Puritanismu

De Wikipedia
(Redirixío dende Puritana)
Puritanismu
Galería de teólogos puritanos famosos del sieglu XVII: Thomas Gouge, William Bridge, Thomas Manton, John Flavel, Richard Sibbes, Stephen Charnock, William Bates, John Owen, John Howe, Richard Baxter.
Deidá Máxima Dios
Tipu Calvinismu
Nome de los siguidores Puritanos
Testos sagraos Biblia

El puritanismu[1] foi una facción radical del protestantismu que tuvo'l so orixe nel periodu reformista inglés que se desenvolvió mientres el reináu de Sabela I.

Mientres el sieglu XVI, un sector importante de la Ilesia d'Inglaterra sentía que la rotura definitiva cola Ilesia católica nun se terminara de producir, yá que bona parte de la lliturxa y les creencies siguíen siendo bien similares. Per otru llau, el anglicanismu taba demasiáu próximu al poder real inglés, obediente a les sos decisiones y, por tanto, arbitrariu según les coxuntures del momentu.

Dogma y creencies[editar | editar la fonte]

El dogma central del puritanismu yera l'autoridá suprema de Dios sobre los asuntos humanos. Pa dalgunos, tal autoridá espresar hasta'l grau de la predestinación enseñada por Xuan Calvino, pero non toos compartíen esta opinión.

Amás, los puritanos sorrayaben que l'individuu tenía de ser reformáu pola gracia de Dios. Cada persona, a la que Dios amosaba misericordia, tenía d'entender la so propia falta de valor y confiar en que'l perdón que ta en Cristu fuéra-y dau, polo que, por gratitud, tenía de siguir una vida humilde y obediente.

Otros puntos de la so doctrina son:

  • La énfasis nel estudiu priváu de la Biblia.
  • El deséu de que toos algamen educación ya ilustración (especialmente por que toos puedan lleer la Biblia por sigo mesmos).
  • El sacerdociu de tolos creyentes.
  • Simplez na adoración, la esclusión de vistimientes, imáxenes, veles, etc.
  • La non celebración de festividaes tradicionales qu'ellos consideraben tar en violación de los principios regulares d'adoración.
  • La creencia en guardar como obligatoriu un día de la selmana como ta ordenáu nos Diez Mandamientos, nel casu d'ellos el día de la Resurrección de Jesús, Domingo.
  • Dalgunos aprobaben la xerarquía de la Ilesia, pero otros buscaben reformar les ilesies episcopales al modelu presbiterianu. Dellos puritanos separatistes yeren presbiterianos, pero la mayoría yeren congregacionalistas.

Historia[editar | editar la fonte]

La Revolución Puritana foi un movimientu surdíu n'Inglaterra nel sieglu XVI, de confesión calvinista, que refugaba tantu a la Ilesia Católica como a la Ilesia Anglicana.

Les crítiques a la política de la Reina Isabel salíen de los grupos calvinistes ingleses, que fueron denominaos puritanos porque pretendíen purificar la Ilesia Anglicana, quitar los residuos del catolicismu y averando la so lliturxa al calvinismu.

Dende l'entamu los puritanos aceptaben la doctrina de la predestinación. El movimientu foi escorríu n'Inglaterra, razón pola que munchos dexaron esti país buscando otros llugares con mayor llibertá relixosa. Un grupu, lideráu por John Winthrop, llegó a les colonies d'Inglaterra n'América del Norte n'abril de 1630.

Oríxenes calvinistes del puritanismu[editar | editar la fonte]

Esta variante del protestantismu sería siguida en países como Suiza, Países Baxos, Sudáfrica (ente los afrikaners), Inglaterra, Escocia y los Estaos Xuníos.

Xuan Calvino oponer a la Ilesia Católica y a los Anabaptistas y criticó la misa católica y por eso los sos siguidores rompieron cola Ilesia Anglicana.

En Xinebra, cuando vivía Calvino, empecipióse un conflictu ente los partidarios de la Casa de Saboya (católicos) y los confederaos (protestantes), que daríen más tarde orixe a los hugonotes.

Colos ideales iluministas y la doctrina de Calvino, los primeros protestantes ingleses volviéronse un grupu típicamente conservador.

Los puritanos n'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Puritana Moza de Y. Percy Moren.

