Rexón Autónoma del Tíbet

Coordenaes: 31°42′20″N 86°56′25″E / 31.70556°N 86.94028°E / 31.70556; 86.94028
De Wikipedia
Rexón Autónoma del Tíbet
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-XZ
Tipu d'entidá Rexón autónoma de China
Capital Lhasa
Cabezaleru/a del gobiernu Che Dalha
Nome oficial 西藏自治区 (zh-cn)
བོད་རང་སྐྱོང་ལྗོངས། (bo)
Nome llocal བོད་ཡུལ། (bo)
División
Xeografía
Coordenaes 31°42′20″N 86°56′25″E / 31.70556°N 86.94028°E / 31.70556; 86.94028
Superficie 1228400 km²
Llenda con Sichuan, Yunnan, Sinkiang, Qinghai, Nepal, Himachal Pradesh, Uttarakhand, Sikkim, Bután, Arunachal Pradesh y Estado Kachin (es) Traducir
Puntu más altu Everest
Demografía
Población 3 648 100 hab. (2020)
Densidá 2,97 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 1965
xizang.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

El Tíbet, oficialmente la Rexón Autónoma del Tíbet (en chinu: 西藏自治区, en tibetanu: བོད་རང་སྐྱོང་ལྗོངས།), ye una de les cinco rexones autónomes que, xunto colos ventidós provincies, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China (les rexones autónomes carauterizar por tar acomuñaes a grupos étnicos minoritarios). La so capital ye Lhasa.

Ta asitiada n'Asia Central, sobre una pandu con un permediu d'altor de 4900 msnm la cual ta arrodiada de los cordales de mayor altitú de la Tierra. El conceutu occidental "Tíbet" puede referise tantu a la rexón autónoma de China como al Tíbet históricu que consiste nes provincies d'Amdo, Kham, y Ü-Tsang.

La llingua mayoritaria ye'l tibetanu. Nel Tíbet atópase'l monte más altu del mundu, el monte Everest (8848 msnm), faciendo frontera con Nepal.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Pocu conocer del Tíbet antes del sieglu VII. Dende esti sieglu hasta'l sieglu X el Tíbet foi un país independiente onde la tierra yera tenida por families nobles, monesterios budistes y pequeños terratenientes. Esta forma de sociedá caltener hasta 1930. Entós daquella 700 000 persones yeren siervos nuna población total de 1 500 000 d'habitantes.

Nel sieglu XIII el Tíbet foi apoderáu pol Imperiu mongol, fundando les dinastíes Yuan y Ching, xuniéndose a la dinastía autóctona Ming, fundada polos Dinastía Han Han. Los gobernantes mongoles diéronlu gran autonomía secular a la escuela de Sa-skya del budismu tibetanu. Mientres tres siglos'l Tíbet siguió siendo gobernáu por dinastíes seculares. Nel sieglu XVI, Altan Khan, de la tribu mongol de Turnet, dio-y respaldu al gobiernu relixosu del Dalái Lama, siendo'l budismu la relixón predominante ente mongoles y tibetanos. Nel sieglu XVII el xesuita António de Andrade llogró travesar los montes del Himalaya y enfusar nel Tíbet, convirtiéndose nel primer européu en consiguilo.

De primeres del sieglu XVIII China unvió un comisionado chinu a Lhasa pa faese cargu del gobiernu. Distintes faiciones tibetanes remontar contra'l comisionado, que foi asesináu. Darréu l'exércitu Qing invadió'l Tíbet y ganó a los rebeldes, reinstalando a otru comisionado. Dos mil soldaos chinos permanecieron nel Tíbet y los sos llabores defensivos fueron sofitaes por fuercies locales entamaes pol comisionado.

En 1904 los británicos unviaron un fuerte contingente militar ya invadieron Lhasa, forzando nesta forma l'apertura de la frontera ente la India (entós colonia británica) y el Tíbet. En 1906 los británicos roblaron un tratáu con China pol cual el Tíbet convertir nun protectoráu británicu.

En 1907 roblóse un nuevu tratáu ente Gran Bretaña, China y Rusia onde se-y daba a China la soberanía sobre'l Tíbet. En 1910 el poder central Qing exerció per primer vegada'l gobiernu direutu sobre'l Tíbet.

Tibet independiente (1913-1950)[editar | editar la fonte]

El Potala en Lhasa, la capital del Tíbet.

