Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies

De Wikipedia

El Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies foi un eventu d'historieta que se celebró añalmente nel Principáu d'Asturies dende 1972, siendo por tanto'l más antiguu d'España y el segundu n'Europa, dempués del de Lucca.[1] El Salón tuvo dellos altibaxos, celebrándose en distintes ciudaes (Xixón, Sama de Llangréu, Uviéu) y con delles interrupciones: en 1977 nun se celebró, tampoco nel periodu 1980-83 y en 2014 anuncióse'l so zarru por falta de financiamientu y sofitu institucional.

El so actual nome adquirir en 1990 col enfotu de apigurar los principales salones que sobre'l cómic veníen celebrándose nel Principáu d'Asturies dende 1972 (Xixón, Uviéu, otra vegada Xixón). A partir d'entós, desenvolviéronse actividaes en dambes llocalidaes ya inclusive s'ampliaron a otres ciudaes como Villaviciosa y Avilés, pero últimamente hai transcurido en Xixón, nel mes d'ochobre.

Dende va años vien entamar l'Asociación El Wendigo, que'l so direutor ye Faustino Rodríguez Arbesú.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Estos acontecimientos culturales carauterizar por axuntar tolos ingredientes propios d'un Festival, Certame o Convención Internacionales de Cómic:

  • Premios a obres o autores de cómic
  • Meses redondes, conferencies y coloquios sobre cómic.
  • Esposiciones de cómics
  • Concursos d'historietes, con xuraos compuestos por autores convidaos
  • Presencia d'autores de nivel internacional.
  • Ciclos de películes rellacionaes colos cómics
  • Periódicu diariu con tola información sobre l'alcuentru
  • Ciclos cinematográficos rellacionaos col cómic
  • Catálogu d'actividaes

Dientro del marcu del Salón, apúrrense, a partir de 1985, los Premios Haxtur. Les categoríes del gallardón —que orixinalmente yeren 4: guión, dibuxu, hestoria llarga y hestoria curtia— fueron aumentando colos años hasta llegar a ocho.

A partir de 1989 y hasta 2009, el so presupuestu enllancar en 12 millones de pesetes, según los sos organizadores.[2] Les sos subvenciones nun fueron nunca cimeres a 6 millones de pesetes.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

En 1965 tuvo llugar l'Muestra de Cómic de Bordighera (Italia). La organización del Institutu de Pedagoxía de la Universidá de Roma, del centru de Sicología de Comunicación de Mases y l'Archivu Internacional del Fumetti en collaboración col Cómics Club y col Centru d'Estudios Lliterarios d'Espresión Gráfica, cuntaba con personalidaes como'l semiólogu Umberto Eco, el saggista Francis Placassi, el direutor de cine Alain Resnais, el dibuxante de cómic Rino Albertarelli, el críticu cinematográficu Claudio Bertieri, l'investigador español Luis Gasca, el pedagogu Luigi Volpicielli y Romanu Calisi, gran espertu en comunicación de mases.

Darréu, a esti grupu d'intelectuales amestaríense-yos los nomes de Francis Lacassin y los autores de cómics na dómina fascista, Federico Fellini y Cesara Zavattini. Grandes creadores del Neorealismo

A pesar de la presencia de Luis Gasca, unu de los padres fundadores del movimientu pro-cómic, esti movimientu cultural tardaría unos años n'enllantase n'España y munchos más n'adquirir una reconocencia como'l que llogró dende anguaño n'Italia pelos medios intelectuales.

Como suel soceder en cualquier actividá na que se vien desenvolviendo fuerte y enllargada presión, desconociéndose'l por qué, produzse una eclosión. Esto nel movimientu pro cómic español ye lo qu'asocede en 1972 que se convierte nel añu de la Promoción de la Historieta. Una fola d'actos invaden la xeografía española: Llibros, prensa, radio, universidá, sales d'esposiciones, xuntes d'aficionaos…Toos quieren xuntase al movimientu. D'ente ellos, al envís d'establecer una idea cuantitativa son destacables:

  • Mundu Nuevu que pública un apartáu sobre historietes.
  • Román Gubern pública'l llibru El llinguaxe de los cómics.
  • El Diariu L'Alcázar tien una seición sobre la tema.
  • Ente los meses d'abril y xunu contabilícense ocho esposiciones de tebeos: Ferrol-1, Madrid-3 Mataró-1, Barcelona-3. Nuna de les entamaes en Barcelona refundien un cóctel molotov sobre los orixinales destruyendo parte d'ellos.
  • Créase'l club DHIN qu'arrexunta a los profesionales de la historieta que la so primer directiva preside'l cineasta ya historietista Francisco Macián. El club DHIN participa n'Italia con una esposición del trabayu de los sos afiliaos nel marcu de la "III Giornata del Fumetto" de Xénova.
  • Emilio Freixas recibe una de les medayes que dean na National Cartoonist Society de New York a los meyores dibuxantes del mundu.
  • La revista d'historietes "Trinca" qu'edita la Editorial del Movimientu, Doncel, entama esposiciones d'orixinales y charres sobre cómics, primero en Valencia y darréu en Valladolid y finalmente Xixón.

