San Cebrián de Castro

Coordenaes: 41°42′19″N 5°45′23″W / 41.705277777778°N 5.7563888888889°O / 41.705277777778; -5.7563888888889
De Wikipedia
San Cebrián de Castro
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de San Cebrián de Castro (es) Traducir Francisco Javier Aguado Hernández
Nome oficial San Cebrián de Castro (es)[1]
Códigu postal 49144
Xeografía
Coordenaes 41°42′19″N 5°45′23″W / 41.705277777778°N 5.7563888888889°O / 41.705277777778; -5.7563888888889
San Cebrián de Castro alcuéntrase n'España
San Cebrián de Castro
San Cebrián de Castro
San Cebrián de Castro (España)
Superficie 66.15 km²
Altitú 686 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 240 hab. (2023)
- 117 homes (2019)

- 122 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,63 hab/km²
sancebrian.es
Cambiar los datos en Wikidata

San Cebrián de Castro ye un conceyu español perteneciente a la contorna de Tierra del Pan,[3] na provincia de Zamora, comunidá autónoma de Castiella y Llión . El términu municipal inclúi l'anexu de Fontanillas de Castro, que s'asitia nuna devesa, dende onde s'apodera una gran llanura inclinada escontra'l banzáu del Esla, na so parte oeste, perteneciente d'antiguo al Señoríu de Castrotorafe.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de San Cebrián de Castro
Escudu de San Cebrián de Castro

L'escudu y la bandera municipal fueron aprobaos pol plenu del conceyu de San Cebrián de Castro na so sesión del 25 de marzu de 1999,[4] describiéndose de la siguiente manera:

Escudu De gules,

castiellu de plata, mazonado de sable y esclariáu de lo mesmo (en realidá, abiertu) sobre ondes d'azur y plata (en realidá, de plata y azur). Mantelado (cortinado) de plata con cruz de Santiago de gules a la diestra y fexe de trés espiges de sinople a la siniestra. Timbre, corona real zarrada.

Bandera Bandera rectangular,

de proporciones 1:1, de forma par dos franxes verticales iguales, colorada con castiellu blancu mazonado de negru y esclariáu de los mesmos al estil blancu con cruz de Santiago colorada a la batiente.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Presumir documentalmente que lo que güei ye'l conceyu de San Cebrián de Castro foi habitáu mientres el Paleolíticu Inferior (periodu Achelense), esto ye, un periodu que s'empecipia fai 180 000 años, polo que puede considerase qu'hubo presencia de Neandertales (especie homínida yá sumida). La presencia de la nuesa especie atópase perfectamente datada, pos s'atoparon restos arqueolóxicos en zones como Los Cascajales, Rascallobos y Caxellu de Flores.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Posiblemente, hubo un castru celta onde sieglos dempués s'asitiará la villa de Castrotorafe. Antes hubo una villa romana, denomada Vicus Acuarius, citada nel itinerariu d'Antonino Pío, que travesaba la Calzada de la Plata. Esi posible castru nomar con un vocablu árabe, enforma tiempu dempués, que significa "llende" o "frontera".

Edá Media[editar | editar la fonte]

Ruines del castiellu de Castrotorafe
Ruines de la ponte medieval de Castrotorafe, visibles cuando'l banzáu del Esla atopar con baxu nivel d'agua
Panorámica de Castrotorafe dende orellar oeste del Esla

Nel términu municipal de San Cebrián de Castro, xunto a la carretera Nacional 630, tamién atopamos coles ruines de la fortaleza de Castrotorafe, que se supón surdió a los pies del ríu Esla nel s. XI. Estos restos son inda conocíos col nome de Zamora la Vieya, ensin que se sepa perbién por qué (quiciabes porque en 1129, Alfonsu VII de Llión concedió-y un fuero -ley poles que se rexíen los habitantes d'una ciudá o territoriu- similar al de la ciudá de Zamora, y con una xurisdicción bien estensa, pos tenía, ente otres, les actuales llocalidaes de Villalba de la Lampreana, Perilla de Castro, Olmillos de Castro, Fontanillas de Castro, Piedrahita de Castro, San Cebrián de Castro y el sumíu, pero siempres recordáu, San Pelayo de Castro).

