Rexón d'Atacama

Coordenaes: 27°S 70°W / 27°S 70°O / -27; -70
De Wikipedia
Rexón d'Atacama
Alministración
PaísBandera de Chile Chile
ISO 3166-2 CL-AT
Tipu d'entidá rexón de Chile
Capital Copiapó
División
Xeografía
Coordenaes 27°S 70°W / 27°S 70°O / -27; -70
Superficie 75176.2 km²
Llenda con Rexón d'Antofagasta, Rexón de Coquimbo, Provincia de Catamarca, Provincia de La Rioja (es) Traducir y Provincia de San Juan (es) Traducir
Altitú media 1800 m
Demografía
Población 286 168 hab. (2017)
Densidá 3,81 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−04:00
goreatacama.cl
Cambiar los datos en Wikidata

La rexón d'Atacama[1][2][3] ye una de les quince rexones en que s'estrema Chile. La so capital ye Copiapó. Allugada nel norte del país —norte chicu—, llinda al norte cola rexón d'Antofagasta, al este con Arxentina, al sur cola rexón de Coquimbo y al oeste col océanu Pacíficu. Con 286 168 habs. en 2017 ye la cuarta rexón menos poblada del país —per delantre d'Arica y Parinacota, Magallanes y Aysén, la menos poblada, y con 75 176 km², la cuarta más estensa, por detrás de Magallanes, Antofagasta y Aysén.[4]

Ta compuesta poles provincies de Chañaral, Copiapó y Huasco, y la capital rexonal ye la ciudá de Copiapó, alcontrada a 806 km al norte de la capital nacional, Santiago de Chile. El principal centru urbanu de la rexón ye la Conurbación Copiapó-Tierra Mariella con 167 956 habitantes, siguida de Vallenar con 51 917 habitantes según el Censu chilenu de 2017.

Historia[editar | editar la fonte]

Diego d'Almagro llega al valle de Copiapó.

Periodu prehispánicu y entamu de la historia de Chile[editar | editar la fonte]

Mientres munchos años, esta rexón foi habitada por tribus diaguites. El descubridor Diego d'Almagro llegó al valle de Copiapó en 1536, dando entamu al Descubrimientu de Chile. Sicasí, les nueves interpretaciones definieron a esta etapa, como los prolegómenos de la historia chilena (Guillermo Cortés Lutz, Tesis doctoral 1998), o etapa del primer contautu ( Marcela Urizar). Nun se fala de descubrimientu, una y bones Chile taba descubiertu y evolucionando.

Darréu va llegar a Chile, Pedro De Valdivia, llegando primeru a finca Chañaral, nes cercaníes de l'actual ciudá de Diego d'Almagro, y dende ellí va treslladase a Copiapó, onde se realizara tomar de posesión de Chile, el 26 d'ochobre de 1540. A partir d'esi momentu, dase entamu a la historia chilena. Esto asocedería en Chamonate o Toledo. Oriel Álvarez, diznos que tamién pudo ser cerca de los espacios cercanos a l'actual planta Ojancos. Lo importante a destacar ye qu'l'españoles averaron el so toma de posesión a les riberes del ríu. Pedro de Valdivia toma posesión a nome del rei d'España y en representación de Francisco de Pizarro, esti trascendental fechu quedaría certificáu llegalmente por Luis de Cartaxena, el qu'actuó como escribán y notariu, al empar que'l fechu foi rellatáu por Gerónimo de Vivar, cronista acompañante de Valdivia, quien nos describe asina esti momentu: "En xueves XXVI díes del mes d'ochobre del añu de nuesa salú de mil y quinientos quarenta , ante un escribán del rei y de representación real, el xeneral tomo posesión en nome de la so maxestá..Fixo les dilixencies qu'en tal casu riquíense,. diciendo en voz alta qu'entamaba y entamó y tomaba y tomó posesión naquel valle de Copiapó en nome de la so maxestá. Esi valle d'indios como de tola gobernación que d'ellí d'equí p'arriba tenía."

