Reinu de los francos

Coordenaes: 47°14′N 6°01′E / 47.24°N 6.02°E / 47.24; 6.02
De Wikipedia
Germania secunda
Imperiu romanu d'Occidente
Imperiu romanu d'Occidente
[[Reino frisio (es) Traducir|←]] [[Reino frisio (es)
Germania secunda
Galia
Reinu de los francos
(de 481 a 843)
Imperiu carolinxu
Francia Media
Francia Oriental
Francia Occidental
reinos germánicos (es) Traducir
Alministración
Capital Tournai (es) Traducir (de 431 a 508)
París (de 508 a 768)
Aquisgrán (de 768 a 843)
Forma de gobiernu early feudal monarchy (en) Traducir
Llingües oficiales Idioma fráncicu
llatín
Relixón oficial cristianismu y mitología franca (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 47°14′N 6°01′E / 47.24°N 6.02°E / 47.24; 6.02
Superficie 1200000 km²
Demografía
Economía
Moneda dinero (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Reinu de los francos, Regnum francorum o, menos usualmente Francia (pallabra llatina que nun se refier a l'actual Francia), son les denominaciones historiográfiques del reinu xermánicu de los francos que trespasaron el llimes (frontera) del Imperiu romanu nel sieglu V aprovechando la decadencia de l'autoridá romana nes Galias, mientres la denomada dómina de les invasiones.

D'ente toles tribus en que s'estremaben los francos, fueron los salios, encabezaos por Clovis o Clodoveo I, los que llograron esaniciar toa competencia y aseguraron el dominiu de los sos líderes, convertíos en dinastía merovinxa. Dende'l so establecimientu inicial nel norte de l'actual Francia, estendiéronse sobre la mayor parte de les antigües diócesis romanas denominaes Diocesis Viennensis y Diocesis Galliarum, primeramente ocupaes polos reinos xermánicos de visigodos (reinu visigodu de Tolosa) y burgundios (reinu burgundiu), y sobre territoriu de xermanos non romanizados, como alamanes, turinxos o bávaros. Esi conxuntu territorial estendíase sobre los actuales Bélxica, Luxemburgu y Suiza, la casi totalidá de los actuales Países Baxos, Francia y Austria y la parte occidental de l'actual Alemaña.

Cola dinastía carolinxa (que sustitúi a los merovinxos nel sieglu VIII), y especialmente a partir de la coronación imperial de Carlomagno nel añu 800, la denomación historiográfica habitual del reinu francu pasa a ser Imperiu carolinxu.

Clodoveo I[editar | editar la fonte]

Clodoveo I (466-511) foi rei de los Francos Salios (481-511) na rexón de Tournai. Empecipió una política d'espansión de la so autoridá sobre les otres tribus franques y d'ampliación de la so territorium al sur y oeste de la Galia, fechu pol cual ye consideráu como'l fundador de la dinastía Merovinxa, que ye nomada n'honor al so güelu Meroveo, quien tamién fuera rei de los Francos Salios

Casóse con Santa Clotilde, fía de Chilperico II rei de los burgundios. Clotilde llogra persuadir a Clodoveo por que se convirtiera al Catolicismu, siendo bautizáu solemnemente xunto a tolos xefes del so exércitu por san Remigio, obispu de Reims, poniéndose asina en bonos términos cola poderosa ilesia de Roma y colos sos súbditos galorromanos.

Mientres el so llargu reináu de trenta años (481-511), Clodoveo I nun duldar n'esaniciar cualquier torga al so oxetivu d'espansión. Conquistó a la mayoría o a toles tribus franques vecines a lo llargo del ríu Rin y del ríu Meno (francos ripuarios) ya incorporar nel so reinu. Tamién entamó la incorporación de los laeti (asentamientos de bárbaros nel interior del Imperiu romanu) esvalixaos pola Galia: los saxones de Bayeux, los alanos d'Armórica y los taifales de Poitou, por nomar dalgunos de los más prominentes. Ente les sos principales campañes tán:

  • Conquista nel añu 486 (batalla de Soissons) los territorios ocupaos pol xeneral romanu Siagrio, quien gobernaba los territorios entendíos ente los ríos Somme y Loira con títulu de Dux. Los territorios en posesión de Siagrario constituyíen l'últimu apartaz del Imperiu romanu n'occidente
  • N'añu (506? 496?) derrota de los Alamanes (batalla de Tolbiac), grupu de tribus Xermanes establecíes en cantu sur, mediu ya inferior del Elba y a lo llargo del Mein, estableciendo asina la hexemonía Franca sobre esti pueblu.
  • Nel añu 507 derrota a los Visigodos (batalla de Vouillé) quien ocupaben los territorios al sur del Loira espulsándolos hasta más allá de los Pirineos, quedando en poder d'estos la franxa mediterránea de Septimania) y Provenza

Escontra'l final de la so vida, Clodoveo I gobernó tola Galia sacante la provincia visigoda de Septimania y ostrogoda de Provenza y el reinu de los burgundios nel sureste. A partir del añu 507 la capital establecer en París, anque esta era solamente simbólica, una y bones el reinu francu nun tenía nengún tipu d'alministración.

