Roscoe Arbuckle

De Wikipedia
Roscoe Arbuckle
Vida
Nacimientu Smith Center (es) Traducir24 de marzu de 1887[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Llingua materna inglés
Muerte Nueva York29 de xunu de 1933[1] (46 años)
Sepultura Cremación
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Casáu con Minta Durfee (1908 – 1925)
Doris Deane (1925 – 1929)
Addie McPhail (1931 – 1933)
Estudios
Llingües falaes inglés[2]
Oficiu comediante, actor de cine, direutor de cine, guionistaactor
Premios
IMDb nm0000779
Cambiar los datos en Wikidata

Roscoe Conkling Arbuckle (24 de marzu de 1887Smith Center (es) Traducir – 29 de xunu de 1933Nueva York), más conocíu como Fatty Arbuckle, foi un actor cómicu d'Estaos Xuníos del cine mudu. Adoptó'l llamatu de Fatty, "Gordín" n'inglés, a pesar de que dichu llamatu namái lu usó profesionalmente, yá que lo repunaba. Arbuckle foi unu de los actores más populares de la so dómina, anque güei ye más conocíu por "L'escándalu Fatty Arbuckle": foi acusáu de violar y provocar la muerte a l'actriz Virginia Rappe, y los sos xuicios convertir nunos de los primeres "juicio-espectáculo" de Hollywood.

Primeros años[editar | editar la fonte]

De Kansas a California[editar | editar la fonte]

Nacíu en Smith Center, Kansas, fíu de Mollie y William Goodrich Arbuckle, yá atropaba dellos años d'esperiencia nel Vodevil, incluyendo trabayos nel Idora Park d'Oakland, California, cuando empezó la so carrera cinematográfica cola compañía Selig Polyscope. Ellí adquirió'l nomatu de Fatty (Gordín), por causa del so gordura.

Apaeció esporádicamente en curtios d'un rollu de Selig hasta 1913, y, dempués d'una curtia estancia n'Universal, convirtióse nuna de les estrelles de los Keystones Kops, del direutor productor Mack Sennett.

Col impulsu de Sennet, Arbuckle algamó l'estrellalgu cola serie serie de comedies Fatty and Mabel, onde faía pareya con Mabel Normand, esposa de Sennett. En 1916 Arbuckle yera una estrella tan conocida como Charles Chaplin, y la Paramount ufiertó-y el control total de les sos películes, amás de crear la Comique Film Corporation puramente pa él, acontecimientu únicu na industria de la dómina.

El 6 d'agostu de 1908 casóse con Araminta Estelle Durfee (1889-1975), fía de Charles Warren Durfee y Flora Adkins. Durfee interpretó'l papel d'esposa autoritaria en munches de les primeres comedies, de cutiu en compañía de Arbuckle.

Tamañu y axilidá[editar | editar la fonte]

A pesar del so gordura, Arbuckle yera sorprendentemente axilosu y gociaba d'un gran dominiu del so físicu. Les sos comedies son conocíes pola so rapidez y dinamismu, llenes d'escenes de persecuciones y munchos gags visuales. Arbuckle taba particularmente cariciosu col momentu llamáu pastel na cara, un clixé de la hestoria de la comedia muda.

Roscoe Arbuckle y Buster Keaton en Out West (1918).

Según la lleenda, Arbuckle creó esti gag dempués d'un alcuentru col exércitu de Pancho Villa en Ríu Grande, mientres una actuación n'El Paso, Texas. La hestoria cunta que los Arbuckle taben faciendo un picnic cerca del ríu cuando ellos y los homes de Villa, que taben na otra vera, empezaron a refundiase frutes a unu y otru llau del ríu. El momentu estelar foi cuando Arbuckle baltó a unu de los homes del so caballu refundiándo-y un manizu de plátanos, cosa que fizo qu'a Villa -y entrara un ataque de risa.[ensin referencies]

Buster Keaton[editar | editar la fonte]

Arbuckle apurrió a Buster Keaton el so primer papel na industria del cine, col curtiu de 1917 The Butcher Boy. Dambos cómicos forxaron una estrecha amistá, que non flaqueó cuando Arbuckle foi duramente cutíu pola traxedia, y la subsiguiente depresión y decadencia que vendríen dempués. Na so autobiografía, Keaton describió a Arbuckle como un home de naturaleza chanciosa, y artífiz, xunto al propiu Keaton, d'ellaboraos gags y esquemes risibles que punxeron al serviciu de figures de la comedia del cine sonoru (que significó la casi desapaición de dambos cómicos como estrelles de cine).