En 1911 la proclamación de la República en China obligó a les tropes chines aparcaes nel Tíbet a tornar, oportunidá qu'aprovechó'l Dalai Lama pa restablecer el so control sobre'l Tíbet y proclamar la independencia. En 1913 el Tíbet y Mongolia roblaron un alcuerdu reconociendo la so mutua independencia de China.

En 1914 axustóse un tratáu ente China, Tíbet y Gran Bretaña denomináu Convención de Simla. Mientres esta convención los invasores británicos trataron d'estremar al Tíbet en dos rexones, lo cual nun espolletó. Sicasí los representantes del Tíbet y de Gran Bretaña roblaron un alcuerdu de llombu de China, por aciu el cual Gran Bretaña reconocía la independencia del Tíbet y a cambéu los británicos axudicaríense 90 000 quilómetros cuadraos de territoriu tradicionalmente tibetanu que correspuende al actual estáu d'Arunachal Pradesh. Dempués de declarada la independencia d'India, esta nación consideró esta rexón como so en función a la frontera establecida nel mentáu tratáu. China, sicasí, refugó tal posición, indicando que dichu tratáu nun tenía nenguna validez yá que nun foi robláu por ellos y el Tíbet nun yera una nación independiente, sinón un protectoráu de China. La disputa por esta rexón causó la guerra ente China ya India en 1962.

Al españar la Revolución de Xinhai y la Primer Guerra Mundial, Tíbet perdió interés pa les potencies occidentales y pa China. Nesa coxuntura'l decimotercer Dalái Lama tomó'l gobiernu del Tíbet ensin interferencia dalguna d'otros países.

Tíbet ocupáu por China[editar | editar la fonte]

En 1950 l'Exércitu Popular de Lliberación chinu entró nel Tíbet a apautar colos paisanos el frente común contra los nacionalistes del Kuomintang, ante'l peligru de la posible restitución de la República de China. En 1951 redactóse'l Plan pa la Lliberación Pacífica del Tíbet, que foi robláu por representantes del Dalai Lama y el Panchen Lama. Esti plan contemplaba l'alministración conxunta del gobiernu chinu col gobiernu del Tíbet. Naquella dómina la mayoría de los tibetanos vivíen so un réxime teocráticu con una propiedá d'estilu asiáticu-semifeudal de la tierra. El plan económicu aprobáu poles comuñes populares de tol territoriu sinón-tibetanu, y acordies con el réxime de Nueva Democracia temporalmente presente en China, concedió la pequeña propiedá de les tierres a llabradores tanto chinos como tibetanos y la propiedá coleutiva en delles de les tierres más grandes. En xunu de 1956 y por cuenta de esta reforma, españó una rebelión en delles provincies del Tíbet que s'estendió hasta Lhasa.

El pueblu tibetanu empecipió una rebelión en Lhasa el 10 de marzu de 1959, el Llevantamientu Nacional Tibetanu, pa esixir la separación de China pol xenocidiu lleváu a cabu pol Exércitu Popular de Lliberación, saboteando colleches, escueles y comuñes populares. China llogró encalorar la rebelión cola ayuda les milicies de les comuñes populares, a base de llucha violenta y represión colos rebeldes proteocráticos más sangrientos. El decimocuartu Dalái Lama, los sos principales collaboradores y les fraiciones sociales favorables al réxime teocráticu abellugar na India.

Tres la fuxida del Dalái Lama, el Panchen Lama foi instituyíu como nuevu gobernador del Tíbet. En 1965 China introdució cambeos sustanciales cola transición de la pequeña propiedá a la propiedá social de la tierra, arrampuñando les tierres del campesinado y apurriéndoles a ingentes cantidaes de chinos movilizaos dende otres rexones pal so asentamientu nel Tíbet.

En 1979 restablezse la educación confesional nos monesterios, anque los condicionantes y llimitaciones son importantes como la prohibición a los lames que cuestionen el derechu de China a gobernar al Tíbet. Mientres los siguientes años, el Dalai Lama buscó'l sofitu de la ONX, que emitió los resolvimientos adoptaos pola Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes en 1959, 1961 y 1965, solicitando a China que respetara'l autodeterminación del pueblu tibetanu. Para 1988, el Dalai Lama modificó les sos demandes col enfotu de llegar a un alcuerdu y propunxo la creación d'un Tíbet democráticu y con gobiernu autónomu, n'asociación cola República Popular de China.

En 1988 producióse una folada de protestes que derivaron n'aiciones violentes y que fueron duramente reprimíes pol entós xefe del Partíu Comunista Chinu en Tíbet, Hu Jintao. Esta cruel respresión incluyía tortures, fusilamientos y humildaciones públiques, como faer romper a monxos y monxes los sos votos a punta de fusil por aciu copulaciones forzaes ente ellos.

