Roquetas de Mar

Coordenaes: 36°46′53″N 2°36′53″W / 36.781388888889°N 2.6147222222222°O / 36.781388888889; -2.6147222222222
De Wikipedia
Roquetas de Mar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
ProvinciaBandera de Provincia d'Almería provincia d'Almería
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Roquetas de Mar Gabriel Amat Ayllón
Nome oficial Roquetas de Mar (es)[1]
Códigu postal 04740
Xeografía
Coordenaes 36°46′53″N 2°36′53″W / 36.781388888889°N 2.6147222222222°O / 36.781388888889; -2.6147222222222
Roquetas de Mar alcuéntrase n'España
Roquetas de Mar
Roquetas de Mar
Roquetas de Mar (España)
Superficie 60 km²
Altitú 10 m
Llenda con El Ejido, La Mojonera, Vícar y Enix
Demografía
Población 106 510 hab. (2023)
- 50 110 homes (2019)

- 46 690 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia d'Almería
0% de Andalucía
0.22% de España
Densidá 1775,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytoroquetas.org
Cambiar los datos en Wikidata

Roquetas de Mar ye un conceyu español de la provincia d'Almería y la comunidá autónoma d'Andalucía, capital del partíu xudicial homónimu, asitiáu na contorna del Poniente Almeriense y a 21 quilómetros de la capital de provincia, Almería. Nel añu 2016, cuntaba con 91.965 habitantes y yera el segundu conceyu de la provincia por detrás de la capital, el 14º d'Andalucía y el 69º d'España tocantes a población. Ostenta'l títulu de «Villa».

Toponimia[editar | editar la fonte]

Anque'l so orixe nun ta bien precisáu, créese que la so base más acertada pue ser el nome común romance Roca asocedíu pol sufixu diminutivo -eta.[2]

Nel llibru d'Apéu y Repartimientu de la Taha de Felix, de 1573, apaez nomada la sablera del que güei conocemos como castiellu de Santa Ana como “Las Roquetas”, aludiendo a dellos llábanos o roques qu'ellí s'atopen. A lo llargo de la cartografía del sieglu XVII d'equí p'arriba, siempres va ser nomáu esti enclave como “la Roqueta” o “las Roquetas”. N'otres ocasiones como “el Castiellu de Las Roquetas”.[3]

El sufixu diminutivu que tien denuncia'l so probable orixe catalán o valencianu. La conocida presencia siguida de marineros valencianos nesta parte de la mariña vien favorecer o confirmar que de xuru fueron ellos los que crearon el topónimu.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu d'armes de Roquetas de Mar tien el siguiente blasón:

Escudu cortáu. Primero, de plata; el castiellu, de gules, sosteníu de roques de sable. Segundu, d'azur; el sol d'oru; al timbre, corona real zarrada.

Bandera[editar | editar la fonte]

La Bandera de Roquetas de Mar tien la siguiente descripción:

Bandera de seda o tafetán, rectangular, de proporción 4:6, cortada de forma ondulante, dende'l llau inferior más próximu al estil hasta'l llau cimeru batiente, siendo la parte cimera de color azur (cielu), col sol de güeyu afaciendo la so exa xeométrica al del terciu más próximu al estil. La parte inferior color plata (mar).

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Roquetas de Mar, tien una estensión superficial de 60 km² y una altitú de 10 msnm. Llenda colos conceyos d'Enix, Vícar, La Mojonera y El Ejido. Queda representáu nes fueyes MTN50 (escala 1:50.000) nᵘ1044, 1045, 1058 y 1059 del Mapa Topográficu Nacional.[5]

Noroeste: Vícar Norte: Vícar y Enix Nordeste: Enix
Oeste: La Mojonera y Vícar Este: Mar Mediterraneu
Suroeste: El Ejido Sur: Mar Mediterraneu Sureste: Mar Mediterraneu

Relieve ya Hidroloxía[editar | editar la fonte]

Sablera de Roquetas de Mar.
Sablera nocherniega.

El términu municipal de Roquetas de Mar ye, polo xeneral, llanu y con baxu altor sobre'l nivel del mar, sacante Cortijos de Marín y les zones circundantes, que son llixeramente más elevaes anque non menos llanes. El monótonu relieve llanu romper al norte, cerca de la llende con Enix, nes Llombes d'Aguadulce y la contorna, onde hai llombes y pequeños cuetos. Equí l'altor tamién ye mayor.

Ta travesáu por delles ramblas, ente les que destaquen la d'El Cañuelo,[6] la del Pastor y la de la Culiebra.

