Ramón Castillo

De Wikipedia
(Redirixío dende Ramón S. Castillo)
Ramón Castillo
Presidente d'Arxentina

27 xunu 1942 - 4 xunu 1943
Roberto Marcelino Ortiz - Arturo Rawson
senador d'Arxentina

20 xineru 1932 - 30 abril 1935
Distritu: Provincia de Catamarca
Vida
Nacimientu Ancasti (es) Traducir20 de payares de 1873[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires12 d'ochobre de 1944[2] (70 años)
Estudios
Estudios Universidá de Buenos Aires
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáu, diplomáticupolíticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Emplegadores Universidá de Buenos Aires
Premios
Creencies
Partíu políticu Partíu Demócrata Nacional
Cambiar los datos en Wikidata

Ramón Antonio Castillo Barrionuevo (20 de payares de 1873Ancasti (es) Traducir – 12 d'ochobre de 1944Buenos Aires) foi un abogáu, xuez y políticu arxentín conservador perteneciente al Partíu Demócrata Nacional. En 1938 llegó a la Vicepresidencia tres el trunfu de Roberto M. Ortiz. Al finar ésti en 1942, Castillo asumió como'l 23º presidente de la Nación Arxentina. Foi derrocáu pol golpe d'Estáu militar conocíu como la Revolución del 43.

La llexitimidá del mandatu de Roberto M. Ortiz y Ramón Castillo foi cuestionáu en forma xeneralizada polos historiadores debíu al fraude eleutoral masivu realizáu nes eleiciones de 1938, denunciáu por tol arcu opositor al so gobiernu. En 1940 el presidente Ortiz empecipió una campaña de restauración de la pureza eleutoral, provocando una reacción atopada ente les fuercies polítiques del momentu.

El nome de Castillo[editar | editar la fonte]

Xeneralmente nomar como Ramón S. Castillo, ensin precisar nunca a qué correspuende la inicial S. Esto asocede porque nun correspuende a nada, yá que el so segundu nome yera Antonio. Pa evitar el tracamundiu que pudiera causar la so firma (Ramón A. Castillo, como Ramona Castillo), na so mocedá foi deformando l'A por una S.[4]

Biografía[editar | editar la fonte]

El presidente Ramón S. Castillo visita Tucumán en 1942, siendo recibíu pol empresariu azucreru, Alfredo Guzmán y la so esposa, Guillermina Leston de Guzmán.

Ramón Antonio nació en Ancasti, Catamarca, fíu del matrimoniu constituyíu por Rafael Castillo Arias y María de Jesús Barrionuevo Maturano. Cursó los sos estudios na Facultá de Derechu de la Universidá de Buenos Aires. Designáu xuez penal en San Nicolás de los Regueros (provincia de Buenos Aires), ente los casos que tuvo de resolver, atópase la condena a 8 años de prisión al gauchu Formiga Negra, por un homicidiu que depués se probó nun cometiera.[5] Na carrera xudicial llegaría a miembru de la Cámara d'Apelaciones no Comercial antes de retirase.

Dedicáu a la docencia, desempeñóse como profesor y decanu na UBA (Universidá de Buenos Aires) ente 1923 y 1928.

Contraxera matrimoniu en Buenos Aires el 14 de setiembre de 1903 con María Delia Luzuriaga Chaves (1881-1955), con quien tuvo seis fíos: Ramón en 1904, Horacio en 1905, María Delia en 1908, Carmen Haydée en 1913 y los mellizos Jorge y Héctor en 1917, que fueron discapacitaos.

En 1924, el mesmu Alvear nomar Alministrador Xeneral d'Impuestos Internos y en 1925, Ministru d'obres públiques. Permaneció al mandu de felicidá cartera hasta que Alvear remató'l so mandatu, en 1928.

En 1930 foi designáu Gobernador interventor de la provincia de Tucumán pol gobiernu de facto de José Félix Uriburu; foi senador nacional pola so provincia, y depués Ministru del Interior ente 1932 y 1935. Mientres la so xestión como Ministru del Interior viose envolubráu no que se denominó escándalu de la CHADE, un resonante casu de corrupción asocedíu nos años 1930, mientres la llamada Década infame, por cuenta de la concesión del serviciu llétricu de la Ciudá de Buenos Aires a la Compañía Hispanu Americana d'Eletricidá (CHADE), mientres la so xestión llogró convencer a llexisladores de la Municipalidá de Buenos Aires por que dieren un contratu millonariu a dicha empresa, dempués de lo que denuncióse que los votos fueron mercaos pa favorecer a la empresa.[6]

Arrenunció a esti cargu pa presentase al cargu de vicepresidente de Roberto M. Ortiz na fórmula de la llamada “Concordanza”, una transitoria alianza ente'l Partíu Demócrata Nacional, la Unión Cívica Radical Antipersonalista y el Partíu Socialista Independiente, que trunfó n'eleiciones fraudulentas y asumió'l poder el 20 de febreru de 1938.

