Rocío Jurado

De Wikipedia
Rocío Jurado
Vida
Nacimientu Chipiona18 de setiembre de 1943[1]
Nacionalidá España
Residencia Alcobendas
Grupu étnicu Raza mediterranea (es) Traducir
Llingua materna castellanu
Muerte Alcobendas1 de xunu de 2006[2] (62 años)
Sepultura Cementerio municipal de San José (es) Traducir
Causa de la muerte cáncer de páncrees
Familia
Padre Fernando
Madre Rosario
Casada con Pedro Carrasco (1976 – Q93190, Q1299585 1989, 1994)[3]
José Ortega Cano (1995 – m. 2006)
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu cantante, actriz de cineartista d'estudiu
Altor 167 cm
Premios
Seudónimu/os La más grande, La chipionera, La insuperable, La niña de los premios y La Jurado
Xéneru artísticu copla (es) Traducir
Flamencu
balada romántica (es) Traducir
Mena de voz mezzosopranu
Instrumentu musical voz
Discográfica Sony Music España (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu[6]
IMDb nm0432834
Cambiar los datos en Wikidata

María del Rocío Mohedano Jurado (18 de setiembre de 1943Chipiona – 1 de xunu de 2006Alcobendas)[7][8], conocida artísticamente como Rocío Jurado, foi una cantante española de fama internacional, que s'especializó en xéneros musicales como la copla andaluza y el flamencu, según nel pop español, boleru y la balada romántica, faceta cola qu'algamó relevancia n'España y América. En 2000 llogró'l premiu La Voz del Mileniu a la Meyor Voz Femenina del Sieglu XX, premiu dau en Nueva York, Estaos Xuníos. Vendió 30 millones de discos y recibíu 150 Discos d'Oru y 63 Discos de Platín.[9]

Según acrediten los Productores de Música d'España (Promusicae) cuenta de 3 discos de platín y 12 discos d'oru en ventes d'álbumes.

Biografía[editar | editar la fonte]

Infancia y mocedá[editar | editar la fonte]

Nació nel númberu 115 de la Cai llarga en Chipiona (España), nel senu d'una familia humilde. El so padre, Fernando Mohedano Crespo (1922- 24/07/1958; a los 36 años), yera zapateru y cantaor de flamencu nos sos ratos llibres; la so madre, Rosario Jurado Bernal (Chipiona, 1926-Madrid, 02/06/1978, finada a los 52 años de cáncer d'entrellenzu), yera ama de casa y cantante aficionada de la música española. La futura estrella tuvo dos hermanos menores, Amador (1954) y Gloria (1955), y siete sobrino, Fernando, Rosario, Salvador y Amador (fíos d'Amador) y María Eugenia , Gloria y Rocío (fíes de Gloria).

Nel so llar aprendió a amar la música; la so primer presentación en públicu facer a los ocho años, nuna obra nel so Colexu de La Divina Pastora. Tamién aprendió a trabayar duru dende bien neña. Cantaba mises, participaba en festivales del so colexu y tamién, a los quince años, cuando finó'l so padre, tuvo que echar un gabitu a la precaria economía familiar. Trabayó de zapatera, pañadora de frutes y entá tenía tiempu pa presentase a los concursos de Radio Sevilla.

A Rocío llegar a llamar La neña de los premios, yá que ganaba tolos premios de les emisores de radio nos cualos participaba. Como en 1958, el so primer premiu en Radio Sevilla, nel teatru Álvarez Quintero, y que consistió en 200 pesetes, una botella de gaseosa y un par de medies, como ella mesma confesó a una revista del corazón. De la mano de la so madre, viaxó a Madrid, ensin cumplir la mayoría d'edá, onde una vieya amiga del pueblu presentar a La Neña de los Peñes y al maestru Manolo Caracol. Sicasí, el so imparable carrera artística nun empezar hasta'l so primer alcuentru cola cantaora Pastora Imperio.