Les divisiones del regnum francorum[editar | editar la fonte]

La división del reinu de los francos a la muerte de Clodoveo I (511), ente los sos fíos herederos. Los reinos nun yeren unidaes xeográfiques porque se formaron siguiendo un criteriu fiscal de recoyida d'impuestos permediada en beneficiu de los sos fíos. La discrepancia de tamaños ente reinos revela la distinta concentración de territorios sometíos al fiscu romanu.

Los reis merovinxos,Boniciacos siguiendo la tradición xermánica, teníen el costume d'estremar les sos tierres ente los fíos sobrevivientes una y bones escarecíen d'un ampliu sentíu de república y concebíen el reinu más como una propiedá privada de grandes dimensiones. Esto dio llugar a divisiones territoriales, segregaciones y redistribuciones, reunificaciones y nueves particiones, nun procesu qu'aniciaba asesinatos y guerres ente les distintes faiciones. Primeramente yeren escoyíos por aclamación, que se realizaba alzando al rei sobre un escudu, acordies con l'antigua práutica xermánica d'escoyer al so líder na guerra mientres una asamblea de guerreros llibres, anque la consagración como reis en Reims cola Sagrada Angüeña —que se suponía trayida pol Espíritu Santu pa bautizar a Clodoveo—, otorgába-y un calter cimeru a la dinastía merovinxa, simbolizáu pola práutica de dexar el so pelo llargu, ensin cortar.

A la muerte de Clodoveo I, el so reinu foi estremáu territorialmente ente los sos cuatro fíos adultos d'una manera tal, que se concedió a cada fíu una porción comparable de tierra con igual aprovechamientu fiscal (esto ye, de recoyida d'impuestos), lo que probablemente señalaba que la tierra qu'una vegada foi parte del erariu romanu, agora pasara al gobiernu francu.

Los fíos de Clodoveo I instalaron les capitales de les sos cortes próximes ente sigo, nel corazón del territoriu de los francos salios, nel nordeste de la Galia: Teodorico I en Reims, Clodomiro en Orléans, Childeberto I en París y Clotario I en Soissons. Mientres los sos reinaos, los turinxos (532), los burgundios (534) y los saxones y frisones (escontra 560), fueron incorporaos al territoriu francu.

Les tribus perifériques más allá del Rin tuvieron llixeramente suxetes a la soberanía de los francos, y anque pudieren ser forzaes a contribuyir con tropes a los esfuercios militares del imperiu, en tiempos de reis francos débiles yeren incontrolables ya intentaben forzar la so independencia de los soberanos merovinxos.

El romanizado reinu burgundiu, sicasí, foi calteníu nel so territorialidad y convertíu nuna de les sos divisiones primaries (reinos), incorporáu al centru del corazón de la Galia del reinu de Clodomiro cola so capital en Orléans.

Los hermanos soberanos, herederos de Clodoveo, amosaron namái signos intermitentes d'amistá fraterna y, más de cutiu pertenecíen en rivalidá política. A la temprana muerte de Clodomiro, el so hermanu Clotario I asesinó a los nuevos fíos d'esti (los sos sobrinos) y partióse el reinu del so hermanu (acordies con el costume socesoria) col restu de los hermanos sobrevivientes de Clodomiro.

Teodorico I morrió en 534, pero'l so fíu adultu Teodeberto I foi capaz de defender el so heriedu, que formó'l más grande de los reinos francos y foi'l nucleu del reinu darréu llamáu d'Austrasia.

Teodeberto foi'l primer rei francu n'asegurar la so independencia política respectu del Imperiu bizantín (el so güelu Clodoveo foi nomáu patricius pol emperador Anastasio I, con derechu a vistir púrpura), yá que acuñó monedes d'oru cola so propia imaxe nelles y el lema magnus rex (gran rei), por cuenta del so supuestu protectoráu sobre pueblos tan alloñaos como los que nesa dómina vivíen na Panonia. Teodeberto interfirió nes guerres gótiques d'Italia (535-554) qu'acabaron col reinu ostrogodu, al llau de gépidos y lombardos contra ostrogodos, recibiendo les antigües provincies del imperiu romanu de Retia, Nórico y parte de Venetia. El so fíu y socesor, Teodebaldo, nun pudo calteneles y, a la so muerte, tol so estensu reinu pasó al so tíu güelu Clotario. En 558, cola muerte de Childeberto I, la totalidá de los reinos francos fueron axuntaos so un solu rei, Clotario I.

