Riau-riau

De Wikipedia

Por Riau-riau nomar hasta trés cuesas distintes, toes elles rellacionaes coles fiestes de San Fermín que se celebren cada añu ente'l 6 y el 14 de xunetu en Pamplona, capital de la Comunidá Foral de Navarra. N'ocasiones denominar como Riau-Riau a una pieza musical, un valse pa banda que col títulu de "L'allegría en San Fermín" compunxo'l músicu pamplonés Miguel Astráin a fines del sieglu XIX y que vulgarmente se conoz como "Valse de Astráin". Tamién se denomina como Riau-Riau l'antigua Marcha a Víspores de la corporación municipal de Pamplona a les 16:30 h. del día 6 de xunetu, un percorríu a cuerpu ente la Casa Consistorial hasta la ilesia de San Llorienzo onde s'alluga la capiya de San Fermín, p'asistir a la solemne función relixosa de los víspores, y que tradicionalmente yera acompañada pola interpretación del Valse de Astráin pela banda qu'acompañaba a los corporativos. La denominación de Riau-Riau pa la Marcha a Víspores vien de el costume, nacida ente 1911 y 1914, de coriar col berru "¡riau, riau! cada estrofa del valse, y de baillar delantre de la corporación entorpeciendo la so marcha. A partir de los años 1970 llegar a tal grau de concentración de públicu que torgaba la marcha qu'esta se tuvo que suspender delles vegaes, y n'otres ocasiones a la Corporación municipal costólu delles hores llegar a la ilesia. En 1990 ye la última ocasión en que la Corporación, anque solo una parte d'ella, llogró llegar a la ilesia de San Llorienzo a cuerpu pa celebrar los víspores. En 1991 el Riau-Riau dexenera en disturbios que producen dellos mancaos, ente ellos l'alcalde, qu'obliga a la so suspensión. La persistencia d'actuaciones violentes mientres los años anteriores lleva a la decisión, en 1992, d'esaniciar la Marcha a Víspores del programa de fiestes. La función de víspores celebrar a hora fixa, les 20:00 h., y los corporativos alleguen a la ilesia en coche. En dos causes, 1996 y 2012, introducir de nuevu la Marcha a Víspores nel programa y fíxose l'intentu de celebrar l'actu como antaño, pero ambos intentos fueron frustados yá que dellos participantes intentaron afrellar violentamente a los corporativos y hubo de suspendese.[1]

Na actualidá[editar | editar la fonte]

A partir de 1992 dellos coleutivos ciudadanos patrocinen la recuperación del Riau-Riau y entamen una marcha, na que yá nun participa la corporación municipal, a lo llargo del percorríu de l'antigua Marcha a Víspores, acompañada per una banda de música -nos últimos años La Pamplonesa, la mesma qu'acompañaba a la Corporación, que repite una y otra vez el Valse de Astráin mientres el públicu bailla. Esta nueva tradición sustitutiva tamién recibe anguaño la denominación de Riau-Riau. Ente la ciudadanía de Pamplona nun hai alcuerdu sobre si ye correutu da-y esa denominación, o si tendría d'acutar solamente pa l'antigua Marcha a Víspores, y si tendría de recuperase esta, pero lo cierto ye que dempués de venti años va convirtiéndose nuna tradición en sí mesma.

El Valse de Astráin[editar | editar la fonte]

La partitura de la melodía, de la que se desconoz la fecha exacta de composición, yera yá tocada pela banda de la Casa de Misericordia de Pamplona de la que Astráin yera direutor dende 1883, a la qu'en 1928 añadióse-y la lletra escrita por María Isabel Hualde Redín.

LLETRA

"A les 4, el 6 de xunetu"
Pamplona gociando va
pasando cais y places
les Visperas a cantar
al gloriosu San Fermin
patron d'esta gran ciudá
que los pamplonicas amen
con ciñu ensin igual.

Delantre van
chiquillo mil
con mieu bederre glayen: ¡Aqui!
un cabezon vien detras
dando vergazos y faciendo glayar

(¡¡Riau-Riau!!)

Detrás vienen los rapazos
nun montón fraternal
emburriando a los xigantes
con allegría ensin par
porque llegaron les fiestes
d'esta gloriosa ciudá
que son nel mundu enteru
una fiesta ensin igual.

(¡¡Riau-Riau!!)

Los mozos de blusa
que son los que dan animación
colos pollos-pera
van toos xuníos en montón.

Los de la Pamplonesa
detrás vienen tocando
van honrar al so Patrón.

Tola ciudá
con movimientu contemplando ta
la gran caravana
que gociosa a San Llorienzo va.

Los del Conceyu
con maces y timbales

van honrar a San Fermín."

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. El Mundo (6 de xunetu de 2012). «Pamplona vuelve quedase ensin el 'Riau riau' por una engarradiella ente mozos». Consultáu'l 6 de xunetu de 2012.



Enllaces esternos[editar | editar la fonte]