Pastora Imperio darréu contrató a Rocío pal tablao que rexentaba, El Duende, unu de los primeros de la dómina de los tablaos. Siendo una menor, tenía que vistir ropa que lo fixera aparentar más edá pa nun llamar l'atención de les autoridaes. La so compañera, la cantaora y bailladora malagueña Cañeta de Málaga, que tamién llegara a Madrid entá siendo moza a buscar fortuna col so arte y foi contratada en El Duende, recuerda nuna entrevista como la moza Rocío cantó «les sos allegríes, les sos tentos y les sos coses de la Piquer». Rocío siempres había dichu que nació en 1944 yá que cuando llegó a Madrid pa cantar en 1960 yera menor d'edá. Hasta los 16 años nun podía cantar nos tablaos, por esti motivu ye que falsificó la so fecha de nacencia, amestándo-y dos años más y diciendo que nació en 1944 en cuenta de en 1946.

Vida artística[editar | editar la fonte]

Bata de cola estrenada por Rocío Jurado na Gala Expo 92 celebrada nel Teatru de la Maestranza n'abril de 1991, en Sevilla.

Profesionalmente, Rocío Jurado espuntó con un repertoriu mayormente de copla, xéneru qu'empezaba a perder vixencia y que ella revitalizó con actuaciones enérxiques, tantu en voz como en presencia escénica.

Popular yá nos años sesenta y primeros setenta, en parte por delles apaiciones como actriz en televisión y cine como na serie Curro Jiménez, Rocío dio'l saltu a la categoría d'estrella internacional al inclinase a un repertoriu melódicu, de balada romántica, con instrumentaciones orquestales y una imaxe personal (maquillaxe, peluquería y vestuariu) al gustu européu. Rocío alternó la bata de cola con suntuosos vistíos de nueche, dacuando bien comentaos pola so audacia. De los años setenta y ochenta son los sos ésitos más inconfundibles: "Como una fola", "Señora", "Como yo te amo", "Esi home", "Rompiósenos l'amor", "A que non te vas", "Muerra l'amor", "Cimblo"... Munchos d'ellos debíos a Manuel Alejandro y grabaos por José Antonio Álvarez Alija.

La enllargada celebridá de Rocío anicia nos cantares románticos más que na so faceta folclórica puramente española. Foi famosa por estes balaes tamién n'Hispanoamérica, onde seique se caltuvo de moda por más tiempu que n'España, lo qu'esplica los sos posteriores tanteos con ritmos mexicanos y caribeños: "Díxome la lluna", "Te camudo la mio bulería"... Grabó duetos con figures célebres d'aquel continente: con José Luis Rodríguez "El Puma" el cantar "Amigu amor" y con Ana Gabriel l'ambiguu cantar "Amor callao". En 1990 participó nun show d'homenaxe a Lola Flores en Miami, cola que grabó'l dueto "Dexándonos la piel".

Con tou, los ésitos románticos d'algame internacional nun alloñar a Rocío de la so faceta más andaluza. La declaración más contundente de Rocío Jurado nesti sentíu llegaría años dempués cuando yá yera una destacada intérprete de la copla y de balaes. En 1982 aplicó les sos estraordinaries dotes al cante flamencu nun doble LP cola collaboración de dos máximes figures de dichu xéneru: el guitarrista Manolo Sanlúcar y el cantaor Juan Peña "Lebrijano". Tituláu Ven & Síguime, afayó que la famosa cantante tamién se movía con soltura pelos caminos de lo jondo. A pesar d'un dicir llíricu yá perfectamente desenvueltu, la polifacética artista demuestra les sos conocencies y la so compás nuna serie de cantes rigorosamente tradicionales ya interpretaos con gran ciñu. El cineasta Carlos Saura tomó nota y sirvióse de la voz de Rocío en dos llargumetraxes: L'amor bruxu con Cristina Hoyos en 1986 y Sevillanas en 1992 onde interpreta xunto a figures tan relevantes del mundín flamencu como Paco de Lucía, Camarón de la Isla, Tomatito, Lola Flores, Manuela Carrasco o Matilde Coral ente munchos otros.

Rocío Jurado foi una de les protagonistes del espectáculu Acebache, un musical de copla andaluza qu'al pie de otres personalidaes d'esti xéneru musical como Nati Mistral, Juanita Reina, Imperio Argentina y María Vidal realizó pa la Esposición Universal de 1992 (Expo Sevilla).