La división del reinu de los francos a la muerte de Clotario I (561). Anque la segunda división en cuatro partes del regnum francorum” produció reinos más unificaos xeográficamente, la complexa repartida de Provenza anició munchos conflictos a los gobernantes de Borgoña y Austrasia.

Tres años dempués, nel añu 561, Clotario I morrió y el regnum francorum foi estremáu una segunda vegada, nuna repetición de los acontecimientos de cincuenta años antes, ente los cuatro fíos de Clotario I, formando reinos con capitales nes mesmes ciudaes. El fíu mayor, Cariberto I, heredó'l reinu con capital en París y gobernó tola Galia occidental. El segundu, Gontrán I, heredó'l vieyu reinu de Borgoña, aumentáu coles tierres de Francia central alredor de la vieya capital de Orléans (que se convirtió na so principal ciudá y capital) y cola mayor parte de Provenza. El restu de Provenza, Auvernia y Aquitania oriental foi asignáu al tercer fíu, Sigeberto I, que tamién heredó Austrasia coles sos principales ciudaes de Reims y Metz (qu'exerció de capital de la so corte). El reinu más pequeñu yera'l de Soissons, que foi al fíu más nuevu, Chilperico I. El reinu que Chilperico gobernó hasta la so muerte en 584, convertir nel nucleu del reinu que más palantre sería llamáu Neustria.

Esta segunda división cuádruple del reinu francu foi arruinada rápido por guerres fratricides, entamaes en gran parte dempués l'asesinatu de Galswinta, la segunda esposa visigoda de Chilperico, afaláu pol so amante (y tercer esposa) Fredegunda. La hermana de Galswinta, la esposa de Sigeberto de Austrasia, Brunegilda, afaló al so home a la guerra y el conflictu ente los dos reines siguió envelenando les rellaciones d'Austrasia y Neustria hasta'l siguiente sieglu. Gontrán I de Borgoña intentó caltener la paz ente los sos parientes, anque tamién intentó por dos vegaes (campañes de los años 585 y 589) conquistar Septimania del poder de los visigodos, pero foi ganáu dambes vegaes. Tolos hermanos sobrevivientes beneficiar de la muerte de Cariberto, ya inclusive Chilperico I pudo tamién estender la so autoridá hasta los rebeldes bretonos. Dempués de la muerte de Chilperico, Gontrán tuvo que someter otra vegada a los llevantinos bretones.

Nel añu 587, el Tratáu de Andelot —en que'l so testu referir explícitamente al regmum francorum por entero como Francia— establecíu ente la reina viuda y rexente d'Austrasia, Brunegilda, y el rei de Borgoña, Gontrán I, aseguró la so proteición y la del so nuevu fíu Childeberto II, qu'asocediera al so padre asesináu en 575, Sigeberto I, en Austrasia. Los territorios de Gontrán y de Childeberto II xuntos yeren más de tres veces más grandes que Neustria, el pequeñu reinu del socesor de Chilperico I, Clotario II. Mientres esti periodu, el territoriu de los francos adquirió'l calter tripartitu que diba caltener mientres el restu de la so historia, con lluches pola primacía ente Austrasia y Neustria, y Borgoña actuando como mediador, como terceru.

Los reinos merovinxos como resultancia del Tratáu de Andelot (587). Col Tratáu produció la división del reinu de Cariberto ente los sos trés hermanos sobrevivientes: Childeberto recibió la parte de Gontrán col Poitou y la Turena en cuenta de les sos estenses tierres nel centru y sur d'Aquitania.