Mientres el so desempeñu como vice-presidente, el célebre "Escándalu de les Tierres del Palombar", algamó al Congresu de la Nación, al afayase una operación fraudulenta que dexara la compra de terrenes pal Exércitu a un preciu sobre valuáu, pa depués partise comisiones ente llexisladores. La prensa implicó a Ramón Castillo como unu de los responsables.

Cuando Roberto Marcelino Ortiz pidió llicencia por graves problemes de salú -carecía una grave diabetes- en 1940, y depués del so socedíu fallecimientu'l 15 de xunetu de 1942, Castillo asumió'l poder pa completar el periodu presidencial.

Presidencia de Ramón Castillo (1942-1943)[editar | editar la fonte]

Ramón Castillo nos años 1940.

Castillo siguió la política esterior del so predecesor, calteniendo la neutralidá arxentina na Segunda Guerra Mundial, motiváu polos enclinos proaliadas y progermanas qu'estremaben al Exércitu y a tola sociedá arxentina. La necesidá de caltener el suministru marítimu llevar a promover la creación de la Llexa Mercante del Estáu. Tomó otres midíes de similar corte nacionalista, como la revocación de la concesión del puertu de Rosario o la creación de la Direición Xeneral de Fabricaciones Militares.

En materia político llevó a cabu una política autoritaria, disponiendo de les carteres ministeriales con soltura y eslleiendo el Conceyu Deliberante de Buenos Aires ante les denuncies de corrupción nel mesmu. Esi mesmu añu dispón la Intervención de la Provincia de Tucumán.[7]El so oxetivu yera consolidar el so poder al traviés del Partíu Demócrata Nacional como base partidaria de tinte conservador, eslleiendo la Concordanza que la so continuidá taba en dulda, en razón de la política de llucha contra'l fraude eleutoral llevada alantre pol Presidente Roberto Marcelino Ortiz. Esta última decisión política fuera sofitada polos radicales antipersonalistas, polos socialistes y pola Unión Cívica Radical del Comité Nacional presidíu por Marcelo T. de Alvear. Ante'l xiru de la política del gobiernu de Ramón Castillo, empobinada escontra la torna d'un réxime conservador, los partíos políticos empezaron a buscar confluyir pa lluchar contra la previsible torna del fraude eleutoral como arma política.

La socesión presidencial y el golpe d'estáu de 1943[editar | editar la fonte]

Ante esti panorama, la élite política sufría transformación ante la desapaición de los líderes más influyentes hasta esi momentu. Nel casu de la O.C.R., el fallecimientu de Marcelo Torcuato de Alvear en marzu de 1942, dexó al partíu ensin un lideralgu definíu, lo qu'inauguró una serie de conversaciones ente los partíos opositores pa conformar un "Frente Popular" llevando la candidatura del ex-presidente Xeneral Agustín P. Justo, quien públicamente se manifestó en favor de los Aliaos y contrariu a la política de neutralidá de l'Arxentina, presentándose como'l líder d'un movimientu de renovación institucional.

Ante esti horizonte políticu, Castillo reforzó la estratexa de consolidar el so poder al traviés de los conservadores por aciu tomar del poder nes provincies, siendo'l primer esperimentu nesta direición, la intervención decretada al Colexu Eleutoral de la Provincia de Tucumán, en payares de 1942, con cuenta d'evitar el trunfu de la candidatura del radical opositor Miguel Mario Campero. Lo inédito d'esta decisión favoreció la dilación de la eleición d'autoridaes provinciales pa producir la caducidá llegal del mandatu del gobernador Miguel Critto y polo tanto xustificar la intervención definitiva de Tucumán (febreru de 1943).

Esta torna a les práutiques de amañamiento de la voluntá eleutoral y de práutica de la violencia como procedimientu común pa solucionar conflictos, xeneró un precariu equilibriu de poderes coles Fuercies Armaes, que retornaron a un papel políticu activu. El fallecimientu d'Agustín P. Justo, el 11 de xineru de 1943, desarticuló la posibilidá d'una alianza de los partíos opositores pa bloquiar el gobiernu de Castillo,; mientres s'atopaba en marcha la imposición de la candidatura presidencial conservadora de Robustiano Patrón Patrón Costas, quien se desempeñaba como presidente del Senáu, y yera un bultable empresariu azucreru salteño.

La oposición ente «aliadófilos», «neutralistas» y «germanófilos» yeren cada vez más acentuaes, llegando'l gobiernu de los Estaos Xuníos a llanzar una campaña mientres l'añu 1942, calificando al gobiernu arxentín de fascista y favorable a la Exa. L'acusaciones basar nos subsidios que la embaxada alemana otorgara a sectores de la prensa arxentina y los tratos del gobiernu con delles firmes alemanes.[8]Castillo caltúvose neutralista sofitáu principalmente pol Exércitu pero aislláu de la Concordanza.

