Roque Sáenz Peña

De Wikipedia
Roque Sáenz Peña
Presidente d'Arxentina

12 ochobre 1910 - 9 agostu 1914
José Figueroa Alcorta - Victorino de la Plaza
senador d'Arxentina

23 xunu 1892 - 20 avientu 1892
Distritu: Provincia de Buenos Aires
embajador de Argentina en España (es) Traducir


embaxador

Vida
Nacimientu Buenos Aires19 de marzu de 1851[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires9 d'agostu de 1914[2] (63 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Familia
Padre Luis Sáenz Peña
Casáu con valor desconocíu (1887 – )[3]
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Colegio Nacional de Buenos Aires (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu abogáu, diplomáticu, políticumilitar
Llugares de trabayu Buenos Aires
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación xeneral de brigada
Creencies
Partíu políticu Partido Autonomista Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Roque Sáenz Peña (19 de marzu de 1851Buenos Aires – 9 d'agostu de 1914Buenos Aires) foi un abogáu y políticu arxentín, combatiente voluntariu del exércitu de Perú na Guerra del Pacíficu. Foi Presidente de la Nación Arxentina ente 1910 y 1914 pol sector modernista del Partíu Autonomista Nacional y que promulgó de la Ley Sáenz Peña o Llei 8.871 qu'instauró n'Arxentina el votu universal, secretu y obligatoriu.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Roque José Antonio del Sagráu Corazón de Jesús Sáenz Peña yera fíu de Luis Sáenz Peña y Cipriana Lahitte. Provenía d'una familia de partidarios de Juan Manuel de Rosas Rosas: los sos güelos paterno y materno, Roque Julián Sáenz Peña y Eduardo Lahitte, fueren diputaos de la Llexislatura mientres el gobiernu d'aquel. Dempués de la derrota de Rosas na batalla de Caseros, la tradición federal de los güelos y del padre, que nun camudaron los sos convencimientos, caltener alloñaos de la función pública. Cursó los sos estudios secundarios nel Colexu Nacional de Buenos Aires, so la direición d'Amadeo Jacques. En 1875 graduar de doctor en derechu, con una tesis sobre "Condición xurídica de los expósitos".

Mientres la Revolución de 1874 defendió a les autoridaes de la nación como Capitán del Reximientu N° 2, sol mandu de Luis María Campos. Vencida la revolución, foi xubíu a Segundu Comandante de Guardias Nacionales, pero solicitó ser releváu de les files. Opositor a Bartolomé Mitre, militó nel Partíu Autonomista encabezáu por Adolfo Alsina y en 1876 foi escoyíu pa una banca de Diputáu na Llexislatura de la Provincia de Buenos Aires. Llegó a desempeñar la presidencia del cuerpu a los 26 años, siendo asina unu de los presidentes más nuevos de la Cámara. En 1877 fundó'l Partíu Republicanu, xunto a Leandro Alem, Aristóbulo del Valle, Hipólito Yrigoyen, Lucio Vicente López, Pedro Goyena, José Manuel Estrada y Francisco Uriburu.

En 1878, arriendes de les disidencies producíes dientro del autonomismo por cuenta de la política de conciliación empecipiada pol presidente Nicolás Avellaneda a la que Sáenz Peña s'oponía, arrenunció al so cargu y terminó per abandonar transitoriamente la política.

El 4 de febreru de 1887 casóse na Basílica La nuesa Señora del Pilar (Buenos Aires) con Rosa Isidora González Delgado, fía del políticu mendocino Lucas González y de Rosa Delgado Ibarbaltz.[4]

Guerra del Pacíficu[editar | editar la fonte]

Al declarase la guerra del Pacíficu ente Chile vs. Perú y Bolivia, en 1879 Roque Sáenz Peña ausentóse silenciosamente del so país viaxando escontra Lima. Ufiertó los sos servicios al Perú, que-y dio'l grau de Teniente Coronel (Comandante). Na batalla de Tarapacá sirvió al mandu del coronel Andrés Avelino Cáceres, onde'l so bandu llogró un trunfu transitoriu sobre Chile. Na batalla de Arica tuvo al mandu del batallón Iquique, dempués de ser mancáu nel brazu derechu y contemplar impotente la muerte de munchos de los sos collacios peruanos, cayó prisioneru en manes del Capitán del 4º de Llinia del exércitu chilenu Ricardo Silva Arriagada.

