Rodrigo Jiménez de Rada

De Wikipedia
Rodrigo Jiménez de Rada
Arzobispo de Toledo (es) Traducir

27 febreru 1209 - 10 xunu 1247
Martín López de Pisuerga - Juan de Medina de Pomar
Diócesis: Archidiócesis de Toledo
obispo de Osma (es) Traducir

1208 - 27 febreru 1209
Diego de Acebes - Juan de Soria
Diócesis: Diócesis de Osma (es) Traducir
Vida
Nacimientu Puente La Reina[1]1170[2]
Nacionalidá Corona de Castiella
Muerte Lyon[1]10 de xunu de 1247[2] (76/77 años)
Estudios
Estudios Universidá de Bolonia
Universidá de París
Llingües falaes Llatín medieval
castellán medieval
vascu
llatín[3]
Oficiu sacerdote católicu, historiador, guerreru, políticu, erudituescritor
Xéneru artísticu crónica (es) Traducir
Serviciu militar
Lluchó en batalla de Las Navas de Tolosa
Creencies
Relixón Ilesia Católica[4]
Orde relixosa Orde del Císter
Cambiar los datos en Wikidata

Rodrigo Jiménez de Rada o El Toledanu (1170Puente La Reina – 10 de xunu de 1247Lyon) foi un eclesiásticu, militar, historiador y home d'estáu navarru-castellanu.

Arzobispu de Toledo mientres casi cuarenta años, consiguió la Primacía d'esta sede y fundó la so actual catedral sobre l'antigua mezquita; sirvió como conseyeru y diplomáticu del rei de Navarra Sancho VII y de los castellanos Alfonsu VIII y Fernandu III, de quien foi canciller; entamó la cruciada cristiana contra los almohades d'Al-Ándalus, dirixendo personalmente delles campañes de la guerra de Reconquista, ente elles la de Las Navas de Tolosa; ganó, por donación o conquista militar, numberosos señoríos en tol territoriu castellanu, el principal d'ellos el adelantamientu de Cazorla; sobresalió nos conceyos de Laterano y Lyon. Eruditu y políglota, foi tamién autor d'una crónica titulada De rebus Hispaniae, tamién conocida como Historia gótica o Crónica del toledanu, na que se describe la historia d'España dende los sos oríxenes hasta 1243.

Biografía[editar | editar la fonte]

Familia y educación[editar | editar la fonte]

Nacíu hacia 1170[5] en Rada o en Puente la Reina, foi fíu de Jimeno Pérez de Rada, señor de Cadreita y de Rada, que sirvió na corte de Sancho VII de Navarra, y d'Eva de Hinojosa; los sos güelos paternos fueron Pedro Tizón de Rada, que tuvo una intervención decisiva nel ascensu al tronu d'Aragón de Ramiro II, y doña Toa;[6] los maternos fueron Miguel Muñoz de Hinojosa, señor de Hinojosa del Campo y de Deza, que sirvió a Alonso VII, y Sancha Gómez, señora de Boñices; de los hermanos d'ésta, Martín y Munio fueron bien apreciaos por Alfonsu VIII de Castiella, el primeru como obispu de Sigüenza y abá del monesteriu de Santa María de Güerta, y el segundu como militar y cortesanu; primos sos per parte materna fueron Rodrigo, obispu de Sigüenza, y Martín, mayordomu d'Alfonsu VIII y d'Enrique I. La prosapia soriana de la so familia materna facilitaría-y darréu l'accesu a la corte castellana, percima del so orixe navarru. Tuvo dellos hermanos, ente ellos Bartolomé, qu'asocedió al so padre nos estaos de la so casa como primoxénitu, y María, que foi monxa en Las Huelgas.

En completando los sos primeros estudios, nun ta claru si en Soria baxu tutelar del so tíu maternu Martín de Hinojosa o en Navarra so la del obispu de Pamplona Pedro de Artajona, estudió filosofía y derechu na universidá de Bolonia y teoloxía en la de París; por estes feches redactó'l so testamentu.[7] Teniendo'l euskera y el castellán como primeres llingües, a lo llargo de la so vida apoderó tamién llatín, italianu, francés, alemán, inglés, árabe y posiblemente griegu y hebréu.

La península ibérica en 1190.

