Publiu Terenciu Africanu

De Wikipedia
Publiu Terenciu Africanu
Vida
Nacimientu Cartago185 de edC[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte lago Stimfalía (es) Traducir159 de edC (25/26 años)
Causa de la muerte afogamientu
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
griegu antiguu
Oficiu comediógrafu, poeta, escritordramaturgu
Llugares de trabayu Antigua Roma
Trabayos destacaos Adelphoe (es) Traducir
Andria (es) Traducir
Eunuchus (es) Traducir
Heautontimorumenos (es) Traducir
La suegra (es) Traducir
Formión (es) Traducir
Xéneru artísticu Comedia
Cambiar los datos en Wikidata

Publiu Terenciu Africanu (Publius Terentius Afer), más conocíu como Terenciu, foi un autor de comedies mientres la república Romana. Desconozse la fecha exacta de la so nacencia, pero según Suetonio, morrió en 159 e.C. a la edá de trenta y cinco años, polo qu'hemos de suponer sobre la base d'esto que nació aproximao nel añu 194 e.C. Les sos comedies estrenar ente 170 y 160 e.C. A lo llargo de la so vida escribió seis obres, toes calteníes. En comparanza, el so predecesor Plauto escribió alredor de 130 obres y anguaño solamente disponemos de los testos de ventiún d'elles.

Biografía[editar | editar la fonte]

Terenciu, d'orixe beréber, nació como esclavu romanu (tomó'l so nome del senador Terenciu Lucano, en que la so casa sirvió como esclavu), pero foi manumitido daes les sos estraordinaries cualidaes. Supónse, pola so edá averada y el so nomatu Afer ('l'africanu'), que nació en Cartago.

Como Plauto, Terenciu adaptó obres griegues de la última dómina de la Comedia ática. Foi más qu'un traductor, como confirmaron los descubrimientos modernos d'antigües obres griegues. Sicasí, les obres de Terenciu utilicen un escenariu 'griegu' más convincente en llugar de romanizar la situación: les convenciones de la dómina torgaben que los sucesos 'frívolos' tuvieren llugar en Roma.

Foliu 5r d'un manuscritu del sieglu XI de la Biblioteca Nacional d'España procedente del monesteriu de San Millán de la Cogolla que contién les comedies de Terenciu: Andria, L'Eunucu, El autoflagelado, Adelfos, La suegra y Formión.

Terenciu trabayó concienzudamente pa escribir nun llatín conversacional, y la mayor parte de los estudiosos consideren que'l so estilu en llatín ye particularmente prestosu y direutu. Elio Donato, maestru de San Jerónimo, ye la comentarista de Terenciu más antiguu conocíu. La so popularidá mientres la Edá Media y el Renacimientu ta atestiguada pola gran cantidá de manuscritos que contienen les sos obres o parte d'elles; la estudiosa Claudia Villa envaloró qu'esisten 650 manuscritos que contienen la so obra posteriores al añu 800. L'autora medieval Hroswitha de Gandersheim acotaba qu'escribiera les sos obres por que les sos monxes nun esbardiaren el so tiempu lleendo a Terenciu.

La primer edición impresa de les comedies de Terenciu data del añu 1470 en Estrasburgu, ente que nun esiste constancia de puestes n'escena de les sos obres hasta 1476, añu nel que se representa en Florencia Andria.

Una frase na comedia Hecyra del so collaborador musical Flaccus ye lo único que nos queda de tola música romana antigua.

Obra[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Dictionary on African Biography. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2012.
  2. Identificador CONOR.SI: 15131747. Afirmao en: CONOR.SI.
  3. La Andriana (Andrya).
  4. El atormentador de sí mesmu (Heautontimorumenos).
  5. Formión (Phormio).
  6. L'eunucu (Eunuchus).
  7. Los hermanos o Adelfos (Adelphoe o Adelphi):

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.