Clima[editar | editar la fonte]

Roquetas de Mar ye parte de la España seca y mediterránea subdesértica, polo que ta delimitada poles isoyetas de 300 mm añales. Les sos precipitaciones cayen nuna media de 25 díes al añu en forma de bastios violentos. La escasez de les precipitaciones añales ye debíu al efeuto de pantalla qu'exerz la cordal Penibética sobre les umbaes procedentes del Atlánticu. La estacionalidad de les precipitaciones ye equinoccial: gota fría na seronda. Los sos rexímenes estacionales pluviométricos son: máximu na seronda y en primavera. Nun recibe nieve nin xarazo, y nun se producen xelaes.

Por cuenta de la so elevada posición al Sur respeuto al restu de la Península Ibérica, tien un aumentu del balance de radiación solar, y polo tanto una elevada temperatura medio añal (19 °C); amás ta espuestu a la llegada de mases d'aire del continente africanu. La so amplitú térmica (diferencia ente valores máximos y mínimos) ye d'ente 14 °C y 17 °C.

El mar Mediterraneu, al ser zarráu y nun tener corrientes marines que modifiquen el clima ye'l causante de la so elevada temperatura (iviernos templaos, húmedos, nidios y curtios; y branos bien templaos), porque provoca una aición termorreguladora. A la so baxa altitú tamién se debe'l clima templáu. La so orientación ye de pendiente Sur, polo que ye de solana.

Les mases d'aire que recibe ye l'aire tropical marítimu (aire templao y húmedo). Ta afeutáu pol desplazamientu al sur pel hibiernu del anticiclón de les Azores.[ensin referencies]

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Mientres la Edá Antigua fueron dos civilizaciones les que pasaron pol conceyu: fenicios y romanos, provocando un aprovechamientu en cadena de los recursos de la zona que depués fueron usaos polos árabes. Esisten determinaes evidencies de la presencia de fenicios nel área del conceyu.

En dómina romana recibió'l nome de Turaniana, nun principiu esta población atopábase asitiada na Ribera de la Algaida (ente les actuales Roquetas y Aguadulce) anque l'asentamientu hubo de ser reconstruyíu nel actual allugamientu de la villa de Roquetas por causa d'unos hinchentes.

Un tramu de la calzada romana de Cástulo a Malacca pasaba pol conceyu, calteniéndose amás un miliario d'ella. El miliario mide metro y mediu d'altor y tien inscripciones en númberos romanos que señalen les llegües de distancia ente les poblaciones. Tamién se sabe que los romanos estrayxeron sal de la zona gracies al afayu d'una balsa de cuayáu de sal acompañáu d'un manantial d'agua (entá esistente) que foi enriáu por una acequia.

Foi tal la importancia de les salines romanes, qu'apaecieron alredor grandes industries del pexe nes cualos fabricábense productos como'l garum que s'esportaba a Roma. De la mesma, tamién s'atoparon delles monedes de cobre y bronce de la dómina.[7]

Edá Media[editar | editar la fonte]

Mientres la dómina nazarí foi fortificada dando llugar a construcciones como la Torre del Espartu, la Torre de Cerrillos o'l Castiellu de Roquetas, na actualidá llamáu Castiellu de Santa Ana.

Castiellu de Santa Ana.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Tres la Reconquista foi considerada como una plaza de gran interés militar anque nun consiguió afitase como tal, quedando pos la so actividá apostrada a les salines y a la pesca. La nacencia de l'actual Roquetas de Mar podría asitiase redolada al sieglu XVIII cuando los habitantes de los pueblos cercanos, como Enix o Felix, que nun principiu nun teníen residencia fixa nel conceyu, asitiar de forma definitiva. Esti pescadores dedicar a roturar les salinosas tierres que circunscriben el términu municipal dexándoles asina aptes pal so cultivu.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Los primeros asentamientos duraderos daten de 1737, y componíense d'unes cases de pescadores cercanes al Castiellu de Santa Ana y de dellos cortixos. Entós daquella, Roquetas de Mar yera un barriu de pescadores perteneciente a Felix, y recibía el nome de Las Roquetas.[8]

Foi nos años cincuenta cuandos Roquetas de Mar tomó l'impulsu necesariu pa aportar a una de les poblaciones más importantes de la provincia. Esti fechu foi consecuencia primero de la implantación de l'agricultura intensiva que dende entós foi la principal actividá econónomica del conceyu. Los estudios y actuaciones llevaes a cabu pol Institutu Nacional de Colonización establecieron la infraestructura necesaria pal ulterior desenvolvimientu del conceyu. Pequeñes comunidaes de viviendes dotaes d'unos servicios mínimos fueron pasu ente pasu habitaes por llabradores llegaos na so mayoría del interior y de la mariña de la provincia de Granada.[9]