Yá na segunda metá del sieglu XII, el rei Fernandu II de Llión concedió a los Fratres de Cáceres la fortaleza de Castrotorafe y la so encomienda de siete pueblos (quedando so la so xurisdicción Villalba, Perilla, Olmillos, Fontanillas, Piedrahita, San Cebrián y San Pelayo), polo que, tres la reconversión de los Fratres na Orde de Santiago, dichos territorios quedaron integraos como una encomienda santiaguista.

A principios del s. XIII la so ponte llegó a cobrar cierta importancia, pos a Urraca de Portugal, vilba del rei lleonés Fernandu II, foi-y concedíu'l derechu de portalgu (cobrábase dineru por tolos productos que pasaben pela ponte).

En 1351, hasta ellí dirixióse'l rei Pedru I "el Cruel" por que-y fora apurríu Juan de Alburquerque, que, al perder el favor real, abellugárase nesta villa, pa dempués fuxir a Portugal. Pedru I dexó la so posesión a Men Rodríguez de Sanabria. Darréu, Enrique II, en plena guerra civil pol tronu con Pedru I, fixo afarar el castiellu de San Cebrián como represalia al sofitu qu'aquél emprestara al bandu pedrista na guerra civil qu'hubo na Corona de Castiella y Llión pa faese col tronu.

Yá nel s. XV, na guerra de socesión pol tronu ente'l bandu que sofitaba a Xuana la Beltranexa como reina, y el bandu que sofitaba a la so sobrina, la futura Sabela la Católica, l'exércitu portugués llegó a apoderase de la villa, anque non del castiellu, que'l so cercu acabó llevantando ante la presencia de Fernando'l Católicu na ciudá de Zamora.

Tres la guerra, pasó de nuevu a depender de la Orde de Santiago, debiéndose al so comendador, Alfonso de Palencia, les últimes obres d'arreglu.

Castrotorafe, hasta esi momentu, podía comparase n'importancia a ciudaes como Zamora, Benavente o Toro. Amás, allugó gran cantidá de xudíos y, ello ye que tuvo una de les comunidaes xudíes más importantes del Reinu.

Edá Moderna y Contemporánea[editar | editar la fonte]

A partir d'esi momentu y debíu en gran midida a una serie de pestes qu'afararon la contorna dende'l s. XVI, Castrotorafe entró nun capítulu de silenciu, hasta'l s. XVIII, nel qu'empezó'l procesu de despoblamientu de la villa, llegando hasta l'estáu de ruina y abandonu en que se topa anguaño, siendo l'últimu alcalde de la Villa Antonio Entrecanales, qu'en 1815 yá vivía en San Cebrián de Castro.

Asina, la villa de San Cebrián de Castro foi la llocalidá socesora, como capital, de la posesión santiaguista de Castrotorafe, heriedu que recibió al quedar despoblada y erma l'anterior. Ésta, al crease les actuales provincies na división provincial de 1833, quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Arte[editar | editar la fonte]

Castrotorafe[editar | editar la fonte]

El rei Fernandu II de Llión dio Castrotorafe a la Orde de Santiago
Ruines del castiellu de Castrotorafe

Caltiénense los sos llenzos de muralla, construyíos con mampostería pizarrosa y morteru, lo qu'apunta la solidez defensiva de lo que foi una fortaleza en tierres fronterices.

La so ponte, en ruines desque se derrumbar nel s. XVI, solo caltién parcialmente les sos pilastres.

La ilesia subsistió como ermita hasta'l s. XIX (queden los restos del so retablu mayor), siendo escalada poles tropes napoleóniques.

