Pampa (xeobotánica)

Coordenaes: 35°S 62°W / 35°S 62°O / -35; -62
De Wikipedia
(Redirixío dende Rexón pampeana)
Pampa (xeobotánica)
Situación
Tipu llanura
Parte de Llanura chacopampeana (es) Traducir
Coordenaes 35°S 62°W / 35°S 62°O / -35; -62
Pampa (xeobotánica) alcuéntrase n'Arxentina
Pampa (xeobotánica)
Pampa (xeobotánica)
Pampa (xeobotánica) (Arxentina)
Datos
Altitú media 160 m
Cambiar los datos en Wikidata

La Pampa, o la rexón pampeana, ye una área xeográfica asitiada nel centru-este d'Arxentina, n'Uruguái, y el sur del estáu brasilanu de Rio Grande do Sul.[n. 1] Ye na so mayor estensión una amplia estepa —con sectores septentrionales de sabana—, la parte más oriental (dende'l centroeste de la Provincia de Córdoba hasta l'océanu Atlánticu) debíu al clima templáu y a la relativamente altu mugor, que solo ye atayada dacuando poles seques derivaes d'El Neñu y La Neña y estes seques suelen ser compensaes depués por "aveníes" ye dicir hinchentes faen que gran parte del este de la Pampasia sía zona de praderíes. Nel so sector austral presenta antiguos médanos paleoclimáticos, y amuesa un relieve llevemente gradiáu escontra l'oeste. N'Uruguái y Rio Grande do Sul presenta un paisaxe más ondulao con sierres d'un altor de pocu más de 500 msnm. Ye una de les rexones más fértiles del mundu.

El ombú, orixinariu de la Selva Paranaense, yera d'antiguo atopáu solitariu na llanura pampeana ensin formar monte, siendo la única interrupción d'un paisaxe monótono de yerbes de 2-3 m d'altor por cientos de quilómetros d'estensión. Un viaxeru puede travesar casi 800 km ente les ciudaes de Buenos Aires y Córdoba, y va reparar que'l relieve mover en nidies llombes, col horizonte nuna sinuosidad nidia por non dicir que paez casi dafechu rectu per cientos de quilómetros, coles interrupciones lóxiques d'un terrén onduláu. Ente que escontra'l suroeste nun va ver nenguna diferencia a esa horizontalidá per cientos de quilómetros.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El términu pampa, proveniente del quechua significa 'llanura', cuantimás llanura ente montes. Fueron los españoles que baxaron nel sieglu XVI dende la rexón andina, especialmente pola Quebrada de Humahuaca dende Potosí, quien refirieron como les pampes a eses grandes llanures ensin montes importantes qu'esisten nel centru del Conu Sur.

Por metonimia, los españoles llamaron Pampes a los pueblos orixinarios que nelles habitaben, especialmente a los het (pampes "antiguos"), a los patagones septentrionales llamaos guenaken, a los querandíes, tres la invasión mapuche empecipiada nel sieglu XVIII procedente de territorios qu'anguaño correspuenden a Chile apaeció'l conxuntu puelche qu'incluyía a los antiguos pampes y patagones mapuchizados, por casu a los ranqueles.

La llanura pampeana, n'Arxentina, estender pola provincia d'Entre Ríos, la metá sur de Santa Fe, gran parte de Córdoba, La Pampa, casi tola provincia de Buenos Aires y el sureste de San Luis. La Pampa ocupa tamién tol Uruguái y bona parte de Rio Grande do Sul.

Predomina nesta llanura clima templáu y húmedu, onde les precipitaciones mengüen escontra'l sur y escontra l'oeste.

Vista de la llanura, na provincia de La Pampa; unos 70 km al norte de Santa Rosa.

Relieve[editar | editar la fonte]

El so relieve ye ampliu, llixeramente onduláu y presenta tres sistemes serranos:

toma la cuenca del ríu Saláu, área ablayada con delles llagunes.

Estremar en dos grandes subrexones: Pampa Húmeda y Pampa Seca, esistiendo subrexones menores tales como: la Pampa Ondulada, la Pampa Ablayada, el Ecotono cola Rexón chaqueña, el Comahue -ecotono con Cuyo y la Patagonia, los Valles de la Provincia de La Pampa, el Tuyú, el Folió y el Mullún.

