Rafael Reyes Prieto

De Wikipedia
Rafael Reyes Prieto
embaxador de Colombia

Vida
Nacimientu Santa Rosa de Viterbo5 d'avientu de 1849[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Bogotá18 de febreru de 1921 (71 años)
Sepultura Cementeriu Central de Bogotá
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticudiplomáticu
Trabayos destacaos Por Colombia, por Ibero-América (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Nacional de Colombia (es) Traducir
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Conservador Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Rafael Reyes Prieto (5 d'avientu de 1849Santa Rosa de Viterbo – 18 de febreru de 1921Bogotá) foi un políticu, esplorador, comerciante y militar colombianu. Foi presidente de Colombia ente 1904 y 1909.

Biografía[editar | editar la fonte]

Rafael Reyes Prieto yera fíu de Ambrosio Reyes Moreno, quien, vilbu y con cinco fíos, contraxo segundes nupcias con Antonia Prieto y Solano, de que la so unión hubo cuatro fíos, a saber: Enrique, María, Rafael y Néstor. Ambrosio Reyes morrió cuando'l fíu mayor del so segundu matrimoniu, Enrique, tenía cinco años.

En 1877, Reyes Prieto casóse con Sofía Angulo, quien provenía de l'alta sociedá de Popayán; de la unión hubo seis fíos: Rafael, Enrique, Amalia, Nina, Sofía y Pedro Ignacio. En 1898 enviuda, negándose a contraer segundes nupcias.

Carrera como esplorador y empresariu[editar | editar la fonte]

Dempués d'acabar los estudios y a una edá de diecisiete años montó colos sos hermanos la empresa "Reyes Hermanos", que dedicóse a esportar la quina a Europa pal tratamientu de la Malaria dende les inhóspitas selves del Putumayo y Amazones. Dempués de grandes esploraciones, fundar pueblos y afayar ríos nes selves Amazóniques de Brasil, Perú, Ecuador y Colombia y un gran ésitu económicu,[3] en 1884 la empresa que tenía colos sos hermanos empezó a tornar: dellos barcos vencieren, la mayoría de los sos trabayadores fueron abrasaos poles enfermedaes y otros emigraron; la so empresa terminó trágicamente pola muerte de los sos hermanos; Elías Reyes morrió d'una enfermedá cardiaca, Enrique Reyes morrió de fiebre mariello y el so hermanu menor Néstor Reyes foi muertu na Amazones taramiáu por indíxenes antropófagos huitotos.[4] Ante la muerte de los sos hermanos, un sobrín y un primu y ante la cayida del preciu de la Quina, la empresa de los "Hermano Reyes" sumió.

Carrera como militar y políticu[editar | editar la fonte]

En 1885 Reis cuntaba con 35 años y arruináu na so empresa, fíxose militar d'ocasión engarrando la guerra civil de 1885, que pola so valentía y astucia militar rápido xubir a xeneral. En plena guerra'l presidente Rafael Núñez llamar a liderar les operaciones pa reincorporar nuevamente a Panamá al territoriu de Colombia; la misión oficialmente taba al mandu'l xeneral de división Miguel Montoya, pero na práutica mandaba Reyes. Entamóse, entós, una espedición marítima dende Buenaventura hasta Panamá, y ante la falta de barcos, Reyes rescató del óxidu un pontón abandonáu pa poder tresportar la tropa, polo que se conoz como "l'aventura del pontón". Cuando la espedición llegó a Panamá, restablecieron les autoridaes civil y militar, y en pocos díes les fuercies de los Estaos Xuníos sacuparon l'ismu. Llograron la rindición del rebelde panamiegu Azpurría, y Reyes presidió'l conseyu de guerra verbal onde l'haitianu Antoine Petricelli y el xamaicanu George Davis, alies Cocobolo fueron condergaos a la forca'l 6 de mayu pola quema de Colón .[5]

Nuevu Rafael Reyes.

