Reinu de Mankessim

De Wikipedia
Reinu de Mankessim
(de 1252 (Gregorianu) a 1844)
reinu
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El Reinu de Mankessim (1252–1844) foi un estáu africanu precolonial de Ghana. Taba consideráu como parte de les tierres centrales de la tribu de los Fante, y declarada como capital de la Confederación de Fante nel sieglu XIX. La ciudá de Mankessim inda esiste y ta alcontrada na rexón central de Ghana a una hora y media al oeste d'Accra. La influencia del reinu de Mankessim incluyó non solo al so propiu reinu, sinón tamién a la totalidá de la tribu Fante, y nel so tiempu de puxanza, la mariña entera del Ghana actual.

Orixe[editar | editar la fonte]

Escontra 1250 los Fante dixebrar de los bonu al tener ciertes diferencies. Los bonu quedar en Krato, actual ciudá de Techiman en Brong-Ahafo, Ghana, y crearon la so propia tribu cola so propia cultura y tótem de pertenencia. Mientres dicha dómina, los Fante fueron dirixíos por trés guerreros y sabios del pueblu llamaos Obrumankoma, Odapagya y Oson (la ballena, l'águila y l'elefante respeutivamente). Según la tradición, Obrumankoma y Odapagya morrieron nesti éxodo y fueron embalsamaos y soterraos antes de llegar al so sitiu d'habitación actual.

Oson dirixir hasta que llegaron al so actual territoriu y fundaron Mankessim en 1252. La lleenda diz que'l sacerdote y xefe, Komfo Amona, llantó una llanza na tierra cuando fundaron per primer vegada dicha población. La llanza de Komfo Amona foi llamada dende esi momentu Akyin-Enyim, significando "delantre de dios". El primer Omanhene (rei) de Mankessim nació yá nesti llugar. Según la tradición popular, la llanza nun pudo ser sacada por manes mortales.

La tierra a la cual llegaron los Fante dempués d'esi éxodu, yera llamada Adoakyir polos habitantes qu'esistíen ende antes de la llegada; a les cualos los Fante llamaron "Etsi-foi-yifo" "persones col pelo pintao". Los Fante conquistaron a ésta xente y les rebautizaron con ayuda del Omán principal na ciudá capital (de los Fante) llamada orixinalmente Kasemú. El nome evolucionó hasta'l nome actual, Mankessim.

Los Fante, pos, fundaron el so primer reinu independiente y soterraron a Obrumankoma y Odapagya nun sagráu recintu llamáu Nana-nom-pow. Komfo Amona tamién llantó a manera de ritual un árbol de limba pa ver si les sos nueves tierres yeren fértiles. A otru día del plantíu, les persones vieron que l'árbol empezaba a crecer polo que yera símbolu de fertilidá. L'árbol foi llamáu Ebisa-dua, o árbol de la consulta, el día de güei esi árbol ye unu de los destinos más importantes en Mankessim.

Organización[editar | editar la fonte]

Los Fante rápido crearon grupos militares, o compañíes, llamaos Asafo, pa defendese d'aquellos grupos enemigos de les proximidaes. La tradición diz que los sub-grupos fante Ekumfi, Abora, Enyan, Nkusukum y Kurentsir fueron el primer problema a resolver pol reinu de Mankessim. Más tarde xuniéronse nos grupos de Gomoa, Ajumako, Akatakyi y los Edina.

L'amenaza Ashantí[editar | editar la fonte]

Nel empiezu del sieglu XIX, los Ashantí empezaron a espandir el so control peles tierres de Ghana, faciendo que muncha xente empezara a fuxir a la mariña. Les comunidaes perifériques de los Fante empezaron a ser oxetivu de los ataques ashantíes polo que la población llevantar n'armes.

En 1806, asocedió la primer guerra ashantí-fantina la cual resultó na derrota de Mankessim y perda territorial. En 1811, los Fante, otra vegada fueron a la guerra contra los ashantíes, otra vegada perdiendo en batalla abierta, pero forzando una retirada por utilizar táctica de guerrilla. En 1844, los Fante poner en proteición británica. Aun así, los británicos y holandeses asitiaos na mariña pocu reconocieron la so soberanía.

La confederación de Fante[editar | editar la fonte]

Finalmente, en 1868, los Fante formaron una confederación, con respaldu británicu, pa defendese de l'amenaza constante que representaben los ashantíes. En 1871, los siete reinos de Fante y 20 clanes roblaron la Constitución de Mankessim, formalizando la so alianza.

Omanhene Kwasi Edo dirixó la confederación na totalidá de la so curtia esistencia, adquiriendo les tierres de los apenes fundaos reinos de Asebo, Cabesterra y Agona. La confederación foi esitosa na so resistencia contra los Ashantí. Mankessim, al traviés de la confederación, convertir nuna potencia comercial y marítimo al atopase na mariña.

Cayente[editar | editar la fonte]

Los ésitos tempranos de la confederación desaguaron nuna curtia esistencia, y l'alianza holandesa-Ashantí dexar finalmente en ruines. En 1873, los británicos ante l'amenaza ashantí y holandesa de conquistar tola mariña tuvieron que fundar una colonia na rexón y desarticular los poderes nativos.

Los Fante siguieron teniendo una importancia cultural ya inclusive política pero nun volvieron ser independientes na rexón.

Referencies[editar | editar la fonte]