Francisco Fuentes Sánchez, más conocíu como “Paco'l pilotu”, monta'l primer ivernaderu de la provincia d'Almería, fabricáu con cañes y alambre. 1963: 30 de payares, utilizar por primer vegada n'España'l plásticu pa cubrir cinco módulos de cien metros cuadraos de terrenal enarenado, un esperimentu en collaboración col Institutu Nacional de Colonización. La finca yera la parcela 24 del Iryda, nel barriu de San Francisco, xunto a El Parador de les Hortichuelas. Los téunicos fueron Leandro Pérez de los Cobos y Bernabé Aguilar. Esti ivernaderu tuvo en marcha hasta 1966. Al desenvolvimientu agrícola qu'esta innovación enllantó na zona del Poniente almeriense darréu añadióse'l turismu, otra exa económica importante que la so actividá arrincó nel añu 1964 cola declaración de la llocalidá d'Aguadulce como Centru d'Interés Turísticu Nacional.[9]

Nos siguientes décades del sieglu XX foise consolidando esti desenvolvimientu que tuvo de resultes un aumentu de la población tantu del nucleu principal de Roquetas de Mar como del restu de nucleos de población del conceyu como'l El Parador de les Hortichuelas o Les Marines.

De resultes del desenvolvimientu turísticu tamién se crearon delles urbanizaciones afeches a tales fines como la Urbanización de Roquetas, la Urbanización de Sablera Sele y, dende 2011, la Urbanización de Sablera Sele Sur.[9]

Población y ordenación urbana[editar | editar la fonte]

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

Según el nomenclátor de población publicáu pol Institutu Nacional d'Estadística (INE), el conceyu estremar en 8 entidá de población: Roquetas de Mar, Aguadulce, El Parador de les Hortichuelas, Urbanización de Roquetas, Cortijos de Marín, Les Marines y El Solanillo.

Nucleos de población de Roquetas de Mar
Entidá de Población Coordenaes Pob. ([[Plantía:Población/ES/04+]]) Distancia !Mapa
Aguadulce 36°48′52″N 2°34′18″W / 36.81444°N 2.57167°O / 36.81444; -2.57167 Plantía:Población/ES/04+ 5,9

Plantía:Empecipio Mapa [[Ficheru:Plantía:Mapa de localización de Roquetas de Mar|250px]] Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Geollocalización Plantía:Fin Mapa

El Campillo del Moro 36°48′30″N 2°35′15″W / 36.80833°N 2.58750°O / 36.80833; -2.58750 Plantía:Población/ES/04+ 4,8
Cortijos de Marín 36°45′27″N 2°39′14″W / 36.75750°N 2.65389°O / 36.75750; -2.65389 Plantía:Población/ES/04+ 4,9
Les Marines 36°43′51″N 2°37′57″W / 36.73083°N 2.63250°O / 36.73083; -2.63250 Plantía:Población/ES/04+ 1,8
El Parador de les Hortichuelas 36°48′34″N 2°36′1″W / 36.80944°N 2.60028°O / 36.80944; -2.60028 Plantía:Población/ES/04+ 4,8
Roquetas de Mar 36°45′51″N 2°36′53″W / 36.76417°N 2.61472°O / 36.76417; -2.61472 Plantía:Población/ES/04+ 0
Urbanización de Roquetas 36°43′57″N 2°37′7″W / 36.73250°N 2.61861°O / 36.73250; -2.61861 Plantía:Población/ES/04+ 4,5
El Solanillo 36°44′6″N 2°39′30″W / 36.73500°N 2.65833°O / 36.73500; -2.65833 Plantía:Población/ES/04+ 6,3
Total 93 363
Les entidá y los sos datos de población según el nomenclátor del INE[10]

Demografía[editar | editar la fonte]

Roquetas de Mar ye'l segundu conceyu más pobláu de la provincia d'Almería por detrás de la so capital. Nel padrón municipal d'2017 cuntaba con 93 363 habitantes de los que 47.636 son varones y 42.215 muyeres.[11] La so densidá de población ye de 1556,05 hab./km².

