República Árabe Xunida

Coordenaes: 30°02′00″N 31°13′00″E / 30.033333333333°N 31.216666666667°E / 30.033333333333; 31.216666666667
De Wikipedia
[[República Egipcia (es) Traducir|←]] [[República Egipcia (es)
Segunda República de Siria
República Árabe Xunida
(de 1958 a 1971)
Exiptu
Siria
Exiptu
Segunda República de Siria
estáu desapaecíu
Himnu nacional Walla Zaman Ya Selahy (es) Traducir
Alministración
Nome oficial الجمهورية العربية المتحدة (ar)
Capital El Cairu
Forma de gobiernu Federación
Sistema semipresidencialista
Gamal Abdel Nasser
Llingües oficiales árabe
División
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 30°02′00″N 31°13′00″E / 30.033333333333°N 31.216666666667°E / 30.033333333333; 31.216666666667
Superficie 1186630 km²
Demografía
Población 32 203 000 hab. (1961)
Densidá 27,14 hab/km²
Economía
Moneda llibra exipciana y Dolar sirio (es) Traducir
Códigu telefónicu 20
Cambiar los datos en Wikidata

La República Árabe Xunida (n'árabe: ﺍﻟﺠﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ ﺍﻟﻤﺘﺤﺪﺓ, Al-Ŷumḥūriyya Al-'Arabiyya Al-Muttaḥdía) ye un términu que define a dos conceutos distintos. Per un sitiu, define al Estáu que naz de la unión ente Exiptu y Siria mientres el periodu de 1958 a 1961. Y per otru llau, va ser el nome oficial d'Exiptu ente los años 1958 y 1971. La unión favorecer a pidimientu del gobiernu siriu en 1958, pero pasaos trés años desfacer tres un golpe d'estáu per parte del estamentu militar siriu. La unión algámase, principalmente, de resultes del claru lideralgu del presidente exipciu, Gamal Abdel Nasser, y la so voluntá de crear una gran unión ente tolos países árabes, nel contestu del panarabismu emerxente. Ello ye que nel mesmu periodu qu'entiende la República Árabe Xunida (1958-1961), van esistir los Estaos Árabes Xuníos, formaos pola unión de la RAX y el Reinu de Yeme y que va sumir al par que la República formada ente Exiptu y Siria.

Símbolos nacionales[editar | editar la fonte]

La bandera de la RAX va tar inspirada na Bandera Árabe de Lliberación de la Revolución Exipcia de 1952, con dos estrelles na parte central blanca, que representen los Estaos de la RAX, Exiptu y Siria. Convien señalar que dende 1980 la bandera de la RAX foi la bandera oficial de Siria. Nel mesmu contestu simbólicu, Iraq adoptó en 1963 la mesma bandera pero con trés estrelles na parte central como espreso deséu de formar parte de la yá, daquella, estinguida RAX. Na actualidá, les banderes d'Exiptu, Sudán y Yeme, tán inspiraes na Bandera de Lliberación, con banda tricolor en colloráu, blancu y negru. L'orixe exipciu de los colores sería'l siguiente: el colloráu representaría la mesma revolución de 1952 y el negru'l periodu de opresión colonial británica. L'emblema de la RAX yera'l Águila de Saladino, sobrosaltáu nel centru, un escudu colos colores de la bandera de la República. A lo último, l'águila garraba una cinta cola inscripción n'árabe de la RAX (ﺍﻟﺠﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ ﺍﻟﻤﺘﺤﺪﺓ).

Datos xeográficos[editar | editar la fonte]

Los datos de la RAX, nos sos trés años d'esistencia, refundien una cifra poblacional de 32.203.000 millones d'habitantes. La so estensión xeográfica calcular en 1.186.630 km², daqué cimeru al Exiptu actual, y el so PIB rondaba los 23.000 millones de dólares (l'añu 1961).

D'esistir na actualidá, la República Árabe Xunida sería'l 25º país más grande del mundu. Na actualidá, Exiptu ocupa'l puestu númberu 30 y Siria el 88. Estos datos oldearíen a la RAX con Sudáfrica.

