Salma Hayek

De Wikipedia
Salma Hayek
Vida
Nacimientu Coatzacoalcos2 de setiembre de 1966[1] (57 años)
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos [2]
Grupu étnicu Inmigración libanesa en México (es) Traducir
Inmigración española en Méxicu
Inmigración libanesa en México (es) Traducir
Familia
Casada con François-Henri Pinault (2009 – )
Fíos/es Valentina Paloma Pinault (es) Traducir
Familia
Estudios
Estudios Estudio de actuación Stella Adler (es) Traducir
Universidad Iberoamericana (es) Traducir
Academia del Sagrado Corazón (es) Traducir
Llingües falaes inglés[3]
castellanu mexicanu[3]
Oficiu actriz de cine, direutora de cine, productora de cine, actriz de televisión, actriz, cantante, actriz de vozproductora de televisión
Llugares de trabayu Méxicu
Premios
Nominaciones
Creencies
Relixón Ilesia Católica
IMDb nm0000161
Cambiar los datos en Wikidata

Salma Hayek Jiménez (2 de setiembre de 1966Coatzacoalcos)[6] ye una actriz de cine, teatru y televisión mexicana, según empresaria y productora. Ye famosa por ser una de los trés actrices llatinoamericanes en ser nomaes como meyor actriz al premiu Óscar, les otres dos son la brasilana Fernanda Montenegro (1998) y la colombiana Catalina Sandino Moreno (2004). Considerar una de les figures mexicanes más prominentes en Hollywood dende l'actriz Dolores del Río.

Empezó la so carrera en Méxicu, protagonizando la telenovela Teresa y pasó a protagonizar la película El Caleyón de los Milagros pola que foi nomada a un Premiu Ariel. En 1991 Hayek treslladar a Hollywood y consiguió la fama con papeles en películes anglófonas, tales como Desperado (1995), 'From Dusk Till Dawn (1996) 'Dogma (1999) y Wild Wild West (1999).

El so primer papel importante foi na película de 2002 Frida como Frida Kahlo, gracies al cual recibió nominaciones a la meyor actriz nel premiu de l'Academia, el Premiu BAFTA, el Premiu del Sindicatu d'Actores y el premiu Globu d'Oru. La película recibió una gran atención y foi un ésitu de crítica y públicu. Salma Hayek ganó un Premiu Daytime Emmy por meyor direición de programa especial pa neños nuevos/familia en 2004 por El milagru de Maldonado y recibió una nominación al Premiu Emmy a meyor actriz convidada nuna serie de comedia en 2007 dempués de ser la estrella convidada na cadena ABC cola serie de televisión Ugly Betty.

Películes recién de Hayek inclúin Grown Ups (2010), Savages (2012), La chispa de la vida (2012), pola que foi nomada al premiu Goya de l'academia de cine española, El gatu con botes (2011) xunto a Antonio Banderas y Beatriz at Dinner (2017) con John Lithgow.

Biografía[editar | editar la fonte]

Salma Hayek y el so maríu François-Henri Pinault en 2012 nel Festival de cine estauxunidense de Deauville

Los sos padres son el políticu y home de negocios Sami Hayek Domínguez, mexicanu de padre libanés, y Diana Jiménez Medina, mexicana d'orixe español.[7][8][9] Nuna entrevista en 2015 with Un Nuevu Día mientres vistando Madrid, España, Hayek dixo que la so güela materna y bisagüelos maternos fueron dende España.[10]El so nome, Salma, ye la pallabra árabe que significa “paz” o “aselu”. Nació nuna familia devotamente católica y, mientres la so mocedá estudió na escuela Margarita Olivo Lara de la so ciudá natal Coatzacoalcos. Foi unviada a l'Academia del Sagráu Corazón, Grand Costeau, Louisiana, a la edá de 12 años.[9] Mientres tuvo, ende diagnosticáron-y dislexa.[11] Fala árabe, español ya inglés.[12]

Estudió Rellaciones Internacionales na Universidá Iberoamericana, pero dexó los sos estudios polos d'actuación. El so primer trabayu artísticu foi na obra Aladino y la llámpara maraviyosa, onde la vio un productor de televisión que-y ufiertó un papel na so primer telenovela Nuevu Amanecer en Televisa. El so segundu papel como protagonista na telenovela Teresa, que foi un gran ésitu con audiencies de 71%.

