Puebla de Don Fadrique

Coordenaes: 37°57′29″N 2°26′06″W / 37.958055555556°N 2.435°O / 37.958055555556; -2.435
De Wikipedia
Puebla de Don Fadrique
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Puebla de Don Fadrique (es) Traducir Mariano García Castillo
Nome oficial Puebla de Don Fadrique (es)[1]
Códigu postal 18820 (Puebla de Don Fadrique y Almaciles)
Xeografía
Coordenaes 37°57′29″N 2°26′06″W / 37.958055555556°N 2.435°O / 37.958055555556; -2.435
Puebla de Don Fadrique alcuéntrase n'España
Puebla de Don Fadrique
Puebla de Don Fadrique
Puebla de Don Fadrique (España)
Superficie 522 km²
Altitú 1164 m
Llenda con Orce, Huéscar, Nerpio, Moratalla, Caravaca de la Cruz, Vélez-Blanco y María
Demografía
Población 2207 hab. (2023)
- 1142 homes (2019)

- 1108 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 4,23 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
puebladedonfadrique.com
Cambiar los datos en Wikidata

Puebla de Don Fadrique (tamién llamáu popularmente La Puebla) ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte nororiental de la contorna de Huéscar, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos granadinos d'Orce y Huéscar; col conceyu albaceteño de Nerpio; colos murcianos de Moratalla y Caravaca de la Cruz; y colos almerienses de Vélez-Blanco y María.

El so términu municipal ye'l más Esti oriental de tola provincia de Granada; el conceyu poblato ta formáu polos nucleos de Puebla de Don Fadrique y Almaciles, siendo esti postreru'l pueblu granadín más septentrional. Tamién cabo destacar les aldegues de Bugéjar, Casas de Don Juan, Llóbrega, Toscana —Toscana Nueva y Toscana Vieya— y Los Porcunas.

Puebla de Don Fadrique allugar a los pies de la Sierra de La Sagra, na fastera del monte denomináu El Calar, xunto al encruz de la carretera ente Caravaca y Huéscar cola carretera ente Beas de Segura y Vélez-Rubio, pasando por Santiago de la Espada.

Historia[editar | editar la fonte]

En 1241 esistía nesti llugar un caserío denomináu La Bolteruela, dependiente de Huéscar. En 1488 los Reis Católicos reconquistaron la zona de l'actual contorna oscense, nel Reinu de Granada, tando al mandu de la frontera Don Fadrique Álvarez de Toledo, II Duque d'Alba.

En 1495 ufiertáronse estes tierres en señoríu a Luis de Beaumont, segundu Conde de Lerín y Condestable de Navarra, que traxo a xentes de Navarra, coles sos costumes. El 23 d'ochobre de 1513, en consiguiendo Don Fadrique la ocupación del Reinu de Navarra, dióse-y en señoríu esti territoriu, fechu que nun gustó a la población mudéxar, mayoritaria en Huéscar, que yera'l centru del señoríu. El malestar fizo que Don Fadrique abellugar con un puñáu de cristianos vieyos en La Bolteruela, y que'l 9 de payares de 1525 diéra-y el so nome a esta aldega qu'él mesmu fixo espolletar y que repobló con navarros, castellanos y murcianos. La población navarra traxo consigo numberoses tradiciones, como la devoción a les santes patrones Alodía y Nunilón, bailles típicos y apellíos del norte de la península, como Aguirre, Amurrio, Beteta, Exea/Ejea, Irigaray, Ondoño, Pageo/Pajeo, Penalva, Peralta, Sola, Tristante, Tudela, Ujaque y los numberosos Navarro.

  • EDÁ MODERNA Poblar

sufrió una espectacular crecedera demográfica dende entamos del S. XVI a pesar de que nun se fixo una repoblación ordenada, nin a nivel del rei nin señorial. Nun se partieron llotes nin se fixeron suertes de población, lo cual ye daqué inusual nel contestu del Reinu de Granada. Tamién ye sorprendente la so condición de villa poblada por cristianos vieyos na so inmensa totalidá, frente al restu de la Contorna de Huéscar onde los descendientes de los naturales nazaríes fueron mayoría hasta entamos del S. XVII. Los pobladores llegaron casi toos de los reinos vecinos (Murcia y Jaen) lo mesmo que de poblaciones estremeres del propiu reinu granadín como Orce, Huéscar (cabeza del señoríu como se dixo) y los Vélez. La tercera gran peculiaridá de la historia de Puebla de Don Fadrique mientres la Edá Moderna ye l'ausencia de conflictividá: una vegada superaos los movimientos comuñeros, la villa nun conoció nin les matances y batalles qu'azotaron al restu de la contorna mientres la rebelión morisca, nin los sangrientos bandos y lluches ente families rivales de la cercana Huéscar.