De toles actividaes que se vinieron desenvolviendo en diverses ciudaes españoles como movimientu pro-cómic, solo Xixón va llograr sobrevivir y xenerar lo que sería un Salón Internacional del Cómic n'España, con continuación mientres dellos años. Dempués vendríen otros acontecimientu similares n'otres ciudaes, pero Xixón ostenta por derechu propiu'l de ciudá pionera.

Primer etapa: Xixón, 1972-1976[editar | editar la fonte]

Acontecimientos destacaos
  • Dende 1973, hai un denominador común nestos certámenes, El Wendigo, con dalgún de los sos miembros fai presente nel asesoramientu, el trabayu y l'innovación. Les llistes d'invitaos estranxeros fueron por ellos creaes, amás de contactos, integración nos Xuraos constituyíos, etc.
  • 1975 edítase un periódicu diariu, esclusivu pa la Historieta y non dependiente del Festival de Cine
  • Los Premios Haxtur fundaos nel so senu, entamar en 1976 pal Salón de Xixón, inclusive s'esibieron como tales na sumida Llibrería Musidora de Xixón. Tuvieron qu'esperar hasta 1985 pa ser apurríos per vegada primera nel Salón d'Uviéu.
  • Presencia de destacaos autores internacionales
  • Créase un Muséu sobre la Historieta en 1977 y un premiu a la investigación sobre ella, dambos sumíos.
Cronoloxía

En 1972, sofitáu sol patrociniu del X Certame Internacional del Cine pa Neños de Xixón (celebráu del 24 al 30 de setiembre) empobináu por Isaac del Rivero Sr., empecipiar n'Asturies actividaes empuestes a potenciar el Cómic, Historieta o Tebéu y a fomentar la so reconocencia cultural como mediu d'espresión y como arte. Móntase una esposición rellacionada cola revista "Trinca" (Trinca la meyor revista que s'editó n'España), de la editorial Doncel, de la Delegación Nacional de la Mocedá. Danse delles charres y coloquios sobre temes d'esti mediu. La esposición yera de páxines orixinales a color de Haxtur de Víctor de la Fuente, El Cid y Manes Kelly d'Antonio Hernández Palacios, El llibru de la selva de Juan Arranz, etc. Asisten a Xixón Alfonso Lindo, subdireutor de la revista y Antonio Hernández Palacios. Esti autor dio una de les conferencies, col títulu Notes pa un aproximamientu ente'l cine y el cómic, como tamién lo fixeron el catedráticu de la Universidá Complutense de Madrid Antonio Lara y Mario Tudela que trataron sobre les temes El cine y el cómic na educación de los neños y El cómic nel mundu de la imaxe.

En 1973 entamar so los mesmos parámetros una nueva convención qu'agora adquier calter internacional dau la diversidá de países que representen el notable grupu d'invitaos como conferenciantes o integrantes del restu d'actividaes programaes. Esposiciones, concursos, premios, charres, coloquios, etc. Tou ello venceyáu al cómic. Programáronse siete conferencies col títulu de Influencies del la imaxe fílmica nel dibuxu infantil. Esta edición tuvo nome: Homenaxe al Cómic y a los sos Dibuxantes. Asistieron como convidaos: *Francisco Macian, direutor de cine y creador de cómic,

Amás de la internacionalidad de los invitaos hubo dos trabayos premiaos nel Concursu Nacional del Cómic, a los entós desconocíos Ventura y Nieto (Cantar infantil) y El Cubri, integráu por Felipe Hernández Cava y Sandoval. Tamién se programaron dos ciclos de películes basaes en cómics, unu con títulu de Homenaxe al Cómic y l'otru con películes de seriales (xornaes como entós denominábense n'España), de Flash Gordon, Dick Tracy y King de la Policía Montada.