Esta villa fortificada foi declarada Bien d'Interés Cultural el 3 de xunu de 1931, con una estensión de 4709 metros, ente que'l castiellu foi declaráu Bien d'Interés Cultural n'abril de 1949.

El castiellu, parcialmente consolidaes les sos ruines pa evitar el so progresivu deterioru, gracies a el financiamientu de la Diputación Provincial (institución propietaria de la Villa), se emplaza nel nordeste de la villa y constituyir dos recintos con forma de trapeciu irregular. L'esterior tien cubos nos ángulos, en dos de los cualos reparar reformes p'afaelos a l'artillería. Dos puertes abrir nos sos murios, pa dar accesu dende la villa y dende la ponte. Mientres, la cortil interior del castiellu tien el refuerzu de dos torres nel muriu sur, obra de sillarejo. L'interior ta totalmente arruináu.

Por cróniques del s. XVII conozse que la planta principal del castiellu caltenía una puerta principal con ponte levadizo, una puerta d'accesu al patiu y a la residencia, torre del homenaxe, escalera d'accesu a pisos cimeros, la llamada Torre de San Juan, un portiellu falsu y un pozu. Alredor del patiu del castiellu atopaben les dependencies (na so parte más baxa, un zaguán), como paneres, cocines, corredores, bodegues y caballerizas. Y sobre éstes, les sales y palacios. Na so parte más alta, los adarves, caminos de ronda, etc.

En 2004 terminar de redactar el Plan Direutor de Castrotorafe, qu'incluyó un estudiu arquiteutónicu y históricu-arqueolóxicu.

San Cebrián de Castro[editar | editar la fonte]

Amás d'una ermita güei inesistente, tuvo un hospital del que se caltién una inscripción.

Esisten delles cases blasonadas (na plaza de la Ilesia caltién una pequeña casa con solo'l primer cuerpu de sillería, nel que se riesga una puerta con arcu de mediu puntu, ente que'l superior caltién un escudu circular de finales del s. XVIII; en callar norte de la ilesia, hai otru escudu con inscripción del añu 1766; próximu a la plaza atopamos l'escudu real, fecháu en 1770).

La ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción ye primitivamente d'estilu Renacentista. Sicasí, ante'l deterioru qu'amuesa, en 1838 de decide acometer una reforma en fondura del templu qu'empieza en 1841. Les obres que completen l'aspeutu definitivu de la ilesia parroquial rematen en 1887. Ye d'una nave con tres tramos cubiertos por bóveda de cañón con lunetos, ente que la capiya mayor facer con cúpula sobre pechinas. Al norte caltién el primitivu bautisteriu, convertíu en capiya del Cristu, la torre de mampostería con dos cuerpos de ventanales, que la so caltenimientu de debió a la falta de fondos pa baltala, y otra dependencia.

La fachada ye nueva, rematada con un frontón curvu nel que campea un blasón cola cruz de la Orde de Santiago.

El retablu mayor, con trés calles y dos cuerpos, sigue modelos de finales del s. XVI, obra de Cristóbal de Acosta. Tien cuatro relieves llaterales y remata col relieve del apóstol Santiago na batalla de Clavijo. Sobre les columnes llaterales tán les imáxenes de la Virxe y san Juan, que seique formaron parte d'un Calvariu de la dómina. La greca tien siete relieves. N'este mesmu retablu ver a cada llau una imaxe. D'elles una ye del s. XVI y la otra, santa Lucia, ye del s. XVIII. Los relieves tienen notes romanistas y alloñaos ecos manieristes, influyíu l'autor pol maestru Juan de Montejo.

La Virxe de Realengu, procedente de la villa despoblada de Castrotorafe, ye una talla que sostién al neñu nes sos rodíes y brazu esquierdu, y cola mano derecha, ufiérta-y unos frutos. Mide 60 cm, y caltién la policromía. Ye románica del s. XII o XIII, y ta asitiada nuna fornica de dómina posterior al retablu mayor en que s'atopa.