Pirámide de población[editar | editar la fonte]

Pirámide de población 2009[11]
% Homes Edá Muyeres %
0,19
 
85+
 
0,35
0,34
 
80-84
 
0,52
0,59
 
75-79
 
0,72
0,86
 
70-74
 
0,91
1,11
 
65-69
 
1,11
1,55
 
60-64
 
1,54
1,85
 
55-59
 
1,81
2,7
 
50-54
 
2,55
3,68
 
45-49
 
3,37
4,74
 
40-44
 
4,16
5,57
 
35-39
 
4,84
6,56
 
30-34
 
5,45
5,56
 
25-29
 
4,74
3,85
 
20-24
 
3,47
3,01
 
15-19
 
2,75
2,96
 
10-14
 
2,78
3,14
 
5-9
 
3,07
3,86
 
0-4
 
3,71

Los datos de la pirámide de población de 2009[11] puen resumise asina:

  • La población menor de 20 años ye'l 25,29 % del total.
  • La que ta ente 20 y 40 años ye'l 40,05 %.
  • La que ta ente 40 y 60 años ye'l 24,86 %.
  • La mayor de 60 años ye'l 9,8 %.

Esta estructura de la población ye típica del réxime demográficu modernu, con una evolución escontra l'avieyamientu de la población y l'amenorgamientu de la natalidá añal.[11]

Evolución demográfica[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Roquetas de Mar ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[12]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Inmigración[editar | editar la fonte]

Tien un númberu bien alzáu d'inmigrantes (más d'un 45% de la población censada ser), viniendo éstos mayoritariamente de Colombia, Ecuador, Marruecos, Rusia, Rumanía, Senegal, los demás países subsaḥarianos, numberosos países asiáticos (anque principalmente China) y más de 100 países distintos.[13]

Alministración[editar | editar la fonte]

Alministración municipal[editar | editar la fonte]

L'alministración política realízase al traviés d'un conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal dende les primeres eleiciones municipales tres la reinstauración de la democracia n'España, en 1979. El censu eleutoral ta compuestu polos residentes mayoría d'edá mayores de 18 años empadronaos nel conceyu, yá sían de nacionalidá española o de cualquier país miembru de la Unión Europea. Según lo dispuesto na Llei Orgánica del Réxime Eleutoral Xeneral,[14] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la corporación municipal ta formada por 25 conceyales. La sede del Conceyu de Roquetas de Mar allugar na Plaza de la Constitución, 1 de la llocalidá de Roquetas de Mar.

Eleiciones municipales 2015[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones municipales de 2015, el Partíu Popular (PP) foi la llista más votada llogrando mayoría simple col 40,94% de los votos y 12 conceyales. El Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) llogró 6 conceyales col 21,11% de los votos, Izquierda Xunida Los Verdes-Convocatoria por Andalucía (IULV-CA) col 12,79% y 3 conceyales foi'l tercer partíu más votáu, siguíu bien de cerca por Ciudadanos – Partíu de la Ciudadanía (C´S) col 12.22% y otros 3 conceyales. Tamién consiguió representación l'agrupación d'eleutores llamada "Tu Decides" col 5,8% y un conceyal, per otra parte el partíu Independientes d'Aguadulce-El Parador (INDAPA) col 4,6% perdió'l conceyal que llogró en 2011.

Eleiciones municipales en Roquetas de Mar.[15]
Partíu políticu 2015 2011
Votos % Conceyales Votos % Conceyales
Partíu Popular (PP) 40.94 % 12 59,93% 16
Partíu Socialista Obreru Español d'Andalucía (PSOE-A) 21.11 % 6 18,19% 5
Izquierda Xunida Los Verdes-Convocatoria por Andalucía (IULV-CA) 12.79 % 3 11,15% 3
Ciudadanos – Partíu de la Ciudadanía (C´S) 12.22 % 3 - -
Tu Decides 5.8 % 1 - -
Independientes d'Aguadulce-El Parador (INDAPA) 4.6 % 0 5,65% 1

Alcaldes[editar | editar la fonte]

Estos son los alcaldes de Roquetas de Mar dende les primeres eleiciones democrátiques de 1979:

Alcaldes de Roquetas de Mar dende 1979
Periodu Nome del alcalde Partíu políticu
1979-1983 Juan Emeterio Martínez Romera |

PSOE

1983-1987 Juan Antonio Pérez Martínez PSOE
1987-1991 Juan Emeterio Martínez Romera |[[Agrupación

Independiente d'Almería|AIDA]]

1991-1992 Julio Ortiz Pérez CDS
1992-1995 José Dana Llaguna |

PSOE

1995-1999 Gabriel Amat Ayllón PP
1999-2003 Gabriel Amat Ayllón PP
2003-2007 Gabriel Amat Ayllón PP
2007-2011 Gabriel Amat Ayllón PP
2011-2015 Gabriel Amat Ayllón PP
2015- Gabriel Amat Ayllón PP

Plenu municipal[editar | editar la fonte]