Les ediciones del 1974-75 escurrieron polos mesmos senderos; en dambes, si refugamos errores de la organización, como l'allugamientu de la feria del cómic nun llugar carente de too tráficu, siempres hubo pocu dineru, al supeditase a lo que pudiera esgazase del Festival de Cine que yera quien lo patrocinaba coles sos subvenciones. La presencia d'autores foi notable. La del 75 foi especial al movese a Xixón l'asociación nacional de dibuxantes Club DHIN que s'entornó poniendo un notable broche d'oru a esta manifestación pro-cómic.

Sicasí nestos dos ediciones poner de manifiestu un fechu que vieno avafar y a aumentar les series dificultaes que se travesaben. Declarar ente los dibuxantes dos bandos seriamente enfrentaos con aires del Empordà y de Navacerrada que sería unu de los principales factores que conduciríen escontra'l so fin. Tuvieron en Xixón nel 84:

  • Claude Moliterni, direutor de Dargaud, fundador de la "Socerlid", gran pope de la "intelectualización" del cómic n'Europa y unu de los más destacaos investigadores oficialistas europeos de la tema;
  • Robert Gigi (Gigí), autor francés de cómics ente los más aplaudíos de la dómina y ganador en 1969 del premiu Gran Guinigi, antecesor del "Yellow Kid" de Lucca institucionali-zado un añu dempués;
  • Bill Gallu, presidente de la National Cartoonist Society;
  • l'estudiosu francés Jean Claude Faur, daquella direutor de la revista d'investigación FAIGA y del Certame de Cómics de Toulouse, unu de los homes que más tuvo na fienda de la investigación nel marcu européu y qu'anguaño dirixe la revista BEDESUP;
  • Francisco de la Fuente y Georges Esatoglu, secretariu y presidente respeutivamente del Grupu d'Artes Visuales de la Organización Mundial de la Salú.

A toos estos nomes de proyeición internacional hai qu'añader los de Gabriel Arnao (Gabi), Chiqui de la Fuente, Rodrigo Hernández, Antonio Martín (editor de ¡Bang!), Pablo Núñez y Cruz Delgado (dambos dibuxantes y cineastes de dibuxos animaos), Mariano Ayuso (editor de Comics Camp, Comics In), Alfonso Azpiri, Ángel Izquierdo, Ignacio Fontes (periodista que dirixiría Cuadiernos pal diálogu y Interviú), Antonio Lara (Investigador de cine y cómic, que foi Decanu de la Facultá de Ciencies de la Información de Madrid), Alfonso Lindo (que aportaría a direutor de Trinca), Gerardo Amechazurra, l'asturianu catalán Alberto Viña (direutor y editor de TBO), José Peñarroya y Adolfo García. Hubo Concursu Internacional de Cómics, aumentáu pa esta ocasión con un apartáu de noveles, montóse la II Feria de Publicaciones y Cómics cola asistencia del Ministeriu d'Información y Turismu, el TBO, Editorial Doncel (Trinca), Burulan S.A., Dargaud de París, los fanzines Star Ficción, Vega (O.M.D.S.), Cómics Camp, Cómics In, Nemo, Scratch, la revista Bang! y El Wendigo.

1975 foi un añu netamente d'autores españoles: Los hermanos de la Fuente (Víctor, Ramón y Chiqui), Jaime Marzal, Gabriel Arnao (Gabi), Alfonso Figueres, Jesús Blasco, Jordi Bernet, Manuel Boix, Leopoldo Sánchez, Fernando Ieri, Antonio García, Miguel Calatayud, Pedro Alférez, José Soriano Izquierdo, Alfonso Azpiri, Rodrigo Hernández, Manuel Brea, Bernet Toledano, Gerardo Rodríguez. Tamién tuvieron convidaos Cruz Delgado, Francisco Macián, Pablo Núñez (toos dibuxantes y direutores cinematográficos) y Bill Gallu. La representación del grupu de los estudiosos tuvo integrada por Esteban Bartolomé, Alfonso Lindo, Mariano Ayuso, Juan Van-Halen, Jean Claude Faur, Primitivo Gordillo, Pilar Sánchez y los de los fanzines "Star", "Scratch" y "El Wendigo". El concursu internacional tuvo tamién concurrencia masiva de profesionales españoles, con firmes de prestíu. Presentáronse venti obres y de ente los nomes de los firmantes cabo destacar los de Gabi, José Huescar, Julio Ribera, Juan Antonio Parres, Juan Arranz y Juan Bernet Toledano nel apartáu de los profesionales, ente que nel de los noveles atopaba'l de Daniel Torres, l'autor local Marcos de las Heras y la primer collaboración d'Isaac Miguel del Rivero y Faustino Rodríguez Arbesú. Tocantes a la Feria de Cómics, amás de les firmes d'anteriores ediciones, espunxeron los sos productos: Ediciones Naranco d'Uviéu, Ediciones Sedmay y "Chito". Cuntó col aliciente sese montada nel Paséu Begoña.