Na edición de 1998 del Festival de Xerez dedicáu al baille flamencu, el Teatru Villamarta tuvo que colgar el cartelu d'entraes escoses» pa la gala de Rocío selmanes primero que pa cualesquier otru espectáculu. Un homenaxe unipersonal a la cantante llegó cola adautación por bulerías de Fernanda de Utrera de "Rompiósenos l'amor", cantar de Manuel Alejandro popularizada por Rocío.

La voz de Rocío Jurado foi reconocida a nivel internacional. Prueba d'ello ye'l premiu como la Meyor Voz Femenina del Sieglu XX, que-y foi concedíu en 2000 na ciudá de Nueva York por un grupu de periodistes del espectáculu. Amás, en 1985 llegó a cantar na Casa Blanca pal –daquella– Presidente de los Estaos Xuníos, Ronald Reagan.[10] Caltuvo tal fama, que'l so fallecimientu mereció un artículu na páxina web de Billboard.[11] El 2 d'abril de 1988, Rocío Jurado recibió'l premiu «América» a la Meyor Voz Llatina. L'actu tuvo llugar nel Caesars Palace Casino en Las Vegas.

Antena 3 anunció en 2011 el rodaxe d'una TV Movie (miniserie) de la vida de Rocío Jurado que se va estrenar llueu en televisión y que va tener por títulu Como ales al vientu.

Enfermedá y fugaz remanecimientu[editar | editar la fonte]

N'agostu de 2004 foi sometida a una complicada operación nel Hospital Montepríncipe de Madrid[12] y más tarde, el 17 de setiembre de 2004 anunciaría que carecía cáncer d'entrellenzu[13] nuna rueda de prensa. En xunu de 2005, el XIV Festival de la Yerbabuena de Las Cabezas de San Juan (Sevilla) foi dedicáu a ella. Col so amigu de tola vida, Juan Peña "El Lebrijano" al so llau, Rocío Jurado aceptó emocionada'l gallardón que brindó al so padre y a tolos aficionaos.

Tres más d'un añu d'inactividá profesional, Rocío remaneció n'avientu de 2005 col especial de TVE Rocío...siempres, con un inesperáu rumbu que demostró'l so estáu de forma. L'espectáculu, grabáu en dos sesiones, incluyía una parte de cante folclóricu y otra coles sos famoses balaes y demás ésitos melódicos. Delles temes cantar a dúu colo más granao de la música hispana: Raphael, Mónica Naranjo, Paulina Rubio, David Bisbal, Chayanne y Malú, ente otros.

En xineru de 2006, Rocío Jurado ingresó nel Hospital MD Anderson, en Houston (Texas), pa sometese a una revisión y a una pequeña ciruxía. Una reacción alérxica a unu de les melecines que-y suministraron, fíxo-y ingresar na Unidá de Cuidos Intensivos nun par d'ocasiones, retrasando'l so regresu a España hasta finales de marzu de 2006[14] El mesmu día del regresu de Rocío Jurado a España, el Gobierno concéde-y la Medaya d'Oru al Méritu nel Trabayu[15] lo cual echar# voz de darréu tría tierra.

Vida privada[editar | editar la fonte]

Rocío foi la primera en sustituyir el típicu traxe de volantes y llunares de les tonadilleras por elegantes traxes de nueche y una apariencia internacional, pero nunca escaeció los sos oríxenes. El 21 de mayu de 1976, cuando se casó col boxeador Pedro Carrasco nel Santuariu de la Virxe de Regla, vistió bata de cola, peineta y volantes. La pareya namái tuvo una fía, Rocío Carrasco Mohedano. En priváu, dalguna vegada reconoció que nun dispunxo del tiempu abondu pa dedicase a exercer de madre; les sos llargues xires per América y Europa, calteníenlu más tiempu del que deseyara alloñada de la so fía. Tres el so divorciu en xunetu de 1989, y dempués de llograr la nulidá matrimonial, Rocío Jurado casóse col toreru José Ortega Cano el 17 de febreru de 1995 na finca de la so propiedá Devesa Yerbabuena, ante más de 2300 invitaos. La ceremonia foi retresmitida en direutu (y diferíu) por toles cadenes de televisión. A finales de 1999, la pareya adoptó dos neños colombianos, José Fernando y Gloria Camila, que darréu fueron presentaos en publico por aciu un reportaxe na revista ¡Hola!