El fallecimientu d'Agustín P. Justo dio un respiru a Castillo, sicasí dellos dirixentes de la O.C.R.,- yá ensin el lideralgu de Marcelo T. de Alvear-, xunto a los socialistes y los demócrates progresistes intentaron proponer una candidatura presidencial unificada na persona del Ministru de Guerra, el Xeneral Pedro Pablo Ramírez. Al tomar conocencia d'estes xuntes, Castillo pidió l'arrenunciu al so Ministru de Guerra quién la derrocaría'l 4 de xunu de 1943.

El golpe d'estáu poner en marcha, la madrugada del 3 de xunu de 1943, cuando les unidaes del Exércitu acantonaes en Campu de Mayu dirixir escontra'l centru de Buenos Aires. Nel camín, les unidaes acuartelaes na Escuela de Mecánica de l'Armada enfrentaron les columnes del Exércitu, provocando numberoses víctimes. Pero les tropes sublevaes tomaron el control de la Casa Rosada y los principales edificios públicos ante la sonadiella del ensame.

Nun primer momentu, Ramón S. Castillo intentó caltener el so gobiernu, abellugándose nel buque "Drummond" ya internándose nel Ríu de la Plata, pero tornó y foi deteníu hasta la so lliberación selmanes más tarde.

 Estandarte Presidencial
Ministerios del Gobiernu de
Ramón S. Castillo
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Miguel J. Culaciati 27 de xunu de 19424 de xunu de 1943
Ministeriu de Rellaciones
Esteriores y Cultu
Enrique Ruiz Guiñazú 27 de xunu de 19424 de xunu de 1943
Ministerio de Facienda Carlos Acevedo 27 de xunu de 1942 - 4 de xunu de 1943
Ministeriu de Xusticia
ya Instrucción Pública
Guillermo Rothe 27 de xunu de 19424 de xunu de 1943
Ministeriu d'Agricultura Daniel Amadeo y Videla 27 de xunu de 19424 de xunu de 1943
Ministerio d'Obres Públiques Salvador Oría 27 de xunu de 19424 de xunu de 1943
Ministeriu de Guerra Juan N. Tonazzi
Pedro Pablo Ramírez
27 de xunu de 194216 de payares de 1942
16 de payares de 19424 de xunu de 1943
Ministeriu de Marina Mario Fincati 27 de xunu de 19424 de xunu de 1943

Muerte[editar | editar la fonte]

Quince meses dempués del so derrocamientu, el 12 d'ochobre de 1944 Castillo finó na provincia de Buenos Aires teniendo na so cuenta corriente namái 47 pesos con 25 centavos. El costu del sepelio xubía a 290 pesos. Los sos amigos tuvieron que pagalo.[ensin referencies]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • SABSAY, Fernando (1999). «Presidente Ramón Castillo», Presidencies y presidentes constitucionales arxentinos. Buenos Aires: Biblioteca Nacional y Páxina 12. (Capítulu completu).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 16061680m. Apaez como: Ramón S. Castillo. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 7195901. Apaez como: Ramón S. Castillo. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. «Decreto por el que se otorga el Collar de la Orden de Isabel la Católica al excelentísimo señor don Ramón S. Castillo, Presidente de la República Argentina». Boletín Oficial del Estáu (219):  páxs. 5845. 7 agostu 1942. 
  4. Ernesto Castrillón: «Errates y aclaraciones» (páx. 256). En Enrique Mario Mayochi: L'Arxentina nel sieglu XX. Buenos Aires: La Nación, 2000. «Nomar como Ramón S. Castillo, ensin precisar a qué correspuende la inicial S. Nun correspuende a nada, yá que el so segundu nome yera Antonio. Pa evitar el tracamundiu que pudiera causar la so firma (Ramón A. Castillo), na so mocedá foi deformando l'A por una S. Esti testimoniu foi dau pol so nietu, Ramón Santiago Castillo, al profesor Enrique Mario Mayochi y publicáu nel periódicu arxentín La Nación».
  5. Félix Luna: Ortiz. Reportaxe a l'Arxentina opulenta (páxs. 55-56). Buenos Aires: Suramericana, 1999. ISBN 950-07-1516-3.
  6. Luna, Félix (1975). «Un intervalu pa la CHADE». Alvear. Les lluches populares na década del 30. Buenos Aires: Schapire :páxs. 199.
  7. Luna, Félix – Ortiz, páxines 186/209; Potash, Robert, L'exércitu y la política na Arxentina 1928-1945, Tomu I, páxines 192/204, Buenos Aires (1971); Ferrero, Roberto A., Del fraude a la soberanía popular – 1938-1946, páxines 112/24, Buenos Aires (1976).
  8. SABSAY, Fernando (1999). «Presidente Ramón Castillo». Presidencies y Presidentes constitucionales arxentinos. Buenos Aires: Biblioteca Nacional y Páxina 12, p3

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]