Puebla del Príncipe

Coordenaes: 38°34′08″N 2°55′32″W / 38.568888888889°N 2.9255555555556°O / 38.568888888889; -2.9255555555556
De Wikipedia
Puebla del Príncipe
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Puebla del Príncipe (es)[1]
Códigu postal 13342
Xeografía
Coordenaes 38°34′08″N 2°55′32″W / 38.568888888889°N 2.9255555555556°O / 38.568888888889; -2.9255555555556
Puebla del Príncipe alcuéntrase n'España
Puebla del Príncipe
Puebla del Príncipe
Puebla del Príncipe (España)
Superficie 33.97 km²
Altitú 940 m
Llenda con Almedina, Montiel y Villamanrique
Demografía
Población 658 hab. (2023)
- 359 homes (2019)

- 335 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.13% de provincia de Ciudá Real
0.03% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 19,37 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Puebla del Príncipe ye un conceyu español asitiáu nel sureste de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, allugáu nes encoteraes fasteres de Sierra Morena, contorna del Campu de Montiel.

Contestu xeográficu[editar | editar la fonte]

El términu municipal tien 33,97 km², atopar a 109 km de Ciudá Real. El conceyu tien una población de 752 habitantes (INE 2016) y el so xentiliciu ye poblatos.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres gran parte de la so historia foi un pueblu bien pasaxeru, una encruciada de caminos pa los sos diversos pobladores y pasu obligáu pa los invasores que queríen travesar la península ibérica.

Son munchos les muertes d'antigües civilizaciones que pasaron por Puebla del Príncipe, pero cola romanización ye cuando empieza a tener un orixe conocíu. Anque hemos de tener en cuenta a la de reconstruyir les nueses hestoria que s'atoparon, sobremanera al este del pueblu y gracies al aráu y al azadón, restos d'edificaciones, bases de columnes, sepulcros cavaos na roca que les sos momies taben puestes de llau y cola cara vuelta escontra oriente, horros,

L'Imperiu romanu tamién tuvo nestes tierres enclaves xeográficos y defensivos bien importantes: Los Escipiones traxeron a estos llugares l'exércitu pa desallugar a los cartaxineses escontra los años 193 y 192 antes de Cristu. Cayo Mario, nel añu 100 e. C. funda Mariana casona militar nel camín de Cádiz a Roma (tamién llamada Vía Augusta o Carretera de Hércules, según la lleenda haber construyíu l'héroe pa enllazar les colonies fenicies, griegues y cartaxineses), nesti mesmu llugar, anguaño atópase la ermita de Nuesa Señora de Mairena, patrona del nuesu pueblu. Casona que sirvía de llave de los Montes Marianos a Sierra Morena. Otra perimportante vía de comunicación, que tuvo'l so orixe naquellos timepos, ye'l consideráu dempués como Camín Real de Granada a Cuenca.

Tamién se sabe que nesta dómina, la Carretera de Hércules taba protexida por 34 pibodis asitiaes al llau del llargu camín romanu p'abelugu de caminantes, caravanes y mercancíes tresportaes, y llibralos de salteadores que faíen peligrosu'l tránsitu per tal vía. Anguaño inda caltenemos nel nuesu pueblu tan dignu torrexón.

Nel sieglu V y procedentes de la Galia llegaron los visigodos que se fixeron dueños de la rexón, d'ellos ente otres coses sábese que dedicaron al cultu cristianu mientres los sos últimos años de dominiu a la ermita.

Nel S. VIII tol territorió pasó a formar parte d'Al-Ándalus, tomando como primer midida construyir la torre fortaleza como parte del sistema defensivu andalusí. D'esta gran influencia histórica munchos pueblos de la nuesa redolada entá caltienen nomes d'orixe árabe: Alhambra, Albaladejo, Alcubilllas, Almedina, Eznavejor (Torre de Juan Abad), Montiel, etc.

Númberos afayos arqueolóxicos evidencia un pasáu más gloriosu del que pensamos. Pero la presencia ya influencia más fuerte y que perduró hasta los nuesos díes, foi la Orde de Santiago, que foi una gran fonte histórica que contribuyó a reconquistar y a la repoblación, fomentó'l desenvolvimientu de pueblos y aldegues, creó víes de comunicación, etc. A la nuesa zona, el Campu de Montiel, la Orde llegó en 1186, empecipiando un procesu repoblador y de reconquista, qu'a partir de 1212 convierte a esti territoriu nun importante centru d'operaciones béliques contra los territorios musulmanes al sur de sierra Morica. En 1243 la Orde de Santiago tien tol campu de Montiel y establez castiellos y poblamientos coles sos parroquies. Poblar de Montiel, nome pol que se conocía al nuesu pueblu adquirió la orde de Santiago en 1243 por donación fecha al maestre D. Pelayo Pérez Correa, aneja de Montiel y com ésti de la Mesa Maestral. Ye nestos tiempos cuando se consagren les ruines de la nuesa ermita a la Virxe María, llevantándose modesta edificación. A partir d'esti momentu'l pueblu creció al amparu de fuerte Castillo, que formaba parte d'una de les 32 fortaleces que la Orde de Santiago tenía nel sieglu XIII, dominador y llave pa entrar y salir por Sierra Morena.