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Mausoléu de l'artista en Chipiona, Cádiz.

El 1 de xunu de 2006 finaba a los cinco y cuartu de la madrugada na so casa d'Alcobendas La Moraleja en Madrid. Finó de cáncer d'entrellenzu,[8] a los 59 años d'edá, asina lo informaba a les puertes de la residencia familiar a les 6 de la mañana'l so hermanu y mánager de toa una vida, Amador Mohedano Jurado. El cuerpu foi treslladáu al Centru Cultural de la Villa na Plaza de Colón de Madrid, onde s'instaló una veloriu pal so veloriu públicu. Finalmente'l so cuerpu foi treslladáu a Chipiona onde más de 20 000 persones fueron llegando mientres tola madrugada del 2 de xunu pa da-y l'últimu adiós. Ellí los sos restos fuelguen en paz nel campusantu de San José. L'alcalde de la so tierra natal, Chipiona, construyó un mausoléu nel so honor, nel campusantu municipal onde foi soterrada.

Discografía[editar | editar la fonte]

  • Única (2009)
  • Flamencu (2007) ESP: Oru (40 000 copies)
  • La copla (2007)
  • 30 cantares d'amor (2007)
  • Señora (antoloxía completa) (2006) ESP: Oru (40 000 copies)
  • Rocío... siempres (2006) ESP: Platino (80 000 copies)
  • Yerbabuena & nopal (2003)
  • La más grande (2001) ESP: Platino (100 000 copies)
  • Colos mios cinco sentíos (1998) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Pallabra d'honor (1994) ESP: Oru (50 000 copies)
  • La Lola dir a los puertos (1993)
  • Como les ales al vientu (1993)
  • Sevilla (1991)
  • Nueva Navidá (1990)
  • Rocío de lluna blanca (1990) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Puntu de partida (1989) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Hasta la última gota (1989) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Cantares d'España...al mio queríu Rafael de León (1988)
  • ¿Ónde tas, amor? (1987) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Palombu bravu (1985) ESP: Oru (50 000 copies)
  • L'amor bruxu (1985)
  • Dende dientro (1983)
  • Y sicasí te quiero (1983)
  • Ven y síguime (1981)
  • Como una fola (1981) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Cantares d'España (1981) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Señora (1979) ESP: Platino (100 000 copies)
  • Por derechu (1979)
  • Canta a Méxicu (1979)
  • D'equí p'arriba (1978) ESP: Oru (50 000 copies)
  • Rocío Jurado /Columbia (1976)
  • Rocío Jurado (1976)
  • Rocío (1975)
  • Rocío Jurado (1974)
  • Amor marinero (1974)
  • Soi d'España (1973)
  • Rocío Jurado (1971)
  • Rocío Jurado (1968)
  • Procesu a una estrella (1967)

Filmografía[editar | editar la fonte]

Nacional[editar | editar la fonte]

Internacional[editar | editar la fonte]

Duetos[editar | editar la fonte]

Premios[editar | editar la fonte]

N'España[editar | editar la fonte]