"Don Roque Sáenz Peña sigue sele, impasible; daquién dizme que ye arxentín; afítome entós más nél; ye alto, lleva bigote y barba puntudita; el so porte nun ye bien marcial, porque ye daqué gibado; representa unos 32 años; visti levita azul negra, como de marín; la petrina, los tiros del sable, que nun tien, enriba de la levita; pantalón borlón, de color un pocu gris; botes granaderes y gorra, que caltién militarmente. A la primer vista nótase al home cultu, de mundu. Más tarde apurrió los mios prisioneros a la Superioridá Militar, que los deposita, primero na Aduana, y dempués embarcar nel Itata."
Ricardo Silva Arriagada

Roque Sáenz Peña foi sometíu a un Conseyu de Guerra y se lo confinó cerca de la capital chilena. Puestu en llibertá depués de seis meses, a instancies de la so familia y del gobiernu arxentín, tornó a Buenos Aires en setiembre de 1880. El Congresu de la Nación Arxentina, en votu unánime, devolvió-y la ciudadanía arxentina, qu'había perdíu ipso iure al incorporase al exércitu peruanu.

Los años de funcionariu[editar | editar la fonte]

Roque Sáenz Peña na so mocedá

Presidía entós el país el xeneral Julio Argentino Roca, y el so Ministru de Rellaciones Esteriores, Bernardo de Irigoyen nomar Subsecretariu en 1880. Un añu dempués arrenunció al cargu de Subsecretariu, y treslladóse a Europa por dos años.garantidos

Roque Sáenz Peña foi empecipiáu masón el 14 de marzu de 1882 na Loxa Docente.

En 1884, yá de regresu en Buenos Aires, concibió'l proyeutu de fundar la revista Sud América xunto a los sos amigos Paul Groussac, Carlos Pellegrini y Exequiel Ramos Mejía, na que les sos idees americanistes fueron espublizaes llargamente. Dende la publicación enfrentó les idees de Dardu Rocha.

Sofitó la candidatura presidencial de Miguel Juárez Celman. En 1887, con Juárez Celman yá na presidencia, foi designáu embaxador plenipotenciario nel Uruguái. En 1889 resaltaba como representante del país na Conferencia de Montevideo sobre Derechu internacional priváu.

En 1889 - 1890, xunto a Manuel Quintana representó a l'Arxentina na Conferencia de Washington. Ellí defendió'l principiu de inviolabilidad de los estaos y opúnxose ardorosamente al proyeutu d'Estaos Xuníos de crear una unión aduanera continental y una moneda única nel continente. A la Doctrina Monroe, que sostenía la conseña "América pa los americanos", opunxo la conseña "América pa la humanidá". El prestíu adquiríu pola so actuación diplomática en Washington, y la crisis política y financiera de l'alministración juarista, lo catapultaron al Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu el 18 d'abril de 1890, posición qu'ostentó hasta l'arrenunciu del presidente n'agostu. Al asumir la presidencia Carlos Pellegrini, Saénz Peña foi designáu presidente del Bancu Nacional.

La xera de saneamientu bancariu nun yera senciella. La crisis financiera de 1889, pola continua xuba del preciu del oru, y l'enorme flexibilidá del sistema de préstamos del unicato, destináu a financiar la compra de tierres, y les inversiones na Bolsa, fixeron de cumplimientu imposible les obligaciones de les entidaes bancaries oficiales, ente les que se cuntaben el Bancu Nacional y el Bancu de la Provincia de Buenos Aires. Nesi contestu, la suscripción d'un emprestu internu per mediu de la Bolsa, a iniciativa del presidente Pellegrini, fracasó y significó la suspensión de les operaciones de los bancos oficiales el 7 d'abril de 1891. El Bancu Nacional nun llogró recuperase enxamás y apagóse finalmente en 1893.