Pedro Prestán, acusáu de dirixir la quema de Colón, foi aforcáu'l 18 d'agostu, tres meses dempués nun conseyu de guerra verbal presidíu por Pedro Nel Ospina; sicasí, la responsabilidá recayó sobre Reyes. Mentanto, el presidente Rafael Núñez daba al Estáu una organización firme y centralista. Ante la derrota de los lliberales radicales y el trunfu de los conservadores que buscaben una nueva constitución centralista liderada pol presidente Rafael Núñez, derogóse la Constitución de 1863, y surdió por más de 100 años la constitución de 1886. El 11 de payares de 1885, cuando s'instaló'l Conseyu Nacional Constituyente, Reyes ocupó una curul, pero la so participación na redaición de la Carta Magna foi pocu afortunada, pos Miguel Antonio Caro oponer a toles iniciatives presentaes por él.

En 1887 el gobiernu encargó a Reyes una "misión confidencial" n'Europa: Consiguir dellos emprestos, al regresu del so malograda misión, Núñez nomó a Reyes ministru de Fomentu. En 1888 tornó a les sos actividaes particulares y adquirió la facienda Andorra, cerca de Tocaima, onde rehízo la so perdida fortuna, al traviés de la producción agrícola. En 1890 foi escoyíu senador y foi postuláu a la vicepresidencia de la república en 1892, siendo derrotáu. Participó na guerra civil de 1895, y esi mesmu añu foi nomáu ministru de Gobiernu pol presidente Miguel Antonio Caro, magar la so mutua enemistá, que se remontaba a los tiempos de l'Asamblea Constituyente.

Cuando en 1896 empezar a postular el nome de Reyes como candidatu presidencial, Caro unviar a París como embaxador de Colombia, p'alloñar de la guerra y evitar, como asocedió, que se presentara a les eleiciones de 1898 por atopase n'Europa y evitó arreyase na guerra de los mil díes.

Dende 1902 moró en Méxicu y empezó a preparar la so candidatura presidencial.

En 1904 foi escoyíu por Marroquín p'armar un exércitu colos cien mil voluntarios que s'ufiertaren nel país, dispuestos a recuperar a Panamá. Acompañar trés xenerales, Pedro Nel Ospina, Lucas Caballero, y Jorge Holguín.

Les informaciones que socesivamente llegaben a Bogotá avera del desplazamientu de nuevos buques norteamericanos, tantu nel Caribe como'l Pacíficu, fixeron que'l fervor bélicu fora menguando. Pa la dómina, y en comparanza col poderíu naval de Colombia, el que'l Mayflower, insinia de la flota norteamericana nel Atlántico, xunto a más de 10 barcos de guerra, con instrucciones de torgar el desembarcu de les tropes colombianes per dambos océanos, y protexer la rebelión del Ismu, obligaron a la Misión encabezada pol xeneral Reyes, a imprimi-y calter más diplomáticu que bélicu pa evitar una guerra con Estaos Xuníos.[6]

Dexóse-yos desembarcar en Colón namái gracies a instrucciones del secretariu d'Estáu, John M. Hai, mas nun se-yos quixo recibir na Xunta Provisional de Gobiernu p'axustar la devolución del Ismu; d'ellí partieron escontra Washington.

Al llegar a Washington y enterase de la firma del tratáu Hai-Bunau-Baniella con Panamá, Reis desfixo la comisión diplomática y arrenunció a tou esfuerciu d'enfrentar militarmente a Estaos Xuníos; dende Washington unviaría'l siguiente mensaxe:[7]

22 d'avientu. Tien De evitase tou conflictu armáu con americanos, nun ocupar territoriu Panamá. Reuniranse agües Panamá 40 vapores guerra. Búscase ocasión llevar guerra, Medellín, Bogotá... Situación pésima.[6]

Les tropes de Reyes quedáronse esperando en San Nicolás de Titumate, les órdenes del xeneral pa colar sobre Panamá.[8]

Nes eleiciones de 1904, nes que nun habría rival lliberal, delidió con otru conservador, el xeneral Joaquín Fernando Vélez, a quien ganaría per estrechu marxe.[9]