Alredor del sieglu XV constrúi la Ilesia Parroquial, d'estilu góticu y torre almenada, dotada de campanes.

Ye a la redolada de la ilesia y de la torre fortaleza que se consolidó'l nucleu primitivu y la población de Poblar del Príncipe, al igual qu'asocedió en Terrinches y Albaladejo.

Llamóse Puebla de Montiel hasta'l 23 de mayu de 1553, añu en que Felipe II, entós príncipe y gobernador del reinu pol Emperador el so padre, dixebrar de Montiel, de que la so villa yera aldega, faciéndo-y llugar de por sí, por cuenta de la so crecedera que-y fixo merecedora de ser villa. Por gratitud y pa perpetuar la memoria del beneficiu que recibiera al reponer la so independencia, varió'l patronímicu de Montiel pol de Príncipe. Por esti tiempu tenía'l pueblu 80 vecinos, anque esta cifra menguó dempués por dir bona parte d'ellos a poblar les Alpujarras, d'onde fueren refundiaos los moriscos, pa internalos en Castiella y Estremadura.

Años más tarde Felipe II ciñendo yá la corona de rei llanza una serie de cuestiones al alcalde de la dómina y ésti ente otres da les siguientes respuestes: “ye villa dende'l 23 de mayu de 1553 como privilexu de Felipe II, asitiada nel reinu de Toledo, nel Campu de Montiel ente La Mancha y Sierra de Segura casi nes faldes de Sierra Morena, pertenez a la Orde de Santiago y al distritu de Granada (que s'atopa a 30 llegües) tocantes a pleitos refierse, gobernación de Campu de Montiel, arzobispáu de Toledo (a 30 llegües). Escontra onde sale'l sol y a una llegua ta Terrinches, a la parte de poniente Villamanrique, a la parte del norte por cerciu Almedina.

La villa tien tierra fría, alta, de monte, quebrada y rasa. Abondosu en lleña (encina, romeru, jara y carbayu) y ye tierra de perdices y coneyos. A dos llegües de Sierra Morena, dos llegües del ríu de Guadalmena. Hai una fonte de la que cuerre bien poco agua pero que ye suficiente pa la población. Tierra de llabranza: trigu, cebada, centenu y nun hai ganaos porque anque la tierra ye bona, los vecinos son bien probes. Les cases son ruines de piedra y tierra, cubiertes de texa y retamal. Cuenta con ochenta cases poblaes de vecinos. Llabradores. Trátase d'una villa pasaxera que ta nel Camín Real que va de Valencia a Sevilla y de la Mancha a Granada”.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Los sos curiosos, ente otros munchos siguen siendo:

  • Torre fortaleza, torrexón o Castillo, anguaño visitable al públicu.
  • Ilesia Parroquial
  • Ermita de la nuesa señora de Mairena. Ermita que se vio fondiada nel olvidu a metá del sieglu pasáu hasta qu'en 1971 empezóse la so reconstrucción. La mayor parte de los feligreses y paisanos ausentes fueron los que contribuyeron a la so reconstrucción. Con gran tesón, rifes, venta de llotería, donaciones, jornales, prestación de materiales diversos, festexos taurinos (cola construcción de la plaza de toros incluyida) y enforma esforcio la ermita viose reconstruyida según la carretera d'accesu a la mesma, pos nun escaezamos que falten 2,5 km ente Puebla del Príncipe y Mairena. Naquel llugar non solo puede esfrutase de la edificación y devoción a la virxe, sinón tamién del fértil y amenorgáu valle na que ta enclavada. A los sos pies atopa una fonte d'agua cristalino qu'esquita y da fecundidá a los terrenes que lu entornen.

Equipamientos sociales[editar | editar la fonte]

Gocia de servicios que lu faen merecedor de ser un estupendu llugar de vacaciones y descansu. Consta de: piscina, plaza de toros, campu de fútbol, pistes de baloncestu y tenis, frontón, llar del vieyu y casa rural.

Festividaes[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales, dia 8 de setiembre. Otra de les Fiestes importantes pa esti pequeñu pueblu ye'l día 25 d'abril, fecha en que se celebra la festividá de San Marcos. Nesti día la xente axuntar nel campu a comer y la xornada non finalzia hasta que nun cumplieron la tradición de "arreyar el diañu", que consiste en poner torgues o trampes al diañu pa caltenelo alloñáu mientres tol añu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]