Puertu de Valparaíso

Coordenaes: 33°01′58″S 71°37′40″W / 33.03271°S 71.62782°O / -33.03271; -71.62782
De Wikipedia
Puertu de Valparaíso
puertu
Llocalización
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón de Valparaíso
Provincia Provincia de Valparaíso
Comuña Valparaíso (es) Traducir
Coordenaes 33°01′58″S 71°37′40″W / 33.03271°S 71.62782°O / -33.03271; -71.62782
Puertu de Valparaíso alcuéntrase en Chile
Puertu de Valparaíso
Puertu de Valparaíso
Puertu de Valparaíso (Chile)
Cambiar los datos en Wikidata

El Puertu de Valparaíso ye'l terminal marítimu allugáu na ciudá del mesmu nome na Rexón de Valparaíso, Chile. Ye'l puertu con mayor llegada de pasaxeros del país y el segundu con mayor movimientu de contenedores, tres San Antonio.[1] Añalmente tresfier más de 10 millones de tonelaes de carga xeneral y polos sos terminales pasen sobre'l 30% de tol comerciu esterior del país. Coles mesmes, por temporada, atiende a cerca de 40 cruceros y 100 mil visitantes.[2][3] El Puertu de Valparaiso puede estremase en: el puertu comercial (principalmente carga en contenedores), el puertu ciudadanu (cruceros). Caúna d'estes actividaes dispón d'un espaciu propio y segregao de les otres, con instalaciones y personal especializáu.

Historia[editar | editar la fonte]

Primeros almacenes francos en 1863, destruyíos por bombardeos en 1866.
Almacenes francos en 1888.
Muelle fiscal en 1888.
Muelle de Pasaxeros.

La ciudá de Valparaíso recibió la so primer embarcación en 1536. Foi l'apuerto del Santiaguillo, nave que sofitaba la espedición de Diego de Almagro. La vasta ensenada taba habitada polos changos, indíxenes llabradores y pescadores. Utilizaben pa les sos xeres balses feches con cueru de llobu y tablillas de madera.Los indios changos llamaben Quintil a estes paraxes.

En 1810, Valparaíso taba conformáu por dos aldegues dixebraes por una puntilla predresa llamada Cabu: yeren l'Almendral y el Puertu. Nes cercaníes del Cabu, un fanegueru comerciante construyera un muelle llamáu Villaurrutia, frente a la cueva del Chivatu onde güei s'atopa l'edificiu del diariu El Mercurio de Valparaíso. Nesa dómina, el mar llegaba hasta les actuales cais Bustamante, Serrano, Prat y Esmeralda, esto ye, hasta los pies de los cuetos.

El muelle Villaurrutia, únicu esistente en Valparaíso nesa dómina, presentaba un doble valor históricu: foi'l primer muelle con que se cuntó en Chile y l'únicu muelle construyíu mientres La Colonia.

En 1822 recaló'l primera barcu de vapor, el Rising Star y esi mesmu añu produció un terremotu que práuticamente destruyó gran parte de la ciudá, dexando 78 muertos y 2.110 mancaos.

Dempués del terremotu produció un fuerte puxanza de la edificación al empar que s'empecipiaron los trabayos de rellenu d'escampaes de mano a gana-y terrenal al mar, yá que nun empiezu namái esistía una cai llonxitudinal, que trazada xunto a los cuetos xunía les aldegues del Puertu y l'Almendral. Por ello, onde antes fondiaben naves, llevantáronse cases y trazáronse cais.

Ente 1810 y 1831 construyéronse otros muelles pa responder a la meyora comercial del tráficu internacional, a lo cual sumóse en 1832 el llevantamientu de los primeres almacenes francos pal depósitu de cargues provenientes d'Europa y Asia.

Esta infraestructura convirtió al puertu nel emporiu comercial del Pacíficu Sur mientres gran parte del sieglu XIX y entamos del sieglu XX. Yera tal la magnitú d'esta actividá que llegó a haber 3 llinies d'almacenes francos en Valparaíso, lo que se llogró depués d'executar nueves escampaes en terrenes qu'antes ocupaba'l mar, dando un impulsu notable al puertu de Valparaíso.