Anguaño na ciudá de Pereira (Risaralda- Colombia) y Duitama (Boyacá - Colombia) hai dos colexos unu sol nome de General Rafael Reyes na ciudá Pereira y l'Institutu Téunicu Industrial Rafael Reyes na ciudá de Duitama los cualos fueron fundaos n'honor, vida y legáu de Rafael Reyes.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Dempués de que los conservadores ganaron la Guerra de los Mil Díes, munchos miembros del partíu conservador (al que Reyes pertenecía) nun almitíen que participaren lliberales en nengún cargu del gobiernu; por tanto, sintiéronse traicionaos por Reyes cuando esti incluyó políticos lliberales, como'l xeneral Rafael Uribe Uribe, nel so gabinete.

Al asumir el poder atopó un país arruináu pola Guerra de los Mil Díes y poles consecuencies de la separación de Panamá, imprimió-y al gobiernu'l so talante progresista ,[10] sacó al país de la crisis financiera y promovió la crecedera de nueves industries.[11] Entestáu nos sos lemas «Paz, concordia y trabayu» y «Menos política, más alministración», les sos polítiques xeneraron tamién una fuerte oposición, ante lo cual el presidente empezó a actuar de manera dictatorial por cuenta de que'l congresu nun sacaba les normes urxentes que riquía'l país pa salir de la quiebra na que taba, ante lo cual ordenó'l confinamientu y destierru a los sos rivales y opositores, cerrando'l Congresu y creando una Asamblea Nacional Constituyente. El so gobiernu, suprimió la vicepresidencia (yá que taba enemistado col vicepresidente Ramón González Valencia), y nel so reemplazu creó la Designatura Presidencial.

Les midíes contra los subversivos (conservadores que consideraben que Reyes traicionara los sos intereses) de 1904 non amilanaron a los partidarios de derrocar al gobiernu de Reyes a como diera llugar. Los lliberales llibrecambistes, agafaos polos impuestos al tabacu a los grandes terratenientes, xunir a los conservadores pa confabularse contra Reyes. Antonio José Restrepo, escritor y abogáu influyente, y otros seis ciudadanos, fueron deteníos y confinaos en Orocué mientres dos meses. Previendo que los lliberales de la frontera con Venezuela pudieren frayar l'orde, Reyes nomó xefe militar de la frontera nel Táchira al xeneral Benjamín Herrera, que coló a Cúcuta a encargase de la situación.

Entrín y non, en Bogotá, los maxistraos Carmelo Arango y Gabriel Rosas fueron declaraos insubsistentes por tar en connivencia colos xefes de la oposición. El 19 d'avientu, la rede de conspiradores, qu'entamaba un golpe pa deponer a Reyes antes de la Navidá, foi afayada pola policía, comandada pol comisariu francés Juan María Marcelino Gilibert, y hubo más de venti prindes. El 21 d'avientu, un ensame de cinco mil persones, ente lliberales y conservadores, coló pola carrera Séptima hasta la plaza de Bolívar pa proclamar el so respaldu al Presidente Reyes y el so refugu a los intentos d'alteriar la llegalidá y la tranquilidá. Una corte marcial instalóse'l 12 de xineru pa xulgar a los conspiradores del 19 d'avientu. La corte marcial declaró culpables d'esa combalechadura a Felipe Angulo y Luis Martínez Silva, y a los xenerales Jorge Moya, Manuel María Valdivieso y Eutimio Sánchez, y condergar a confinamientu na colonia militar de Mocoa.

Atentáu[editar | editar la fonte]

Ataque al Presidente. El capitán Pomar contesta'l fueu.[12]

Con anterioridá, el vicepresidente de la República, el conservador Ramón González Valencia, foi declaráu insubsistente, y el 10 de febreru de 1907 foi nomáu primer designáu'l ex-presidente Clímaco Calderón. Tres el nomamientu del designáu, el Presidente y la so fía Sofía, entamaron el so paséu diariu en coche escontra Chapinero. Nel sitiu que denominaben Folla Colorao, al altor de l'actual cai 45 con carrera Séptima de Bogotá, el coche del Presidente foi atacáu por trés caballeros, que dispararon col enfotu de asesinar al mandatariu y a la so fía, quien salieron ilesos.[12]L'escolta del presidente, capitán Faustino Pomar y el mozu teniente Anastacio Vergara, repelieron a los agresores, que llograron safar el cercu y diéronse a la fuga. Fueron prindaos pola policía en Bogotá el 2 de marzu.