El plenu municipal constitúi l'órganu de máxima representación política de la ciudadanía nel gobiernu municipal. Ente otres competencies, executa l'aprobación de les ordenances municipales, los presupuestos municipales, los planes d'ordenación urbanística y el control y fiscalización de los órganos de gobiernu. El plenu ye convocáu y presidíu pol alcalde y ta integráu polos 25 conceyales del conceyu. Les sesiones ordinaries celébrense los primeros xueves de cada mes nel Salón de Plenos de la Casa Consistorial.[16]

Presupuestu municipal[editar | editar la fonte]

Pa la campaña de 2009, el Conceyu de Roquetas de Mar aprobó un presupuestu que xubía a los 72.695.024'00 .[17]

Alministración xudicial[editar | editar la fonte]

Roquetas de Mar ye cabeza del partíu xudicial númberu 5 de la provincia d'Almería, que engloba namái al conceyu homónimu.

La plantía de xueces consta de cinco xulgaos de primera instancia ya instrucción, con una ratio qu'asitia un xuez por cada 31 121 habitantes. Les instalaciones xudiciales acueyen tamién la fiscalía, rexistru civil, forenses, etc y tán allugaes na plaza Manuel Machado, e/n.[18]

Economía[editar | editar la fonte]

Sector primariu[editar | editar la fonte]

Agricultura[editar | editar la fonte]

Vista satélite de los ivernaderos del Poniente Almeriense, con Roquetas a la derecha.

L'agricultura tuvo presente en Roquetas de Mar dende va sieglos, anque fora en pequeña midida. A mediaos del sieglu XIX, Roquetas de Mar producía cierta cantidá de maíz y de cebada, lo mesmo que de trigu (anque esti postreru en menor cantidá). Les cantidaes de ceberes que Roquetas producía yeren de cutiu insuficientes, polo qu'había necesidá d'importar los productos vexetales.

Sicasí, na década de 1960, cola agricultura intensiva baxu plásticu, Roquetas de Mar esperimentó una considerable crecedera demográfica y económicu.

Na actualidá cultívense una infinidá de vexetales nos ivernaderos. Los más comunes son los tomates, los pimientos, los calabacinos y les habichuelas.

Distribución d'usos de la superficie agrícola en 2009[19]
Cultivos
herbales
Superficie 1.790 ha
Principal cultivu herbal de regadío pimientu
Superficie cultivada de pimientu 623 hai
Principal cultivu herbal de secanu -
Cultivos
maderizos
Superficie 5 hai
Principal cultivu maderizu de regadío naranxal
Superficie de naranxal 2 hai
Principal cultivu maderizu de secanu -

Pesca[editar | editar la fonte]

Como ye obviu, les actividaes rellacionaes col mar fueron les que, nun principiu, constituyeron el sustentu de la mayor parte de los habitantes de Roquetas de Mar. La pesca foi la más relevante. En redol a 1770, en Roquetas había 15 barcos pesqueros. Pescábase, principalmente, merluza y boquerones. Los productos de la pesca yeren llevaos a pueblos como Dalías o Fondón, alloñaos del mar, pa la so venta.

La pesca sigue presente nel conceyu, anque un tanto clisada pola agricultura y el sector servicios polo xeneral. La tradición pesquera de Roquetas de Mar ye bultable, tantu que, cada 29 d'avientu, celébrense les Moragas.[20]

Sector secundariu[editar | editar la fonte]

Industria[editar | editar la fonte]

Según l'anuariu de 2011 publicáu por La Caixa, dientro del conceyu esisten un total de 115 empreses, destacar ente elles les 71 empreses d'industria manufacturera, 28 d'industria metalúgica y 15 d'industria químico.

Distribución empreses industriales por sectores Roquetas de Mar[21]
Sector industrial Empreses
Energía y agua 1
Estraición minería y químiques 15
Industria metalúrxico 28
Industria manufacturera 71
Total 115

Sector terciariu[editar | editar la fonte]

Turismu[editar | editar la fonte]

Palaciu de congresos y esposiciones d'Aguadulce.

Roquetas de Mar dispón de la mayor infraestructura vacacional de tola provincia, bastante ye que recibe más de dos tercios del turismu que cada añu visita Almería. L'actividá de Roquetas xiró siempres en redol al mar.

Na actualidá Roquetas ufierta al visitante más de 25.000 places hoteleres, n'establecimientos de trés a cinco estrelles, amás de disponer d'un gran campu de golf, en Sablera Sele, de dos puertos deportivos (Roquetas y Aguadulce), d'un parque acuáticu y del mayor acuariu d'Andalucía, dambos en Les Salinas. A ello xúnese xune una estensa ufierta d'equipamientos deportivos partida por tol conceyu, según una gran y completa ufierta a nivel cultural, centrada nun gran Teatru Auditoriu y n'otros escenarios como la Escuela de Música, Danza y Teatru, el Faru o'l Castiellu de Santa Ana, esti últimu edificiu emblemáticu de la llocalidá (apaez nel escudu) ta reconvertíu nun muséu con sales d'esposiciones.