Cuando Gontrán morrió ensin herederos en 592, Borgoña foi a parar na so totalidá al so socesor, el rei d'Austrasia Childeberto II, que tamién morrió trés años dempués, en 595. Los sos dos fíos partieron el reinu, col mayor Teodeberto II tomando Austrasia más la porción que Childeberto II tomara d'Aquitania pal so reinu de Austrasia, ente que'l so hermanu menor Teoderico II heredó Borgoña y la parte d'Aquitania que consiguió Gontrán I. Xuníos, los hermanos intentaron esaniciar al so primu Clotario II de Neustria y tuvieron ésitu al conquistar la mayor parte del so reinu, amenorgándolo solamente a delles ciudaes, pero nun pudieron prindalo. En 599 empunxeron les sos fuercies escontra Dormelles y tomaron el ducáu de Dentelin (la cuenca del ríu Escaldia, les tierres ancestrales de los francos salios), pero entós los hermanos resabiaron unu d'otru y el restu del tiempu que pasaron nos sos tronos tuvieron engarrando ente sigo, afalaos de cutiu pola so güela Brunegilda que, enraxonada pola so espulsión de la corte de Teodeberto, convenció a Teoderico para usurpara'l so puestu como rei de Austrasia y que lo matara. En 612 Teoderico II venció en Toul a Teodeberto II y mandar matar al pie del so fíu, y el reinu enteru del so padre Childeberto II foi gobernáu de nuevu por un solu home. Pero por poco tiempu, pos como'l so padre, morrió na viéspora de preparar una espedición contra Clotario II en 613, dexando como herederu a un fíu bien nuevu llamáu Sigeberto II. Mientres los sos reinaos, Teodeberto II y Teoderico II fixeron campañes contra los vasconos (esitoses según los sos cronistes) en Gascuña, onde establecieren un ducáu de Vasconia que sometiera a los vasconos (602). Les cróniques de los sos reinaos señalen qu'estendieron la conquista gascona hasta más allá de los Pirineos, esto ye, no qu'agora son les provincies españoles de Guipúzcoa y Vizcaya, pero nun consolidaron la so posesión yá que pasaron a manes visigodes en 612. Na otra punta del so reinu, los alamanes remontar contra'l poder franco y ganaron a Teoderico II mientres los francos afloxaben el so dominiu sobre les tribus de más allá del Rin (saxones, turinxas, ente otres). En 610 Teodeberto II arrincó'l ducáu d'Alsacia del reinu de Teoderico II, empezando un llargu periodu de conflictos sobre qué reinu tenía de tener la rexón d'Alsacia, si Borgoña o Austrasia, periodu que terminó solamente a finales del sieglu VII.

Mientres el curtiu reináu en Austrasia, Borgoña y Aquitania de Sigeberto II en minoría d'edá, el cargu cortesanu de mayordomu de palaciu, que fuera mientres dalgún tiempu visible nos reinos merovinxos, manifestar en tola so importancia na política interna del reinu, cuando una faición de los nobles de Borgoña y Austrasia xuniéronse alredor de los mayordomu de palaciu mayordomos Warnacario, Rado y Pipino de Landen, pa xunise a Neustria dando tol poder al so rei Clotario II y quitar lo a Brunegilda, qu'exercía de bisagüela rexente de Sigeberto II, al paecer, de forma odiosa pa los nobles rebalbos. Los trés, Warnacario, Rado y Pipino fueron compensaos colos cargos de mayordomu de palaciu de los distintos reinos que conformaben un reinu xuníu de nuevu pol mesmu rei, dempués de que'l golpe de Clotario II tuviera ésitu y mataren a Brunegilda y al pequeñu rei de diez años Sigeberto II nel añu 613.

Darréu dempués de la so victoria, Clotario II promulgó'l Edictu de París (614), que se vio xeneralmente como concesión a la nobleza, anque esta visión foi revisada so crítiques recién. L'Edictu de Clotario intentó, sobremanera, garantizar el final de la corrupción na xusticia y el gobiernu, pero tamién reforzó les diferencies locales ente los trés reinos merovinxos (Austrasia, Borgoña y Neustria) y probablemente concedió a los nobles más control sobre los xueces (que yeren nomaos pola mesma nobleza local). Hacia l'añu 623 los austrasianos empezaren a solicitar un rei propiu pal so reinu, yá que Clotario II taba bien de cutiu ausente de Austrasia y, por cuenta de la so educación y gobiernu anterior en Neustria, yera consideráu más o menos un foresteru na corte de Metz. Asina, Clotario II acomuñó al so fíu Dagoberto I como rei d'Austrasia y foi debidamente aclamáu polos guerreros austrasianos a la manera tradicional (eleváu sobre los sos escudos). Sicasí, anque Dagoberto exerció una verdadera autoridá nel so reinu, Clotario caltuvo l'últimu control sobre'l tol reinu francu nel so conxuntu.

El Reinu Franco d'Aquitania (628). La capital d'Aquitania foi Tolosa. Incluyía Gascuña y foi la base del posterior Ducáu d'Aquitania.

Mientres el co-reináu de Clotario II y el so fíu Dagoberto I, que fueron llamaos "los postreros merovinxos gobernantes", los saxones, qu'habíen estáu amestaos llixeramente a los francos dende finales de la década de 550, remontar al mandu del so xefe militar (o duque) Bertoaldo de Saxonia. Fueron derrotaos y reincorporaos al reinu pola aición conxunta de padre y fíu. Cuando Clotario II morrió en 628, Dagoberto, acordies colos deseos del so padre, concedió un subreinu al so mediu hermanu Cariberto II. Esti subreinu, comúnmente llamáu Aquitania, foi una nueva creación que s'añedir a los otros reinos merovinxos: Austrasia, Borgoña y Neustria, y correspondía a la metá meridional de l'antigua provincia romana d'Aquitania, cola so capital en Tolosa. Otres ciudaes importantes nesti subreinu yeren Cahors, Agen, Périgueux, Burdeos y Saintes; el ducáu de Vasconia yera tamién parte del so territoriu. Cariberto II fixo campaña con ésitu contra los vascos, pero dempués de la so muerte (en 632) remontáronse otra vegada. Coles mesmes, el bretones alzar contra'l protectoráu francu. El líder bretón Judicael foi aseláu y fixo les paces colos francos y pagó tributu dempués de que Dagoberto amenaciara con llevar a un exércitu contra él (635). Nesi mesmu añu Dagoberto unvió a un exércitu pa someter a los vascos, con ésitu.