Reyes tornó a la capital, pidió aselu y aseguró que, amás de la murnia pol actu criminal, nun allugaba escontra los sos agresores sentimientos de vengación. El comisario Gilibert actuó con rapidez. El 13 de febreru fueron deteníos dellos sospechosos de cuayar l'atentáu, ente ellos l'ex-ministru y poeta José Joaquín Cases Castañeda, l'ex-ministru Arístides Fernández, los doctores Benjamín Uribe, Joaquín Uribe y Pantaleón Camacho. Ufiertóse un pagu de cien mil pesos por informes que dexaren la captura de los fuxitivos Roberto González, Marco Arturo Salar y Fernando Aguilar, y doscientos mil pesos por Pedro León Acosta. Los autores materiales del atentáu fueron sentenciaos a muerte y executaos el 5 de marzu nel mesmu sitiu onde lo perpetaron.[13]Hubo voces que pidieron igual patíbulu pa los autores intelectuales pero Reyes negóse.[14]

Cadabres de los condergaos espuestos ante la población como escarmientu a los opositores.
Tumba de Rafael Reyes nel Campusantu Central de Bogotá.

Finalmente, pa evitar una guerra ente siguidores y opositores apurrió secretamente la presidencia al xeneral Jorge Holguín Mallarino el 9 de xunu de 1909 y una vegada en Santa Marta, foise como pasaxeru nel buque Manistí con destín a Europa .[3] El so dimisión oficializóse'l 27 de xunetu de 1909. Nun exiliu voluntariu, el xeneral Rafael Reyes viaxó por dellos continentes mientres diez años; moró en Francia, España, y tornó a Colombia a pasar los sos últimos años de vida. Morrió en Bogotá de pulmonía, el 18 de febreru de 1921. Los sos cinco años de gobiernu fueron conocíos polos sos siguidores como El Quinqueniu Reyes[15] y los sos opositores como La Dictadura Reyes. La presidencia pa Rafael reis foi un suañu fechu realidá

Ministros[editar | editar la fonte]

Obra del so gobiernu[editar | editar la fonte]