Regresu a España[editar | editar la fonte]

Na última década del sieglu XII la situación na Península Ibérica fuera complicada ya inestable: la lliga de Huesca de 1191, que xuniera a Alfonsu II d'Aragón, Sancho VI de Navarra, Alfonsu IX de Llión y Sancho I de Portugal contra Alfonsu VIII de Castiella, debilitárase cola retirada del aragonés y la muerte del navarru; Castiella y Llión roblaron la paz en 1194 por aciu el tratáu de Tordehumos, y al añu siguiente toos xunir contra les huestes almohades d'Abu Yaqub Yusuf al-Mansur pa terminar siendo derrotaos na batalla de Alarcos; les tensiones surdíes esi mesmu añu na frontera castellanu-navarra solucionar cola tregua roblada en 1196 per Castiella, Aragón y Navarra, que rota pocu dempués, llevó a los dos primeros a aliase contra Navarra en 1198, invadiendo'l so territoriu, mientres Portugal amenaciaba a Llión per Galicia.

Nel sur les coses nun taben meyor: samecíos los polveros asocedíos tres la muerte de Yusuf al-Mansur en 1199, el so socesor Muhammad An-Nasir alternaba paces y guerres colos reinos cristianos na frontera d'Al-Ándalus, mientres nel norte d'África taba enfrentáu colos háfsidas pol control d'Ifriqiya. Pel norte, Felipe II de Francia caltenía la so propia guerra contra los Plantagenet ingleses en Aquitania, en tanto'l papa Inocencio III intentaba xunir a tolos príncipes cristianos nuna nueva cruciada.

Rodrigo volvió en 1203 a Navarra, onde'l so padre introdució-y na corte de Sancho VII, del que llueu se convirtió en priváu. Supónse que nestes feches yá recibiera les órdenes relixoses siquier hasta'l grau de diáconu. En 1206 Castiella robló la paz con Llión pol tratáu de Cabreros, y al añu siguiente, por intermediación de Rodrigo, con Navarra por aciu la paz de Guadalajara; les sos xestiones diplomátiques mientres la firma d'esti alcuerdu y el so ascendente maternu castellán fixéron-y merecedor del enfotu del rei Alfonso, qu'a partir d'esti momentu tendría-y como'l so home d'enfotu.

Arzobispu de Toledo y Primáu d'España[editar | editar la fonte]

Ficheru:Alfonso VIII de Castilla y Lleonor.jpg
Alfonsu VIII y Lleonor, reis de Castiella.

Intervieno viviegamente na fundación de la universidá de Palencia, la primera d'esti títulu en tierres españoles. Por encamientu d'Alonso VIII foi electu obispu d'Osma en 1208,[8] pero enantes de recibir la consagración como tal finó l'arzobispu de Toledo Martín de Pisuerga, y el cabildru catedraliciu escoyó a Rodrigo como'l so socesor, siendo confirmáu por Inocencio III en febreru de 1209. Entós daquella Toledo, la ciudá de los trés cultures (musulmana, cristiana y xudía), yera'l principal nucleu poblacional del reinu, y el so archidiócesis la única sede metropolitana de Castiella, que tenía como sufragáneas a Cuenca, Osma, Palencia, Segovia, Sigüenza y Albarracín. Tarragona (que tomaba Calahorra), nel reinu d'Aragón, Santiago de Compostela (incluyendo Ávila), nel de Llión, y Braga, en Portugal, yeren les otres trés sedes metropolitanes na península; Narbona, en Francia, tenía xurisdicción sobre dellos obispaos de Cataluña; Burgos dependía direutamente de la Santa Sede.

Al añu siguiente recibió les órdenes sacerdotales y la consagración, consiguiendo de camín la bulda pola que'l papa confirmaba la Primacía de la Diócesis de Toledo. La consecución de la primacía sería una constante mientres tol so arzobispáu: cuando Toledo foi reconquistada a los musulmanes en 1085, l'arzobispu Bernardo de Cluny consiguiera que Urbanu II declarara la cimera autoridá de Toledo sobre les demás archidiócesis de la península, recuperando asina la que se supónía que tenía en tiempos de los godos, pero inda nel s. XIII los arzobispos de les restantes archidiócesis y dellos obispos de la de Toledo, disconformes con esta decisión, negar a reconocela, mientres la Santa Sede caltenía provisionalmente el statu quo y retardaba reiteradamente la sentencia definitiva sobre l'asuntu.