En 1989 el Panchen Lama finó, y el Dalái Lama y el gobiernu de China reconocieron distintes reencarnaciones. Respetando la relixón de los tibetanos, el gobiernu de China reconoció oficialmente la reencarnación del Panchen Lama, acordies cola tradición Vajrayāna budista. Pa ello valiéronse del procedimientu que s'utilizó na dinastía Qing por aciu el cual el Panchen Lama yera escoyíu nuna especie de llotería utilizando una urna d'oru onde'l nome de los posibles Panchen Lama taben ensertaos en boles de cebada. Pela so parte el Dalai Lama nomó a Gedhun Choeky Nyima como l'oncenu Panchen Lama, ente que'l gobiernu chinu escoyó al neñu llamáu Gyancain Norbu. Gyancain foi criáu en Beixín y apaez en públicu bien esporádicamente. Choeky y la so familia, d'alcuerdu a los exiliaos tibetanos, paecieren tar prisioneros. El gobiernu chinu afirma que ta llibre so una identidá falsa con cuenta de protexer la so privacidá.

Tíbet dende los Xuegos Olímpicos Beixín 2008[editar | editar la fonte]

En marzu de 2008 desencadenóse una revuelta con un númberu de víctimes por determinar. Los disturbios empezaron cuando tibetanos atacaron comercios y persones d'etnia han (la mayoritaria en China). Como resultáu d'estos disturbios, dellos países plantegáronse la posibilidá de nun allegar a los Xuegos Olímpicos de Beixín 2008, como asocedió col dirixente francés Nicolas Sarkozy. El mesmu Sarkozy tuvo que dar marcha tras nes sos declaraciones cuando una fuelga de consumidores punxo n'apiertos a la cadena mayorista Carrefour en China.

La celebración de los Xuegos Olímpicos en Beixín mientres el 2008 xeneró agries protestes per parte de tibetanos y simpatizantes de la causa tibetana en tol mundu. La policía de países con grandes cantidaes de refuxaos tibetanos como India y Nepal tuvo que caltener l'orde ante les protestes. En Xapón, realizáronse multitudinaries protestes protibetanas ante la visita del presidente chinu Hu Jintao.[2] Nel 2012 los parllamentarios xaponeses presentaron un resolución qu'apuraba a China a detener la represión en Tíbet motivada pola visita del líder tibetanu'l Kalon Tripa al Parllamentu xaponés y la so xunta con distintos parllamentarios, líderes relixosos y ex primeros ministros.[3]

Amás del sofitu amosáu polos xaponeses, l'entós candidatu presidencial Barack Obama solicitó al presidente George W. Bush que nun asistiera a los Xuegos Olímpicos de Beixín si'l gobiernu chinu nun dialogaba col Dalai Lama, el presidente de Francia Nicolas Sarkozy y el Secretariu Xeneral de les Naciones Xuníes, Ban Ki-Moon nun asistieron a l'apertura de los XX. OO.,[4] tamién hubo un comunicáu emitíu por 12 intelectuales chinos que sofitaben l'autonomía del Tíbet y solicitaben al gobiernu de Beixín detener el conflictu étnicu.[5]

Sicasí dellos países tamién amosaron sofitu a China, por casu Rusia, que nun dexó al Dalai Lama la entrada al país hasta'l 2004, cola subsecuente protesta de China. Esto porque la tercer comunidá relixosa de Rusia ye la budista, mayoritaria en delles repúbliques ruses.[6] De forma similar, el presidente de Costa Rica, Óscar Arias, refugó-y la entrada al Dalai Lama nel 2008 pa evitar alteriar les rellaciones con China que primiera al gobiernu costaricense nesi sentíu[7][8] a pesar de les protestes de la comunidá budista costarricense.