A pesar del so gran ésitu, decidió dexalo tou en Méxicu y volver empezar n'Estaos Xuníos. Estudió actuación en Los Angeles y llogró pequeños papeles en delles películes menores y programes de televisión per cable. El so primer gran papel foi na película Desperado con Antonio Banderas. El direutor, Robert Rodríguez, escoyer pa trabayar de nuevu con Banderes en Four Rooms, Spy Kids y la secuela de Desperado (Once Upon a Time in Mexico), amás de From Dusk Till Dawn con George Clooney. Actuó n'otres películes con Penélope Cruz, Mike Myers, Will Smith, Matt Damon, Pierce Brosnan y con quien foi la so pareya per dellos años, Edward Norton. En 2002 presentóse la so película Frida sobre la pintora mexicana Frida Kahlo. El trabayu de dellos años de la so compañía de producción (Ventana Rosa) resultó en seis nominaciones al Oscar, ente ellos el de Meyor Actriz pa Hayek. La película llogró dos premios (Maquillaxe y Música Orixinal).

Dende 2004, la so cara ye l'estandarte d'Avon; enantes ser para Revlon en 1998. Amás ye considerada una de les actrices meyor vistíes de Hollywood.

En 2009, xunto cola cantante mexicana Lila Downs, representó a Méxicu nuna campaña internacional pa la fundación One Drop, pa caltener l'agua, onde actuaron el fundador del Cirque du Soleil, el vicepresidente Al Gore y otres personalidaes de talla mundial. Esti actu foi tresmitíu na páxina d'internet de la fundación, n'Estaos Xuníos, Canadá y otros países del mundu. Tamién, nel 2009 foi parte del documental HOME, que llama a curiar l'ambiente ecolóxico.

En 2012, foi nomada como Caballeru de la Lexón d'Honor.[13]

El 10 de xineru de 2012, foi nomada pola Academia de les Artes y les Ciencies Cinematográfiques d'España a los Premios Goya como meyor interpretación femenina pola película La chispa de la vida.[14]

El 13 d'abril de 2016, per mediu de les redes sociales, l'actriz espresó'l so sofitu a la candidata del Partíu Demócrata, Hillary Clinton, camín de les próximes eleiciones presidenciales n'Estaos Xuníos.[15]

Vida personal[editar | editar la fonte]

Salma Hayek en 2007.

El 26 d'abril de 2006, mientres una esposición en Venecia, conoció a François-Henri Pinault, presidente del grupu d'artículos de luxu y distribución Pinault-Printemps-Redoute (PPR), propietaria de marques como Gucci, Yves Saint-Laurent, Balenciaga y Puma, de la casa de puya Christie's, La Redoute, el selmanariu conservador Le Point, la canal de televisión TF-1, con participación nel periódicu Le Monde, en FNAC y nel equipu de fútbol Stade Rennais.[16]

En marzu de 2007, anunció que taba embarazada y comprometida col empresariu francés y el vienres 21 de setiembre del mesmu añu, dio a lluz nun hospital de Los Angeles, a una neña a la que bautizó col nome de Valentina Palombu Pinault-Hayek, que pesó 3 quilos con 374 gramos. Mientres l'añu siguiente, surdieron rumores na prensa alrodiu de un distanciamientu de la pareya y una posible rotura; confirmáronse en setiembre del 2008 por aciu un comunicáu de prensa emitíu por ella mesma, nel cual anuló'l so compromisu de 16 meses y los sos planes de boda.[17]

A pesar d'ello, el sábadu 14 de febreru de 2009, Hayek casar polo civil con Pinault en París, nuna pequeña ceremonia a la que solo asistieron los sos íntimos y yá que la reconciliación de la pareya nun se fixera oficialmente pública. Díes dempués, el 22 de febreru, llevar a cabu apurrir númberu 81 de los Premiu Óscar, onde una de les sos grandes amigues, Penélope Cruz, resultó ganadora del Óscar a la meyor actriz de repartu pola so participación en Vicky Cristina Barcelona, polo que Hayek viaxó a Los Angeles pa festexalo con Cruz.