Ente 1870 y 1876 realizáronse obres de modernización nel puertu. Construyóse'l Muelle Fiscal, primer obra portuaria de categoría que s'executaba nel país. El muelle tenía forma de "L" y cuntaba con una grúa principal de 35 tonelaes de llevante. La so estensión dexaba l'atraque de 2 naves modernes de la dómina. La instalación emprestó servicios hasta 1919 aproximao, añu en que quedó dientro de les obres del nuevu puertu.

Tres l'apertura del Muelle Fiscal, empecipióse la construcción d'un atracaderu pal tránsitu de pasaxeros denomináu Muelle Prat, que foi termináu en 1884. Esta amplia cortil de madera, que s'enfusaba delles decenes de metros escontra'l mar y que taba allugáu de llombu del Monumentu a los Héroes de Iquique, sirvió amás de paséu pa los habitantes de la dómina. Tal como'l Fiscal, esti muelle foi reemplazáu mientres les obres del nuevu puertu.

Construcción del puertu[editar | editar la fonte]

Inauguración del puertu en 1912
Muelle Barón, 1914
Construcción molo d'abrigu, 1917

Ente 1910 y 1930 llevantóse gran parte de l'actual infraestructura del puertu, qu'incluyó xeres de rellenu que ganaron terrenes al mar. Yera bien necesariu, pos antes de la inauguración de la Canal de Panamá (1914), la totalidá de los barcos pasaben poles sos mariñes depués de cruciar los océanos pol solmenáu Estrechu de Magallanes. Fueron los sos años de mayor apoxéu.

El 7 de setiembre de 1910 aprobóse la Llei Nᵘ2.390 qu'asignaba fondos pa la construcción de los puertos de Valparaíso y San Antonio, amás de disponer de l'acabante crear Comisión de Puertos.

En mayu de 1912 empecipiáronse los trabayos en Valparaíso, al cargu de la firma inglesa S. Pearson and Son Ltd, consagraos en dos contratos, desenvueltos ente 1912 y 1923 y ente 1923 y 1930. Los plazos programaos primeramente polos británicu non pudieron cumplise, por cuenta de la dificultá p'adquirir materiales n'Europa por causa de la I Guerra Mundial. Finalmente, les obres concluyeron satisfactoriamente en 1930.

Los trabayos efectuaos llevantaron l'actual infraestructura que tien el puertu, como'l molo d'abrigu (1.000 m de llargor y 55 m de fondura), malecones y terminales d'atraque, l'Espigón y el Muelle Barón.

Una de les grandes inversiones na ciudá foi la construcción del molo d'abrigu del puertu. Foi nun momentu aparente pos factores adversos como la cayida de la demanda por salitre, la 1º Guerra Mundial, l'apertura de la Canal de Panamá en 1914 y la crisis económica mundial de 1929, quitáron-y protagonismu y progresu a Valparaíso como'l puertu de la mariña Pacíficu Sur.

Dempués de 1930 nun se construyeron nueves obres fundamentales en Valparaíso y los trabayos executaos hasta la fecha rellacionar con mantención, arreglos, construcción d'obres complementaries, remodelaciones y organizaciones p'afaese a los cambeos asocedíos nel tresporte marítimu como l'empléu del contenedor.

Alministración del puertu[editar | editar la fonte]

Contenedores y grúes nel puertu.
Dique flotante Valparaíso III, del añu 1985. N'arreglu atopa'l cargueru panamiegu Balsa 86.

El puertu de Valparaíso foi alministráu por diversu organismos del Estáu. El más emblemáticu naz el 6 d'abril de 1960, denomináu Empresa Portuaria de Chile, Emporchi, una entidá alministrativa central y autónoma, al cargu de la esplotación y alministración de los puertos estatales.