L'escándalu Arbuckle[editar | editar la fonte]

Nel visu de la so carrera, Arbuckle foi contratáu polos estudios Paramount en cuenta de cobrar un millón de dólares al añu, el mayor sueldu enxamás pagáu por un estudiu hasta entós. El 3 de setiembre de 1921, Arbuckle tomóse un descansu de la so prolífica y vertixinosa producción fílmica, y movióse hasta San Francisco colos sos amigos Lowell Sherman y Fred Fischbach. Rexistrar nel hotel Saint Francis, dispuestos a dar una fiesta, pa la cual convidaron a delles muyeres a la so habitación. Mientres l'eventu, una d'elles, una aspirante a actriz, de 30 años, llamada Virginia Rappe, cayó gravemente enferma y foi esaminada pol doctor del hotel, que dictaminó que, probablemente, la muyer a cencielles taba borracha.

Rappe cayó en coma y morrió tres díes más tarde nel hospital de peritonitis, causada por perforación de la vexiga. Maude Delmont, amiga y compañera de Rappe na fiesta, implicó a Arbuckle nel socesu, denunciando que la rotura de vexiga producióse mientres l'actor violaba a Rappe con una botella. Arbuckle, seguro de la so inocencia, refugó tales acusaciones. Entós Delmont denunciar a la policía cola esperanza de llegar a un alcuerdu monetariu colos abogaos de Arbuckle, pero l'asuntu fóise-y de les manes.[ensin referencies]

La carrera de Arbuckle ta considerada por historiadores del cine como una de les grandes traxedies de Hollywood. El xuiciu convertir nun acontecimientu nacional y ocupaba les portaes de los periódicos, especialmente de los pertenecientes al imperiu de William Randolph Hearst, que nun duldar en presentar nes sos cróniques al actor como culpable, faciendo xuicios antemanaos y predisponiendo a muncha xente a prexulgar a Arbuckle. Dempués de dos xuicios nulos, el 12 d'abril de 1922 Arbuckle foi declaráu non culpable de la muerte de Virginia Rappe.

A pesar de que Arbuckle foi absueltu de les acusaciones, la infamia resultante destruyó la carrera y la vida personal del artista. Diverses asociaciones de vixilancia de la moral pidieren la pena de muerte pal actor, y los dueños de los estudios prohibieron a los amigos de Arbuckle na industria cualquier muestra de sofitu públicu. Charles Chaplin taba n'Inglaterra daquella; sicasí, Buster Keaton, íntimu amigu de Arbuckle, fixo una declaración pública en sofitu del so amigu, resaltando que Arbuckle yera una de les almes más atentes y bondoses que conociera.

La Oficina Hays, organismu que controlaba y/o censuraba tola producción cinematográfica, retiró y prohibió toles películes de Arbuckle, anque más tarde Will H. Hays declaró que tendríen de dexar al actor siguir trabayando en Hollywood. Irónicamente, una de les escases películes que sobrevivieron a la prohibición, Leap Year, yera unu de los dos únicos llargumetraxes acabaos que la Paramount pensaba estrenar cuando se produció l'escándalu. Ente que n'Europa Arbuckle foi progresivamente rehabilitáu tres la so absolución, nunca lo foi en vida n'Estaos Xuníos nin n'Inglaterra.

Munches de les películes de Arbuckle, incluyendo Life of the Party, solo sobreviven como meres impresiones con intertítulos en diversos idiomes (non n'inglés). A pesar de que Life of the Party foi estrenada enantes del escándalu, naide fadiar en caltener les copies orixinales en llingua inglesa.

Apocayá, dalgunos de los sos primeros curtiumetraxes (especialmente aquellos nos qu'apaecía xunto a Charles Chaplin o Buster Keaton) fueron restauraos y estrenaos en DVD.

Versiones d'una mesma hestoria[editar | editar la fonte]

Virginia Rappe, hacia 1920.

Munchos detalles comentar mientres los trés llargos xuicios a los que foi sometíu Arbuckle, pero los más escabrosos fueron obra direuta de los medios sensacionalistes, y, especialmente, d'un home, William Randolph Hearst, qu'atopara una auténtica mina d'oru col escándalu del que yera'l más famosu actor risible de la so dómina.