Escontra la batalla de Las Navas[editar | editar la fonte]

Los alcuerdos de paz roblaos ente los reinos cristianos mientres la primer década del sieglu fueron la ocasión que la ilesia católica tuviera esperando pa xunilos a toos nuna nueva cruzada contra los almohades, que pela so parte amenaciaben con colar escontra'l norte. En 1209 Inocencio III dirixó una bulda a toles diócesis castellanes ordenar inducir al so rei a la guerra contra los sarracenos, a imitación de lo que Pedru II d'Aragón venía faciendo per tierres de València.

La batalla de Las Navas.

Dos años dempués Rodrigo foi l'encargáu de recoyer la bulda de cruzada de manes del papa y de predicala per Italia, Alemaña y Francia, ganando adeptos para la so causa. Les resultancies del so esfuerciu materializar en 1212, cuando un numberosu exércitu formáu por castellanos, aragoneses, navarros y franceses concentrar en Toledo pa enfrentar, col arzobispu al frente, a les huestes almohades, que fueron decisivamente ganaes na batalla de Las Navas de Tolosa. La campaña militar contra los sarracenos enllargóse inda dos años más; n'ausencia del rei, Rodrigo foi quien dirixó les operaciones militares dende Calatrava, encarando amás les penalidaes de la fame y la peste que s'estendieron pela zona.

Reináu d'Enrique I[editar | editar la fonte]

En 1214 tornó a Burgos al pie de Alonso VIII, que morrió pocu dempués de camín a Portugal, 25 díes primero que la so esposa Lleonor. Asocedió al rei Alonso'l so fíu Enrique, de tan solu diez años, tuteláu pola so hermana Berenguela, qu'asumió la rexencia del reinu. Llueu los Lara intrigaron p'atraer xunto a sí al nuevu rei, consiguíu lo cual empezaron a usar de l'autoridá real en beneficiu propiu, y Rodrigo hubo d'estremase de la corte, tornando a Toledo.

En 1215 asistió al Conceyu de Laterano IV, que'l so puntu más importante foi la organización d'una nueva cruzada n'Oriente; la intervención de Rodrigo consiguió'l permisu papal por que los reinos peninsulares llevaren a cabu la so propia guerra santa en territoriu español contra los almohades, distrayyendo asina a les fuercies musulmanes del centru bélicu en Tierra Santa. Dos años dempués viaxó otra vegada a Roma pa dirimir el pleitu sobre la primacía de la so sede, que quedó nuevamente sobreseído. El nuevu papa Honoriu III nomó-y el so legáu n'España mientres diez años col encargu d'entamar la cruzada de tolos reinos cristianos contra los musulmanes, de la que tamién foi señaláu como caudiellu militar.

Reináu de Fernandu III[editar | editar la fonte]

Fernandu III.

Al so regresu en xineru de 1218, el rei Enrique morriera por fuercia, y el tronu de Castiella fuera ocupáu por Fernandu III, fíu de Berenguela y del so exmarido Alfonsu IX de Llión; los disturbios que siguieron a la so coronación fueron apangaos cola derrota militar de los Lara poles tropes de Berenguela y colos alcuerdos de paz ente Castiella y Llión, nos que Rodrigo tuvo gran parte. A partir d'esti momentu Rodrigo sería un puntu importante na corte de Fernando, que lo tendría como la so canciller hasta la so muerte.[9]

Catedral de Toledo.

Mientres los años siguientes, na so calidá d'arzobispu y caudiellu de la cruzada, condució la espedición militar cola qu'intentó infructuosamente tomar Cáceres (1218) y l'empobinada contra la frontera de Valencia, onde conquistó los castiellos de Serreilla, Sierra y Mira, pero fracasó frente a Requena (1219), tuvo ocupáu en combatir les herexíes albigenses que s'arrobinaben dende Francia, tomó al so cargu l'alministración de la diócesis de Segovia mientres la incapacidá del obispu Gerardo, xestionó la unviada de misioneros dominicos y franciscanos a Andalucía y Marruecos, aprovechando la política de tolerancia relixosa de los almohades, celebró la boda de Xuan de Brienne con Berenguela de Llión, y foi señaláu como preceptor de los infantes Felipe y Sancho de Castiella, que la so educación encargó a Pedru Pascual. Sicasí'l so llabor más conocíu por estes feches foi l'entamu de la construcción de la catedral de Toledo: en consiguiendo la bulda pola que'l papa concedía-y autorización pa recoyer fondos de les rentes eclesiástiques de les restantes ilesies de la archidiócesis, empezó les obres de la nueva catedral sobre la cortil de l'antigua mezquita; cola presencia del rei Fernando, en 1226 asitióse oficialmente la primer piedra de la que sería considerada una de les obres maestres de l'arquiteutura gótica n'España.

