Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena

Coordenaes: 53°09′45″S 70°55′21″W / 53.1625°S 70.9225°O / -53.1625; -70.9225
De Wikipedia
Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena
Bandera de la Rexón de Magallanes
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
ISO 3166-2 CL-MA
Tipu d'entidá rexón de Chile
Capital Punta Arenas
División
Xeografía
Coordenaes 53°09′45″S 70°55′21″W / 53.1625°S 70.9225°O / -53.1625; -70.9225
Superficie 132291.1 km²
Llenda con Rexón d'Aisén del General Carlos Ibáñez del Campo, Provincia de Tierra del Fuego, Antártida e islas del Atlántico Sur (es) Traducir y Provincia de Santa Cruz (es) Traducir
Altitú media 214 m
Demografía
Población 166 533 hab. (2017)
Densidá 1,26 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−03:00
goremagallanes.cl
Cambiar los datos en Wikidata
Macizu y cuernos del Paine

La rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena[1][2][3], tamién denomada a cencielles rexón de Magallanes, ye una de los quince rexones en que s'estrema Chile. La so capital y centru urbanu con mayor población ye Punta Arenas. Allugar nel estremu meridional del continente suramericanu, na parte sur de la Patagonia, llenda cola rexón d'Aysén, al este con Arxentina, al sur col polu sur o col pasaxe de Drake, si tratar de los territorios baxu soberanía efeutiva y al oeste col océanu Pacíficu sur. La so población ye de 164 661 habitantes en 2015, siendo la segunda rexón menos poblada del país[4] (per delantre d'Aysén) y con una estensión de 132 297 km², ye la que cunta con una mayor superficie territorial.

La rexón a partir del añu 2017 cuenta con un horariu propiu,[5] el que caltién l'horariu de branu chilenu continental (UTC-3) mientres tol añu. Ta compuesta por cuatro provincies: Antártica Chilena, Magallanes, Tierra del Fueu, y Última Esperanza.

La rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena ta compuesta por dos zones. La zona continental tien una superficie de 132 297 km² y nella habita casi la totalidá de la población. Esta zona ta dixebrada pol pasu Drake del Territoriu Chilenu Antárticu, delimitado polos meridianos 90 º y 53 º de longitud oeste, el paralelu 60 ºS y el Polu Sur, que ye consideráu oficialmente como la llende meridional del país. Con una superficie de 1 250 257,6 km², el Territoriu Antárticu ye una reclamación realizada pol Gobiernu chilenu dende 1940 y ta subordinada a les disposiciones del Tratáu Antárticu, quedando suspendida de manera indefinida al igual que les reclamaciones d'otros países firmantes.

Gobiernu y alministración[editar | editar la fonte]

Territoriu Chilenu Antárticu.

La Rexón de Magallanes y Antártica Chilena,[3] pa efeutos del gobiernu y alministración interior, estremar en 4 provincies:

Pa los efeutos de l'alministración llocal, les provincies tán estremaes en 11 comuñes. Les comuñes son:

La rexón de Magallanes y Antártica Chilena, a efeutos eleutorales, correspuende a la circunscripción senatorial XIX; y arrexunta al distritu 60.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

El gobiernu de la rexón mora nel Intendente, designáu pol presidente de la República. El gobiernu y alministración de les provincies correspuende a cuatro gobernadores, tamién nomaos pol presidente.

Alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración de la rexón anicia nel Gobierno Rexonal, constituyíu pol Intendente y pol Conseyu Rexonal, compuestu de conseyeros rexonales electos de manera direuta por votación popular.

L'alministración llocal de cada comuña mora na respeutiva municipalidá, dirixida por un alcalde.