L'añu 1548, el Capitán Juan Bohon, fundo al interior del Valle, el fuerte Copiapó, ante esta situación los Diaguitas, remontáronse y terminaron destruyendo'l fuerte y dando muerte a tolos españoles, darréu a esta sulevación, van xunir a la revuelta de La Serena, a lo postrero terminaren destruyendo esta ciudá en 1549. Depués, Francisco de Aguirre, va ser unviáu por Valdivia a pacificar la zona d'Atacama, pacificación que como yá sabemos foi a Sangre y Fueu, pa darréu instalase nel fuerte Montalván, onde s'empezara a llevantar lo que va ser la ciudá de Copiapó. ( Guillermo Cortés Lutz, 2015)

Periodu colonial[editar | editar la fonte]

Mientres la Colonia, foi conocida como la llende septentrional de la Capitanía Xeneral de Chile, dependiente del Virreinatu de Perú. El 8 d'avientu de 1744, ye fundada la ciudá de San Francisco de Copiapó de la Selva, anguaño [Copiapó], siendo'l so fundador Francisco Cortés . En 1789 ye fundada por orde del Gobernador Ambrosio O'Higgins, la ciudá de Vallenar. Atacama, empieza a ser un polu de desenvolvimientu mineru.

Periodu republicanu[editar | editar la fonte]

Yá mientres el periodu de la República Juan Godoy afaya'l mineral de plata de Chañarcillo en 1832. Gracies a esti descubrimientu Chile convertir n'unu de los principales productores d'esti metal nel mundu y dexa'l surdimientu de la economía nacional. Nesa dómina la rexón formaba parte del sector norte de la Provincia de Coquimbo, sicasí por cuenta de la creciente riqueza de la zona esta dixébrase d'ella y empieza a funcionar de manera independiente a partir de 1843. P'ameyorar el tresporte del mineral al esterior constrúyese equí la primer llinia de ferrocarril del país por William Wheelwright, mercante marín norteamericanu, xuniendo a Copiapó con Caldera (1851). Col intre del tiempu Santiago, la capital de Chile, empieza a cobrar un impuestu a la minería Atacameña provocando un conflictu bélicu ente Atacama y Santiago, la Revolución de 1859. A pesar que'l bandu rexonalista (Exércitu de la revolución constituyentes d'Atacama) foi ganáu na Batalla de Cuetu Grande 1859, el conflictu aparente'l fin de la República Conservadora.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1916 empezó la esplotación del cobre en Potrerillos, forxando una bullante ciudá, qu'anguaño s'atopa despoblada y que sobrevive básicamente a los restos de la fundición de los minerales, agora esplotaos na mina d'El Salvador.

Atacama a diferencia d'otres rexones de Chile, presenta un fuerte sentimientu d'identidá rexonal, casi únicu en Chile, aniciáu nos sos antecedentes históricos, económicos y culturales, por ello tres el procesu de rexonalización de la segunda metá de la década de 1970, la Provincia d'Atacama nun sufrió cambeos de nenguna índole calteniendo la so socesora la Rexón d'Atacama la conformanza orixinal.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Envernada de 2015[editar | editar la fonte]

Un inusual frente de mal tiempu provocó precipitaciones en tola rexón, provocando la crecida de los ríos Saláu y Copiapó, persones aisllaes por cortes de rutes y cortes d'enerxía llétrica. La presidente Michelle Bachelet declaró zona de catástrofe y el 25 de marzu Estáu d'esceición tao d'esceición constitucional en tola rexón d'Atacama, polo que les Fuercies Armaes tomaron el control de la zona.[5][6]

Gobiernu y alministración[editar | editar la fonte]

La Rexón d'Atacama, pa efeutos del gobiernu y alministración interior, estremar en 3 provincies:

Pa los efeutos de l'alministración llocal, les provincies tán estremaes en 9 comuñes.

La Rexón d'Atacama, a efeutos eleutorales, correspuende a la circunscripción senatorial III y arrexunta a los distritos 5 y 6.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

El gobiernu de la rexón mora nel Intendente, designáu pol Presidente de la República. Anguaño la intendenta ye Alexandra Núñez Sorich (PDC).[7]

El gobiernu y alministración de les provincies correspuende a trés gobernadores, nomaos pol Presidente de la República.

Alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración de la rexón anicia nel Gobiernu Rexonal, constituyíu pol intendente, designáu pol presidente de la República y pol conseyu rexonal, compuestu de 14 conseyeros electos por votación popular, cada cuatro años (3 por Chañaral; 7 por Copiapó; y 4 por Huasco).

L'alministración llocal de cada comuña mora na respeutiva municipalidá, compuesta d'un alcalde y un númberu variable de conceyales, toos electos por aciu votación popular.