Plaza de toros y Ponte de Roquetas al fondu.
Aula del Mar.

Si a ello súmase l'espaciu natural de Punta Entinas-Sabinar, con casi 2.000 hectárees de güelgues, dunes, sabinares y llentiscos que sirven d'hábitat a numberoses especies d'aves migratories, les sos cuidaes y bien forníes sableres, reconocíes mientres estos últimos años los gallardones de Bandera Azul[22] y Q calidable Turística,[23] y los sos trelce quilómetros de paseos marítimos, puede dicise ensin batura a duldes que Roquetas de Mar convirtióse por derechu propiu n'unu de los grandes curiosos turísticos de la mariña mediterránea.

Anguaño les actuaciones del conceyu en materia d'infraestructura van enfocaes escontra la diversificación de la ufierta turística, ufiertando al visitante un ampliu abanicu de posibilidaes d'ociu, como'l Aquarium, l'Aula del Mar, la plaza de toros, el Teatru Auditoriu y les continues actividaes lúdiques celebraes a lo llargo del añu, que consiguieron faer de Roquetas un referente del ociu.

Servicios[editar | editar la fonte]

Esti sector cunta nel conceyu con diversos tipos de servicios y comercios destacar la presencia nél de 65 entidaes bancaras y la presencia del centru comercial de mayor superficie de la provincia d'Almería. De resultes de l'altu índiz turísticu, tamién hai una gran presencia de chigres y restoranes rexistrándose un total de 192 nel añu 2011.

Distribución empreses comerciales por sectores:[21]
Sector comercial Empreses
Oficines bancaries. Bancos (15), Caxes d'aforros (34) Cooperatives de creitu (16) 65
Empreses comerciales mayoristas 69
Empreses comerciales minoristes 152
Hipermercaos 1
Chigres y restoranes 192

Otres actividaes[editar | editar la fonte]

La estraición de sal foi, xunto a la pesca, una de les principales actividaes realizaes en Roquetas mientres los sos primeros años como conceyu. Esta actividá desenvolver nes salines de San Rafael, güei abandonaes, ensin usu dalgunu. El barriu de Les Salinas llámase asina porque les salines de San Rafael allugar nél.

Infraestructures y equipamientos[editar | editar la fonte]

Bienestar social[editar | editar la fonte]

Educación[editar | editar la fonte]

La ciudá cunta coles siguientes infraestructures d'educación y formación:[19]

  • 39 centros d'Educación Infantil.
  • 20 centros d'Educación Primaria.
  • 14 centros d'ESO.
  • 5 centros de Bachilleratu.
  • 3 centros en que s'imparten ciclos formativos.
  • 1 centru d'enseñanza d'adultos.
  • 3 biblioteques públiques.

El conceyu, amás, cuenta con una Escuela Oficial d'Idiomes, na que s'imparten inglés y alemán.[24]

Sanidá[editar | editar la fonte]

Anguaño atópase proyeutáu (ensin fecha de construcción) el Centru Hospitalariu d'Altu Resolvimientu Roquetas de Mar. L'Hospital más cercanu ye'l Hospital de Poniente n'El Ejido.

Tresportes y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Teatru Auditoriu de Roquetas de Mar.
Regulación del tráficu ;Rede viaria
identificador Denominación Itinerariu
 E-15 
 A-7 
Autovía del Mediterraneu -y Perthus (Francia) - Girona - Barcelona - Tarragona - Castellón de la Plana
- Valencia - Elx - Murcia - Almería - Motril - Málaga - Alxecires
 N-340a  N-340a Carretera nacional N-340a Cádiz - Almería - Barcelona
 A-391  Roquetas de Mar-Alicún Roquetas de Mar - A-348 cerca del encruz d'Alicún-Huécija
Puertos
Tresporte interurbanu ;Tresporte urbanu ;Taxis.

Suministru y servicios públicos[editar | editar la fonte]

Patrimoniu artísticu y monumental[editar | editar la fonte]

Ilesia de Ntra. Sra. del Rosario.

Cultura[editar | editar la fonte]

Entidaes culturales[editar | editar la fonte]

Fiestes y Feries[editar | editar la fonte]

Los diversos nucleos de población del conceyu de Roquetas de Mar según dalgunos de los sos barrios, tienen les sos propies fiestes patronales que se celebren práuticamente mientres tou los años

De toes elles les que cunten con una mayor arribación de públicu y con mayor tradición, son les de la Virxe del Carmen n'Aguadulce, San Isidro Llabrador en El Parador de les Hortichuelas, Santa Ana n'El Puertu y Virxe del Rosario en Roquetas centru.