Mentanto, Dagoberto I asesinara al socesor de Cariberto II, el neñu Childerico d'Aquitania y vueltu a axuntar los territorios francos otra vegada (632) na so persona, anque foi forzáu pola poderosa aristocracia d'Austrasia a concede-yos al so propiu fíu Sigeberto III como rei en 633. Esti actu foi bastiáu en gran parte pol deséu de los austrasianos de ser autónomos nuna dómina en que los de Neustria apoderaben la corte real. Clotario II fuera rei en París (capital de Neustria) mientres décades antes de convertise en rei tamién en Metz (capital de Austrasia) y la monarquía merovinxa siempres foi dempués d'él una monarquía primeru y sobremanera de Neustria. Ello ye que ye na década de los 640 onde'l vocablu "Neustria" apaez per primer vegada nes cróniques coetanees, y la so posterior apaición frente al tempranu vocablu de "Austrasia" (casi un sieglu anterior, contemporáneamente con Gregorio de Tours), probablemente fuera debíu al fechu de que los neustrianos (que formaben el principal grupu de cronistes na Francia del so tiempu) llamaben a la so rexón a cencielles Francia. "Borgoña" (Burgundia) definióse tamién n'oposición a "Neustria" aproximao nesta dómina. Sicasí, fueron los austrasianos, que se vieren a sigo mesmos como un pueblu distintu dientro del reinu dende la dómina de Gregorio de Tours, los que fixeron los movimientos más estridentes escontra la independencia. Dagoberto, nos sos conflictos colos saxones, alamanes y turinxos, según colos eslavos de más allá de les fronteres del reinu (sobre los qu'intentó forzar el so sometimientu anque foi ganáu pol so rei Samo na batalla de Wogastisburg), fizo que tolos pueblos más orientales a los francos, anque partíen con Austrasia, tuvieren sometíos a la corte de Neustria y non a la de Austrasia. Esto, sobremanera, afaló a los nobles austrasianos a pidir de Dagoberto I un rei propiu de la casa real merovinxa.

Los reis folgazanes» merovinxos[editar | editar la fonte]

El mozu Sigeberto III foi apoderáu mientres la so minoría d'edá pol mayordomu de palaciu de Austrasia Grimoaldo I el Viejo, que convenció al nuevu rei, ensin fíos, por qu'adoptara al so propiu col nome merovinxu de Childeberto, como herederu del reinu. Dempués de la muerte de Dagoberto I en 639, el duque de Turinxa Radulfo, remontóse ya intentó convertise en rei. Ganó a Sigeberto no que foi un seriu revés pa la dinastía gobernante (640). El rei perdió'l sofitu de munchos magnates austrasianos mientres la campaña y la debilidá de les instituciones monárquiques d'esa dómina rescampló pola so incapacidá pa faer con eficacia la guerra ensin l'ayuda de los magnates; ello ye que'l mesmu rei nun pudo siquier disponer de la so propia escolta real ensin l'asistencia lleal de los mayordomos de la corte Grimaldo y Adalgiselo. Foi por ello recordáu de cutiu como'l primera roi fainéant «rei folgazán»: non tantu porque yeren reis que «nun faíen nada», sinón polo pocu que llograron faer, por incapacidá o por falta de sofitu de los sos súbditos.

Clodoveo II, el socesor de Dagoberto I en Neustria y Borgoña, que fueron axuntaos sol mesmu rei anque gobernaos por separáu con distintes cortes, tuvo en minoría d'edá mientres tol so reináu. Tuvo apoderáu pola so madre rexente Nantilde y el mayordomu de palaciu del reinu de Neustria Erquinoaldo. El socesor de Erquinoaldo, Ebroino, apoderó'l reinu mientres los siguientes quince años de casi constante guerra civil.

A la muerte de Sigeberto III (656), el mayordomu de palaciu de Austrasia Grimaldo unvió a Irlanda exiliáu al fíu de sangre del rei, el futuru Dagoberto II, mientres entronizaba en Austrasia al so propiu fíu, adoptáu por Sigeberto, Childeberto. Ebroino, el mayordomu de palaciu de Neustria, finalmente axuntó los reinos merovinxos pal socesor de Clodoveo II, Clotario III, matando a Grimaldo y al so fíu Childeberto l'Adoptáu en 661. Sicasí, los austrasianos esixeron de nuevu al rei Clotario III un rei propiu pal so reinu, y Clotario III instaló al so hermanu menor Childerico II. Mientres el reináu de Clotario III, los francos atacaron el noroeste d'Italia, pero fueron refugaos pol rei de los lombardos Grimoaldo en Rivoli, cerca de Turín.