Ente los ríos Paraná y Uruguái la rexón pampeana (na Provincia d'Entre Ríos) taba cubierta hasta 1870 por una trupa floresta subtropical y templada que'l so relicto ye la selva de Montiel, el relieve nesa zona ye llixeramente onduláu por bien baxos «cordales» llamaos tradicionalmente cuchielles y polos xeólogos lomadas entrerrianas, tales lomaes son muertes fósiles y sedimentaries d'antiguos albardonos. Al este del ríu Uruguái la rexón pampeana tamién tien bien baxos cordales llamaos igualmente cuchielles anque tales cuchielles son los restos d'antiguos cordales predresos bien erosionadas tres millones d'años, esa parte de la rexón pampeana ye llamada polos xeógrafos uruguayos sabana uruguaya.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima d'esta rexón ye una variación del subtropical húmedu, tamién llamáu templáu, que se caracteriza por que la estación más templada, ye tamién la más lluviosa. Presenta branos templaos ya iviernos frescos y variables, con xelaes frecuentes pero ensin nevaes. Presenta una temperatura medio añal de 17°C.

La cantidá de precipitaciones forma una división ente la pampa húmeda y la pampa seca. La pampa húmeda recibe un permediu de 1.000 mm añales de precipitación y atópase favorecida polos vientos del Océanu Atlánticu. Na pampa seca, allugada al oeste de la rexón, solo hai un permediu de 400 mm añales de precipitaciones sobre un suelu arenosu.

Los vientos carauterísticos de la rexón Pampeana son el Pampero y la Sudestada. El primeru provién d'un anticiclón antárticu, polo que ye un vientu bien frio y secu, sopla dende'l sur o'l suroeste del país hasta la nuesa rexón. Tien una velocidá de 100 km/h. Causa agua, descensu de la temperatura y grandes nubes de polvu.

La Sudestada ye un fenómenu meteorolóxicu de vientos fríos del sur, qu'enche les mases d'aire polar con mugor. Si'l vientu caltener mientres dellos díes y preséntense otres cuestiones naturales, el nivel del Rio de la Plata aumenta y enzanca el drenaxe de ríos menores. Esti vientu produz hinchentes y situaciones peligroses en deportes náuticos.

Bioma[editar | editar la fonte]

El bioma natural de la rexón ye'l pacional pampeano, que foi modificáu fondamente pol ser humanu. Mientres los 10 milenios de vexetación del pacional pampeano xeneráronse fitolitos de tamañu magre, nun 20% del total de la fraición magre. La llanura pampeana presenta al este un clima templáu y un bioma de pacional, ente qu'escontra l'oeste, estrémase una franxa greba con bioma semidesértico.

Población[editar | editar la fonte]