En toes elles, como nel restu de les fiestes de la Provincia d'Almería, celebrar mientres el día la Feria del Mediudía», onde puede esfrutase de les tapes y prestase al empar, nes cortiles habilitaes. Y mientres la nueche la Feria de la Nueche», con conciertos, mercadinos y otres actividaes.

Otres celebraciones destacables son la nueche de San Xuan en xunu y «Les Moragas» n'avientu.[25]

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

Imaxe de Ntra. Sra. de los Dolores en 1991, añu nel que salió per primer vegada en procesión cola so cofradería.

La Selmana Santa en Roquetas de Mar ye una de les celebraciones más importantes del conceyu y na provincia d'Almería. En Roquetas de Mar centro y los sos barrios más próximos (Doscientes Viviendes, El Puertu y El Parador de les Hortichuelas) esisten tres hermandad o cofraderíes de pasión: la Cofradería de La nuesa Señora de los Dolores (Roquetas de Mar centro), la Hermandá de Penitencia del Santísimu Cristu de la Expiración (Roquetas de Mar: barriu de les doscientes viviendes) y la Cofradería del Santísimu Cristu de la Bona Muerte & La nuesa Señora de l'Amargura (El Parador de les Hortichuelas).

Los desfiles procesionales asoceder mientres tola Selmana Santa empezando'l Vienres de Dolores cola Vía-Crucis cola imaxe del Cristu de la Expiración.

El Domingu de Ramos celébrase la entrada triunfal de Jesús en Xerusalén cola tradicional "Borriquita".

El Martes Santu la Hermandá del Stmu. Cristu de la Expiración procesiona al Stmu. Cristu de la Expiración. Mientres nel Parador de les Hortichuelas realízase la Guardia al Santísimu Cristu de la Bona Muerte, per parte de la Lexón Española. Darréu la imaxe ye treslladada a costazos pol Grupu Loxísticu II de la Lexón hasta la so Capiya. L'eventu ye entamáu pola Cofradería del Santísimu Cristu de la Bona Muerte & La nuesa Señora de la Ntra. Sra. de l'Amargura.

El Miércoles Santu ye la Cofradería de Ntra. Sra. de los Dolores la que procesiona a Ntro. Padre Jesús Nazarenu, conocíu cariñosamente polos roqueteros como'l Nazarenu. Esta procesión ye bien querida polos habitantes del barriu d'El Puertu, y alla alleguen numberosos turistes que visiten la ciudá.

Ntra. Sra. de l'Amargura.

El Xueves Santu nel Parador de les Hortichuelas la Cofradería del Santísimu Cristu de la Bona Muerte & La nuesa Señora de l'Amargura lleva a cabu'l desfile procesional de les sos imáxenes titulares: el Santísimu Cristu de la Bona Muerte, San Xuan Evanxelista & Ntra. Sra. de l'Amargura. Salen en desfile procesional dos pasos. El desfile remata cola espera de los feligreses na Capiya onde se produz l'alcuentru de La nuesa Señora de l'Amargura col Santísimu Cristu de la Bona Muerte. Consumiendo la nueche cola cantarada de saetas a les imáxenes veneraes y un "baille" ente los pasos onde los costaleros y costaleras vitorean a les sos imáxenes. En Roquetas la Cofradería de Ntra. Sra. de los Dolores procesiona al Cristu Crucificáu na so Divina Misericordia siguíu de la Virxe de los Dolores, dambos en tronos distintos. Esta procesión ye bien esperada polos roqueteros y una de les que más devoción causa dientro y fora de la Hermandá, una y bones el cristu yera bien esperáu cuando llegó a la Ilesia de Ntra. Sra. del Rosario.

El Vienres Santu tienen lugar dos desfiles procesionales: La Cofradería de Ntra. Sra. de los Dolores realiza dos procesiones. La primera denominar el Santu Entierru del Redentor, na que sale la figura del Cristu Yacente nun sepulcru, siguíu de la Virxe de los Dolores, dambos en tronos distintos. Tres esta procesión realiza un descansu d'alredor de dos hores, onde los cofrade camuden el gordón per unu del mesmu color que la túnica y camúdase-y el mantu a Ntra. Sra. de los Dolores por unu de llutu. La segunda procesión denominar la Soledá, na que sale la Virxe de los Dolores solamente. Esta procesión ye la más antigua de la Cofradería (realizar dende 1991, esto ye, l'añu nel que salió Ntra. Sra. de los Dolores per primer vegada). Destaca pol rezu del rosariu mientres la mesma y por que el percorríu trescurre por cais estreches.