La boda relixosa ente Hayek y Pinault tuvo llugar el sábadu 26 d'abril de 2009 nel Palazzo Grassi de Venecia, el mesmu llugar y fecha nos que la pareya ver por primer vegada. Previa a la boda, el 25 d'abril realizó una fiesta de mázcares alusives al antroxu de Venecia nos Magazzini del Sale, allugaos na zona veneciana Punta della Dogana, al llau del estremu sur de la Gran Canal Veneciana, arrodiáu d'un importante dispositivu de seguridá y a la cual asistieron alredor de 200 invitaos, quien viaxaron a Italia con tolos gastos pagos y ente los que s'atopaben la gran amiga de Hayek, Penélope Cruz, Javier Bardem, Philippe Starck, Ashley Judd, Prince (quien-y compunxo la cantar Valentina, dedicada a la fía de la pareya), Luis Miguel, Jacques Chirac -íntimu amigu del suegru de Hayek-, Charlize Theron y el so noviu naquel momentu, Stuart Townsend, Olivier Martínez, Sami Hayek, cola so novia, la celebridá mexicana Daniela Villegas, Bono vocalista d'U2, el direutor Emir Kusturica, la diseñadora Stella McCartney, los actores italianos Riccardo Scamarcio y la so pareya, Valeria Golino, Woody Harrelson y Edward Norton -que caltuvo una rellación con Salma Hayek años tras-; el magu David Blaine, Gael García Bernal, Mía Maestro, el cineasta Felipe Fernández del Pasu. Fallaron Melanie Griffith y Antonio Banderas. La ceremonia relixosa celebrar na sala Apolinee del Palazzo Grassi, propiedá de Pinault. Arrodiaos de más de 2500 obres d'arte, d'artistes como Joan Miró y la cena, a cargu del chef español José Andrés, efectuar en La Fenice de Venecia, unu de los teatros d'ópera más famosos d'Europa, construyíu en 1792.[18]

N'agostu de 2012, un mediu mexicanu publicó que l'actriz aseguraría que "escaeció" lo que yera, precisamente, ser mexicana, somorguiada como taba na so vida d'esposa y madre, lo que, amás, sopesó como de mayor relevancia que la so actividá profesional m'alcuerdo-como-yera-ser-mexicana-salma-hayek.php.

Faceta empresarial[editar | editar la fonte]

Hayek foi la imaxe de diverses marques. Dende 1995, trabaya pa la marca de xoyes Pomellato.[19] Dende va unos años trabaya pa Avon.[20] Tamién foi imaxe de marca de Revlon.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Películes[editar | editar la fonte]

Añu Títulu Rol Notes
1993 La mio vida lloca Gata
1994 Roadracers Donna
1995 El caleyón de los Milagros Alma
Desperado Carolina
Fair Game Rita
Four Rooms Baillarina
1996 From Dusk till Dawn Satánicu Pandemonium
Follow Me Home Betty
Fled Cora
1997 The Hunchback Esmeralda
Fools Rush In Isabel Fuentes
Breaking Up Monica
Sistole Diastole Carmelita
1998 54 Anita
The Velocity of Gary Mary Carme Tamién productora
The Faculty Enfermera Harper
1999 Dogma Serendipity
El coronel nun tien quien lu escriba Julia
Wild Wild West Rita Escobar
2000 Timecode Rose
La gran vida Lola
Chain of Fools Sarxentu Meredith Kolko
Traffic Rosario Ensin acreitar
2001 Hotel Charlee Boux
Nel tiempu de les caparines Minerva Mirabal
2002 Frida Frida Kahlo Tamién productora
2003 Spy Kids 3-D: Game Over Francesca Giggles
Once Upon a Time in Mexico Carolina
V-Day: Until the Violence Stops Ella mesma Cameo
2004 After the Sunset Lola Cirillo
2006 Ask the Dust Camiya Lopez
Bandíes Sara Sandoval
Lonely Hearts Martha Beck
2007 Across the Universe Enfermeres Cantantes
2009 Home Narradora Documental, versión en castellanu
2009 Cirque du Freakk: The Vampire's Assistant Madame Truska
2010 Grown Ups Roxanne
2011 El gatu con botes Kitty Softpaws Voz
Americanu Lola
La chispa de la vida Luisa
2012 The Pirates! Band of Misfits Cutlass Liz Voz
2012 Savages Elena
Here Comes the Boom Bella Flores
2013 Grown Ups 2 Roxanne Chase-Feder
2014 Muppets Most Wanted Ella mesma Cameo
2015 Everly Everly
Some Kind of Beautiful Olivia
El profeta Kamila Voz, tamién productora
Tale of Tales Reina de Longtrellis
Septembers of Shiraz Farnez
2016 Sausage Party Theresa Taco Voz
2017 The Hitman's Bodyguard En pos-producción
Cómo ser un Latin Lover Sara
Beatriz at Dinner Beatriz