Les hestories (nunca comprobaes) sobre lo que pasó nes habitaciones 1219, 1220 y 1221 del Hotel Saint Francis, de San Francisco, el 5 de setiembre de 1921, falaben inclusive de que Arbuckle, colos sos más de 120 quilos de pesu, quebrara en dos a Virginia Rappe; pero sobremanera de que, por cuenta del so estremu grau d'enfile, foi incapaz d'enfusar a Virginia, polo que tuvo qu'utilizar una botella de xampán (otres versiones falaben d'una botella de Coca-Cola) o inclusive un afiláu cachu de xelu.

Según consta nes actes del xuiciu, Arbuckle llevó hasta la so habitación del hotel un tocadiscos, dellos discos, y abondosa xinebra y güisqui, desacatando direutamente'l Acta Volstead, que dende diba un añu prohibía la producción y venta de bébores alcohóliques en tol país. Dempués de 48 hores de fiesta, Virginia Rappe incorporar al eventu, onde foi recibida por Arbuckle en pijama (lo que provocó les acusaciones de que l'actor caminaba semidesnudo polos pasiellos del hotel). Virginia empezó a inxerir tamién grandes cantidaes d'alcohol, hasta que tuvo que dir al llaváu pa devolver, onde la atopó Arbuckle, zarrándose con ella mientres quince minutos, tiempu abondu, según l'acusación, pa cometer la violación.

Según los médicu que lu esaminaron pocu dempués, los daños na vexiga de Virginia Rappe podíen ser consecuencia d'un albuertu mal practicáu pocos díes enantes (daqué que se resalvó nos xuicios), y agravaos de resultes de la gran cantidá d'alcohol inxeríu entemecíu con melecines. Fred Fischbach enllenó la bañera con agua frío y cachos de xelu, onde foi asitiada la muyer nun intentu por alicala, ente que Arbuckle asitió un cachu aguyáu de xelu dientro de la natura de Rappe, nun intentu de detener la hemorraxa, lo que-y valdría l'acusación d'enfusala con un fragmentu apuntiáu d'esa mesma sustancia.

Mientres los xuicios presentóse primero una versión totalmente idealizada de Virginia Rappe, como una nueva actriz a la busca d'una oportunidá que cayó nes garres d'una estrella malvada. Pero tamién salió a flote el so escuru pasáu, que presentaba de trés a cinco abortos previos (operación prohibida ya illegal hasta los años 1970), prostitución ocasional, o de causar una epidemia de sífilis ente los trabayadores masculinos de los estudios de Mack Sennet. Pero toos estes hestories entraben na categoría de la rumoroloxía, y de pocu sirvieron nos tribunales.

Últimos años[editar | editar la fonte]

El 27 de xineru de 1925 Arbuckle divorcióse, en París, de Araminta Estelle Durfee, tres los allegamientos d'ella d'abandonu y deserción. El 16 de mayu de 1925 Arbuckle contraería matrimoniu con Doris Deane.

Arbuckle intentó volver a la realización de películes, pero la prohibición inmediata de toles sos películes tres la so absolución nun-y lo dexó, y cayó nel alcoholismu. En pallabres de la so primer muyer: Roscoe solo paeció atopar consuelu no fondero d'una botella.

Buster Keaton intentó ayudar a Arbuckle dexándo-y trabayar en delles de les sos películes, llegando a escribir el guión del curtiumetraxe de Keaton Day Dreams. Arbuckle alegó haber codirixíu delles escenes de la película de Keaton El modernu Sherlock Holmes, pero ye difícil saber cuántu d'esi material llegó al montaxe final de la película. Arbuckle tamién dirixó dalgunos de los curtiumetraxes menos conocíos de Educational Pictures, sol seudónino de William Goodrich.

Una lleenda, nunca confirmada pero persistente, da una esplicación inexacta del orixe del seudónimu de Arbuckle. Según dizse, Keaton, chanciosu empederníu, suxurió que Arbuckle podría dirixir películes sol alies Will B. Good (lliteralmente "voi ser bonu"). Supuestamente, Arbuckle tuvo acordies con él, pero reconociendo que'l xuegu de pallabres yera demasiáu obviu, y amplió el nome pa convertilo en William B. Goodrich. Sicasí, Arbuckle dirixó docenes de películes nes que'l so seudónimu apaecía nos creitos iniciales como William Goodrich, ensin nenguna inicial ente'l nome y l'apellíu. L'escritor ya investigador británicu David Yallop afayó que'l nome completu del padre de Arbuckle yera William Goodrich Arbuckle, colo que dio una esplicación muncho más razonable y plausible sobre l'orixe del seudónimu.