L'ascensu de los Arnúlfidas y Carolinxos[editar | editar la fonte]

Pipino de Heristal[editar | editar la fonte]

El reinu francu a la muerte de Pipino de Heristal (714). Nesa dómina, el vastu ducáu d'Aquitania (en mariellu) taba venceyáu teóricamente al reinu francu.

En 673, Clotario III morrió y dellos magnates de Neustria y Borgoña convidaron a Childerico II a que se convirtiera en rei, colo qu'axuntaron de nuevu los territorios sol mesmu rei, pero pocu dempués otros magnates neustrianos cafiantes col so gobiernu asesinar (675). Col reináu de Teoderico III comprobóse'l final d'una dómina: el poder de los Merovinxos sumió sustituyíu poles ambiciones de les sos mayordomos de palaciu. Asina en Austrasia los magnates que consiguieren el regresu de Dagoberto II, fíu de de Sigeberto III, pa evitar que Ebroino, mayordomu de Neustria, entemeter nos asuntos de Austrasia, terminaron asesinándolo; y Teoderico III, rei de tolos reinos merovinxos, con una perspeutiva puramente neustriana, aliar col so mayordomu Berthar y fixo la guerra a los austrasios encabezaos pol so mayordomu Pipino de Heristal,. En 687 los neustrianos fueron ganaos na batalla de Tertry , y asina Teoderico III foi forzáu a aceptar al Arnúlfida Pipino de Heristal como únicu mayordomu de palaciu de tol reinu francu y dux et prínceps Francorum ("duque y príncipe de los francos", un títulu que significa, pal desconocíu autor del Liber historiae Francorum, el principiu del "reinu" de Pipino de Heristal). Dempués d'eso, los monarques merovinxos quedaron apoderaos pol mayordomu de palaciu, quien exercía'l verdaderu poder real.

Mientres el periodu de tracamundiu de les décades de 670 y 680, fixéronse intentos pa reafitar la soberanía feudal franca sobre los frisones, pero en devanéu. En 689, sicasí, Pipino de Heristal punxo en marcha dos años dempués de Tertry una campaña de conquista de Frisia Occidental (Frisia Citerior, al oeste del ríu Fli) y ganó a Radbod, rei de los frisones, na batalla de Dorestad, Dorestad yera un importante centru comercial na desaguada del Rin. Tola tierra ente'l ríu Escaldia y el Fli foi incorporada al reinu francu. Entós, escontra 690, Pipino atacó Frisia central (ente'l ríu Fli y el Ems) y tomó Utrecht. En 695 Pipino de Heristal pudo inclusive patrocinar la fundación de la Diócesis d'Utrecht y l'empiezu de la conversión de los frisones al catolicismu por san Willibrord, Apóstol de los frisones. Sicasí, Frisia Oriental (Frisia Ulterior, al este del Ems) quedó fora del protectoráu francu.

Dempués de llograr grandes ésitos contra los frisones al norte d'Austrasia, Pipino de Heristal volver al sur, a lluchar contra los alamanes. En 709 llanzó una guerra contra Willehari, duque del Ortenau, probablemente nun esfuerciu pa forzar la socesión de los nuevos fíos del difuntu Gotfrido nel tronu ducal. Esta interferencia condució a otra guerra en 712 y los alamanes, pel momento, fueron reincorporaos al poder francu. Sicasí, na Galia meridional, que nun taba so la influencia de los Arnúlfidas, les rexones enterriaben les sos rellaciones de dependencia cola corte real so líderes como por casu l'obispu borgoñón Savarico de Auxerre, Antenor de Provenza y Eudes d'Aquitania.

Los reinaos de Clodoveo IV y Childeberto III ente 691 y 711 tuvieron toles carauterístiques de los de los rois fainéants (reis folgazanes), anque Childeberto en funciones de xuez supremu del mandatu realizó xuicios en contra de los intereses de los sos supuestos amos, los Arnúlfidas.

Carlos Martel[editar | editar la fonte]

Cuando Pipino de Heristal morrió en 714, sicasí, el reinu fundir nuna guerra civil y los duques de les provincies perifériques desvenceyar de la influencia de los pipínidas. El socesor designáu de Pipino na Mayordomía de Palaciu so la so viuda Plectrudis foi Teudoaldo, que s'opunxo primeramente a la tentativa del rei Dagoberto III de designar a Ragenfrido como'l so mayordomu de palaciu en tolos reinos merovinxos.