Como yá s'indicó, probablemente dende fines del Pleistocenu o dende hai a lo menos 8000 años AP la zona foi poblada por pueblos pámpidos (los patagones incluyir ente los pámpidos), estos primeros pobladores teníen un cuerpu afechu a la caza y recueya en zones d'estepes, praderíes y parques: piernes llargues (lo que práuticamente equival a talles elevaes y contextura fornida) una y bones esto dexába-yos correr más rápido grandes distancies y casi lliteralmente cazar corriendo a les sos preses (venados de les pampes, guanacos, ñandúes, y primeramente a la estinguida megafauna pleistocénica). A la llegada de los españoles en 1520 la población indíxena de la rexón yera bien escasa yá que la so manera de vida dependía de la caza, la pesca y la recueya (casi nun esisten muertes de non yá agricultura sinón de siquier horticultura). Les mayores concentraciones humanes prehispániques (ye dicir anteriores a 1520) taben a veres de los ríos de la cuenca de la Plata. Esto provocó mientres la conquista española una situación antagónica: per una parte los pueblos nativos prehispánicos al ser relativamente pocos cuantitativamente paecieron bona presa de los nuevos invasores, pero la falta d'estaos nativos xerarquizaos o de la necesidá de tar apegaos a tierres de cultivu y les (pa los tresportes de la dómina) les enormes estensiones pampeanas, más la perceición rápida de los europeos (sobremanera en esmoreciéndose les fantasíes de Los Césares y La Trapalanda) de l'ausencia de grandes riqueces en minerales preciosos fizo que los españoles despreciaren el territoriu sacante la franxa o ruta de comunicaciones que diba dende'l Ríu de la Plata, pasaba pela ciudá de Córdoba y entraba al Tucumán.
Lo anterior significó que, dende'l sieglu XVIII, los europeos (españoles y otros qu'en menor cantidá diben con ellos -portugueses, italianos, alemanes etc.-) poblaren ciertos puntos nodales a veres del ríu Paraná y nel Camín Real escontra'l Alto Perú (esto ye: les ciudaes de Buenos Aires, Córdoba etc.), sicasí a poques llegues «tierra adientro» casi hasta fines del sieglu XIX el territoriu yera consideráu polos europeos un desiertu» nel cual vivíen con bien baxa densidá de población diverses tribus indíxenes munches vegaes en guerra. Mentanto na rexón pampeana dende'l sieglu XVI espolletaren enormes ganaos de vacunos, equinos, ovinos procedentes d'Europa. La revolución industrial llegó con bastante demoranza a la rexón pampeana sicasí cuando lo fixo provocó un cambéu radical: el sistema de granxes de secanu habilitó zones antes consideraes «desérticas» pa una gran agricultura intensiva de tipu européu, los ferrocarriles y los vapores (entá ye más cuando a fines del sieglu XIX Charles Tellier inventó'l buque frigoríficu) fixeron posible incluyir fácilmente a la rexón pampeana dientro d'un gran circuitu económicu global (la rexón pampeana apaeció entós como gran productora de cueros -que fueron parte principal de la indumentaria, calzaos y arneses europeos lo mesmo que de les correes de tresmisión de les máquines europees-, de llanes ovinas y depués de ceberes como'l trigu y el maíz, tresformándose entós nun tenada del mundu), pa les nueves maneres de producción riquióse la inmigración masiva de llabradores europeos; anque les aspiraciones iniciales fueron abondo racistes: pretendió poblase la rexón con «anglosaxones» o «a lo menos» con franceses (estes poblaciones yeren consideraes pol pseudocientífico «darvinismu social» como les «races» más evolucionaes del mundu ente casi los 1850 y los 1950), sicasí la masiva inmigración europea provieno de les zones más aprobetaes d'Europa, por casu de les zones más superpoblaes y/o ablayaes d'Italia y España. Ye esta masiva inmigración europea probe que supo aprender elementos de la cultura del gauchu la que pobló d'una manera más intensiva y económicamente más granible a la rexón pampeana, onde entá nel sieglu XXI alternen llatifundios («estancies», casi siempres con dueños absentistes), minifundios y, altamente granibles minifundios de chacareros arxentinos d'oríxenes europeos. Los estancieros constituyeron tres la llamada «Conquista del Desiertu» la llamada SRA, ente que los sectores entemedios solieron formar parte de les CRA y los chacareros constituyeron xeneralmente a la Federación Agraria Arxentina y/o a CONINAGRO.

Subrexón[editar | editar la fonte]

Pampa Interior[editar | editar la fonte]

Esta subrexón entiende l'oeste de la provincia de Buenos Aires, norte y este de La Pampa, sur de Córdoba y sureste de San Luis. Poles sos carauterístiques internes puede estremase en dos grandes unidaes: la subunidad “Plana”, al este y la subunidad “Oeste” (Llión, 1991). Esisten llimitaciones climátiques pa les práutiques agrícoles bien severes nel oeste, con niveles de precipitación bien baxos pa realizar una agricultura de secanu, asina l'usu actual basar nel llendo estensivu sobre campos naturales o seminaturales. Nel este, les condiciones más favorables pa l'agricultura tán nes lomadas o nos llanos altos (INTA-SAGyP 1990). L'aptitú de les tierres ye agrícolo-ganadera y ganaderu-agrícola en similares proporciones, según trátese de paisaxes altos y estables o árees medanosas o baxes (INTA-SAGyP 1990).