División político-alministrativa de la Rexón de Magallanes y Antártica Chilena
Provincia Capital Comuña
Antártica Chilena Puerto Williams 1 Antártica
2 Cabo de Hornos
Magallanes Punta Arenas 3 Llaguna Blanca
4 Punta Arenas
5 Ríu Verde
6 San Gregorio
Tierra del Fueu Porvenir 7 Porvenir
8 Primavera
9 Timaukel
Última Esperanza Puerto Natales 10 Natales
11 Torres del Paine

Emblemes rexonales[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu al decreto llei 2339, publicáu'l 10 d'ochobre de 1978,[1] el nome oficial d'esta rexón, la XII Rexón, ye "Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena". Sicasí, la resolución 42 del gobierno rexonal, publicada'l 5 de febreru de 1997, dispunxo nel so artículu 1º que «la denominación oficial de la Rexón ye "Rexón de Magallanes y Antártica Chilena". Nun va poder amestase a esta denominación nengún elementu que lu alterie» y, amás, nel artículu 2º que «los símbolos oficiales identificatorios de la Rexón son l'Escudu d'Armes, la Bandera, la escarapela, l'himnu, l'árbol, la flor y l'animal que se menten y definen nesti reglamentu». D'ellos, los trés últimos son l'Ñire, el Calafate y l'Avestruz patagónica.[3]

Coles mesmes, el resolución 42 estableció trés efemérides rexonales y cinco efemérides provinciales nos sos artículos 9° y 10°, respeutivamente.

Efemérides rexonales
Fecha Nome |----- 21 de setiembre Ocupación chilena de la Patagonia, Tierra del Fueu y canales australes.
29 de setiembre ----- 21 d'ochobre Día de la Rexón Magallánica
Efemérides provinciales
Fecha Nome Provincia |----- 31 de mayu Fundación de Puerto Natales Última Esperanza
20 de xunu Fundación de Porvenir Provincia de Tierra del Fueu
6 de payares Dictación del decretu 1747 que señaló les llendes del Territoriu Chilenu Antárticu[6] Antártica Chilena
23 de payares Fundación de Puerto Williams Antártica Chilena
18 d'avientu Fundación de Punta Arenas Magallanes

Economía[editar | editar la fonte]

Vaques nun prau cerca de Punta Arenas.

La rexón magar la so escasa población ye bastante dinámica no económico, presentando nos últimos años una diversificación de les actividaes económiques según un afitamientu de les actividaes históriques.

Verdaderamente tola rexón empobinóse na so estructura escontra l'actividá ganadera, la que cunta con sobre los 3 000 000 de cabeces de ganáu ovín (más del 50% del total nacional) , según con cerca de 400 000 cabeces de ganáu bovino, onde dambos tipos representen una área d'aislamientu xenéticu que-y da carauterístiques acobiciaes a los productos derivaos nos mercaos europeos y asiáticos. La ganadería equina, porcina y avícola son menores, anque'l potencial de los caballares foi n'aumentu. La ganadería afaló la instalación nos últimos años de numberoses empreses rellacionaes al área testil y de la industria alimentaria, sobremanera na provincia de Tierra del Fueu.

La minería constitúi unu de los principales recursos económicos na rexón, destacar el petroleu, gas y carbón. El petroleu foi afayáu na rexón en 1945, y consolidó toa una infraestructura principalmente na rexón esteparia norte de la provincia de Magallanes y nel norte de Tierra del Fueu, que les sos instalaciones dieron llugar a la formación de nuevos poblaos como Cuetu Sombreru o Posesión, sicasí nos últimos años la producción rexonal d'ENAP Magallanes tornó, dando pasu a la producción namái de gas. Sicasí, el 2006 foi aprobáu'l proyeutu d'estracción y producción de gas dende'l Llagu Mercedes na zona sur de Tierra del Fueu, lo que reimpulsa el calter enerxéticu de la rexón. Coles mesmes, en redol a l'actividá minera creóse na rexón un inmensu polu petroquímico industrial na zona de Cabu Negru (30 km al norte de Punta Arenas), onde se fixeron grandes inversiones y formóse la más grande Planta de Metanol del mundu. Nel mesmu ámbitu reactiváronse los llabores extractivas de carbón nel Senu Otway, por cuenta de la demanda nacional. Na Isla Guarello estrayer piedra caliar.

Nel sector pesqueru la rexón representa una gran esportadora de mariscos, pexes (merluza austral, cóngaru, etc.), destacando ente los crustáceos pola so importancia culinaria, la centolla y el centollón, de los cualos la rexón ye'l principal esportador nacional.