Fontanillas de Castro[editar | editar la fonte]

Caltién delles cases significatives pola so construcción, pero sobremanera, destaca la humilde ilesia de la Inmaculada Concepción.

Na capiya mayor hai retablos qu'empezaron a entallarse en 1762 pol escultor de Medina de Rioseco, Francisco Fernández. Toles sos escultures carauterizar por presentar piernes adelantraes y actitúes declamatories y amaneradas. Tamién s'alvierte nes imáxenes titulares (san José y l'Ánxel curio) la influencia del tamién escultor Gregorio Fernández.

Destaca igualmente, amás del retablu de san José y un san Antonio Abá del s. XIX, un crucifixu manierista de principios del s. XVII.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes celebrar n'honor de la Virxe de Realengu y de san Cebrián, pero tamién se celebren oficiosamente san Gregorio, patrón del Conceyu, san Isidro Llabrador, patrón de los llabradores, y los antroxos. Sicasí, cuando se ve más alborotada ye na dómina braniza, cuando los sos fíos y nietos tornen de les grandes ciudaes pa reposar y esfrutar de les actividaes cultural y recreativu que programa la Asociación Cultural Castrotorafe (l'Asociación edita dos veces al añu la revista La Esquina del Balcón). Igualmente, mientres los meses de branu, aprovechar pa dir al banzáu de Ricobayo pa enfrescase y prauticar la pesca, ente otres actividaes.

Fontanillas de Castro, celebra les sos fiestes el 8 d'avientu, n'honor de la Inmaculada Concepción, popularmente conocida como La Morcellona, y el 5 d'agostu (Fiesta del Turista).

Fauna[editar | editar la fonte]

Nel conceyu de San Cebrián de Castro ye frecuente atopase anfibios como'l sapu corredor, el sapu d'espueles, la xaronca común, el tritón ibéricu y el tritón xaspiáu; tamién hai aves como'l uxu campestre, la cigüeña blanca, el aguilucho cenizo, la espátula común, l'estornín negru o la curuxa común; ente los mamíferos que podemos ver nel términu, destaquen el venáu común, el corcuspín européu, la gineta, la llebre ibérica, el coneyu común o'l foín coloráu; finalmente, ente los reptiles destaquen el llagartu ocelado, la llagartesa colilarga o la culiebra bastarda.

Encamientos lliterarios[editar | editar la fonte]

En 1983, l'escritor José Muñoz Miñambres escribe'l llibru Benavente y Tierra de Campos, nel qu'apaez información sobre Castrotorafe y Fontanillas de Castro, ya indireutamente sobre San Cebrián de Castro.

En 1991, l'escritor alemán Frank Baer publicó na editorial Edhasa una novela histórica (desenvolver mientres el s. XI), titulada La Ponte d'Alcántara, que ta allugada, ente otros llugares, en San Cebrián.

Pa una meyor conocencia sobre la historia de Castrotorafe los llibros, Fontes documentales pal estudiu de la Encomienda de Castrotorafe, de la Orde Militar de Santiago, de Carlos Cabezas Lefler, y Historia de la Villa y Castillo de Castrotorafe, de Pilar Álvarez Ortiz, y que tán editaos por Semuret.

Pa la conocencia de los restos idiomáticos del asturlleonés, encamiéntense los llibros Pallabres y espresiones coloquiales. Payares de La Lampreana (Zamora), de Gerardo González Calvo, editáu por Semuret; y Esbozu pa un vocabulariu de la Tierra de Campos zamorana, de Lucio López Gutiérrez, igualmente editáu por Semuret.

Demografía[editar | editar la fonte]

Sufrió una constante sangría demográfica, nel que destaca'l periodu 1960-1970 cola emigración escontra les ciudaes y zones industriales, tantu d'España como d'Europa. El movimientu emigratoriu sigue anguaño.

Gráfica d'evolución demográfica de San Cebrián de Castro ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]