Referendu d'autodetermín de Tokeláu de 2006

De Wikipedia
             Bandera de Tokeláu • 2007
Referendu d'autodeterminación de Tokeláu de 2006
Independencia de Tokeláu
11-15 de febreru de 2006
Tipu d'eleición:  Referendu aprobatoriu
Demografía eleutoral
Votantes : 584 (95% de participación)

El referendu d'autodeterminación de Tokeláu de 2006, supervisáu poles Naciones Xuníes,[1] foi celebráu del 11 de febreru al 15 de febreru de 2006. Taba destináu a determinar el futuru de Tokeláu, archipiélagu anguaño so soberanía de Nueva Zelanda. A pesar de que la propuesta destinada a faer evolucionar l'archipiélagu escontra la soberanía consiguió'l 60% de los votos, el referendu nun pudo consiguir los dos tercios riquíos pa la so aprobación.[2]

De ser aprobada la propuesta, esta camudaría'l estatus de Tokeláu pasando de ser un territoriu dependiente de Nueva Zelanda a ser un estáu autónomu n'asociación llibre con dichu país, al igual que les islles Cook y Niue. Amás esaniciaría a Tokeláu de la Llista de les Naciones Xuníes de territorios non autónomos, tal que asocedió coles islles Cook y Niue, al consiguir l'autogobiernu en 1965 y 1974, respeutivamente.

L'autodeterminación[editar | editar la fonte]

La evolución de la opinión pública del archipiélagu de Tokeláu, faía l'autodeterminación foi n'aumentu dende los años previos al referendu. Esta demanda foi sofitada poles Naciones Xuníes, qu'incluyeron en 1987 a Tokeláu na llista de los territorios non autónomos que la so autodeterminación fomenta.

La cuestión plantegada a los eleutores de Tokeláu nel referendu foi la so opinión sobre la opción de que Tokeláu convertir nun Estáu soberanu n'asociación con Nueva Zelanda, sobre les bases d'una constitución. La propuesta riquía una aprobación de los dos tercios de los sufraxos. Si esi fuera'l casu, el Tratáu d'autodeterminación tresmitiríase al Parllamentu de Nueva Zelanda pa la so aprobación.

Nuevu referendu. El Ulu, (xefe de gobiernu) saliente de Tokeláu, Pío Tuia suxurió en febreru de 2006 que yá que el referendu nun foi aprobáu per un estrechu marxe sería celebráu unu nuevu. En xunu de 2006, el so socesor Kolouei O'Brien anunció que'l Fono o parllamentu de Tokeláu, tenía previstu la celebración d'un nuevu referendu pa 2007 o 2008; que finalmente se celebró n'ochobre de 2007.[3]

La constitución plantega amás la vuelta a la demanda de soberanía sobre la isla Swains, anguaño so soberanía estauxunidense, y alministrada pola Samoa Americana.

Desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

El referendu efectuar nes siguientes feches:

  • 11 de febreru de 2006: votación en Apia, capital de Samoa, pa los eleutores asitiaos nesti archipiélagu (funcionarios, estudiantes...)
  • 13 de febreru de 2006: votación en Atafu
  • 14 de febreru de 2006: votación en Nukunonu
  • 15 de febreru de 2006: votación en Fakaofo.

Esti calendariu pal referendu foi escoyíu por que los observadores internacionales, los representantes d'organizaciones y los medios de comunicación puedan movese d'una islla a otra.

La gran mayoría tokelaueses, que moren anguaño en Nueva Zelanda, nun pudieron pronunciase sobre la propuesta yá que la convención de les Naciones Xuníes pa esti tipu de referendus asina lo axusta.

Resultaos[editar | editar la fonte]

Resume de los resultaos del referendu d'autodeterminación de Tokeláu de 2006
Resultáu Votos %
Acordies cola propuesta 349 60,07
Refuga la propuesta 232 39,93
Total 581 100.00
Votos nulos 3
Participación 584 95
Censu 615 100

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]