El Partíu Modernista[editar | editar la fonte]

Metanes la grave crisis política y económica que solmenaba al país, la figura del mozu Roque Sáenz Peña perfilóse como favorita pa la eleición presidencial de 1892 impulsada pol flamante Partíu Modernista creáu pol gobernador de Buenos Aires, Julio Mariña, el 17 d'avientu de 1891. Foi'l primer intentu seriu de renovación institucional y política realizáu polos sectores conservadores dende 1880, y cuntaba con fuertes sofitos políticos: la mocedá juarista; los gobernadores de Buenos Aires, Córdoba, Santa Fe, Entre Ríos, Corrientes y Santiago del Estero; ya importantes figures antirroquistas como'l cordobés Manuel D. Pizarro.

Sicasí, la candidatura del nuevu abogáu porteño tuvo enemigos importantes, pos amenaciaba con quitar el control al Partíu Autonomista Nacional del ex-presidente Julio Argentino Roca, enfrentáu políticamente colos mozos juaristas y a quien Sáenz Peña llamaba "Napoleón d'azucre rubio".[5] Pa enzancar la so candidatura, Bartolomé Mitre, líder de la Unión Cívica Nacional y en connivencia con Roca, impulsó la del propiu padre de Roque, el xuez de la Suprema Corte de Xusticia, Luis Sáenz Peña.

La figura opaca ya intrescendente políticamente del padre, Luis, exlegislador y ex vicegobernador de Buenos Aires, algamaba pa mancar de muerte la candidatura del fíu, "el rapazu Roque", y la del so íntimu amigu Bernardo de Irigoyen, sosteníu pola revolucionaria Unión Cívica Radical. El Mosquitu moflar del maxistráu del altu tribunal presentándolo como un Guillermo Tell avieyáu y senil, renuente a disparar contra la cabeza del fíu la flecha alcanzada por Roca y Mitre.

Primero que enfrentase col so padre, Roque prefirió arrenunciar a la so candidatura y dar muerte al Partíu Modernista, dempués de lo que declaró:

"Llamentu que circunstancies ayenes a la mio voluntá, pero non estrañes al mio corazón, tórguenme aceptar l'altu honor".
Fotografia de Roque Sáenz Peña de cuerpu enteru.

Les eleiciones dieron como trunfador a Luis Sáenz Peña, que designó a Roque xefe del Reximientu de Guardias Nacionales. En xunu de 1892 incorporar a la Cámara de Senadores de la Provincia de Buenos Aires, pero al poco tiempu arrenunció a dambos cargos pa retirase de la vida pública.

El modernismu siguiría como corriente interna del PAN, liderada por el mesmu Roque Sáenz Peña.

El lideralgu del movimientu antirroquista[editar | editar la fonte]

L'alianza política ente Pellegrini y Roca debilitar en xunetu de 1901, ensin sumir del tou entá, por diferencies en redol a un proyeutu financieru. Nesi contestu, Roque Sáenz Peña encabezó la llista de diputaos nacionales del pellegrinismo na Capital Federal que foi ganada nos comicios del 9 de marzu de 1902. Como entá rexía'l sistema de llista completa de la Llei 140, el excanciller nun pudo ingresar al Congresu nacional.

A partir de xunetu de 1902 producir na República Arxentina una división formal y definitivo nel Partíu Autonomista Nacional en redol a la socesión del dos vegaes presidente Xunetu A. Roca. La "convención de notables", instaurada dende 1903 como órganu non formal de selección del candidatu presidencial del partíu dominante, quebróse en redol al incumplimientu del compromisu de postular al ex-presidente Carlos Pellegrini y la decisión de Roca d'impulsar al abogáu Manuel Quintana na eleición de 1904.