Llueu apaeció un tercer candidatu a la mayordomía d'Austrasia: el fíu adultu ya illexítimu de Pipino de Heristal, Carlos Martel (Carlos, el Martiellu). Dempués de la derrota de Plectrudis y Teudoaldo a manes del rei merovinxu (agora Chilperico II) y del so mayordomu Ragenfrido, Carlos Martel alzó de volao al so propiu rei merovinxu, Clotario IV, pa oponese a Chilperico. Finalmente, na batalla de Soissons (718), Carlos ganó a los sos rivales y forzar definitivamente a resignar tolos sos cargos, aceptando l'eventual regresu del rei Chilperico a condición de que'l mesmu Carlos recibiera les dignidaes del so padre Pipino como mayordomu de tolos reinos. Nun hubo más reis merovinxos qu'exercieren como tales dempués d'esti puntu, y Carlos Martel y los sos herederos, los Carolinxos, gobernaron a los francos, pero non como reis.

Dempués de 718, Carlos Martel entamó una serie de guerres pa consolidar la hexemonía de los francos n'Europa occidental. En 718 ganó a los saxones rebalbos, en 719 percorrió Frisia occidental, en 723 reprimió una nueva rebelión saxona otra vegada, y en 724 ganó al anterior mayordomu de Neustria Ragenfrido y a los sos neustrianos rebalbos, terminando la fase de guerra civil del so gobiernu. En 720, cuando Chilperico II morrió, Carlos Martel designó a Teoderico IV como rei, pero esti últimu monarca merovinxu foi una mera marioneta so. En 724 Carlos Martel condicionó la eleición de Hugberto de Baviera pa la socesión ducal sobre los bávaros y forzó a los alamanes a asisti-y nes sos campañes en Baviera (ente 725 y 726), onde se promulgaron lleis en nome de Teoderico IV. En 730 Alamania tuvo que ser apoderada pola espada y el so duque, Lantfrido, foi asesináu. En 734 Carlos combatió contra Frisia oriental y, finalmente, someter.

Na década de 720, peracabárase práuticamente la invasión musulmana de la península ibérica, y empecipiáronse les razzias sobre les Galias. En 725, los árabes tomen Carcassonne a los visigodos, de forma qu'una vegada sometíos los visigodos en Septimania, na década de 730, los árabes empecipiaron meyores escontra'l norte, que fixeron que'l duque Eudes d'Aquitania pidiera ayuda al mayordomu de los francos Carlos Martel, de forma que los francos pudieron ganar a los árabes en Poitiers (732). D'esta manera pudo establecer el so poder ya influencia escontra'l sur del reinu. Contra estes aspiraciones, los locales empobinaos pol dux Mauronto, favorecen la espansión árabe escontra l'este: nel 735 tomen Arlés y nel 737 apoderar d'Avignon y estienden los sos razzias hasta Lyon y Aquitania; pero a pesar del contrataque del mayordomu francu, en Provenza, dende 739, los sarracenos amenacien a los lombardos. Carlos Martel col sofitu lombardu pudo asegurase'l control de la rexón, anque de manera duldosa, yá que nun foi'l 759, cuando'l so socesor, yá rei, Pipino el Curtiu apoderar de Narbona.

Poco primero de morrer n'ochobre del 741, Carlos estremó'l reinu ente los sos dos fíos cola so primer esposa como si fuera rei, marxinando al so fíu menor Grifón, quien recibió una pequeña porción (desconozse esautamente cual). Anque nun había rei dende la muerte de Teodorico IV en 737, los fíos de Carlos, Pipino el Curtiu y Carloman siguíen siendo solu mayordomos de palaciu, pero asumiendo'l estatus real y como tal que fixeren los reis merovinxos, estremáronse'l territoriu, Carlomán llogró Austrasia, Alemannia, y Thuringia, y Pipino, Neustria, Provenza, y Borgoña. Ye indicativu de l'autonomía de facto de los ducaos d'Aquitania (baxu Hunaldo) y Baviera (baxu Odilón) el fechu de que nun fueren incluyíos na división del regnum.

Mapes estáticu y animáu de la espansión de los francos.
Ente 481 y 814
Ente 481 y 870

La vida cotidiana en dómina merovinxa[editar | editar la fonte]

En Francia, siguiendo la decadencia urbana de los últimos tiempos romanos, la base de la pirámide de población yera rural, habitantes de granxes que producíen lo necesario pa la sobrevivencia. En munches árees nun había ciudaes, namái granxes qu'ocupaben los restos menguaos d'antigües villes romanes, separaes unes d'otres y asitiaes en llugares estratéxicos con terrenal cultivable y accesu a l'agua, como por casu nos valles de los ríos de les zones más romanizadas (Provenza y Borgoña nel valle del sistema Ródano-Saona, Austrasia y Helvecia nel sistema Rin-Aar, el Loira y el Sena en Neustria o'l Garona en Aquitania). Les antigües ciudaes romanes o romanizadas primero se despoblaron, colos sos ciudadanos fuxendo al campu, escapando de los sitíos y saqueos de los pueblos bárbaros, convirtiéndose dempués (sobremanera si mientres la dómina imperial yeren focos de cristianización), en centros alministrativos (civitates) d'obispos o condes (esto ye, pañadores d'impuestos, más que "compañeros" -comites- de los soberanos). Sobre la base amplia, en términos numbéricos, de xente de baxa condición social, asitiábase una capa delgada de nobles y eclesiásticos, pocos numbéricamente pero los únicos mentaos nes cróniques coetanees.