  • Premiu Nacional al cante Flamencu de Xerez de la Frontera - (Premiu que consiguió con 15 años).
  • Troféu Al Andalus.
  • Protagonista del añu xunto a Montserrat Caballé, nel Programa de Luis del Olmo (1982).
  • Radio Nacional d'España nomar "L'Andaluza más popular del añu", según "La meyor intérprete". Esta última reconocencia foi debíu al ésitu del so cantar "Tengo mieu", que mientres dellos meses ocupó los primeros puestos de les llistes d'ésitos del cantar español.
  • Lady España 1967.[16]
  • Fía Predilecta de la Chipiona en 1968.
  • Parra d'Oru del históricu Festival del Moscatel (1968).
  • En 1984, foi-y concedida la medaya d'Oru al Méritu Turísticu.
  • Andaluza Universal (1984).
  • Medaya d'Oru de la Xunta d'Andalucía (1986).
  • En 1986, recibe una Placa Empresa De Castiella, por bater récor de taquilla tantu n'asistencia de públicu, como en recaldación, nel Teatru Monumental de Madrid, cola so serie de recitales 'Rocío Jurado Brava'.
  • Premiu ABC d'Oru (1987).
  • En 1991 recibe'l premiu llimón y años más tarde en 1994 recibe'l naranxa, pola so bona rellación cola prensa, siendo hasta la fecha la única persona que tien los dos.
  • En 1992 nel teatru de la Maestranza de Sevilla, recibe'l Premiu Humanidá, concedíu por ASPACE ( Confederación Española de Federaciones y Asociaciones d'Atención a les Persones con Paralís Cerebral y Allegaos).
  • En 1995, recibe la Medaya d'Oru de les Belles Artes de manes de Don Xuan Carlos I, Rei d'España.
  • Embaxadora de Cádiz (1996).
  • En 1999, recibe'l premiu 'Pimientu d'Oru' Ciudá de Murcia.
  • En 1999, ye nomada Fía Predilecta de la Provincia de Cádiz.
  • Fía predilecta de Chiclana (2001).
  • Dende xunetu de 2002, miembru honoríficu del Foru Iberoamericanu de les Artes.
  • Premiu Shangay pola so trayeutoria profesional (2004).
  • Estrella d'oru de la prensa (2004).
  • Premiu yerbabuena de plata (2005).
  • Fía Adoptiva de la Ciudá de Cádiz (2006).
  • Medaya d'Oru al Méritu del Trabayu (2006).
  • Fía Adoptiva de la provincia de Sevilla (2007).
  • Premiu Estrella Music Award a la trayeutoria de Rocío Jurado - Tenerife - (2010).

N'América[editar | editar la fonte]

  • Rocío Jurado ye nomada la Meyor Voz Femenina del Sieglu XX - "Premiu La Voz del Mileniu" concedíu en 2000 na ciudá de Nueva York.
  • Rocío Jurado foi una de les artistes estranxeres más premiaes pola ACE, Asociación de Cronistes nel Estranxeru, foi Premiada como:
Meyor show internacional (1988).
Meyor intérprete internacional (1982).
Meyor intérprete femenina (1984).
Meyor álbum del añu. Premiada en dos causes, polos álbumes:
Señora.
Palombu Bravu.
Cantar del añu, en distintes ocasiones poles temes:
"Señora".
"Como una fola".
"¿Por qué me besaríes?"
"Rompiósenos l'amor".
Premiu Estraordinariu por Distinción y Méritu en 1989.
Reconocimiento carrera artística (1989).
  • En 1986, ye nomada reina del antroxu de Miami.
  • En 1985 llegó a cantar na Casa Blanca pal, daquella, Presidente de los Estaos Xuníos, Ronald Reagan y darréu fadría lo mesmo con George W. Bush.
  • En 1987 recibe'l 'Quixote d'Oru' a l'artista que más venceyos estrecha ente'l Viejo y el Nuevu Continente.
  • En 1988, per vegada primera un artista de fala hispana ye premiáu col troféu "AMÉRICA" Esti premiu fuera vetáu pa los hispanos, esti premiu apurrir en Las Vegas (Nevada) nel hotel Caesar Palace. Rocío rompió esquemes y abrió-y les puertes a tolos artistes de fala hispana con esti premiu que-y foi apurríu gracies a unos recitales apoteósicos que Rocío ufiertó en felicidá sala, tantu asina que foi contratada per delles selmanes más con llenu absolutu.
  • Artista internacional del añu en Puertu Ricu (3 vegaes).
  • Artista internacional de República Dominicana (2 vegaes).
  • En 1990 otorgar una Estrella na cai 8 de Miami.
  • Fía predilecta de Miami (1991).
  • Declárase'l día de Rocío Jurado na ciudá que se recái sobre'l día 19 d'ochobre.
  • En 1992 recibe'l Premiu “Aplausu 92” en Miami.
  • 'Guaicapuro d'Oru' de Venezuela (1985).
  • Premiu Super Q a l'artista de la Década (1990).
  • Cantante Hispana de la década en Miami (1991).
  • Premiu 'La gran mazana' Nueva York (2001).
  • Trayeutoria profesional en Nueva York (2003).
  • En 2003, recibe en Miami na entrega de premios OPI 2003, un gallardón en reconocencia al so llabor artísticu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Plantía:20m

