Rotglà i Corberà

Coordenaes: 39°00′14″N 0°33′55″W / 39.003888888889°N 0.56527777777778°O / 39.003888888889; -0.56527777777778
De Wikipedia
Rotglà i Corberà
escudo de Rotglá y Corbera (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Costera (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Rotglà i Corberà Amador Climent Rosello (es) Traducir
Nome oficial Rotglà i Corberà (ca)[1]
Códigu postal 46816
Xeografía
Coordenaes 39°00′14″N 0°33′55″W / 39.003888888889°N 0.56527777777778°O / 39.003888888889; -0.56527777777778
Rotglà i Corberà alcuéntrase n'España
Rotglà i Corberà
Rotglà i Corberà
Rotglà i Corberà (España)
Superficie 6.2 km²
Altitú 118 m
Llenda con
Demografía
Población 1165 hab. (2023)
- 572 homes (2019)

- 566 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Costera (es) Traducir
0.04% de provincia de Valencia
0.02% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 187,9 hab/km²
Más información
Fundación 1611
Estaya horaria UTC+01:00
rotglaicorbera.es
Cambiar los datos en Wikidata

Rotglà i Corberà ye un conceyu español de la Comunidá Valenciana, España. Perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de La Costera.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Rotglá y Corberá, alcontrar na parte nor-nordeste de la Contorna de la Costera. Asitiáu nes estribaciones de la Serra Grossa, dientro del valle del ríu Cáñoles y a la so marxe esquierda.

El relieve ye abondo uniforme anque destaquen dellos cuetos de 200 m d'altitú con tipográfica polo xeneral de llombes. Destaquen los altos de Vista Bella, Carraposa y Serreta, siendo la segunda, con 250 m d'altitú, el puntu más altu del términu. Percuerren la superficie del términu los ribayos de "Cuas, Fonte Caña y Carniceros". El pueblu dispón tamién de fontes naturales productu o bien de pequeños manantiales o bien por filtraciones. Estes fontes tien pocu caudal y los sos nomes son: font de Portar, fonte de Fidel, fonte del Canariu y fonte Caña.

El pueblu tamién ta dotáu d'una rede de caminos y carreteres, de los cualos 4 son bien antiguos: La Vía Augusta, el Nuevu Camín Real de Madrid a Valencia (sieglu XVIII), el camín de Xàtiva al valle de Càrcer y el camín de Xàtiva a La Canal de Navarrés. Pol pueblu trescurren la CV-555, la CV-590 y CV-580. Y de'l pueblu naz la CV-566 que xune Rotglà con La Granja de la Costera.

Escontra l'este, la topografía ye más nidia, con una morfoloxía casi llana, con rimaes uniformes. El términu de Rotglá y Corberá ta na llende de la zona de güerta de la contorna de La Costera, terminando escontra'l norte y l'oeste con una topografía más accidentada y con superficie cultivable de secanu.

La so superficie improductiva ta poblada por una vexetación arbustiva típicamente mediterránea con ausencia d'arboláu sacante nes zones de monte onde s'atopen partes del pequeñu monte mediterraneu (pinos, arbustos arumosos etc...).

Falta 55 km dende Valencia, y a 7 km de Xàtiva. Aportar a esta llocalidá al traviés de l'A-7 pa siguir cola A-35.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Rotglá y Corbera ye mediterraneu típicu, con iviernos nidios y branos xeneralmente bien calorosos, con máximes que devasen los 40 °C. Les precipitaciones bazcuyen ente los 500 mm a 600 mm. Casi nunca nieva nin xela. En seronda carécense agües enchentes (gota fría).

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Rotglá y Corbera parte coles siguientes llocalidaes: Xàtiva (esti), Llanera de Ranes (sur) y La Granja de la Costera (sureste), Llosa de Ranes (nordés) y Sellent (norte), toes elles de la provincia de Valencia.