  • Cola creación del Ministeriu d'Obres Públiques y Tresporte impulsóse'l financiamiento estatal pa la inversión pública en caminos y carreteres , la promoción del ferrocarril de Girardot y la continuación del Capitoliu.
  • Construyó la primer carretera del país (Bogotá - Tunja- Santa Rosa de Viterbo) y traxo el primer carru a Colombia pa la so inauguración.
  • Restableciéronse les rellaciones con Venezuela.
  • La firma del tratáu Averbury-Holguín en 1905 dexó, al traviés del creitu internacional, saniar la delda esterna del país y desenvolver la industria minero, testil y azucrera, les refineríes, les fábriques d'alimentos, de vidriu, y papel; cultivar el banano, el café y el algodón, y apurrir creitos baxos pa l'agricultura d'esportación.
  • Amás del gran númberu d'Actos Llexislativos, Reyes tamién se dio a la xera de reorganizar xeográficamente al país, creando cola Llei 17 de 1905 los departamentos de Galán (capital San Gil), Atlántico (Barranquilla) y Caldas (Manizales) y alzando a Bogotá como distritu especial; poco dempués cola Llei 46 creó los departamentos de Tundama (capital Santa Rosa de Viterbo, patria moza del Presidente), Quesada (Zipaquirá) y Huila (Neiva). En 1908 estremó'l Cauca nos siguientes ocho departamentos: Tumaco, Túquerres, Pasto, Popayán, Cali, Buga, Cartago y Manizales.[16]
  • Desarmar a la población civil y estableció el monopoliu de les armes per parte del Estáu.
  • Consagróse'l códigu de reconocencia a los derechos de les minoríes.
  • A la so xestión atribúyese-y la modernización del Exércitu Nacional (proyeutu inconcluso a lo llargo de tol sieglu XIX) sobremanera'l llabor de profesionalización de les Fuercies Armaes por aciu la creación de la carrera militar cola collaboración de militares chilenos. Asina, fundar en 1907 la Escuela Militar de Cadetes Xeneral José María Córdova, Escuela Naval de Cartagena; y en 1909 fundóse la Escuela Cimera de Guerra.
  • Creó la Concesión de Mares[17] y la Concesión Barcu, que dexaben la esploración y esplotación de petroleu cola condición de que los sos bienes fueren revertíos al país, lo cual diose en 1951 cola creación d'Ecopetrol (Empresa Colombiana de Petróleos).
  • Pa evitar les crisis económiques y l'inflación, creó'l Bancu Central, que darréu se llamó Bancu de la República.
  • El 9 d'abril de 1906[18]con planos del arquiteutu francés Gastón Lelarge y modificaos pol arquiteutu bogotanu Julián Lombana, el xeneral Rafael Reyes contrata a Remigio Díaz, pa la baltadera y reconstrucción de la Casa de Nariño por que sía la nueva sede de gobiernu.[19] Pa la obra estendió'l predio hasta la carrera Octava, reestructuróse l'interior a dos pisos, diseñáronse amplios salones y construyóse la so fachada en piedra tallada y llabrada; los trabayos completos de ornamentación tuvieron a cargu del suizu Luigi Ramelli. Dende'l 20 de xunetu de 1908 la sede de gobiernu ye la Casa de Nariño[20](antiguu Palaciu de la Carrera). Pa da-y seguridá a la nueva sede de gobiernu y evitar golpes d'estáu, dio la orde de mercar delles cases al costáu sur de la Casa de Nariño col fin d'allugar el Batallón Guardia Presidencial, que tien la misión de protexer a los presidentes.
  • Enllantóse la política de monopolios fiscales de llicores, tabacu y degüello.

Dificultaes[editar | editar la fonte]

En 1909 Reyes enfrentó una crisis d'opinión pola firma del arreglu ente Panamá, Estaos Xuníos y Colombia. Reyes buscaba restablecer les rellaciones ente Estaos Xuníos y Colombia, deterioraes dende 1903 polos sucesu de la Canal de Panamá; yá'l 28 de febreru de 1905 nomara como ministru plenipotenciario en Washington al lliberal Diego Mendoza Pérez pero ésti fracasó na so misión d'acercamientu de les dos naciones. Enrique Cortés reemplazar y propunxo que'l problema fuera tratáu polos trés países, yá que tenía dimensiones tripartites. El 5 de xineru de 1909 roblóse un tratáu[21] nel que Colombia reconocía la separación de Panamá, Estaos Xuníos reconocía a Colombia una indemnización por Panamá, y recibía autorización por que los sos barcos usaren los puertos nacionales.

Esti tratáu foi vistu como amenaza nacional y argumentóse que'l ministru Enrique Cortés nun tenía facultaes llexítimes pa faelo. Reyes trató de que fuera aprobáu ensin nengún cambéu pola Asamblea en sesiones estraordinaries, pero esperimentó una fuerte oposición encabezada por Nicolás Esguerra.

1909. Un panorama nacional. El Ciclón.[22]

A principios de marzu'l sentimientu antiestauxunidense, empezar a manifestar cuando un empresariu de ciudadanía norteamericana qu'operaba una vía ferrial en Bogotá, que la so concesión nun yera aprobada pol públicu, debió descontinuar el serviciu, por cuenta de un ataque per parte d'alteriar.[23]

El 8 de marzu, estudiantes de distintes universidaes, col sofitu de los sos profesores, ente ellos el Dr. Luís Felipe Calderón, sobrín del presidente y hermanu de Clímaco Calderón, empezaron manifestaciones contra los trataos.