El sector forestal tamién se revitalizó nos últimos años y haise reglamentado de manera bastante eficiente llogrando una gran esportación de maderes de Nothofagus.

Al pie de les actividaes granibles anteriores, los servicios y el comerciu carauterizáu pola presencia na rexón de Zona Franca, sofitaron al turismu rexonal, siendo esti una de les actividaes que más se desenvolvió nos últimos años, sofitáu poles inigualables guapures naturales de la zona, con glaciares y xelos milenarios, pimpanes formaciones andines, estensos montes de lenga y coigue, grandes llagos y ríos navegables, interminables planicies de bellísimos colores, según tamién una hestoria cosmopolita, abierta al mundu, distante del restu del país, pero con un sentíu de pertenencia únicos. Con ello hanse abiertu nuevos espacios de desenvolvimientu na rexón, con nueva infraestructura y respetu pel mediu ambiente. Por esti motivu la rexón cunta cola Reserva de la Biosfera Cabo de Hornos, la más austral del mundu.

Cordal Paine.

Destaquen como destinos turísticos na rexón: el pobláu de Puerto Edén, les canales de la Patagonia, los Campos de Xelu Sur, el mundialmente conocíu parque nacional Torres del Paine, los aventexos Serrano y Balmaceda, el Fuerte Bulnes, Puerto Williams, la canal de los Montes, la contorna de Ríu Verde, les Estancies Ganaderes, la ciudá de Puerto Natales, el cabu Froward (puntu más austral d'América Continental), el Parque Marín Francisco Coloane con avistamiento de ballenes, les pingüineras del senu Otway y la isla Madalena, los faros de punta Delgada, punta Dungeness y San Isidro, grandes ríos pa la pesca —ríu San Juan, ríu Sele, ríu Serrano, ríu Paine, ríu Les Chines, ríu Baguales, ríu Vizcaches, ríu Penitente, ríu Rubens, ríu Pérez, ríu Pescáu, ríu San Juan, ríu Grande, ríu Marazzi, ríu Rasmussen, ríu del Oru, ríu Verde, ríu O'Higgins, ríu Azopardo, etc.—, según tamién pimpanos y bellísimos llagos — llagu Pingo, llaguna Azul, llaguna Amargosa, llagu Grey, llagu Sarmiento, Llagu Nordenskjöld, llagu Pehoe, llagu del Toro, llagu Porteño, llaguna Verde, llagu Dickson, llaguna Figueroa, llaguna Sofía, llaguna Diana, llagu Balmaceda, llagu Aníbal Pinto, llaguna Blanca, llaguna del Toro, llaguna de los Cisnes, llaguna Santa María, llaguna Parrillar, llagu Lynch, llagu Chicu, lago Blanco, llagu Deseyáu, llagu Fagnano, llagu Mercedes, llagu Navarino, llagu Windhond.

Asina d'importante como'l parque nacional Torres del Paine, son de relevancia mundial les canales fueguinos, el cordal Darwin, la canal Beagle y el míticu cabu de Fornos.

Educación[editar | editar la fonte]

Universidá de Magallanes[editar | editar la fonte]

Na capital rexonal, Punta Arenas atópase'l Campus Central de la Universidá de Magallanes, que ye la universidá más importante de la Patagonia Chilena.

La Universidá de Magallanes ye una universidá pública y tradicional de Chile. Foi creada en 1981, siendo la socesora de la sede en Punta Arenes de la Universidá Téunica del Estáu fundada en 1961. Ye la única universidá propia de la Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena; Cuenta con alredor de 4000 alumnos y amás tien sedes nos otros 3 centros poblaos más grandes de la rexón, en Puerto Natales, Porvenir y Puerto Williams, ye una de les universidaes patagónicas con mayor estensión nel área de la investigación.

Vista aérea de la Facultá d'Inxeniería de la Universidá de Magallanes.