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria d'estos dos nucleos estúdiase conxuntamente porque se fundieron nun solu conceyu dende'l 1854. L'orixe de los nucleos de Rotglá y Corberá remontar a la so fundación y al establecimientu como alquerías musulmanes. Dempués de Reconquistar, estes alquerías pasaron a manes de caballeros y ciudadanos de la ciudá vecina de Xàtiva, pero atopáronse xacimientos romanos y prerromanos. Los nomes de los pueblos en tiempos romanos desconócense, pero ye posible que formaren parte del conxuntu de villes qu'envolubraben la ciudá de Saetabis (Xàtiva) siendo'l llinu de la ciudá y les villes d'alredor d'una calidá inigualable en tol Imperiu. Tocantes a Rotglá (llamáu d'antiguo la Alcudia Blanca), hai que dicir qu'en 1520 sufrió un saquéu a manes de los agermanados de Xàtiva. En 1535 alzar en rectoría de moriscos, dixebrar de Xàtiva teniendo como anexos los llugares de Galcerán Sanz, Gil Martí Loncha y Torrent de Conducís. En 1527 cuntaba con 30 families morisques; en 1572 con 23 y en 1609, 39. Esi mesmu añu, tres la espulsión de los moriscos, Joan Rotglá Sanz dio carta puebla a 31 pobladores cristianos, el 26 de xunu de 1611.

Y por lo que respecta a Corbera, tamién taba pobláu por moriscos (30 families en 1572). Corbera figura nel morabetino de 1421 como la Alquería de Valentino. La distribución musulmana de les cais entá puede reparase, cais estreches y places zarraes, la so economía básase na seda, tando'l pueblu y contorna llenu d'árboles de morera pa los viérbenes. A diferencia del so vecín Rotglá, el palaciu de los Corbera asitiábase fora del pueblu na actual plaza de la Constitución, pero lamentablemente el terremotu de Montesa derrumbar. Al igual que'l so vecín, el pueblu sufrió los saqueos de los agermanados. El señor Corveran (de quien procede'l nome del pueblu Corberá) foi ente 1520 y 1555 un fiel servidor de Carlos I, combatió nes Guerres d'Italia al llau d'ésti. Foi tamién un nacionalista una y bones siempres falaba en valencianu antiguu inclusive ante guarda del rei y la corte. Dempués de la espulsión, ye repobláu pol so señor, Francesc Bellvís, quien dio carta puebla'l 12 de xunetu de 1611 a 26 families cristianes. El pueblu y el so términu xurisdiccional pasaron a manes del barón de Bèlgida.

En 1684 la ilesia dixebrar de la de Xàtiva.

Los dos pueblos fueron testigos de los enfrentamientos ente los agermanados y patrullar del virréi según del pasu de les tropes d'unu y otru bandu.

Mientres la Guerra de Socesión, los dos pueblos fueron escalaos polos partidarios de Felipe V qu'en ganando a los partidarios del archiduque Carlos na batalla de Almansa (1707) enfusaron nel Reinu de Valencia escalando tou al so pasu.

En 1808 españa la Guerra d'Independencia Española, comúnmente llamada Guerra del Francés pa la historiografía de fala catalana, y hasta 1811, Rotglá y Corbera van permanecer na retaguardia contribuyendo a la resistencia del Reinu de Valencia con dineru, voluntarios y pertrechos. Cuando'l franceses tomen la capital del Turia n'avientu d'esti últimu añu, tol Reinu de Valencia ye ocupáu pol embate de les tropes gales y ante la retirada de les tropes anglu-españoles, qu'afitaron la frontera na ciudá d'Alicante. D'esta manera, dambos pueblos xunto col restu de la contorna, sufrieron les penuries de la guerra. L'espoliu, les violaciones y los asesinatos indiscriminaos asoceder hasta la derrota definitiva de los franceses. De resultes, los pueblos de Rotglá y Corbera fueron ocupaos polos franceses, afitando éstos el so cuartel xeneral na Venta Real, asitiada a la entrada del pueblu pel norte y que cuntaba con dependencies y establos abondos pa dar abellu a una guarnición. La despidida de les tropes imperiales nun foi "cordial". El 1813, mientres el mes de xunu (posiblemente'l día 10), producir en Rotglá un enfrentamientu armáu ente los soldaos napoleónicos del xeneral Conde de Harispe, qu'abandonaben Xàtiva (San Felipe) en direición a los Pirineos, y tropes españoles del xeneral Felipe Roche, qu'avanza escontra La Costera col so exércitu pa lliberal les Contornes Centrales. Esta aición bélica supunxo una derrota aplastante par l'exércitu español que sufrió numberoses baxes y dexando vía llibre a los franceses pa cruciar el ríu Júcar. Dellos díes dempués del combate, les tropes napoleóniques inda volveríen ocupar Xàtiva que nun sería totalmente abandonada por éstos hasta'l 3 de xunetu.[2]