El 9 de marzu pela mañana, les cais taben apinaes de ciudadanos, artesanos y bandes estudiantiles en Bogotá y otres ciudaes qu'arengaben contra Reyes[24] y esixíen el discutiniu públicu de los trataos. Hubo arrestos masivos y actos violentos contra l'Asamblea.[25]

El 11 de marzu, les manifestaciones estudiantiles nun paraben, al empar que la clase obrera xunir a les protestes. Reyes reorganizó'l gabinete, nomó a Jorge Holguín ministru de facienda y ayalga y designar pa exercer el Poder Executivo. La policía prohibió en Bogotá la xunta de más de cinco persones, lo que nun fixo sinón exacerbar los ánimos.

El 13 de marzu les cais de nuevu enllenar de xente qu'apedrió la casa arzobispal, les oficines del Nuevu Tiempu[26] y otros edificios públicos. Enrique Olaya Herrera, xunto con casi tolos presentes, foi deteníu nuna xunta de xente de l'aristocracia bogotana nel jockey club, onde se llanzaron violentes diatribas contra'l presidente Reyes.

El mesmu 13 de marzu, pela nueche, en sosteniendo una xunta con delegaos estudiantiles[27] Reyes dimitió'l so cargu, y nomó a Jorge Holguín pa exercer el poder executivo mientres el Congresu daba en la eleición del mandatariu que tendría de concluyir el sexeniu; pero los disturbios nun pararon col arrenunciu de Reyes. A los ocho de la nueche Jorge Holguín declaró la ciudá n'estáu de sitiu, ante la magnitú de les manifestaciones caleyeres. Ensame de persones morrieron esi día n'enfrentamientos coles tropes.[28]

A los cinco de la mañana del día 14, El Presidente Reyes y l'encargáu Jorge Holguín resolvieron qu'aquel reasumiera el mandu, y a les diez de la mañana Reyes exercía nuevamente la presidencia. Declarar n'interinidá a los emplegaos públicos, irreeligibles a los que tomaren parte nos motinos del 12 y 13 de marzu, y el 15 dio parte de que'l movimientu subversivu fuera militarmente apoderáu. El 16 fueron condergaos a 5 años de prisión los conspiradores del 13 de marzu, Felipe S. Escobar y Enrique Olaya Herrera, a los que, dos meses dempués, el 19 de mayu, Reyes concedió amnistía y dexó en llibertá.

Crónica del miércoles 20 de setiembre de 1905[editar | editar la fonte]

Sobrevive una crónica del New York Times,[29] que rellata lo asocedío nesa fecha.

REYES DICTADOR DE COLOMBIA; Miembros de la Suprema Corte de Xusticia deteníos, tesciende en Panamá.

Miércoles 20 de setiembre de 1905.

Panamá, Sep 19 -. Informes entá non confirmaos llegaron güei al efeuto de que'l Xen. Rafael Reyes, presidente de Colombia se autoproclamó dictador en Sep. 8, y encarceló a los miembros de la Suprema Corte de Xusticia de Bogotá.

Los ensames enardecidas por esta aición atacaron el palaciu presidencial, les tropes dispararon y mataron y mancaron a delles de les persones manifestantes.

Les noticies informen de qu'empezaron revoluciones n'Antioquia y Santander.

Diego Mendoza, ministru de Colombia nos Estaos Xuníos, quien ta nesta ciudá, anueche lleó'l despachu de Panamá que recitaba un reporte de que'l presidente Rafael Reyes establecería una dictadura en Colombia. El ministru nun quixo dicir si recibiera dalguna información al respeutu, negándose a cencielles a dar cualquier declaración güei na nueche.

La xente en Colombia taba insatisfecha cola conducta de Marroquín nel asuntu de Panamá, y escoyó a Reyes a la presidencia pol periodu ordinariu de cuatro años. Al entamu d'anguaño lideró l'establecimientu d'un bancu central, con un capital de $8.000.000 col propósitu de desenvolver el país. Reportar de Colombia dicen que los prospeutos de l'alministración Reyes yeren abondo brilloses.