La manera de vida habitual de la población rural consistía en pasar tola vida na mesma aldega, trabayando diariamente de la salida a la puesta del sol, sacante los preceptivos de domingu y festividaes de la cristiandá. Si llegaben al maduror, casábense y producíen fíos casi añalmente (pos la tasa de mortalidá infantil yera bien alta). Pa los neños que consiguíen sobrevivir a los sos primeros meses, la esperanza de vida yera substancialmente más baxa que na actualidá (50 años yera un valor típicu pa la esposa d'un granxeru, por casu).

La conocencia que la mayoría de los seres humanos tenía del mundu más allá de la so ilesia yera escasu: conocíen el camín hasta la so ilesia más próxima y a los llugares circundantes de la so aldega o granxa solamente. De los sucesos qu'asocedíen a distancies más grandes, la mayoría nun tenía nenguna noción, pos una torga adicional yera l'ausencia de caminos transitables, sacante los que fueren puestos antes polos romanos, qu'adulces se fueron escaeciendo por falta de caltenimientu y tránsitu. Amás, la población simple nun sabía lleer nin escribir, polo que nun pudieron producir nengún documentu nin aprehenderlo (cola conocencia de tales documentos la población llana podría esperimentar lo qu'asocedía nel so mundu). El trabayu que los granxeros realizaben sobre'l terrén facer de la mesma manera que como los sos padres, primero que ellos, facer. Nun había otra escuela pa los granxeros que'l trabayu realizáu antes polos sos padres.

Les cifres exactes sobre'l númberu d'habitantes nesta dómina de l'Alta Edá Media, nun son bien sabíes pos nun hubo censo hasta muncho más tarde, de cuenta que los historiadores dependen de valoraciones. Estes dan llugar (hacia l'añu 800, nel momentu de máxima rellumanza y antes de les divisiones carolinxes) a un númberu averáu d'ente 12-13 millones d'habitantes en tol territoriu francu (les cortiles de l'actual Francia, el Benelux, Suiza, l'antigua Alemaña Occidental y la metá norte d'Italia), con una densidá media d'aproximao 8 habitantes per quilómetru cuadráu, magar había zones escasamente poblaes: a diferencia d'Italia o Provenza, que taben intensamente romanizadas, la zona de llingua alemana (parte de Suiza y l'antigua Alemaña Occidental de güei, Holanda y Luxemburgu) taba escasamente poblada, con unos dos millones d'habitantes y una densidá averada de cuatro a cinco habitantes per quilómetru cuadráu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bachrach, Bernard S. Merovingian Military Organization, 481–751. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1971. ISBN 0-8166-0621-8
  • Collins, Roger. La Europa de l'Alta Edá Media: 300-1000. Madrid: Akal, 2000.
  • Fouracre, Paul. "The Origins of the Nobility in Francia." Nobles and Nobility in Medieval Europe: Concepts, Origins, Transformations, ed. Anne J. Duggan. Woodbridge: The Boydell Press, 2000. ISBN 0-85115-769-6.
  • Geary, Patrick J. Before France and Germany: the Creation and Transformation of the Merovingian World. New York: Oxford University Press, 1988. ISBN 0-19-504458-4
  • James, Edward. The Franks. (Peoples of Europe series) Basil Blackwell, 1988. ISBN 0-631-17936-4
  • Lewis, Archibald R. "The Dukes in the Regnum Francorum, A.D. 550–751." Speculum, Vol. 51, Non 3 (July 1976), pp 381–410.
  • McKitterick, Rosamond. The Frankish Kingdoms under the Carolingians, 751–987. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-49005-7.
  • Murray, Archibald C. y Goffart, Walter A. After Rome's Fall: Narrators and Sources of Early Medieval History. 1999.
  • Nixon, C. Y. V. y Rodgers, Barbara. In Praise of Later Roman Emperors. Berkeley, 1994.
  • Schutz, Herbert. The Germanic Realms in Pre-Carolingian Central Europe, 400–750. American University Studies, Series IX: History, Vol. 196. New York: Peter Lang, 2000.
  • Wallace-Hadrill, J. M. The Long-Haired Kings. London: Butler & tanner Ltd, 1962.
  • Wallace-Hadrill, J. M. The Barbarian West. London: Hutchinson, 1970.