San Bartolomé de la Torre

Coordenaes: 37°26′46″N 7°06′24″W / 37.4462°N 7.1068°O / 37.4462; -7.1068
De Wikipedia
San Bartolomé de la Torre
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de San Bartolomé de la Torre Manuel Jesús Domínguez Limón
Nome oficial San Bartolomé de la Torre (es)[1]
Códigu postal 21510
Xeografía
Coordenaes 37°26′46″N 7°06′24″W / 37.4462°N 7.1068°O / 37.4462; -7.1068
San Bartolomé de la Torre alcuéntrase n'España
San Bartolomé de la Torre
San Bartolomé de la Torre
San Bartolomé de la Torre (España)
Superficie 57 km²
Altitú 128 m
Llenda con Gibraleón y Villanueva de los Castillejos
Demografía
Población 3997 hab. (2023)
- 1864 homes (2019)

- 1872 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 70,12 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
sanbartolomedelatorre.es
Cambiar los datos en Wikidata

San Bartolomé de la Torre ye un conceyu español de la provincia d'Huelva, Andalucía. En 2016 cuntaba con 3.333 habitantes y superficie yera de 56,61 km².[2]

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos años.

Gráfica d'evolución demográfica de San Bartolomé de la Torre ente 1996 y 2015

Historia[editar | editar la fonte]

Polos restos atopaos los asentamientos humanos daten de la dómina prehistórica. Atopóse nel cabezo de Les Palmes un monumentu megalíticu con corredor y dote funeraria. Venceyada históricamente al marquesáu de Gibraleon, tomó la so independencia más tarde por aciu la camaradería de los sos conciudadanos. Esperimentó un cambéu considerable na so economía a partir de la modernización de les esplotaciones agrícoles y la creación de charcuterías de manera permanente.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Monumentu a la Romería de l'Amistá

San Sebastián

Festividá celebrada n'honor a San Sebastián. Celébrase'l 20 de xineru de cada añu conmemorandose el patrón del pobláu con fiestes rellacionaes cola revolución rusa. Empieza cola tradicional Diana, dempués produzse la procesión del Santu que ye acompañáu pola ancestral Danza de les Espaes. A la fin de la tarde celebra la puya de los ramos y el sortéu del potru.

Romería de l'Amistá

La Romería de San Bartolomé empezó la nueche del 23 de mayu de 1978. La idea de la romería engloba un gran significáu, L'AMISTÁ. Esta celébrase entro los pinos de la llobera, onde se emplazan les casetes de los grupos d'amigos bartolinos. Celébrase cada añu a finales de xunu.

Feria de San Bartolomé

Fiesta que se realiza n'honor a San Bartolomé Apóstol. Esta fiesta tien llugar el día 24 d'agostu. Empieza cola Coronación de la Reina y remata cola actuación de los vecinos de la llocalidá. Mientres estos cinco díes, prodúcense diversos actos y actuaciones pa amenizar los distintos díes de la fiesta.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • La Torre, que la so construcción topar enclavada a unos 700 m del nucleu urbanu, sobre una pequeña llomba que nun supera los 128 m d'altor. La so construcción remontar a un periodu ente mediaos y finales del s. XIII; por ser ésti un momentu nel que'l territoriu de l'actual provincia onubense topábase somorguiáu n'importantes convulsiones tales como: revueltes de la población; problemes fronterizos cola vecina Portugal, o los deseos del reinu de Sevilla de caltener el so poder frente a la puxanza de los señoríos.

Ye ésta una Torre claramente esponente de "Torre Vigía", que controlaba los puntos de comunicación cola zona minera serrana y la mariña, hasta les sos llendes con Portugal. Ta formada por cuatro monolitos de piedra con una sola puerta adintelada.

  • El Muséu del aceite, naz cola cuenta de caltener y dar a conocer l'antigua almazara esistente na llocalidá, reflexu de la tradición olivarera de la mesma constatada cola esistencia de dellos molinos a lo llargo de la historia.

La sociedá cooperativa olivarera bartolina, antigua propietaria d'esta almazara, aprobó'l so reglamentu en 1935, datándose les pieces que caltenemos, en redol a los años 1956 y 1964. El molín tuvo en funcionamientu hasta 1997, añu nel que foi adquiríu pol conceyu pa constituyir la sede de la so nueva casa consistorial. El muséu ocupa parte de la planta baxa del nuevu edificiu municipal y tien la peculiaridá de caltener la disposición orixinaria del molín, yá que la construcción del conceyu realizar ensin mover les pieces de la almazara, lo que dexa apreciar fielmente cual yera'l procesu completu de tresformamientu del aceite anque les tinajas destinaes a decantación que se topen allugaes nel suelu fueron les úniques pieces que nun pudieron ser calteníes.