Ellí nacen dos expresión polítiques dientro de la ideoloxía conservadora: los "autonomistes nacionales" o roquistas, cola so política intransixente de caltener el fraude eleutoral, y los "autonomistes" o pellegrinistas, sectores biforcaos del P.A.N. influyíos poles revoluciones radicales, los atentaos anarquistes y les fuelgues obreres. Una de les mayores esmoliciones de los pellegrinistas yera transpolar les protestes de les cais al parllamentu dando cabida política a los nuevos actores sociales. Pa ello faía necesariu dar espacios de representación al principal partíu opositor, la Unión Cívica Radical, pero tamién al moderáu Partíu Socialista. D'esa manera, debilitar a los trés grandes fuercies sociales emerxentes de la dómina: el movimientu obreru, el socialismu y l'anarquismu.

Al producise la rotura del P.A.N. y confirmase la candidatura de Quintana'l 12 d'ochobre de 1903, Sáenz Peña entamó una llacuada de desgraviu a Pellegrini dos díes depués nel Café de París. Ellí, el ex-presidente anunciaba les razones del nuevu movimientu políticu antirroquista: "El partíu políticu al que pertenecimos sumió sustituyéndo-y una sola cabeza que piensa, una voluntá que resuelve, una voz qu'ordena, un eleutor qu'escueye".[6]

Ente los vaivenes institucionales de la política presidencial de Manuel Quintana y la revolución radical de 1905, los enemigos de Julio A. Roca superaben en númberu a los sos amigos y aliaos. Ye asina, que na eleición del 11 de marzu de 1906, nuevamente sol sistema de llista completa, impúnxose la coalición "Concentración Popular" a la llista oficialista metanes escándalos y protestes per compra de votos. Un frente políticu de exmodernistas, mitristas, el conservador Benito Villanueva y radicales bernardistas que postulaba a Carlos Pellegrini, Emilio Mitre, Roque Sáenz Peña y Ernesto Tornquist nos primeros llugares.

L'añu 1906 foi'l tiempu del ocaso del sistema personalista y del fraude institucional n'Arxentina, marcáu pola muerte de dalgunos de los sos principales referentes políticos y la nacencia de nuevos lideralgos. El 9 de xineru finó Bartolomé Mitre, qu'anque anunciara'l so retiru de la política al cumplir la edá de 80 años siguía gociando de cierta influencia siquier na Capital y la Provincia de Buenos Aires; el 12 de marzu, menos de 24 hores dempués de la derrota del oficialismo na Capital, morrió'l presidente Manuel Quintana; el 17 de xunetu, finó Carlos Pellegrini; y el 27 d'avientu, morrió Bernardo de Irigoyen.

Nesi marcu aciar, Roque Sáenz Peña tresformar nel herederu políticu de Pellegrini y nel candidatu "natural" de los conservadores reformistes pa la presidencia en 1910, pol so prestíu internacional y la so cercanía política al nuevu presidente de la República, José Figueroa Alcorta.

La mayor reconocencia internacional, anque non exentu de crítiques nos círculos políticos de Buenos Aires, provieno de Perú pola so actuación militar. En 1879, apuntar pa combatir pol Perú n'atención a los sos convencimientos, mientres la cruenta guerra que llibraba con Chile. Incorporáu col grau de Teniente Coronel asistió a la Batalla de Tarapacá, onde comandó el batallón Iquique, treslladándose dempués a Arica. El 5 de xunu de 1880, los chilenos bombardearon dende mar y tierra esa plaza y empecipiaron l'asaltu'l día 7. El combate concluyó nel Morru y la so resultancia foi favorable a Chile. El Teniente Coronel Sáenz Peña combatió con valor nesa aición, viendo cayer al so llau a otros xefes peruanos, como los coroneles Francisco Bolognesi y Juan Guillermo More Ruiz. El 25 d'ochobre de 1885 el gobiernu de Perú xubir a coronel y años más tarde, el 26 d'agostu de 1905, a propuesta del presidente peruanu José Pardo Barreda, el Parllamentu dio-y el cargu de "Xeneral de Brigada" y el 5 d'ochobre de 1905 diose l'autorización por llei del Congresu Arxentín a Roque Sáenz Peña p'aceptar el cargu de "Xeneral del Exércitu de Perú".