Mapa de la RAX

Historia[editar | editar la fonte]

Contestu preliminar[editar | editar la fonte]

Tres el trunfu del golpe d'estáu de Gamal Abdel Nasser contra'l rei Faruq I, en 1952, empecipiáronse una serie de proyeutos y midíes proteicionistes; ente los que taba la construcción de la Presa d'Asuán, que fuera alcordada con financiamientu Occidental pero británicos y norteamericanos refugaron sofitar al Presidente Nasser. Esto motivaría la decisión de nacionalizar la Canal de Suez en 1956, como represalia, ante una actitú cada vez más contraria de les potencies occidentales.

Cola decisión de nacionalizar la Canal de Suez, el 26 de xunetu de 1956, el clima de tensión desaguó col pasu de los meses, na Guerra del Sinaí (tamién llamada Guerra o Crisis de Suez). La guerra, qu'enfrentó mientres nueve díes (dende'l 29 d'ochobre al 7 de payares de 1956) a una coalición formada per Reinu Xuníu, Francia ya Israel contra Exiptu, acabó con una victoria militar de la coalición. El conflictu empecipiar cola invasión previa de la coalición y tomar total de la península del Sinaí. Sicasí, como midida estraordinaria'l Presidente Nasser decidió inutilizar la canal fundiendo unos 40 barcos mercantes. Ante esta situación, y nel contestu d'un mundu bipolar (marcu de la Guerra Fría), tantu Estaos Xuníos como la URSS nun aprueben l'actuación de la coalición, siendo lleváu l'asuntu a la ONX. L'organismu va decidir que les potencies estranxeres tienen d'abandonar territoriu exipciu, quedando llibre la península. Amás, col tiempu nun van poder evitar la nacionalización de dichu canal.

Tres l'ésitu diplomáticu llográu pol Raiss exipciu en rellación al episodiu de la canal de Suez, en marzu de 1957, los israelinos van sacupar dafechu la península del Sinaí y Exiptu va recuperar la so integridá territorial y el so honor nacional.

En xineru de 1957, el presidente norteamericanu Eisenhower, espunxo nel Congresu la doctrina a desenvolver con respectu los países árabes. La llinia maestra de la mesma va ser l'ocupar el papel de poder ya influencia que primeramente teníen na zona Reinu Xuníu y Francia. Sicasí, Nasser ta dafechu decidíu a nun dexar que nenguna potencia imperialista, yá sía occidental o soviética, ocupe los territorios árabes y eso non solo acútase a les fronteres exipcies. Nasser[1] siente que tien d'aprovechar el trunfu moral llográu frente a Reinu Xuníu, Francia ya Israel, y álzase como líder d'una realidá xeográfica que contempla pueblos con una mesma cultura, llingua, relixón y pasáu común.

Presidente Nasser.

Tres la Crisis de Suez, el compromisu de Nasser cola revolución árabe na década posterior va pasar por dos fases. La primera va conocese como la del nacionalismu árabe, dende 1957 a 1961. Y la segunda, como fase del socialismu árabe, dende 1961 a 1967. Diversos autores destaquen nesti puntu que l'actitú d'Estaos Xuníos con respectu al nacionalismu árabe foi desacertada, siendo por demás simplaya y asimilándola a la órbita de la Xunión Soviética.

El presidente Nasser entendió que l'actitú norteamericana yera aislacionista escontra Exiptu. La pretensión estauxunidense yera asitiar al Rei Saud de Arabia como líder de la corriente anticolonialista. Por ello, los Estaos Xuníos averar con fuercia tanto a Arabia Saudita como Xordania, faciendo que dambes dinastíes rexíes tamién s'averaren. Nesti complexu tableru, la URSS sofitó claramente la causa nacionalista tanto siria como exipcia, hasta que se xunieron na RAX. A partir d'esi momentu, la URSS solo sofitaría a los partíos comunistes de dambes naciones.

Pel llau siriu, dende la so independencia (17 d'abril de 1946), sufrió una socesión de golpes d'estáu . Ello ye que hasta 1954 los partíos d'esquierda nun cobraron un ciertu protagonismu políticu. El presidente Kouatly llegaría al poder tres la espulsión de Chouchakly. Al constituyise un Parllamentu en Siria, tanto'l Baaz como'l Partíu Comunista algamaríen plenu protagonismu y dende esi momentu, va ser una marcada llinia política l'intentu d'unión con Exiptu.