En 2009, el Dalai Lama per invitación del gobierno visitó Taiwán, un país mayoritariamente budista y que ye reclamáu por China como parte del so territoriu, pa orar poles víctimes de los recién furacanes, lo cual encendió la roxura del gobiernu chinu que lu consideró una provocación. El Dalai Lama aseguró que'l so llabor yera puramente humanitaria y relixosa.[9]

En marzu de 2010 empieza una nueva forma de protesta (quemar a lo bonzo) contra la represión que los tibetanos sufren de la so cultura y la so relixón. Ente esa fecha y finales de mayu de 2012 habíense inmoláu siquier 32 persones en tres provincies de China que cunten con una población tibetana numberosa (Sichuan, Qinghai y Gansu), pero non nel mesmu Tíbet, de les cualos finaren siquier 27, según grupos de defensa de los derechos de los tibetanos. El domingu 27 de mayu de 2012 produciéronse les primeres inmolaciones nel interior del Tíbet cuando dos persones quemar a lo bonzo na capital, Lhasa, cerca del templu de Johkang, lo que desamarró una folada de detenciones en Lhasa nos díes siguientes. Según Radio Free Asia, mediu amestáu al Gobiernu d'Estaos Xuníos que tien serviciu en llingua tibetana, fueron arrestaes alredor de 600 persones ente les cualos hai dellos sospechosos de grabar les inmolaciones colos sos teléfonos móviles. Esa mesma emisora informó que'l miércoles 30 de mayu una muyer de 33 años quemar a lo bonzo cerca d'un monesteriu budista de Aba (provincia de Sichuan).[10] Tamién hubo inmolaciones de exiliaos tibetanos fora de China como la que se produció en Nueva Delhi en marzu de 2012.

División[editar | editar la fonte]

La Rexón autónoma del Tíbet estremar en 4 ciudaes prefeutura y 3 prefeutures:

Mapa # Nome Hanzi Hanyu Pinyin Idioma tibetanu Wylie Tipu
1 Ngari 阿里地区 Ālǐ Dìqū མངའ་རིས་ས་ཁུལ། mnga'-ris sa-khul Prefeutura
2 Nagqu 那曲地区 Nàqū Dìqū ནག་ཆུ་ས་ཁུལ། nag-chu sa-khul Prefeutura
3 Chamdo 昌都市 Chāngdū Shì ཆབ་མདོ་གྲོང་ཁྱེར། chab-mdo grong-khyer ciudá-prefeutura
4 Shigatse 日喀则市 Rìkāzé Shì གཞིས་ཀ་རྩེ་གྲོང་ཁྱེར།་ ggzhis-ka-rtse grong-khyer ciudá-prefeutura
5 Lhasa 拉萨市 Lāsà Shì ལྷ་ས་གྲོང་ཁྱེར། lha-sa grong-khyer ciudá-prefeutura
6 Shannan 山南地区 Shānnán Dìqū ལྷོ་ཁ་ས་ཁུལ། lho-kha sa-khul Prefeutura
7 Nyingchi 林芝市 Línzhī Shì ཉིང་ཁྲི་གྲོང་ཁྱེར།་ nying-khri grong-khyer ciudá-prefeutura

Xeografía y ecosistema[editar | editar la fonte]

El monte Everest, el monte más altu del mundu, llevantar na frontera ente Tíbet y Nepal.

El Tíbet históricu constaba de 2 500 000 de km² nun permediu d'altitú de más de 4000 m. Anguaño, el Tíbet, estremar en tres provincies: Amdo (nel nordeste), Kham (la más oriental) y O-Tsang (suroeste).

El paisaxe tibetano ye impresionante. Nel Tíbet nacen ríos como'l Brahmaputra (tsangpo en tibetanu), el Yangtsé (drichu) o'l Indo (sengue khabab). Anguaño hai un grave problema col allugamientu de residuos nucleares nel Tíbet y cola enorme deforestación que se ta llevando a cabu na zona. Tamién hai que destacar una fuerte esplotación de los recursos minerales. El gran peligru del ecosistema tibetanu ye que resulta bien pervalible pero, al empar, desaxeradamente delicáu y fráxil.

Cultívense ceberes como'l trigu, el maíz o la cebada. Tamién cultiven mostaza, col, coliflor, coriandro, pataca, arroz, remolacha azucrera y tabacu ente otros.

Llagu Nam.

Nel Tíbet crecen árboles frutales como'l pumares y zrezales y otros como castaños y nozales, por citar dalgunos. Una planta bien cultivada ye, ensin dulda, el té (nes sos múltiples variedaes). Munches de les plantes que crecen ellí utilícense pa la medicina, pos esisten más de dos mil d'elles pa tratar el cáncer, úlceras, malaria, diabetes, anemia, tuberculosis.

Hai muncha variedá d'animales: 40 especies reinales de mamíferos, 23 de páxaros, 2 de reptiles y 10 de batracios. Dalgunos son: el yac, l'antílope tibetanu, l'osu panda xigante, el panda coloráu y la marmota de los Himalayas. La mayor parte de la flora y fauna tibetana concentrar nes zones más húmedes del este y del sur.