El Salón de 1976 tuvo a puntu de nun celebrase. Nun había dineru pa entamalo. L'únicu qu'esistía cubría los gastos de la empresa qu'escontra'l montaxe de los stands d'editoriales y llibreríes. Nun esistía dineru pa invitaos, esposiciones, concursos de Cómic, nin pal periódicu creáu l'añu anterior. El Wendigo al frente del cual taben Faustino Rodríguez y la so esposa Eulalia Eguren comprometer a realizar tolos demás trabayos de forma gratuita, incluyíu'l periódicu, xunto colos sos amigos Miguel Isla y Santos Villa. La fortuna poner del so llau. El diariu de Xixón El Comercio, en primer plana publicó una fotografía del equipu trabayando con traxe de xera. Esi mesmu día pela tarde, apaeció nel llugar de trabayu una cuadriella de cinco persones afatiaes pal trabayu y con ferramental fayadizu, de la Fábrica Moreda de Xixón-Uninsa-Ensidesa: Calixto, Sánchez, Benjamín, Mariano Herrón y Alfredo, maestru de tresportes de la citada empresa. En tres díes tou quedó llistu y el dineru esistente dedicar a invitación d'autores. Nel discursu inaugural quedó patente esta aportación:

Pa quien nun lo sepan convien dicir públicamente que los stand y esposiciones de la Feria fueron llevantaos coles mesmes mano d'un grupu d'entusiastes de les historietes, que llograron rescatar un presupuestu p'aquelles invitaciones. Un grupu que llanzó un boletín informativu por que'l Certame que nos ocupa tenga un mediu de comunicación y que nos dan exemplu por que la penuria presente nun se repita

Esti certame crear con 200.000 pesetes. El grupu de voluntarios foi gasayáu con una parrillada de mariscu.

El Wendigo propunxo anguaño la creación d'unos Premios Internacionales col nome de Haxtur, n'homenaxe al famosu personaxe del asturianu Víctor de la Fuente, que fueron aceptaos pola Direición.

Segunda etapa: Xixón, 1978-1979[editar | editar la fonte]

En 1977 nun hubo Salón, pero sí xuntes de la xunta directiva. Miembros d'El Wendigo presenten un informe con dellos apartaos ente los que s'incluyía la creación d'un Muséu de la Historieta. Una comisión de dos persones ye unviada a New York pa contautar colos directivos de la National Cartoonist Society qu'habíen promovíu The Musum Cartoon Art de New York. Tornen con mediu centenar de páxines orixinales de los meyores autores U.S.A colos que poder empecipiar el Muséu en Xixón. Impónen-yos la condición de que cuando'l Muséu funcione, sían-yos unviaos otros tantos orixinales d'autores destacaos españoles.

En 1978 y 1979 entamar en Xixón alcuentros d'esti tipu, recibiendo diverses denominaciones pero respondiendo a les mesmes carauterístiques. Asina se va denominar "Homenaxe al cómic y los sos autores", "Concursu Internacional de Cómic de Xixón pa Neños", "Amuesa Internacional de Publicaciones Infantiles, Xuveniles y d'Adultos" y finalmente "Muinfer" (Amuesa internacional de Publicaciones Infantiles y Xuveniles) en 1978/79.

1978. L'añu más dotáu económicamente, cuntar con más de tres millones de pesetes y foi'l primeru que se fixo separáu totalmente del Festival de Cine. Les rémoras polítiques, sociales, de grupos, d'intereses editoriales, que venía careciendo, axigantáronse considerablemente. La práctica totalidá de los espertos que formaben el Comité Asesor dimitieren en bloque: Luis Gasca, Antonio Martin, y Esteban Bartolomé, conxuntamente con Faustino Rodríguez del Comité Organizador. Amás de los autores habituales hai que destacar la presencia de Burne Hogarth, Hugo Pratt, Julio Ribera, Mascaró y el cambéu de los Premios Haxtur (netamente asturianos), polos Premios Freixas (instituyíos como homenaxe al dibuxante catalán Emilio Freixas apocayá fináu), que tamién a última hora fueron camudaos polos Premios Xixón 98. Quedando solo como Premiu Freixas el recibíu por Burne Hogarth, de bien curtia vida, solo esti autor llegó a tener.

