Quinta cruzada

De Wikipedia
Quinta cruzada
Parte de Cruzaes
Fecha 1213 (Gregorianu) → 1221 (Gregorianu)
Llugar Exiptu y Tierra Santa
Resultáu Victoria musulmana; tratáu de paz d'ocho años ente l'Imperiu ayubí y los reinos europeos
Belixerantes
Entidaes cristianes: Exipcios:
Comandantes
Jean de Brienne

Bohemundo IV de Antioquía
Hugo I de Xipre
Kaikaus I
Leopoldu VI d'Austria
Pedro de Montaigú
Hermann von Salza
Guérin de Montaigú
Andrés II d'Hungría
Guillermu I d'Holanda
Felipe II de Francia
Henry I de Rodez

Pelagio Galvani
Al-Kamil
Fuercies en combate
Cruzaos:
  • 32.000 homes
Indefiníes
[editar datos en Wikidata]

La quinta cruzada (1217-1221) foi un conxuntu d'aiciones militares provenientes d'Europa Occidental pa retomar Xerusalén y el restu de Tierra Santa ganando en primer llugar al poderosu tao ayubí d'Exiptu. El papa Inocencio III y el so socesor, el papa Honorio III convocaron los exércitos cruzaos lideraos poles enormes fuercies militares del rei Andrés II d'Hungría (1175-1235) y polos batallones del príncipe austriacu Leopoldu VI d'Austria (1176-1230), que realizaron una incursión contra Xerusalén, dexando finalmente la ciudá en manes de los musulmanes.

Más tarde, en 1218, un exércitu empobináu pol alemán Oliver de Colonia, y un exércitu mistu de soldaos holandeses, flamencos y frisios empobinaos por Guillermu I d'Holanda xunir a la cruzada. Col fin d'atacar el puertu de Damietta, n'Exiptu, aliar n'Anatolia col selyúcida sultanatu de Rüm, qu'atacó a los ayubidas en Siria, nun intentu de lliberar a los cruzaos de lluchar en dos frentes.

Dempués d'ocupar Damietta, los cruzaos colaron en xunetu de 1221 al sur, hasta El Cairu, pero fueron repelidos dempués de que les falles nes sos fontes de suministru obligar a una retirada forzosa. Un ataque nocherniegu del sultán al-Kamil causó un gran númberu de perdes de los cruzaos, y, finalmente, la rindición del exércitu. al-Kamil alcordó un alcuerdu de paz d'ocho años colos contendentes europeos.

Preparativos[editar | editar la fonte]

Inocencio III yá entamara dende 1208 una cruzada pa destruyir l'imperiu ayubí y recuperar Xerusalén. N'abril de 1213, el papa Inocencio III publicó la bulda papal Quia maior, llamando a tola cristiandá a xunise a una nueva cruzada. Esta foi siguida por otra bulda, la Ad Liberandam en 1215.[1]

Francia[editar | editar la fonte]

El mensaxe de la cruzada foi predicáu en Francia pol cardenal Robert de Courçon, anque sicasí, a diferencia d'otres cruzaes, non munchos caballeros franceses xuniéronse, yá que taben lluchando na cruciada albigense contra la herexía cátara nel sur de Francia.

En 1215 el papa Inocencio III convocó'l IV Concilio de Letrán, onde, xunto col patriarca llatín de Xerusalén, Raúl de Merencourt, faló sobre la recuperación de la Tierra Santa, ente los cometíos de la Ilesia. Inocencio quería que fuera dirixida pol papáu, como fuera la primer cruzada, col fin d'evitar los errores de la cuarta cruzada, que fuera entamada polos venecianos. El papa Inocencio tenía previstu que los cruzaos axuntar en Brindisi en 1216, y prohibió el comerciu colos musulmanes, p'asegurase de que los cruzaos tendríen naves y armes. Cada cruzáu recibiría una indulxencia, incluyendo aquellos qu'a cencielles ayudaren a pagar los gastos d'un cruzáu, anque ellos mesmos nun fueren a la cruzada.

