Reunificación china de 1928

De Wikipedia
Zhang Xueliang, últimu señor de la guerra n'aceptar la unificación de China en 1928.
Bandera de los Cinco Colores, basáu nel principiu "Cinco races so una unión". Foi la bandera de la República de China mientres el gobiernu de Beiyang.
Bandera del gobiernu nacionalista, tres la reunificación de 1928 convertir na Bandera de la República de China.

La reunificación china de 1928, conocida na Historia de China como'l Reemplazu de la Bandera del Nordeste (chinu tradicional: 東北易幟) referir al anunciu de Zhang Xueliang, señor de la guerra de Manchuria, el 29 d'avientu de 1928 en reemplazar les banderes del Gobiernu de Beiyang en Manchuria pola bandera del Gobiernu Nacionalista. Esti actu ye consideráu como la culminación de la unificación de China so un solu estáu.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Tres la nacencia de la República de China en xineru de 1912 depués del fin de la imperial dinastía Qing, Sun Yat-sen foi nomáu Presidente de la República de China dientro del gobiernu provisional, pero namái pudo gobernar hasta abril por cuenta del so pocu poder políticu y a la presión del xeneral Yuan Shikai quien xunto al Exércitu de Beiyang tomáronse'l poder y atacaron al partíu nacionalista Kuomintang, entamando l'asesinatu del so líder Song Jiaoren en 1913. Sun quixo armar una segunda revolución, creando un nuevu gobiernu provisional en Nankín, pero foi entartallada rápido y Sun tuvo d'abelugase en Xapón, ente que'l Kuomintang tuvo de permanecer na clandestinidá. Nesi momentu da nacencia al gobiernu de Beiyang establecíu en Beixín. Yuan estendió'l so poder y proclamós'emperador a finales de 1915, y esta aición desamarró la Guerra de Proteición Nacional, onde delles rexones del sur proclamaron la so independencia como desafíu a la nueva monarquía. L'Exércitu Beiyang nun pudo contener el conflictu y Yuan tuvo d'arrenunciar a los sos planes imperiales abdicando en marzu de 1916, pero caltuvo'l cargu de Presidente hasta la so muerte en xunu.

Cola muerte de Yuan dexóse un vacíu nel poder y el gobiernu de Beiyang estazar en diversos bandos y nun hubo una continuidá clara nel poder de los Presidentes, provocando una desintegración onde señores de la guerra yeren los que gobernaben de facto en cada rexón; sobremanera nel Sur había una clara rebelión contra'l gobiernu de Beiyang. Sun tornó del exiliu y en 1917 llegó a Cantón a reorganizar el Kuomintang y tratar de buscar la unificación de China al traviés del Movimientu de Proteición Constitucional qu'empezó a apigurar a señores de la guerra del sur de China allegaos a los nacionalistes y otros aliaos como los comunistes.

Al llegar la década de 1920 el gobiernu de Beiyang sufrió un procesu de deterioru mayor con una socesión de guerres ente bandos y golpes d'estáu: la Guerra Zhili-Anhui (1920), la Primer Guerra Zhili-Fengtian (1922), la Segunda Guerra Zhili-Fengtian (1924), el golpe de Beixín (1924) y la Guerra Anti-Fengtian (1925-1926). Nel sur, la muerte de Sun en 1925 desfixo la fráxil unión ente los señores de la guerra y provocó la Guerra Yunnan-Guangxi, sicasí, mientres el conflictu apaez Chiang Kai-shek quien adulces s'establez como nuevu miembru prominente del Kuomintang y llogra l'adhesión gradual de los señores de la guerra en gran parte de China.

Escontra 1926 el gobiernu de Beiyang taba colapsáu y namái yera encabezáu por trés prominentes señores de la guerra: Zhang Zuolin, que gobernaba Manchuria, Wu Peifu na Pandu Central China y Sun Chuanfang na mariña este. Chiang llanzó en xunetu de 1926, la Espedición al Norte con mires a ganalos y llograr la unificación de China per parte de los nacionalistes. Wu y Sun fueron derrotaos, sicasí, nel momentu que la espedición diba escontra Beixín, Chiang realiza una purga contra los comunistes quien taben lluchando del so llau, y asocede la Masacre de Beixín de 1927, provocando una suspensión na meyora. Zhang, quien yera'l postreru señor de la guerra aprovechó'l vacíu nel poder, reactivando'l gobiernu de Beiyang y proclamóse Presidente de la República de China, pero namái exercía la soberanía sobre Manchuria y l'área de Beixín.

N'abril de 1928 Chang decide intentar per segunda vegada una espedición escontra Beixín y llogra vencer al Exércitu de Beiyang, y a finales de mayu los nacionalistes lleguen a Beixín y desmantelen el gobiernu de Beiyang. Zhang Zuolin aprovechó pa escapar en tren escontra Manchuria, pero foi asesináu'l 4 de xunu por una bomba plantada nel tren que viaxaba polos xaponeses, con mires de llograr una ocupación de Manchuria. Esti sucesu ye conocíu como'l incidente de Huanggutun.

Reunificación[editar | editar la fonte]

Tres l'asesinatu de Zhang Zuolin, tanto'l bandu Fengtian como'l Exércitu del Nordeste tuvo de reorganizase y decidieron que'l nuevu señor de la guerra sería Zhang Xueliang, fíu del fináu líder. Los xaponeses creyeron que Xueliang siendo mozu, muyeriegu y adictu al opiu, sería bono de manipoliar y dexar una llealtá d'ésti col Imperiu de Xapón. Sicasí, tres el so ascensu como señor abandonó los vicios, y el 1 de xunetu anunció un armisticiu colos nacionalistes y que taría dispuestu a aceptar la reunificación.[1] Los xaponeses fadiáronse y demandaron a Zhang a que proclamara la independencia de Manchuria, sicasí, ignoró les demandes y prosiguió coles sos aiciones.

El 3 de xunetu Chiang Kai-shek llegó a Bejing y axuntóse con un representante del bandu Fengtian col fin d'axustar la reunificación. El 1 d'ochobre, los Estaos Xuníos deciden dexar de reconocer al gobiernu de Beiyang y reconoz al gobiernu nacionalista como gobiernu llexítimu de la República de China, con mires d'exercer una esfera d'influencia en China teniendo a un país unificáu y detener la espansión xaponesa, midida que foi aceptada por otres potencies como'l Reinu Xuníu que reconocieron a los nacionalistes.

Col afitamientu del gobiernu nacionalista y concluyir les negociaciones, Zhang anunció'l 29 d'avientu de 1928 el reemplazu de toles banderes en Manchuria y aceptó la soberanía del gobiernu nacionalista sobre Manchuria, a cambéu l'Exércitu del Nordeste caltendríase y Zhang sería'l so comandante.

A partir d'esti puntu China unificar de manera formal, dando como orixe a una década de relativa prosperidá y estabilidá, conocida como la década de Nankín.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Republic of China historical annal: 1928 Archiváu el 11 de mayu de 2008 na Wayback Machine. under July 1, section A.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]