Salmoral

Coordenaes: 40°48′05″N 5°13′13″W / 40.801388888889°N 5.2202777777778°O / 40.801388888889; -5.2202777777778
De Wikipedia
(Redirixío dende Salmoral (Salamanca))
Salmoral
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Salmoral (es) Traducir Carlos Hernández García
Nome oficial Salmoral (es)[1]
Códigu postal 37314
Xeografía
Coordenaes 40°48′05″N 5°13′13″W / 40.801388888889°N 5.2202777777778°O / 40.801388888889; -5.2202777777778
Salmoral alcuéntrase n'España
Salmoral
Salmoral
Salmoral (España)
Superficie 23 km²
Altitú 908 m[2]
Demografía
Población 114 hab. (2023)
- 78 homes (2019)

- 49 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,96 hab/km²
aytosalmoral.es
Cambiar los datos en Wikidata

Salmoral ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra de Peñaranda. Pertenez al partíu xudicial de Peñaranda y a la Mancomunidá Margañán.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 23,00 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 138 habitantes.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Na toponimia salmantina repitir el tipu salmoral, que foi documentadamente interpretáu como ‘área de suelos salinos': “Salmoral... vien de SAL MŬRIA ‘salmoria, agua salitroso' al traviés del abundancial *SALMURIALE”.[4] La forma zamorana del topn., Salmorial, bien común na toponimia menor, ye fiel al orixe llatín. Llorente añade: “si fuera una creación romance sería *Salmueral, y non Salmoral”. Ye posible, n'efeutu, que los topónimos salmantinos salmoral, salmorales tengan el so orixe na forma salmorial, perdiéndose la -i-, interpretada como epentética y polo tanto de regustu arcaizante y lleonés. Topónimos del tipu Salmorial son bien comunes en Zamora.[5]

Del mesmu orixe, pero deformado por una etimoloxía pseudoculta, ye'l nome del pueblu de San Morales, cercanu a la capital, como demostró nun artículu bien conocíu Manuel García Blanco.[6] El conteníu alto en sales, que tamién produció numberosos topns. del tipu Salinar, Salineros, corresponder con árees de descarga onde'l fluxu dende l'acuíferu hasta la superficie producir por percorríos ascendentes lentos y enllargaos, causando una fuerte mineralización. Tamién nos cantos de les llagunes rexistren acumuladures y migraciones de sales.[7][5]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Salmoral ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Salmoral ye una villa de la provincia de Salamanca (Comunidá Autónoma de Castiella y Llión) que s'atopa asitiada a 52 km al sureste de la capital, xusto na llende cola provincia d'Ávila.

El paisaxe ye de transición natural ente les amplies llanures elevaes del pandu castellanu, pandos cerealistas que pel norte estender hasta la Tierra de Campos, y escontra el sur empecipien un lentu ascensu con paisaxes encampizaos, roques granítiques y encines que rematen nes sierres d'Ávila.

El términu municipal tien una superficie 22,62 km² y pertenez a la contorna de Peñaranda de Bracamonte, onde los pueblos son pequeños y bien próximos ente sigo. Llinda pel norte con Macotera (a 6 km), Bóveda del Río Almar (a 8 km) y Mancera de Abajo (a 5 km). Pel este con Santiago de la Puebla (a 5,5 km). Al sur Malpartida (a 4 km). Y pel oeste Cabezas de Villar y Mancera de Arriba de la provincia d'Ávila.

Les coordenaes xeográfiques de Salmoral son llatitú: 40º 48' 10” norte y llargor: 5º 13' 5” oeste.

La elevada altitú (909 m) determina una climatoloxía estrema, duros y llargos iviernos con bayura de nieves y xelaes; branos curtios con un sol de xusticia al mediudía qu'anidia al atapecerín polos vientos que lleguen dende les llanures del norte y l'oeste y de les sierres d'Ávila.