Hungría y Alemaña[editar | editar la fonte]

El rei Andrés II d'Hungría

Oliver de Colonia predicara la cruzada n'Alemaña y l'emperador Federico II intentó xunise en 1215. Federico II yera l'últimu monarca al que Inocencio quería ver xunise, yá que desafiara al Papáu (y facer de nuevu nos siguientes años). Inocencio, sicasí, morrió en 1216. Asocedió-y el papa Honorio III, quien prohibió a Federico II participar, pero qu'encamentó la organización de los exércitos cruciaos al rei Andrés II d'Hungría y al duque Leopoldu VI d'Austria.

El rei Andrés II escoyó la ruta per mar p'aportar a la Tierra Santa, anque polos sos planes rellacionaos con Bizancio consideró por un tiempu una ruta per vía terrestre. La movilización real dientro del reinu húngaru al entamu de la cruzada ye bien conocida: el rei primeru tuvo na ciudá de Székesfehérvár, dende onde avanzó coles sos fuercies hasta Zagreb, terminando en Split, onde foi recibíu por tola ciudá y los dignatarios de más altu rangu con tola pómpara respeutiva. Oficióse una maxestosa misa nel antiguu Mausoléu del emperador Diocleciano, cortil afecha pa convertilo na catedral de San Domnius.

Andrés II pidiera creitos a grandes cases comerciales d'Italia pa financiar la so empresa cruciada, ya igualmente tamién sacrificó la mesma ciudá de Zara, alcontrada na actual Croacia, que fuera ocupada polos exércitos venecianos de la cuarta cruzada, venciéndola a los italianos en cuenta de que tresportaren a los sos soldaos nos sos barcos. Sábese qu'Andrés II tamién llevó munchos artículos y xoyes de gran valor que vendió pa cubrir los gastos cruzaos, como por casu la corona de la primer reina consorte húngara Gisela de Baviera (984-1059) (esposa del rei san Esteban I d'Hungría), que vendió en Tierra Santa per cientu cuarenta marco de plata. La cantidá de soldaos que se llograron axuntar nes huestes húngares ye entá una tema aldericada, pero envalórase que rondaba cerca de los trenta y dos mil homes (venti mil caballeros y dolce mil soldaos), lo que superaría toles fuercies cristianes cruzaes unviaes antes a Tierra Santa. Ente los personaxes más conocíos qu'acompañaron al rei húngaru topábase'l abá Uros de Pannonhalma, quien yera unu de los relixosos más envaloraos de la so dómina y llevaba dirixendo con ésitu la importante abadía dende 1207.

Campaña[editar | editar la fonte]

Mapa de la Cruzada
Llegada del rei Juan de Brienne dende Xerusalén a la ciudá d'Acre

El rei húngaru coordinara la empresa col duque Leopoldu VI d'Austria, y esperaba ensamblar una fuercia combinao colos dos exércitos como enxamás s'había vistu. Los primeros exércitos cruzaos occidentales partieron dende'l puertu de la ciudá de Vlaardingen el 27 de mayu de 1217 en trescientos barcos escontra Oriente. Sicasí, a pesar de la prontitud de la partida, aportaron muncho depués que los húngaros y austriacos a Tierra Santa, yá que fixeron escala en Santiago de Compostela, y una parte d'ellos arreyóse na guerra de reconquista portuguesa contra los musulmanes na península ibérica.