Carauterístiques físiques[editar | editar la fonte]

El paisaxe na rexón ye bien llanu (los casi 800 km que dixebren a les ciudaes de Córdoba y Buenos Aires son una llanura tan plana que l'horizonte apaez como una recta casi perfecta) sicasí nes cercaníes de los grandes ríos vuélvese llixeramente onduláu, y produció una rede de drenaxe pocu definida, esistiendo grandes cuenques arreicas caracterizaes pola presencia de llagunes permanentes o temporarias, con amplies zones afeutaes pola salinización (INTA-SAGyP 1989, 1990), especialmente nel este, onde les precipitaciones son mayores. Tocantes a les carauterístiques edáficas, la testura escai marcadamente d'oeste a este (INTA-SAGyP 1990). Na provincia de San Luis los suelos presenten un drenaxe escesivu, baxa capacidá de retención de mugor y alta susceptibilidá a la erosión eólica (INTA 1998). Los suelos de les partes altes amuesen poca diferenciación d'horizontes, son fondos, neutros y sele estructurados (INTA-SAGyP 1990). Nos baxos, que se topen bien definíos, identifíquense complexos de suelos afeutaos por hidromorfismu, salín y sodicidad subsuperficial (INTA-SAGyP 1990).

La Pampa húmeda (ye dicir la mayor parte de la provincia de Buenos Aires, los 2/3 meridionales de la provincia de Santa Fe, les 3/4 partes occidentales y meridionales de la provincia de Córdoba y el cuartu este de la provincia de La Pampa) tien fondos y ricos suelos abondosos en humus (predominando'l suelu allegáu al loess) lo que favorez -por cuenta de una pluviometría cimera a los 500 mm/añu-) la esistencia natural d'importantes pacionales de gramínees o direutamente praderíes; anque anguaño (si la zona nun ta cultivada) suelen percibise praderíes (los "montes" o montes d'algarrobos, piquillines y de caldenes o fueron valtaos o fueron bien amenorgaos y afaraos. Un fechu interesante ye que según Randle Et alii, antes de la llegada de los rebañaos europeos (escontra'l 1537) la mayor parte de la cobertoria pampeana yera una estepa d'altos y duros pacionales.

Na rexón pampeana occidental ("Pampa Alta" y "Pampa seca") la cobertoria de los pacionales ye pocu trupa, cubriendo de 60% a 80% aproximao de la superficie del suelu, con comunidaes apoderaes, na llende ente Buenos Aires y La Pampa, por especies de los xéneros Stipa, Piptochaetium y Poa y arbustos aisllaos (INTA-UNLP 1980, Llión 1991). Nel oeste de Buenos Aires y este de La Pampa, la heteroxeneidá de los suelos resulta nuna distribución irregular de los llotes de cultivos (Baldi et al. 2006). Na provincia de San Luis, la vexetación orixinal de pacionales atópase invadida na actualidá pol árbol chañar (Geoffroea decorticans), principalmente na zona este, onde predominen les actividaes agrícoles (Llión 1991, INTA 1998). Los pacionales naturales esistentes sufrieron nos postreros 100 años un procesu de degradación debíu al sobrepastoreo en tol distritu. Sicasí, esisten nesta rexón relictos de Sorghastrum pelitum, especie emblemática de los pacionales semiáridos (INTA-UNLP 1980, INTA 1998). Hai de solliñar, la presencia nel oeste del distritu de parches de caldenes (Prosopis caldenia) con distintu grau d'aislamientu (INTA-UNLP 1980, INTA 1998).

Pampa Austral[editar | editar la fonte]

Esta subrexón entiende'l sur y suroeste de la provincia de Buenos Aires, y caracterízase por una importante agrícola, ganadera ya industrial. L'agricultura tien un predominiu de cultivos d'iviernu, cuantimás trigu (Giagante de Vercesi 1978; INTA-SAGyP 1990). Les árees dafechu ganaderes tópense onde los suelos presenten problemes de hidromorfismu y alcalinidad (INTA-SAGyP 1990). La vexetación n'árees prístinas ta apoderada por especies del xéneru Stipa, similar a lo qu'asocede na Pampa Ondulada y na Interior (Llión 1991). La vexetación de los sitios predresos y llombes de Tandilia y Ventania constitúin según dellos autores un distritu fitoxeográficu per se (Parodi 1947).