En 1978 pudo vese un Muséu de la Historieta en Xixón, nel Monumentu Nacional Real Institutu Xovellanos de Xixón-(1797), el 24 de xunu de 1988. A partir del día en que foi retiráu d'esti allugamientu al envís de busca-y otra meyor fixa piérdese-y la pista. El patrimoniu inicial col que cuntaba'l Muséu, fueron orixinales de: Joe Kubert, Bob Brown, John Buscema, Jack Kirby, Herbie Trimpy, Morrie Turner, Sealtiel, Jack Tippit, Ralph Stein, Bill Zaboy, Frank Robbins, Bud Fisher, Red Lines, Bill Holman, Don Flowers, Chas Kuhn, George Wunder, Mort Walker, Gus Edson, Pepe Hansen, Dick Browne y Willingham Heate, procedente d'U.S.A., a les que s'amestaron les de Chiqui y Ramón de la Fuente, Rodrigo Hernández Cobos, Juan Bosch, Gabriel Arnao (Gabi), Arranz, Julio Ribera, José Huescar, Juan Antonio Parres, Bernet Toledano, Ventura y Nieto, Jesús Blasco, Cesar López, Alfonso Figueres, RJuan Rafart, Pablo Nuñez, Cruz Delgado, Isaac Miguel del Rivero, Faustino Rodríguez Arbesú, Jorge Fernández Figal, Víctor de la Fuente, Daniel Torres, Luis Martorell, Francisco Ibáñez y Alfonso. Darréu, el Muséu aumentó'l so fondu con aportaciones de dibuxantes españoles.

A pesar de la presencia del gran humorista Quino, el salón de 1979 pasó ensin pena nin gloria, significando'l fin de la primer etapa de Salón del Cómic Asturianu en Xixón.

En 1980 nun se llega a celebrar, pero diose un prematuru premiu Premiu Emilio Freixas, a Carlos Giménez y Milton Caniff. Nengún de los dos llegó a recoyelo. Giménez negar a recoyelo. Nun hubo Salón.

Tercer etapa: Uviéu, 1984-1989[editar | editar la fonte]

N'Uviéu celebrar mientres seis ediciones, recibiendo'l nome de Salón Internacional del Cómic Ciudá d'Uviéu. Dende'l primeru d'estos certámenes, el Wendigo y los sos componentes fueron motores del mesmu, al ser encargaos por animación cultural del conceyu de la ciudá, de los contactos con autores, charres y esposiciones. En 1987 la Fundación Municipal de Cultura encárga-yos el so organización que van caltener hasta 1989 en que sume d'esta ciudá.

El primer Salón del Cómic Ciudá d'Uviéu, celebráu en 1984, foi bien ambiciosu, de fechu tomaba un periodu desproporcionáu pa esti tipu de manifestaciones, del 10 de setiembre al 15 d'ochobre, y un allugamientu de les actividaes bien esvalixada: Casa de la Mocedá, Conceyalía de Cultura y Centru Comercial Les Saleses. Hubo cuatro exposición y convidáronse a los autores Chiqui de la Fuente, Gallardo y Onliyú de La Víbora, Alfonso Iglesias (autor de Pinín, Pinón y Telva), Luis Conde, Faustino Rodríguez y Javier Cuervo. La falta d'autores suplir con cuatro exposición, un Concursu Rexonal de Cómic, tres conferencies y delles meses redondes.

Pal II Salón d'internacional del comic "ciudá d'Uviéu" 1985 convidar a Carlos Sampayo, Buylla, Chiqui de la Fuente, Carlos Giménez, Mochu Cordero, Arbesú, Javier Cuervo y Ramón Fermín Pérez. Allugar toles actividaes del Salón del 7 al 29 d'avientu nun solu local: Sala Polivalente de la Delegación de Trabayu y les esposiciones procedíen del Festival de la Historieta d'Angoulême. Tamién se montó una esposición colos orixinales de les obres finalistes del Concursu de Cómic (yá nacional), y concedióse per vegada primera'l Premiu Haxtur.

1986 carauterizar pol allugamientu del Salón nel Teatru Campoamor, el mesmu qu'alluga los Premiu Príncipe d'Asturies, na Sala Polivalente y nel Salón de Té. Nesti postreru entamó la entrega de los Premios Haxtur, que cuntó con proyeición de video y un nuevu gallardón al autor qu'amamos. Tuvo presente Walter Simonson, que ganó'l premiu al meyor guionista. La entrega de los premios y l'estancia de Simonson n'Asturies tuviéronse que descolgar del restu de les actividaes del Salón pol cambéu de feches que sufrieron delles de les actividaes programaes.