Les fuercies húngares y austriaques arrexuntárense en Split, dende onde primero partieron los xermánicos y, tres 16 díes de viaxe, aportaron a la ciudá d'Acre, ciudá costera a veres del Mediterraneu. Los húngaros partieron dempués y aportaron cerca d'ochobre, lo cual significa que'l plan d'Andrés II en Xipre fuera refugáu por falta de tiempu y decidieren siguir escontra oriente. Yá n'Acre fueron recibíos por Raúl de Merencourt, el patriarca llatín de Xerusalén. El primer conseyu de guerra axuntar na tienda real d'Andrés II y cuntó cola presencia de Leopoldu VI, Hugo I de Xipre, el príncipe Bohemundo IV de Antioquía, los trés maestres de la Orde Teutónica y el rei Juan de Xerusalén (quien va cobrar un papel indiscutiblemente protagónico na Quinta Cruzada clisando a Andrés II que va terminar eventualmente abandonando la empresa pa volver a Europa a resolver serios conflictos internos nel so reinu). L'oxetivu yera como'l de les anteriores cruciaes el rescatar les tierres de manes de los musulmanes, nesta oportunidá combatiendo a los Ayubitas en Siria.

Los exércitos cruzaos dirixir al sur escontra la cadena montascosa xunto a Acre y afitaron un campamentu nes contornes de Riccardana, pos les primeres espediciones partieron en busca de provisiones pa caltener l'enorme exércitu. El 3 de payares el patriarca llatín Raúl y l'obispu Jacobo Vitry d'Acre presentar en persona frente al rei húngaru y al duque austriacu, trayendo con ellos un cachu de la Vera Cruz la cual perdiérase dempués de la batalla de los Cuernos de Hattin en 1187. Dambos monarques caminaron descalzos hasta la santa reliquia y se arrodillaron ante ella besándola en señal d'adoración.

Al-Muazzam, fíu del sultán al-Ádil xixilaba a los cruzaos dende cerca, sicasí'l so padre nun-y dexó atacar los, quiciabes porque sobrestimaba a les fuercies cristianes. El 4 de payares les fuercies cristianes avanzaron pa esplorar les cercaníes del castiellu sobre'l monte Tabor y el 10 de payares yá cruciaren el mar de Galilea cubriendo orellar norte del ríu Xordán en delles direiciones. Darréu cruciaron pol vau de Jacobo, empezando'l so trayeutu de regresu escontra Acre. Mientres avanzaben les cróniques rexistraron tomar de dellos asentamientos y l'apropiación d'enormes botinos, conxugáu cola visita de llugares santos como Cafarnaúm y un bañu nel Xordán, cumpliendo asina los líderes les sos promeses cruciaes.

En 1218 llegó un nuevu exércitu al mandu de Oliver de Colonia, que xunto con Leopoldu VI y Juan de Brienne, decidieron atacar finalmente'l puertu exipciu de Damieta. El sitiu foi llargu y duru, y costó la vida de munchos cruzaos y musulmanes, ente ellos el mesmu sultán al-Adel, pero finalmente llogróse tomar la plaza en 1219. Darréu, empezaron les disputes ente los cristianos pol control de la ciudá. Estes disputes y la falta d'ayuda per parte del emperador alemán, retrasaron la continuación de la campaña hasta l'añu 1221 añu en que los cruzaos colen al sur escontra El Cairu. Aquel día, el nuevu Sultán al-Kamil reorganizara les sos fuercies, lo que, xuníu a los hinchentes del ríu Nilu qu'abrasaron al exércitu cruciáu na so marcha escontra'l sur, acabó cola definitiva derrota cristiana y la so posterior rindición.

Resultáu[editar | editar la fonte]

Los términos d'esta rindición supunxeron la vuelta de Damieta a manes d'Al-Kamil, quien aceptó un alcuerdu de paz d'ocho años de duración. Foi por tanto una cruzada inútil, qu'apenes alterió l'equilibriu de poder ente cristianos y musulmanes

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Christopher Tyerman, God's war: a new history of the Crusades, ISBN 0-674-02387-0 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Veszprémy, L. (2008). Az Árpád- és Anjou-kor csatái, hadjáratai. Zrínyi Kiadó. Budapest: Hungría.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]