Retrete

De Wikipedia
Retrete clásicu d'asientu cola cisterna nel llombu.
Un sanitariu esterior Sanisette automatizado.
Retretes públicos romanos, Ostia Antica.
Retrete a la turca.

Denomínase retrete, escusáu, mexaderu o de mou familiar cagaderu o cagadoiru al elementu sanitariu utilizáu pa recoyer y sacupar los escrementos y la orina de los humanos escontra una instalación de saneamientu y que torga, por aciu un sistema de sifón d'agua llimpio, la salida de los golores desagradables de la cloaca o alcantarelláu escontra los espacios habitaos.

Xeneralmente, los retretes fabricar de porzolana, pero tamién d'aceru inoxidable y cualesquier otru material impermeable y llisu.

Evolución[editar | editar la fonte]

John Harington describió en 1596 un predecesor del retrete que se baleraba por aciu una válvula. El sistema de zarru hidráulicu col tubu en forma de S foi patentáu por Alexander Cumming en 1775.

Funcionamientu[editar | editar la fonte]

Seición llonxitudinal d'un retrete.
Esquema de funcionamientu del enllenáu de la cisterna.

La particularidá del retrete d'agua consiste en que tien un desaguadoriu acoldáu, de cuenta que queda retenida agua nél, formando un zarru hidráulicu o sifón, que torga'l pasu de golores desagradables. L'arrastre de la materia orgánico al saneamientu rique un dispositivu que produz una descarga de gran caudal d'agua en tiempu bien curtiu, dexando namás que agua llimpio nel coldu del zarru hidráulicu. Esti dispositivu puede ser una cisterna o una válvula especial llamada fluxómetro.

Les cisternes, que pueden ser altes (fixes a la paré a un altor de casi dos metros) o baxes, disponen d'un mecanismu d'enllenáu, con una válvula de nivel, que corta la entrada d'agua cuando llega a un nivel determináu, y d'otru de descarga, remanáu pol usuariu. Pola so posición, la cisterna alta rique menos cantidá d'agua pa funcionar.

En dellos aseos públicos y hoteles, pa evitar el vandalismo, empléguense cisternes empotraes tres el panal que sostién el retrete, asitiaes a mayor altor que la cisterna baxo y menor que l'alta, de cuenta que de la cisterna solamente vese'l pulsiador de accionamiento, siendo lo suficientemente grande como pa sirvir de rexistru de la cisterna p'arreglos.

N'aseos coleutivos, en que la frecuencia d'usu pueda ser grande, empléguense los fluxómetros, qu'eviten tener qu'esperar el tiempu necesariu pal enllenáu de la cisterna ente un usu y el siguiente. Sicasí, tien de llindase l'usu d'esti dispositivu, porque esixe tuberíes de mayor diámetru y, si la instalación tien munchos aparatos d'esti tipu coneutaos, puede esixir una instalación propia, distinta de la normal. Pela contra, tien la ventaya, n'aseos públicos coleutivos, de que ye más difícil estropialo por vandalismo.

Tipos de retrete[editar | editar la fonte]

Les distintes categoríes de retretes inclúin:

  • Retrete pedestal: la mayoría de los retretes son d'esti tipu. Consta d'un asientu fitu al pisu por aciu bulones o otra pieza removible.
  • Retrete suspendíu: la taza ta fixa a la paré por aciu una armadura angular metálica empotrada na paré y el suelu. Tien la gran ventaya de dexar el suelu dafechu llibre, lo que facilita la llimpieza.
  • Retrete a la turca, retrete turcu o placa turca: tratar d'un retrete ensin taza: un furacu nel pisu, con dos sitios axacentes pa sofitar los pies. Igual puede cuntar con un zarru hidráulicu.
  • Retrete pa echar agua manualmente: nun tien un tanque conectáu a l'agua entubada y refúndiase l'agua con un xarru. Facilita l'usu d'agües grises, por casu de la ducha o de la llavadura de platos, calteniendo asina l'agua entubada llimpia.

Manera d'usu[editar | editar la fonte]

El retrete de pedestal ta diseñáu por que la persona que la usa lo faiga en posición sentada tantu pa defecar como pa mexar. Por ello, tien un altor d'alredor de 40 cm y una placa especial pa sofitar les zanques con comodidá.