Carauterístiques físiques[editar | editar la fonte]

Entiende paisaxes planos y altos, otros selemente ondulaos y los sistemes montascosos de Tandilia y Ventania (INTA-SAGyP 1990). Predominen nel distritu les lomadas bien drenadas; ye posible atopar zones d'estensión amenorgada ente les llombes onde l'agua atropar por periodos considerables (INTA-SAGyP 1990). Los suelos carauterizar por tener propiedaes texturales y estructurales favorables pa l'agricultura (Giagante de Vercesi 1978; INTA-SAGyP 1990). Estos tán provistos de materia orgánico y nutrientes minerales, y nun tienen otra llimitación que la presencia en ciertos sectores de tosca subsuperficial (Giagante de Vercesi 1978; INTA-SAGyP 1990).

Pampa Mesopotámica[editar | editar la fonte]

La combinación de les carauterístiques edáficas y posición xeográfica fixo d'esta subrexón un polu agropecuariu del país dende fines del sieglu XIX (van der Sluijs 1971, Cammarata 1978). Les principales actividaes económiques de la rexón son los cultivos añales (trigu, maíz, arroz, xirasol) y perennes (frutales) nel este y la ganadera nel centru-oeste. Nos años noventa la superficie dedicada a l'actividá forestal (pinos y ocalitos) presentó un cambéu significativu debíu fundamentalmente a la promulgación de la llei Nacional Nᵘ25.080, d'inversiones nos montes cultivaos, y a lleis provinciales, como la llei Nᵘ3.190 de la provincia de Corrientes, direccionadas a xenerar una estratexa de captación d'inversiones. La superficie forestada nesta rexón en provieno mayoritariamente d'árees tradicionalmente destinaes a l'actividá ganadera (Sarli 2004, Paruelo et al. 2005, Jobbágy et al. 2006).

Carauterístiques físiques[editar | editar la fonte]

Esti distritu alcuéntrase sobre una planicie constituyida por sedimentu loéssicos, de relieve llevemente onduláu. Los suelos son medianamente fondos, con un bon conteníu de materia orgánico, de testures franques a francu-limosas nel oeste y francu-magrices nel este, col consecuente amenorgamientu nos niveles d'infiltración. La rede de drenaxe atópase bien desenvuelta, con numberosos cursos d'agua de calter exorréico (Van der Sluijs 1971).

La vexetación carauterizar por un mosaicu de formaciones herbales dominantes nes porciones elevaes de les lomadas, qu'alterna con montes en galería a nes márxenes de los cursos fluviales (Cabrera 1971). La comunidá herbal más representada ye la pradería de “flechilla”, que constitúi un tapiz casi continuu de vexetación nos sectores elevaos (Cabrera 1971). Un elementu de diferenciación d'esti distritu en rellación a les otres Pampes ye la presencia de xéneros de gramínees tropicales como Axonopus, Paspalum, ente otros (Llión 1991).

Pampa Ondulada[editar | editar la fonte]

Llanura Pampeana al norte de la provincia de Buenos Aires.

Llinda escontra l'este coles mariñes de la provincia de Buenos Aires; escontra'l sur y l'oeste col ríu Saláu; y escontra el norte col ríu Carcarañá, na provincia de Santa Fe. Carauterizar por ser la sub-rexón más industrializada (predomina la industria metalmecánica, testil) y poblada, esto por cuenta de la so cercanía colos puertos, la disponibilidad d'enerxía y agua, que cunta con un mercáu del consumidor, esiste mano d'obra numberosa, escelentes condiciones edáficas y climátiques.

El cambéu de la cobertoria orixinal de vegetación -producto d'actividaes granibles- ye casi completa. Les condiciones edáficas y climátiques dexen desenvolver dos cultivos na mesma estación de crecedera, dándo-y a esta subrexón un calter eminentemente agrícola. Les árees utilizaes pa la ganadería atópense axacentes a los cursos d'agua y en zones cóncaves anegables. Cola intensa presión que l'agricultura y la ganadería exercieron sobre la vexetación nativa, produciéronse grandes cambeos na cobertoria del suelu, según na estructura y la composición de los remanentes de pacionales.

Carauterístiques físiques[editar | editar la fonte]

La elevación del basamento provocó que los ríos Paraná y Ríu de la Plata erosionaran el so llechu. Polo xeneral el so relieve ye llevemente onduláu y ta drenado por regueros y cursos d'agua bien definíos. Los suelos son na so mayoría fondos y bien drenados, con una testura francu-limosa. Nes cañaes que retayen les lomadas y en delles cubetes apaecen suelos llavaos, daqué hidromórficos y sódicos nos horizontes superficiales.