A principios de mayu una convención, supuestamente en representación del pueblu, estendió'l periodu presidencial de 4 a 10 años "pa brinda-y honores al Presidente Reyes polos sos servicios". La xente, según esplicóse, quería tratar a Reyes tan generosamente como la xente en Méxicu a Díaz, quien sirvió a Méxicu más que cualesquier presidente sirviera a una república nesi puestu. El xeneral Reyes foi nomáu pol partíu Conservador.

EL Xeneral Reyes foi un viaxeru nos sos díes mozos. Ye un home d'alta estatura y edá, y paezse a Porfirio Díaz. Ye recordáu n'Estaos Xuníos en conexón con esti comunicáu oficial a esti país en referencia al asuntu de Panamá.

"Si esiste un principiu de derechu inmutable y eternu, esi derechu foi mancáu polos Estaos Xuníos por una increíble trasgresión de les lleis dispuestes pola equidad y la xusticia."

El Xen. Reyes va unos años yera embaxador en Francia, cuando la sociedá xeolóxica de París publico un historial de los sos viaxes, que fueron el mediu pol cual abriéronse al comerciu vastes rexones suramericanes. Ye unu de los pocos colombianos d'ascendencia española pura.

Cuando retornó de la misión francesa en xunu de 1901, foi a Méxicu como representante per Colombia al congresu panamericanu, onde foi la sensación al emponderar a España como'l país madre de tolos países Hispanu Americanos. Finó en Bogotá el 18 de febreru de 1921 por causa de una pulmonía.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Presidencia de Colombia, Presidentes de la República de Colombia. «Xeneral Rafael Reyes Prieto». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de payares de 2008. Consultáu'l 13 de xunetu de 2008.