División políticu-alministrativa de la Rexón d'Atacama
Provincia Capital Comuña
Chañaral Chañaral 1 Chañaral
2 Diego d'Almagro
Copiapó Copiapó 3 Caldera
4 Copiapó
5 Tierra Mariella
Huasco Vallenar 6 Alto del Carmen
7 Freirina
8 Huasco
9 Vallenar

Bandera[editar | editar la fonte]

Atacama, xunto coles rexones de Coquimbo, Los Ríos, Los Lagos y Magallanes, son les úniques rexones de Chile que tienen un emblema propiu. La bandera foi adoptada oficialmente por aciu el resolución 79 en febreru de 1996 pol Gobiernu Rexonal.[8] Anque la Bandera de la Rexón d'Atacama solo foi oficializada en 2005, cuando se-y dexó por llei ser izada en reparticiones, edificios y actos públicos, yá yera emplegada masivamente polos habitantes de la Rexón d'Atacama como alcordanza de la Revolución Lliberal de 1859, comandada por Pedro León Gallo, quien gracies a la so fortuna sofitada na minería pudo armar un exércitu que dende Copiapó enfrentar al Gobiernu conservador de Manuel Montt. Esti exércitu. nes sos distintes unidaes, enarboló esti estandarte que rápido foi adoptáu pola ciudadanía de la zona como símbolu de la llucha antioligárquica, qu'anque foi ganada militarmente significó la nacencia d'una nueva fuercia político en Chile, el Partíu Radical, que tamién tuvo'l so trubiecu en Copiapó, capital d'Atacama.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Orografía[editar | editar la fonte]

Atayando la Depresión Entemedia, ye carauterísticu de la rexón, atopar los denominaos gordones tresversales que xunen los cordales de la Mariña y de los Andes. Esto da orixe a valles que van d'este a oeste los que de la mesma formen valles fluviales. Estos valles fluviales corten el cordal de la Mariña, la que nesta llatitú puede algamar altitúes cimeres a los 1000 msnm.

La cordal de los Andes tien gran elevación, algamando en permediu unos 5000 msnm algamando la máxima altitú del país nel volcán inactivu neváu Ojos del Salado que bordia los 6893msnm, na frontera con Arxentina.

Nesta rexón atopen dellos volcanes, cuetos y montes, ente ellos: cuetu Vicuñas, volcán L'Ermitañu, volcán Coloraos, etc.

Parques nacionales[editar | editar la fonte]

Ta asitiáu 30 km al norte de Chañaral y a 194 km al norte de Copiapó, foi creáu en 1985, por aciu DS 527 del Ministeriu de Bienes Nacionales. Toma una área de 43 764 ha.

La fauna qu'habita'l parque puede estremase ente aquelles que lo faen al interior y les que lo faen na mariña. Ente les primeres atópense distintos royedores, guanacos, foín culpeo y dellos reptiles. Amás, aves como cóndores y peñerines. Na zona costera vense chungungos, llobos marinos d'un pelo y gran cantidá d'aves, como chorlitos y pelícanos. Pero l'ave más importante del llugar ye'l pingüín de Humboldt, una especie considerada vulnerable.

Na flora los sectores cercanos a la mariña esiste mayor diversidá de vexetación, por cuenta de la presencia de la neblina costera, más conocida como Camanchaca. Acá apaecen especies como'l chañarcillo, la cleome o'l llecheru, arbustu del que brota un látex llechiento y venenoso.

Clima[editar | editar la fonte]

Desiertu floríu.

El clima predominante na rexón ye'l desértico, que se atenúa de norte a sur debíu al aumentu de les precipitaciones. Escontra la cordal de los Andes y mientres más aumenta l'altor, el clima vuélvese desértico fríu algamando carauterístiques de tundra. Na mariña asocede un fenómenu carauterísticu de la zona del norte chicu conocíu como camanchaca, una neblina bien bayurosa. La oscilación térmica va n'aumentu d'oeste a este.

Na capital de Copiapó atópase emplazado nuna zona de transición climática dende'l Desértico marxinal a Estepárico templáu. Les altes temperatures atópense regulaes pola relativa influencia marítima que recibe la zona, pol contestu xeográficu de valle tresversal nel que s'atopa, lo cual facer entrar nun contautu casi direutu coles planicies mariniegues. Por esta mesma razón, xeneralmente entra a la ciudá nubosidad costera mientres les mañanes, que esvalíxase xeneralmente dempués del mediu día. Les temperatures pel branu son templaes mientres el día llegando a los 28 o 32°C y superando n'ocasiones los 35°C, ente que mientres la nueche nesta dómina del añu baxen hasta llegar regularmente a los 17°C, aproximao. La temperatura más alto rexistrada na última década foi de 40° en 2009. Na dómina iverniza producir mientres la nueche temperatures de 0 a 5°C y nel día xube a los 20 o 25°C. La temperatura más baxo rexistraes foi de -10°, el 19 de xunetu de 2008.