El surdimientu del puritanismu ta amestáu a los tracamundios amorosos del rei Enrique VIII (1509-1547) y a la llegada del protestantismu continental a Inglaterra. El movimientu puritanu, nos sos primeros estadios, foi claramente influyíu y sofitáu por Calvino que, a partir de 1548 pasó a escribise colos principales líderes de la reforma inglesa. En 1534 foi promulgada l'Acta de Supremacía, convirtiendo al rei en "cabeza suprema de la Ilesia d'Inglaterra". Cola anulación del so matrimoniu con Catalina d'Aragón, tía de Carlos I d'España, el rei Enrique VIII y el Parllamentu inglés dixebraron la Ilesia d'Inglaterra de Roma, en 1536, adoptando la doctrina calvinista por comodidá. La Reforma empecipiar n'Inglaterra gracies al rei y al Parllamentu. En 1547, Eduardu VI, un neñu bien enfermu, convirtióse en rei.

La Reforma protestante avanzó rápido n'Inglaterra, pos el duque de Somerset, el rexente del tronu, simpatizaba cola fe reformada. Thomas Cranmer, el gran líder de la Reforma n'Inglaterra, publicó'l Llibru d'Oración Común, dando al pueblu la so primer lliturxa n'inglés. María Tudor, católica, convirtióse en reina en 1553. Asesorada pol cardenal Reginald Pole, restauró la so relixón en 1554. En 1555 intensificó la persecución de los protestantes. Fueron asesinaos trescientos, ente los cualos topábase l'arzobispu de Canterbury, Thomas Cranmer (canonizáu pola Ilesia Anglicana) y los obispos Latimer y Ridley. Ochocientos protestantes fuxeron al continente, a ciudaes como Xinebra o Frankfurt, onde absorbieron los principios doctrinales de los reformadores continentales. Sabela I xubió al tronu a los 25 años en 1558, estableció'l "Alcuerdu Isabelín", que yera insuficientemente reformador como pa satisfaer a aquellos que depués seríen conocíos como "puritanos".

Aína promulgó l'Acta d'Uniformidá (1559), qu'autorizó'l Llibru d'Oración Común, y restauró l'Acta de Supremacía. En 1562, fueron redirixíos los Trenta y nueve Artículos de la Relixón, que son el patrón históricu de la Ilesia d'Inglaterra, y a partir de xineru de 1563 fueron establecíos pol Parllamentu como la posición doctrinal de la Ilesia Anglicana. Ente 1567 y 1568 un antiguu discutiniu sobre les vistimientes llegó a la so puxanza na Ilesia d'Inglaterra. La cuestión inmediata yera si los predicadores teníen qu'usar los traxes clericales prescritos. Esti discutiniu marcó una creciente impaciencia ente los puritanos en rellación cola situación d'una ilesia "reformada a medies". Thomas Cartwright, profesor de la Universidá de Cambridge, perdió la so posición por causa de les sos prédiques sobre los primeros capítulos del llibru de los Fechos de los Apóstoles, nes cualos argumentó a favor d'un cristianismu simplificáu y una forma presbiteriana de gobiernu eclesiásticu. La primer ilesia presbiteriana foi la de Wandsworth, fundada en 1572. En 1570, un poco primero de esi eventu, Isabel foi escomulgada pol Papa Pío V. La muerte d'Isabel asocedió en 1603 y nun dexó herederu. Designó como socesor a Xacobu I, fíu de María Estuardo, que yá gobernaba n'Escocia. Cuando'l rei foi coronáu, los puritanos, por causa de la presunta formación presbiteriana del rei, tuvieron primeramente esperanza d'un ameyoramientu de la so situación. Pa enfatizar esa esperanza presentaron el Pidimientu Milenar en 1603, roblada per cerca de mil ministros puritanos, na que ciscaben que la Ilesia Anglicana fuera "dafechu puritana" na lliturxa y na alministración.

Una casa puritana ideal.

En 1604 atopar col nuevu rei na conferencia de Hampton Court pa presentar los sos pidimientos. El rei amenació con "espulsalos de la tierra, o faer daqué peor", diciendo que'l presbiterianismu "harmonizaba tantu cola monarquía como Dios col diañu". Carlos I, opositor de los puritanos, foi coronáu rei en 1625. En 1628, William Laud convirtióse en obispu de Londres (en 1633 foi nomáu arzobispu de Canterbury) y tomó midíes severes pa esaniciar la disidencia de la Ilesia Anglicana. Buscó instituyir práutiques ceremoniales consideraes "papistes" polos puritanos, amás d'ignorar la xustificación pola fe, por causa de la so énfasis arminiano, primiendo violentamente a los puritanos y forzándolos a emigrar a América.