Un retrete pa refundiar agua manualmente
Un retrete pa echar agua manualmente

Sicasí, ye tradicional que los homes utilizar en posición de pies pa mexar usando'l pene pa empobinar la orina escontra l'interior del artefautu. Esisten opiniones que cuestionen esti usu per parte de los varones: la mayoría de los conseyos pa enseñar a los neños a usar l'artefautu[1] y les propuestes de dellos políticos. Según estes propuestes, los motivos p'afalar l'usu del retrete en posición sentada nos varones son tener cuartos de baños llimpios de charcos y chiscadures» y el fechu de que nesta posición sacupa la vexiga con mayor eficacia y amenorga el riesgu de problemes de próstata. Realizaron propuestes d'esti tipu Viggo Hansen del Partíu d'Izquierda de Suecia[2][3] y el ministru taiwanés Stephen Shen.[4] L'artefautu diseñáu pa mexar en posición de pies ye l'urinariu.

Impautu ambiental[editar | editar la fonte]

Cuando daquién decide faer usu del retrete, ta inevitablemente contaminando l'agua. Envalórase qu'una familia de cinco persones que lo usa, contamina más de 150 000 llitros d'agua al tresportar unos 250 quilos de fieces y 2500 llitros d'orina nun añu.[ensin referencies]

El retrete SaTo tamién ta diseñáu pa echar agua manualmente, pero nun tien zarru hidráulicu sinón una trampilla que s'abrir col pesu del escrementu y l'agua y depués ciérrase col so propiu pesu.

Les estaciones depuradores d'agües residuales (EDAR) pueden ayudar a embrivir l'impautu ambiental negativu qu'esto puede acarretar, amenorgando l'espardimientu d'enfermedaes infeicioses, (como la gastroenteritis y el roxura, ente otres), pero, en 90 % de los casos nel mundu, les agües residuales nun reciben tratamientu y van direutamente al ambiente.[5] Amás, esisten munchos tipos de fármacos y otros químicos que nun pueden ser esaniciaos confiablemente nos EDAR.[6]

Crítiques al diseñu pa sentáu[editar | editar la fonte]

Dellos espertos[¿quién?] suxuren que'l retrete occidental, que ye'l más estendíu anguaño, ta mal diseñáu, yá que obliga al usuariu a sentase pa defecar. Al paecer, esta posición nun ye la más eficiente nin la más hixénica pa realizar esta necesidá fisiolóxica, yá que l'organismu humanu nun evolucionó pa defecar na posición de sentáu, sinón de cuclillas, al igual que los otros primates.[7][8]

Alternatives[editar | editar la fonte]

El campu de saneamientu ecolóxicu ufierta otres maneres de tratar escretar, ensin contaminar l'ambiente y aprovechando el material como un recursu pervalible. Esisten retretes ecolóxicos secos con separación de la orina y retretes secos qu'usen material absorbente en cuenta d'agua. Los ArborLoo son bien económicos y dexen fertilizar la tierra onde se van a semar árboles, en llugar de xenerar agües negres que contaminen los ríos y mares.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Aprendiendo a dir al bañu; páx. 5. Academia Americana de Pediatría.
  2. Partíu progresista suecu propón que los homes mean sentaos (n'inglés). Artículu en La Información del 12 de xunu de 2012.
  3. Left Party wants men to pee sitting down. Artículu en The local sweden news in english del 11 de xunu de 2012.
  4. Ministru de Taiwán encamienta a los homes a mexar sentaos. Artículu en BBC Mundo del 28 d'agostu de 2012.
  5. «GRID-Arendal's publications». Consultáu'l 20 de marzu de 2017.
  6. Bradley, Paul M.; Barber, Larry B.; Duris, Joseph W.; Foreman, William T.; Furlong, Edward T.; Hubbard, Laura Y.; Hutchinson, Kasey J.; Keefe, Steffanie H. et ál. (1 d'ochobre de 2014). «Riverbank filtration potential of pharmaceuticals in a wastewater-impacted stream». Environmental Pollution 193:  páxs. 173-180. doi:10.1016/j.envpol.2014.06.028. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749114002607. Consultáu'l 20 de marzu de 2017. 
  7. Enders, Giulia. La dixestión ye la cuestión. Ediciones Uranu. http://vidasana.org/noticias/llibros-la-digestion-ye-la-cuestion-de-giulia-enders. Consultáu'l 20 de marzu de 2017. 
  8. Acevedo, Luis Carlos Molina (30 de mayu de 2016). Mierda: Símbolos y Significaos. Luis Carlos Molina Acevedo. ISBN 9781533527530. Consultáu'l 20 de marzu de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]