El 6 de payares, na ceremonia d'inauguración del monumentu al coronel Bolognesi, dióse-y el mandu del Exércitu de Perú al xeneral Roque Sáenz Peña, mientres la ceremonia. Fízose tocar llamada d'honor y los comandantes de caúna de les unidaes fixo entrega d'elles a Sáenz Peña. L'ayudante del ministru de guerra, teniente coronel Dupont, fixo entrega del mandu pronunciando les siguientes pallabres: "D'Orde Suprema, apurro'l mandu del Exércitu de Perú al xeneral Roque Sáenz Peña, a quien se va obedecer y va respetar". El Perú honró a Sáenz Peña colos siguientes premios y reconocencies: Medaya de Plata de Tarapacá, honres al declaralo Beneméritu de Perú y da-y el Mandu del Exércitu Peruanu pa la Ceremonia del Monumentu al xeneral Bolognesi y Medaya d'Oru d'esa Ceremonia.

En 1906 el gobiernu de José Figueroa Alcorta designar representante estraordinariu p'asistir a los actos de la boda del rei Alfonso XIII d'España. Ellí foi nomáu unviáu estraordinariu y ministru plenipotenciario ante España, Portugal, Italia y Suiza. De regresu a l'Arxentina, en 1907 foi nomáu pa encabezar les misiones diplomátiques en Suiza ya Italia. Llegáu a Roma, recibió instrucciones del so gobiernu pa representar al país na Segunda Conferencia de Paz de L'Haya xunto a Luis María Drago; ellí sostuvieron una posición favorable a la creación d'un tribunal internacional d'arbitraxe. En 1909 formó parte del tribunal arbitral que lauda les diferencies ente Estaos Xuníos y Venezuela. La so misión diplomática ante los gobiernos italianu y suizu enllargar hasta 1910; n'Italia enterar de la so proclamación oficial como candidatu a Presidente de la República.

Presidente de la Nación[editar | editar la fonte]

Sáenz Peña y la so esposa salen del Palaciu Sarmiento, 1911.

L'actu eleutoral que llevó a Roque Sáenz Peña a la presidencia d'Arxentina llevar a cabu'l 13 de marzu de 1910, con gran cantidá d'irregularidaes habituales nesa dómina. El nuevu presidente nin siquier participara de la campaña eleutoral: yera l'embaxador arxentín n'Italia. Nes eleiciones participó una única llista de candidatos a eleutores, de los cualos diez —sobre 273— nun votaron por Sáenz Peña.[7]

Díes antes d'asumir la presidencia, Sáenz Peña atopar col presidente Figueroa Alcorta y col líder de la oposición, Hipólito Yrigoyen. Nesta última entrevista'l líder radical comprometer a abandonar la vía revolucionaria, y Sáenz Peña a promulgar una llei eleutoral que modernizara los comicios y torgara el fraude eleutoral. Yrigoyen pidió la intervención de les provincies pa torgar que los sos gobernadores interfirieren con dichu procesu, Sáenz Peña negóse pero dexó que'l radicalismu formara parte del gobiernu.[8]

Xestión de gobiernu[editar | editar la fonte]

Sáenz Peña visita al Gobernador de Buenos Aires José Arias, en 1912.