La estructura de la vexetación de los pacionales correspondería a una pradería nos años húmedos y una pseudo-estepa nos periodos secos. En zones onde los suelos son bien fértiles (la gran parte d'esti distritu) desenvolveríase'l llamáu “flechillar”, carauterizáu por gramínees del xéneru Stipa. Onde los suelos son llixeramente alcalinos, como pequeños manantiales onde s'anicien cursos d'agua o nos cantos d'éstos, pueden atopase comunidaes halófiles. Por cuenta de les restricciones que presenten estes árees, el so usu como tierra de cultivu ye bien llindada.

Pampa Ablayada o Inundable[editar | editar la fonte]

Estender al oeste de la pampa ondulada, na cuenca del ríu Saláu. Son frecuentes los hinchentes yá que nun hai pendientes de desaguadoriu, amás poles dunes na Badea de Samborombón complícase, entá ye más, la evacuación d'agua.

Carauterístiques físiques[editar | editar la fonte]

Polo xeneral trátase d'una llanura por demás plana qu'entiende la mayor parte de la cuenca del Ríu Saláu y una amplia zona, topográficamente más alta, llindada polos pedemontes de los sistemes de Tandilia y Ventania.[1] La carauterística más notable ye la so exigua pendiente y agudos problemes de escurrimiento de les agües superficiales.[1] El vientu foi'l principal modelador nesti distritu, asina se formaron numberoses cubetes de deflación que constitúin na actualidá cuenques zarraes ocupaes por llagunes o banzaos permanentes o temporales.[2] Los materiales orixinales de los suelos fueron llavaos pola aición hídrica, polo que predominen llimos y magres, apurriendo tamién iones de calciu en solución que contribuyeron a la formación de planches de tosca.[1] Les llimitaciones pa l'agricultura en tola subrexón tán determinaes fundamentalmente pola anegabilidad y los problemes de alcalinidad y sodicidad superficial o subsuperficial.[1]

La vexetación más frecuente nestos suelos ye una estepa graminosa baxa, con una cobertoria rala, onde esiste dominancia d'una poácea del xéneru Distichlis.[3]

De toles Pampes, la Inundable ye la que presenta un menor grau de reemplazu del sistema orixinal de pacionales,[4] anque'l llendo modificó la composición florística y l'estructura de la vexetación.[5] Les limitantes edáficas antes mentaes condicionen les actividaes granibles que se realicen nesti sector, determinando que l'actividá dominante sía la ganadera, y namái en lomadas aisllaes ye posible la práutica de l'agricultura[1]

Pampa Alta[editar | editar la fonte]

Ta allugada cerca de les serranías de Córdoba y de San Luis; la so altitú va aumentando progresivamente a midida que allóñase de la pampa ablayada. Les precipitaciones son inferiores a 700 mm. Esta parte del territoriu ta estremáu pola pampa húmeda y pola pampa seca. Carauterízase pola presencia de terrenes baxos. Correspuende a la parte de máximu fundimientu del Macizu de Brasilia y entiende polo xeneral, gran parte de la cuenca del ríu Saláu de Buenos Aires y una serie de depresiones ocupaes por llagunes permanentes o temporales.

Fauna[editar | editar la fonte]

L'humanu provocó grandes cambeos al introducir l'agricultura, la ganadería, la forestación. Entós especies como'l puma, ñandú, venado de les pampes, guanacu, etc. fueron sumiendo pa ser atopaos nel so hábitat natural en bien pocos llugares.

Especies de menor tamañu que les enantes mentaes, afixéronse a los tresformamientos xeneraos pol home. Ye asina que, nes árees rurales pueden trate mamíferos como la papalba flava, el cuis, el foín de les pampes, el peludo; aves como'l sirirí, la gallareta, la martineta, dellos paseriformes (ente ellos: el xilgueru mariellu, el cardenal de copete coloráu, el malvís, etc.); reptiles (como'l llagartu overo) y anfibios.

Tamién pueden atopase especies foranes que fueron introducíes pol ser humanu como la llebre europea, el xabalín y el gorrión común.