Últimes películes[editar | editar la fonte]

En 1929 Doris Deane solicitó'l divorciu, en Los Angeles, alegando abandonu y crueldá. El 21 de xunu de 1931 Arbuckle volvería casase con Addie Oakley Dukes McPhail, más tarde Addie Oakley Sheldon (1906-2003), en Erie, Pennsylvania. Poco primero del so matrimoniu Arbuckle robló un contratu con Jack Warner pa protagonizar seis curtiumetraxes risibles de dos rollos pa Vitaphone, usando'l so nome real. El 28 de xunu de 1933, n'acabando la filmación del postreru d'estos curtios, foi contratáu por Warner Brothers pa la realización d'un llargumetraxe; unes hores dempués, Arbuckle finaría.

Los seis curtiumetraxes de Vitaphone, rodaos en Brooklyn, constitúin los únicos rexistros grabaos de la voz del cómicu. Los actores Al St. John (sobrín de Arbuckle), Lionel Stander y Shemp Howard, apaecieron con Arbuckle en dalgunos d'estos curtios. Cuando la Warner Brothers intentó reestrenar el primeru d'ellos, Hey, Pop!, n'Inglaterra, l'academia británica, citando l'escándalu asocedíu una década enantes con Arbuckle, nun lo dexó.

Final[editar | editar la fonte]

Roscoe Arbuckle morrió d'un ataque al corazón el 29 de xunu de 1933, en Hollywood. Solo tenía 46 años. Buster Keaton declaró repitíes vegaes que Arbuckle morriera porque-y rompieren el corazón. Poques hores enantes roblara un nuevu contratu con Warner, que-y fixo declarar: Güei ye'l día más feliz de la mio vida. Foi encenráu y les sos cenices tremaes nel Océanu Pacíficu (la supuesta tumba de Arbuckle, asitiada nel Campusantu Woodlawn, nel Bronx, Nueva York, pertenez a Macklin Arbuckle, actor y primu de Roscoe Arbuckle).

Arbuckle güei[editar | editar la fonte]

  • El grupu de jazz Kesytone (llamáu asina n'honor a les películes de Sennet), lideráu por Dave Douglas, dedicóse a escoyer películes mudes, nes qu'incorporen la so propia música como acompañamientu. Na so seleición buscóse destacar les realizaes por Arbuckle, nun intentu de reivindicar la so memoria. La so primer presentación tuvo llugar nel Carnegie Hall, n'abril de 2006.
  • D'abril a mayu de 2006, el Muséu d'Arte Moderno (MOMA) de la ciudá de Nueva York, espunxo una gran retrospectiva de 56 películes, ellaborada en gran parte col material sobreviviente de la producción de Arbuckle. Los estrenos incluyeron The rounders (1914), onde apaeció con Charles Chaplin, y Fatty and Mabel's Simple Life (1915), con Mabel Normand.
  • El cómicu y actor Jim Gaffigan suena como protagonista de la largamente esperada película biográfica sobre Roscoe Arbuckle, The life of the Party. Según la web Dark Horizons, Kevin Connor sería'l futuru direutor.

Media[editar | editar la fonte]

[[:Archivu:Fatty Arbuckle, The Butcher Boy, 1917.ogg|"The Butcher Boy"]]

[[Archivu:Fatty Arbuckle, The Butcher Boy, 1917.ogg|350px|noicon]]

Extracto de la película muda de Arbuckle, "The Butcher Boy" (1917).
"Life of the Party"

Estractu de la película muda de Arbuckle, "Life of the Party" (1920).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Llectures adicionales[editar | editar la fonte]

  • David A. Yallop: "The Day the Laughter Stopped"
  • Andy Edmonds: "Frame-Up!", William Morrow and Company, Inc., New York, NY, 1991

Cobertoria selecta nel New York Times[editar | editar la fonte]

  • New York Times; September 12, 1921; pg. 1. "San Francisco, California; September 11, 1921. "Roscoe ("Fatty") Arbuckle was arrested late last night on a charge of murder as a result of the death of Virginia Rappe, filme actress, after a party in Arbuckle's rooms at the Hotel St. Francis. Arbuckle is still in jail tonight despite efforts by his lawyers to find some way to obtain his liberty."
  • New York Times; September 13, 1921; pg. 1. "San Francisco, California; September 12, 1921. "The Grand Jury met tonight at 7:30 o'clock to hear the testimony of witnesses rounded up by Matthew Brady (District Attorney) of San Francisco to support his demand for the indictment of Roscoe ("Fatty") Arbuckle for the murder of Miss Virginia Rappe.