A partir de 1982, cola puxanza del contenedor, empecípiase un procesu de modernización de superestructura, equipos y alministración. Constrúyense escampaes, adquierse equipamientu modernu y camúdase el sistema d'operación portuaria, incorporándose finalmente'l sector priváu a les operaciones de movimientu de carga nel puertu.

En 1985, la zona central de Chile viose afeutáu por un terremotu que dexó parte de los terminales portuarios de la V Rexón en mala traza. El procesu d'arreglu del puertu de Valparaíso retrasó 9 años, empecipiándose en 1990 cola reconstrucción de les escampaes y el Muelle Barón. En 1995 empieza la postrera y más importante etapa de restauración, que contempló la recuperación y modernización de los sitios 1, 2 y 3, que remató en xineru de 1999.

En tantu, la crecedera del comerciu esterior chilenu y l'evolución teunolóxica del tresporte marítimu, plantegaron la necesidá d'invertir n'infraestructura y equipamientu. Por esto, el Gobiernu impulsó la Llei Nᵘ19.542 de Modernización Portuaria, por aciu la cual los diez puertos estatales al cargu de Emporchi pasaron a constituyise n'empreses autónomes, encargaes d'incentivar la eficiencia ya inversión, al traviés de la concesión portuaria a privaos.

El 19 d'avientu de 1997 la citada llei ye publicada nel Diariu Oficial y el 31 de xineru de 1998 constitúyese Empresa Portuaria Valparaíso (EPV), que empúnxose a cumplir col desenvolvimientu de los oxetivos plantegaos na política de modernización.

A fines de 1999 se licita el Frente d'Atraque Nᵘ1 del Puertu de Valparaíso (sitios del 1 al 5), siendo axudicáu al consorciu chilenu-xermanu formáu por Inversiones Cosmos Ltda., quien van empezar a operar dichu Terminal a partir del 1 de xineru de 2000, pasándose a llamar Terminal Pacíficu Sur Valparaíso Sociedá Anónima, conocida popularmente como TPS Valparaíso.

Pela so parte, EPV sigue alministrando los sitios 6, 7 y 8, allugaos nel Terminal Nᵘ o Espigón, y los sitios 9 y 10, convertíos nel añu 2002 nun curiosu espaciu públicu denomináu Paséu Muelle Barón.

Ente l'añu 2002 y 2007, EPV robló contratos de concesión con importantes empreses del sector priváu, pal desenvolvimientu d'obres y proyeutos d'altu valor pal puertu y la ciudá, nel ámbitu de la industria de cruceros, el turismu y la loxística.

Nel añu 2008 empecipia les sos operaciones la Zona d'Estensión de Sofitu Loxísticu, ZEAL (www.zeal.cl), la más moderna plataforma, que concentra la zona primaria del puertu y una área de servicios especiales pa la carga, el extraportuario el sauce. Xunto con esto, el puertu empieza a operar cola nueva ruta Camino La Pólvora (accesu sur a Valparaíso).

Anguaño, Valparaíso ye'l principal puertu de contenedores y pasaxeros de Chile y unu colos de mayor actividá de Suramérica. Añalmente tresfier más de 10 millones de tonelaes de carga xeneral y polos sos terminales pasen sobre'l 30% de tol comerciu esterior del país. Coles mesmes, por temporada, atiende a cerca de 40 cruceros y 150 mil visitantes.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Flores, Jonathan (7 de xunu de 2017). «Cepal: 8 puertos chilenos destaquen ente los 50 con más movimientu en Llatinoamérica». Consultáu'l 17 de xineru de 2018.
  2. EMOL (13 de mayu de 2016). «Temporada de cruceros en Chile rexistra'l mayor númberu de recalaes y visites turístiques en siete años». Consultáu'l 17 de xineru de 2018.
  3. Diariu Sustentable (24 de marzu de 2017). «Temporada de Cruceros 2016-2017 de Puertu Valparaíso entra na so recta final». Consultáu'l 17 de xineru de 2018.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]