Esti conceyu formar a mediaos del sieglu XIX por aciu la unión de Rotglá y Corbera. Tres la unión de los dos conceyos n'unu solu, el pueblu pasó a tener 880 habitantes, pero a partir d'esta fecha -y demografía camuda bien sópito dada les continues epidemies del cólera. Dempués el pueblu vivió la inestabilidá política que precedieron a les Guerres Carlistes, la I República y la Restauración.

La Revolución Industrial apenes tuvo importancia nel pueblu.

A principios del sieglu XX, la economía del pueblu foi en puxanza, y en 1920 el pueblu cuntaba yá con 970 habitantes. Invertir n'obres públiques y púnxose l'allumáu públicu.

Mientres la II República Española el pueblu vivió una gran etapa, los alcaldes republicanos ameyoraron les infraestructures del pueblu y l'allumáu. Cuando la Guerra Civil Española (1936-1939) españó, el pueblu tuvo en fierros una y bones la Legión Cóndor sobrevolaba la Costera llegando inclusive a bombardear la estación de ferrocarril de Xàtiva, morriendo xente de la llocalidá. La guerra provocó que moces partieren al mandu de batalla, una esperiencia traumática de la que dalgunos nun tornaron. Afortunadamente pa los vecinos y les vecines, la represión franquista malapenes tuvo consecuencies pa la población. Saturnino Vázquez Navaló, miembru de la UXT y presidente del comité de fuelga, torgó que les nueves autoridaes de la dictadura llevaren hasta l'estremu l'exerciciu del poder.

Mientres el réxime franquista, construyóse'l Secaderu de Tabacu, un centru comarcal d'ensugáu de les fueyes del tabacu que tuvo un impautu positivu bien notable na sociedá y economía de la llocalidá. El "Secaderu" dio trabayu a munchos habitantes, mientres la so construcción primero, y darréu colos plantíos de tabacu y col funcionamientu del edificiu, ente que la llegada d'inmigrantes procedentes de la Mancha o Andalucía dexó salir al pueblu del estancamientu demográficu, inclusive de la regresión, de los años anteriores.

Yá na etapa de la Transición, ameyoróse l'allumáu, instalóse y ameyoró el serviciu d'agua potable y creáronse y restauraron nueves infraestructures. Foi mientres esta etapa cuando'l pueblu foi convirtiéndose no que ye anguaño, la crecedera demográfica supunxo un aumentu de suelu urbanizable y el conceyu creció hasta algamar les cifres de población actuales.

Alministración y política[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Alfredo Gómez Sanchis Partíu Lliberal
1983-1987 Alfredo Gómez Sanchis PSPV-PSOE
1987-1991 Agustín Gómez Climent CDS
1991-1995 Agustín Gómez Climent UV
1995-1999 Agustín Gómez Climent UV
1999-2003 Pilar Domènech i Árgoma BLOC/PSPV-PSOE/UV (pactu)
2003-2007 Rafael Sancristóbal / Mercedes Castelló Independientes/PP (pactu)
2007-2011 Mercedes Castelló García PP
2011-2015 José Gómez Mondría / Amador Climent Roselló IPRC/PSPV-PSOE (pactu)
2015-2019 Amador Climent Roselló PSPV-PSOE/Compromís (pactu)
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d
Eleiciones Municipales - Rotglà i Corberà (2015)
Partíu políticu Votos % Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
297
39,44 %
4
Iniciativa i Progrés de Rotglà i Corberà (IPRC)
159
21,12 %
2
Partíu Popular (PP)
151
20,05 %
2
Coalición Municipal Compromisu (CMC)
140
18,59 %
1

En 1999, ye escoyida alcalde Pilar Domènech con un pactu a trés ente los 3 conceyales del BLOC (unu d'ellos, anque como independiente, yera l'escritor valencianu Lluís Antoni Navarro i Cucarella, residente en Rotglà i Corberà), 1 del PSOE y 1 d'Unión Valenciana; el Partíu Popular pasa a la oposición con 4 conceyales.