Deportes[editar | editar la fonte]

Sociedaes y clubes deportivos[editar | editar la fonte]

Roquetas de Mar tien un equipu de fútbol na Segunda División B d'España, llamáu Club Deportivo Roquetas. Xuega los sos partíos como llocal nel Estadiu Municipal Antonio Peroles, construyíu por cuenta de los Xuegos Mediterráneos 2005.

Infraestructures deportives[editar | editar la fonte]

Roquetas de Mar, amás, tien un pabellón de deportes llamáu Pabellón Infanta Cristina. Roquetas de Mar cunta con un equipu de baloncestu en 1ᵉʳ División Nacional Masculina Club Baloncesto Roquetas de Mar. Xuega los sos partíos como llocal nel Pabellón Infanta Cristina. El Club Baloncesto Roquetas de Mar foi fundáu en 1989. En Roquetas de Mar tamién pueden practicase munchos deportes náuticos, como'l bucéu, la pesca, el surf o l'esquí acuáticu, munchos d'ellos nel Club Náuticu de Roquetas de Mar, asitiáu nel barriu d'El Puertu.

Personaxes pernomaos nacíos o venceyaos a la ciudá[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Cara González, Gabriel (2004). Roquetas de Mar 400 años d'historia editorial=Gráfiques ALPE. ISBN 84-609-2501-3.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Albaiges Olivart, Josep María. Enciclopedia de los topónimos españoles. Planeta. 1998
  3. http://roquetasayeryhoy.es/?page_id=511
  4. 4,0 4,1 Xunta d'Andalucía (ed.): «Símbolo d'entidaes llocales de la provincia d'Almería». Consultáu'l 5 de xunu de 2010.
  5. «Institutu Xeográficu Nacional». Consultáu'l 3 de xunu de 2010.
  6. Dices.net (ed.): «Información cartográfica de la provincia d'Almería». Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  7. Cara González, Gabriel (2004). Roquetas de Mar 400 años d'historia. Roquetas de Mar: Gráfiques ALPE, páx. 14-15. ISBN 84-609-2501-3.
  8. url=http://www.roquetasdemar.com/historia.asp
  9. 9,0 9,1 9,2 Conceyu de Roquetas de Mar (ed.): «Historia de Roquetas de Mar». Consultáu'l 6 de payares de 2011.
  10. «Población de la Entidaes singulares de población de Roquetas de Mar». Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales. Institutu Nacional d'Estadística. Consultáu'l 26 de xineru de 2011.
  11. 11,0 11,1 11,2 Institutu Nacional d'Estadística, España (ed.): «Revisión del Padrón municipal 2009. Datos por conceyos. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). provincia d'Almería». Consultáu'l 30 de xunu de 2010.
  12. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «Series históriques de población». Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  13. Conceyu de Roquetas de Mar (ed.): «Oficina municipal d'Inmigración». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2010. Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  14. Xefatura del Estáu (BOE n. 147 de 20/6/1985 (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral.» (1985). Consultáu'l 13 de xunetu de 2009.
  15. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos Eleiciones Municipales 2007. Roquetas de Mar». Consultáu'l 3 de xunu de 2010.
  16. Conceyu de Roquetas de Mar (ed.): «El Plenu Municipal». Consultáu'l 3 de xunu de 2010.
  17. Conceyu de Roquetas de Mar (ed.): «Presupuestu municipal 2010». Consultáu'l 3 de xunu de 2010.
  18. Conceyu Xeneral de Procuradores d'España (ed.): «Partíu xudicial de Roquetas de Mar». Consultáu'l 17 de payares de 2011.
  19. 19,0 19,1 Institutu d'Estadística y cartografía d'Andalucía. Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (ed.): «Dato estadísticos de Roquetas de Mar». Consultáu'l 13 de payares de 2011.
  20. url=http://www.roquetasayeryhoy.es/paginas/historia/moragas.html
  21. 21,0 21,1 La Caixa (ed.): «Anuariu Económicu d'España 2011 La Caixa (Roquetas de Mar)». Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'agostu de 2014. Consultáu'l 17 de payares de 2011.
  22. Conceyu de Roquetas de Mar (ed.): «Playa de Roquetas de Mar». Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  23. Ministeriu d'Industria Turismo y Comerciu (ed.): «Llistáu de sableres certificaes con Q calidable turística». Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'avientu de 2009. Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  24. url=http://www.eoiroquetasdemar.org/toenda/
  25. Conceyu de Roquetasde Mar (ed.): «Fiestes de Roquetas de Mar». Consultáu'l 9 d'avientu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]