En 1630, John Winthrop lideró'l primera gran grupu de puritanos que foi hasta la Badea de Massachusetts y, en 1636, fundóse'l Harvard College. Laud intentó imponer l'anglicanismu n'Escocia, pero esto dexeneró nun motín que sirvió p'aliar a puritanos y escoceses calvinistes. En 1638, los líderes escoceses axuntar nuna "Solemne Lliga y Alianza" y los sos exércitos colaron contra les tropes del rei, que fuxeron.

En 1640, el Parllamentu acutó'l poder del rei Carlos I. Les emigraciones a Nueva Inglaterra aparcar de forma considerable. L'Asamblea de Westminster, asina llamada por axuntar se na Abadía de Westminster, templu anglicanu de Londres, foi convocada pol Parllamentu d'Inglaterra en 1643 pa deliberar sobre'l gobiernu y la lliturxa de la ilesia y pa "defender la pureza de la doctrina de la Ilesia Anglicana contra toes los falsos llevantos y bilordios".

Ye considerada la más notable asamblea protestante de tolos tiempos, tantu pola distinción de los elementos que lu constituyeron, como pola obra que realizó y entá poles corporaciones eclesiástiques que recibieron d'ella los patrones de fe y les influencies salutares mientres esos trescientos años.

L'Asamblea de Westminster[editar | editar la fonte]

L'Asamblea de Westminster caracterizóse non yá pola erudición teolóxica, sinón por una fonda espiritualidá. Tomábase enforma tiempu pa orar y tou yera fechu con un espíritu de reverencia. Cada documentu redactáu diba al Parllamentu pa ser aprobáu, lo que namái asocedía dempués de muncho discutiniu y estudiu. Los llamaos "Patrones Presbiterianos" ellaboraos pola Asamblea fueron los siguientes:

  1. Direutoriu del Cultu Públicu: concluyíu n'avientu de 1644 y aprobáu pol parllamentu al mes siguiente. Tomó'l llugar del Llibru d'Oración Común. Tamién foi preparáu'l Salteriu: una versión métrica de los Salmos pa usu nel cultu (payares de 1645).
  2. Forma de Gobiernu Eclesiásticu: concluyida en 1644 y aprobada pol parllamentu en 1648. Instituyó la forma de gobiernu presbiteriana en llugar de la episcopal, colos sos obispos y arzobispos.
  3. Confesión de Fe: concluyida n'avientu de 1646 y sancionada pol Parllamentu en marzu de 1648.
  4. Catecismu Mayor y Curtiu Catecismu: concluyíos a finales de 1647 y aprobaos pol Parllamentu en marzu de 1648.

De resultes de l'ayuda de los escoceses, les fuercies parllamentaries derrocaron al rei Carlos I, que foi degolláu en 1649.

El comandante victoriosu, Oliver Cromwell, asumió'l gobiernu. Sicasí, Carlos II xubió al tronu en 1660 y restauró l'episcopáu na Ilesia d'Inglaterra. Empecipióse una nueva era de persecuciones contra los presbiterianos.

N'Escocia, l'Asamblea Xeneral de la Ilesia Presbiteriana adoptó'l Patrones de Westminster dempués de ser aprobaos, dexando de llau los sos propios documentos de doctrina, lliturxa y gobiernu que databen de la dómina de John Knox. La xustificación yera'l deséu d'una mayor unidá ente los presbiterianos de les Islles Britániques. Esi patrones fueron llevaos d'Escocia a otres partes del mundu.

Creencies[editar | editar la fonte]

Había numberoses obres teolóxiques escrites por puritanos, como la Medulla Theologiae de William Ames, pero nun hai una teoloxía distintiva de los puritanos. El términu "teoloxía puritana" tan solo cobra sentíu en ciertes partes de la teoloxía reformada, por casu: el legáu en términos teolóxicos del calvinismu, tal que foi espuestu polos predicadores puritanos (de normal conocíos como llectores), y l'aplicación na vida de los puritanos.