Yá nel sieglu XIX producióse un notable cambéu urbanísticu, consiguiendo segregase de Huéscar y llogrando el títulu de villa col so términu municipal. Hasta 1916, el conceyu toledanu de La Villa de Don Fadrique tenía'l mesmu nome qu'esta llocalidá.

Demografía[editar | editar la fonte]

Na segunda metá del sieglu XX produzse un perimportante descensu de la población pasando de los 8.058 hab. en 1950 a un mínimu históricu de 2.419 hab. en 1991, lo que supón una perda de más del 70%.

Númberu d'habitantes ente 1930 y 2013:

Plantía:Evolución demografica

Cultura[editar | editar la fonte]

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ente los monumentos poblatos destaca la Ilesia de Santa María de la Quinta Congoxa, construyida nel sieglu XVI. Tien un ábside con decoración d'estilu góticu. Ye de planta basilical con cuerpu de trés naves dixebraes por pilastres dóricos. La torre consta de tres cuerpos y un campanariu. Tien dos portaes llaterales, una d'estilu renacentista y otra con un relieve del Descendimiento de la Cruz.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les Santes
En Puebla de Don Fadrique celebrar con intensa actividá les fiestes de les sos patrones, les santes neñes Alodía y Nunilón que, según la tradición, de padre moru y madre cristiana, morrieron mártires por caltener el so fe cristiana.

La romería de Les Santes axunta diverses celebraciones de calter relixosu y lúdicu. Hai de solliñar el Novenario a los patrones y la misa. Tocantes a los actos lúdicu y cultural, ye típica la marcha en bicicleta, los talleres infantiles, les verbenes populares y la degustación de cerveza y paelles.

Ermita de la Santa, en Puebla de Don Fadrique

Fiestes de les Ánimes y Cascaborras
{{ap|Cuadriella d'Ánimes Consideraes de gran valor antropolóxicu, tantu pola so antigüedá como pola so idiosincrasia musical y folklórica, con clares reminiscencies navarru-aragoneses apurríes polos repobladores del sieglu XV, les fiestes de Poblar, anque dedicaes a la Virxe del Carmen, celebrar so l'advocación de les Ánimes Bendites y coincidiendo coles feches navidiegues, dende la Nuechebona hasta'l 29 d'avientu, siendo'l so momentu culminante'l Día de los Inocentes, festividá de les Ánimes Bendites.

Los sos protagonistes principales son los miembros de la Cuadriella d'Ánimes, fundada pa sufragar les mises que por elles s'oficiar nel pueblu tolos domingos y festivos del añu, y los cascaborras, herederos de l'antigua guardia encargada de controlar a los moriscos. Estos tomen el so nome del preséu que porten, la cascaborra, compuesta por un palu del qu'escolga un mayuelu de piel relleno de borra, colo qu'amenacien al personal pa llograr llimosnes pa les Ánimes. Amás ta'l grupu de los Inocentes, formáu por dos alcaldes y dos ministros del tiempu de la ocupación francesa. Toos ellos, acompañaos de los músicos y cola Virxe del Carmen como bandera, percuerren el pueblu de madrugada espertando a los vecinos y pidiendo llimosnes pa les Ánimes.

El mesmu oxetivu tien tamién la Danza de les Ánimes, que se bailla ante la Ermita del Santu Ángel y na que, dando dineru, toa persona tien derechu a sacar a baillar a quien quiera, ensin que naide se pueda negar a ello. Tou nestes fiestes ta empuestu a recaldar fondos pal cuidu del campusantu mientres el restu del añu.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Dalgunos de los platos típicos son la vianda —receta qu'introducieron los colonos navarros— les perdices al chicolate, les migues, ayu d'aserradores, felpeyos, güeñas, tortas frites o'l ayu arrieru. Tamién ye de destacar la carne de corderu segureño.

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

El pueblu cunta con una emisora local: Radio Puebla,[2] de titularidá municipal.

Poblatos célebres[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Guía de la Radio, Provincia de Granada: Radio Poblar - Puebla Radiu Puebla de Don Fadrique / 107.6
  3. Saturnino Martín Cerezo: El sitiu de Baler: notes y alcordances. Madrid: Ministeriu de Defensa, Secretaría Xeneral Téunica, 2000, páx. 206.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

https://historiasdelaltiplano.com/

Noroeste: Huéscar Norte: Nerpio (prov. Albacete), Moratalla y Caravaca de la Cruz (prov. Murcia) Nordeste: Caravaca de la Cruz (prov. Murcia)
Oeste: Huéscar Puntos cardinales Este: Caravaca de la Cruz (prov. Murcia), Vélez-Blanco y María (prov. Almería)
Suroeste: Huéscar Sur: Orce Sureste: Orce y María (prov. Almería)
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.