Ríu Ubangui

De Wikipedia
Ríu Ubangi
Ubangui - Oubangui
Llocalización alministrativa
Xeografía
Afluentes Kotto (820 km), Lobaye (520 km), Mpoko (350 km), Lua-Deké, Ibenga, Motabe y Giri
Mapamapes
Semeya de satélite del ríu Ubangui.

El ríu Ubangui ye un llargu ríu del África central, unu de los principales afluentes del ríu Congu que naz de la confluencia de dos grandes ríos, el Mbomou y el Uele. El Ubangi tien un llargor de 1120 km, anque si considérase'l sistema fluvial Ubangui-Uele, llega hasta les 2272 km, que lo asitien ente los 60 ríos más llargos de la Tierra. Drena una gran cuenca de 754 830 km², que tamién lo asitia ente les 50 mayores cuenques del mundu (similar a países como Zambia, Chile o Turquía).

Xeografía[editar | editar la fonte]

El ríu Ubangi surde de la confluencia de los ríos Mbomou y Uele y dende la so nacencia sirve como frontera natural ente la República Centroafricana, al norte, y la República Democrática d'El Congu (RDC), al sur. El ríu flúi escontra l'oeste mientres 350 km. Depués xira escontra'l suroeste y pasa por Bangui, la capital de la República Centroafricana y la ciudá más importante de tol so cursu (684 190 hab. en 2005). Dempués el ríu dirixir al sur y entá continua siendo frontera otru tramu d'unes 100 km más. Depués sigue'l mesmu aldu al sur siendo frontera, ta vegada ente la RDC, al este, y la República del Congo, al oeste, un tramu d'unes 500 km que remata al desaguar pela marxe derecha nel ríu Congo.

El ríu ye navegable agües embaxo dende Bangui y esisten servicios regulares de tresbordadoress y gabarres dende Kisangani y Brazzaville.

Les principales ciudaes que traviesa a lo llargo del so cursu, en direición agües abaxo, son: Kemba, Yakoma, Limassa, Ngalo, Satéma, Mobaye, Mobayi-Mbomgi, Kouango, Sidi, Pandu, Gele, Bangui, Bétou, Dongo, Dongou, Impfondo, Buburu y Irebue, na desaguada.

Afluentes[editar | editar la fonte]

El ríu Ubangui formar por dos fuentes:

  • ríu Bomu, que llega pela marxe derecha, con 966 km de llargor, una cuenca de 156 950 km² y un caudal mediu de 1130 m³/s; tien como principales afluentes a los ríos Mbokou, Ouara, Chinko (420 km), Mbari, Rusti y Bili.
  • ríu Uele, pela esquierda, con 1210 km de llargor, una cuenca de 135 000 km² y un caudal de 1530 m³/s; formáu pola confluencia de los ríos Dungu y Kibali y que tien como afluentes a los ríos Bomokandi y Uere.

El Ubangui tien como principales afluentes, en sentíu agües embaxo, los siguientes:

  • ríu Kotto, pela marxe derecha, d'unes 820 km de llargor, una cuenca de 80 000 km² y un caudal mediu de 447 m³/s;
  • ríu Ouaka, pela derecha, de 550 km de llargor;
  • ríu Mpoko, pela derecha, 350 km de llargor, una cuenca de 26 000 km² y un caudal 103 m³/s; tien como principal afluente al ríu Pama (236 km);
  • ríu Lobaye, pela derecha, 520 km de llargor, una cuenca de 33 000 km² y un caudal 321 m³/s;
  • Lua-Deké, pela esquierda;
  • ríu Ibenga, pela derecha;
  • ríu Motabe, pela derecha;
  • ríu Giri, pela esquierda;

Hidrometría[editar | editar la fonte]

El caudal del ríu reparóse mientres 84 años (1911-94) en Bangui, capital de la República Centroafricana asitiada a unos 600 km agües enriba de la so confluencia col ríu Congo[1] y a un altor de 336 m.[2] En Bangui, el caudal mediu añal reparáu nesi periodu foi de 4092 m³/s pa una zona drenada d'unes 523 000 km², esto ye, dos terceres partes de la totalidá de la cuenca del ríu (que son 754 830 km²).

La llámina d'agua qu'escurre na cuenca algamó la cifra de 258 mm per añu, que puede considerase satisfactoria, anque abondosa nel clima de sabana y monte ecuatorial imperante na mayor parte de la so cuenca.

Caudal mediu mensual del ríu Ubangui na estación hidrométrica de Bangui
(en m³/s. Datos calculaos nel periodu de 84 años, 1911-1994)

Ortografía[editar | editar la fonte]

Na RDC emplégase la grafía Ubangi, acordies coles normes del alfabetu internacional africanu. Na República del Congo, utilízase la grafía Oubangui, según les normes franceses d'ortografía.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]