Creencies principales[editar | editar la fonte]

Na rellación de les ilesies col poder civil, los puritanos creíen que los gobernadores seculares son responsables ante Dios de protexer y premiar la virtú, incluyendo la "verdadera relixón" y de castigar a los malfechores. Oponer a la supremacía del monarca na ilesia (erastianismo) y argumentaben que la única cabeza de la Ilesia nel cielu o na tierra ye Cristu.

La idea de la interpretación personal de la Biblia, central nes creencies puritanes, yera compartida colos protestantes polo xeneral. Los puritanos buscaron la conformidá individual y colectivo de la enseñanza de la Biblia, cola pureza moral aplicada hasta'l más ínfimu detalle, según la pureza eclesiástica aplicada al más altu nivel. Creíen que l'home esistía pa la gloria de Dios, y que'l so primer cometíu na vida yera faer lo que Dios quixera y asina recibir la futura felicidá.

Al igual que delles ilesies reformaes del continente européu, les reformes puritanes fueron tipificadas pol mínimu ritualismo y la mínima decoración y por un énfasis ensin ambigüedaes na predicación. Los calvinistes polo xeneral creíen que l'adoración na iglesía tenía de ser puramente regulada polo que se prescribía na Biblia (el principiu regulador de l'adoración), y condergaben como idolatría munches práutiques, ensin importar la so antigüedá o la so adopción xeneralizada ente los cristianos, contra los oponentes que defendíen la tradición. La simplicidá na adoración llevó a la esclusión de vistimientes, imáxenes, veles, etc. Nun celebraben les festividaes tradicionales, que creíen que yeren una violación del principiu regulador.

Declaraciones[editar | editar la fonte]

La división[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XVI los puritanos yá se biforcaren en dos rames: una más próxima a les tesis de Calvino en cuanto al gobiernu de la ilesia, denominaos presbiterianos, asina llamaos porque les sos ilesies yeren gobernaes non por un obispu, sinón por presbíteros (vieyos del presbiteriu), qu'impulsaben una centralización paulatina de la estructura eclesial, y otra integrada polos congregacionalistas, que defendíen profesar la so fe na más completa llibertá. Va Ser Nueva Inglaterra el llugar onde se fundaría la mayor cantidá de comunidaes puritanes y onde se va vivir una auténtica puxanza de les sos creencies, formando en bona parte'l calter de munchos de los territorios de lo que seríen más tarde los Estaos Xuníos d'América.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

El puritanismu nun consiguió sustituyir les estructures de plausibilidad que l'anglicanismu ufiertó a Inglaterra. Les estructures sociales anglicanes permanecieron. Tan solo pa una pequeña ya influyente minoría esta situación nun yera satisfactoria, y esi grupu yera'l de los puritanos, que llevaron a cabu numberoses ya infructuoses batalles col gobiernu políticu-relixosu d'Inglaterra. En toos esos eventos, el sofitu de Calvino foi influyente na tentativa de llevar la so doctrina a una nación que los sos llazos con Roma fueren cortaos tan solo pola vanidá d'un rei.

La doctrina calvinista ye anguaño profesada ente los fieles anglicanos y nella apenes queden trazos de la lliturxa del catolicismu.

Munchos de los puritanos fuxeron a países como los Estaos Xuníos, onde introducieron el presbiterianismu natural de la reforma calvinista de la Ilesia d'Escocia.

Usu modernu[editar | editar la fonte]

Anguaño la pallabra "puritanu" suel emplegase de forma despreciatible pa referise a daquién que tien una opinión estricta sobre la moral sexual, ta en contra de la "cultura del tiempu llibre" y pretende siempres convencer de les sos creencies a los demás desaprobando los puntos de vista distintes al so.

El puritanismu na lliteratura[editar | editar la fonte]

L'empiezu de la lliteratura estauxunidense cuenta con escritores puritanos como Cotton Mather o Thomas Shepard. Los sos testos solíen ser panfletos ensayísticos relixosos o políticos. El puritanismu foi una tema central d'obres lliteraries como La lletra escarlata, onde l'autor critica lo qu'él considera fanatismu y falsa moral del puritanismu; o como Les bruxes de Salem, onde l'autor utiliza esi exemplu de fanatismu como imaxe pa criticar la persecución política del macartismo.

Principales puritanos[editar | editar la fonte]

La siguiente llista correspuende a los más prominentes puritanos.

Referencies[editar | editar la fonte]