En 2003, el BLOC ganó les eleiciones llocales con 3 conceyales, siguíu pol PP con 2 y los independientes con 2 conceyales más; el PSOE nun llogró representación municipal al baxar el númberu de conceyales electos de nueve a siete debíu al descensu de población.

Nes eleiciones de 2007, el Partíu Popular foi la fuercia más votada con 5 conceyales y el 55,6 % de los votos, siguíu pol BLOC, 2 conceyales (22,2 %), IPRC 1 (11,1 %) y el PSOE con 1 conceyal (11,1 %).

Nos comicios de 2011, ante la decisión del BLOC de nun presentase a les eleiciones municipales 3 partíos allegaron a les urnes: el PP, el PSPV-PSOE y IPRC. Dempués del escrutiniu, quedaron empataos los trés partíos a 3 rexidores cada unu, siendo la primer vegada que s'empata a rexidores dende 1979.

Nes eleiciones de 2015 el PSPV-PSOE álzase como fuercia más votada 28 años dempués del últimu alcalde socialista que venció nos comicios llocales. Dende 2014 reparar un cambéu d'enclín nel votu de los habitantes de Rotglà i Corberà. Nes eleiciones europees el PSOE foi'l partíu más votáu, ente que nes llocales y autonómiques, PSPV-PSOE y Compromís resultaron vencedores na llocalidá, respeutivamente.

Los comicios xenerales del "20D" dan la victoria al Partíu Popular col 31,32 % de los votos, siguíu por És el Moment (26,12 %) y el PSOE (25,42 %).

Les urnes vuelven asitiase'l "26J", refundiando un resultáu similar al anterior. Nuevamente, el Partíu Popular alzar cola mayoría del votu válidu con un 33,28 % siguíu d'A La Valenciana, qu'esta vegada arrexuntaba amás d'a Podemos y a Compromís, a Esquerra Unida del País Valencià, que se lleva un 29,14 % del votu emitíu, en tercer posición asítiase'l PSOE col 24,26 % del sufraxu, y finalmente, bien lloñe de los sos competidores, Ciudadanos llogra un discretu 10,95 % de les papeletes.

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2007 2011 2012 2013 2014 2015
1.054 1.007 1.036 1.018 1.016 1.035 988 999 1.018 1.120 1.190 1.194 1.135 1.137 1.144

Economía[editar | editar la fonte]

Rotglà i Corberà ye una llocalidá eminentemente agrícola, la mayor parte del so suelu ta dedicáu a l'agricultura, la superficie cultivada ta distribuyida en terrenes de secanu ente los que destaquen los viñeos, olivares, cirolares y almendrales y terrenes de regadío partíos ente naranxales, frutales, albaricoques, hortolices y maíz. Nun cunta con grandes llatifundios siguiendo la llinia histórica de la rexón mediterránea, polo que los campos son un conxuntu de pequeñes superficies que la so producción suel ser acopada na so totalidá polos trés almacenes llocales de frutes, que distribúin a nivel nacional ya internacional, polo que la so actividá vuélvese frenética na temporada de la fruta. Estos trés empreses dan emplegu a la mayor parte de los sos habitantes. Hai tamién una fuerte tradición, anque col pasu de los años hai ablayáu enforma, de la ganadería avícola, ovina y porcina. Hasta los años 70 del sieglu pasáu inda podíen atopase granxes de gochos y pollos nel so términu municipal, que sirvíen p'abastecer a les carniceríes del pueblu.