A partir del momentu en que se fixo cargu del gobiernu —el 12 d'ochobre de 1910— Roque Sáenz Peña camudó l'aspeutu de la Casa Rosada, amestándo-y un luxu fachendosu al ceremonial.[9]

El so mandatu tuvo signado pol discutiniu en redol a la reforma eleutoral y les sos resultancies inmediates, y bona parte de los fechos políticos d'esos años quedaron clisaos por esa disputa. Por casu, inauguróse'l primera soterrañu en Buenos Aires,[10] y terminóse la monumental Estación Retiro.[11]

En 1912 sancionar a iniciativa del Ministru d'Agricultura, Ezequiel Ramos Mexía- la Llei 5.599, de Fomentu de los Territorios Nacionales. La mayor parte de los territorios nacionales tenía la enorme mayoría de la so población concentraos na so mariña marítima o fluvial; por esa razón, la llei prevía –y en gran midida llogró– la construcción de gran cantidá de ramales ferroviarios, que dexaren l'establecimientu de la so población escontra l'interior. Construyéronse ramales nos territorios nacionales del Chaco, Formosa, Río Negro, Chubut y Santa Cruz;[12] ya inclusive llegó un ramal ferroviariu a Posadas, capital de Misiones.[13]

En xunu de 1912 españó un gran movimientu de protesta de los chacareros renteros contra l'empeoramientu de les condiciones de los sos contratos colos propietarios de los campos que trabayaben, conocíu como Berru de Alcorta. El mesmu estendióse por tola rexón pampeana y terminó con una masiva baxa de los arrendamientos. Marcó la irrupción d'una porción de la clase media rural, formada polos chacareros, na política nacional del sieglu XX. Pero coles mesmes empecipió un enclín gradual a l'alministración propia de los campos polos propietarios, qu'empezaron a considerar peligrosa la presencia de renteros.[14]

La Llei Sáenz Peña[editar | editar la fonte]

Medayes n'homenaxe, espuestes nel Muséu del Bicentenariu.

Sáenz Peña yera un demócrata convencíu; pensaba que, llibre de los políticos profesionales, el pueblu diba escoyer a los meyores pal so gobiernu. Tamién taba esmolecíu pola cuestión social, esto ye, pola posibilidá de que –alloñaos de la política– los obreros pudieren xuntar al anarquismu o al socialismu. A lo último, tarrecía que la enorme proporción de población estranxera, que nun participaba de nenguna manera na política, pudiera cayer en postures maximalistas o permanecer como un cuerpu estrañu na sociedá. Por toes estes razones sofitó la reforma política basada nel votu universal y llibre.[15]

Daos los antecedentes de presión sobre los votantes –que votaben en voz alta– la única posibilidá de llibertá eleutoral yera'l sufraxu secretu, per mediu de boletas escrites en sobres zarraos. Y pa asegurase que naide fuera impidíu d'allegar a votar, facer tamién universal y obligatoriu. Como padrón eleutoral utilizaríase'l padrón militar.[16] Per otru llau, la participación de la población nes eleiciones yera bajísima, superando malapenes el 20% de los eleutores potenciales.[17]

Sáenz Peña presentó'l proyeutu nel Congresu con estes pallabres:[18]

"Dixi al mio país tol mio pensamientu, los mios convencimientos y les mios esperances. Quiera'l mio país escuchar la pallabra y el conseyu del so primer mandatariu, quiera'l pueblu votar."

L'encargáu de diseñar el proyeutu y defendelo nel Congresu foi'l Ministru del Interior, el católicu Indalecio Gómez. Tuvo De enfrentar la dura resistencia de los diputaos conservadores, que los sos privilexos ver claramente amenaciaos pola reforma, y que desconocíen otra forma de faer política. Asina, munchos llexisladores de los sectores conservadores, entá nun oponiéndose abiertamente, atrabanquen la reforma. Tres un mes de discutiniu na Cámara de Diputaos y una selmana nel Senáu, la Ley Sáenz Peña foi aprobada y promulgada el 13 de febreru de 1912.[19]

La llei foi una gran meyora nel so tiempu yá que dexaba a grandes mases poblacionales participar del actu eleutoral, anque entá faltaba de ser dafechu universal: les muyeres[20] y los estranxeros —que daquella yeren una gran parte de la sociedá— entá nun teníen derechu a votu. Anque nun votaben, sicasí yeren teníos en cuenta al determinar la población de los distritos y la cantidá de diputaos que podíen escoyese per caúnu.