Actividá sísmica[editar | editar la fonte]

La rexón pampeana ye una de les zones xeolóxicamente más estables del planeta Tierra yá que apenes faen resfregones delles falles menores perifériques y casi inactives de los escudos de Brasilia y Patagonia y apenes lleguen, bien morigeradas, los retruques de los resfregones de la placa de Naza ante la placa del sur d'América (na rexón pampeana tales resfregones apenes lleguen como llixeros temblones n'espaciu de décades). Esto ye: los seísmos y terremotos son perrraros na rexón pampeana y solo llamen l'atención pol so calter d'insólitos.
Desque se tien noticies (va sieglos) nun se conoz nenguna víctima de terremotos o seísmos na rexón pampeana.
Como daqué bien estrañu percibióse un terremotu en 1888:
El 5 de xunu de 1888, a les 3:20, producióse'l leve Terremotu del Ríu de la Plata de 1888, con una magnitú na escala de Richter de 5,5, el so epicentru tuvo en 34°36′0″S 57°53′59″W / 34.60000°S 57.89972°O / -34.60000; -57.89972,a 30 km de fondura. Afectó llixeramente ensin causar víctimes a toles poblaciones de la mariña del Ríu de la Plata, cuantimás a les ciudaes de Buenos Aires y de Montevidéu. Produció daños leves, yá que nestes ciudaes entá nun esistíen edificios d'altor, nin trenes soterraños. Aun así, darréu a esti terremotu, en nenguna de los dos capitales tomáronse midíes antisísmicas nes sos construcciones.

Economía[editar | editar la fonte]

L'área pampeana presenta les meyores pasturas pa criar vacunos, de los que se llogra carne y lleche pa les grandes ciudaes y p'esportación. La teunoloxía ameyoró les camperes, les races y los sistemes de cría, anovando la producción.

Agricultura[editar | editar la fonte]

Semáu de cebada.

Históricamente, esta zona produció ceberes como'l maíz y el trigu, destinaos básicamente a la esportación. Esto foi posible pelos sos escelente suelos agrícoles al clima templáu y a la disponibilidad d'agua. Nos últimos tiempos, nueves téuniques y l'inversión de capitales potenciaron estes ventayes, y los esfuercios concentrar na producción de soya. La medría agrícola arxentín tien delles causes, ente elles la diversificación, esto ye la variación de cultivos que dexa un mayor aprovechamientu del suelu. Ente les innovaciones teunolóxiques atópense la llantadera direuta (ensin llabrar), el desenvolvimientu de plantes híbrides y trexéniques de rápida crecedera o más resistentes a les plagues. Los principales cultivos na zona pampeana son: trigu, maíz, cebada, xirasol, soya, papa, maní y sorgu.

  • Soya: de les sos granes llógrase una gran variedá de productos alimenticios: aceite, mueyu, zusmiu vexetal, biltos, alimentos p'animales, farines, porotos, Tofú o quesu de soya. Como usu secundariu de la soya, ellabórense plásticos, adesivos, pintures, tinturas, insecticides y productos farmacéuticos. Foi llantada per primer vegada escontra 1970. En 1971-1972 hubo 80.000 hai llantaes. Na campaña 2001-2002 la soya movió a cultivos tradicionales llegando a 11.640.000 hai.

Ente 1999/2000 la producción de ceberes y oleaxinoses superó los 50 millones de tn.

Ganadería[editar | editar la fonte]

Dende los tiempos coloniales, la ganadería de vacunos, equinos, ovinos y porcinos foi l'actividá económica fundamental. Esta zona xeográfica ye la principal na cría de vacunos pa carne y llecheru.

  • Vacunos llecheros: formáu pola raza Holando-Arxentín.

Na provincia de Santa Fe atópase la cuenca llechera (rexón onde se produz gran cantidá de lleche) más importante del país. Sígen-y les cuenques de Córdoba, Buenos Aires, Entre Ríos y La Pampa. El ganáu nesta rexón ye de peralta calidá, yá que se cría a campu, esto quier dicir que los animales aliméntense direutamente de la campera, esto ye posible poles grandes estensiones de tierra, la campera blanda, el clima templáu. El ganáu vacuno arxentín esta llibre d'aftosa y otres enfermedaes, polo que s'enserta perbién nos mercaos europeos. Estrémense 3 zones d'especificación, coles mires d'ameyorar la productividá: · Zona de cría: · Zona d'engorde: · Zona Mista:

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Trátase de práuticamente la metá sur de Rio Grande do Sul (dende unes llegues al norte de la falla por onde escurren los ríos Ibicuy y Yacuy), nesta zona riograndense la rexón pampeana tamién recibe'l nome de La Campaña Gaúcha o, en portugués "A Campanha Gaúcha".