En 1987 la Fundación Municipal de Cultura, liderada pola Conceyal de Cultura Cuadonga Bertrend y el Direutor de la mesma Juan Vega, por motivos económicos, d'organización y espardimientu, opten por apurrir la direición d'esti eventu al grupu El Wendigo, que centra la so organización en:

  • Los Premios Haxtur
  • La presencia de los autores internaciones Brian Bolland, Rubén Pelleyeru, Víctor de la fonte y Chiqui de la Fuente, Alberto Breccia y Montesol. Per vegada primera faise'l "Cómíc en Vivu" consistente en que los dibuxantes invitaos dibuxen cara al públicu, nunos pocos minutos, un dibuxu de grandes proporciones d'unu de los sos personaxes
  • La esposiciones 50 Años d'El Príncipe Valiente, Ramón de la Fuente y El cómic western español, arrexuntaes nun catálogu y exhibíes del 9 al 29 de payares. La primera y la tercera, darréu llévense a otres capitales como La Coruña, Ourense y Bilbao.

Foi importante l'amenorgamientu del tiempu de les actividaes y el so allugamientu.

En 1988 tuvieron presentes Mique Beltrán, Max, José Mª Beroy, Eugenio Giner, Mediavilla, Steve Leialoja, Gianacalo Berardi y Ivo Milazzo, pero la mayor espectación xenerar Jean Giraud (Gir-Moebius).[3] Creóse un concursu de cómic Internacional, bien espublizáu pola revista Witty World, qu'atraxo creadores d'unos 28 países, y hubo un ciclu de llargumetraxes en 35m/m: Vivir ensin aliendu de Jim McBride, Annie (1981) de John Huston, Charlie Chan na ópera (1936), Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes (1984) de Hugh Hudson, Viva la Betty Boop (1979).

El Salón de 1989 honrar de cuntar con Lee Falk. Montáronse conferencies y meses redondes en redol a la Historieta n'Asturies, Presente y futuru del papel de les muyeres (cola presencia de Marika y Ana Bernardo), otru sobre los personaxes de Lee Falk.

Cuarta etapa: Xixón, 1990-1993[editar | editar la fonte]

En 1990 vuelve asoceder daqué similar a lo de Xixón y el Conceyu d'Uviéu, dempués d'un llargu discutiniu bien ventilada na prensa asturiana, decide nun subvencionar un nuevu Salón del Cómic.

Los componentes del grupu El Wendigo deciden entamen un Salón del Cómic de nuevu en Xixón. Nun llogren nengún tipu de subvención y resuelven financialo con dineru de l'asociación G.A.I.R.N.I. – El Wendigo, d'Eulalia Eguren y de Faustino Rodríguez Arbesú, la Llibrería Haxtur d'Isabel Elena Rodríguez y el Cine Club ENSIDESA -Xixón. En total llogren axuntar 500.000 pesetes.

Tamién collaboraron Juan José Plans (direutor de la Obra Social y Cultural de Cajastur), Mamel Pizarro (direutor de T.Y.G.), Sofía Carlota Rodríguez, Javier Cuervo, Gonzalo Lorenzo, Norman Fernández, Florentino Flórez, Alfredo Hevia, Germán Menéndez, Isabel Sanz, Arturo Rodríguez, Jorge Pendez, Alejandro Silgado y Mario Rodríguez. El grupu de teatru T.Y.G. realizó'l montaxe de la inauguración y de los Premios Haxtur al empar que'l llume, y Pizarro, el so direutor, apurrió xunto con Sofía Carlota los Premios Haxtur.

La Escuela Universitaria d'Inxeniería Téunica de Xixón venció-yos el Salón d'Actos, Hall d'entrada y pasiellos, de que les sos parés colgaren trés inédites y amplies esposiciones: Páxines orixinales de prensa de Dick Tracy, con más de 50 planches, otra de dibuxos orixinales de gran tamañu realizaos polos autores convidaos n'ediciones anteriores y una tercera con póster de gran tamañu de personaxes de cómic, cola aportación del material per parte d'Ediciones Zinco y Comics Forum. Tuvieron en Xixón como convidaos Adolfo A. Buylla, Alfonso Font y Chiqui de la Fuente, Robert.

Determinen da-y calter de continuidá ya implicar a tola rexón, polo que deciden nomalo XIV Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies.