Campus

Demografía[editar | editar la fonte]

Punta Arenas.
Puerto Natales.
Puerto Williams.
Porvenir.
Villa Les Estrelles, na Isla Rey Jorge

La población de la rexón ye una de les más baxes de Chile, anque tien de tenese en cuenta que foi una de les últimes rexones en colonizase y poblase.

Nel censu de 1854 cuntáronse 158 colonos, que correspondíen a los pobladores de Punta Arenas, la población de nativos, según King, sumaben en 1830, aproximao unos 2200 (unos 400 na patagonia occidental y aproximao 1600 al sur del estrechu).

El censu de 1875 daba cuenta de 1144 habitantes y nel de 1895 la población xubiera a 5170 habitantes, na so mayoría concentraos na ciudá de Punta Arenas y la so contorna.

La instalación de les estancies ganaderes atraxo a un gran númberu d'inmigrantes europeos (principalmente croates, españoles y británicos); qu'al pie de los chilenos de Chiloé, aumentaron en gran midida la población de la rexón.

Yá nel censu de 1907, el Territoriu de Magallanes cuntaba con 17 330 habitantes, distribuyíos de la siguiente manera: - Cd. de Punta Arenas: 12 785 hab. - Patagonia Chilena: 1094 hab. - Pen. de Bruswick: 1062 hab. - Tierra del Fueu: 1626 hab. - Canal de Beagle: 184 hab. - Última Esperanza: 392 hab. - Ríu Baker: 187 hab.

Esta proporción caltúvose hasta los nuesos díes concentrando la mayor parte de la población rexonal na ciudá de Punta Arenas, y nes capitales provinciales: Puerto Natales, Porvenir y Puerto Williams.

Nos postreros 50 años la población caltuvo una medría moderada, como s'amuesa de siguío, calteniendo una de les más baxes densidaes de población del país y siendo ésta mayoritariamente urbana, concentrada principalmente en Punta Arenas.

Censos
  • 1952: 55 206 hab.
  • 1960: 73 358 hab.
  • 1970: 89 443 hab.
  • 1982: 131 914 hab.
  • 1992: 143 198 hab.
  • 2002: 150 826 hab.
  • 2017: 166 533 hab.

Les ciudaes más poblaes (censu 2002) son: Punta Arenas (131 592 hab.); Puerto Natales (21 477 hab.); Porvenir (6 801 hab.); Puerto Williams (2063 hab.); y Cuetu Sombreru (687 hab.).

Indicadores básicos (serie histórica)[editar | editar la fonte]

De siguío preséntase la serie histórica d'indicadores básicos de la Rexón de Magallanes y Antártica Chilena:

Añu Nacencies Fallecimientos Tasa bruta de natalidá Tasa bruta de mortalidá Tasa global de fecundidá
1997 2464 911 16,6 6,1 2,26
1998 2488 853 16,6 5,7 2,27
1999 2413 930 15,9 6,1 2,18
2000 2352 928 15,3 6 2,11
2001 2232 892 14,6 5,8 2
2002 2243 936 14,5 6 2,02
2003 2198 966 14,2 6,2 1,97
2004 2088 933 13,4 6 1,88
2005 2161 963 13,8 6,2 1,95
2006 2127 954 13,6 6,1 1,91
2007 2173 963 13,8 6,1 1,95
2008 2264 1016 14,3 6,4 2,02

Fonte: I.N.E. (Chile)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Glaciar Grey

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Ministeriu del Interior (10 de ochobre de 1978), Decreto llei 2339, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=6889&idVersion=1978-10-10 .
  2. Ministeriu del Interior (05 de avientu de 1989), Decretu con fuercia de llei 1, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=3438&idVersion=1989-12-05 .
  3. 3,0 3,1 3,2 Gobierno Rexonal de Magallanes y Antártica Chilena (05 de febreru de 1997), Resolvimientu 42, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=60733&idVersion=1997-02-05 .
  4. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes proyecciónINE
  5. «Hora Oficial». Consultáu'l 8 d'agostu de 2017.
  6. Ministeriu de Rellaciones Esteriores (21 de xunu de 1955), Decreto 1747, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1017683&idVersion=1955-06-21 .

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]