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 INTA-SAGyP 1990
  2. Tricart 1973
  3. Llión 1991
  4. Viglizzo et al. 2001, Baldi et al. 2006
  5. Rusch and Oesterheld 1997

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Baldi, G., J. P. Guerschman, and J. M. Paruelo. 2006. Characterizing fragmentation in temperate South America grasslands. Agriculture, Ecosystems & Environment 116:197-208.
  • Cabrera, A. L. 1971. Fitogeografía de la República Argentina. Sociedad Argentina de Botánica 14:1-42.
  • Cammarata, E. 1978. Cuchillas entrerrianas. en E. Chiozza, editor. El país de los argentinos: las Pampas. Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.
  • INTA-SAGyP. 1989. Mapa de suelos de la Provincia de Buenos Aires. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria - Secretaría de Agricultura, Ganadería y Pesca, Buenos Aires.
  • INTA-SAGyP. 1990. Atlas de suelos de la República Argentina. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria - Secretaría de Agricultura, Ganadería y Pesca, Buenos Aires.
  • INTA-UNLP. 1980. Inventario integrado de los recursos naturales de la Provincia de La Pampa. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria - Universidad Nacional de La Pampa, Buenos Aires.
  • INTA. 1998. Carta de suelos y vegetación de la Provincia de San Luis. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria, San Luis.
  • Jobbágy, E. G., M. Vasallo, K. A. Farley, G. Piñeiro, M. F. Garbulsky, M. D. Nosetto, R. B.
  • Jackson, y J. M. Paruelo. 2006. Forestación en pastizales: hacia una visión integral de sus oportunidades y costos ecológicos. Agrociencias 10:109 - 124.
  • Giagante de Vercesi V. 1978. Pampa Surera. En: El país de los argentinos: las Pampas, páxs. 217-240. Editorial Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.
  • Haene y Aparicio, 2001, Cien Árboles Argentinos, Buenos Aires, Albatros.
  • León, R. J. C. 1991. Geographic limits of the region, Geomorphology and geology, Regional subdivisions, Floristic aspects, Description of the vegetation. Pages 369-387 en R. T. Coupland, editor. Natural Grasslands: Introduction and Western Hemisphere. Elsevier, Ámsterdam.
  • Padilla, Enrique, 1921. Notas sobre superstición y culto en parajes dispersos de la civilización pampeana. Buenos Aires. Estrada.
  • Parodi L.R. 1947. La Estepa Pampeana. La vegetación de la República Argentina. Geografía de la República Argentina. An. Soc. Angent. Est. Geograf. 8: 143-207.
  • Paruelo, J. M., J. P. Guerschman, y S. R. Verón. 2005. Expansión agrícola y cambios en el uso del suelo. Ciencia Hoy 15:14-23.
  • Portela, Juan B. 1909. Compendio de las tradiciones pampeanas. Editorial Argentina. Buenos Aires. 1143 páginas.
  • Ragonese, A., and C. Covas. 1947. La flora halófila del sur de la provincia de Santa Fe (República Argentina). Darwiniana 7:401-496.
  • Rusch, G. M., and M. Oesterheld. 1997. Relationship between productivity, and species and functional group diversity in grazed and non-grazed Pampas grassland. Oikos 78:519-526.
  • Tricart, J. L. 1973. Geomorfología de la Pampa Deprimida. INTA, Buenos Aires.
  • Van der Sluijs, D. H. 1971. Native grasslands of the Mesopotamia region of Argentina. Netherlands Journal of Agricultural Science 19:3-22.
  • Viglizzo, E. F., F. Lértora, A. J. Pordomingo, J. N. Bernardos, Z. E. Roberto, and H. Del Valle. 2001. Ecological lessons and applications from one century of low external-input farming in the pampas of Argentina. Agriculture, Ecosystems and Environment 83:65-81.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]