Adelantado de Cazorla[editar | editar la fonte]

En 1230 atopar al pie de Fernandu III nuna nueva espedición militar en tierres de Jaén, cuando en retirándose de la inexpugnable ciudá de Jaén, tuvieron noticia de la muerte del rei lleonés Alfonsu IX, padre de Fernando. Abandonando la campaña, dambos colaron a Llión, onde n'arreglando les discordias habíes pola socesión, dambos reinos quedaron xuníos so la Corona de Castiella.

Fernando quedó tomando posesión del so nuevu reinu, y encargó el mandu de les huestes na frontera andalusí al arzobispu Rodrigo, otorgándo-y l'adelantamientu de los territorios que conquistara; en 1231 Rodrigo consiguió avanzar les posiciones cristianes tomando Quesada y Cazorla, que quedaríen adscrites al arzobispáu no que se conocería como'l adelantamientu de Cazorla, nel que Rodrigo tenía autoridá casi absoluta, y que'l so gobiernu encargó a familiares y allegaos navarros.[10]

Amás d'esti territoriu, a lo llargo de la so vida consiguió con derechos de señoríu dellos llugares más pa sigo o pal so archidiócesis, por derechu de conquista o por donación: dalgunos d'éstos yeren Villaumbrales, en Palencia; Alcaraz, Almagro y Calatrava en La Mancha; Martos, Úbeda y Andújar en Jaén; Yepes, La Guardia y Torrijos, en tierres toledanes; Cadreita y Arguedas, en Navarra; Alcalá de Henares, cerca de Madrid; San Torcuato, Uceda, Talamanca en Guadalajara, amás de Brihuega coles sos correspondientes aldegues, onde solía retirase a folgar casi añalmente. En 1214 el rei donó-y el castiellu del Milagru y el so territoriu entendíu ente'l puertu de los Yébenes al puertu Marchés y de equí hasta'l ríu Estena, Abenójar y los focetes del Guadiana, el campu d'Arroba y Alcoba, Robledo de Miguel Díaz, el Sotillo de Gutier Suárez, Las Navas de Ancho Semeno y el villar de Pulgar.

Nueves xestiones en Roma[editar | editar la fonte]

Fuero Viejo extendido d'Alcalá de Henares. Promulgado por Rodrigo Jiménez de Rada en 1235.

En 1235 viaxó nuevamente a Roma p'arreglar ante Gregoriu IX les desavenencies calteníes coles órdenes militares de Santiago y Calatrava, que pretendíen ser independientes de les diócesis y quedar asina exentes del pagu de los impuestos eclesiásticos. Al so regresu volvió per Navarra, onde'l nuevu rei Teobaldo I preparaba la so marcha a les cruzaes; la intervención de Rodrigo evitó que Fernandu III empezara una nueva guerra contra Navarra aprovechando l'ausencia de Teobaldo. Llegáu a Castiella atopóse ocupáu cola organización de la diócesis de Córdoba, conquistada mientres la so estancia en Roma.

En 1237 viaxó a Lisboa xunto col obispu de Palencia Tello Téllez de Meneses pa poner orde nos escesos que Fernando de Serpa, cola avenida del so hermanu'l rei Sancho II de Portugal, cometíen contra'l cleru portugués. Al añu siguiente Xaime I d'Aragón reconquistó València, que foi anexonada eclesiásticamente a la archidiócesis de Tarragona, sol ministeriu del arzobispu Pedru de Albalat; Rodrigo viaxó esi mesmu añu a Roma pa reclamar la xurisdicción de Toledo sobre esta sede, qu'antes de la ocupación musulmana fuera sufragánea de Toledo, y aportunar nuevamente sobre l'asuntu de la primacía, que Gregorio IX -y confirmó provisionalmente. Al so regresu crució pel territoriu eclesiásticu tarraconense portando la cruz primacial y otorgando indulxencies, lo que nun sentó bien a Albalat, que doblemente cafiante pol pleitu de Valencia y pola ostentación que Rodrigo faía de la so primacía, -y escomulgó. La escomunión sería anulada pocu dempués pol papa; la diócesis valentina, qu'en primer instancia foi concedida al toledanu nun xuiciu celebráu en Tudela en presencia de dambos arzobispos, dellos años más tarde quedó definitivamente pal tarraconense tres l'apelación d'ésti a la Santa Sede.