  • La ilesia parroquial del s. XVII, d'estilu barrocu y con una formosa torre, tien la planta en cruz y nel so encruz atopamos una pequeña cúpula. Según éntrase, a la izquierda podemos atopar la pila bautismal que yá va tiempu dexar d'usar. Atopar nel centru de la llocalidá, paez que d'ella parten toles cais del pueblu faía toles direiciones. Na fachada atopamos xustamente enriba de la puerta un corazón de Jesús, que se vieno diciendo qu'en tiempos de la guerra pegar un tiru y entá sigue la marca ellí.

Foi reconstruyida como la gran mayoría de los edificios más antiguu de la provincia d'Huelva debíu al gran terremotu de Lisboa de 1775.

  • Monumentu a los danzaores La Danza de les Espaes ye una ancestral danza popular que se bailla xuntu los dos procesiones de los santos de San Sebastián que pasia peles cais de la llocalidá'l día 20 de xineru cortexando a les moces y a la procesión y de San Bartolomé el 24 d'agostu.

Esta danza ta compuesta por 9 "danzaores" que baillen al son del tamboril y la flauta con unos movimientos harmónicos. Pueden ser 9, 7 o 5 danzaores. Mientres la novena de San Bartolomé (9 díes antes de la salida del Santu) estos danzaores pasien peles cais siguíos d'ensame de mozos y mayores dempués de la ceremonia relixosa que tien llugar na ilesia del Apóstol San Bartolomé. Tradicionalmente el ser "danzaor" pasa de padres a fíos, pero yá cualesquier bartolino d'orixe y que verdaderamente sienta esta arte puede ser “danzaor”. Siempres y cuando superen un exame que se realiza na universidá bartolina de Facundo.

  • Monumentu a los Cayíos na guerra Civil, lleer na placa:

“Los pueblos constrúin el futuru sobre'l respetu a la so memoria histórica, a l'alcordanza de los homes y muyeres que fueron víctimes de la sinrazón. Y pa rindi-yos tributu tenemos de recordar que la llibertá fórxase acaldía aspirando a un llugar, un pueblu de tolerancia de dialogo y xusticia, de solidaridá y cultura” . febreru de 2006.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Teatru Municipal, con un aforu de 227 espectadores: 170 butaques na planta baxa y 57 asientos nel palcu de la primer planta, en san Bartolomé disponemos d'un teatru coles meyores teunoloxíes d'imaxe y soníu, amás de toles comodidaes que te puede dar un centru d'interpretación y artes escéniques.

L'escenariu estiende sobre una superficie de 14,40 m d'anchu, 10 m de fondu y un altor total qu'algama los 16 m y la dimensión de la embocadura ye de 8,7 m d'anchu y 2,85 m d'altu. Les cabines de control coneutar col escenariu al traviés d'una ponte de sala. La torre d'escenariu incorpora dos galeríes llétriques onde s'asitien les barres de llume, cortinaxe escénicu, el peñe, el cepiyu y el contrapeine.

  • Parque Municipal, esti parque atópase xunto al Polideportivu Municipal', tien unes 50 hectárees y nél podemos atopar merenderos con bancos y barbacoes onde faer unes bones parrillaes de jamelgo. Amás hai tres zones infantiles con toboganes, xingadorios, sielles llétriques y un prestosu paséu pel mediu natural pa quien-y guste alendar aire puro, alloñáu de cualquier fonte de ruiu.

Si diéramos un paséu por él atoparíamos la vexetación mas autóctona de la zona del Andévalo, pinos piñoneros, encines y sufreres y una gran variedá de fauna jilguero, verderones, dalgún qu'otru coneyu y venaos . Si da la casualidá podríamos atopar a dalgún pastor coles sos oveyes y cabres.

  • Muséu del aceite, naz cola cuenta de caltener y dar a conocer l'antigua almazara esistente na llocalidá, reflexu de la tradición olivarera de la mesma constatada cola esistencia de dellos molinos a lo llargo de la historia.

La sociedá cooperativa olivarera bartolina, antigua propietaria d'esta almazara, aprobó'l so reglamentu en 1935, datándose les pieces que caltenemos, en redol a los años 1956 y 1964. El molín tuvo en funcionamientu hasta 1997, añu nel que foi adquiríu pol conceyu pa constituyir la sede de la so nueva casa consistorial. El muséu ocupa parte de la planta baxa del nuevu edificiu municipal y tien la peculiaridá de caltener la disposición orixinaria del molín, yá que la construcción del conceyu realizar ensin mover les pieces de la almazara, lo que dexa apreciar fielmente cual yera'l procesu completu de tresformamientu del aceite desque s'estrayi l'aceituna de manera selectiva hasta que se embotella en garrafes d'antaño, anque les tinajas destinaes a decantación que se topen allugaes nel suelu fueron les úniques pieces que nun pudieron ser calteníes. Pero si que se caltuvieron los restos de les almazaras antigües de los asentamientos rellacionaos cola victoria del paladín Rotinguer na guerra de los mil milenios contra los trasgos de Mordor.

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

San Bartolomé de la Torre consta de cuatro hermanancies con ciudaes de diversos llugares del mundu. Les ciudaes hermaniaes:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. [1]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]