Quinta etapa: Asturies, 1994-2014[editar | editar la fonte]

Si primeru solo foi Xixón la so sede, en 1994, paralelamente a les de Xixón, fixéronse estensives les actividaes a Uviéu, al montase nesta ciudá esposiciones, conferencies, presentación d'autores, firma d'autógrafos y realización de dibuxos, cómic en vivu, coloquios, etc. Llogrando'l organizadores ver completaos los oxetivos que primeramente se plantegaron al crear el Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies. Actividaes qu'en delles ocasiones entamáronse tamién en Villaviciosa, Avilés, Navia, Mieres, Nava, Samartín del Rei Aurelio, A Veiga, Villaviciosa, etc.…

Nel so 33ª edición, la de 2009, celebróse la muestra Un bon home: una nueva mirada, sobre l'Holocaustu, y allegaron como convidaos Dani Acuña, Santiago Arques y Russ Heath, ente otros.[2]

Nel añu 2010 hubo una subvención per parte de Conceyu de Xixón de 12.000 Euros (2 millones de pesetes) y nel 2011 este mesmu Conceyu lo subvencinó con 9.500 Euros ( 1,600.000 pesetes).

Últimamente, el Salón enfrentóse a problemes de financiamientu, qu'inclusive fixeron apeligrar la so realización. Asina, nel so 35ª edición (2011), na que los convidaos estrella fueron Hermann y Jean-Claude Mézières, tuvo qu'amenorgar la so celebración a tres díes: del xueves 13 d'ochobre al sábadu 15.[4] El Salón trescurrió nel Centru de Cultura Antiguu Institutu y el so presupuestu foi de 9.500 euros.[5] En 2014, por cuenta de que subvención del Salón del Cómic foi de 0€ per parte del Conceyu de Xixón, suspendióse definitivamente dichu eventu.

9 de setiembre de 2014. Debíu al pagu de 8.400Y per parte de la direición d'El Wendigo de resultes de falta de subvenciones ya impagos [1] y al intentu de control dende va años per parte de la competencia asturiana, que los insultu llamándolos nazis nel diariu La Voz de Asturias elijon se 12/9/ 2000 (La Historieta Asturiana II páxs. 305/321 ). Asina s'apaga'l Salón Internacional del Cómic del Principáu d'Asturies. Diariu El Mundo [2]. Arbesú: "Pidimos sobremanera respetu al Salón del Cómic; yá tragamos abondo" [3].El Salón del Cómic d'Asturies pon fin a 42 años de viñetes [4]. Diariu El País. Tinu y la combalechadura [5]. Diariu'l Comerciu de Xixón 25/09/2014.

Convidaos[editar | editar la fonte]

Nos socesivos salones y alcuentros tuvieron presentes los siguientes autores ya investigadores (resaltar en negrina los que tienen Premiu Haxtur):