El sector secundariu tien una débil presencia na economía llocal. Hasta la entrada del sieglu XXI, el conceyu inda allugaba delles fábriques testiles que sicasí, tuvieron que cerrar al tratase d'empreses familiares de tamañu bien amenorgáu que nun podíen competir colos países emerxentes. Dispón tamién d'empreses rellacionaes cola construcción, tales como instalaciones llétriques, pintures, carpinteríes, almacenes de muebles, etcétera. Cierren el círculu pequeños negocios llocales del sector terciariu que son na so totalidá, negocios familiares que nun dan emplegu a más de dos persones.

Hai qu'añader qu'anguaño, atópase en fase de desenvolvimientu'l proyeutu de polígonu industrial p'atraer inversores y empreses más grandes, coles que diversificar la economía llocal. Anque'l polígonu llega con retrasu, el pueblu cunta con una serie de ventayes que munchos de los vecinos nun contemplen. Rotglà i Corberà, pol so allugamientu y la so hestoria, ye un encruz de caminos importantes yá que por él trescurríen les víes que daben accesu a La Canal de Navarrés y la Nacional. Agora, l'A-7, da salida y entrada direuta a la llocalidá. De la mesma, la presencia de la estación de ferrocarril de la vecina Xàtiva, abre un ampliu abanicu de posibilidaes pal futuru del pueblu.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia Parroquial. Ta dedicada a los Santos Juanes y dependió eclesiásticamente de Xàtiva hasta 1684.
  • Capiya de la Virxe del Socorru. Ye lo que queda de los restos del palaciu de los señores de Corbera, que d'antiguo tenía amestada la capiya.
  • Ermita del Santísimu Cristu de Torrent. Ermita asitiada nel pueblu de Torrent perteneciente a la parroquia de Rotglà i Corberà pero entablada en términu municipal de Llanera de Ranes.
  • Secaderu de Tabacu. Agora reconvertíu nel conceyu y servicios públicos. Consta de 5 naves rectangulares y l'interior alluga'l muséu del tabacu.
  • Muséu del Tabacu. Foi inauguráu en 2007 dempués de mercar el conceyu la nave en 2004. El muséu recueye la maquinaria según cartelos y documentos de la dómina del Franquismu rellacionaos col tabacu.
  • "Arcaetes". Acueductu de dómina califal pol cual trescurre la acequia de Ranes que riega'l términu sur del pueblu.
  • Venta del Rei. Antigua venta real de la cual podemos reparar la fachada colos arcos de les ventanes y puertes según una inscripción que data de mediaos del sieglu XVIII. Anguaño la venta ye d'un particular.
  • Xacimientu arqueolóxicu de Carraposa. Esti xacimientu de dómina prerromana contién dotes funeraries y cerámiques ibériques.
  • Paraxa natural de Carraposa. Un espaciu prestosu que s'asitia nel visu del cuetu que xixila la entrada a la Canal de Navarrés. Dispón d'una zona acondicionada con meses de pic-nic y con vistes inmeyorables.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

Celebra les sos fiestes mayores nos meses de xunu, el día de San Xuan, patrón del pueblu, y la segunda selmana de setiembre. Sicasí, dispón de diversos actos culturales a lo llargo del añu como son: la tradicional Cabalgata de Reyes en xineru, Antroxu en febreru, el Porrat de Torrent (pedanía que comparte xunto a Llanera de Ranes) el primer vienres del mes de marzu, y les falles per San José. Tamién cunta con una enraigonada romería al monte de "Carraposa": nel altu del cuetu topa una cruz onde una vegada al añu una procesión xube pa rematar l'actu relixosu con una misa al campu. Finalmente, el día de Sant Antoni "del Porquet", celébrase la tradicional bendición de mascotes y animales domésticu como en munchos otros pueblu de la Comunidá Valenciana.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. SOLER, ABEL. «2.5 De la revolución lliberal a la promesa de 1891», Rotglá y Corberà: Xeografía, Hestoria, Patrimoni, páx. 180-181.

Enllaces esternos y bibliografía[editar | editar la fonte]