a partir de la Llei de 27 d'avientu de 1956, que supunxo una de les poques actuaciones d'ordenamientu agrícola del franquismu en Galicia, amás d'un tresformamientu radical na fisonomía del territoriu y nes sos condiciones ambientales.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Parroquies[editar | editar la fonte]

  • Couso de Limia (Santa María)
  • Piñeira de Arcos (San Xoán)
  • Sandiás (Santo Estevo)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.