En 1239, xunto col arzobispu de Tarragona, tomó parte nel resolución de la cisma asocedíu na sede de Pamplona tres la muerte del obispu Pedru Ramírez de Pedrula.

Muerte y sepultura[editar | editar la fonte]

Cenotafiu de Don Rodrigo nel monesteriu de Santa María de Huerta.

Morrió en 1247 a bordu d'un barcu nel que saleaba pol Ródano de regresu del Conceyu de Lyon I.[11] El so cuerpu foi embalsamáu y soterráu nel monesteriu de Santa María de Huerta, ante les protestes de los monxos de Santa María de Fitero, que lo reclamaben pa sigo.[12]

El sepulcru nel que reposen los sos restos foi abiertu en diverses ocasiones: en 1508, cuando por orde del cardenal Cisneros quixo comprobase l'autenticidá de la so sepultura; en 1558 por cuenta del hinchente del ríu Jalón;[13] en 1670 cuando'l duque de Medinaceli costeó la verja de la capiya; en 1766 al construyir el nuevu retablu de la capiya mayor; en 1773 con un nuevu hinchente del ríu; en 1865, cuando tal como había dispuestu Joaquín Fernández Cortina, gobernador eclesiásticu de Toledo mientres la enfermedá del arzobispu Pedru Inguanzo Rivero, tratar de llevar a cabu'l treslláu del cuerpu a la catedral de Toledo (que finalmente non se llevó a efeutu);[14] en 1886, cuando una comisión conxunta de la Real Academia de Belles Artes de San Fernando y de la Real Academia de la Historia propunxo estudiar los sos restos;[15] en 1907, a pidimientu del marqués de Cerralbo;[16] en 1947 con motivu del séptimu centenariu de la so muerte;[17] y finalmente en 1968, en que l'Institutu de Caltenimientu y Restauración d'Obres d'Arte fixo cargu de la so restauración.[18]

Mater Navarra, nutrix Castella, Toletum Sedes, Parisium Studium,
mors Rhodanus, Horta mausoleum, coelum requies, nomen Rodericus.
Bis quater adde fuit, erit constructio plana.
[19]

Obra historiográfica[editar | editar la fonte]

Chronica Hispaniae

Amás d'eclesiásticu y home d'armes foi tamién historiador. Sol auspicio de Fernandu III axuntó una bayurosa biblioteca, que mandada a Güerta tres la so muerte, sumió 4 sieglos dempués nuna quema.[20]

La so obra más conocida ye De rebus Hispaniae, tamién conocida como Cronicón de les coses asocedíes n'España, Historia gótica o Crónica del toledanu, na que se describe la historia de la Península Ibérica hasta 1243. Realizó la primer crónica de la llexendaria batalla de Clavijo. Fundamentalmente, el so méritu mora en qu'utiliza un métodu críticu como historiador, cuestionando intelixentemente les sos fontes, faciendo usu de la documentación y recurre a fontes árabes pa oldear los sos datos (aspeutu por demás pervalible, pos entós namái la historiografía árabe emprestaba apreciu al ámbitu económico y social). El so De rebus Hispaniae, que sigue'l modelu de la Crónica najerense, convertir en fonte de primer orde pa la Estoria d'España d'Alfonsu X el Sabiu. La obra foi traducida llueu a les distintes llingües romances peninsulares, empezando cola aragonesa Estoria de los godos d'hacia 1252 y la catalana Crònica d'Espanya atribuyida a Pere Ribera de Perpinyà,[21] y por estes dos víes, influyó notablemente na concepción d'una historia d'España unitaria dominante hasta'l sieglu XV. Coles mesmes escribió una perinteresante Historia arabum,[22] escepcional na dómina pola so atención a la cultura arabo-islámica, y una Breviarium Eccliesiæ Catholicæ, o Expositio Catholica Scripturæ, una historia sagrada inédita hasta la fecha, que toma dende la creación del mundu hasta la separación de los apóstoles. Fidel Fita supón-y tamién autor del Cantar de Roncesvalles.[23]


