Reinu de Mauritania

De Wikipedia
Reinu de Mauritania
(de sieglu IV edC a 40)
estáu desapaecíu
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El reinu de Mauritania o Mauretania (sieglu IV e. C. – 40 d. C.) o "país de los Mauri", foi un estáu de l'Antigüedá constituyíu como una federación de tribus, de cultura amazigh, allugaes nel norte d'África, nos actuales Marruecos y Arxelia. La so capital foi Iol. Los sos habitantes nativos, pastores seminómades d'etnia amazigh, fueron conocíos polos romanos como Mauri (de la llingua amazigh amáur, "tierra"), y n'ocasiones como Massaesylii. El reinu de Mauritania ta estrechamente venceyáu col reinu de Numidia, tantu en cultura como n'historia. Ye importante utilizar la denominación antigua llatina, Mauretania,[1] pa nun inducir al so tracamundiu col modernu estáu de Mauritania, que s'alluga nes mariñes atlántiques d'África.

Historia[editar | editar la fonte]

Les primeres civilizaciones de ganaderos y llabradores mientres el Neolíticu conocer polos restos d'afayos arqueolóxicos de delles cueves, con cerámiques de tipu impresu y cardial, qu'amuesen rellaciones cola colonización neolítica de tola mariña del Mediterraneu occidental y estendío al traviés del estrechu mientres el primer Neolíticu del Occidente d'Europa, ceo nel VI mileniu e.C., dientro del Neolíticu Andaluz de la llamaes Cultura de les cueves y Cultura de Cerámiques de La Almagra, previes a la Cardial llegada a lo llargo del Mediterraneu européu[1] [2].

Les corrientes que motiven la nacencia de les civilizaciones del bronce nun llegaron o nun dexaron buelga nel territoriu mauretano mientres el tercer y segundu mileniu e.C.

Influencia fenicia[editar | editar la fonte]

Hasta la llegada de los fenicios nel sieglu VII e. C. a les mariñes de Mauretania y Numidia, fueron una rexón apartada de la civilización, escasamente poblada, ensin grandes asentamientos. Tres la cayida de Tiru ante los Asirios nel sieglu VI e. C. Cartago tomó'l relevu de la metrópolis y ye entós cuando la influencia amazigh tien gran penetración nes mariñes de la Mauritania. L'establecimientu de factoríes y colonies fenicies representó'l primer contautu con una cultura cimera. Al traviés de l'acción fenicia enfusen pola mariña la vida urbana, l'usu del fierro, conozse la moneda, introduzse la vide y probablemente el olivo.

Típicu paisaxe del Atles (Marruecos)

Cartago, dende la so fundación, tuvo una intensa rellación coles tierres del norte d'África, obligada a pagar a los pueblos libios, sobre que los sos territorios asitiar, una especie de canon o tributu. Nel sieglu V e. C. entamaron dos expedición pa reconocer les mariñes mauretanas, convirtiéndose en territorios de dominiu cartaxinés. Cartago, gobernada por ricos aristócrates, creó un imperiu comercial, impulsando la creación de nueves colonies, nes mariñes de los actuales Marruecos y Arxelia, buscando nuevos recursos naturales, empecipiando la esplotación de los recursos pesqueros de les mariñes, y fabricando salazones y salines pa esportar el garum. Creáronse numberoses factoríes y colonies, esportando marfil, oru, estañu, púrpura y esclavos, ya importando ente los indíxenes les sos mercancíes, vidrios, cerámiques, oxetos de bronce o fierro, y texíos de púrpura.

Cartago terminará per moldiar el territoriu nordafricano, cola asimilación de la cultura púnica, como l'alfabetu, la llingua y la relixón, calteniendo cierta autonomía. Mientres el periodu d'influencia púnica, Numidia sufrió una silenciosa revolución, estendiéndose los cultivos de la vide, la olivar, el trigu o la figal. Tou ello favoreció un aumentu gradual del desenvolvimientu económico y cultural. El llinguaxe, el púnicu, va convertir na llingua oficial baxu Masinisa y va siguir falándose cuatro sieglos dempués polos mesmos sacerdotes de la diócesis de Hippona (Bona) nes sos prédiques.

El legáu de Cartago al mundu agrícola rescampla n'aportaciones tan definitives como un modelu d'aráu de rexa triangular, forxáu en fierro, muncho más eficaz que'l milenariu aráu amazigh, una simple punta aguyada de madera qu'abría un mal riegu, o la mesma aportación que supón el cultivu de la olivar, que van haber d'adoptar los mesmos romanos.

Cartago reclutó mercenarios ente los númides. Pasu ente pasu, l'usu de la escritura púnico xunióse, anque nun la sustituyó, a la del líbico.

Dómina púnicu-mauretana[editar | editar la fonte]

El dominiu cartaxinés nel norte d'África caracterizóse, a diferencia d'otres zones, pola realización d'aliances colos xefes indíxenes y el caltenimientu de la hexemonía nel mar. Esta rellación favoreció l'asimilación de la cultura púnica, como l'alfabetu, la llingua y la relixón, calteniendo cierta autonomía. Mientres el periodu d'influencia púnica, Mauretania sufrió una silenciosa revolución, estendiéndose los cultivos de la vide, la olivar, el trigu o la figal. Tou ello favoreció un aumentu gradual del desenvolvimientu económico y cultural.