La primer prueba de la Llei en funcionamientu foi nuna eleición provincial: la Provincia de Santa Fe foi intervenida pol gobiernu, qu'ordenó celebrar les eleiciones de gobernador acordies cola Llei Sáenz Peña; la UCR abandonó l'astencionismu y participó, llogrando la victoria. Poco dempués llograba una nueva victoria nes eleiciones de diputaos na Ciudá de Buenos Aires, nunes eleiciones en que la participación popular xubió al 62.85% del padrón eleutoral; nes mesmes tamién llogró una notable crecedera'l Partíu Socialista.[21]

El Berru de Alcorta[editar | editar la fonte]

Mientres 1912 producióse la rebelión agraria de pequeños y medianos renteros rurales que se conoz como Berru de Alcorta que solmenó'l sur de la provincia de Santa Fe (Arxentina) y estendióse por tola rexón pampeana, con centru na ciudá d'Alcorta, y que marcó la irrupción de los chacareros (mayoritariamente procedentes d'inmigrantes europeos, especialmente italianos y españoles) na política nacional del sieglu XX, dando orixe amás a la so organización gremial representativa, la Federación Agraria Arxentina.

Gabinete de ministros[editar | editar la fonte]

 Estandarte Presidencial
Ministerios del Gobiernu de
Roque Sáenz Peña
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Indalecio Gómez
Miguel S. Ortiz
12 d'ochobre de 191012 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministeriu de Rellaciones
Esteriores y Cultu
Epifanio Portela
Ernesto Bosch
José Luis Murature
12 d'ochobre de 191017 d'avientu de 1910
17 d'avientu de 191016 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministerio de Facienda José María Rosa
Enrique Simón Pérez
Norberto Piñero
Lorenzo Anadón
Enrique Carbó Ortiz
12 d'ochobre de 19105 d'agostu de 1912
5 d'agostu de 191228 de marzu de 1913
1 d'abril de 191316 de xunetu de 1913
21 de xunetu de 191316 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública Juan M. Garro
Carlos Ibarguren
Tomás Cullen
12 d'ochobre de 191016 de xunetu de 1913
21 de xunetu de 191312 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministeriu d'Agricultura Eleodoro Llobos
Adolfo Mugica
Horacio Calderón
12 d'ochobre de 191021 d'avientu de 1911
21 d'avientu de 191116 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministerio d'Obres Públiques Ezequiel Ramos Mexía
Carlos Meyer Pellegrini
Manuel Moyano
12 d'ochobre de 191016 de xunetu de 1913
21 de xunetu de 191316 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministeriu de Guerra Gregorio Vélez
Ángel Allaria
12 d'ochobre de 191012 de febreru de 1914
16 de febreru de 19149 d'agostu de 1914
Ministeriu de Marina Juan Pablo Sáenz Valiente 12 d'ochobre de 1910 - 9 d'agostu de 1914

Nota: Los ministros nomaos el día 12 de febreru de 1914 y asumíos el día 16 fueron nomaos pol vicepresidente De la Plaza, mientres Sáenz Peña siguía n'usu de la so llicencia pola enfermedá que lu llevaría a la muerte, ensin haber reasumido el cargu.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Funeral de Sáenz Peña avanzando na Avenida Callao.
Monumentu de Roque Sáenz Peña en Lima, Perú

Dende'l momentu de l'asunción de Roque Sáenz Peña como presidente, la so salú nun yera bona, pero la mesma empioró sensiblemente a partir del añu 1913. La versión que circulaba na dómina yera que'l presidente sufría les consecuencies neurolóxica d'una sífilis que s'arimaría mientres la Guerra del Pacíficu.[22] Delles vegaes tuvo de solicitar llicencia. Saenz Peña foi l'únicu presidente que vivió na Casa Rosada por causa del so sensible salú que-y torgaba treslladar se cola so carreta dende'l so llar. Adoptó un sector como la so vivienda y fixo poner calefaición, alfombres, sielles mecedores y vitraux.[23]