Historia[editar | editar la fonte]

Dende reconquistar y repoblación, Salmoral formó parte de la Comunidá de Villa y Tierra d'Ávila, dientro del Reinu de Castiella, pasando nel sieglu XV a formar parte del Reinu de Llión al integrase na xurisdicción de Salamanca.[8] Cola creación de les actuales provincies en 1833, Salmoral quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa, formando parte del partíu de Peñaranda de Bracamonte.[9]

Economía[editar | editar la fonte]

Agricultura[editar | editar la fonte]

L'agricultura tradicional ye la principal pilastra de la economía llocal, secanos de pandu cerealista, trigu, cebada y daqué de centenu, "tierres de pan llevar", con barbechos rotativos d'añu y vegada, alternaos con garbanzos y algarrobes.

La Concentración Parcelaria y los caminos ameyoraos pola ordenación rural favorecieron na década de los 70 la mecanización sustituyendo los animales de llabor per maquinaria agrícola que camudaron los métodos tradicionales de trabayu del campu.

Los fertilizantes y nitratos, les granes certificaes, y l'introducción del xirasol d'aceite menguaron los barbechos y fixeron más granible la esplotación. Ello xuníu a los seguros agrarios qu'evitaron los respigos de les catástrofes atmosfériques.

Nel pasáu les viñes chiscaben los campos de cebera. Producíen un vinu que se triaba en cada casa de forma artesanal y destinábase al autoconsumo. Les postreres terminar d'arrincar escontra los 70, la escasez de mano d'obra y la dificultá na so mecanización facer improductives y tresformó en tierres de cebera.

Lo que quedaba del monte tradicional de encina se roturó escontra los años 30 pa convertilo en tierres de cebera o viña, dellos rebrotes de encina nel monte Galindo dan cuenta del antiguu plantío.

Ganadería[editar | editar la fonte]

La ganadería ye otru de les exes económiques locales, favorecida pola proximidá del cordel de Merines (o de les Mostrenques) que pasa a pocu más d'un km del nucleu urbanu, y tamién pol mercáu de ganáu que tolos xueves, dende la Edá Media, funciona en Peñaranda.

El cordel de Merines ye una vía pecuaria menor que les cañaes reales, ye un allongamientu de la cañada real Soriana Occidental que naz de la cañada de la Plata en Plasencia. La importancia nel pasáu de los caminos de la Mesta ye bien destacable, nes económicamente zarraes comunidaes llabradores de la Baxa Edá Media significaron una vía notable d'intercambiu económicu y cultural.

Na Hermandá de Llabradores y Ganaderos de Salmoral toles primaveres los ganaderos d'ovín puxaben en pública puya polos mesmos del Conceyu (camperes comunales del prau, alamea, etc) y tres la siega pacían los sos ganaos nos rastroxos.

El bovín taba representáu por dalguna vaca de raza avileña —últimamente suiza— y qu'abastecía el consumu de lleche interno. Hasta los años 50 caltúvose una importante cabaña de gües de tiru pa les xeres agrícoles, sustituyida por mules, machos y burricos, animales que subsistieron hasta la mecanización y los tractores. Un vaqueru contratáu pol Conceyu, recoyía toles vaques y gües del pueblu poles cases y llevar a pastiar a los praos.

Nes corrolades de les cases criaben pites y coneyos pal autoconsumo.

Industria y comerciu[editar | editar la fonte]

El "coche corréu" ye la llinia regular qu'enllaza Alaraz con Peñaranda, (Alaraz, Malpartida, Salmoral, Mancera, Bóveda y Peñaranda).

Tolos xueves celebrar en Peñaranda de Bracamonte un mercáu selmanal que tien los sos oríxenes nuna concesión de Xuan I en 1375. De Salmoral diben bonos tratantes que sellaben los sos negocios con un apertón de manes.

Fueron famosos los pelliqueros (pieleros) hasta'l puntu que na contorna llamaben pelliqueros a tolos de Salmoral.

Los carniceros del pueblu fueron tamién reputaos, percorríen en mules y bicicletes los pueblos vendiendo carne. Les sos muyeres percorríen el pueblu pa faer la pesquisa, cada casa encargaba la carne que precisaba pa la olla del día y la carnicera partía con una cesta de blima la carne poles cases. Nun había frigoríficos y les fresqueras nun calteníen enforma tiempu los alimentos perecederos.