Convien resaltar que Siria foi, posiblemente, la potencia árabe más perxudicada tres la Guerra Árabe-Israelina de 1948. Por esti motivu va sufrir un constante aislamientu políticu. Per otru llau, tres el Pactu de Bagdag, los países qu'arrodien a Siria (El Líbanu y Xordania) van sofitar claramente a Occidente, aumentando asina l'aislamientu siriu. El nivel de radicalización de la esquierda siria va dir n'aumentu, y el so aproximamientu a la URSS ye cada vez más clara, recibiendo ayuda económica, téunica y militar soviética.

El panorama xeopolíticu nun yera bien falagueru pa Exiptu y Siria, que se vieron pasu ente pasu más aisllaos. De forma clara, el 3 de xineru de 1957, el gobiernu siriu pronuncia'l so total enfotu por xunise con Exiptu. Ello ye que ante l'amenazante presencia de fuercies armaes estauxunidenses en Turquía, el presidente siriu Kouatly, solicitó sofitu al so homólogu exipciu. Nasser aceptó, principalmente, por non perder protagonismu y evitar asina un sofitu direutu de la URSS a Siria.

L'orixe final de la unión ente sirios y exipcios tien dos causes principales: les continues presiones turques y norteamericanes y l'intriga denunciada poles Fuercies Armaes, que pretendía reponer nel poder a Chouchakly.

Creación[editar | editar la fonte]

Ante la presión de los países vecinos, sofitaos per Estaos Xuníos, el 28 de xineru de 1958, el presidente siriu Kouatly treslládase xunto col so gobiernu a El Cairu. La propuesta siria pal presidente Nasser ye una unión ente dambos países sol lideralgu del propiu Nasser.

Robla de la creación de la RAX, ente Nasser y Kouatly, 31 xineru de 1958

A los trés díes de la llegada de la comitiva, el 31 de xineru de 1958 va nacer la República Árabe Xunida. A pesar de que pudiera ser un meru trámite de cara a la opinión internacional, la unión de dambos países foi sometida a referendu. El 21 de febreru de 1958 esti referendu realizar xunto a un plebiscitu simultáneu n'Exiptu. La consulta tenía dos preguntes:

  1. La Formación de la RAX: que foi aprobada pol 100% de los votantes (1.312.998 ), llogrando solo 139 en contra.
  2. Gamal Abdel Nasser como presidente: que foi aprobáu pol 100% de los votantes, llogrando solo 190 en contra.

La nueva República Árabe ye una realidá y l'entusiasmu de la población algama cotes inédites. Siria siéntese satisfecha a pesar d'arrenunciar a la so autonomía, con ello'l gran Estáu árabe del s. XX paez ser un fechu. De resultes d'esta fola d'entusiasmu, en marzu d'esi mesmu añu, el Yeme empobináu pol Imam Ahmed va llegar a un alcuerdu federal cola RAX, naciendo asina los Estaos Árabes Xuníos.

Esistencia[editar | editar la fonte]

Nel mesmu momentu que naz la RAX, nel tableru rexonal los países asitiar al so favor o contra la influencia o proximidá a los dos grandes bloques del momentu, Estaos Xuníos y la URSS. Una consecuencia inmediata va ser la Unión Árabe, que va ser creada al xunise Iraq y Xordania. Los sos dirixentes, Hussein y Feisal (emparentaos xenealóxicamente, son primos) van decidir xunise ante l'amenaza antimonárquica que supón Nasser. Sicasí, esi mesmu branu, una sulevación militar punxo fin a la monarquía en Bagdag, proclamándose la República y que reconoció a la RAX. Paradóxicamente, Kassem (oficial artífiz del fin de la monarquía) va abandonar la Unión Árabe pero tampoco se va xunir a la RAX.

Nesti contestu, Nasser punxo'l so mirada sobre otres potencies que pudieren ser influyíes pa xunise a la gran unión árabe. A esperes de qu'Iraq fuera decidiéndose, punxo los sos güeyos sobre El Líbanu. Esti puntu fizo que les potencies occidentales punxérense a la defensiva ante lo que consideraben una gran amenaza y escomanada espansión pro-soviética. Por ello, fuercies britániques van desembarcar en Ammam y fuercies norteamericanes n'El Líbanu.

Les presiones que Nasser[2] recibía de la parte siria del so gobiernu, p'acelerar la entrada d'Iraq na RAX, fixo qu'esti influyera nun golpe d'estáu en Mossul, contra Kassem. Esta maniobra gáno-y un importante distanciamientu de la URSS y una perda de lideralgu ya influencia n'Iraq difícilmente recuperables.