  1. «Ayuntamiento de Chipiona». Consultáu'l 18 setiembre 2023. ««Rocío Jurado cumpliría este lunes 80 años, de estar viva. Por eso, en su localidad natal, Chipiona, se le ha rendido homenaje este mediodía con una ofrenda floral. Sobre la fecha de su nacimiento existe cierta polémica, ya que algunas publicaciones han barajado años diferentes. Aún así, el ayuntamiento HA CONFIRMADO que nació en 1943, una investigación así lo recoge atendiendo al padrón municipal. Los actos ponen el colofón a varias actividades programadas durante este fin de semana, en las que han participado familiares de la artista.»»
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: https://www.elmundo.es/cronica/2001/313/1003223798.html.
  4. Identificador CONOR.SI: 180306275. Afirmao en: CONOR.SI.
  5. URL de la referencia: https://www.europapress.es/andalucia/sevilla-00357/noticia-cadiz-jurado-banderas-diputacion-provincial-cadiz-ondean-media-asta-fue-hija-predilecta-20060601100720.html. Data de consulta: 28 febreru 2020.
  6. URL de la referencia: https://www.show.com.es/show/2021/5/29/las-promesas-que-rocio-jurado-se-aferro-cumplir-hasta-el-ultimo-dia-de-su-vida-9925.html. Data de consulta: 2 ochobre 2023.
  7. País, Ediciones El títulu=Carrera d'homenaxes a Rocío Jurado (4 de xunu de 2006). EL PAÍS. https://elpais.com/diario/2006/06/04/agenda/1149372001_850215.html. Consultáu'l 3 de xunetu de 2017. 
  8. 8,0 8,1 «Muerre Rocío Jurado na so casa de Madrid.» en elmundo.es
  9. nota/dando-la nota/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=472&cHash=74y8db747939ec5bb4797ef313221d8f&PHPSESSID=523y4346cdeb4dcd1y5y81ed661ff006 Música | Academia Andaluza. Academia Andaluza. http://www.academia.andaluza.net/es/prauticar/dando-la nota/dando-la nota/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=472&cHash=74y8db747939ec5bb4797ef313221d8f&PHPSESSID=523y4346cdeb4dcd1y5y81ed661ff006. Consultáu'l 3 de xunetu de 2017. 
  10. País, Ediciones El títulu=Rocío Jurado, según Gracia Querejeta (16 d'agostu de 2010). EL PAÍS. https://elpais.com/diario/2010/08/16/radiotv/1281909602_850215.html. Consultáu'l 3 de xunetu de 2017. 
  11. Spanish Singer/Actress Rocio Jurado Dies. Billboard. http://www.billboard.com/articles/news/58266/spanish-singeractress-rocio-jurado-dies. Consultáu'l 3 de xunetu de 2017. 
  12. «Rocío Jurado sale de la UCI en siendo operada'l llunes mientres 9 hores.» en elmundo.es
  13. Rocío Jurado confiesa que tuvo cáncer y anuncia la so recuperación en elmundo.es
  14. Rocío Jurado torna a España tres dos meses en Houston y ye ingresada nuna clínica madrilana en elmundo.es
  15. Ministeriu de Trabayu y Asuntos Sociales (25-6-2006). Real Decreto 390/2006, de 24 de marzu, pol que se concede la Medaya al Méritu nel Trabayu, na so categoría d'Oru, a doña Rocío Mohedano Jurado. BOE nᵘ 72/2006.
  16. Telecinco

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]