Predecesor:
Diego de Acebes
Obispu de Osma (electu)
1208
Socesor:
Melendo
Predecesor:
Martín López de Pisuerga
Arzobispu de Toledo
1209 – 1247
Socesor:
Xuan de Medina de Pomar
Predecesor:
Xuan de Soria
Canciller mayor de Castiella
1230 - 1247
Socesor:
Xuan de Medina de Pomar

Referencies[editar | editar la fonte]

Firma del arzobispu don Rodrigo.[24]
  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 121758532. Data de consulta: 21 marzu 2023. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w68d0h4f. Apaez como: Rodrigo Jiménez de Rada. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Identificador CONOR.SI: 15697251. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: jimdr. Data de consulta: 19 ochobre 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Dellos autores retrasen la so nacencia hasta 1180: Semeya de Rodrigo Jiménez de Rada con un epítome sobre la so vida incluyíu nel llibru Semeyes d'Españoles pernomaos, publicáu nel añu de 1791.
  6. María Dolores Quiroga: Filiación xenealóxica ya interesaos pormenores de la Casa de Rada.
  7. Joaquín Morales de Rada Campos: El testamentu de Ximenez de Rada.
  8. Sobre la so xestión al mandu de la diócesis oxomense, vease Xuan Loperráez Corvalán: Descripción histórica del obispáu de Osma, vol. I, páxs. 195-208.
  9. Xuan de Mariana: Historia xeneral d'España, lib. XII, cap. III, mentar como canciller mayor dende 1214.
  10. Ángeles García de la Borbolla: Considerancies sobre la presencia navarra en redol a un baluarte defensivu de la frontera: l'adelantamientu de Cazorla.
  11. Franciscu J. Hernández: La hora de don Rodrigo (2003).
  12. Vicente de la Fuente: Los restos mortales del Arzobispu D. Rodrigo Jiménez de Rada y estáu del so sepulcru na ilesia ex-abacial y agora parroquial del ex-monesteriu cisterciense de Santa María de Huerta (1885) y Reconocencia de los restos mortales del célebre arzobispu D. Rodrigo Jiménez de Rada en Santa María de Huerta, y d'otres antigüedaes conteníes na ilesia d'esti monesteriu (1887).
  13. Vicente de la Fuente: Documentu relativu a la elevación de les reliquies de San Sacerdote y de don Rodrigo Jiménez de Rada al sitiu onde agora tán, pol P. Abá fr. Lluis d'Estrada, en 1558.
  14. Gregorio Helzel: Memoria cola historia y descripción de los enterramientos del Arzobispu de Toledo, Rodrigo Jiménez de Rada, y de San Martín de Hinojosa, nel monesteriu de Santa María de Huerta (1884).
  15. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Fonte
  16. Enrique d'Aguilera y Gamboa, marqués de Cerralbo: L'arzobispu Rodrigo Ximénez de Rada y el monesteriu de Santa María de Güerta (1908).
  17. Diariu ABC, 30 d'ochobre de 1947.
  18. Adela Martínez: Les vestidures pontificales de Rodrigo Jiménez de Rada.
  19. Madre Navarra, nutriz Castiella, la so siella Toledo, el so estudiu París, la muerte nel Ródano, el so sepultura en Güerta, el reposu nel cielu, el so nome Rodrigo. Añade ocho veces "foi" y la construcción va resultar llana. Antoniu Pérez Goyena: Epigrafía navarra en versu llatín, reproduz y traduz l'epitafiu completu.
  20. Timoteo Rojo Orcajo: La biblioteca del Arzobispu don Rodrigo Jiménez de Rada y los manuscritos del monesteriu de Santa María de Huerta (1929), recompón un posible inventariu de los títulos que lu sirvieren como fontes historiográfiques.
  21. Catalán, Diego, «Removiendo los cimientos de la Historia d'España na so perspeutiva medieval», Cuadiernos d'Historia del Derechu, 2004, vol. estraordinariu, páxs. 73-86.
  22. Historia arabum, digitalizada na universidá de Valladolid.
  23. Fidel Fita: Roncesvalles. Poema históricu del sieglu XIII.
  24. Rodericus, dei gratia toletane sedis archiepiscopus, hispaniarum primes subscribo et confirmo (Rodrigo, pola gracia de Dios arzobispu de Toledo, primáu d'España, suscribo y confirmo). Firma autógrafa según apaez nel fueru de Brihuega, reproducida por Xuan Catalina García y López: El fueru de Brihuega, páx. 188.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]