La biodiversidá del pandu tibetanu tien carauterístiques úniques, pero nun ye fácil midir el nivel de la so degradación por cuenta de restricciones pa realizar midíes independientes. Los cambeos radicales na redolada natural tibetanu podríen afectar al monzón —del que dependen les colleches de la India, Nepal, Tailandia, Birmania, China y otros países asiáticos— y que s'anicia nel Tíbet. Esti fechu ye bien importante pa los tibetanos[ensin referencies].

Comunicaciones ya infraestructures[editar | editar la fonte]

Llibros y periódicos pueden mercase escritos en llingua tibetana y esisten delles canales de radio y televisión nesta llingua. En 2007 inauguróse la primer emisora de televisión qu'emite 24 hores al día en tibetanu.

Les inversiones chines na provincia autónoma crecieron espectacularmente y esto haise traducíu na construcción de carreteres, aeropuertos, centrales llétriques, pontes y ferrocarriles. En 2007 empezó la esplotación del ferrocarril transtibetano, qu'apurrió miles de nuevos turistes a Lhasa, non ensin discutiniu per parte de los sectores relixosos.

Economía[editar | editar la fonte]

Un llabrador tibetanu llabrando la tierra cola ayuda de dos yaks.

La economía del Tíbet basóse n'actividaes tradicionales como, l'agricultura, la ganadería, la hilandería de llana, la silvicultura y l'artesanía. Apocayá afayáronse en Tíbet modestos xacimientos de cobre, plomu, cinc, cromu, oru, aluminiu y petroleu, lo que fizo que diverses empreses, tanto nacionales como estranxeres interesárense en faer estudios más amplios na zona. Tíbet tien amás unu de les cinco únicos xacimientos de litiu nel mundu, material usáu en medicina, industria pesao y apocayá en bateríes de coches llétricos y dispositivos informáticos móviles, lo que lo convierte nun xacimientu estratéxicu.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Por causa de la gran altitú y les dures condiciones ambientales del Tíbet, la so gastronomía ye bien rica en caloríes, proteínes y grases. L'alimentación diario de los nómades tibetanos basar en dos alimentos bien enerxéticos: la tsampa, que consiste en farina xeneralmente de cebada turrada al fueu, y el té tibetano (chas), que ye té con mantega de yac y sal. Otros platos más ellaboraos son, por casu, el thukpa (sopa de verdures, carne y pasta) y el momo (pasta con forma de ravioli —d'un tamañu más grande qu'una croqueta— rellena de carne o verdura, fechos al vapor), según los khabse (galletes). Igualmente cómese carne de yac, oveya o cabra. Tamién aprovechen la lleche pa faer lassi, yogur batíu y un pocu de miel con carne de güe.

Llingua[editar | editar la fonte]

La educación ye billingüe y los neños tibetanos aprienden simultáneamente chinu mandarín y tibetanu. Na llingua tibetana, les pallabres acostumen a ser monosilábiques anque se-yos añedir un sufixu que de normal denomina si ye masculín, femenín, plural, verbu, etc. L'alfabetu tibetanu provién de la dómina del rei Songtsen Gampo. Esti rei (el qu'introdució'l budismu al Tíbet) unvió un grupu d'eruditos a la India por qu'estudiaren los testos budistes y traducir a la llingua tibetana. Coles mesmes, estos eruditos teníen d'estudiar refechamente los alfabetos indios. Escoyeron el brahmi y, modificar, creóse l'alfabetu tibetanu.

Budismu[editar | editar la fonte]

Nuevos monxos nel monesteriu Drepung.

El budismu mahayana entró nel Tíbet gracies a Guru Rinpoché nel sieglu VIII. Antes esistía la tradición Bön. Cola puxanza del budismu, l'antigua tradición casi sumió, anque más tarde foi recuperada y fundáronse 300 monesterios. Parte de la creencia Bön creó'l budismu tibetanu. La tradición Mahayana o Gran Vehículu nun se llinda a buscar la lliberación personal, sinón que tien como finalidá espandir la sabiduría llograda y enseñar el camín a tolos seres. Esti vehículu toma distintes formes según les cultures: el zen en Xapón, el tantra o vajrayana en Tíbet.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Laird, Thomas (2008). La hestoria del Tíbet. Conversaciones col Dalai Llamba. Barcelona: Editorial Paidós. ISBN 978-84-493-2116-0.
  • Harrer, Heinrich. Siete años nel Tibet. Ediciones B; España. ISBN 84-406-7026-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]