Estáu Invitaos
Arxentina Alberto Breccia, José Luis García López, Mariel Soria, Mordillo, Quino, Sampayo
Bélxica Boucq,Hermann Huppe, Van Hamme, Yslaire
Cuba Francisco Blanco
España Abulí, Alberto Viña, Adolfo A. Buylla, Adolfo García, Alfonso Figueras, Alfonso Font, Alfonso López, Alfonso Zapico. Álvarez Peña, Ana Bernardo, Ana Miralles, Angel Izquierdo, Antonio Cava, Antonio Carrillo, Antonio Fraguas-Forges, Antonio García, Antonio Garrido, Antonio Lara, Antonio Martín, Antonio Segura, Arturo Arias, Álvaro Noguera, Azagra, Bartolomé Seguí, Bakero, Beroy, Bernet Toledano, Brocal Remohí, Carlos Freixas, Carlos Mª de Luis, Calatayud, Carlos Giménez, Chiqui de la Fuente, Cruz Delgado, Daniel Acuña, Daniel Torres, David Lafuente, Diego Galan, Diego Olmos, Eduardo Úrculo, Emilio Freixas, El Cubrí,, Elvira Martínez, Enric Sió, Enrique Carballeira, Ernesto Castillo-Neto, Escobar, Esteban Bartolomé, Felipe Borrayo, Felipe Hernádez Cava, Fabretti, Federico del Barrio, Fernando Fernández,, Fernando Ieri, Francisco Ibáñez, Francisco de la Fuente, Francisco Ortega-Frank Elliot, Gabi, Gallardo, Gallego y Rey, Gaspar Meana, Gerardo Amechazurra, Guillermo Sanna, Giner, Gil Parrondo, Guillermo March, Hernández Palacios, Idígoras y Pachi, Igor Medio, Ignacio Fontes, Iranzo, Isaac del Rivero, Isaac M. del Rivero, Jaime Herrero, Jaime Martín, Jaime Maezal, Javier Coma, Javier Fernández, Javier Granda, Javier Navarro, Javi Rodríguez, Jesús Blasco, Jesús Pérez-Suso-Mortime, Joan Escandell, Jordi Macabich, Jordi Bernet, Jorge Zetmer, José Mª Álvarez-Gyaeira, José María Blanco, José Ortiz, José Soriano, Landa, Leopoldo Sánchez, Luis Conde, Luis Gasca, Luis Olmo Alonso, Luis Vigil, Mabel Álvarez-Ñata, Manuel Brea, Manel Barceló, Manuel Boix, Marcos de las Heras, Margarita Rodríguez, Mariano Ayuso, Mario Ayuso, Marika, Mariscal, Mascaró, Marinas, Mary Luz Iglesias, Max, Mediavilla, Miguel Ángel Pardo, Mique Beltrán, Montesol, Moncho Cordero, Nacho Moreno, Oscar Jiménez, Pablo Nuñez, Pascual Ferry, Pau Rodríguez, Pedro Alférez, Peñarroya, Pere Joan, Primitivo Gordillo, Sánchez, Pilar Ribera, Pilar Sánchez, Pinto y Chito, Purita Campos, Rafa Vaquer, Ramón de la Fuente, Robert, Román Gubern, Rubén del Rincón, Rubén Pellejero, Rodrigo Rodríguez Comos, Ricardo Martínez, Robert, Ruma y Son, Santiago Arcas, Sergio Bances, Toni Carbos, Trini Tinturé, Vázquez, Ventura, y Nieto, Víctor de la Fuente, Víctor Mora, Violeta Suárez, Xuasus
Estaos Xuníos Al Williamson, Andrew Helfer, Anissa Dorsey, Ann Thomas, Arthur Adams, Bill Gallo, Bruce Jones, Bryan Glass, Burne Hoggarth, Charles Dougherty, Chris Claremont, Dan Barry, Dann Thomas, David Mazzucchelli, David Pascal, Dennis O'Neil, Diane B. Georgianis, Diana Schutz, Dolores Buscema, Don Rosa, Frank Cho, Frank Stack, Geoff Johns, Gerry Conway, Gilbert Shelton, Howard Chaykin, Ian Boathby, James Lloyd, Jeph Loeb, Jim Starlin, Joe Kubert, Joe Rubistein, John Buscema, John Lent, Katherine Arnold, Kevin Maguire, Kevin Nowlan, Lee Falk, Lee Weeks, Len Wein, Louise Simonson, Marie Severin, Mark Schultz, Marv Wolfman, Michael Avon Oeming, Mark Texeira, Michael Golden, Michelle Yu, Mike Mignola, Neal Adams, Norm Breyfogle, Paul Gulacy, Paul Smith, Peter Bagge, Peter David, Pia Guerra, Renee Wittertaetter, Roberta Gregory, Roy Thomas, Russ Heath, Sara Ryan, Stan Sakai, Steve Leialoha, Steve Leiber, Steve Scott, Timothy Truman, Tim Sale, Travis Charest, Trina Robbins, Vince Locke, Walter Simonson, Will Eisner
Francia Alejandro Jodorowsky, Claude Moliterni, Georges Bess, Jean Claude Faur, Jean Claude Mezieres,[6] Jean Giraud/Moebius, Layla Gauraz, Maurice Horn,Phillipe Francq, Rene Gosciny, Robert Gigi
Italia Giancarlo Berardi, Hugo Pratt, Ivo Milazzo, O. Cavandoli, Rinaldo Traini
Polonia Rosinsky
Portugal Luis Louro, Vasco Granja
Reinu Xuníu Alan Grant, Dave Gibbons, Dave Taylor, David Lloyd, Brian Bolland, Bryan Talbot, Neil Gaiman, Glenn Fabry, Jamie Delano, Posy Simmons, Steve Dillon, Sydney Jordan
Suiza Georges Esataglu
Yugoslavia E. Rustimagic, Igor Kordey

Crítiques y valoración[editar | editar la fonte]

Ente esti Salón y les Xornaes Internacionales del Cómic Villa d'Avilés creóse polémica, con crítiques recíproques.[4]

Referencies[editar | editar la fonte]

.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

.