  • Santos Molano, Y. (2004). El Quinqueniu de la Modernización. Revista credencial historia. Bancu d'Occidente y la Casa Editorial El Tiempu.
  • Dawson, T.C. (1914). Diplomatic history of the Panama Canal. Washington Government Printing Office 1914.
  • Ramírez, Mario H. Perico (1986). Reis de Cauchero a Dictador. La Xaronca y La Águila.
  • Reyes Nieto, Ernesto (1986). MEMORIES 1850-1885 RAFAEL REYES. Fondu Cultural Cafeteru.
  • Araluce, Ramón de S.N. (1986). A TRAVES DE LA AMERICA DEL SUR ESPLORACIONES DE LOS HERMANOS REYES. Llexa Mercante Gran Colombiana.
  • Lemaitre, Eduardo (1981). Biografía d'un gran colombianu. 4a ed. Bogotá. Bancu de la República.
  • Puyana García, Gabriel (1993). REYES...¡VENCEDOR D'IMPOSIBLES!. Separata del "Boletín d'Historia y Antiguedades", Non 783.
  • Monroy Reyes, Carlos (2008). El Xeneral Reyes, Esplorador, Empresariu, Militar, Constituyente y Presidente. Ediciones Universidá d'América.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://wsp.presidencia.gov.co/asiescolombia/presidentes/rc_39.html.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 «http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/biografias/reyesrafael.htm». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  4. http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/historia/caminos/quine15.htm, el conteníu d'esti enllaz nun menta a Néstor Reyes nin la causa de la so muerte
  5. «http://www.encaribe.org/es/article/pedro-empresten/745». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  6. 6,0 6,1 Uribe Vargas D. Los postreros derechos de Colombia na Canal de Panamá: El tratáu Uribe Vargas-Ozores. Capítulu XIV. Santa Fé de Bogotá.
  7. «http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/historia/canal/can13.htm». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  8. Ocampo J.F. Ibid
  9. Dambos candidatos declaráronse victoriosos, pero al nun haber consensu sobre les votaciones na provincia de Padilla, nel Madalena, l'asuntu paso al Gran Conseyu, que decidió a favor de Reyes. Smyth, C., New York Times, Crisis inminente en Colombia, 7 d'agostu de 1904.
  10. «http://wsp.presidencia.gov.co/asiescolombia/presidentes/rc_39.html». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  11. «http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/xineru1999/109rafaelreyez.htm». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  12. 12,0 12,1 Nel llibru "El diez de febreru", escritu pol mesmu Reyes, esiste una secuencia de semeyes fixes que dexen reconstruyir l'atentáu, notables pol so óptimo encuadre y pola so semeyanza a un fotograma cinematográficu. "El Cinematógrafu en Colombia: redescubrimientu y conquista d'un país. 1897-1915."
  13. "El Conseyu, alministrando xusticia en nome de la República y por autoridá de la Llei. Resuelve: 1. Condérgase a Juan Ortiz Y., Carlos Roberto González, Fernando Aguilar y Marco Arturo Salar, como autores principales del delitu d'ataque en cuadriella de malfechores, verificáu contra la persona del Excelentísimo señor Presidente de la República, Xeneral Rafael Reyes, y de la so fía, Sofía Reis de Valenzuela, el día 10 de febreru últimu, a la pena capital. Arriendes d'ello, van ser pasaos poles armes nel mesmu sitiu en que se cometió'l delitu. 2. Condérgase a Barcelino Hernández y Carlos A. Vélez, como cómplices del mesmu delitu, a la pena de doce años y ocho meses de presidiu, que van sufrir nel Panóptico de Tunja. 3. Condérgase igualmente a Miguel Antonio Acosta a la pena de diez años de presidiu, que va sufrir nel llugar que determine'l Poder Executivo. 4. Condérgase a Pedro María Ortega, Alfredo Pulido, Antonio Pulido, Luis F. Uscátegui, Ignacio Ortega y José Gabriel Acosta, como encubridores del delitu, a sufrir la pena de cinco años de presidiu, que van cumplir nel establecimientu de castigu que determine'l Poder Executivo. A tolos condergaos a presidiu van aplicáse-yos les penes accesories correspondientes. 5. Los cómplices y auxiliadores guardaren precisamente la execución de los sentenciaos a pena de muerte. 6. Los señores Marceliano Vélez S., Alfredo Lleras y José Lozano, queden a disposición del Ministeriu de Guerra."
  14. Santos Molano Y. 2004.
  15. «http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/xunetu2004/quinqueniu.htm». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  16. En 1910 se reversarían les conquistes llograes por Reyes na reforma de 1905 –descentralización alministrativa, fortalecimientu de les rexones y de los conceyos, y el Distritu Capital de Bogotá. Revista Credencial Historia. Ed 176. 2004.
  17. «http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/febreru2012/concesion-de-mares-petroleo». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  18. https://www.eltiempo.com/politica/congreso/la historia-de-la casa-de-narino-el palaciu presidencial-de-colombia-245898
  19. «http://visitas.presidencia.gov.co/web/CasaNarino.aspx». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  20. «http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-833651». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  21. Tratáu Cortés-Rooth, robláu ente Enrique Cortés, ministru plenipotenciario de Colombia, y Elijah Rooth, Secretariu d'Estáu de los Estaos Xuníos.
  22. Primer policromía que se publicar na prensa colombiana.
  23. «New International Yearbook: A Compendium of the World's Progress, Funk & Wagnalls, Harvard University, 1911. pp 174.».
  24. Les arengues fueron documentaes por T.C. Dawson, Cónsul d'Estaos Xuníos en Colombia: "Embaxo los trataos", "Muerte a los traidores de Panamá", "Viva Matèus", "Muerte a Restrepo" y "Muerte al tiranu". Dawson, correspondecia, 29 de marzu de 1909.
  25. Dawson 1909: p. 223.
  26. Primer gran periódicu del sieglu empobináu por Carlos Arturo Torres y José Camacho Carrizosa. En 1905 adquirir el conservador Ismael Enrique Arcinegas, el so direutor mientres tres lustro. Sumió en 1932 y tuvo una segunda dómina en 1943. El Cinematógrafu en Colombia: redescubrimientu y conquista d'un país. 1897-1915. p.7.
  27. Dawson 1909: p. 224.
  28. Dawson 1909: ibid.
  29. "Reyes dictador de Colombia", nytimes.com aportáu'l 2 de xunetu de 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
José Manuel Marroquín
Presidente de Colombia

1904 a 1909
Socesor:
Jorge Holguín