Televisión[editar | editar la fonte]

Añu Títulu Rol Notes
1993 The Sinbad Show Gloria Contreras
2003 Saturday Night Live Estrella convidada
2006-2010 Ugly Betty Productora executiva
2007 Life
2009 30 Rock 7

episodios

2016 Les aventures d'Alicia y los sos amigos Linda Pausini Voz

Telenoveles[editar | editar la fonte]

Añu Títulu Rol
1988 Nuevu amanecer Fabiola
1989 Teresa Teresa Martínez
1994 El vuelo del águila Juana Catalina Romero
1997 Gente bien Teresa

Premios y Nominaciones[editar | editar la fonte]

Premiu Óscar[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultancia
2003 Oscar a la meyor actriz Frida Nomada

Premiu Globu d'Oru[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultancia
2003 Globu d'Oru a la meyor actriz - Drama Frida Nomada

Premios TV y Noveles[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Novela Resultancia
1990 Meyor revelación femenina Teresa Ganadora
1989 Meyor actriz debutante Nuevu amanecer Ganadora

Premios BAFTA[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultancia
2003 BAFTA a la meyor actriz Frida Nomada

Premios del Sindicatu d'Actores[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultancia
2003 Premiu del Sindicatu d'Actores a la meyor actriz protagonista Frida Nomada

Premios Goya[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultancia
2011 Meyor interpretación femenina protagonista La chispa de la vida Nomada

Premios L'Heraldu de Méxicu[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Telenovela Resultancia
1995 Meyor revelación cinematográfica El caleyón de los milagros Ganadora
1989 Meyor revelación tele-novelera Teresa Ganadora

Premiu Ariel[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Película Resultancia
1995 Premiu Ariel a la Meyor Actriz El caleyón de los milagros Nomada

Honores[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0000161. Data de consulta: 21 xunetu 2015. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://www.hola.com/us-es/celebrities/galeria/2019012115898/famosos-latinos-nacionalidad-estadounidense-mz/1/.
  3. 3,0 3,1 Identificador CONOR.SI: 20681571. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. URL de la referencia: https://www.carnegie.org/awards/great-immigrants/2007-great-immigrants/.
  5. Identificador IMDb: ev0000003/2003/1.
  6. Salma Hayek - Biografía
  7. http://web.archive.org/web/http://www.revistaelheraldodeveracruz.com.mx/page25.html
  8. Salma Hayek on Inside the Actors Studio Clip 1/6
  9. 9,0 9,1 Lipton, James (host) (2004-12-05). Inside the Actors Studio. Episodio 1105. Temporada 11. Bravo. http://www.bravotv.com/Inside_the_Actors_Studio/guest/Salma_Hayek. 
  10. La reina Letizia fíxo-y reconocencia a Salma Hayek n'España - Un Nuevu Día - Telemundo dende YouTube
  11. Drawn From Life
  12. González, Juan Pablo (24 de xunu de 2011). «Salma Hayek practica idiomes alredor del mundu». L'Universal. Consultáu'l 16 de payares de 2011.
  13. Lexón d'Honor.
  14. Nomaos a los Premios Goya 2012 RTVE.es
  15. «Manifiesta Salma Hayek el so sofitu a Hillary Clinton. Con Javier Poza». Consultáu'l 18 d'abril de 2016.
  16. «La Nueva España - Diariu Independiente d'Asturies - Galería - La boda veneciana de Salma Hayek y Pinault, col toque asturianu de José Andrés». Consultáu'l 2009.
  17. «Salma Hayek ruempe'l so compromisu con François-Henri Pinault». Consultáu'l 2009.
  18. «cásase-salma-hayek Cásase Salma Hayek - Espectáculos». Consultáu'l 2009.
  19. Huerta, María. «marca-de-joyeria-pomellato-presenta-una-coleccion-sensual-y-femenina.html Salma Hayek imaxe de la marca de xoyería Pomellato presenta una coleición sensual y femenino». Consultáu'l 18 d'abril de 2016.
  20. «Hollywood star Salma Hayek names Avon as brand association she's most proud of». Consultáu'l 18 d'abril de 2016.
  21. Glamour Awards Laud Afghan Woman, October 31, 2001
  22. Celebration of Diversity - The Producers Guild of America
  23. Harvard Gazette: Salma Hayek hosts Cultural Rhythms

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]