Ente que los problemes crecíen na redolada esterna de la RAX, na parte interna de la nueva república, empezaben a surdir braceos. L'Asamblea Nacional creada formar por miembros de los dos Cámares (exipcia y siria), y el motor de dicha unión yera Nasser y el so partíu, el Partíu de la Unión Nacional. Equí va surdir el principal problema y la gran contradicción que dinamitaría la RAX: n'Exiptu'l poder taba en manes de les fuercies armaes y los civiles exercíen un papel secundariu; en Siria, otra manera, los civiles del partíu Baaz ostentaben el poder.

Colapsu[editar | editar la fonte]

Nun principiu, la URSS dio la bienvenida a la RAX. Otra manera, el posible enllaz con Iraq yá nun yera del so presto. D'esa forma, los sos sofitos esternos menguaron notablemente, pero sería na política interna onde empezaría a esmorecese la RAX.[3]

Ente Exiptu y Siria, como asocede ente otres naciones árabes, les diferencies llingüístiques, relixoses o culturales son inesistentes. Pero a pesar d'ello, la intención de Nasser de perpetuase nel poder, el mieu a la combalechadura y l'enclín a formes totalitaries nun yeren bien vistos pol pueblu siriu.

La persistencia de Nasser por introducir un ampliu cambéu social y económicu en Siria centrar en camudar la estructura política. Esto viose materializáu cuando promulgó los decretos de nacionalización en 1961, ensin tener en cuenta la posición del ministru d'economía siriu. De siguío, llegaría la centralización del Gobiernu de la RAX, nun enclín cada vez más centralizadora. Esti continuu esfuerciu por esaniciar el rexonalismu, acabaría per minar la paciencia siria.

El 28 de setiembre de 1961, l'exércitu siriu facer col poder y provocó la salida de Siria de la RAX.

Periodu posterior[editar | editar la fonte]

Como se señaló enantes, el fin de la RAX supunxo'l cambéu de periodu del nacionalismu árabe al socialismu árabe. Tres cinco díes, el 3 d'ochobre, el presidente exipciu va dirixir al so pueblu nestos términos:[4] “Cometimos munchos errores y tenemos el valor de reconocelos…Apautemos colos reaccionarios y bloquiemos la unión popular, abriendo les puertes a la reacción imperialista antiárabe..”. Dende esi momentu trazábense les llinies del nuevu proyeutu de república: “La revolución social va deber erradicar toles remortines del antiguu réxime y tendrá de siguir el so cursu ensin que naide la pueda detener; van formase grupos de resistencia popular y va constituyise una guardia nacional de llabradores y obreros..”

Ente los puntos del nuevu programa políticu, destacábase: -Refugu a la dictadura del proletariáu. -Aceptación, como realidá viviente, del principiu de llucha de clases; la paz ente elles, sicasí, yera considerada elementu fundamental. -Proclamación d'una democracia sana”, non de corte occidental, sinón materializando les aspiraciones de les mases árabes. Con tou lo señalao, Exiptu nun aceptaría más la unión de nengún otru país, sacante si esti taba totalmente llimpiu de “reaccionarismo y feudalismu”. A partir d'equí, la idea unionista va sumir pa dexar pasu a intentos d'integración política más eficaces. Ello ye que al cayer Kaeem en 1963 y xubir al poder el partíu Baaz, llegar a una unión federal ente Exiptu, Siria ya Iraq.

Otros aspeutos[editar | editar la fonte]

Mientres la so curtia esistencia la RAX participó nos Xuegos Olímpicos de Roma (1960) nos que, magar la so precariedá y situación económica que nun facer# posible una bona preparación, consiguió una medaya de plata y dos de bronce.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Aburish, Said K. (2004), Nasser, the Last Arab, New York: St. Martin's Press, p. 151
  2. Stephens, Robert (1971), Nasser: A Political Biography, New York: Simon and Schuster, p. 631
  3. Palmer, Monte (1966), The United Arab Republic: An Assessment of Its Failure, 20 (1), Middle East Journal, páxs. 50–67
  4. Podeh, Elie (1999), The Torne of Arab Unity: The Rise And Fall of the United Arab Republic, Sussex Academic Press

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Pedro Mariña Morata, L'Unionismu Árabe na dómina de Nasser, Tiempu Historia, Añu I Nᵘ11, 2007.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]