Dellos comercios surtíen de too tipu d'artículos: ultramarinos, droguería, ferretería, etc.; negocios que de xuru derivaben de les medievales abacerías. En dómines de plenitú demográfica esistieron otros tenderos especializaos como carniceros, fruteros, pescaderos, texíos, fábrica d'aguardiente; y oficios tradicionales: barberos, boticariu, poceros, ferreros, lañadores, carpinteros, panaderos, carreteros, xastres, colchoneros, etc.

Al conceyu allegaba'l comerciu ambulante, los baratillos que s'instalaben na Plaza y daben pregón. Dos o tres díes per selmana allegaba na so moto Félix el fresquero de Peñaranda en díes y hores fixos. Les muyeres allegaben a la Plaza colos sos platos a mercar sardines y verdeles, y cuando había dalgún enfermu llevaben pescadillas.

Les industries en Salmoral, siempres de calter familiar, subsistieron como evolución de los trabayos artesanos tradicionales anque toes, antes o dempués, estableciéronse fora del pueblu.

Los zapateros guarnicioneros trabayen artesanalmente el cueru y fabriquen calzáu a midida y preseos de monta d'escelente calidá, tienen en marcha un floreciente negociu (Campera Salmantina) con delles tiendes en Madrid, güei vienden los sos productos, amás, al traviés d'Internet.

Los talleres de los cesteros producieron hasta apocayá muebles y cestos que s'esportaben al estranxeru y que pertenecíen en calidá colos de Villoruela.

El vieyu alambique de los Foritos tuvo destilando oruxu hasta la desapaición de la última viña.

La estafeta de Correos de Salmoral funcionó hasta pocos años.

Nel pasáu, cuando la emigración yá empezara, la poca fuercia granible que quedaba nel pueblu emplegar nes fábriques de Peñaranda.

Salmoraleños pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/salmoral-id37276.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «Al mio pensar la Tierra de Peñaranda entiende los siguientes términos municipales: Peñaranda, Cantaracillo, Aldeaseca de la Frontera, Paradinas de San Juan, Rágama, Zorita de la Frontera, El Campu de Peñaranda, Villar de Gallimazo, Ventosa del ríu Almar, Alconada, Nava de Sotrobal, Bóveda del ríu Almar, Mancera de Abajo, Macotera y quiciabes, Santiago de la Puebla, Salmoral y Malpartida, que tán a caballu ente la Tierra de Peñarada y la Tierra d'Alba; ente que al mio paecer, Tordillos y Alaraz pertenecen de llenu a la Tierra d'Alba, a pesar de la so adscripción al partíu xudicial de Peñaranda, fechu alministrativamente recién pero que puede influyir enforma na conciencia de los habitantes d'estos pueblos, que formaron parte, hasta 1833, de la Tierra, del Ducáu y del partíu d'Alba»
  4. LLORENTE MALDONADO DE GUEVARA, Antonio (1986) Los topónimos españoles y el so significáu, en Documentos didácticos núm. 104, ICE Universidá de Salamanca, Salamanca.
  5. 5,0 5,1 Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, p. 181.
  6. GARCÍA BLANCO, Manuel (1967) San Morales y La Flecha. Contribución a la toponimia salmantina, en La Llingua española na dómina de Carlos V y otres cuestiones de llingüística y filoloxía, del mesmu autor, Madrid, Escelicer, páxs. 279 y ss.
  7. BLASCO HERGUEDAS, O. y ROLANDI SÁNCHEZ-SOLÍS, M. (1995) Orixe y funcionamientu hidrogeológico de les llagunes y güelgues del sector de Orbada-Payares de la Llaguna y Pedrosillo el Ralo (Salamanca), en VI Simposio de Hidrogeoloxía, T. XX: páxs. 311-319.
  8. González, Tomás (1829). Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI. Madrid: Imprenta Real
  9. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  10. La Gaceta de Salamanca: Inés Arimaes presume de los sos raigaños salmantinas como pregonera en Salmoral
  11. Bracamonte Al Día: Inés Arimaes recuerda con emoción les sos vivencies en Salmoral mientres un aclamáu pregón

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]