A partir del sieglu IV e. C., el poder los xefes nativos foise consolidando, pola creación de federaciones de pueblos y tribus indíxenes que dieron nacencia a dos reinos na rexón de Mauretania, dependientes direutamente de Cartago, dixebraos pol ríu Muluya, el reinu del oeste adquirió'l nome de reinu de Mauretania, siendo la "Mauretania" nuclear.

Mientres les guerres púniques los reinos amazighs de Mauretania y de Numidia bazcuyaron d'una a otra potencia, lluchando ente sigo por non ser absorbíos. Mientres y dempués de la segunda guerra púnica, Numidia foi unificada por Masinisa, aliáu de Roma, absorbiendo tamién a los massaesylii de Syphax (203 e. C.) y empecipiando una etapa de dominación númida sobre Mauretania, llogrando apoderar Mauretania, Numidia, Libia y la Cirenaica. A la so muerte Roma estremó los sos dominios ente los sos fíos.

Influencia romana[editar | editar la fonte]

Yugurta, rei de Numidia, intentó reunificar el reinu de Numidia, estremáu en trés, Cayo Mario siendo derrotáu por Yugurta, pero'l rei Yugurta foi traicionáu por Boco I rei de Mauritania, de quien yera xenru, siendo apurríu a Roma darréu por ésti, quien empecipió un acercamientu políticu a Roma, gracies al cual consolidó y espandió los dominios del so reinu hasta la frontera de la rexón de Numidia. Tres la so muerte, el so reinu quedó estremáu ente los sos fíos Boco II y Bogud, Este y Oeste respeutivamente. Los dos hermanos participaron na segunda guerra civil a favor de Xuliu César, invadiendo'l Reinu de Numidia, y conquistando la so capital Cirta. Tres la guerra, Boco II amplió'l so reinu y Numidia integróse como provincia romana. Darréu na cuarta guerra civil, Boco II sofita a Octavio frente a Marcu Antoniu, sicasí'l so hermanu sofita a ésti. Tres la victoria octaviana, Boco II reunifica de nuevu Mauretania. Tres la so muerte ensin herederos, el reinu pasó a ser controláu direutamente por Roma, creándose gran cantidá de colonies de veteranos. Nel añu 25 e. C. Octavio designó a Juba II, fíu de Juba I de Numidia como rei de Mauretania. Juba II renombró la so capital, Iol, como Caesarea (moderna Cherchel, Arxelia) n'honor d'Octavio (anque'l xentiliciu Iolitanus caltúvose, cf. Pliniu'l Vieyu, N. H. XXX, 4), y convertir nun gran centru cultural helenísticu y romanu. Los proyeutos de construcción y escultura en Caesarea y Volubilis presenten un ricu amiestu d'estilos arquiteutónicos exipciu, griegu y romanu.

Juba II exerció una bona política de gobiernu, fomentó y sofitó les artes escéniques, la investigación científica, la conocencia de la historia natural, y aguiyó el comerciu. Mauretania comerció con tol Mediterraneu, cuantimás con Hispania ya Italia, esportando pexe, uves, perlles, figos, granu, madera pa muebles y tinte púrpura. Igualmente'l valor y la calidá de la moneda mauretana yera reconocida nel mundu antiguu. L'historiador griegu Plutarcu describe a esti rei como unu de los meyores estadistes del so tiempu.

Final del reinu[editar | editar la fonte]

Nel 19 d. C. Juba II nomó al so fíu Ptolomeo correxente, antes de morrer nel añu 23 d. C., siendo soterráu xunto a la so primer muyer nel mausoléu. Ptolomeo reinaría hasta'l 40 d. C., cuando'l so primu segundu, l'emperador Calígula, mandó asesina-y mientres una visita a Roma. Tres un periodu d'incertidume, sol emperador Claudio, nel añu 44 d. C., Mauretania foi anexonada al Imperiu, siendo estremada en dos provincies distintes: la Mauretania Caesariensis (oeste y centru de l'actual Arxelia) y la Mauretania Tinxitana, con capital en Tingi, la moderna Tánxer, en Marruecos. La llinia fronteriza marcar el ríu Mulucha (güei Mouloûya o Muluya).

Cultura[editar | editar la fonte]

Alfabetu Tifinagh.

Mientres el sieglu III e. C. establecióse una cultura llamada púnicu-mauritana, de gran influencia feniciu-cartaxinesa por cuenta de les factoríes, hasta la incorporación de Mauretania al Imperiu romanu nel 44 d. C. Dempués de la cayida de Cartago nel 146 e. C., el país adquier mayor desenvolvimientu, sobremanera nes zones mariniegues, una y bones l'interior sigue pobláu por pastores nómades, ayenos a les corrientes civilizadores. Apaez un sistema propiu d'escritura, el llamáu alfabetu líbico col que s'escriben testos na llingua indíxena, amazigh, y que la so última fase foi l'alfabetu tifinagh, emplegáu n'El Sáḥara hasta casi los nuesos díes. D'últimes, créase una civilización autóctona, anque derivada de los estímulos coloniales, que duró hasta la romanización.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Los exemplos epigráficos del usu de la grafía Mauritania/-itanus en llatín son mínimos, del orde de 235 frente a 12, y cf. //en.wikipedia.org/wiki/Mauretania].