  Parámetros climáticos permediu d'Atacama 2011 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 33.7 33.1 31.8 27.4 25.4 22.1 21.3 22.2 25.3 28.7 31.5 31.9 28.0
Temperatura mínima media (°C) 18.5 17.7 14.6 11.4 8.5 6.5 5.7 6.8 9.4 12.5 15.8 12.2 12.0
Precipitación total (mm) 0.0 0.0 0.2 Error d'espresión: Operador < inesperáu
Fonte: ONEMI.CHILE[9] Parámetros 2011.Fonte 2012

Economía[editar | editar la fonte]

Video promocional de la Rexón d'Atacama.

La so economía anicia principalmente na minería cuprífera (El Salvador), fundición de cobre en Paipote (Copiapó) y l'agricultura d'aceitunes nel valle del Huasco, como tamién la esportación d'uva nel valle de Copiapó siendo esta la primera del país, xenerando grandes ganancies con respectu al restu del país.

Anguaño túvose invirtiendo nel turismu, especialmente debíu al eventu del desiertu floríu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Vallenar.

La Rexón d'Atacama ye, tres Aysén, Magallanes y Arica y Parinacota, la menos poblada del país. De la so población total, más del 70% asítiase nes ciudaes de Copiapó y Vallenar.

Les ciudaes más importantes son (datos del censu del 2002): Copiapó (125 983 hab.); Vallenar (43 750 hab.); Caldera (12 776 hab.); Chañaral (12 086 hab.); El Salvador (8697 hab.); Tierra Mariella (8578 hab.); Diego d'Almagro (7961 hab.).

Indicadores básicos (serie histórica)[editar | editar la fonte]

De siguío preséntase la serie histórica d'indicadores básicos de la Rexón d'Atacama:

Añu Nacencies Fallecimientos Tasa bruta de natalidá Tasa bruta de mortalidá Tasa global de fecundidá
1997 4698 1142 18,7 4,5 2,39
1998 4621 1107 18,1 4,3 2,34
1999 4641 1093 18 4,2 2,35
2000 4443 1103 17 4,2 2,25
2001 4603 1138 17,5 4,3 2,32
2002 4310 1163 16,3 4,4 2,16
2003 4407 1157 16,5 4,3 2,21
2004 4212 1176 15,7 4,3 2,1
2005 4296 1209 15,9 4,4 2,14
2006 4648 1261 17 4,4 2,29
2007 4720 1352 17,2 4,9 2,31
2008 4803 1307 17,3 4,7 2,33

Fonte: I.N.E. (Chile)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ministeriu del Interior (10 de ochobre de 1978), Decreto llei 2339, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=6889&idVersion=1978-10-10 .
  2. Ministeriu del Interior (05 de avientu de 1989), Decretu con fuercia de llei 1, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=3438&idVersion=1989-12-05 .
  3. Gobierno Rexonal d'Atacama (01 de febreru de 1996), Resolvimientu 79, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=32900&idVersion=1996-02-01 .
  4. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes censu17
  5. «rayu-y córtase-ruta-a-copiapo.html Mal tiempu en atacama vallenar sufre corte d'enerxía per rayu y córtase ruta a Copiapó». EMOL. Consultáu'l 25 de marzu de 2015..
  6. «Gobierno decreta Estáu d'Esceición en Rexón d'Atacama y llapada a autoevacuar a zones segures». www.latercera.com (25 de marzu de 2015). Consultáu'l 25 de marzu de 2015.
  7. «Gobierno designa nueves autoridaes rexonales y provinciales en Atacama y La Araucanía». BiobíoChile (21 de xunetu de 2017). Consultáu'l 22 de xunetu de 2017.
  8. Gobierno rexonal de la III Rexón (1 de febreru de 1996). «Resolución 79 de 1996 del Gobiernu Rexonal». Consultáu'l 21 de mayu de 2011.
  9. «Permedios meteorolóxicos en Copiapó 2011». Consultáu'l 1 de marzu de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]