Finalmente, delegó el mandu presidencial al so vicepresidente Victorino de la Plaza. Morrió'l 9 d'agostu de 1914, dos años antes de terminar el so mandatu, y foi soterráu a otru día nel Campusantu de la Recoleta en Buenos Aires.[4]

Homenaxes[editar | editar la fonte]

La figura de Roque Sáenz Peña -como militar- ye bien recordada nel Perú, onde munches ciudaes d'esti país tienen una cai col nome de Sáenz Peña y hai monumentos a la so memoria. Na ciudá de Lima, espónse l'históricu monumentu fechu pol escultor José Vivanco Quintanilla, na Avenida Javier Prado, nel distritu de San Isidro. Una de les principales aveníes de la Provincia Constitucional d'El Callao lleva'l so nome.

N'Arxentina, principalmente en Buenos Aires, tamién ye bien homenaxáu, habiendo cais, aveníes y llocalidaes col so nome.

En Rio de Janeiro, el so nome ye recordáu na plaza Sáenz Peña y la estación de metro respeutiva.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Pigna, Felipe (ochobre de 2006). «Roque Sáenz Peña, un conservador de Llei», Los mitos de la historia argentina, 1º, Buenos Aires: Grupu Editorial Planeta. ISBN 950-49-1544-2.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Data de consulta: 10 ochobre 2015.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: https://gw.geneanet.org/asguille?lang=es&n=gonzalez+pinto&oc=0&p=lucas.
  4. 4,0 4,1 «Xenealoxía Familiar». Consultáu'l 21 de febreru de 2015.
  5. Rosa, José María: "Hestoria Arxentina". Vol. VIII - Páx. 326. Buenos Aires, 1974.
  6. Rosa, José María: Historia Arxentina, Vol. IX, Páx. 96-97. Ed. 1974.
  7. Sáenz, Jimena (1988). Ente dos centenarios, páx. 38 y 43.
  8. Barovero, Diego Alberto. «Reforma eleutoral: l'alcuerdu Yrigoyen-Sáenz Peña». Institutu Nacional Yrigoyeneano. Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xineru de 2013.
  9. Sáenz (1988): 45.
  10. «Soterraños de Buenos Aires: 95º Aniversariu». Nel metro.com (1 d'avientu de 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 25 de xineru de 2012.
  11. Sáenz (1988): 57.
  12. «Ley 5.559: cuando la Patagonia empezó a nacer». El nuesu Mar.
  13. Sáenz (1988): 172-177.
  14. Grela, Plácidu (1980). El Berru de Alcorta. Centro Editor d'América Llatina.
  15. Castro, Martín O (2012). El ocaso de la República Oligárquica: poder, política y reforma eleutoral. Edhasa, páx. 297-304.
  16. Pigna, Felipe. «pueblu_votar.php Roque Sáenz Peña: “Quiera'l pueblu votar”». L'Historiador.
  17. Sáenz (1988): 52.
  18. Justiparan, Alejandro (21 d'ochobre de 2010). . Siempres Historia.
  19. Mayón, Carlos Alberto. «llei-saenz-pena-en-el contestu mundial-de-los sieglos-xviii-xix-y-xx La Llei Sáenz Peña nel contestu mundial de los sieglos XVIII, XIX y XX». Institutu de Derechu Constitucional y Políticu, Universidá Nacional de La Plata.
  20. «El votu femenín». Casa del Bicentenariu.
  21. Sáenz (1988): 49-57.
  22. Castro, Nelson: Enfermos de poder - 1ᵉʳ edición. Buenos Aires, Vergara, 2005
  23. «Casa Rosada» (castellanu). Consultáu'l 2 d'agostu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]